Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- Nilis
- Posty: 749
- Rejestracja: 26 mar 2020, 13:35
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 280 times
- Been thanked: 432 times
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
Grałem tylko 3 osobowe partie więc 4-osobowa jest z pewnością inna.
Mimo to ciężko mi w tej grze wyobrazić sobie agresywną strategie na mapie kiedy masz aż 3 przeciwników bo przeszkodzisz jednemu, maks dwom ale nie trzem, zbyt dużo pieniędzy potrzeba na taką grę. Wydaje mi się że projekt tej gry jest pod spokojną, miła grę, trochę taką rodzinną i nie ma w tym nic złego bo nie każda gra musi być Barragem:)
Mimo to ciężko mi w tej grze wyobrazić sobie agresywną strategie na mapie kiedy masz aż 3 przeciwników bo przeszkodzisz jednemu, maks dwom ale nie trzem, zbyt dużo pieniędzy potrzeba na taką grę. Wydaje mi się że projekt tej gry jest pod spokojną, miła grę, trochę taką rodzinną i nie ma w tym nic złego bo nie każda gra musi być Barragem:)
Osobiście często bardziej wolę pograć z ludźmi w planszówki, niż słuchać, co wydaje im się, że mają do powiedzenia. feniks_ciapek
- hipcio_stg
- Posty: 1812
- Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 343 times
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
Tak tylko przypomnę, że w niepełnym składzie osobowym nie gra się zewnętrznych hexów.
- NestorZolo
- Posty: 334
- Rejestracja: 29 lis 2019, 08:14
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 514 times
- Been thanked: 124 times
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
Przeszkadzasz tym, którzy mogą Cie wyprzedzić w ilości siedlisk, którzy są blisko Ciebie i których masz możliwość odciąć od portu. Oczywiście dobrze jest przeszkadzając pomagać też sobie. Dodatkowo masz możliwość tańszego kupna, jeśli będziesz budował się obok odpowiednich budynków przeciwników.Nilis pisze: ↑07 cze 2022, 23:53 Grałem tylko 3 osobowe partie więc 4-osobowa jest z pewnością inna.
Mimo to ciężko mi w tej grze wyobrazić sobie agresywną strategie na mapie kiedy masz aż 3 przeciwników bo przeszkodzisz jednemu, maks dwom ale nie trzem, zbyt dużo pieniędzy potrzeba na taką grę. Wydaje mi się że projekt tej gry jest pod spokojną, miła grę, trochę taką rodzinną i nie ma w tym nic złego bo nie każda gra musi być Barragem:)
Z barragem u nas jest podobnie. W trzech graczy raczej każdy buduje się osobno. Jedyna interakcja, to zajmowanie pól, w szczególności tych z produkcją. Ale daleki jestem od stwierdzenia, że umiemy grać w tą grę. Podobnie masz ze Scythe. Niejeden powie, że to pasjans i słusznie, a ja raz miałem partie gdzie kumpel Polanią nękał mnie nieustannie. W takich grach ilość interakcji zależy od graczy.
Ale to tylko na dwóch graczy. W trzech czy czterech grasz na całej mapie. Ale faktycznie w związku z niedopatrzeniem autora, można poeksperymentować i spróbować zagrać w 3 osoby bez zewnętrznych heksów.hipcio_stg pisze: ↑08 cze 2022, 06:07 Tak tylko przypomnę, że w niepełnym składzie osobowym nie gra się zewnętrznych hexów.
1.GWT, 2.BrassB, 3.Madeira, 4.Wildcatters, 5.ProjektGaja, 6.Skymines, 7.KlanyKaledonii, 8.Yokohama, 9.Endeavor, 10.Tyrrants, 11.Hansa, 12.A&K
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
U nas tytuł przyjął się bardzo dobrze i zobaczymy jak to będzie wyglądało po 15-20 rozgrywkach. Gramy w składzie 3 osobowym i raczej nie odczuwamy tego, że gra jest pasjansem. Jasne, że nie są to poziomy interakcji jak w Caylusie, gdzie każdy ruch przeciwnika wymusza na Tobie zmianę planów, ale z drugiej strony przyjemnie mieć tytuł, który pozwala realizować pewną założoną strategię i dobrze się bawić. Kilka przemyśleń:
- klany - asymetrię w grach lubię, natomiast faktycznie część klanów wydaje się być silniejsza od innych. Albo przynajmniej łatwiej jest wyciągnąć więcej z ich umiejętności, bo są bardziej przejrzyste i klarowne. Natomiast z drugiej strony zawsze można wprowadzić element licytacji i zobaczyć ile jesteś w stanie poświęcić, żeby dostać klan, na którym Ci zależy.
- interakcje - nawet w 3 osobowej grze czuliśmy, że na mapie "wpadamy na siebie", a nie graliśmy jeszcze z kaflami miast, które zakrywają wybrany obszary. Próbował ktoś może zakryć więcej kafli niż sugeruje instrukcja? Może to byłby pomysł na zwiększenie walki o pola? Zresztą wiedząc o bonusie kupieckim, portach, bonusie za siedliska nie wyobrażam sobie skitrać się rogu mapy i zająć tylko sobą. Natomiast faktycznie, rozwój innych graczy niekoniecznie musi mocno determinować rozwój innych, chociaż wiedząc, że z kasą jest krucho zabranie komuś taniego hexa potrafi zaboleć.
