Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
nolify
Posty: 242
Rejestracja: 03 cze 2023, 20:44
Has thanked: 29 times
Been thanked: 100 times

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: nolify »

Mrukar pisze: 04 sie 2022, 15:25 https://boardgamegeek.com/boardgame/367 ... m-horizons

Nowe pudełko w drodze, a w nim 14 cywilizacji.
Wygląda na to, że nie będzie to jedyna różnica pomiędzy nadchodzącymi Horizons, a Legends i Classics. Według opcji Sleeve na BGG najnowsza odsłona Imperium będzie posiadać 32 karty o całkowicie nowym dla tej gry rozmiarze, 80x120. Czyżby szykowała się jakaś nowa mechanika? Na pewno jednak będzie coś nowego.

Najprawdopodobniej nowe karty będą odpowiedzialne za nowy moduł handlu. Wnoszę po opisie gry na BGG.
Awatar użytkownika
Mrukar
Posty: 157
Rejestracja: 06 cze 2021, 13:48
Has thanked: 134 times
Been thanked: 73 times

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: Mrukar »

Bardziej prawdopodobne jest to, że są to karty do solo. Wspominali na bgg, że maja być wyciagniete z instrukcji.
Dla mnie to wygląda jak 30 kart nacji plus 2 karty pomocy ogólnej, to by się zgadzało.

Ogłosili już chyba wszystkie nacje w tym takie dziwy jak Marsjanie i Kultyści.
nolify
Posty: 242
Rejestracja: 03 cze 2023, 20:44
Has thanked: 29 times
Been thanked: 100 times

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: nolify »

Mrukar pisze: 10 wrz 2023, 08:40 Bardziej prawdopodobne jest to, że są to karty do solo. Wspominali na bgg, że maja być wyciagniete z instrukcji.
Dla mnie to wygląda jak 30 kart nacji plus 2 karty pomocy ogólnej, to by się zgadzało.
Przeglądam internety i wychodzi na to, że masz rację. Znalazłem wpis autora gry, który mówi wprost, że w Horizons będą nowe, poprawione, ponownie zbalansowane karty botów.

https://www.reddit.com/r/soloboardgamin ... s_so_good/

Swoją drogą to bardzo spoko podejście twórców. Wychodzą naprzeciw oczekiwaniom. Dużo osób w necie narzekało na tryb solo, że orka itd. Takie karty powinny nieco ułatwiać życie. Chociaż akurat mi brak kart botów nie przeszkadzał.
Awatar użytkownika
anitroche
Posty: 769
Rejestracja: 23 kwie 2020, 10:09
Has thanked: 669 times
Been thanked: 781 times
Kontakt:

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: anitroche »

Jakby kogoś intersowało, jakie nowe frakcje będą, to tutaj odpowiedź Turcziego z dodanym poziomem skomplikowania:

Sassanids 4
Magyars 1 (probably should have been a 2, but we wanted to pretend there is an easy one in the box)
Inuit 4
Polynesians 5 (the only non-legendary five)
Tang 3 or 4 I can't remember
Abbasids 2 or 3 I can't remember
Mayans 4
Guptas 3
Aksumites 2
Wagadou 4
Taino 3
Japanese 2
Cultists 6
Martians 5

Dodatkowo w Horizons poprawione zostaną niektóre frakcje z podstawek. Z tego co pamiętam to oficjalnie znerfią Atlantydów i utrudnią Utopians (ich cel dotarcia do Shangri la w końcu ma być opłacalny) i nie pamięta, czy coś jeszcze tam zmieniali. No i znowu będą nowe talie rynku wspólnego i jak już było napisane powyżej teraz dostaniemy te tabelki algorytmu automy wydrukowane osobno (zarówno do nacji z Horizons, jak i z wcześniejszych pudeł), a nie na ostatnich stronach instrukcji, plus automa zostanie lepiej zbalansowana. Jak ktoś posiada angielskie podstawki Classics i Legends, to do Horizons dodadzą też poprawione karty, te co jest do nich errata.
"Cześć, mam na imię Ania i dzisiaj pokażę wam jak wygląda rozgrywka w wariancie solo w..."

Zapraszam na mój kanał z pełnymi rozgrywkami solo: Gram Solo na YouTube
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2086
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 275 times
Been thanked: 432 times

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: tomp »

czyli będzie megapudło, jeśli tyle frakcji będzie w jednym opakowaniu.
Zastanawiam się czy Lucrum będzie chciało wydać nową edycję. Poprzednie części Imperium są genialne (w moim przypadku ta gra jest tylko solo lub 2 osoby).
Jak nie będzie wersji polskiej, to kupię z pewnością wersję angielską. Pytanie jak długo będę mógł zwlekać z decyzji.

