Przestój w branży

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4105
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2635 times
Been thanked: 2547 times

Re: Przestój w branży

Post autor: Gizmoo »

Drogi Mineralen,

Bardzo się ciężko z Tobą dyskutuje, bo albo nie rozumiesz, co do Ciebie piszę (co zrozumiałe), albo nie wykazujesz woli zrozumienia (co już mniej chwalebne). Będzie zatem to mój ostatni post w dyskusji, w którym odpowiem na Twoje wpisy.
mineralen pisze: 19 lut 2024, 10:55 Tyle się mówi o tym, że ludzie bazują swoje opinie wyłącznie na nagłówkach a tu mamy wręcz przykład, że całą swoją narrację zbudował o nagłówek tematu. Przykre to trochę.
To nie jest nagłówek w gazecie, a temat na forum dyskusyjnym. Tutaj kłania się formułowanie swoich myśli i próbowanie by już samym tytułem nadać dyskusji TEMAT. Jakbym zatytułował wątek "Krowy nie chcą jeść", a później zamiast o GWT pisałbym o podboju kosmosu, to przyznasz, że część osób nie wiedziałaby o czym dokładnie jest dyskusja. Gdybyś przeczytał mój pierwszy post w tym temacie, to zobaczyłbyś, że odpowiedziałem na treść postu OP, a nie skupiłem się wyłącznie na tytule wątku. To, że nie chcesz tego zrozumieć, to już nie jest absolutnie moja wina.
mineralen pisze: 19 lut 2024, 10:55 Macie dwie subiektywne opinie. Oczywiście "Moja racja jest mojsza niż twojsza".
Opinie o tym, czy ziemia jest kulą są podzielone, ale fakty są bezlitosne. ;)
mineralen pisze: 19 lut 2024, 10:55 Najpierw piszesz o tym jak jest wspaniale w branży ponieważ liczby na słupkach są duże, a jak ci pokazuję, że to co generowało najlepsze zyski było fatalnej jakości to zmieniasz narrację, że trzeba szukać ukrytych perełek
O kondycji branży zawsze świadczą jej wyniki finansowe. Co do "jakości" - zdania mogą być podzielone. Jeżeli coś się sprzedało, to znaczy że popyt był. To teraz "zmieniasz narrację", bo tobie jest przykro, że ludzie kupują coś "fatalnej jakości". No chłopie!

Gorzej, że traktujesz te kilka gier jako całościowy obraz rynku. Co już nawet ze statystycznego punktu widzenia jest słabe, bo rynek gier Indy jest olbrzymi.
mineralen pisze: 19 lut 2024, 10:55 Co to znaczy dzieje się. Tak, obecnie więcej osób jest zatrudnionych w gamedevie niż 10 lat temu - ale nie ma to żadnego przełożenia na JAKOŚĆ tylko na WIELKOŚĆ. 20 lat temu zapowiadane hity okazywały się naprawdę rewelacyjnymi grami, a obecnie to na co jest położony marketing należy omijać szerokim łukiem.
Ale to jest znowu bardzo fragmentaryczny obraz rynku. I ta jakość JEST. Co z tego, że nie jest reklamowana?

Mogę powiedzieć wyłącznie o branży filmowej, bo tylko na tym (w miarę) dobrze się znam. W Polsce budżet produkcji filmowej jest niewielki, ale za to są olbrzymie koszty dystrybucji. I w Polsce o tym czy w ogóle film trafi do kin - decyduje dystrybutor i to on inwestuje hajs w reklamę. O ile sama produkcja filmu kosztuje np. około trzech milionów, to koszty marketingu wynoszą około miliona. Im większy budżet - tym większa chęć zysku. Rosną więc nakłady na marketing, no bo jeżeli chce się mieć więcej klientów, to musi się zwiększać nakłady na większą świadomość marki na rynku. Duże produkcje takiego studia jak Disney, mają nakłady na reklamę sięgające często połowy wydatków. A mówimy tu o setkach milionach dolarów.