- obserwowanie innych graczy nie wymaga ciągłego spoglądania na ich planszetki, bo analiza planszy głównej, pozwala mieć pojęcie co mogą planować i też lubię ten rodzaj obserwacji. Gdzie jest on niejako "naturalny" i nie pochłania dużo czasu.
- mechanizm rynku i zmiany cen podobają mi się i dodają fajny element do rozgrywki, to spory plus
- wyścig po kontrakty - tutaj moja jedyna obawa o czerpanie przyjemności po X rozgrywkach. Że w pewnym momencie zaczyna się wyścig o to kto zgarnie lepsze kontrakty i pewnie jak w jednej, drugiej, trzeciej rozgrywce te kontrakty po prostu nie siądą z uwagi na ich losowość można się zniechęcić. Więc jeśli ktoś rozwijał swój klan pod produkcję serów, a wpadają ciągle chleby i whisky to jest on na mocno straconej pozycji. Z drugiej strony wiadomo jak to w życiu, potrzeby rynku często są niezbadane i nie wiadomo z czego wynikają, więc kto się nie dostosuje przegrywa. Zawsze to można w ten sposób zinterpretować Lub poczuć, że w każdej rozgrywce ciągle robi się to samo, bo bez kontraktów trudno o dobry wynik.
Nam ta gra po prostu daje przyjemność z rozgrywki, frajdę i dobrze się przy tym bawimy. Mamy bardziej wymagające tytuły, ale ta gra jest dla nas na tyle intuicyjna, że nawet po przerwie dość łatwo do niej wrócić i odświeżyć zasady co jest sporą zaletą.
- klany - asymetrię w grach lubię, natomiast faktycznie część klanów wydaje się być silniejsza od innych. Albo przynajmniej łatwiej jest wyciągnąć więcej z ich umiejętności, bo są bardziej przejrzyste i klarowne. Natomiast z drugiej strony zawsze można wprowadzić element licytacji i zobaczyć ile jesteś w stanie poświęcić, żeby dostać klan, na którym Ci zależy.
- interakcje - nawet w 3 osobowej grze czuliśmy, że na mapie "wpadamy na siebie", a nie graliśmy jeszcze z kaflami miast, które zakrywają wybrany obszary. Próbował ktoś może zakryć więcej kafli niż sugeruje instrukcja? Może to byłby pomysł na zwiększenie walki o pola? Zresztą wiedząc o bonusie kupieckim, portach, bonusie za siedliska nie wyobrażam sobie skitrać się rogu mapy i zająć tylko sobą. Natomiast faktycznie, rozwój innych graczy niekoniecznie musi mocno determinować rozwój innych, chociaż wiedząc, że z kasą jest krucho zabranie komuś taniego hexa potrafi zaboleć.
- obserwowanie innych graczy nie wymaga ciągłego spoglądania na ich planszetki, bo analiza planszy głównej, pozwala mieć pojęcie co mogą planować i też lubię ten rodzaj obserwacji. Gdzie jest on niejako "naturalny" i nie pochłania dużo czasu.
- mechanizm rynku i zmiany cen podobają mi się i dodają fajny element do rozgrywki, to spory plus
- wyścig po kontrakty - tutaj moja jedyna obawa o czerpanie przyjemności po X rozgrywkach. Że w pewnym momencie zaczyna się wyścig o to kto zgarnie lepsze kontrakty i pewnie jak w jednej, drugiej, trzeciej rozgrywce te kontrakty po prostu nie siądą z uwagi na ich losowość można się zniechęcić. Więc jeśli ktoś rozwijał swój klan pod produkcję serów, a wpadają ciągle chleby i whisky to jest on na mocno straconej pozycji. Z drugiej strony wiadomo jak to w życiu, potrzeby rynku często są niezbadane i nie wiadomo z czego wynikają, więc kto się nie dostosuje przegrywa. Zawsze to można w ten sposób zinterpretować Lub poczuć, że w każdej rozgrywce ciągle robi się to samo, bo bez kontraktów trudno o dobry wynik.
Nam ta gra po prostu daje przyjemność z rozgrywki, frajdę i dobrze się przy tym bawimy. Mamy bardziej wymagające tytuły, ale ta gra jest dla nas na tyle intuicyjna, że nawet po przerwie dość łatwo do niej wrócić i odświeżyć zasady co jest sporą zaletą.
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
Gramy ostatnio często w KK i niestety brak balansu strasznie zaczyna doskwierać. Niestety ta gra jest strasznie schematyczna i to co powinno ją ratować czyli asymetria klanów jest też jej wadą.
Każde otwarcie to sprzedaż tego co mamy i wystawienie jak największej liczby budynków. Niestety power lvl klanu to jedynie jego przydatność w robieniu tego.
Wam ten brak balansu też doskwiera?
Każde otwarcie to sprzedaż tego co mamy i wystawienie jak największej liczby budynków. Niestety power lvl klanu to jedynie jego przydatność w robieniu tego.
Wam ten brak balansu też doskwiera?