Leser możesz coś zdradzić? czy też pomidor?
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Awatar użytkownika
Mrukar
Posty: 157
Rejestracja: 06 cze 2021, 13:48
Has thanked: 134 times
Been thanked: 73 times

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: Mrukar »

Poszedłbym dalej, dla mnie Imperium jest grą stricte solo z wariantem dla 2-4 graczy i może nawet by zyskała gdyby w ten sposób była promowana.
Zabawna relację mam z tą grą od początkowego zachwytu poprzez nienawisć do akceptacji. Nie zawsze zagram, muszę mieć czas i odpowiednie nastawienie, ale bawię sie dobrze. Dla mnie Imperium daje trochę LCGowe wrażenie jeśli chodzi o rozgrywkę.

Podbijam pytanie o Horyzonty, jest szansa na PL?
Awatar użytkownika
Mrukar
Posty: 157
Rejestracja: 06 cze 2021, 13:48
Has thanked: 134 times
Been thanked: 73 times

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: Mrukar »

Pojawił się angielska instrukcja do Horizons (swoją drogą chyba warto dodać tytuł nowej gry do nazwy tematu):
https://boardgamegeek.com/filepage/2653 ... s-rulebook
Jest co czytać :)
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2086
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 275 times
Been thanked: 432 times

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: tomp »

Mrukar pisze: 20 wrz 2023, 20:50 Pojawił się angielska instrukcja do Horizons (swoją drogą chyba warto dodać tytuł nowej gry do nazwy tematu):
https://boardgamegeek.com/filepage/2653 ... s-rulebook
Jest co czytać :)
Jak ktoś ściągnął, ale nie czytał, to pojawiła się nowa wersja.
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Awatar użytkownika
Ayaram
Posty: 1535
Rejestracja: 12 lip 2014, 21:24
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 185 times
Been thanked: 566 times

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: Ayaram »

Wrażenia po 4 grach solo z wersji legendy.

Minusy:
:arrow: Instrukcja, nieprzejrzysość/nieelegancja zasad - ta gra pod względem zasad jest w sumie prosta. Ot, deckbuilder z kilkoma dodatkowymi zasadami jak karty buntu, czy zestawienie. Ale to jak to jest sprzedane, jak dostajemy obuchem po twarzy jak otwieramy po raz pierwszy instrukcje. 4 różne talie na dzień dobry po stronie gracza, discard, taki trochę discard, ale discard, ikonki w 15 miejscach, na górze weź tą talie rozdziel, tutaj będą karty rozdzielone, a tu pomieszaj znowu, a tu jest niby taka sama talia ale przekręć o 90 stopni, ogólnie - na początku to jedna wielka masakra.

Podobnie zapisy auto. "Zrób X. W przeciwnym wypadku zrób Y. Zrób Z" czyli właściwie robimy X albo Y Z, czy X Z albo Y Z? Na logikę bardziej bym wziął 1wszą wersje, ale instrukcja w jednym miejscu trochę sugeruje, że jednak 2gi, ale właściwie to nie wiem..
:arrow: Czemu te żetony są takie brzydkie? Mało zwracam uwagę na wygląd rzeczy w grach tego typu, ale to jest tak brzydkie, że zasługuje, by o tym wspomnieć. No bo kurczę... żetony do zaznaczania to czarny "X" na brązowym tle. Przecież przeciętny 6-latek mając 5 min w paincie wymyśli coś ładniejszego.
:arrow: subiektywnie za długie jak na grę solo tego typu. Automa jest całkiem sprytnie zrobiona, ale niestety ostro wydłuża czas gry, zazwyczaj kończę ją z uczuciem, że dobrze, że to już koniec.

Plusy/Minusy:
:arrow: różnorodność nacji - widać, że twórcy chcieli, by naprawdę nacje były pomiędzy sobą unikalne, zdolności które są powiązane z nacją mega silne. Co z jednej strony daje fajne odczucia grając daną frakcją, z drugiej strony jest to kosztem powtarzalności. Początkowe talie nacji są małe, w 2 tury dobieramy pierwsze rozdanie, co koniec końców prowadzi do dość dużej powtarzalności grając tą samą nacją. Z perspektywy solo bym powiedział, że generalnie to duży plus, w normalnej grze już niekoniecznie.

Plusy:
:arrow: tryb solo jako taki. Sam pomysł, by dać każdej nacji oddzielną automę, by każda nacja grana przeciwko dawała też minimalne inne odczucia gry dla nas jest genialny w swojej prostocie. Zamiast znanych z osadników "a weź talie i trzaskaj te punkty, im więcej tym lepiej" mamy "wygraj na każdą nacje w grze" to niby nic, a zmienia naprawdę wiele. Dodatkowo poziomy trudności, kampania, możliwości mieszania pudeł. Widać, że to nie gra gdzie dodano tryb solo, bo wypada. To tryb stworzony przez gracza solo, który to czuje.
:arrow: Wprost absurdalny stosunek cena/ilość gry. Kupiłem używkę za 60 zł, 8 nacji, każda w 2ch wersjach, każdą możemy zagrać przeciwko każdej z pozostałych 7 nacji. To już wystarczy, by wiedzieć, że nie ma opcji, by to przegrać wszystko, nawet bez mieszania czegokolwiek. Pod tym kątem to nie wiem, czy to nie jest najlepsza gra jaką kiedykolwiek widziałem.