I oczywiście można (i nawet trzeba) narzekać na jakość tych produkcji. Ale!

Nie jest to cały rynek, a tylko fragment całego tortu. I to w przypadku planszówek fragment niewielki. Jeszcze raz to podkreślę. To, że jakaś planszówka nie jest reklamowana w Planszowych Newsach, Trzewik, czy Tom Vasel o niej nie mówią, nie ma wzmianki w TV Republika, to nie znaczy od razu, że taka planszówka nie istnieje. Ona jest na rynku. Tylko potrzeba odrobiny wysiłku, by ją znaleźć. Na naszym forum dyskutujemy o bardzo niewielkim fragmencie wszystkich pozycji wydawanych w Polsce, a co dopiero na świecie. I tych gier - nowatorskich, oryginalnych, pięknych, głębokich, co roku wychodzi mnóstwo. To, że nie zawsze są to szeroko reklamowane tytuły, to inna para kaloszy. Ale nie tego dotyczy temat wątku.

Ojciec założyciel twierdzi, że "nie ma ciekawych gier", ale czy aby szuka? Czy nie zamknął się aby w swojej forumowej bańce? Samotny latarnik na bezludnej wyspie może stwierdzić, że nie ma ciekawych ludzi na świecie, ale czy będzie to prawdą? Więc podkreślę - nie ma żadnego "przestoju". Ani finansowego, ani twórczego. Branża zwiększa swoje obroty, zwiększa udział w rynku rozrywki, zatrudnia coraz więcej kreatywnych ludzi i powstaje bardzo dużo świetnych gier. Co chwila wychodzi jakiś zaskakujący patent, albo "gimmick", którym można się zachwycać. Gry są coraz głębsze, mają rozbudowane fabuły, czy dotykają ważnych dla historii tematów (Paxy, Coiny). I wreszcie - zatrudniają całe rzesze fantastycznych artystów! Czasy Klemensa Franza minęły i dziś możemy cieszyć oko dziełami Vincenta Dutraita i Andy'ego Bosleya. A będzie tych wybitnych malarzy, rzeźbiarzy, pisarzy przybywać, bo branża - dzięki obrotom - się rozwija. A i wybitnych twórców nie brakuje. Tuzy takie jak Feld, Knizia, Wallace, Pfister, Wehrle, Eklund nadal wypuszczają gry. I nadal mają rzesze fanów.

No jeżeli Paxy się wyprzedają, to chyba jasno oznacza, że branża ma się dobrze.

No chyba, że to ja niezrozumiałem tematu, bo jeżeli "przestój" oznacza erekcję, to jest to oczywiście pozytywne zjawisko. :P :lol:

EOT z mojej strony.
mineralen
Posty: 961
Rejestracja: 01 gru 2019, 19:07
Has thanked: 563 times
Been thanked: 644 times

Re: Przestój w branży

Post autor: mineralen »