- NestorZolo
- Posty: 334
- Rejestracja: 29 lis 2019, 08:14
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 514 times
- Been thanked: 124 times
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
Zdecydowanie. Najbardziej przegięty imo to maślak. 8 kasy za każde mleko, bez względu czy kupione czy wyprodukowane. Na dokładkę sprzedaje to masło bez kupców.XLR8 pisze: ↑14 wrz 2022, 22:08 Gramy ostatnio często w KK i niestety brak balansu strasznie zaczyna doskwierać. Niestety ta gra jest strasznie schematyczna i to co powinno ją ratować czyli asymetria klanów jest też jej wadą.
Każde otwarcie to sprzedaż tego co mamy i wystawienie jak największej liczby budynków. Niestety power lvl klanu to jedynie jego przydatność w robieniu tego.
Wam ten brak balansu też doskwiera?
A co do otwarć to u nas jest spory nacisk na kontrakty, więc biorąc pod uwagę, że jest ich sporo, to nie czuje powtarzalności.
1.GWT, 2.BrassB, 3.Madeira, 4.Wildcatters, 5.ProjektGaja, 6.Skymines, 7.KlanyKaledonii, 8.Yokohama, 9.Endeavor, 10.Tyrrants, 11.Hansa, 12.A&K
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
Wszelkie analizy zdecydowanie są za sprzedażą surowców i wystawieniu max budynków. Jedynie wzięcie kontaktu z darmową budowa czy upgrade i jego spełnienie.NestorZolo pisze: ↑14 wrz 2022, 22:34Zdecydowanie. Najbardziej przegięty imo to maślak. 8 kasy za każde mleko, bez względu czy kupione czy wyprodukowane. Na dokładkę sprzedaje to masło bez kupców.XLR8 pisze: ↑14 wrz 2022, 22:08 Gramy ostatnio często w KK i niestety brak balansu strasznie zaczyna doskwierać. Niestety ta gra jest strasznie schematyczna i to co powinno ją ratować czyli asymetria klanów jest też jej wadą.
Każde otwarcie to sprzedaż tego co mamy i wystawienie jak największej liczby budynków. Niestety power lvl klanu to jedynie jego przydatność w robieniu tego.
Wam ten brak balansu też doskwiera?
A co do otwarć to u nas jest spory nacisk na kontrakty, więc biorąc pod uwagę, że jest ich sporo, to nie czuje powtarzalności.
Gracie nadal w kk czy spadło z rowerka za balansu?
- NestorZolo
- Posty: 334
- Rejestracja: 29 lis 2019, 08:14
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 514 times
- Been thanked: 124 times
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
Gramy bez klanów. Startujemy z dwoma tymi śmiesznymi kafelkami początkowymi, żeby zrekompensować brak zdolności w tej jak dla mnie ciasnej grze. W rozgrywkach 3-osobowych gramy bez zewnętrznych heksów. Jest konkretnie ciasno na planszy. Budowanie jest dość trudne. Walka o dostęp do portów. Blokowanie. Jest ciężko. Dla mnie to mocno interaktywna gra przy tych ustawieniach.XLR8 pisze: ↑14 wrz 2022, 22:45Wszelkie analizy zdecydowanie są za sprzedażą surowców i wystawieniu max budynków. Jedynie wzięcie kontaktu z darmową budowa czy upgrade i jego spełnienie.NestorZolo pisze: ↑14 wrz 2022, 22:34Zdecydowanie. Najbardziej przegięty imo to maślak. 8 kasy za każde mleko, bez względu czy kupione czy wyprodukowane. Na dokładkę sprzedaje to masło bez kupców.XLR8 pisze: ↑14 wrz 2022, 22:08 Gramy ostatnio często w KK i niestety brak balansu strasznie zaczyna doskwierać. Niestety ta gra jest strasznie schematyczna i to co powinno ją ratować czyli asymetria klanów jest też jej wadą.
Każde otwarcie to sprzedaż tego co mamy i wystawienie jak największej liczby budynków. Niestety power lvl klanu to jedynie jego przydatność w robieniu tego.
Wam ten brak balansu też doskwiera?
A co do otwarć to u nas jest spory nacisk na kontrakty, więc biorąc pod uwagę, że jest ich sporo, to nie czuje powtarzalności.
Gracie nadal w kk czy spadło z rowerka za balansu?
1.GWT, 2.BrassB, 3.Madeira, 4.Wildcatters, 5.ProjektGaja, 6.Skymines, 7.KlanyKaledonii, 8.Yokohama, 9.Endeavor, 10.Tyrrants, 11.Hansa, 12.A&K
- Chudej
- Posty: 411
- Rejestracja: 18 sty 2020, 13:52
- Lokalizacja: Białystok
- Has thanked: 347 times
- Been thanked: 328 times
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
W sumie to chyba się zgodzę z tym brakiem balansu. Maślarz oczywiście jest OP i u mnie w ostatnich partiach był w ogóle wykluczony z puli, najsłabszy za to jest chyba ten z rybakami, bo strasznie ciężko nim o produkcję kasy, a łatwość tworzenia siedlisk IMO nie rekompensuje tego. Pozostałe klany mają trochę bardziej subtelne moce z tego co pamiętam i u nich już mi to tak nie przeszkadza. Co do interakcji to mi się podoba taka jaka jest, a moim zdaniem jest spora (ceny, podkradanie kontraktów, wspólna plansza, kupowanie po zniżce od graczy), ale nie pamiętam też kiedy ostatnio grałem w mniej niż 4 osoby. Po prostu tak jak w Terra Mystica trzeba zaczynać jednym ziomkiem blisko innych graczy, żeby móc od nich leechować zniżki.