Podsumowanie: udana gra dla solistów, za taką cenę, żal nie spróbować. Teoretycznie oferuje nieskończone możliwości, w praktyce jednak nie wiem czy na dłuższą metę przetrwa czysto przez czas rozgrywki. Zobaczymy.
Awatar użytkownika
Leviathan
Posty: 2267
Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 396 times
Been thanked: 1044 times
Kontakt:

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: Leviathan »

Jakiś czas temu wrzucałem recenzję Imperium: Antyk, a teraz przyszedł czas na film poświęcony Imperium: Legendy:

Awatar użytkownika
Ayaram
Posty: 1535
Rejestracja: 12 lip 2014, 21:24
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 185 times
Been thanked: 566 times

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: Ayaram »

Ok, po pierwszej kampanii, po pierwszym zwycięzce bez kampanii na poziomie władcy. Wszystko grane Maurjami na stronie B. I chyba zostawię taki sposób ogrywania - zamiast skakania od frakcji do frakcji jak przyjdzie ochota, ogrywanie dobrze jedną frakcję - gra na środkowym poziomie trudności do pierwszego wina, kampania, final boss jako gra na władcy i zapominamy o frakcji i lecimy dalej z trudniejszą nacją.

Sama kampania - grałem źle, tzn. pierwszą kartą wziąłem fioletową - miałem trochę dylemat przy niej - wydawało się nie w duchu gry zachowanie jej, z drugiej strony nie mogłem za diabła sobie odpowiedzieć na pytanie czemu nie mogę. W końcu wziąłem jedną i potem już brałem tylko zwykłe, dopiero jak przeszedłem wszystko to faktycznie znalazłem jakieś info, że w erracie zabronili brania fioletów. Co do zaś wrażeń - bardzo prosto wymyślona, ale bardzo fajna. Gra się zupełnie inaczej niż pojedyncze gry - nie gramy tylko tym co akurat gra nam daje, ale budujemy właściwie nasz plan na grę na całą kampanie. Niby mało, ale zmienia to wyraźnie odczucia z gry. Sama kampania nie wydaje się jednak aż tak trudna - ciężko co prawda mi mówić na 100%, bo nie wątpliwie fioletowa karta pomogła w rozkręcaniu się silniczka, ale nawet pomimo niej wydaje mi się, że wzrastamy w siłę szybciej niż rośnie poziom trudności automy.

Co do samych Maurjan - Instrukcja mówi o słoniach indyjskich i skupieniu się na nich i ewentualnie przerzucenie się na chwałę na koniec gry. Słoniki są fajne, o ile gra nam daje niebieskie karty - one zazwyczaj sporo punktują, a cofnięcie automie obszaru jest mega mocne, bo obszary w tabelce automy zazwyczaj nic nie robią wielkiego - ale mimo wszystko nie wydają się wystarczająco mocne, by cały plan obrać na nich. Chwała z tą kartą liczącą się jako 2 obszary już lepiej i w większości wypadków faktycznie wokół nich kręciła się 2ga część gry. Od siebie dodałbym jeszcze karty buntu - MVP na nim wydają mi się karty pozwalające nam oddawać karty z discardu przeciwnikowi (bo jak rozumiem nie ma żadnych przeciwwskazań, bym mógł tak dawać karty buntu) - jakaś karta pozwalająca na dobieranie kart buntu inaczej niż przez kupowanie, karta punktująca za odrzucanie kart buntu w zamian za punkty zwycięstwa, oddawanie buntów z discardu automie + dużo drawu, żeby wyrównać to, że dużo odrzucamy na początku tury i generalnie łatwo ;)

Dalej jestem zachwycony ile gry jest w tym taniutkim, małym pudle. Dalej jestem zniesmaczony jak brzydkie są te żetony :lol:
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2086
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 275 times
Been thanked: 432 times

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: tomp »

Zauważyłem taki temat na bgg, może kogoś zainteresuje:
Introducing A Semi-Official Solo Campaign Mode
oraz plik do wydruku.
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
flissak
Posty: 266
Rejestracja: 29 maja 2021, 23:12
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 79 times
Been thanked: 46 times

