Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
noowy
Posty: 464
Rejestracja: 07 paź 2004, 16:28
Has thanked: 72 times
Been thanked: 138 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: noowy »

Zagrałem 2 razy w podstawkę w 2 osoby. Podobało mi się. Jedyna "przygodówka" jaka dotychczas została u mnie w kolekcji to Zewnętrzne Rubieże i Wiedźmin ma spore szanse także zostać. W ogóle widzę sporo punktów wspólnych między tymi grami: dobre w 2-3 osoby, 1,5h wyścig, proste zasady, ale wymagane myślenie i w pewnym stopniu planowanie. Jak według mnie wypada wstępne porównanie podstawek obydwu gier?

Instrukcja i przejrzystość zasad: Miażdżąca przewaga Outer Rim z 2 instrukcjami i pięknym spisem według słów kluczowych w zaawansowanej instrukcji. W Wiedźminie nawet takie podstawowe kwestie jak koszt dobrania karty czy ilość kart dobieranych na koniec tury walki mogą budzić wątpliwości. Jakość instrukcji w W powoduje u mnie obawy o to czy ta autorzy mieli wystarczającą ilość czasu żeby swoją grę wystarczająco przetestować i dopracować.

Klimat: Dobrze znam i bardzo lubię jedno i drugie uniwersum, imho obydwie gry są dobrze osadzone w swoich światach oferując fajne smaczki dla fanów. Wykonanie, wszystkie elementy i ilustracje powinny wszystkich miłośników SW/W zadowolić.

Podróżowanie: Konieczność zagrywania odpowiednich kart, odwiedzanie wielu lokacji podczas swojej tury i korzystanie z ich akcji dużo ciekawsze w W.

Przygoda: Lubię misje z OR, ale jednak karty eksploracji i wybory z W są dla mnie trochę ciekawsze.

Zróżnicowanie postaci: Tutaj trochę lepiej wypada OR, zdolności specjalne i biegłości oferują większą różnicę między bohaterami niż zdolności danej szkoły z W.

Rozwój: Tutaj ciężko mi zdecydować. W OR załoga, statek, wyposażenie, w W podnoszenie atrybutów i przede wszystkim budowanie talii, w jednej i drugiej grze rozwój bardzo przyjemny i satysfakcjonujący.

Walka: Miażdżąca przewaga W, gdzie mamy sporo fajnych pomysłów - przedłużki i comba, eliksiry, hp w postaci decku, tarcza i atrybuty wpływające na ilość opcji i naszą siłę. Walka między graczami zwykle bardzo emocjonująca. OR z prostym rzutem kośćmi wypada przy W blado.

Droga do zwycięstwa: Tutaj zdecydowanie lepiej wypada OR gdzie PZ-ty możemy zdobywać na wiele różnych sposobów skupiając się na zleceniach/walce w kosmosie/towarach/misjach/ulepszeniach.

W tej chwili trudno mi zdecydować, która gra podoba mi się bardziej i spokojnie widzę w swojej kolekcji miejsce dla obydwu. Odrobinę bardziej mam ochotę sięgać po Wiedźmina, ale wiadomo - nowość. Czas pokaże czy gra wytrzyma większą ilość partii i czy lekkie obawy o wystarczające dopracowanie okażą się uzasadnione. Na razie jestem bardzo na tak.
mordajeza
Posty: 361
Rejestracja: 19 lut 2019, 13:16
Has thanked: 171 times
Been thanked: 246 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: mordajeza »

noowy pisze: 10 cze 2023, 19:28
Przygoda: Lubię misje z OR, ale jednak karty eksploracji i wybory z W są dla mnie trochę ciekawsze.
Tutaj jednak SW:OR wygrywa dla mnie zdecydowanie tym, że odwiedzając daną lokację:
1) W zależności od mojej reputacji w danej frakcji mogę domyślić się, czy przygoda będzie raczej dobra czy raczej zła.
2) Każda planeta ma swoją specjalizację, stąd mniej więcej wiem, jakiego typu przygoda najpewniej mnie tam spotka.

W Wiedźminie w aspekcie przygodowym nie ma znaczenia, czy odwiedzę Cintrę czy Kaer Morhen - tu i tu ciągnę z karty z tej samej puli. A moja reputacja nie ma znaczenia dla efektu karty.

Ale z resztą porównania z grubsza się zgadzam - te gry są dla mnie bardzo podobne. I obie lubię :)
Awatar użytkownika
ravenone
Posty: 239
Rejestracja: 13 lip 2016, 21:29
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: ravenone »

Powoli dodaję kolejne dodatki. Dziś pierwsza potyczka z Dzikim gonem na standardzie. Niestety porażka, tarcze dodawane na pieski mnie zmiażdżyły. Dopiero dziś przy losowaniu kolejnego potwora zorientowałem się, że nie ma Kikimory :?
Dla mnie to bardziej flagowy potwór niż syrena, zgnilec czy kościej.
pike
Posty: 269
Rejestracja: 13 wrz 2014, 00:24
Lokalizacja: Gdzieś pomiędzy
Has thanked: 4 times
Been thanked: 14 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: pike »

nie ma Kikimory
Za to jest potencjał na dodatek pt: Leże Kikimory
Żeby nie było mam, zagrałem na razie raz.
Mareczq
Posty: 35
Rejestracja: 27 gru 2012, 16:44
Been thanked: 10 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Mareczq »

No to ja dodam swoje skromne wypociny do opinii tutaj zawartych.