Gizmoo pisze: 19 lut 2024, 11:46 Drogi Mineralen,

Bardzo się ciężko z Tobą dyskutuje, bo albo nie rozumiesz, co do Ciebie piszę (co zrozumiałe)
Już nie pierwszy raz spotykam u ciebie protekcjonalny ton. To jakiś brzydki nawyk.
Gizmoo pisze: 19 lut 2024, 11:46
mineralen pisze: 19 lut 2024, 10:55 Tyle się mówi o tym, że ludzie bazują swoje opinie wyłącznie na nagłówkach a tu mamy wręcz przykład, że całą swoją narrację zbudował o nagłówek tematu. Przykre to trochę.
To nie jest nagłówek w gazecie, a temat na forum dyskusyjnym. Tutaj kłania się formułowanie swoich myśli i próbowanie by już samym tytułem nadać dyskusji TEMAT. Jakbym zatytułował wątek "Krowy nie chcą jeść", a później zamiast o GWT pisałbym o podboju kosmosu, to przyznasz, że część osób nie wiedziałaby o czym dokładnie jest dyskusja. Gdybyś przeczytał mój pierwszy post w tym temacie, to zobaczyłbyś, że odpowiedziałem na treść postu OP, a nie skupiłem się wyłącznie na tytule wątku. To, że nie chcesz tego zrozumieć, to już nie jest absolutnie moja wina.
Temat może być poetycki, może być być początkowo wprowadzający zamieszanie aby potem dodać wypowiedzi nowe znaczenie. Dużo zależy od zdolności literackich autora. A jak po prostu jest wprodzający w błąd/nieadekwatny to należy za to skrytykować autora albo wręcz administracja mogłaby zmienić tytuł na odpowiedni (co się już zdarzało na tym forum). Ale dyskutujesz z treścią OP a nie z tym jak interpretujesz tytuł wątku.
Gizmoo pisze: 19 lut 2024, 11:46
mineralen pisze: 19 lut 2024, 10:55 Macie dwie subiektywne opinie. Oczywiście "Moja racja jest mojsza niż twojsza".
Opinie o tym, czy ziemia jest kulą są podzielone, ale fakty są bezlitosne. ;)
To już taka mieszanka ignorancji i bezczelnej pewności siebie kiedy swoje opinie porównuje się do obiektywnej prawdy.
Gizmoo pisze: 19 lut 2024, 11:46
mineralen pisze: 19 lut 2024, 10:55 Najpierw piszesz o tym jak jest wspaniale w branży ponieważ liczby na słupkach są duże, a jak ci pokazuję, że to co generowało najlepsze zyski było fatalnej jakości to zmieniasz narrację, że trzeba szukać ukrytych perełek
O kondycji branży zawsze świadczą jej wyniki finansowe.
Tylko jeżeli jesteś inwestorem. Ludzie wewnątrz zwracają uwagę na wiele różnych czynników.
Gizmoo pisze: 19 lut 2024, 11:46 Gorzej, że traktujesz te kilka gier jako całościowy obraz rynku. Co już nawet ze statystycznego punktu widzenia jest słabe, bo rynek gier Indy jest olbrzymi.
Tak jak mówiłem, nie dotykam statystyki, bo statystyki nie oddają pełnego obrazu (możesz sobie dla ułatwienia dodać tę słynną anegdotę ze średnią liczbą nóg człowieka i psa).
Gizmoo pisze: 19 lut 2024, 11:46
Ale to jest znowu bardzo fragmentaryczny obraz rynku. I ta jakość JEST. Co z tego, że nie jest reklamowana?
Jakość ZAWSZE jest. Nawet w najgorszych czasach dla branży wyjdzie jakiś tytuł, który będzie prezentował dobrą jakość. Nigdy nie ma tak, że absolutnie wszystko co wyjdzie jest kupą nawet w najgorszych czasach. Fragmentaryczność to właśnie ty opisujesz, już przynajmniej kilka razy napisałeś różnymi słowami, że trzeba włożyć wysiłek, żeby znaleźć coś dobrego. I właściwie to napisałeś jeszcze raz, tu:
Gizmoo pisze: 19 lut 2024, 11:46 Nie jest to cały rynek, a tylko fragment całego tortu. I to w przypadku planszówek fragment niewielki. Jeszcze raz to podkreślę. To, że jakaś planszówka nie jest reklamowana w Planszowych Newsach, Trzewik, czy Tom Vasel o niej nie mówią, nie ma wzmianki w TV Republika, to nie znaczy od razu, że taka planszówka nie istnieje. Ona jest na rynku. Tylko potrzeba odrobiny wysiłku, by ją znaleźć. Na naszym forum dyskutujemy o bardzo niewielkim fragmencie wszystkich pozycji wydawanych w Polsce, a co dopiero na świecie. I tych gier - nowatorskich, oryginalnych, pięknych, głębokich, co roku wychodzi mnóstwo. To, że nie zawsze są to szeroko reklamowane tytuły, to inna para kaloszy.
Gizmoo pisze: 19 lut 2024, 11:46 Ale nie tego dotyczy temat wątku.
No właśnie tego dotyczył, ale to ty zmieniłeś temat, bo zacząłeś mówić jakie pieniądze przynosi branża.

