Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
psia.kostka
Posty: 3383
Rejestracja: 02 mar 2020, 22:50
Has thanked: 435 times
Been thanked: 1044 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: psia.kostka »

Haniel pisze: 12 cze 2023, 11:42 Można grać tak, że jedna osoba będzie magiem a inne wiedźminami? Czy tam wchodzą inne talie? (jeszcze nie czytałem rulesów do magów)
Pytania o rulesy w wątku obok, ale na moje oko mozna miksowac, dlatego dali dodatkowa plansze dla kart magow.
Szukam: transport kilku gier +mat, Szczecin -> Warszawa
Ewentualnie "planszowy couchsurfing" Pomorze Zach ʕ•ᴥ•ʔ
Szukam/Kupię: HoN, ToI, Scenariusze 1ed MoM/PSz, Unlock;
#KolekcjonujeRabaty [DobraKarmaWraca][WarszawskiKolektyw][#WawHub]
Awatar użytkownika
goldsun
Posty: 563
Rejestracja: 11 cze 2021, 10:11
Lokalizacja: Bytom
Has thanked: 16 times
Been thanked: 196 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: goldsun »

Haniel pisze: 12 cze 2023, 11:42 Można grać tak, że jedna osoba będzie magiem a inne wiedźminami? Czy tam wchodzą inne talie? (jeszcze nie czytałem rulesów do magów)
Można grać w mieszanej grupie, dowolnie mieszanej.
Tak, magowie mają inne talie kart niż wiedźmini, więc jest osobny tor na kupowanie kart dla magów, obok toru kart wiedźminów.
Co ważne - jak się kupuje kartę z toru magów, to odkłada się również kartę z tej samej pozycji z toru wiedźminów - bo bez ego, gdyby grał np. tylko jeden mag, to mógłby sobie sam ustawiać żeby jakaś karta mu zeszła na pole "-1", a jak się "kasuje" kartę z obydwu torów równolegle, to wszyscy gracze mają wpływ na ruch tych kart na torze, niezależnie czy magowie czy wiedźmini.
Reszta obsługi kart jest praktycznie taka sama ZTCP.
Poza tym, że na kartach magów są dodatkowe symbole, zwłaszcza energia i osłona - ich nie ma na kartach wiedźminów.
--
Dołączam różne wyrazy i pozdrawiam
Goldsun
Awatar użytkownika
Bart Henry
Posty: 968
Rejestracja: 15 sie 2013, 19:59
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 134 times
Been thanked: 667 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Bart Henry »

sqb1978 pisze: 12 cze 2023, 10:06 Bomba dwimerytowa jest mocno overpowered. Być może nie powinna działać przez całą walkę, ale przez 1 rundę?
Ale ona działa jednorazowo według mnie. Przykładowo Czarcia Purchawa ma dopisek o ignorowaniu, w jej przypadku zdolności specjalnej, przez całą walkę. Brak tego dopisku w BD według mnie oznacza jednorazowe wykorzystanie.

Jest też problem w interpretacji kiedy Bombę dwimerytową zagrać. My gramy ją jako reakcję na atak pasywny, ale są też podejścia oparte na odpaleniu bomby jako ochrony przed potencjalnym atakiem pasywnym w najbliższej turze (co daje potencjał na jej spalenie bez efektu).

Edit: btw, żeby nie pisać postu pod postem - widzę, że Syrena nie ma swojego żetonu potwora. Wchodzi do gry jako jakieś wydarzenie?
podejrzany
Posty: 261
Rejestracja: 29 gru 2020, 21:51
Has thanked: 20 times
Been thanked: 15 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: podejrzany »

Haniel pisze: 12 cze 2023, 11:42 Można grać tak, że jedna osoba będzie magiem a inne wiedźminami? Czy tam wchodzą inne talie? (jeszcze nie czytałem rulesów do magów)
Tak, ja tak grałem, 3 osoby wiedźmina i 1 osoba magiem :)
Wymiene Descent ed.2 węrdrówki w mroku za Cthulu death may die 2 kampania +przedwieczny (dopłace jeśli dorzucone będą obaj przedwieczni) lub za Posiadłość Szaleństwa sama podstawka
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2620
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: sqb1978 »