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: flissak »

tomp pisze: 27 lut 2024, 23:18 Zauważyłem taki temat na bgg, może kogoś zainteresuje:
Introducing A Semi-Official Solo Campaign Mode
oraz plik do wydruku.
Jeśli to sami twórcy wymyślili, to mam nadzieję, że nie będę musiał sam kombinować z drukiem i wystarczy jak kupię " Horizons".
Awatar użytkownika
anitroche
Posty: 769
Rejestracja: 23 kwie 2020, 10:09
Has thanked: 669 times
Been thanked: 781 times
Kontakt:

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: anitroche »

flissak pisze: 28 lut 2024, 08:21
tomp pisze: 27 lut 2024, 23:18 Zauważyłem taki temat na bgg, może kogoś zainteresuje:
Introducing A Semi-Official Solo Campaign Mode
oraz plik do wydruku.
Jeśli to sami twórcy wymyślili, to mam nadzieję, że nie będę musiał sam kombinować z drukiem i wystarczy jak kupię " Horizons".
W pudle Horizons nie ma mapy ani zasad do tej kampanii solo
"Cześć, mam na imię Ania i dzisiaj pokażę wam jak wygląda rozgrywka w wariancie solo w..."

Zapraszam na mój kanał z pełnymi rozgrywkami solo: Gram Solo na YouTube
flissak
Posty: 266
Rejestracja: 29 maja 2021, 23:12
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 79 times
Been thanked: 46 times

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: flissak »

anitroche pisze: 28 lut 2024, 08:54
flissak pisze: 28 lut 2024, 08:21
tomp pisze: 27 lut 2024, 23:18 Zauważyłem taki temat na bgg, może kogoś zainteresuje:
Introducing A Semi-Official Solo Campaign Mode
oraz plik do wydruku.
Jeśli to sami twórcy wymyślili, to mam nadzieję, że nie będę musiał sam kombinować z drukiem i wystarczy jak kupię " Horizons".
W pudle Horizons nie ma mapy ani zasad do tej kampanii solo
Szkoda :(
Awatar użytkownika
anitroche
Posty: 769
Rejestracja: 23 kwie 2020, 10:09
Has thanked: 669 times
Been thanked: 781 times
Kontakt:

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: anitroche »

Już trochę pograłam w Imperium: Horizons, więc się podzielę przemyśleniami.

CO NOWEGO W PUDLE?

1. Dostajemy nowe tekturki. Poza tymi rozkładanymi do uporządkowania rynku, takie tekturowe "paski" dostają też gracze, żeby uporządkować swój obszar gdzie trzymają karty i zasoby, co jest z jednej strony fajne, bo są tam nazwy odpowiednich decków, więc łatwiej nawigować między słowami kluczowymi odnoszącymi się do odpowiedniej talii w grze, z drugiej jakoś wydaje mi się, że obszar gracza zajmuje wtedy więcej miejsca i wolę i tak ich nie używać i rozkładać sobie talie, tak jak lubię ;), za to mężowi się podoba, bo dawno nie grał i nie musiał się zastanawiać, gdzie co kłaść i co jest czym, tylko po przerwie szybko sobie rozłożył grę i nie myliło mu się, gdzie ma discard.

2. nowe żetony. Karta przesilenia została zastąpiona dość sporym żetonem, co mi tam rybka i z przyzwyczajenia i tak używam karty, ale co kto woli, każdy z graczy dostaje żeton odnoszący się do karty King of Kings, żeby sobie nim zaznaczyć, kiedy już ktoś tę kartę raz wykorzystał, żeby nie próbować użyć jej ponownie (wg instrukcji mamy tego żetony używać, jak monety i po użyciu karty obrócić go na "ciemną stronę", choć ja wolę położyć stos żetonów nad kartą króla królów i po prosto pobrać żeton przy użyciu karty, bo o obróceniu zapominam lub zapominam, która to strona symbolizuje "zużycie ;)). Poza tym są żetony specjalne dedykowane zdaje się frakcji Kultystów (jeszcze nie grałam, więc nie jestem pewna jak działają) oraz nowy rodzaj zasobów - goods, ale o nich za chwilę, bo są wykorzystywane tylko przy użyciu dodatku Trading Routes. Dostajemy też nowe żetony zasobów, w tym te z mnożnikami x5 i x10 zasobów, które teraz mają liczby zamiast kropek, więc są lepiej czytelne.

3. Wydrukowane tabelki w postaci nieco większych kart do obsługi botów - fajnie, bo te fanowskie są dość duże, a te w pudle są zgrabne i nie zajmują miejsca na stole, a są czytelne.

4. Zamienne karty do pudła Classics i Legends. Poza kartami z erraty jest też sporo innych kart do podmienienia w taliach z poprzednich pudeł, ponieważ pododawano do nich nowe symbole, które pozwalają zbilansować grę, jeśli ze "starymi" kartami chcemy używać nowych frakcji z pudła Horizons albo dodatku Trading Routes. Może to wprowadzić nieco zamieszania, jeśli wprowadzamy nowych graczy i dajemy im talie z poprzednich pudeł, bo jeśli ich frakcja nie wykorzystuje tych nowych symboli czy opisów, to należy je po prostu zignorować na karcie, a przy pierwszej grze może to nieco namieszać, ale jak się grę już zna, to nie przeszkadza zupełnie.

