Carnegie (Xavier Georges)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 973
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 352 times
Been thanked: 756 times
Kontakt:

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Apos »

B.Rychu pisze: 07 kwie 2023, 13:00
Apos pisze: 13 mar 2023, 22:01
Dla wahających się, polecam brać od razu wraz z wiosennym dodrukiem - gra niezależna językowo, instrukcji w PL jest dostępna.
Jesli chodzi o wiosenny dodruk to znany jest bardziej szczegółowy termin, w którym gra trafi do sprzedaży? Na stronie wydawcy nie znalazłem takiej informacji.
Na stronie sklepu Pegasus, jest informacja o maju 2023 dla podstawki oraz dodatku. Pewnie w podobnym terminie Planszostrefa otrzyma kopie i zacznie rozsyłać.

ps. wcześniej był kwiecień.
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1673
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 875 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: XLR8 »

Brać w maju angielski dodruk czy czekać na rebel? Rozumiem, że polskie wydanie nie było częścią międzynarodowego druku na maj?
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 973
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 352 times
Been thanked: 756 times
Kontakt:

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Apos »

XLR8 pisze: 07 kwie 2023, 13:30 Brać w maju angielski dodruk czy czekać na rebel? Rozumiem, że polskie wydanie nie było częścią międzynarodowego druku na maj?
Rebel podał "2023" jako datę premiery. Nie zadeklarował też, czy wyda dodatek...

Gdybym nie miał Carnegie, to bym nie czekał i brał od razu grę z dodatkiem w maju. Ta jest niezależna językowo, jest dostępna polska instrukcja, jeżeli ktoś ma problemy z j. angielskim. Może na amazonie znowu będzie w fajnych cenach gra :).
Awatar użytkownika
B.Rychu
Posty: 50
Rejestracja: 20 sty 2021, 20:01
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 22 times
Been thanked: 6 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: B.Rychu »

Apos pisze: 07 kwie 2023, 14:48
XLR8 pisze: 07 kwie 2023, 13:30 Brać w maju angielski dodruk czy czekać na rebel? Rozumiem, że polskie wydanie nie było częścią międzynarodowego druku na maj?
Rebel podał "2023" jako datę premiery. Nie zadeklarował też, czy wyda dodatek...
No właśnie Rebel zapowiedział wydanie podstawki razem z dodatkiem. Jedyną niewiadomą pozostaje sposób wydania gry tzn. czy będzie to Deluxe czy Retail, gdzie podstawka i dodatek będą sprzedawane oddzielnie. Podczas programu Trelebele Windziarz nie był w stanie tego sprecyzować, ponieważ druk gry będzie odbywał się w kooprodukcji z dwoma innymi wydawcami zagranicznymi, stąd też wynika z tego, że decyzja o ostatecznej wersji gry nie zależy tylko od Rebela.
Odpowiedź Windziarza na to pytanie jest w 54:18
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1673
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 875 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: XLR8 »

Zagraliśmy. Gra jest tylko ok. Akcje są bardzo podstawowe i nieciekawe. Sama gra sprowadza się do tej samej pętli i nie oferuje praktycznie żadnych ciekawych i trudnych decyzji. Na plus bardzo klarowne i proste zasady. Dodatkowo czas rozgrywki też na plus: 73min na 4 graczy przy 3 świeżakach.
Niestety nie widzimy możliwości odejścia od tej samej pętli, a w grze jest tylko jedna strategia i wszystko sprowadza się do tego że ktoś robi coś trochę lepiej niż inni.

6/10
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 862
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 201 times
Been thanked: 304 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: konradstpn »

XLR8 pisze: 16 kwie 2023, 21:35 Niestety nie widzimy możliwości odejścia od tej samej pętli, a w grze jest tylko jedna strategia i wszystko sprowadza się do tego że ktoś robi coś trochę lepiej niż inni.

