Root (Cole Wehrle)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Pomnik
Posty: 308
Rejestracja: 31 mar 2022, 00:05
Has thanked: 149 times
Been thanked: 102 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Pomnik »

lukaszchester pisze: 03 gru 2023, 13:41 Hej,
wiecie może gdzie można druknąć sobie fanowskie dodatki + meeple do fanowskich frakcji?

https://root.lacony.ru/?page=factions
Papier i tekturę pewnie ogarnie MB Print a jeśli meeple są w STL to jakikolwiek drukarz z plujką PLA Ci to zrobi.
"Real darkness have love for a face. The first death is in the heart, Harry."
kasztan4321k
Posty: 144
Rejestracja: 08 sty 2021, 23:46
Has thanked: 12 times
Been thanked: 67 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: kasztan4321k »

Pomnik pisze: 03 gru 2023, 14:19
lukaszchester pisze: 03 gru 2023, 13:41 Hej,
wiecie może gdzie można druknąć sobie fanowskie dodatki + meeple do fanowskich frakcji?

https://root.lacony.ru/?page=factions
Papier i tekturę pewnie ogarnie MB Print a jeśli meeple są w STL to jakikolwiek drukarz z plujką PLA Ci to zrobi.

Oj nie jakikolwiek, nie jakikolwiek :( zastanawiam się w ogóle taki istnieje w Polsce...
Pomnik
Posty: 308
Rejestracja: 31 mar 2022, 00:05
Has thanked: 149 times
Been thanked: 102 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Pomnik »

kasztan4321k pisze: 03 gru 2023, 14:55
Pomnik pisze: 03 gru 2023, 14:19
lukaszchester pisze: 03 gru 2023, 13:41 Hej,
wiecie może gdzie można druknąć sobie fanowskie dodatki + meeple do fanowskich frakcji?

https://root.lacony.ru/?page=factions
Papier i tekturę pewnie ogarnie MB Print a jeśli meeple są w STL to jakikolwiek drukarz z plujką PLA Ci to zrobi.

Oj nie jakikolwiek, nie jakikolwiek :( zastanawiam się w ogóle taki istnieje w Polsce...
Ale o co chodzi - znalazłem kilka meepli na thingi, przecież to jest prosty druk xD
Szkopuł tylko taki że meeple masz z plastiku a nie z drewna. W razie czego mogę Ci to ogarnąć.
"Real darkness have love for a face. The first death is in the heart, Harry."
kasztan4321k
Posty: 144
Rejestracja: 08 sty 2021, 23:46
Has thanked: 12 times
Been thanked: 67 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: kasztan4321k »

Pomnik pisze: 03 gru 2023, 14:57
kasztan4321k pisze: 03 gru 2023, 14:55
Pomnik pisze: 03 gru 2023, 14:19

Papier i tekturę pewnie ogarnie MB Print a jeśli meeple są w STL to jakikolwiek drukarz z plujką PLA Ci to zrobi.

Oj nie jakikolwiek, nie jakikolwiek :( zastanawiam się w ogóle taki istnieje w Polsce...
Ale o co chodzi - znalazłem kilka meepli na thingi, przecież to jest prosty druk xD
Szkopuł tylko taki że meeple masz z plastiku a nie z drewna. W razie czego mogę Ci to ogarnąć.
Szukałem kogoś kto zrobi średnie zamówienie (szacowalem około 50-150 egzemplarzy, w zależności od zebranej grupy chętnych dla wyprodukowania około 90 mepli per zestaw).
Noi jakoś tak nie znalazłem chętnej firmy na to :D

Modele mepli to najłatwiej jest wziąć z tabletopa, tam wszystko jest :) nawet naklejki!