Na starcie - posiadam wersję Full - Shaded, czyli mam dostęp do wszystkiego.

Na razie zagrałem dwie gry. Pierwsza na 4-graczy sama podstawka, 2-ga na 3-graczy i realnie wszystkie dodatki z SG (Dodatkowe karty przygód, akcji, mutageny, petardy, duże karty potworów i oczywiście płotka). Nie grałem jeszcze w bossów, Skelige i Magów.

Pierwsza gra w podstawkę spodobała się każdemu. Gra trwała ok. 3h. już z tłumaczeniem zasada - więc poszło nam naprawdę szybko jak na opinie jakie czytałem w sieci (że na 4 osoby to się gra 6h+ etc.). Muszę tu jednak zaznaczyć, że ja naprawdę dobrze poznałem zasady (instrukcja, recenzje czy gameplaye) więc realnie też dosyć szybko udało mi się je wytłumaczyć. Gra miała przyjemny flow, nikogo nie nudziła i każdy czuł fajny klimat wiedźmińskiego fachu.

2-ga tra dla mnie była jeszcze fajniejsza - na 3-graczy , ale już z dodatkami SG. Dla mnie było ciekawiej, więcej i jeszcze fajniej. Graliśmy też 3h - ale patrząc na to, że to było 3 graczy - to jednak dodatki wyraźni wydłużyły grę. Pozostali gracze jednak uważali (i to byli 2 graczy co grali wcześniej ze mną w samą podstawkę) - że było tego już troszkę za dużo. Najbardziej negatywnie wypowiadali się o mechanice tropienia dużych potworów (chodzi o tropienie i zbieranie tych wskazówek I-VI). Jest to mocno losowe, i karze graczy co mocno "nastawiają" się na jednego potwora - bo ktoś im potem go ubije i wszytko co zbierali stracą. Ja nie miałem takiego odczucia - ale wygrałem tą grę - więc mogę tutaj mieć troszkę spaczone odczucia :)

Teraz moje opinie tak w punktach.

Podstawowa wersja gry:

Zalety:
1. Wykonanie - dla mnie jest super, może poza trwałością tokenów - po 2-uch grasz już na nich widzę ślady używania. Mam matę więc tutaj nie oceniam planszy - ale jak jest tak samo jak z tokenami to po kilkunastu grach będzie już mocno widać zmęczenie ;)
2. Grywalność - dla mnie ogromna, system poruszania się i walki jest super. Czasami coś tam zgrzyta, ale naprawdę jet dobrze.
3. Klimat - dla mnie klimat jest super przez wykonanie i przygody, ale potwory troszkę takie bez wyrazu .
4. Czas gry - dla mnie pozytywne zaskoczenie. Według mnie samą podstawkę w 3 graczy, jak każdy zna dobrze zasady można spokojnie zagrać w 1h+ czas rozkładania / składania. Więc to taka gra co mając 2h. spokojnie możesz grać na 2-3 graczy.

Wady:
1. Realnie gra na 3 maks 4 graczy - przy 4 graczach już lekko było czuć czasami znużenie czekaniem na swoją kolej, przy 5 graczach było by tylko gorzej.
2. Potwory są strasznie podobne - i realnie miedzy I i II poziomem ja nie czuję prawie różnicy.
3. Mimo, że karty przygód są fajne - to realnie mocno czuć, że to DODATEK do gry. To jest taki na zasadzie "przeczekania" jak będziesz mógł się bić - a nie oddzielnego punktu na który "Czekasz" aby zrobić. Oczywiście ja bardzo chętnie chciałem poznać te przygody jakie dla nas autorzy napisali - jednak w czasie gry nic nas do tego "wyraźnie" nie zachęca - czegoś tutaj brakuje aby bardziej te przygody "dodać" do gry - a nie aby to był przerywnik w czasie wyścigu z małymi nagrodami .
4. Jeśli różnica w punktach jest większa niż 1 to ciężko potem takiego gracza dogonić - w obu grach było tak, że od 2-giego punktu do 4-tego punktu mijały 3 tury - więc gra bardzo szybko się kończy jak ktoś już był w stanie zabić 2-giego potwora.