6/10
Radykalne wnioski jak na pierwszą partię. Mógłbyś podać jaka jest ta strategia wygrywająca ?
Gram, więc jestem.
Atk
Posty: 1394
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 494 times
Been thanked: 284 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Atk »

Też jestem ciekaw. Kończę chyba 10 partie na bga 3 osoby większość i nie zauważyłem, że wygrywa jakąś jedna strategią. Inna sprawa, że trzeba kilku rzeczy pilnować, mieć plan na darowizny, kontrolować budowę planszy itd.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3358
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1115 times
Been thanked: 1282 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: seki »

Wygrywałem już kilkakrotnie i niemal zawsze bawiąc się narzędziami jakie daje gra i obierając inną strategie co w początkowych wpisach tego wątku skrupulatnie opisywałem. Zdecydowanie jest to gra pozbawiona strategi wygrywającej.
Awatar użytkownika
rav126
Posty: 796
Rejestracja: 27 paź 2010, 00:56
Has thanked: 407 times
Been thanked: 504 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: rav126 »

XLR8 pisze: 16 kwie 2023, 21:35 gra sprowadza się do tej samej pętli
A to ciekawe, czy mógłbyś to opisać? Ja jakoś tego nie widzę, z kilku powodów:
- odpalasz wydarzenia w różnej kolejności, same donacje wypadają różnie, odpalanie dochodu z miast wypada różnie.
- wybór akcji przez graczy - rozwój własnego przedsiębiorstwa podyktowany jest dostępem do różnych kafli działów, już samo to, że niektóre stają się niedostępne powoduje, że ciężko mówić o pętli, bo dla jednego bardziej opłacalne będą inne akcje niż dla drugiego, więc jak tu mona mówić o pętli?
- budowa, czyli robienie połączeń często wymusza zmianę strategii, wystarczy, że ktoś Ci zajmie kluczowe dla Ciebie miasto.
- R&D czyli badania i rozwój - ciężko iść we wszystko, można rozwinąć zupełnie inaczej paski i tak ma się szanse na wygraną,
- donacje - jest o to wyścig, i w dużej mierze to decyduje o wygranej, no ale znowu uzależnione jest to też od innych graczy.

Tak, Carnegie jest grą mocno strategiczną - starasz się obrać jakąś ścieżkę i nią iść, nic dziwnego, że dla Ciebie będą bardziej opłacalne akcje i będziesz starał się je wykonywać w pewnej sekwencji. Z drugiej strony musisz reagować na to co robią inni, a każdy przecież może iść w co innego, i samym wyborem akcji pokrzyżować Ci plan.
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 973
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 352 times
Been thanked: 756 times
Kontakt:

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Apos »

Po 25 partyjkach też uważam, że nie ma strategii wygrywającej. Trzeba zaklepywać sobie dotacje, bo te potrafią dać dużo punktów, ale inni gracze przecież nie śpią. Zmienna dostępność budynków wpływa na nasze możliwości i sposoby zdobywania punktów w trakcie oraz na końcu gry (niektóre budynki z expansion packa dają bardziej strategiczne podejście do gry). Zmienny układ i dostępność dotacji oraz regionów.

Moim zdaniem, "loop", który może być powtarzalny - aktywuj budynek i wyślij pracownika na delegację -> pobierz go i zgarnij bonusy -> przestaw na budynek i opłać jego koszt. Tylko nie uważam tego za strategię, a mechanikę gry.
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1673
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 875 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: XLR8 »

Apos pisze: 16 kwie 2023, 22:22 Po 25 partyjkach też uważam, że nie ma strategii wygrywającej. Trzeba zaklepywać sobie dotacje, bo te potrafią dać dużo punktów, ale inni gracze przecież nie śpią. Zmienna dostępność budynków wpływa na nasze możliwości i sposoby zdobywania punktów w trakcie oraz na końcu gry (niektóre budynki z expansion packa dają bardziej strategiczne podejście do gry). Zmienny układ i dostępność dotacji oraz regionów.