- Nilis
- Posty: 749
- Rejestracja: 26 mar 2020, 13:35
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 280 times
- Been thanked: 432 times
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
No to Pany!
Banujecie klany, zmniejszacie planszę, tam jakiś strzępek zostaje po oryginalnych klanach Jumy Al-JouJou
Ja już z grupą 3 osobową w to nie gram. Wolę rozłożyć solo Carnegie, takie same wrażenia
Banujecie klany, zmniejszacie planszę, tam jakiś strzępek zostaje po oryginalnych klanach Jumy Al-JouJou
Ja już z grupą 3 osobową w to nie gram. Wolę rozłożyć solo Carnegie, takie same wrażenia
Osobiście często bardziej wolę pograć z ludźmi w planszówki, niż słuchać, co wydaje im się, że mają do powiedzenia. feniks_ciapek
- Rigidigi
- Posty: 712
- Rejestracja: 14 gru 2015, 16:31
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Has thanked: 97 times
- Been thanked: 94 times
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
U mnie w rodzinie Klany są bardzo lubiane. Fajna jest ta gra, ciekawe rozwiązania. Rzeczywiście niektóre klany wydają się niezbalansowane, ale przy rozgrywkach raz na jakiś czas nie jest to męczące, a sama rozgrywka w Klany daje nam dużo frajdy.
Także u mnie nie spadło z rowerka
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
Odświeżyłem sobie wczoraj Klany, partia udana, bardzo przyjemna jest to gra
Zajrzałem z marszu na BGG, żeby sprawdzić, co słychać w kwestii dodatku. I tu miła niespodzianka, temat żyje i dodatek ma trafić na crowdfunding w tym roku: https://karma-games.com/2022/12/08/cla ... expansion/
W tym wątku dyskutowana jest potencjalna zawartość dodatku: https://boardgamegeek.com/thread/30082 ... ord-server
Autor wymienia m.in.: nowe klany, nowe żetony portów i punktowania, planszę z odkrytą „kolejką” kontraktów (żeby ułatwić planowanie), karty misji (?), ale też np. big box i zawartość deluxe typu dwuwarstwowe planszetki graczy. Dodatkowe kafle mapy również („maybe”) znajda się w dodatku. Pierwsze pomysły zakładały tez wprowadzenie nowych surowców, ale spotkały się z negatywnym przyjęciem ze strony fanów. Temat dodatku jest również poruszany na Discordzie wydawnictwa Karma Games: https://discord.gg/FQ6tsQTruz.
Zajrzałem z marszu na BGG, żeby sprawdzić, co słychać w kwestii dodatku. I tu miła niespodzianka, temat żyje i dodatek ma trafić na crowdfunding w tym roku: https://karma-games.com/2022/12/08/cla ... expansion/
W tym wątku dyskutowana jest potencjalna zawartość dodatku: https://boardgamegeek.com/thread/30082 ... ord-server
Autor wymienia m.in.: nowe klany, nowe żetony portów i punktowania, planszę z odkrytą „kolejką” kontraktów (żeby ułatwić planowanie), karty misji (?), ale też np. big box i zawartość deluxe typu dwuwarstwowe planszetki graczy. Dodatkowe kafle mapy również („maybe”) znajda się w dodatku. Pierwsze pomysły zakładały tez wprowadzenie nowych surowców, ale spotkały się z negatywnym przyjęciem ze strony fanów. Temat dodatku jest również poruszany na Discordzie wydawnictwa Karma Games: https://discord.gg/FQ6tsQTruz.
- NestorZolo
- Posty: 334
- Rejestracja: 29 lis 2019, 08:14
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 514 times
- Been thanked: 124 times
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
Ten odkryty tor kontraktów, póki co świetny pomysł na hołmrula trzeba przetestować w najbliższej partii.
1.GWT, 2.BrassB, 3.Madeira, 4.Wildcatters, 5.ProjektGaja, 6.Skymines, 7.KlanyKaledonii, 8.Yokohama, 9.Endeavor, 10.Tyrrants, 11.Hansa, 12.A&K
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
Od niedawna posiadam Klany w kolekcji. Ich celem miało być zastąpienie Brassa (i lecą cegły w głowę), który był dla mnie wybrakowany mechanicznie.
Chciałem jednak czegoś co daje poczucie rozbudowy i posiada ekonomię. TM/GP nie grałem (czekam na AoI), to nie porównuję ale:
Po 4 partiach 2 osobowych (oboje jesteśmy ograni blisko dekadę w euro/strategie pokroju Brass/Caylus/Agricola):
122 vs 83
112 vs 126
131 vs 111
136 vs 126
Za każdym razem z puli klanów wywalaliśmy te już ograne aby testować kolejne a mimo to wyniki ogólnie rosną wraz z lepszym zrozumieniem gry. Nie wiem jakim cudem pojawiały się tu wyniki rzędu 180pkt na dzień dobry gdy średnia z rozgrywek to 140pkt z tego co widziałem na BGG po wyciągnięciu statystyk z BGA (duża próba testowa), więc coś chyba instrukcja nie weszła.