A meple z plastiku są fuj, skoro już ma się wyrzucać pieniążki to warto zainwestować w drewno, by fanowskie dodatek nie odstawał od oryginału :)
Awatar użytkownika
Sever
Posty: 124
Rejestracja: 16 sie 2014, 18:22
Has thanked: 37 times
Been thanked: 31 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Sever »

Jak oceniacie granie na dwie osoby korzystając z najnowszego dodatku? Widziałem że dodał system zaciężnych.
Terry Pratchett - Smok to metafora całej przeklętej ludzkiej egzystencji. Jakby sam w sobie nie był paskudny, to jeszcze jest wielki, gorący i lata.
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2319
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 567 times
Been thanked: 912 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Galatolol »

Ostatnio graliśmy we trzech z zaciężnymi i w żaden sposób nie rekompensowało to braku czwartego gracza, więc nie spowdziewałbym się cudów po wersji 2-osobowej. Na pewno będzie lepiej niż bez, ale czy wystarczająco dobrze? :wink:
Awatar użytkownika
Qnnrad
Posty: 217
Rejestracja: 02 sie 2012, 22:47
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 185 times
Been thanked: 184 times
Kontakt:

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Qnnrad »

Próbowałem raz, więcej nie zamierzam, nie sprawdziło się u mnie.
Gdybym musiał grać w dwie osoby (bez botów), to już wolałbym dodać zaciężnych niż grać bez nich.
Za to grę dwuosobową + boty wciąż bardzo polecam (nie widziałem jeszcze, żeby powstały oficjalne zasady interakcji botów i zaciężnych, może jednak zainteresują kogoś nieoficjalne, fanowskie sposoby: https://boardgamegeek.com/thread/290692 ... version-10).
Awatar użytkownika
ZygfrydDeLowe
Posty: 489
Rejestracja: 17 sty 2017, 13:47
Has thanked: 935 times
Been thanked: 210 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: ZygfrydDeLowe »

A według mnie ten system zaciężnych działa dobrze, ale to również wiele zależy od tego jakimi frakcjami gracie i jacy zaciężni będą w puli. Ale też w Roota nie grywam we dwójkę i nie wiem czy cokolwiek uczyni rozgrywkę w takim składzie ciekawszą. Wg mnie są lepszy gry skrojone pod dwie osoby, a że sam pałam niechęcią do zwiększania obsługi gry przez dodatkowe boty, to takiego rozwiązania nie testowałem.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1342
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 552 times
Been thanked: 281 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Atamán »

Ja po 2 partiach z zaciężnymi jestem raczej zawiedziony. Niby spoko, że więcej na planszy się dzieje, ale nie podoba mi się to, że pierwszym do kontroli ich jest gracz wygrywający: wykorzystuje ich do lania po głowie przegrywającego i pnie się dalej w punktacji przejmując kolejnego zaciężnego i rozpędza się. Oczywiście wszystko zależy od frakcji graczy, mapy i samych zaciężnych, ale całość działa bardziej jak kula śniegowa a nie jak catch-up. Inną wadą zaciężnych jest dodatkowy setup, dodatkowe wyjaśnianie zasad itp. Wydaje mi się, że gra nie jest tego warta.

Natomiast obie frakcje z dodatku Maruderzy oceniam bardzo dobrze. Ciekawe, że na takim etapie gry udało się zaprojektować frakcje, które są mocno interaktywne, nie są przekombinowane i ciekawe do grania.


Do wypróbowania zostały mi punkty terenu. Następną partię zagram chyba bez zaciężnych, ale za to z 2 landmarkami na klasycznej mapie (jesieni), zobaczymy jak to zagra.
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5216
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1075 times
Been thanked: 1682 times
Kontakt:

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: BOLLO »

Hej,
Dziś po 3 latach przerwy od mojej pierwszej rozgrywki w ROOT powracam ponownie aby się zmierzyć z tym tytułem.

Root to dynamiczna gra opowiadająca o wojnie o wpływy w Wielkim Lesie. Gracze przejmują kontrolę nad jedną z czterech frakcji starających się o przejęcie władzy i udowodnienie, że to jej przedstawiciele są prawowitymi władcami rozległego Leśnogrodu.