Dodatki:

1. Na tropie potworów - dla mnie must have, zmienia duży minus podstawy "generyczne" potwory. Wreszcie czuć, że wiedźmin musi się czegoś o potworze nauczyć, aby go lepiej ubić. Troszkę tutaj nie pasuje to, że takie "podstawowe potwory" i wiedźmin nawet początkujący nie zna podstaw jak z nimi walczyć - ale i tak jest to klimatyczne rozwiązanie. Sam system jednak już rozmieszczania wskazówek jest mocno "ran-domowy" i wprowadza dodatkowy punkt losowości. Poza tym jak ktoś zbiera dużo tych "wskazówek" a potem ktoś mu zabije tego potwora - to realnie dostaje bardzo mocno w @#@#% , i dla graczy co nie przepadają za negatywna interakcją tego typu jest to słabe rozwiązanie. Mi osobiście bardzo to nie przeszkadzało, ale zgadzam się , że ten aspekt nie jest optymalnie rozwiązany. Nadal to super dodatek i na razie mój ulubiony.

2. Zaawansowane karty akcji i dodatkowe przygody. Tutaj nie widzę przeciwwskazań aby z tym grać zawsze - nawet jak się gra w samą podstawę. Po prostu to rozwija i uprzyjemnia rozgrywkę. Zaawansowane karty akcji są naprawdę przyjemne, ale jakoś nie czułem aby były super mocne (może poza tą która zadaje obrażenia, jak ją odrzucasz - miałem takie 2 w talii i wygrywały mi walki ). 11-karta startowa bardzo fajny pomysł - ale DLACZEGO nie ma na nich znaczka szkoły jak na innych ? Naprawdę po tych obrazkach ciężko w 100% rozpoznać co jest dla kogo ;P

3. Petardy i Mutageny. Dla mnie oba dodatki bardzo dobre - petardy grało się SUPER, ale nie wiem czy nie są za mocne z kartami co pozwalają Ci przed walką dobierać eliksiry. W 2-giej grze właśnie tak miałem, że miałem jedną kartę co pozwala dobrać 1 eliksir przed walką, i 2-gą co pozwala dobrać 2 eliksiry jak nie mamy żadnego. Z bombami to było mega mocne jak te eliksiry wymieniałem na bomby. Więc mimo, że same petardy i mechanika mi się bardzo podoba - to odniosłem wrażenie, że jest troszkę z mocna. Co do Mutagenów - mi się podoba urozmaicenie jak się awansuje poziom - podstawowej wersji gry było to takie nijakie. Jednak problem jest taki, że bardzo ciężko te Mutageny odpalić w walce - realnie na 3 graczy w całej grze udało się nam może 2 razy odpalić Mutageny... a każdy miał po 2 albo 3 .

4. Płotka - mega magiczny dodatek - śmieszny, klimatyczny... i bardzo mało wznoszący do gry. Prze to, że w 50% przypadków NIC nam nie daje gonienie płotki, gracze szybko się nauczyli aby ją OLEWAĆ i tylko przy okazji jak nam pasowało to "próbować" - przez całą grę na 3 osoby RAZEM dobrała wszystkim graczom 3 karty i to koniec. Mimo to fajnie wygląda na planszy ;)


Dla mnie dodatki wszystkie w które grałem są super i zawsze chętnie bym z nimi grał. 2-uch pozostałych graczy jednak oceniło to inaczej i dla nich Mutageny są słabe (woleli dociągać karty - zwłaszcza w czasie podróży aby móc się więcej ruszać) i nie pasowało im jak rozwiązana jest mechanika zdobywania i tracenia "wskazówek" na potwory. Każdy z graczy (też ja) uważa tez, że gra troszkę za mało zachęca do sprawdzania "przygód" i "zadań". Może brakuje tutaj większych nagród za te przygody (trofeum?). Fajnie też jak by w tych kartach było ukryte KILKA (dosłownie kilka) dłuższych zadań/opowieści - które ciągnęły by się troszkę dłużej z naprawdę fajnym zakończeniem fabularnie i też z odpowiednią nagrodą (realnie na razie maksymalnie jak trafiłem to były 2 karty - jedna to przygoda z zadaniem i potem Zadanie które zawsze było już finalnym rozwiązaniem przygody).

Ostatecznie dla mnie podstawka i dodatki dostają 8/10 (Z czego uważam, że podstawka sama w sobie jest naprawdę dobra - i nie uważam, aby to była niepełna gra) - nie jest to gra Idealna, ma swoje wady (które mogą MOCNO odstraszać pewną grupę graczy) - ale nadal to bardzo fajnie mechaniczna przygodówka z wylewającym się klimatem z planszy jak jeszcze nigdy nie widziałem.