5. Karty pomocy. Nie mamy przypominajki jak wygląda tury już na ostatniej stronie instrukcji (teraz tam jest skrót zasad do gry solo z dodatkiem), więc dodano dwie karty pomocy (chyba autorzy już się nie łudzą, że ktoś w to gra na więcej niż dwóch graczy :D). Ja jednak druknęłam sobie fanowską kartę pomocy i uważam, że jest lepsza, ale to też jak kto woli.

6. Nowe frakcje. Jest ich aż 14 i muszę przyznać, że są wśród nich reprezentanci każdego poziomu trudności, co sprawia, że jakbym miała komuś polecać pudło na start, to bym polecała zdecydowanie Horizons, bo wręcz to jedno pudło wystarczy jako kompletna gra i nawet nie trzeba by dokupywać kolejnych, chyba że komuś wybitnie nie podejdzie dodatek Trading Routes (ale o tym za chwilę). Co więcej w instrukcji patrząc na opisy wszystkich "starych" frakcji z poprzednich pudeł, można się lekko zdziwić, bo niektórym zmieniono liczbę gwiazdek opisującą poziom trudności, plus wprowadzono oznaczenie mega skomplikowanych frakcji podwyższając ich poziom trudności do 6 gwiazdek (wcześniej 5 był max). Nowe frakcje natomiast są bardzo interesujące, te którymi grałam, to każda dawała inne odczucia (grałam póki co 5 frakcjami z Horizons o trudności od 2 do 4). Niestety ( a może i stety - tu właśnie zależy, jak się komu dodatek Trading Routes spodoba) aż 6 frakcji z tych 14 jest skonstruowanych tak, że nie można nimi grać bez dodania dodatku, ale o tym co myślę o dodatku i co zmienia w kolejnym punkcie.

7. Dodatek i moduły. Na tym punkcie spędzę trochę więcej czasu, bo poza wspomnianym już wcześniej dodatkiem, mamy w instrukcji też opisane kilka modułów gry, ale zacznijmy od dodatku:

- TRADING ROUTES, czyli "duży" dodatek to 14 nowych kart: talii wspólnej rynku/karta Fame/4 karty, po jednej dla gracza, kupców, których kładzie się obok karty swojej nacji i podobnie jak karta nacji daje umiejkę na całą grę. Dodatkowo wykorzystujemy w grze też wspomniane wcześniej żetony nowego zasobu dóbr (goods). Niby mało, ale wnosi to nową warstwę móżdżenia do gry. Aby grać z dodatkiem można karty wspólne po prostu wtasować do talii rynku przed grą, jeśli korzystamy z kart rynku z poprzednich pudeł, a jeśli używamy tych z Horizons, to najpierw trzeba odłożyć do pudełka wszystkie karty w talii rynku, które wprowadzają negatywną interakcję (te z mieczykami), ponieważ ten dodatek jest raczej pokojowy i właśnie jest zalecany osobom nie lubiącym negatywnej interakcji. Dodatkowo osobno na spód każdej "małej" talii na rynku kładziemy losową kartę szlaku handlowego - te karty wykłada się podobnie jak karty lądów, ale ich umiejki pozwalają robić naprawdę fajne combo w swojej turze. Karty z tego dodatku jest ciężej kupić/zdobyć z rynku (głównie dlatego, że do kupna najczęściej potrzeba nowego zasobu, który ciężej zdobyć lub tego zasobu potrzeba do skorzystania z tej karty), ale właśnie jak już się je dobrze scombuje, to jest ogromna satysfakcja. Dodatek przez to, że powiększa talię rynku i dodaje jedną więcej kartę do talii Fame wydłuża niestety lekko grę. Dodam też, że niby można go używać z frakcjami z poprzednich pudeł, ale jednak zdecydowanie przyjemniej się gra z nim tymi 6-cioma frakcjami dedykowanymi do tego dodatku, bo one mają też karty w swoich taliach nacji, które dobrze wykorzystują nowe karty runku wspólnego. Mimo wszystko (dłuższe przygotowanie kart rynku i dłuższa rozgrywka) mi się dodatek bardzo sposobał, ale...