Moim zdaniem, "loop", który może być powtarzalny - aktywuj budynek i wyślij pracownika na delegację -> pobierz go i zgarnij bonusy -> przestaw na budynek i opłać jego koszt. Tylko nie uważam tego za strategię, a mechanikę gry.
Dokładnie o te pętle mi chodzi. Nie pisałem nic o wygrywającej strategii tylko o tym, że ta pętla nie jest dla mnie zbyt interesująca. Niestety zaraz po carnegie zagraliśmy w Concordia i w niej pętla wydaje się być po prostu ciekawsza.
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2019
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1494 times
Been thanked: 1142 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Bruno »

XLR8 pisze: 16 kwie 2023, 22:27 Dokładnie o te pętle mi chodzi. Nie pisałem nic o wygrywającej strategii tylko o tym, że ta pętla nie jest dla mnie zbyt interesująca.
Gwoli ścisłości, napisałeś:
XLR8 pisze: 16 kwie 2023, 21:35 ... w grze jest tylko jedna strategia i wszystko sprowadza się do tego że ktoś robi coś trochę lepiej niż inni.
Zatem, nie kwestionując tego, że gra nie przypadła Ci do gustu, również chętnie dowiem się, jakaż to jest ta jedyna strategia :?:
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 862
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 201 times
Been thanked: 304 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: konradstpn »

Bruno pisze: 16 kwie 2023, 23:05
XLR8 pisze: 16 kwie 2023, 22:27 Dokładnie o te pętle mi chodzi. Nie pisałem nic o wygrywającej strategii tylko o tym, że ta pętla nie jest dla mnie zbyt interesująca.
Gwoli ścisłości, napisałeś:
XLR8 pisze: 16 kwie 2023, 21:35 ... w grze jest tylko jedna strategia i wszystko sprowadza się do tego że ktoś robi coś trochę lepiej niż inni.
Zatem, nie kwestionując tego, że gra nie przypadła Ci do gustu, również chętnie dowiem się, jakaż to jest ta jedyna strategia :?:
Swoją drogą jeśli jest tylko jedna strategia to łaski nie robi, musi być wygrywająca.
Gram, więc jestem.
Gatzky
Posty: 217
Rejestracja: 31 sie 2017, 11:47
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Gatzky »

konradstpn pisze: 16 kwie 2023, 23:27
Bruno pisze: 16 kwie 2023, 23:05
XLR8 pisze: 16 kwie 2023, 22:27 Dokładnie o te pętle mi chodzi. Nie pisałem nic o wygrywającej strategii tylko o tym, że ta pętla nie jest dla mnie zbyt interesująca.
Gwoli ścisłości, napisałeś:
XLR8 pisze: 16 kwie 2023, 21:35 ... w grze jest tylko jedna strategia i wszystko sprowadza się do tego że ktoś robi coś trochę lepiej niż inni.
Zatem, nie kwestionując tego, że gra nie przypadła Ci do gustu, również chętnie dowiem się, jakaż to jest ta jedyna strategia :?:
Swoją drogą jeśli jest tylko jedna strategia to łaski nie robi, musi być wygrywająca.
Powiedz to temu, który zajął drugie miejsce grając zgodnie z tą strategią:D
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2086
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 275 times
Been thanked: 432 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: tomp »

@XLR8 wydaje mi się, że określenie "strategia wygrywająca" utożsamiasz z określeniem "mechanika gry"...
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Awatar użytkownika
Muad'Dib
Posty: 1558
Rejestracja: 01 paź 2013, 20:53
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 61 times
Been thanked: 106 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Muad'Dib »

Pewnie chodziło o mechanikę wygrywającą.

Żeby nie było, że tylko śmiechy chichy to Carnegie to mój top poznany w zeszłym roku. Oczywiście, że mechanicznie to po prostu wysyłanie workerow w odpowiednim czasie na odpowiednie pola, jak w wielu grach euro. Mnie to nie nudziło (niestety dawno nie grałem) i odczuwałem z tego dużą frajdę,
IMustNotFear.FearIsTheMind-Killer.FearIsTheLittle-death ThatBringsTotalObliteration.IWillFaceMyFear.
IWillPermitItToPassOverMeAndThroughMe.
AndWhenItHasGonePast,IWillTurnTheInnerEyeToSeeItsPath.
WhereTheFearHasGoneThereWillBeNothing. OnlyIWillRemain.
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1181
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 252 times
Been thanked: 280 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: siepu »

XLR8 pisze: 16 kwie 2023, 21:35 Zagraliśmy. Gra jest tylko ok. Akcje są bardzo podstawowe i nieciekawe. Sama gra sprowadza się do tej samej pętli i nie oferuje praktycznie żadnych ciekawych i trudnych decyzji. Na plus bardzo klarowne i proste zasady. Dodatkowo czas rozgrywki też na plus: 73min na 4 graczy przy 3 świeżakach.
Niestety nie widzimy możliwości odejścia od tej samej pętli, a w grze jest tylko jedna strategia i wszystko sprowadza się do tego że ktoś robi coś trochę lepiej niż inni.