Ja chce grać dalej - poznać pozostałe dodatki jakich jeszcze nie przetestowałem i na razie nawet min. ni czuję zmęczenia grą. Na razie zapowiada się , że będzie to tytuł w który zagram 10+razy - a to u mnie rzadkość i mało gier u mnie wraca na stół częściej niż kilka razy. Zwłaszcza z tytułów co gra się 1h+.
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4474
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1354 times
Been thanked: 849 times
Kontakt:

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Hardkor »

Mareczq pisze: 11 cze 2023, 01:08 3. Petardy i Mutageny. Dla mnie oba dodatki bardzo dobre - petardy grało się SUPER, ale nie wiem czy nie są za mocne z kartami co pozwalają Ci przed walką dobierać eliksiry. W 2-giej grze właśnie tak miałem, że miałem jedną kartę co pozwala dobrać 1 eliksir przed walką, i 2-gą co pozwala dobrać 2 eliksiry jak nie mamy żadnego. Z bombami to było mega mocne jak te eliksiry wymieniałem na bomby. Więc mimo, że same petardy i mechanika mi się bardzo podoba - to odniosłem wrażenie, że jest troszkę z mocna. Co do Mutagenów - mi się podoba urozmaicenie jak się awansuje poziom - podstawowej wersji gry było to takie nijakie. Jednak problem jest taki, że bardzo ciężko te Mutageny odpalić w walce - realnie na 3 graczy w całej grze udało się nam może 2 razy odpalić Mutageny... a każdy miał po 2 albo 3 .
To tak tylko dopytam , bo to nie jest oczywiste. Masz świadomość, że dobieranie petardy jest gdy MOŻESZ dobrać eliksir i musisz wtedy odrzucić eliksir lub kasę?
Ergo z twojego przykładu, że dobierasz 2 eliksiry jak nie masz żadnych + 1 to masz 3 dobrania. Daje Ci to finalnie tylko 1 petardę, bo
Pierwszy eliksir bierzesz
Przy drugim odrzucasz eliksir, który masz (ten z nr 1) i bierzesz petarde
Trzeci eliksir bierzesz

Oczywiście przy założeniu, że masz 0 kasy.
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Awatar użytkownika
noowy
Posty: 464
Rejestracja: 07 paź 2004, 16:28
Has thanked: 72 times
Been thanked: 138 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: noowy »

mordajeza pisze: 10 cze 2023, 21:02 Tutaj jednak SW:OR wygrywa dla mnie zdecydowanie tym, że odwiedzając daną lokację:
1) W zależności od mojej reputacji w danej frakcji mogę domyślić się, czy przygoda będzie raczej dobra czy raczej zła.
2) Każda planeta ma swoją specjalizację, stąd mniej więcej wiem, jakiego typu przygoda najpewniej mnie tam spotka.

W Wiedźminie w aspekcie przygodowym nie ma znaczenia, czy odwiedzę Cintrę czy Kaer Morhen - tu i tu ciągnę z karty z tej samej puli. A moja reputacja nie ma znaczenia dla efektu karty.
Wszystko się zgadza, ale nadal uważam, że jeśli chodzi o zawartość przygody w grze przygodowej, to Wiedźmin wypada lepiej. Karty spotkań z SW:OR może są odrobinę lepsze mechanicznie i tematycznie pasują do podróży po różnych planetach, ale za to są trochę suche - zwykle jedno króciutkie zdanie i opcjonalna czynność z góry wiadomym skutkiem. Więcej przygody czuję w misjach, gdzie "fabuły" jest więcej, trzeba się przygotować, zebrać ekipę, gdzieś się włamać, z kimś powalczyć, polatać statkiem, zawsze jest niewiadoma w postaci różnych testów. Karty eksploracji z Wiedźmina stawiałbym jeszcze oczko wyżej. "Fabuły" jest zdecydowanie więcej, wybory nie do końca oczywiste i nie wiemy gdzie nasza opcja nas ostatecznie zaprowadzi, jest namiastka gry paragrafowej i mini-przygody.
Mareczq
Posty: 35
Rejestracja: 27 gru 2012, 16:44
Been thanked: 10 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Mareczq »

Hardkor pisze: 11 cze 2023, 10:22
Mareczq pisze: 11 cze 2023, 01:08 3. Petardy i Mutageny. Dla mnie oba dodatki bardzo dobre - petardy grało się SUPER, ale nie wiem czy nie są za mocne z kartami co pozwalają Ci przed walką dobierać eliksiry. W 2-giej grze właśnie tak miałem, że miałem jedną kartę co pozwala dobrać 1 eliksir przed walką, i 2-gą co pozwala dobrać 2 eliksiry jak nie mamy żadnego. Z bombami to było mega mocne jak te eliksiry wymieniałem na bomby. Więc mimo, że same petardy i mechanika mi się bardzo podoba - to odniosłem wrażenie, że jest troszkę z mocna. Co do Mutagenów - mi się podoba urozmaicenie jak się awansuje poziom - podstawowej wersji gry było to takie nijakie. Jednak problem jest taki, że bardzo ciężko te Mutageny odpalić w walce - realnie na 3 graczy w całej grze udało się nam może 2 razy odpalić Mutageny... a każdy miał po 2 albo 3 .
To tak tylko dopytam , bo to nie jest oczywiste. Masz świadomość, że dobieranie petardy jest gdy MOŻESZ dobrać eliksir i musisz wtedy odrzucić eliksir lub kasę?
Ergo z twojego przykładu, że dobierasz 2 eliksiry jak nie masz żadnych + 1 to masz 3 dobrania. Daje Ci to finalnie tylko 1 petardę, bo
Pierwszy eliksir bierzesz
Przy drugim odrzucasz eliksir, który masz (ten z nr 1) i bierzesz petarde
Trzeci eliksir bierzesz