Tylko raz wygrana wynikała z dominacji w kontraktach (które ponoć są JEDYNĄ strategią tej gry). Udało się wygrać rybakiem z mleczarzem (no way). Po przeczytaniu tego tematu wnioski mam tylko takie, że zdecydowana większość graczy nie umie w gry. Wojna o Pierścień wymaga instrukcji video 4h, GWT to wyprawa na Everest...jednocześnie nie widząc swojej słabości szerzą wizje jedynie słusznych strategii, analizy balansu po 2 rozgrywkach gdy tytuł był testowany tysiące razy/lata. No ale mniejsza o to.
-Ogólnie wysoki poziom wykonania. Każdy surowiec itd faktycznie wygląda prawidłowo a nie generyczne kolorwe kostki. Tylko boli, że poskąpili na ilościach i dali tokeny do większej ilości (3/4x mleko np.) Dopłaciłbym, do posiadania więcej drewienek
-Gra posiada spory poziom losowości na start partii (bonusy portów, punktacja w rundzie, mapa) a w trakcie gry dochodzą do tego kontrakty i zmienny rynek. Jeśli kogoś to boli, to pozostają mu szachy.
-Kluczowe dla wygranej jest zaplanowanie działań w oparciu o posiadany klan i wzięcie pod uwagę kim gra oponent
-Interakcja nie jest konieczna ale najlepsze wyniki można osiągnąć przeszkadzając przeciwnikowi i wchodząc w jego teren. Opcja, że każdy sobie na boczku może zakończyć się głupią przegraną
-Zależnie od startowych celi na rundę jak i posiadanego klanu może się okazać, że drogą na wygranie jest masowa produkcja/zakup a nie realizacja kontraktów. Przy czym już na starcie trzeba obrać strategię, bo gra jest za krótka na jakieś wielkie korektyw trakcie.
-Klan może być słabszy w danym układzie celi na rundę/kontraktów/układu mapy. Wybierać trzeba świadomie, by nie biadolić o braku balansu (Jak wspomniałem średnia z BGA to 135-150pkt dla klanów gdzie topowe wyniki były wyrównane)
Z powodu powyższego póki co nie trafiłem na jedyną słuszną strategię - w przeciwieństwie do Brass gdzie jest takowa "oficjalnie" - co mnie bardzo cieszy.
Ciekawi mnie na ile dodatek rozbuduje rozgrywkę ale sam fakt, że z zaciekawieniem czekam coś oznacza
ps. Skoro mówi się na to "małe TM" tym bardziej czekam na duże tj. Age of Innovation
Chciałem jednak czegoś co daje poczucie rozbudowy i posiada ekonomię. TM/GP nie grałem (czekam na AoI), to nie porównuję ale:
Po 4 partiach 2 osobowych (oboje jesteśmy ograni blisko dekadę w euro/strategie pokroju Brass/Caylus/Agricola):
122 vs 83
112 vs 126
131 vs 111
136 vs 126
Za każdym razem z puli klanów wywalaliśmy te już ograne aby testować kolejne a mimo to wyniki ogólnie rosną wraz z lepszym zrozumieniem gry. Nie wiem jakim cudem pojawiały się tu wyniki rzędu 180pkt na dzień dobry gdy średnia z rozgrywek to 140pkt z tego co widziałem na BGG po wyciągnięciu statystyk z BGA (duża próba testowa), więc coś chyba instrukcja nie weszła.
Tylko raz wygrana wynikała z dominacji w kontraktach (które ponoć są JEDYNĄ strategią tej gry). Udało się wygrać rybakiem z mleczarzem (no way). Po przeczytaniu tego tematu wnioski mam tylko takie, że zdecydowana większość graczy nie umie w gry. Wojna o Pierścień wymaga instrukcji video 4h, GWT to wyprawa na Everest...jednocześnie nie widząc swojej słabości szerzą wizje jedynie słusznych strategii, analizy balansu po 2 rozgrywkach gdy tytuł był testowany tysiące razy/lata. No ale mniejsza o to.
-Ogólnie wysoki poziom wykonania. Każdy surowiec itd faktycznie wygląda prawidłowo a nie generyczne kolorwe kostki. Tylko boli, że poskąpili na ilościach i dali tokeny do większej ilości (3/4x mleko np.) Dopłaciłbym, do posiadania więcej drewienek
-Gra posiada spory poziom losowości na start partii (bonusy portów, punktacja w rundzie, mapa) a w trakcie gry dochodzą do tego kontrakty i zmienny rynek. Jeśli kogoś to boli, to pozostają mu szachy.
-Kluczowe dla wygranej jest zaplanowanie działań w oparciu o posiadany klan i wzięcie pod uwagę kim gra oponent
-Interakcja nie jest konieczna ale najlepsze wyniki można osiągnąć przeszkadzając przeciwnikowi i wchodząc w jego teren. Opcja, że każdy sobie na boczku może zakończyć się głupią przegraną
-Zależnie od startowych celi na rundę jak i posiadanego klanu może się okazać, że drogą na wygranie jest masowa produkcja/zakup a nie realizacja kontraktów. Przy czym już na starcie trzeba obrać strategię, bo gra jest za krótka na jakieś wielkie korektyw trakcie.