Bart Henry pisze: 12 cze 2023, 13:04
sqb1978 pisze: 12 cze 2023, 10:06 Bomba dwimerytowa jest mocno overpowered. Być może nie powinna działać przez całą walkę, ale przez 1 rundę?
Ale ona działa jednorazowo według mnie. Przykładowo Czarcia Purchawa ma dopisek o ignorowaniu, w jej przypadku zdolności specjalnej, przez całą walkę. Brak tego dopisku w BD według mnie oznacza jednorazowe wykorzystanie.
Moja wina, pomieszałem nazwy. Chodziło mi oczywiście o Czarcią Purchawę i niwelowania zdolności specjalnej, szczególnie takiej, która działa przez całą walkę.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 723 times
Been thanked: 1078 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: ave.crux »



Parę słów na gorąco. Rozstrzał rozgrywek opiniujących 2-10.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Mareczq
Posty: 35
Rejestracja: 27 gru 2012, 16:44
Been thanked: 10 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Mareczq »

sqb1978 pisze: 12 cze 2023, 10:06 Petardy - bardzo fajny dodatek. Czasem eliksiry się powtórzą lub wydają się mało przydatne i wymiana na petardę robi robotę. A petardy są już z reguły mocno przydatne i nie można ich stracić w wyniku wydarzenia (miałem rozgrywkę, gdzie straciłem tak 5 eliksirów).
Wiesz, że możesz mieć maksymalnie 4 eliksiry ;)
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: RUNner »

Być może stracił w sumie 5 eliksirów w trakcie gry, niekoniecznie wszystkie jednocześnie?
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2620
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: sqb1978 »

RUNner pisze: 12 cze 2023, 19:28 Być może stracił w sumie 5 eliksirów w trakcie gry, niekoniecznie wszystkie jednocześnie?
Tak dokładnie, jak tylko jakieś mi się udało zdobyć to trafiałem na wydarzenie, które mi je odbierało. Sądzę że miałem pecha, bo tych kart nie ma jakoś wiele chyba. Ale jeśli wziąć pod uwagę, że grałem szkołą Mantikory, gdzie eliksiry są potrzebne do działania zdolności specjalnej to trochę dało w kość.
Mareczq
Posty: 35
Rejestracja: 27 gru 2012, 16:44
Been thanked: 10 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Mareczq »

ave.crux pisze: 12 cze 2023, 17:46

Parę słów na gorąco. Rozstrzał rozgrywek opiniujących 2-10.
To ja tutaj mogę troszkę skomentować waszą wypowiedź.

Według mnie podstawka jest bardziej kompletna niż to się wydaje - właśnie dlatego, że ta gra to GŁÓWNIE wyścig, a przygody to miły dodatek. Grając w samą podstawkę w 4-oosby naprawdę bawiłem się bardzo dobrze, i totalnie nie czułem dowtimu - ale od razu mówię , grałem z ogranymi graczami i każdy starał się w miarę "dobrze" grać - w efekcie każdy zabijał potwory/medytował/starł się poruszać optymalnie (w tej grze dwóch graczy medytowało, a sporo miało już 4 level) etc. - szedł do celu. To co dawały przygody poza klimat to "ZŁOTO" - tak serio:) Wbrew pozorom nie ma dużo opcji na "pewne" zdobycie złota - bo poker jest mocno ryzykowny (w ostatniej grze na 3 os. z dodatkami - mówię to serio - NIKT Nie wygrał pokera z wieśniakami... przegraliśmy 7 razy :d - i serio spowodowało to, że NIKT nie wymaksował żadnej statystyki - nikt nawet nie miał poziomu 4 na koniec gry. ). W efekcie takiej rozgrywki 4 osobowej widzieliśmy tylko ok. 10 kart przygód. Oczywiście jest to na pewno problem - ale spokojnie można rozegrać 5-6 gier, i nie musieć używać już "czytanych" kart. Do tego jak nie gramy bardzo często (np. 1 rozgrywka tygodniowo) to mam wrażenie, że te karty z pierwszych gier będą przez nas totalnie nie zapamiętane (zwłaszcza, jak nie czytaliśmy sobie - nawet w pamięci - innych opcji niż wybrane przez aktywnego gracza). Dlatego mam wrażenie, że podstawka to jednak jest na te 10+ gier spokojnie. Oczywiście karty przygód to pierwszy dodatek jaki bym kupił - a karty akcji 2-gi :)