Jeżeli kogoś interesuje jak wygląda zawartość najnowszego dodruku do zapraszam do obejrzenia filmu.
Awatar użytkownika
Urkeith
Posty: 257
Rejestracja: 02 lis 2021, 09:38
Has thanked: 172 times
Been thanked: 113 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Urkeith »

Ależ wysypało unboxingów i recenzji Roota w ostatnim czasie :mrgreen:
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5216
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1075 times
Been thanked: 1682 times
Kontakt:

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: BOLLO »

Urkeith pisze: 18 gru 2023, 10:57 Ależ wysypało unboxingów i recenzji Roota w ostatnim czasie :mrgreen:
Nie ma co się w sumie dziwić. Niedawno była "premiera" dodruku. Chyba dobrze jak jest sporo materiałów pokazywane przez różne źródła? Można wówczas przesiać sobie przez własne sito.
Awatar użytkownika
oduck
Posty: 149
Rejestracja: 07 paź 2013, 19:37
Has thanked: 443 times
Been thanked: 73 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: oduck »

Czy gdzieś zostało opublikowane wyjaśnienie, dlaczego tytuł The Marauder Expansion został przetłumaczony w wersji polskiej jako Maruderzy? Przecież to jest kompletnie inne słowo...
feniks_ciapek
Posty: 2290
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1595 times
Been thanked: 931 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: feniks_ciapek »

Czy ja wiem, czy takie inne: https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Maruder
Awatar użytkownika
oduck
Posty: 149
Rejestracja: 07 paź 2013, 19:37
Has thanked: 443 times
Been thanked: 73 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: oduck »

Tak, znam to słowo :) jednak fabularnie średnio to trochę pasuje w kontekście frakcji. Z drugiej strony - biorąc pod uwagę chronologię dodatków - jakoś tam śmiesznie pasuje. Niech będzie, że się czepiam :-)
Awatar użytkownika
Qnnrad
Posty: 217
Rejestracja: 02 sie 2012, 22:47
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 185 times
Been thanked: 184 times
Kontakt:

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Qnnrad »

Zbrojna banda pojawia się w Lesie akurat wtedy, gdy do przemocy eskaluje konflikt między frakcjami - moim zdaniem w tym kontekście maruderzy z wikipediowych definicji dobrze wpasowują się w klimat gry, korzystając z chaosu, gromadząc broń i kosztowności.
Można się było w końcu spodziewać pojawienia się takich, oportunistyczna ich mać, karaluchów wojny.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6455
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 586 times
Been thanked: 942 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Odi »

Współcześnie "maruderzy" faktycznie nieco powszechniej kojarzą się w Polsce z rywalizacją sportową i miejscem w szyku/wyścigu, niż ze znaczeniem pierwotnym. Co nie znaczy, że termin ten nie występuje w nim w literaturze przedmiotu (czyli ogólnie pojętej wojskowości).

"Banda maruderów" jest już znacznie bardziej jednoznaczna, ale to dwa słowa, czyli gorsza nazwa dla frakcji. (Edit: w Roocie wlasciwie nawet lepsza, bo tam prawie same dwuczłonowe :D)
Jednym słowem możnaby to załatwić np terminem "grasanci" (chyba bliższym znaczeniu "marauders") lub "łupieżcy", ale wydaje mi się, że per saldo "maruderzy" jak najbardziej jest bezpiecznym wyborem.
Awatar użytkownika
oduck
Posty: 149
Rejestracja: 07 paź 2013, 19:37
Has thanked: 443 times
Been thanked: 73 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: oduck »

Tak, wszystko to prawda. Mi po prostu chodziło o znaczenie tego słowa (Marauder) we współczesnym, "cywilnym" angielskim vs. właśnie to , co piszecie o znaczeniu w jęz. polskim.
feniks_ciapek
Posty: 2290
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1595 times
Been thanked: 931 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: feniks_ciapek »

Faktycznie, grasanci brzmią stanowczo lepiej.
Awatar użytkownika
Qnnrad
Posty: 217
Rejestracja: 02 sie 2012, 22:47
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 185 times
Been thanked: 184 times
Kontakt:

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Qnnrad »

W Leder Games siadają do projektowania kolejnego dodatku do Root!
Dat żadnych nie ma, ale wcześniej niż przełom 2025/2026 się nie spodziewam.

