Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

W końcu Karty Wydarzeń i Bitwy zakończone. Teraz tylko to podrukować i wrzucić w koszulki. Doprecyzowując w grze mamy:
-> Liczba Kart Wydarzeń gracza Imperium Perskiego (wykorzystywane w Kampanii Kserksesa): 10
-> Liczba Kart Wydarzeń gracza Hellenów (wykorzystywane w Kampanii Kserksesa): 10
-> Liczba Kart Wydarzeń gracza Aten (wykorzystywane w Wojnach Peloponeskich): 12
-> Liczba Kart Wydarzeń gracza Sparty (wykorzystywane w Wojnach Peloponeskich): 22
-> Liczba Neutralnych Kart Wydarzeń: 60
-> Liczba Kart Bitwy: 16 Kart Bitwy.

:arrow: Teraz jakie Scenariusze znajdą się w grze:
1. Scenariusz Szkoleniowy nr 1 - Pierwsza Inwazja Imperium Perskiego na Grecje - pozwala na zapoznanie się z podstawami gry jak: ruch i jego następstwa, Mobilizacja/Uzupełnienia, bitwy, oblężenia, użycie Kart Wydarzeń do zamiany na Zasoby, użycie Kart Bitwy, Dowódcy. Rozgrywany jest na małym fragmencie planszy, trwa jedną Turę Gry, używa się niewielkiej liczby żetonów i ma bardzo proste Warunki Zwycięstwa.
2. Scenariusz Szkoleniowy nr 2 - Powstanie Jońskie - pozwala na utrwalenie sobie podstaw ze Scenariusza nr 1 oraz dodatkowo wprowadza: pełne użycie Kart Wydarzeń, fazę Dyplomacji, Wywoływanie Buntów. Rozgrywany jest na wschodnim fragmencie planszy (Azja Mniejsza + plansza Cypru), trwa kilka Tur Gry (od kontrataku Persów do upadku powstania), używa się średniej liczby żetonów i ma dość proste Warunki Zwycięstwa.
3. Scenariusz nr 3 - Druga Inwazja Inwazja Imperium Perskiego na Grecje - pełnoprawna gra, tu już nie ma zmiłuj :) . Rozgrywany jest na całej planszy (chociaż główny ciężar działań ma miejsce na jej zachodniej części), trwa 2 Tury Gry, używa się większej liczby żetonów i ma już bardziej złożone Warunki Zwycięstwa (czytaj możliwe drogi do zwycięstwa).
4. Scenariusz nr 4 - Wojna Peloponeska - w formie:
a) albo kampanii obejmującej całą Wojnę - długa gra dla hardkorowców :D .
b) dwa osobne scenariusze, gdzie jeden obejmuje okres od początku wojny do Pokoju Nikiasza, a drugi scenariusz od tego pokoju do końca wojny.

Dlaczego Scenariusz nr 4 ?. Przypuszczam, że nikt nie pamięta, ale pierwotnie swoją grę zacząłem właśnie od opracowywania gry o tematyce Wojny Peloponeskiej, kiedy to w pewnym momencie stwierdziłem, że jednak skupię się na Inwazji Persów. Jak wiadomo historia kołem się toczy i kiedy mam już solidne zasady do tej gry zaświtało mi, żeby i Wojnę Peloponeską wyciągnąć z szuflady. Jeżeli chodzi o same wykonanie to wymagało to ode mnie, przeróbki planszy (stąd Sycylia na planszy jakby się ktoś zastanawiał po co tam ona :D ), dorobienia raptem parunastu żetonów oddziałów oraz Karty Wydarzeń (musiałem dostosować do obecnych zasad i mechanik karty, które już kiedyś stworzyłem). I teraz apropos właśnie tych Kart i jak wygląda ich wykorzystanie w poszczególnych scenariuszach:
- generalnie jak napisałem powyżej, w grze jest 60 Neutralnych Kart Wydarzeń, które są używane w każdym Scenariuszu (co najwyżej ich liczba może się wahać).
- w zależności od scenariusza do Talii Kart Wydarzeń, której trzon stanowią właśnie Karty Neutralne, wtasowuje się dodatkowo Karty Wydarzeń danej strony konfliktu (charakterystyczne wydarzenia dla danego scenariusza i danej "frakcji").

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Ogarnąłem sobie ostatnio Tabletop Simulator - bardzo poręczny programik - chociaż na razie uczę się go obsługiwać. Ale nawet jako początkującemu, udało mi się zrobić pierwszą wersje mojej gry na TTS, więc i samo testowanie (znalezienie testerów) mam nadzieję, że okaże się łatwiejsze :) . Kilka fotek poniżej:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Kilka screenów z gry. Na początek:

:arrow: Sytuacja końcowa - WIOSNA 480 roku p.n.e.:
Obrazek
Obrazek
Pokrótce. Wiosną 480 roku nie dzieje się zbyt wiele oprócz tak naprawdę dobrania Kart Wydarzeń, zamiany ich na Zasoby oraz Dyplomacją. Chociaż tutaj dzięki Rozmowom Dyplomatycznym gracz Hellenów przejął Korkyrę, natomiast gracz Persji miasto Thebae.