To co graczy z jakim grałem powiedzieli - to to , że sama podstawka była dla niech "przyjemniejsza" w odbiorze na 4 graczy, niż podstawka + dodatki SG (realnie wszystkie) na 3 graczy. Było mniej zasad, grało się płynniej , łatwiej było wybrać optymalną drogę do zwycięstwa.

Fajnie jak by wyszedł dodatek kładący nacisk na "fabułę" - pytanie czy wtedy właśnie gra nie zrobiła by się nudna dla bardzo dużego grona odbiorców.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 723 times
Been thanked: 1078 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: ave.crux »

Mareczq pisze: 12 cze 2023, 19:52
Spoiler:
[/spoiler]
U mnie też nie ma farta w pokerze i też często liczę na złoto z przygód. No, ale co kolejna rozgrywka to nagrody z przygód i przygody są fajniejsze, bardziej urozmaicają grę i podoba mi się fakt, że jest ciągle coś nowego (też nie spoilujemy sobie kart). W podstawce tak jak mówiłem w materiale, karty się powtarzały i nie było już efektu. Pal licho jak inny gracz ma tę przygodę, bo nie zapamiętasz jej tak jakbyś to ty wybierał co się stanie, ale jak w jednej grze wpadają ci 3 karty, których outcome dobrze znasz to już kiepsko wypada eksploracja. Z nagród dzisiaj wskoczyła Mapa i ma świetny bonus podróżowania.

Co do samej przyjemności grania to mi mutageny odbierają trochę te przyjemność, bo jestem typem gracza, który woli jednak pochodzić chłopkiem na planszy niż budować konkretny deck. Mutagenów na ten moment nie mam nawet zamiaru wyciągać, bo robią duże przestoje w pierwszej fazie. Wszystko inne wrzucam do rozgrywki i nawet nie przeszło mi na ten moment przez myśl żeby dokupować kolejne dodatki (LH/Skellige/Mages), bo to co dostałem jest niesamowicie obszerne.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Mareczq
Posty: 35
Rejestracja: 27 gru 2012, 16:44
Been thanked: 10 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Mareczq »

ave.crux pisze: 12 cze 2023, 21:08
Mareczq pisze: 12 cze 2023, 19:52
Spoiler:
[/spoiler]
U mnie też nie ma farta w pokerze i też często liczę na złoto z przygód. No, ale co kolejna rozgrywka to nagrody z przygód i przygody są fajniejsze, bardziej urozmaicają grę i podoba mi się fakt, że jest ciągle coś nowego (też nie spoilujemy sobie kart). W podstawce tak jak mówiłem w materiale, karty się powtarzały i nie było już efektu. Pal licho jak inny gracz ma tę przygodę, bo nie zapamiętasz jej tak jakbyś to ty wybierał co się stanie, ale jak w jednej grze wpadają ci 3 karty, których outcome dobrze znasz to już kiepsko wypada eksploracja. Z nagród dzisiaj wskoczyła Mapa i ma świetny bonus podróżowania.