6/10
Po pierwszej partii myślałem tak samo. Kolejne były lepsze, bo patrzyliśmy cały czas kto może zrobic jakie ruchy, i ta optymalizacja była nie tylko jak dla mnie najlepiej, ale jeszcze jak innym najgorzej. No i banalne przepisy plus zwawa rozgrywka sprawiają, że łatwo wyciągnąć na stół. Porównanie z Concordia bardzo dobre, ja wolę Carnegie (ale w Concorde grałem tylko dawno temu w podstawkę). Też trochę nie rozumiem zachwytów, ale to solidne 7/10 i wciąż nie zagrałem z dodatkiem.
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1673
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 875 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: XLR8 »

Moze.moje założenia po pierwszej partii są złe, ale potwierdził je znajomy, który grał już 5 razy.
Lwia część punktów pochodzi z mapy więc musimy coś na nią wystawiać. Reszta to już kwestia specjalizacji.
Możemy iść w biura, ale one wymagają HR, możemy też iść w study. I to chyba tyle. Tak naprawdę mamy podobny schemat jak w Mombasa, czyli większość pz jest z mapy, a reszta to diamenty lub książki.

Po prostu w carnegie brakuje mi jakoś umiejętności które by wyłamały nas z pętli stawiania budynków. Jakby były jakieś biura oferujące robienie innej akcji dodatkowo do obecnej to może by to pomogło.

Gra jest prosta, ale nie prostacka. Główną jej cechą jest rytm w który trzeba wpaść. Jak ktoś źle postawi krok, bo nie przewidzi jaka akcja będzie następna to niestety może odpaść.
Atk
Posty: 1394
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 494 times
Been thanked: 284 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Atk »

No duża część pkt z tego pochodzi ale nie jest to strategia wygrywającą. Po pierwsze można gościa blokować, żeby łatwo nie robiło mu się połączen. Można nie robić budowan, a sam raczej tych wyszystkoch połączeń nie zrobi. Tym bardziej jeśli gramy w 4 osoby, bo mniej razu wybierasz akcję.

Jasne mapa daje dużo pkt i nikt nie może o tym zapominać, dlatego też nie wiem z z jakimi ludźmi grasz, że ci pozwalają budować jak chcesz i jeszcze ci akcje budowania podrzucają. Ta gra ma dużo interakcji, żeby takiego gościa wykoleic. Jeśli wszyscy gracie w budowanie i jeszcze sobie pomagacie, to się nie dziwię że niema i powtarzalna się zdaje

E
Bruno pisze: 17 kwie 2023, 18:04
Atk pisze: 17 kwie 2023, 17:18 Jasne mapa daje dużo pkt i nikt nie może o tym zapominać, dlatego też nie wiem z jakimi amebami grasz, że ci pozwalają budować jak chcesz i jeszcze ci akcje budowania podrzucają.
Po co wrzuciłeś do tej wypowiedzi ameby? Czy uważasz, że bez tego Twój wywód brzmiał nie dość przekonująco?
Masz rację, niepotrzebnie. Zdziwiło mnie to, że jego zawodowi gracze nie ogarnęli tak prostych mechanik, że dają komuś wygrywać w budowanie.
Ostatnio zmieniony 17 kwie 2023, 18:56 przez Atk, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2019
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1494 times
Been thanked: 1142 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Bruno »

Atk pisze: 17 kwie 2023, 17:18 Jasne mapa daje dużo pkt i nikt nie może o tym zapominać, dlatego też nie wiem z jakimi amebami grasz, że ci pozwalają budować jak chcesz i jeszcze ci akcje budowania podrzucają.
Po co wrzuciłeś do tej wypowiedzi ameby? Czy uważasz, że bez tego Twój wywód brzmiał nie dość przekonująco?
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Awatar użytkownika
rav126
Posty: 796
Rejestracja: 27 paź 2010, 00:56
Has thanked: 407 times
Been thanked: 504 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: rav126 »

Z mapy maks punktów to 36. U nas wygrywający gracz miał nawet 200 pkt, ostatni 150. Te 36 to zaledwie jedna składowa z takiego wyniku. I to w grze gdzie każdy patrzył jaką akcję wybrać, żeby drugiemu nie zrobić zbyt dobrze.
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1673
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 875 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: XLR8 »

Ja chętnie dam tej grze jeszcze jedna szansę. Mój wynik wygrywający to było 149 pkt czyli jeśli u Was jest to 200pkt przy tej samej liczbie akcji to jeszcze sporo jest do ugrania.