Oczywiście przy założeniu, że masz 0 kasy.
Tak oczywiście wiem, ale nadal mogłeś to mocno nadużywać. Jak miałem eliksir przed walką to wybierałem aby najpierw rozpatrzeć efekt dobrania 1 eliskiry - wybierałem wzięcie "bomby" - więc odrzucałem eliksir jaki miałem. Potem rozpatrywałem dobranie 2 eliksrów. W czasie walki używałem 1x Eliskir i 1x Bomba, i znowu miałem to samo w kolejnej walce. Same Petardy/Bomby są naprawdę mocne i ich efekt naprawdę mocno zwiększa szansę na wygraną. Przy tym da się też pewne efekty "skąbić" - np. przed walką jeszcze odrzucić kartę z efektu jednak karty aby zadać obrażenia, i potem ją przywrócić z stosu odrzuconego 2-gą kartą mając też mocny efekt dodatkowy. Generalnie Petardy naprawdę drastycznie wzmacniają Alchemię i strategie na tym oparte.
MichalCh132
Posty: 215
Rejestracja: 27 lip 2019, 20:51
Has thanked: 133 times
Been thanked: 77 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: MichalCh132 »

Mareczq pisze: 11 cze 2023, 11:44 Tak oczywiście wiem, ale nadal mogłeś to mocno nadużywać. Jak miałem eliksir przed walką to wybierałem aby najpierw rozpatrzeć efekt dobrania 1 eliskiry - wybierałem wzięcie "bomby" - więc odrzucałem eliksir jaki miałem. Potem rozpatrywałem dobranie 2 eliksrów. W czasie walki używałem 1x Eliskir i 1x Bomba, i znowu miałem to samo w kolejnej walce. Same Petardy/Bomby są naprawdę mocne i ich efekt naprawdę mocno zwiększa szansę na wygraną. Przy tym da się też pewne efekty "skąbić" - np. przed walką jeszcze odrzucić kartę z efektu jednak karty aby zadać obrażenia, i potem ją przywrócić z stosu odrzuconego 2-gą kartą mając też mocny efekt dodatkowy. Generalnie Petardy naprawdę drastycznie wzmacniają Alchemię i strategie na tym oparte.
Raczej to trofeum dające 2 eliksiry gdy nie masz żadnego interpretowałbym gdy grasz z dodatkiem jako "gdy nie masz eliksiru lub bomby". Cały balans tego trofeum leży w tym, że nie możesz dobierać eliksirów w żaden inny sposób żeby z niego skorzystać.
Mareczq
Posty: 35
Rejestracja: 27 gru 2012, 16:44
Been thanked: 10 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Mareczq »

MichalCh132 pisze: 11 cze 2023, 13:59
Mareczq pisze: 11 cze 2023, 11:44 Tak oczywiście wiem, ale nadal mogłeś to mocno nadużywać. Jak miałem eliksir przed walką to wybierałem aby najpierw rozpatrzeć efekt dobrania 1 eliskiry - wybierałem wzięcie "bomby" - więc odrzucałem eliksir jaki miałem. Potem rozpatrywałem dobranie 2 eliksrów. W czasie walki używałem 1x Eliskir i 1x Bomba, i znowu miałem to samo w kolejnej walce. Same Petardy/Bomby są naprawdę mocne i ich efekt naprawdę mocno zwiększa szansę na wygraną. Przy tym da się też pewne efekty "skąbić" - np. przed walką jeszcze odrzucić kartę z efektu jednak karty aby zadać obrażenia, i potem ją przywrócić z stosu odrzuconego 2-gą kartą mając też mocny efekt dodatkowy. Generalnie Petardy naprawdę drastycznie wzmacniają Alchemię i strategie na tym oparte.
Raczej to trofeum dające 2 eliksiry gdy nie masz żadnego interpretowałbym gdy grasz z dodatkiem jako "gdy nie masz eliksiru lub bomby". Cały balans tego trofeum leży w tym, że nie możesz dobierać eliksirów w żaden inny sposób żeby z niego skorzystać.
Generalnie w instrukcji od petard jest napisane, że jak coś się odnosi do eliksirów to tylko do nich. Oczywiście można interpretować każdy jak uważa. Wtedy by to na pewno osłabiło to combo, ale go nie zniwelowało (mógł byś na siłę przepalać wszystkie eliksiry, i wtedy najpierw brać "jak nie masz" a potem brać jedną i wymieniać na petardę).
Awatar użytkownika
yrq
Posty: 953
Rejestracja: 06 sie 2018, 10:55
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 335 times
Been thanked: 359 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: yrq »

Wczoraj pierwsza gra, 2 os. 2h po wytłumaczeniu zasad. Podstawka, dodatkowe karty przygód, jedenaste karty dla graczy. Trafiliśmy na większość mechanik: questy na mapie, wydarzenia gdy ktoś gdzieś wejdzie, walkę pvp.
Pierwsze parę rund na czuja niezbyt wiedząc co robić, potem już wszystko fajnie się zazębiło.
Koniec końców trochę za późno poszliśmy na potwory i trochę przeciągnęliśmy grę (pewnie ok 12 rund graliśmy).