- TRYB Z NEGATYWNĄ INTERAKCJĄ. To już zwykły proponowany moduł grania dostepny tylko w Horizons. Jeśli nie chcemy grać z Trading Routes, to w talii mamy karty negatywnej interakcji (z mieczykami). Niby to samo co w poprzednich pudłach, ale... tutaj negatywna interakcja jest podkręcona i ja osobiście wolę grać z tymi kartami niż z talią kart rynku z poprzednich pudeł, bo właśnie jest lepszy smaczek negatywnej interakcji. Miałam nadzieję, że będzie można podmienić karty z mieczykami i wrzucić te z Horizons do talii z poprzednich pudeł - sobie wymyśliła, że talię Horizons będę miała przygotowaną pod grę z Trading Routes, a jedną w poprzednich talii sobie zrobię taką negatywną, ale niestety nie da się :/. Turczi na BGG napisał, że nie poleca, bo nie jest to wtedy zbalansowane, więc kicha, choć niby napisał, że testują już różnie poskładane decki, żeby je potem opublikować, żeby każdy mógł sobie skomponować właśnie tak jak lubi, więc na to czekam. Póki co ubolewam nad faktem, że jak tylko chcę zmienić tryb gry (z dodatku na negatywny lub odwrotnie) to mam więcej przygotowywania talii :/. I to jest moje ale na którym skończyłam opis dodatku Trading Routes - szkoda, że trzeba tak wachlować tymi kartami przy każdej zmianie,bo jednak talia rynku wspólnego jest fajniejsza w Horizons przez właśnie możliwość większej negatywnej interakcji (chociaż nie spodziewajcie się tu walki na noże, bo to wciąż kilka kart w talii, tylko że z fajniejszymi efektami niż poprzednio).

- TRYB POKOJOWY. Można w talii rynku z Horizons wyjąć karty z mieczami i nie dokładać kart z Trading Routes i tak grać bardziej pokojowo - ja nie polecam. Jak już idziemy w pokój, to dodajcie Trading Routes.

- SZYBKI SETUP. To kolejny tryb gry, który polega po prostu na tym, że nie rozdzielamy talii rynku przy przygotowaniu na osobne rodzaje kart i nie tworzymy osobnych małych stosów dla kar Civilized, Uncivilized i Regions, tylko trzymamy cały deck rynku pomieszany i te małe stosy robimy z losowych kart, co pozwala usprawnić setup i pakowanie gry na koniec. Szczerze mówiąc, ja karty w pudle trzymam posegregowane, bo przy liczeniu punktów na koniec sobie szybko je rozdzielam, więc dla mnie jest do dość mała oszczędność czasu - może z 10 minut na grę, ale powiem, że ciekawie się gra z tak podzielonym, a raczej niepodzielonym, rynkiem, bo czasem ciężko jest dokopać się do karty danego typu - jednym nacjom to nie przeszkadza, innym już może utrudnić rozpędzenie się w grze, co zresztą autorzy wspominają przy opisie tego modułu, ja jednak sobie jedną talię rynku tak przygotowałam i czasem będę używać, bo grało mi się ciekawie z takim rynkiem (jedynie pewnie, jak frakcja np. mocno bazuje na dostępie na początku do kart lądów, to zrezygnuję z tego wariantu).

- WARIANT CENNYCH KART. Jedyny moduł, którego nie testowała i nie zamierzam. Autorzy proponują, żeby zagrać bez możliwości discardowania kart podczas fazy pasowania, przez co deck mielimy o wiele wolniej. Wydaje mi się, że będzie mnie to wkurzać i tylko rozwodni rozgrywkę i wydłuży, więc nie chcę nawet próbować.

- PRACTICE MODE DO GRY SOLO. Fajny krótszy tryb gry solo, gdzie nie używamy botów, tylko gramy dokładnie 12 rund, a jedyna losowość, to losowość kart na rynku i w jakiej kolejności będziemy dociągać karty naszej nacji. Ogólnie moduł zalecany, jak chcemy "szybko" sprawdzić, jak dana frakcja działa. Wydawało mi się, że 12 tur to mało, ale jak z tym grałam, to udawało mi się osiągnąć fazę imperium a na koniec gry wszystkie 3 warunki normalnego zakończenia gry się zbliżały, więc bardzo fajny tryb jak kto ma ochotę na nieco krótszą rozgrywkę (piszę "nieco", ponieważ ja swoje tury rozgrywałam dłużej niż normalnie, bo dużo bardziej skupiałam się na optymalizacji wszystkiego, bo miałam z tyłu głowy limit tych 12 rund, więc w sumie wyszło mi półtorej godziny, a normalnie gram dwie). Na koniec liczymy punkty tradycyjnie i wygrywamy, jeśli osiągnęliśmy dany pułap punktowy.