:arrow: Sytuacja końcowa - LATO 480 roku p.n.e.:
Obrazek
Obrazek
Latem już działo się więcej:
- doszło do dwóch bitew morskich - póki co flota Hellenów bez większego uszczerbku, za to Persja straciła dwie jednostki floty, ale nadal jest silna.
- zanim Kserkses zaatakował Thermopylae, w jego armii wybuchła epidemia i stracił na wejściu 4 jednostki (więc przejęcie Thebae i co za tym idzie jednostek z tego miasta było jak znalazł).
- Kserkses wbił się w Thermopylae, 300 Spartan poległo, ale Leonidas wraz z armią dzięki dobrej Karcie Bitwy wycofał się z bitwy zanim jego armia prawdopodobnie zostałaby zniszczona. Poza tym za plecami zdradzieckie Teby, więc nie było po co trwać w obronie.
- gracz Hellenów udanie przeprowadził powstanie w Jonii.
- Kserkses szturmem wziął Phokis, a tym samym Beocja wpadła w jego ręce.
- Achaimenes tymczasem rozpoczął oblężenie Khalkis na wyspie Euboea.
- dzięki udanym Rozmowom Dyplomatycznym gracz Hellenów przejął Epir.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Kolejne zmiany w Dowódcach.
Obrazek

Tak sobie pograłem i w ferworze walki wyszło, że Dowódcy chociaż działają to jednak tak nie do końca jakbym chciał :) . Główne zmiany jakie zaszły to:
:arrow: Każdy Dowódca posiada aż jedną statystykę, którą ja określam mianem Autorytetu (na górnym obrazku duża cyfra).
:arrow: Teraz "nowy" Autorytet jest składową tak jakby trzech rzeczy: Zdolności Strategicznych, Zdolności Taktycznych oraz "starego" Autorytetu.
:arrow: Nie ma już odgórnie narzucanego przez Autorytet dowodzenia nad armią/flotą, czy to na planszy Strategicznej czy w czasie bitew (wcześniej Dowódca o najwyższym Autorytecie zawsze obejmował dowodzenie, co niestety spychało pozostałych Dowódców na margines) - teraz gracz decyduje, który Dowódca zostaje Głównodowodzącym w obu przypadkach. I żeby to objaśnić pokrótce, to "nowy" Autorytet":
1. Jest brany pod uwagę podczas Rozmów Dyplomatycznych z miastem oraz podczas Próby Wywołania Buntu w mieście, w którym znajduje się Dowódca. Służy także do określenia liczby Punktów Chwały jaką jest wart Dowódca w przypadku poniesienia śmierci w bitwie.
2. W przypadku Dowódcy, który został wybrany przez gracza Głównodowodzącym armią/flotą na planszy Strategicznej - używa się przy przeprowadzaniu "Testu Dyscypliny" armii/floty (na przykład przy: Przechwytywaniu, Unikaniu Walki, Forsownym Marszu).
3a. W przypadku Dowódcy, który został wybrany przez gracza Głównodowodzącym w bitwie - używa się podczas ustalania Inicjatywy na początku bitwy oraz określa także ile maksymalnie Kart Bitwy można dobrać podczas danej bitwy. Dodatkowo można użyć w czasie bitwy Zdolność Bitewną (z jego Karty Dowódcy) tylko tego Głównodowodzącego.
3b. W przypadku Dowódców, którzy nie zostali wybrani Głównodowodzącym w bitwie - używa się podczas bitwy lądowej/morskiej lub Szturmu/Obrony Miasta i jest to wartość o którą należy zwiększyć ustaloną Wartość Bojową jednostek podczas danego Starcia w bitwie albo Szturmu/Obrony Miasta. Dane Starcie lub Szturm/Obronę Miasta może wesprzeć tylko jeden Dowódca i może to zrobić tylko jeden raz podczas całej bitwy (odwraca się go rewersem ku górze po tym jak wziął udział w walce). Inaczej mówiąc pozostałych Dowódców (oprócz Głównodowodzącego) można użyć do zwiększania Wartości Bojowej swoich walczących oddziałów, ale wiąże się to z takim ryzykiem, że po zakończeniu bitwy każdy z graczy rzuca dwoma kośćmi K6 za Głównodowodzącego oraz każdego Dowódcę, który wspierał Starcie w tej bitwie albo Szturm/Obronę Miasta - aby określić czy poniósł śmierć w bitwie.

Wcześniej niby fajnie wszystko działało, ale w praktyce miałem odczucie, że niektórzy Dowódcy są niczym taka świta Głównodowodzącego o najwyższym Autorytecie. Teraz jest to dynamiczne i zależne od gracza, i przede wszystkim każdy Wódz, nawet ten pomniejszy czuć, że ma swój udział w grze, a nie że tylko jest bo jest :) .

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Kilka screenów z początku Scenariusza o Powstaniu Jońskim. Sam scenariusz zaczyna się w roku 497 p.n.e. (od kontrofensywy Persów) do jego upadku, maksymalnie 5 Tur do roku 493 p.n.e. (historyczny upadek powstania).