Co do samej przyjemności grania to mi mutageny odbierają trochę te przyjemność, bo jestem typem gracza, który woli jednak pochodzić chłopkiem na planszy niż budować konkretny deck. Mutagenów na ten moment nie mam nawet zamiaru wyciągać, bo robią duże przestoje w pierwszej fazie. Wszystko inne wrzucam do rozgrywki i nawet nie przeszło mi na ten moment przez myśl żeby dokupować kolejne dodatki (LH/Skellige/Mages), bo to co dostałem jest niesamowicie obszerne.
Oczywiście z czasem karty jak już będziesz pamiętał obie "opcje" to fakt - zaczyna to być problem. Tylko to oznacza, że naprawdę czytałeś już wszystkie 100+ kart te 2-3 razy , a to trochę rozgrywek musi minąć. Tak jak to nawet chyba jest napisane w instrukcji, użyte karty przygody warto odkładać do pudełka i nie używać ich w kolejnej grze (tak aby na pewno ich nie było). Dopiero jak zostanie te 20 lub mniej, to dodać te 10-20 "najstarszych". Problem zaczyna się jak gramy w grę nie jednym egzemplarzem, a kilkoma i do tego z różnymi "grupami" = wtedy rzeczywiście jest większa szansa, że "my" będziemy coś znali.

Realnie ja grałem te 3 razy - i szczerze z pamięci kojarzę tylko jedną kartę, i tylko jej "jeden" efekt z kilku jakie może przynieść (to była przygoda, co miała zadanie - które miało różny efekt w zależności od twojego poziomi alchemii). I rzeczywiście mogę teraz z pamięci powiedzieć, którą trzeba wybrać opcję aby dostać "Zadanie" i co się dzieje, jak będziesz miał I-II poziom alchemii. Jednak nie wiem co się stanie ja wybierzesz 2-gą opcję (nie ta co kończy się Zadaniem) i co się stanie jak z Zadaniem mamy Alchemie na wyższy poziomie. Tylko to jedyna karta jaką pamiętam od "tak" - resztę mniej lub bardziej zapomniałem.

No u mnie już 2-uch graczy nie chce Mutegenów - twierdza, że wolą dobierać karty (chodzi tutaj o to, że ta EXTRA karta na ręce daje realnie dodatkowy rozwój, dodatkowy eliksir, czy nawet dodatkowy atak w pierwszej turze). Mutageny też "mocno" nagradzają Ciri i ten eliksir co działa jak zdolność Ciri. Realnie Ciri jako postać jest dużo mocniejsza z dodatkami (zaawansowane karty Akcji + Mutageny + Petardy) niż jak by ją dodać jako mini dodatek do samej podstawki (Wtedy mam rażenie, że była by nawet najsłabszą postacią). Nie wiem czy dobrą zasadą nie jest - że można wybrać czy chcemy ciągnąć Mutagen, czy extra kartę. Realnie mam rażenie, że 1-2 Mutageny jeszcze może odpalisz, ale branie ich 4-6 to już lekka przesada i do tego mega komplikuje walkę aby to "śledzić" czy weszło.

Mages to według mnie dodatek najbardziej na siłę - społeczność chciała kolejne SG to dostali. Strasznie mi nie pasuje, że używają eliksirów, petard czy nawet mutagenów. To mi psuje klimat aż za bardzo. Realnie ja grać nimi nie chcę, ale jak inny gracz wyrazi taką chęć - to wyciągnę dodatek, w innym przypadku będzie on chyba najmniej granym.

Duże potwory to dodatek gorszy niż się wstępnie spodziewałem. Potwory generalnie wydają się troszkę za łatwe - i też dużo mniej chce się bić z innymi (to realnie poza trofeum daje lekki bonus do walki z bosem - osłabia jego pasywne tarcze - ale tez musisz palić karty , czego nie chcesz robić). W efekcie gra właśnie wyglądała tak, że każdy się zbroił - zabił jednego , maks 2 potwory - i potem pierwszy atak na bossa skończył grę. Każdy zebrany "żeton" zniszczenia, osłabia talię bossa o 1 - bez problemu zbierzesz ich 5+ w ciągu gry, więc nagle życia bossa są mniejsze niż Level III potworów... Generalnie obecnie nadal nr. 1 najtrudniejszym potworem jest Eredin - jego blokowanie do MAKS 5 obrażeń naprawdę zmienia bardzo dużo (bez problemu da się kom-bić na 10+ obrażeń).