- SKRÓCONA ROZGRYWKA WIELOOSOBOWA. Moduł do stosowania zarówno w grze solo, jak i z żywymi graczami. Przy przygotowaniu gry odrzucamy kilka karty z talii rynku, żeby ten warunek końca gry mógł nastąpić szybciej, dostajemy też na wstępie na nasz discard dwie karty naszej nacji i mamy jedną kartę do zdevelopowania mniej wciągu gry. Jedynie warunek zakończenia gry przez kartę King of Kings się nie skrócił. Również na koniec gry gramy po odpaleniu końca tylko daną rundę do końca i nie rozgrywamy już kolejnej rundki. Niby miało być krócej, ale moje rozgrywki skróciły się tylko o 15 minut, ale może akurat specjalnie graliśmy tak, żeby nie kończyć, jak widzieliśmy zbliżające się zakończenie :D, no trudno mi tu określić o ile naprawdę czas się skraca, autorzy twierdzą, że jest o 15 minut krócej na gracza. Ten wariant można stosować również z dodatkiem Trading Routes.

- NOWA KAMPANIA SOLO. Wydaje mi się, że poprzednio kampania była proponowana jako zagranie jedną nacją przeciwko wszystkim pozostałym z pudła, ale głowy nie daję, bo nigdy nie grałam kampanijnie. Tutaj za to mamy kampanię opisaną, jako granie jedną frakcją 5 rozgrywek przeciwko 5 różnym botom i z każdą kolejną grą musimy wygrać na wyższym poziomie trudności bota. Ale jak mówię, tak jeszcze nie grałam i nie jestem pewna, czy tylko to moje wrażenie, czy rzeczywiście poprzednio proponowana kampania była dłuższa.

EDIT: to jednak żadna nowość, tylko nie ogarnęłam, że w poprzednich częściach kampania tak samo wyglądała.

Podsumowując, ja jestem bardzo zadowolona z nowego pudła, jeśli komuś nie zależy na nowych frakcjach czy dodatku Trading Routes, to pozostałe moduły opisane powyżej, które nie używają nowych komponentów, spokojnie można zaimplementować do "starych" pudeł, wystarczy ściągnąć instrukcję z BGG. Jedno czego mi brakuje w nowym pudle, to ściągawki z zasad używanych w Trading Routes, bo są one wspomniane w kilku miejscach instrukcji i trzeba trochę wertować instrukcję, jak się gra. No i instrukcja jest poprawiona - dodano opis przykładowej rundy w grze wieloosobowej i solo, co jest na plus, ale zmienili format na duży kwadrat i to się cholernie niewygodnie wertuje i przegląda szukać np. wytłumaczenia nowych słów kluczowych. Plus nie pamiętam już czego jak szukałam, ale się okazało, że ważna informacja, co do gameplayu była wspomniana w dziwnym miejscu, np. przy opisie setupu i nie powtórzona potem w zasadach. Więc jest lepiej, ale wciąż nieidealnie ;).
Ostatnio zmieniony 28 lut 2024, 20:04 przez anitroche, łącznie zmieniany 2 razy.
"Cześć, mam na imię Ania i dzisiaj pokażę wam jak wygląda rozgrywka w wariancie solo w..."

Zapraszam na mój kanał z pełnymi rozgrywkami solo: Gram Solo na YouTube
Awatar użytkownika
Ayaram
Posty: 1535
Rejestracja: 12 lip 2014, 21:24
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 185 times
Been thanked: 566 times

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: Ayaram »

anitroche pisze: 28 lut 2024, 15:24

- NOWA KAMPANIA SOLO. Wydaje mi się, że poprzednio kampania była proponowana jako zagranie jedną nacją przeciwko wszystkim pozostałym z pudła, ale głowy nie daję, bo nigdy nie grałam kampanijnie. Tutaj za to mamy kampanię opisaną, jako granie jedną frakcją 5 rozgrywek przeciwko 5 różnym botom i z każdą kolejną grą musimy wygrać na wyższym poziomie trudności bota. Ale jak mówię, tak jeszcze nie grałam i nie jestem pewna, czy tylko to moje wrażenie, czy rzeczywiście poprzednio proponowana kampania była dłuższa.

Nie, z opisu brzmi dokładnie jak opis starej kampanii ;) 5 rozgrywek z coraz silniejszym botem z innej nacji, gdzie możemy dorzucać po 1 karcie do podstawowego decku między rozgrywkami

Przy Imperium Horizons wydaje się, że gra staje się troszkę ofiarą własnego sukcesu. Dwa poprzednie pudła są stosunkowo tanie i regrywalne na tyle, że niezbyt widzę świat gdzie to wszystko mi się ogra. Gdyby jakimś cudem wyszła jeszcze wersja polska pewnie bym jeszcze się skusił, ale tak to raczej pas.
krpi
Posty: 19
Rejestracja: 17 gru 2020, 22:32
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: krpi »

Nie wyobrażam sobie tej gry po polsku - na bgg widać, że jest trochę błędów w oryginalnych kartach, jak dołożyć do tego średnią jakość tłumaczeń, to ja podziękuję ;)
Kupiłem ostatnio wersję angielską i to jest genialne - ilość i różnorodność tego co się dostaje całkowicie warta ceny, po wydrukowaniu insertu, żeby wszystkie trzy gry zmieścić w tym pudle pozostaje tylko grać i grać :D
nolify
Posty: 242
Rejestracja: 03 cze 2023, 20:44
Has thanked: 29 times
Been thanked: 100 times