No i znowu napisałeś to samo, jeszcze raz.
Gizmoo pisze: 19 lut 2024, 11:46Ojciec założyciel twierdzi, że "nie ma ciekawych gier", ale czy aby szuka? Czy nie zamknął się aby w swojej forumowej bańce? Samotny latarnik na bezludnej wyspie może stwierdzić, że nie ma ciekawych ludzi na świecie, ale czy będzie to prawdą? Więc podkreślę - nie ma żadnego "przestoju".
Nawet w najgorszych czasach kina, kiedy będą wychodzić same kupsztale, zawsze będzie można znaleźć coś jakościowego. To tylko i wyłącznie twoja wina, że nie znalazłeś tej jednej perełki wśród tysięcy kupsztali. Branża ma się świetnie, patrz jak słupki idą do góry :)
kamiya
Posty: 119
Rejestracja: 06 lip 2006, 12:03
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 55 times
Been thanked: 35 times

Re: Przestój w branży

Post autor: kamiya »

Tak sobie wróciłem do wątku i spojrzałem na to co jest udostępnione w tym raporcie i nie podoba mi się tylko jedna rzecz, która wydaje się być znacząca. Raport startujemy od roku 2020 czyli pandemii gdzie jak wiemy nastąpił mały boom na rynku gier planszowych. Dla odbiorcy ten raport sugeruje dynamiczny wzrost do roku 2030. Ciekawe na ile ten wynik by się zmienił jeśli spojrzeć głębiej w historię na rynku do lat przed Covidem.
> Kamiya <

"Jestem starszy niż Google"
Awatar użytkownika
sliff
Posty: 928
Rejestracja: 29 maja 2020, 15:27
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 322 times
Been thanked: 380 times

Re: Przestój w branży

Post autor: sliff »

kamiya pisze: 21 lut 2024, 14:30
Tak sobie wróciłem do wątku i spojrzałem na to co jest udostępnione w tym raporcie i nie podoba mi się tylko jedna rzecz, która wydaje się być znacząca. Raport startujemy od roku 2020 czyli pandemii gdzie jak wiemy nastąpił mały boom na rynku gier planszowych. Dla odbiorcy ten raport sugeruje dynamiczny wzrost do roku 2030. Ciekawe na ile ten wynik by się zmienił jeśli spojrzeć głębiej w historię na rynku do lat przed Covidem.
Na bgg jest taki wykres, także widać wyraźny trend wzrostowy w branży od lat.

Obrazek https://boardgamegeek.com/thread/255659 ... ished-year
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4671
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1216 times
Been thanked: 1419 times

Re: Przestój w branży

Post autor: Mr_Fisq »

sliff pisze: 21 lut 2024, 14:42 Na bgg jest taki wykres, także widać wyraźny trend wzrostowy w branży od lat.
Brakuje 4 ostatnich lat, po górce około-covidowej mógł się rynek przesycić.
Sprzedam: Obniżki, nowości: Root, Lanzerath Ridge, Dawn of the Zeds, Etherfields
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5830
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 404 times

Re: Przestój w branży

Post autor: KubaP »

Mr_Fisq pisze: 21 lut 2024, 15:20
sliff pisze: 21 lut 2024, 14:42 Na bgg jest taki wykres, także widać wyraźny trend wzrostowy w branży od lat.
Brakuje 4 ostatnich lat, po górce około-covidowej mógł się rynek przesycić.
Nooo, jak kolega Mr Fisq ma taką intuicję, to musi być przyczynek do dalszej dyskusji. Olać raporty i twarde dane!
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4671
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1216 times
Been thanked: 1419 times

Re: Przestój w branży

Post autor: Mr_Fisq »