Moje uwagi:
- przeczytałem instrukcję przed grą i miałem mniej więcej pojęcie jak grać, ale gdy w trakcie gry pojawiały się szczegółowe pytania to musiałem szukać i było to dość trudne. Informacje o walce, eliksirach, tropach i budowie talii są porozrzucane po wielu stronach.
- budowanie talii i walka fajnie działa, eksploracja jest sprawna, dużo się dzieje, ogólnie tego oczekiwałem. Faza 3 jest nieco oderwana z tym dobraniem 3 kart i kupnem nowej. Mam wrażenie jakby tam pierwotnie była inna mechanika (odpoczynku, przygotowania do następnego dnia) i została mocno okrojona.
- najgorzej działa dla mnie kwestia losowania lokacji na potrzeby rozstawienia potworów, tropów, questów. Z dużymi kartami potworów z dodatku podejrzewam, że będzie to jeszcze bardziej toporne (wylosuj, zamieszaj, zwróć, zamieszaj). Nie wiem czy moje rozwiązanie pomoże, ale zrobiłem kostki do losowania lokacji ;)
Obrazek

Na razie taka dobrze zapowiadająca się przygodówka. Zobaczę jak dalej i z dodatkami.
podejrzany
Posty: 261
Rejestracja: 29 gru 2020, 21:51
Has thanked: 20 times
Been thanked: 15 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: podejrzany »

yrq pisze: 11 cze 2023, 15:21 . Nie wiem czy moje rozwiązanie pomoże, ale zrobiłem kostki do losowania lokacji ;)
Obrazek

Super sprawa, chyba sobie zrobię też takie kostki bo mnie to już również wkurza z tym losowaniem
Wymiene Descent ed.2 węrdrówki w mroku za Cthulu death may die 2 kampania +przedwieczny (dopłace jeśli dorzucone będą obaj przedwieczni) lub za Posiadłość Szaleństwa sama podstawka
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5217
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1075 times
Been thanked: 1684 times
Kontakt:

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: BOLLO »

Mam pytanie do tych co grali w Gwinta. Czy moga podeslac oryginalna karte tej jak ponizej?

Cos czuje ze Wookie standardowo dodal swoje lico w kolejnej swojej grze. I zeby nie byli mi to absolutnie nie przeszkadza a wrecz podoba jako easter egg.


Obrazek
Awatar użytkownika
Sarna
Posty: 304
Rejestracja: 21 lut 2013, 19:29
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 98 times
Been thanked: 39 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Sarna »

mordajeza
Posty: 361
Rejestracja: 19 lut 2019, 13:16
Has thanked: 171 times
Been thanked: 246 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: mordajeza »

BOLLO pisze: 11 cze 2023, 19:53 Mam pytanie do tych co grali w Gwinta. Czy moga podeslac oryginalna karte tej jak ponizej?

Cos czuje ze Wookie standardowo dodal swoje lico w kolejnej swojej grze. I zeby nie byli mi to absolutnie nie przeszkadza a wrecz podoba jako easter egg.


Obrazek
Przecież Wookie to wiedźmin ze szkoły żmiji ;)

Z innej beczki - po trzech partiach w suchą podstawkę zagrałem w końcu ze wszystkimi dodatkami z KS (petardy, mutageny, zaawansowane karty akcji, na tropie potworów oraz Dziki Gon) i… łał. Już wcześniej mi się podobało, ale dopiero z tymi dodatkami naprawdę można się wczuć. Z 8/10 awansuje u mnie na 9/10.
Awatar użytkownika
aduko
Posty: 420
Rejestracja: 05 lut 2013, 10:47
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 179 times
Been thanked: 144 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: aduko »

podejrzany pisze: 11 cze 2023, 15:31
yrq pisze: 11 cze 2023, 15:21 . Nie wiem czy moje rozwiązanie pomoże, ale zrobiłem kostki do losowania lokacji ;)
Obrazek

Super sprawa, chyba sobie zrobię też takie kostki bo mnie to już również wkurza z tym losowaniem
Tylko trzeba pamiętać kto ma jaki trop u siebie i czy nie ma też żetonu na zadaniu.
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5217
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1075 times
Been thanked: 1684 times
Kontakt:

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: BOLLO »