-Klan może być słabszy w danym układzie celi na rundę/kontraktów/układu mapy. Wybierać trzeba świadomie, by nie biadolić o braku balansu (Jak wspomniałem średnia z BGA to 135-150pkt dla klanów gdzie topowe wyniki były wyrównane)
Z powodu powyższego póki co nie trafiłem na jedyną słuszną strategię - w przeciwieństwie do Brass gdzie jest takowa "oficjalnie" - co mnie bardzo cieszy.
Ciekawi mnie na ile dodatek rozbuduje rozgrywkę ale sam fakt, że z zaciekawieniem czekam coś oznacza
ps. Skoro mówi się na to "małe TM" tym bardziej czekam na duże tj. Age of Innovation
1. Zamki Burgundii 2. Clash of Cultures 3. Barrage 4. Food Chain Magnate 5. Terraformacja Marsa 6. Keyflower 7. Ark Nova 8. Wyspa Skye 9. Podwodne Miasta 10. Great Western Trail: Argentyna - kolejność losowa
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
Spoiler:
CoC to taka bieda Gaja/TM. Problem z tą grą jest taki,.że tutaj ekonomia jest płytka i jednowymiarowa więc bardzo łatwo policzyć siłę klanu. Fakt, że pewne układy zmieniają tę siłę, ale nadal już na pierwszy rzut oka widać sporą różnicę.
Grę lubiłem, ale musiałem sprzedać, bo Gaja ją kompletnie niszczy.
- Nilis
- Posty: 749
- Rejestracja: 26 mar 2020, 13:35
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 280 times
- Been thanked: 432 times
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
No ale chwila. W Gaje niestety nie grałem natomiast w Klany owszem. Są dość szybkie, nieskomplikowane i przystępne dla graczy co lubią średnie euro. Partia 4 osoby trwa 2h, proste akcje. Projekt Gaja też taka jest?
Osobiście często bardziej wolę pograć z ludźmi w planszówki, niż słuchać, co wydaje im się, że mają do powiedzenia. feniks_ciapek
-
- Posty: 3469
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 572 times
- Been thanked: 1349 times
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
Gaja jest trudniejsza, ale za to ma silniejszą asymetrię, większą zmienność setupu i nie ma losowości. W Gaję realistycznie w 3 osoby zagrasz w 2h, w 4 dłużej.
To porównanie często się pojawia, bo CoC było silnie inspirowane Terra Mystica (co przyznaje sam autor), które jest pierwowzorem Projektu Gaja. Tyle że jak CoC z poziomem trudności w stosunku do TM poszło w dół, to PG poszło w górę.
IMO dla zaawansowanych graczy lubiących ciężkie tytuły CoC nie oferuje nic ciekawego jeżeli zna się PG, stąd pewnie wpis XLR8. Dla mniej zaawansowanych graczy PG może być przytłaczająca.
- Nilis
- Posty: 749
- Rejestracja: 26 mar 2020, 13:35
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 280 times
- Been thanked: 432 times
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
Czyli nie da się Klanów porównać do Projektu Gaja w zakresie wymagającej, cięższej, glebszej i pewnie bardziej satysfakcjonującej euro gry.
Ja dla przykładu lubię zagrać w Klany Kaledonii w 4 osoby m.in. z żoną dla której Klany mają odpowiednią trudność i wszyscy bawimy się bardzo dobrze. Natomiast wolę zagrać w Trickerion czy Lisboe jednakże już w innym składzie bo gry są trudniejsze. Dla mnie Klanów nie zabijają inne gry bo są...inne
Osobiście często bardziej wolę pograć z ludźmi w planszówki, niż słuchać, co wydaje im się, że mają do powiedzenia. feniks_ciapek
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
Nie chciałbym robić OT ale odpowiem.XLR8 pisze: ↑09 lip 2023, 15:40Czyli tylko po 4 partiach mówisz innym, żeby nie wypowiadali się o balansie
CoC to taka bieda Gaja/TM. Problem z tą grą jest taki,.że tutaj ekonomia jest płytka i jednowymiarowa więc bardzo łatwo policzyć siłę klanu. Fakt, że pewne układy zmieniają tę siłę, ale nadal już na pierwszy rzut oka widać sporą różnicę.
Grę lubiłem, ale musiałem sprzedać, bo Gaja ją kompletnie niszczy.
Tak, nie ma sensu po 4 partiach komentować balansu. Napisałem aby inni tego nie robili i sam tego NIE zrobiłem. Widzisz tu gdzieś sprzeczność? Tematy balansu są szeroko omówione na BGG i twórca je doskonale zna. Wychodzi, że brak balansu zależeć będzie np. od układu bonusów/celi. W Twojej ukochanej TM/PG też istnieje brak balansu. Gier nie mam, bo czekam na AoI ale tam są tysiące postów o braku balansu. A może właśnie losowe elementy setupu mają na to wpływ, co ? Tylko, że tak ma każda gra tu czy tam.