KubaP pisze: 21 lut 2024, 15:25 Nooo, jak kolega Mr Fisq ma taką intuicję, to musi być przyczynek do dalszej dyskusji. Olać raporty i twarde dane!
O.o
Wybacz, ale takie sklejanie wykresów które nie mają części wspólnej (o potencjalnie różnych metodologiach) jest w najlepszym razie nieużyteczne.
Sprzedam: Obniżki, nowości: Root, Lanzerath Ridge, Dawn of the Zeds, Etherfields
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
kamiya
Posty: 119
Rejestracja: 06 lip 2006, 12:03
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 55 times
Been thanked: 35 times

Re: Przestój w branży

Post autor: kamiya »

sliff pisze: 21 lut 2024, 14:42
kamiya pisze: 21 lut 2024, 14:30
Tak sobie wróciłem do wątku i spojrzałem na to co jest udostępnione w tym raporcie i nie podoba mi się tylko jedna rzecz, która wydaje się być znacząca. Raport startujemy od roku 2020 czyli pandemii gdzie jak wiemy nastąpił mały boom na rynku gier planszowych. Dla odbiorcy ten raport sugeruje dynamiczny wzrost do roku 2030. Ciekawe na ile ten wynik by się zmienił jeśli spojrzeć głębiej w historię na rynku do lat przed Covidem.
Na bgg jest taki wykres, także widać wyraźny trend wzrostowy w branży od lat.

Obrazek https://boardgamegeek.com/thread/255659 ... ished-year
I mam rozumieć, że wykres prezentujący ilość wydanych gier jest tożsamy z wykresem pokazującym wyniki finansowe.
Bo dla mnie to nie jest to samo.
> Kamiya <

"Jestem starszy niż Google"
Awatar użytkownika
sliff
Posty: 928
Rejestracja: 29 maja 2020, 15:27
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 322 times
Been thanked: 380 times

Re: Przestój w branży

Post autor: sliff »

kamiya pisze: 22 lut 2024, 14:22 I mam rozumieć, że wykres prezentujący ilość wydanych gier jest tożsamy z wykresem pokazującym wyniki finansowe.
Bo dla mnie to nie jest to samo.
Masz rozumieć że, market size to nie są wyniki finansowe.
Bo wcale nie jest takie pewne że firmy w 'boomie' covidowym zyskały. Raczej z tego co widzę firmy nie wspominają tego okresu jako super hossy tylko masakrycznego wzrostu cen surowców, produkcji i frachtu.

Powinieneś natomiast domyślić się że jest, albo przynajmniej ja zakładam że jest silna korelacja pomiędzy powiększaniem się rynku a pojawianiem się coraz większej ilości produktów i coraz większej konkurencji na tym rynku.
Awatar użytkownika
preshiq
Posty: 268
Rejestracja: 16 gru 2012, 13:36
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Has thanked: 271 times
Been thanked: 112 times

Re: Przestój w branży

Post autor: preshiq »

Tu jest update tego wykresu z tego samego wątku.
2 główne wniosku:
- widoczny boom na dodatki do gier (nie cierpię tego modelu biznesowego ale jak widać chyba się opaca)
- jednak mocarny wpływ lockdownow na branże

Ciekawe czy dane za 2023 potwierdzą wyraźnie spadkowy trend.

Obrazek
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5216
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1075 times
Been thanked: 1682 times
Kontakt:

Re: Przestój w branży

Post autor: BOLLO »

Myślałem że siedzę w planszowkach ale gdzie tam.....jak widzę analizy, wykresy i prace doktoranckie na temat branży to jeszcze daleko mi do takiego levelu.

Swoją drogą to naprawdę chętnie chciałbym aby taki przestój się pojawił, skoro chetnie ogrywam gry z 2003r. Wiem że ta maszyna i tak będzie jechać do przodu nie oglądając sie za siebie i na nikogo nie będzie czekać.

Aktualnie mam do ogrania gier na jakies 50 lat przy mojej intensywności grania a więc spokojnie mogę powiedzieć że do śmierci.

Ale pomijając to wszystko co wcześniej napisałem to nie odczułem żadnego przestoju. Gry jak kupowowalem tak kupuję, jak wychodziły tak wychodzą.
ODPOWIEDZ