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: nolify »

Karty objęte korektą zostały również dodane (wręcz doklejone :P) do pudełek polskich wersji. Mam dwa pudełka Imperium po polsku i nie powiem, żeby tłumaczenie było słabej jakości.
Jedyny zgrzyt jaki znalazłem, to nieścisłość słowa kluczowego "Develop". W angielskiej wersji instrukcja wyjaśnia dokładnie czym jest to słowo, a na niektórych kartach możemy je odnaleźć.
Z kolei polska instrukcja traktuje Develop jako "Rozwiń", a cały dowcip polega na tym, że na żadnej polskiej karcie nie znajdziemy takiego słowa. Na kartach jest "wykonaj rozwój", a powinno być Rozwiń. W sumie mały zgrzyt, bo to raczej intuicyjnie zrozumiałe, że chodzi o to samo. Chociaż z drugiej strony trzeba pamiętać, że słowo kluczowe Develop pozwala dobrać do talii kartę nawet jeżeli na talii rozwoju leży żeton "X". Grając na czuja, nie zaznajomiwszy się z wpisem instrukcji o słowie "Rozwiń" (bo na karcie nie ma takiego słowa, tylko "wykonaj rozwój"), można popełnić błąd myśląc, że żetonu "X" nie można ominąć.
sasquach
Posty: 1828
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 934 times
Been thanked: 585 times

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: sasquach »

krpi pisze: 13 kwie 2024, 10:15 Nie wyobrażam sobie tej gry po polsku - na bgg widać, że jest trochę błędów w oryginalnych kartach, jak dołożyć do tego średnią jakość tłumaczeń, to ja podziękuję ;)
Tylko, że oryginalny wydawca się wypiął i nie przedrukował błędnych kart. A do polskiej wersji były przedrukowane poprawione karty.
Jak mam do wyboru mniej błędów, ale nie poprawiony, a więcej, ale z przedrukiem to wolą to drugą opcję.
krpi
Posty: 19
Rejestracja: 17 gru 2020, 22:32
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: krpi »

Twój wybór: w horizons dostałem sztapel kart do wymiany w classics i legends, błędy w horizons mnie nie bolą, dołożę sobie do koszulek. Mam 30 cywilizacji, a nie 16, karty botów i język który preferuje 3x tak ;)
sasquach
Posty: 1828
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 934 times
Been thanked: 585 times

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: sasquach »

Ale rozmawiamy o błędach na kartach, a nie o całej reszcie. Classics i Legends mam od premiery w 2021 i żeby dostać poprawione karty musiałem czekać 3 lata oraz zakupić je w ramach dodatkowego pudełka. Co w tym jest lepszego od rozwiązania Lacerty która ze względu na wydruk poprawionych kart wstrzymała premierę, a ci co dostali przedpremierowo otrzymali poprawione karty za darmo. Możesz sobie woleć wersję angielską, możesz sobie chwalić nową odsłonę i karty do solo. Ale temat erraty w polskiej wersji został wykonany wzorowo, a w angielski fatalnie.
krpi
Posty: 19
Rejestracja: 17 gru 2020, 22:32
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: krpi »

Jest o tym wątek na bgg - wzorowo dla kogo? Ja wolę taki układ jak ma osprey i mieć horizons, niż super obsługę i nie wydane horizons bo się nie spina $$$
sasquach
Posty: 1828
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 934 times
Been thanked: 585 times

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: sasquach »

Ale co ma horizons do błędów na kartach? Myślisz, że Osprey by wydało Horizons jakby im wcześniejsze tytuły w serii się nie sprzedały? :lol:
Pozwól, że Ci przypomnę od czego się zaczęła dyskusja:
krpi pisze: 13 kwie 2024, 10:15 Nie wyobrażam sobie tej gry po polsku - na bgg widać, że jest trochę błędów w oryginalnych kartach, jak dołożyć do tego średnią jakość tłumaczeń, to ja podziękuję ;)
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2086
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 275 times
Been thanked: 432 times

Re: Imperium: Classics oraz Legends (Nigel Buckle, David Turczi)

Post autor: tomp »

wg mnie polskie tłumaczenie nie można i nie powinno nazwać średnim. Gdyby nie było akcji z poprawionym kartami to określiłbym je jako bardzo dobre.
Nie mniej był problem z kartami, ale wydawnictwo Lucrum genialnie załatwiło sprawę, bodajże w przeciągu 3 tygodni miałem dosłane karty (kupowałem w przedsprzedaży).
Osoby, które kupowały już normalnie ze sklepów miały zestaw naprawczy.
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
ODPOWIEDZ