CoC to nie ma być ten sam segment co TM przecież. Poza Tobą nikt tego nie sugeruje ani nie planuje. Twórca sam pisze, że chciał zrobić na jej bazie łatwiejszą/szybszą grę z ekonomią? Ponownie nie widzę tu braku sprzeczności.
Ty zagrałeś w klany 8 !!! razy a stawiasz się ponad testerów i twórcę. Ponad statystyki z tysięcy gier na BGA. Ego podziwiam ale nie pochwalę.
Może problemem jest Twoje "zboczenie"? Napisałeś, ze grasz minimum 1,5 gry na dzień. Kolekcja na 100 pozycji a pewno licząc sprzedane było ich z 400. Może tu tkwi problem? Zafiksowałeś się zamiast się bawić? Nie piszę tego aby urazić tylko się zastanawiam. O ile nie masz 14 lat i nie grasz non stop, to mając pracę i życie nie da się tyle grać "z głową".
Najlepsze, że widząc Twoje oceny w wielu, wielu tytułach się zgadzamy tylko dziwnie akceptujesz lżejsze gry (Wingspan 4/10, rly?) a wysoko oceniasz Zamki Burgundii, Kaskadię czy Akropolis.
Klany Kaledonii to solidne 8/10 a może i 9/10 zależnie od kryteriów. Ani razu nie spotkałem się z opinią posiadacza klanów, żeby zastępowały TM/GP a raczej, że są fajnym uzupełnieniem kolekcji WRAZ z czymś z tej serii i sam planuję nabyć Age of Innovation.
ps. Ponoć problem "balansu klanów" rozwiązuje aukcja klanów i sam autor planuje wprowadzić ją niemalże bazowo dodatkiem. Sam nie testowałem ale może warto?
1. Zamki Burgundii 2. Clash of Cultures 3. Barrage 4. Food Chain Magnate 5. Terraformacja Marsa 6. Keyflower 7. Ark Nova 8. Wyspa Skye 9. Podwodne Miasta 10. Great Western Trail: Argentyna - kolejność losowa
- Snaki
- Posty: 80
- Rejestracja: 03 kwie 2018, 09:33
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 39 times
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
Przecież taka kaskadia czy akropolis są prostsze od wingspana i różnia się w tym że w odróżnieniu od wingspana są dobre
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
1. Możesz rozwinąć w jaki sposób Brass jest "wybrakowany" mechanicznie? Bo jak dla mnie niczego w nim nie "brakuje", a dodanie kolejnej mechaniki niepotrzebnie skomplikowałoby grę.Lailonn pisze: ↑09 lip 2023, 13:39 1. zastąpienie Brassa (i lecą cegły w głowę), który był dla mnie wybrakowany mechanicznie.(...)
2. Nie wiem jakim cudem pojawiały się tu wyniki rzędu 180pkt na dzień dobry gdy średnia z rozgrywek to 140pkt z tego co widziałem na BGG po wyciągnięciu statystyk z BGA (duża próba testowa), więc coś chyba instrukcja nie weszła.
3. Po przeczytaniu tego tematu wnioski mam tylko takie, że zdecydowana większość graczy nie umie w gry.
4. -Gra posiada spory poziom losowości na start partii (bonusy portów, punktacja w rundzie, mapa) a w trakcie gry dochodzą do tego kontrakty i zmienny rynek. Jeśli kogoś to boli, to pozostają mu szachy.
5.-Kluczowe dla wygranej jest zaplanowanie działań w oparciu o posiadany klan i wzięcie pod uwagę kim gra oponent
6. -Zależnie od startowych celi na rundę jak i posiadanego klanu może się okazać, że drogą na wygranie jest masowa produkcja/zakup a nie realizacja kontraktów. Przy czym już na starcie trzeba obrać strategię, bo gra jest za krótka na jakieś wielkie korektyw trakcie.
-Klan może być słabszy w danym układzie celi na rundę/kontraktów/układu mapy. Wybierać trzeba świadomie, by nie biadolić o braku balansu (Jak wspomniałem średnia z BGA to 135-150pkt dla klanów gdzie topowe wyniki były wyrównane)
7. Z powodu powyższego póki co nie trafiłem na jedyną słuszną strategię - w przeciwieństwie do Brass gdzie jest takowa "oficjalnie" - co mnie bardzo cieszy.
2 i 3. "instrukcja nie weszła", "większość graczy nie umie w gry" - Takimi komentarzami łatwo samemu się ośmieszyć. My graliśmy też coś koło 5 razy i wyniki były 150-170pkt. A widzę, że przy ograniu możnaby wyciągnąć więcej.
4. Problem w tym stwierdzeniu jest taki, że punkt widzenia autora jest zerojedynkowy - nie widzi możliwości takiej że ktoś może akceptować losowość do pewnego poziomu.
4-6. Sam piszesz, że gra ma mnóstwo losowości, a z drugiej strony, że trzeba obrać sobie strategię i się jej trzymać. Ja powiedziałbym że jest dokładnie odwrotnie - podejmujesz taktyczne decyzje w oparciu o klan którym grasz, dostępne kontrakty i sytuację na planszy.