Skellige jest według mnie najlepszy z tych "pudełkowych" dodatków. Nowe przygody, nowe mini mechaniki, bardzo fajna rzecz że są karty "miejsc" w kartach przygód - czyli gra się rozwija z nami. Dla mnie najciekawszy dodatek. Sam "bossu" skellige też fajnie jest rozwiązany - ale realnie nie jest to trudny przeciwnik (chodź trudniejszy niż Legendarny Potwór realnie).
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 723 times
Been thanked: 1078 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: ave.crux »

Mareczq pisze: 12 cze 2023, 21:48 Oczywiście z czasem karty jak już będziesz pamiętał obie "opcje" to fakt - zaczyna to być problem. Tylko to oznacza, że naprawdę czytałeś już wszystkie 100+ kart te 2-3 razy , a to trochę rozgrywek musi minąć. Tak jak to nawet chyba jest napisane w instrukcji, użyte karty przygody warto odkładać do pudełka i nie używać ich w kolejnej grze (tak aby na pewno ich nie było). Dopiero jak zostanie te 20 lub mniej, to dodać te 10-20 "najstarszych". Problem zaczyna się jak gramy w grę nie jednym egzemplarzem, a kilkoma i do tego z różnymi "grupami" = wtedy rzeczywiście jest większa szansa, że "my" będziemy coś znali.
Ja mówię głównie o podstawce, gdzie jest 36 kart w jednym decku. To one się powtarzały kilkukrotnie, teraz nie mam z tym żadnego problemu dzięki adventure pack.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5217
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1075 times
Been thanked: 1683 times
Kontakt:

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: BOLLO »

A co wy na to zeby po kazdej rozgrywce wyciagac z talii przygod karty ktore sie juz rozpatrzylo tak aby nie bylo sytuacji ze cos sie powieli?

Majac SG mysle ze to nie glupie ale jeszcze nie gralem wiec tak na sucho sobie gdybam.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: warlock »

Obrazek

Drugie podejście, tym razem na 3 graczy i z dorzuconymi dodatkami Na Tropie Potworów i Skellige (i oczywiście wszystkimi kartami eksploracji). No i ocena rośnie o oczko w górę, znakomicie się przy tym bawię. To co dochodzi w Na Tropie Potworów kosmicznie zwiększa poziom frajdy z walki ;). Taki zestaw to już dla mnie "kompletny Wiedźmin" - nie ma szans na powrót do samej podstawki.
Piotrus458
Posty: 69
Rejestracja: 12 paź 2014, 11:34
Has thanked: 13 times
Been thanked: 8 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Piotrus458 »

BOLLO pisze: 12 cze 2023, 22:41 A co wy na to zeby po kazdej rozgrywce wyciagac z talii przygod karty ktore sie juz rozpatrzylo tak aby nie bylo sytuacji ze cos sie powieli?

Majac SG mysle ze to nie glupie ale jeszcze nie gralem wiec tak na sucho sobie gdybam.
Ja już to robię i odkładam karty eksploracji z konkretnej rozgrywki do torebki i podpisuje, żeby w przyszłości móc wymieszać z równie starymi i dołożyć do decku :)
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2620
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: sqb1978 »

Mareczq pisze: 12 cze 2023, 21:48 Nie wiem czy dobrą zasadą nie jest - że można wybrać czy chcemy ciągnąć Mutagen, czy extra kartę.
Ale tak jest z tego co rozumiem w zasadach. Masz wybór: karta lub mutagen.
BOLLO pisze: 12 cze 2023, 22:41 A co wy na to zeby po kazdej rozgrywce wyciagac z talii przygod karty ktore sie juz rozpatrzylo tak aby nie bylo sytuacji ze cos sie powieli?
Dokładnie tak gram. Zużyte karty daję na koniec decka oddzielając je od nieużytych. Jeszcze nie doszedłem nawet do 1/4 po 4 rozgrywkach, więc sądzę, że będzie nie do zapamiętania.
Mareczq
Posty: 35
Rejestracja: 27 gru 2012, 16:44
Been thanked: 10 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Mareczq »