Sarna pisze: 11 cze 2023, 20:17 Nie tym razem ;)https://gwint.fandom.com/wiki/Czarodziej_uciekinier
Dziekuje. Ale przyznasz ze podobny?
Pomnik
Posty: 308
Rejestracja: 31 mar 2022, 00:05
Has thanked: 149 times
Been thanked: 103 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Pomnik »

aduko pisze: 11 cze 2023, 20:36
podejrzany pisze: 11 cze 2023, 15:31
yrq pisze: 11 cze 2023, 15:21 . Nie wiem czy moje rozwiązanie pomoże, ale zrobiłem kostki do losowania lokacji ;)
Obrazek

Super sprawa, chyba sobie zrobię też takie kostki bo mnie to już również wkurza z tym losowaniem
Tylko trzeba pamiętać kto ma jaki trop u siebie i czy nie ma też żetonu na zadaniu.
No i nie działa ze skellige xD
"Real darkness have love for a face. The first death is in the heart, Harry."
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2620
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: sqb1978 »

Ok jestem po 4 rozgrywkach, (2x2os, 1x3os, 1 solo), wprowadziłem kilka dodatków i podzielę się wrażeniami. Chyba pokrywają się z większością tutaj.

Petardy - bardzo fajny dodatek. Czasem eliksiry się powtórzą lub wydają się mało przydatne i wymiana na petardę robi robotę. A petardy są już z reguły mocno przydatne i nie można ich stracić w wyniku wydarzenia (miałem rozgrywkę, gdzie straciłem tak 5 eliksirów).

Mutageny - ciekawe, ale bardzo sytuacyjne. Mam mieszane uczucia. W jednej rozgrywce (1 mutagen) nie udało mi się z niego skorzystać, a w drugiej (2 mutageny) skorzystałem dwukrotnie z jednego. W końcowych levelach wolałem dobrać karty, które pozwoliły zrobić kolejny ruch, niż wziąć 2 mutageny. Nawet mimo tego, że czekała mnie "finałowa" walka.

Zagubiony Wierzchowiec - fajny i klimatyczny dodatek. Losowy, ale jednocześnie dodaje dodatkowy dylemat podczas ruchu. Emocjonujący, jeśli uda się skorzystać z efektu Płotki robiąc nieoptymalny ruch w jej kierunku.

Zaawansowane karty akcji i zestawy przygód - must have. Chociaż stosy karty w koszulkach robią się tak wysokie, że musiałem dorobić dedykowane pojemniki na nie. Ale przy okazji fajnie udało się spakować wszystkie wymienione w tym poście dodatki razem z podstawką w pudłach od core i stretch goali (nie mam big boxa).

Słabości i ataki specjalne potworów - kolejny must have. Wreszcie potwory mają swoją charakterystykę. Słabości dodają więcej rozterek przy poruszaniu się po mapie - tych dylematów wcześniej brakowało w I fazie. Jednocześnie zwiększa się nacisk na wyścig, bo rozterka czy zdobyć kolejną słabość i nie zdążyć ubić potwora przed innym wiedźminem jest już kontretna.

Rozgrywka na 3 osoby: Graliśmy niecałe 4h, głównie przez to, że dodałem wszystkie powyższe moduły i doczytywaliśmy zasady. Mi się podobało, ale żonie nie z uwagi na downtime (niestety jest eurograczem i nie czerpie nic z klimatu gry). Gra zdecydowanie jest dla graczy, którzy nie rozkminiają prawdopodobieństwa do 2 miejsc po przecinku, oraz dla tych co cenią klimat i nie liczą każdej minuty po północy ;) W więcej niż 3 osoby raczej nawet nie będę próbował. Rozumiem w pełni opinie, że gra jest słaba jeśli ktoś grał w takim setupie. Stosunek funu do czasu gry wypada na pewno niekorzystnie. Niestety to też cecha gatunku - nie grałem jeszcze w przygodówkę, która by trwała stosunkowo krótko. Dlatego klimat oraz podejście współgraczy jest tak istotne - kiedy jest immersja to nie czuć mijającego czasu.

Legendarne Łowy - bardzo fajny dodatek. W wersji solo wymusza dodatkowo presję czasową. Niestety finałowa walka była bardzo jednostronna: w 2 rundy walki zmiażdżyłem potwora kombinacjami zadając łącznie 8 i 9 obrażeń samemu nie tracąc ani jednego (miałem 7 żetonów zniszczenia). Liczyłem na więcej emocji. Bomba dwimerytowa jest mocno overpowered. Być może nie powinna działać przez całą walkę, ale przez 1 rundę?

Rozgrywka solo: dodałem wszystkie powyższe dodatki. Było początkowo ciekawie, ale ostatecznie bez większych emocji. Wolę grać z ludźmi i budować pewien klimat podczas gry. Raczej do solo więcej do Wiedźmina nie siądę. No może jeszcze raz, aby sprawdzić Dziki Gon. Znając z góry czas rozgrywki wyczekałem do ostatniej rundy "koksując" Wieśka. Grałem szkołą Wilka. Pokonałem po drodze 2 potwory (1 i 2 poziomu) oraz wymaksowałem wszystkie skille. Walka finałowa z Ropuchem była żenująco jednostronna, ale co się dziwić przy tak wyszkolonym zabójcy potworów.