Siadając do gry jaki macie tor myślenia? Gracie pod strategię czy całkiem taktycznie? Na co zwracacie uwagę?
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1181
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 252 times
Been thanked: 280 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: siepu »

rav126 pisze: 17 kwie 2023, 19:07 Z mapy maks punktów to 36. U nas wygrywający gracz miał nawet 200 pkt, ostatni 150. Te 36 to zaledwie jedna składowa z takiego wyniku. I to w grze gdzie każdy patrzył jaką akcję wybrać, żeby drugiemu nie zrobić zbyt dobrze.
+ 2-3 punkty za duże miasto, tych zazwyczaj jest sporo.

Nie wiem cały czas mam wrażenie, że każdy z nas używa innych określeń na inne rzeczy i kompletnie nie możemy się dogadać :) Tak, flow jest w miarę jednostajny: wyślij czymś ludzi do regionów, odpal wystawione projekty, przesuń ludzi co wrócili żeby znowu wystawić ich na mapę + w międzyczasie badania. Jak zrobić tu silniczek i jak być bardziej efektywnym od innych graczy to przyjemna rozkmina. Jeśli potrzeba bardziej zróżnicowanej gry, to dodatek robi świetną robotę: asymetryczny start + bardziej skomplikowane departamenty.

Wydaje mi się, że w podstawowej wersji gry ciężko grać czysto strategicznie (próbowałem ten departament co punktuje za stojących pracowników i szybki rozwój magentowych projektów, nie wyszło), raczej taktyka (bardziej efektywne robienie zasobów a potem przekucie ich jakoś w punkty dotacjami). Ale ja nie umiem grać w tą grę :)
Atk
Posty: 1394
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 494 times
Been thanked: 284 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Atk »

XLR8 pisze: 17 kwie 2023, 20:07 Ja chętnie dam tej grze jeszcze jedna szansę. Mój wynik wygrywający to było 149 pkt czyli jeśli u Was jest to 200pkt przy tej samej liczbie akcji to jeszcze sporo jest do ugrania.

Siadając do gry jaki macie tor myślenia? Gracie pod strategię czy całkiem taktycznie? Na co zwracacie uwagę?
Ogółem najwięcej punktów moim zdaniem leży w madrze wybranych darowiznach i to one głównie pokazują w którym kierunku masz iść. Przy 6 darowiznach po 12 pkt każda, masz już 72pkt. Plansza to tylko uzupełnienie planu i pomoc w jego realizacji. Oczywiście trzeba tego też pilnować, budować mądrze i blokować jak się da. Przy 4 robi się już ciasno i nie raz komuś może zabraknąć danego rodzaju, bo kto inny mu się wpakował.
A to wszystko ustawia kolejność akcji. Musisz mieć plan które terytorium będzie następne aktywowane i przez kogo, Czy zostawić jednego ludzika, czy dwóch w działach na akcje przeciwników, ale aktywować w swojej tak, żeby oni nie mieli akcji? Z terytorium ściągnąć wszystkich ludzików czy kogos.zostawic? Tam jest dużo więcej decyzji, niż budowanie planszy.

I oczywiście wybór pierwszego działu musi być dobry. Nie na pale, tylko pod plan, bo działów wcale nie trzeba budować niewiadomo ile.
Awatar użytkownika
JimmyPL
Posty: 263
Rejestracja: 30 sty 2013, 19:11
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 53 times
Been thanked: 51 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: JimmyPL »

Moje doświadczenie to raczej wybuduje się 2-3 działy czysto do gry (bo jeżeli jeszcze ktoś dorzuci coś na koniec to raczej celem zapełnienia planszy i punktów za to
ODPOWIEDZ