sqb1978 pisze: 12 cze 2023, 23:51
Mareczq pisze: 12 cze 2023, 21:48 Nie wiem czy dobrą zasadą nie jest - że można wybrać czy chcemy ciągnąć Mutagen, czy extra kartę.
Ale tak jest z tego co rozumiem w zasadach. Masz wybór: karta lub mutagen.
BOLLO pisze: 12 cze 2023, 22:41 A co wy na to zeby po kazdej rozgrywce wyciagac z talii przygod karty ktore sie juz rozpatrzylo tak aby nie bylo sytuacji ze cos sie powieli?
Dokładnie tak gram. Zużyte karty daję na koniec decka oddzielając je od nieużytych. Jeszcze nie doszedłem nawet do 1/4 po 4 rozgrywkach, więc sądzę, że będzie nie do zapamiętania.
Cytuję z instrukcji :

"Za każdym razem, gdy gracz awansuje (podnosi poziom
swojego wiedźmina), zamiast dobierać 1 albo 2 karty ze
swojej talii akcji (w zależności od poziomu), zdobywa
kartę mutagenu"
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2620
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: sqb1978 »

Ok, ja to zrozumiałem jako alternatywny wybór, ale widzę, że niekoniecznie tak to można interpretować. Z drugiej strony tych mutagenów jest 15, co jeśli zabraknie? Gra 5 graczy, 1 wbije poziom czwarty, drugi poziom piąty, a 3 na trzeci, co oznacza, że będzie potrzebne 16 kart, a tych jest tylko 15.

Możliwość wyboru wydaje się mieć sens szczególnie, że im wyższy poziom tym mniej się opłaca brać mutagen.
Awatar użytkownika
spongePepp
Posty: 108
Rejestracja: 16 lut 2021, 22:14
Has thanked: 80 times
Been thanked: 64 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: spongePepp »

BOLLO pisze: 12 cze 2023, 22:41 A co wy na to zeby po kazdej rozgrywce wyciagac z talii przygod karty ktore sie juz rozpatrzylo tak aby nie bylo sytuacji ze cos sie powieli?

Majac SG mysle ze to nie glupie ale jeszcze nie gralem wiec tak na sucho sobie gdybam.
Ja jestem po trzech rozgrywkach, zużyte karty eksploracji odkładam zawsze na spod talii po rozgrywce, wiec zanim się powtórzą minie trochę czasu :) - przed pierwszym graniem je wszystkie porządnie wytasowalem
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 723 times
Been thanked: 1078 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: ave.crux »

sqb1978 pisze: 13 cze 2023, 08:12 Ok, ja to zrozumiałem jako alternatywny wybór, ale widzę, że niekoniecznie tak to można interpretować. Z drugiej strony tych mutagenów jest 15, co jeśli zabraknie? Gra 5 graczy, 1 wbije poziom czwarty, drugi poziom piąty, a 3 na trzeci, co oznacza, że będzie potrzebne 16 kart, a tych jest tylko 15.

Możliwość wyboru wydaje się mieć sens szczególnie, że im wyższy poziom tym mniej się opłaca brać mutagen.
Nie wiem co musiałoby się stać żeby zabrakło. W moich rozgrywkach rzadko się zdarza żeby ktoś wbił 4 poziom, a co dopiero 5ty. Nie mniej jednak wówczas pobierasz karty na standardowych zasadach gdy zabraknie mutagenów.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2620
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: sqb1978 »

U mnie na 3 graczy wszyscy wbili na 4 poziom, ale graliśmy na możliwość wyboru między dobraniem karty i mutagenu. Wydaje mi się, że z dodatkiem Legendarne Łowy wbijanie wyższych poziomów jest nawet szybsze (w grze solo z nim, wbiłem 5 poziom bez problemu).
Ale nie znalazłem takiego zapisu, że gdy się skończą mutageny to dobierasz kartę. Jest nawet spora dyskusja o tym na bgg.
Dhel
Posty: 698
Rejestracja: 28 wrz 2018, 09:49
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 463 times
Been thanked: 390 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Dhel »