7. A jaka to ta jednyna słuszna strategia w Brassie?
I na koniec - używasz zwrotów, które mają na celu ośmieszenie osób o zdaniu odmiennym od Twojego, jak np. "nie umie w gry", "instrukcja nie weszła", "biadolić o braku balansu". Świadomie czy nie?
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
Spoiler:
CoC mógłby być i grą wybitną jakby wydali jego drugą, poprawioną edycję.
Można grać z licytacją frakcji,.ale tu pojawiają się dwa duże problemy:
- jest projekt Gaja,.w który lepiej zagrać
- trzeba by najpierw ją dobrze ograć żeby móc kalkulować wartość klanów, ale patrz punkt pierwszy
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
Owszem ton wypowiedzi był w pełni świadomy ale nie skierowany w Ciebie tylko w ogół graczy.XLR8 pisze: ↑10 lip 2023, 12:32 Patrząc na jego odpowiedź do mojego posta to w pełni świadomie.
CoC mógłby być i grą wybitną jakby wydali jego drugą, poprawioną edycję.
Można grać z licytacją frakcji,.ale tu pojawiają się dwa duże problemy:
- jest projekt Gaja,.w który lepiej zagrać
- trzeba by najpierw ją dobrze ograć żeby móc kalkulować wartość klanów, ale patrz punkt pierwszy
To co dotyczyło Ciebie wyraźnie oznaczyłem i nie robiłem tam personalnych wycieczek
Ale tym postem potwierdzasz moje zdanie. Zafiksowałeś się i ni huhu nie odpuścisz. Daj szybko adres, to wyślę policję aby Ci pomogli. Nie możemy pozwolić, aby mafia zmuszała Cię, pod groźbą utraty życia do gry w Klany. Gaja all the way. Jak wyjdzie AoI może do Ciebie dołączę ;D
1. Zamki Burgundii 2. Clash of Cultures 3. Barrage 4. Food Chain Magnate 5. Terraformacja Marsa 6. Keyflower 7. Ark Nova 8. Wyspa Skye 9. Podwodne Miasta 10. Great Western Trail: Argentyna - kolejność losowa
- Gizmoo
- Posty: 4195
- Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
- Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
- Has thanked: 2834 times
- Been thanked: 2748 times
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
Ściągnąłem z półki Klany, po dobrych dwóch latach bez rozgrywki. Spodziewałem się, że gra "trąci mychą" i że zamiast pysznej whiskey, będzie to "ruda wóda na myszach", ale stało się na odwrót. Gra ze szturmem wróciła na stół i ostatnio wręcz całkowicie go zdominowała!
Tutaj też zdradzę, że po rozgrywce wśród znajomych, nauczyłem moich rodziców zasad w CoC i teraz... Nie chcą grać w nic innego. Tylko w Klany.
I chociaż gra mi się MEGA podoba (zastanawiam się nawet nad podniesieniem oceny na BGG) to już po tych pięciu partiach w ciągu ostatnich dwóch tygodni, zaczynam odczuwać znużenie i trochę irytuje mnie mała ilość zarówno żetonów punktacji, portów, jak i samych klanów (*od razu uprzedzam, że zbanowaliśmy "gang mleczarzy", bo wydaje się zdecydowanie za mocny).
I teraz małe pytanie do śledzących losy dodatku do Klanów. Ktoś wytropił ślady informacji w sprawie "Industria"? Czy Juma się gdzieś "wysypał", co planuje zawrzeć w tym dodatku? Na stronie kampanii na KS informacji jest równe zero, poza tą najgorszą, czyli pudełkową ilustracją mojego wizualnego Nemesis.
Tutaj też zdradzę, że po rozgrywce wśród znajomych, nauczyłem moich rodziców zasad w CoC i teraz... Nie chcą grać w nic innego. Tylko w Klany.
I chociaż gra mi się MEGA podoba (zastanawiam się nawet nad podniesieniem oceny na BGG) to już po tych pięciu partiach w ciągu ostatnich dwóch tygodni, zaczynam odczuwać znużenie i trochę irytuje mnie mała ilość zarówno żetonów punktacji, portów, jak i samych klanów (*od razu uprzedzam, że zbanowaliśmy "gang mleczarzy", bo wydaje się zdecydowanie za mocny).
I teraz małe pytanie do śledzących losy dodatku do Klanów. Ktoś wytropił ślady informacji w sprawie "Industria"? Czy Juma się gdzieś "wysypał", co planuje zawrzeć w tym dodatku? Na stronie kampanii na KS informacji jest równe zero, poza tą najgorszą, czyli pudełkową ilustracją mojego wizualnego Nemesis.
-
- Posty: 255
- Rejestracja: 11 sty 2014, 22:31
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 101 times
Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)
Jest dużo informacji na Discordzie. Na Google Docs są tez pliki pnp i zarys instrukcji - https://docs.google.com/document/d/14aA ... obilebasic
https://docs.google.com/document/d/1E7e ... obilebasic
To wszystko to nadal WiP i Juma co chwile ma nowe pomysły. Np. Z tego co wiem jeszcze trwają prace nad nowymi kaflami mapy.
https://docs.google.com/document/d/1E7e ... obilebasic
To wszystko to nadal WiP i Juma co chwile ma nowe pomysły. Np. Z tego co wiem jeszcze trwają prace nad nowymi kaflami mapy.