I nic potwierdzonego, ale pojawiła się mocna sugestia ze strony założycia Leder Games, że kolejnymi frakcjami "mają być żaby i nietoperze".
Spoiler:

Podoba mi się to. Nie wiem co wniosą żaby, ale nietoperze bardzo rozbudzają moją wyobraźnię.
No i są już fanowskie frakcje z tymi gatunkami, choć mam 99% pewności że Cole będzie wymyślał własne frakcje zamiast implementować prace fanowskie.
Gdybyście byli ciekawi, to były to takie frakcje fanowskie:
Nietopyrze:
https://boardgamegeek.com/thread/260175 ... an-faction
https://www.reddit.com/r/rootgame/comme ... talion_v2/
https://boardgamegeek.com/thread/310185 ... n-movement
https://boardgamegeek.com/thread/323981 ... 5#43728325

Żabolony:
https://boardgamegeek.com/thread/205699 ... an-faction
https://boardgamegeek.com/thread/296944 ... st-faction
https://boardgamegeek.com/thread/323981 ... 2#43728332

EDIT: dorzucam kolejne znalezione frakcje fanowskie z tymi gatunkami
Ostatnio zmieniony 09 lut 2024, 14:49 przez Qnnrad, łącznie zmieniany 2 razy.
Pomnik
Posty: 308
Rejestracja: 31 mar 2022, 00:05
Has thanked: 149 times
Been thanked: 102 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Pomnik »

W sumie Arystokracja by pasowała - żaby królewicze i nietoperze wampiry :D
"Real darkness have love for a face. The first death is in the heart, Harry."
Awatar użytkownika
Qnnrad
Posty: 217
Rejestracja: 02 sie 2012, 22:47
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 185 times
Been thanked: 184 times
Kontakt:

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Qnnrad »

Haha no to możemy spodziewać się wszystkiego :D Ja miałem zupełnie inne skojarzenia, ale nawet wiem skąd się one w mojej głowie wzięły.
Nietoperze ninja (na pewno moja inspiracja z Usagi Yojimbo) i żabi król + jego rzeczna/jeziorna mafia płazów.

Co mnie zaskoczyło podczas szukania tych frakcji fanowskich to fakt, że zdarza się, iż Cole i Patric Leder grają w te fanowskie propozycje i aktywnie komentują je, nienachalnie doradzając w kwestiach mechaniki.
Uwielbiam tych ludzi.
I strasznie się cieszę, że robią kolejny dodatek do Roota, ostatnio przeżywam renesans mojej miłości do tej gry po kilkumiesięcznej przerwie i weszło niemożliwie, tylko bym siedział i grał :>
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2319
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 567 times
Been thanked: 912 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Galatolol »

Żałuję, że najwyraźniej umarł pomysł dodatku, który składałby się z kilku wyselekcjonowanyuch fanowskich rzeczy. Cole kilka lat temu wspominał o czymś takim w jakimś wywiadzie, ale więcej już nie słyszałem (obstawiam, że mogłoby być za dużo zachodu z formalnymi rzeczami przy iluś tam współautorach niezwiązanych z wydawnictwem).

Wspominał też kiedyś o pomyśle na frakcję, która byłaby w stanie wojny domowej, co strasznie mnie podjarało, ale też więcej nie słyszałem.
Awatar użytkownika
Qnnrad
Posty: 217
Rejestracja: 02 sie 2012, 22:47
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 185 times
Been thanked: 184 times
Kontakt:

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Qnnrad »

Galatolol pisze: 09 lut 2024, 15:44 Wspominał też kiedyś o pomyśle na frakcję, która byłaby w stanie wojny domowej, co strasznie mnie podjarało, ale też więcej nie słyszałem.
Też się tym jaram, strasznie podoba mi się wewnętrzny konflikt w Eyrie (przynajmniej storytellingowo) i mam nadzieję na rozwinięcie tego pomysłu rozdartej wewnętrznie frakcji.
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2390
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1297 times
Been thanked: 789 times
Kontakt:

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: vinnichi »

Kupcie sobie erpega to sami rozegracie po swojemu a nie będziecie czekać na Wherla :D
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
ODPOWIEDZ