Zostawiam jakby kogoś interesowało, jeden z użytkowników przygotował automę to tej gry imitującą wyścig z drugim graczem:

https://boardgamegeek.com/thread/30978 ... a-now-live
Mareczq
Posty: 35
Rejestracja: 27 gru 2012, 16:44
Been thanked: 10 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Mareczq »

sqb1978 pisze: 13 cze 2023, 09:07 U mnie na 3 graczy wszyscy wbili na 4 poziom, ale graliśmy na możliwość wyboru między dobraniem karty i mutagenu. Wydaje mi się, że z dodatkiem Legendarne Łowy wbijanie wyższych poziomów jest nawet szybsze (w grze solo z nim, wbiłem 5 poziom bez problemu).
Ale nie znalazłem takiego zapisu, że gdy się skończą mutageny to dobierasz kartę. Jest nawet spora dyskusja o tym na bgg.
Widać, że gra nie miała bardzo dużego "beta testingu" przed drukiem - brakuje mocno FAQ-u, wyjaśnienia pewnych kart etc. Jednak też nie jest to mała gra, więc źle też nie jest ;)

Instrukcja dla mnie jasno mówi, że jak dodajesz mutageny to ZASTĘPUJESZ normalne levelowanie mutagenami - tutaj jest to dla mnie wręcz jasne jaka była intencja. I tak nie ma żadnego info co jak skończą się mutageny. Według zasad z innych puntków w instrukcji tu i tak, jak czegoś nie ma - to tego nie bierzesz. Więc w teorii wtedy level-up nic nie powinien dawać (nawet dociągu). Granie na większą ilość graczy ma też tą wadę, że mamy 5 potworów I poziomu - a tych to można już od 2-gier tury klepać :) Tutaj według mnie im więcej graczy tym wyścig jest znacznie "szybszy" jeśli chodzi o ilość tur na gracza.

Jednak jeśli gracze będą grali na fabułę - wprowadza jakiś Home Rule że np. przez pierwsze 5 tur nie można atakować potworów , czy (to często czytam w wielu miejscach w PL i ENG) że można ubić każdego poziomu potwora maksymalnie 1 raz (z wyjątkiem III tych można bić kilka). To rzeczywiście gra będzie dłuższa, będzie więcej przygód, więcej rozwoju - i wtedy może Mutagenów zabraknąć na 4-5 graczy. Wtedy można zrobić prostą zasadę - że gracz wybiera DOWOLNY Mutagen jaki ma , i kładzie na nim żeton "Zadania". Taki Mutagen można użyć dwa razy na walkę.
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2620
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: sqb1978 »

Tak potencjał homerulsowy jest spory, nie tylko z uwagi na to, że zasady w instrukcjach nie są wszędzie klarowne czy zupełne, ale również dlatego, że jest sporo ciekawych pomysłów, które pewnie rzeczy usprawniają.

Mi się takie pomysły podobają:
- podczas awansu na wyższy poziom jest możliwość wyboru pomiędzy mutagenem, a dobraniem karty
- zabicie potwora z I i II poziomu podnosi reputację tylko za pierwszym zabiciem potwora danego poziomu (3 poziom bez ograniczeń)


Po ograniu tego co mam myślałem również o dodaniu scenariuszy z różnymi warunkami wygranej oraz lekką modyfikacją zasad, podobnie jak mam to miejsce w grze Firefly.
Bardzo podoba mi się zmieniony warunek wygranej z Legendarnych Łowów. Można wymyślić też inne, np wbicie 5 poziomu, zebranie określonej ilości monet, zdobycie 5 trofeów, pokonanie każdego ze współgraczy. To tylko przykłady, ale pokazujące, że gra ma potencjał i fani mogą ją mocno rozwijać.
ODPOWIEDZ