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Czas pograć w coś trochę lżejszego (jest to tak naprawdę scenariusz szkoleniowy) - mniejsza plansza, trochę prostsze zasady (nie wszystkie elementy z pełnoprawnej kampanii tutaj występują), mniej wojska, mniej kart :) .

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Trochę o Sztormach i Warunkach Pogodowych:
Obrazek

:arrow: Sztorm na Morzu:
Zawsze gdy flota porusza się po pogrubionym szlaku morskim, gracze wykonują rzut jedną kością K6, aby określić czy wystąpił Sztorm. Jeżeli otrzymany wynik oznacza Wystąpienie Sztormu dla tej floty, wtedy należy dodatkowo wykonać rzut kością K6 dla każdej jednostki oraz Dowódcy w tej flocie, aby sprawdzić w Tabeli Sztormu czy Uniknęła Sztormu czy też została Zatopiona i efekty otrzymanego wyniku wprowadzić w życie:
- wynik U oznacza, że dana jednostka floty/Dowódca Uniknęła Sztormu i może kontynuować swój ruch.
- wynik Z oznacza, że dana jednostka floty/Dowódca została Zatopiona, a wraz z nią transportowana jednostka lądowa.
:arrow: Zmienne Warunki Pogodowe:
Zawsze gdy gracz aktywuje swoją armię/flotę do ruchu, zanim ją poruszy musi w pierwszej kolejności wykonać rzut jedną kością K6, aby określić Warunki Pogodowe dla tej armii/floty. Wynik rzutu sprawdza w Tabeli Złej Pogody/Sztormu i jeśli uzyska wynik Złej Pogody, wtedy na czas tego ruchu Bazowa Ruchliwość jednostek w tej armii/flocie spada o 1.

O ile Sztormy działają po staremu, to Zmienne Warunki Pogodowe to nowy koncept jaki się pojawił w ostatnich testach. Fajnie teraz potrafi to wpłynąć na rozgrywkę, chociażby w taki sposób, że gracze swoje działania militarne bardziej skupiają w okresach kiedy było je łatwiej prowadzić - wcześniej nie miało to znaczenia i bywało że spora część działań militarnych przypadała na Wiosnę (kiedy zazwyczaj dobiera się najwięcej Kart Wydarzeń), a wraz z upływem roku gry te działania się wyciszały. Teraz większy ciężar tych działań przeniósł się na Lato.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Krótka relacja ze scenariusza o "Powstaniu Jońskim" (ciąg dalszy tego co się zaczęło kilka postów wyżej):

1. Sytuacja Strategiczna (Wiosna 2 Tury Gry):
Obrazek
Obrazek
Gracz Persji wysunął się na prowadzenie w Punktach Prestiżu, oraz dodatkowo udało mu się doprowadzić do spadku Woli Walki powstańców z 3 do 2 (głównie dzięki serii bitew na Cyprze).

2. Sytuacja w Azji Mniejszej:
Obrazek
Aristagoras po zebraniu armii w Jonii postanowił w końcu ruszyć z Miletu na północ żeby doprowadzić do bitwy z wojskiem dowodzonym przez Daurisesa przy akompaniamencie Hymaeesa oraz Otanesa (który z Lydii ruszył swoje siły i połączył z armią Daurisesa) - co poskutkowało tym, że graczowi Persji szybciej udało się przejąć miasta Abydus oraz Lampsakos, a co za tym idzie zdobyć kontrolę nad krainą Hellespont. Ruch Aristagorasa to trochę ryzykowne zagranie, ponieważ na przeciwko niego są spore siły nieprzyjaciela, ale całe szczęście gra nieraz już pokazała, że przewaga liczebna nie zawsze daje zwycięstwo - a poprzeszkadzać graczowi Perskiemu trzeba, żeby za łatwo przejmowanie kolejnych miast nie szło ;) .

3. Sytuacja na Cyprze:
Obrazek
No na Cyprze to się dzieje :D . Powstańcy jak na razie kontrolują cały Cypr (udało im się zdobyć Amathus). Ale jak widać na załączonym obrazku armia powstańcza straciła swojego głównodowodzącego Onesilaosa, który oskarżony o zdradę nie zdołał odeprzeć zarzutów i został stracony. Brak dowódcy odbija się na toczeniu bitew i nie tylko - wygląda na to, że Artybiusowi będzie teraz łatwiej w końcu zniszczyć armie powstańczą na Cyprze, ale czas pokaże czy rzeczywiście tak będzie :) . W 4 Turze Gry (albo wcześniej, jeśli Aristagoras zginie) do gry wchodzi kolejny dowódca powstańczy Dionizjos i jego pojawienie się to na pewno duży plus dla powstańców - gdyby na Cyprze ich siły dotrwały do tego czasu byłoby nieźle, bo mógłby je wesprzeć, ale do tego czasu to dużo się jeszcze może zmienić i to na obu frontach.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
ODPOWIEDZ