Podsumowując gra mnie na tyle wciągnęła, że zacząłem malować figurki.
Chyba na ten moment to najciekawsza "rywalizacyjna gra przygodowa open world" (nie wchodząc zbytnio w definicje) w jaką grałem.
Wcześniej testowałem: Rycerze Pustkowi (obie edycje), Runebound, Fallout, Western Legends, Kupcy i Korsarze.
W planie mam jeszcze 3 sci-fi: Firefly, SW: Outer Rims, Xia: Legends of a Drift System.
Ostatnio zmieniony 12 cze 2023, 10:39 przez sqb1978, łącznie zmieniany 1 raz.
Faziee
Posty: 147
Rejestracja: 30 paź 2012, 13:26
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Faziee »

manicminer pisze: 10 cze 2023, 09:31 No co ty? Tutaj tylko same dobre opinie muszą być, bo wszyscy tu zaglądają by upewnić się że wydali 1000zł i nie wyrzucili ich w błoto, ciekawe, że tyle osób kupiło i jakoś pozytywnych opini nie ma za dużo, a jak są to są w stylu super gra, ale już bez szczegółów dlaczego, albo homerule ludzie robią by poprawić niedociągnięcia, przy takim ATO czuć że to dobra gra, tutaj hype opadnie po kilku rozgrywkach i gra pójdzie w zapomnienie i na sprzedaż.
Na bgg ludzie wystawiają oceny w okolicy 6... Ci co już im hype opadł.
No tych 6 na dzisiaj to jest 31 - rzeczywiście większość. 1 jest 34, więc więcej.
A druga rzecz, że ocena 6 to oznacza grę ok, poprawną, do zagrania, nie grę słabą. Tak się przyjęło w naszym rozumieniu, że ocena 6 to gra słaba, a 7 do średnia i dopiero od 8 patrzymy. Jednak te oceny oznaczają co innego. Po prostu prawdą jest, że jak ktoś już zagrał w 500 i więcej gier to już ma tyle tych ósemek i wyżej, że w gry dobre czyli 7 i poprawne czyli 6, w sumie to mu się nie chce grać, może, że gra ma jednak wyjątkowy temat tudzież jest osadzona w ulubionym uniwersum.
Awatar użytkownika
Degohl
Posty: 30
Rejestracja: 12 lip 2021, 08:16
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Degohl »

Degohl pisze: 05 cze 2023, 17:47 Ma ktoś możliwość zeskanować kartę syreny, przód i tył? Wziąłem deluxe + skelige i nie ogarnąłem że tam jest tylko Dagon (swoją drogą trochę biednie), a syrena była w Monster Packu :roll:
Jeśli ktoś także jest zainteresowany to tu jest karta syreny po polsku
https://boardgamegeek.com/image/7563473 ... nster-pack
Awatar użytkownika
Gribbler
Posty: 534
Rejestracja: 11 wrz 2019, 22:24
Has thanked: 119 times
Been thanked: 387 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Gribbler »

Przepraszam za off top, ale chciałem zakoszulkować karty akcji do Wiedźmina i widzę, że w sklepach niemal w ogóle ich nie ma a na Allegro są 3 razy droższe. Panuje jakiś koszulkowy kryzys?
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4474
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1354 times
Been thanked: 849 times
Kontakt:

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Hardkor »

Gribbler pisze: 12 cze 2023, 11:22 Przepraszam za off top, ale chciałem zakoszulkować karty akcji do Wiedźmina i widzę, że w sklepach niemal w ogóle ich nie ma a na Allegro są 3 razy droższe. Panuje jakiś koszulkowy kryzys?
Tak, Wiedźmin wywołał planszówkowy kryzys na koszulki w jego rozmiarze.
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Awatar użytkownika
psia.kostka
Posty: 3395
Rejestracja: 02 mar 2020, 22:50
Has thanked: 435 times
Been thanked: 1044 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: psia.kostka »

Gribbler pisze: 12 cze 2023, 11:22 Panuje jakiś koszulkowy kryzys?
Sloyca w cenie, ostrzegalem.
Kup zakoszulkowane 7 cudow swiata, wez koszulki do wieska, gre wyrzuc, wyjdzie taniej :lol:
Szukam: transport kilku gier +mat, Szczecin -> Warszawa
Ewentualnie "planszowy couchsurfing" Pomorze Zach ʕ•ᴥ•ʔ
Szukam/Kupię: HoN, ToI, Scenariusze 1ed MoM/PSz, Unlock;
#KolekcjonujeRabaty [DobraKarmaWraca][WarszawskiKolektyw][#WawHub]
Haniel
Posty: 172
Rejestracja: 30 cze 2017, 17:32
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 150 times
Been thanked: 98 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Haniel »

Można grać tak, że jedna osoba będzie magiem a inne wiedźminami? Czy tam wchodzą inne talie? (jeszcze nie czytałem rulesów do magów)
ODPOWIEDZ