Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4105
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2635 times
Been thanked: 2546 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: Gizmoo »

Cyel pisze: 21 mar 2024, 15:50 Od 1 do X gdzie X=liczba postaci w grze.
To powinien być na pudle zapis: "Liczba graczy od 4 do 1. Można grać we dwójkę, gdzie jeden gracz kontroluje trzy postacie, a nieogar jedną. Have fun madafakas!" :lol:
Cyel pisze: 21 mar 2024, 15:39 wh40k domyślnie zaprojektowany jest jako gra dla dwóch graczy. W szczytowym momencie popularności w mojej grupie graliśmy w niego równocześnie w 10 osób
Ale grając turniej na 10 osób, czy każdy grał po turze i zmienialiście się przy stole?

Bo w takie MTG też można zagrać w sumie multiplayer (np. EDH) I tu znowu można pożartować i zrobić eksperyment. I dać jednemu graczowi trzy talie do kontroli, a jednemu jedną.

I o to cała afera. Jeden z graczy będzie miał przeładowanie informacjami i decyzjami, a drugi... Może się nudzić.

Wy serio nie widzicie w tym problemu? :shock:
azazelmo
Posty: 897
Rejestracja: 12 sie 2019, 10:49
Has thanked: 150 times
Been thanked: 281 times

Re: Requiem - Downfall of Magic

Post autor: azazelmo »

K@mil pisze: 21 mar 2024, 15:51 (…)
Mnie kontrolowanie kilku postaci na raz w grze nie przeszkadza, w Wyprawie do Eldorado, kiedy grasz w dwóch graczy, to każdy z nich operuje dwoma pionkami podróżników i to działa.
Jednak taka informacja znajduje się w instrukcji (z którą można zapoznać się przed zakupem gry), a jeśli ktoś by się "uparł" grać po jednym podróżniku to też da radę, tylko będzie miał luźno na drodze i sam sięgnie po drugi pionek.

Rozumiem jednak, że może to przeszkadzać w tych grach, w których gracz identyfikuje się z konkretną postacią, niejako "wciela" w nią.
Tu nawet nie o to chodzi, ale dla mnie gra po prostu staje się upierdliwa. System Eldorado jest spoko, ale tam masz jedną rękę kart, a przesuwasz dwa piony. Nie obsługujesz dwóch postaci.
Pal licho imersję, ale jak gram w Descenta, to każdy bohater ma po dwadzieścia zdolek, kilogramy amuletów i sprzętu, no, a o ożywionych i chowańcach nie wspomnę. A do solo minimum dwie postacie. Weź tu wszystko spamiętaj.
sasquach
Posty: 1827
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 934 times
Been thanked: 585 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: sasquach »

Gizmoo pisze: 21 mar 2024, 15:45
Cyel pisze: 21 mar 2024, 15:39 Są projektowane pod konkretną liczbę POSTACI.
Którymi gra ile osób?
Od 1 do 4. Kręcimy się w kółko. Jednym przeszkadza granie kilkoma postaciami inny nie. Gra jest dla wszystkich, a nie tylko dla pierwszej grupy, więc informacja jest prawidłowa.
Cyel pisze: 21 mar 2024, 15:39 W sumie na większości pudełek z kickstartera powinna znaleźć się informacje:
"Uwaga: Można grać z własnymi zasadami". "Nie ważne, że nie rozumiesz instrukcji". :lol:
Można to pociągnąć dalej i na każdej grze powinna być informacja "kieruj się czymś więcej niż informacją na pudełku", "nie musisz podejmować decyzji tylko w oparciu o opakowanie" 🤷
Board Games Dev pisze: 21 mar 2024, 15:54 To że się da nie znaczy że gra jest zaprojektowana z myślą o takim doświadczeniu przez projektanta gry.
A masz gdzieś cytat w którym Leonardo Romano wypowiada się na temat tego pod jaką liczbę graczy to projektował? Jak nie to są ty tylko twoje przypuszczenie, a nie fakty.
Gizmoo pisze: 21 mar 2024, 15:58 Wy serio nie widzicie w tym problemu? :shock:
Nie. Za to dziwi, że to dla was problem. Są recenzje, są gameplaye, są instrukcje można sprawdzić przed grą czy jest ona dla nas. Pudełko powinno zawierać podstawowe informacje. Bo idąc tym tropem należało by opisać wszystkie mechaniki w grze (żeby osoba nie lubiąca push your lack się nie nacięła), rodzaje wrogów (ktoś się boi pająków) i wiele innych parametrów. A i tak ktoś się znajdzie, że czegoś mu brakuje. Podejmujcie świadomą decyzję przed zakupem, to się nie natniecie.
sasquach
Posty: 1827
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 934 times
Been thanked: 585 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: sasquach »

Ayaram pisze: 21 mar 2024, 13:28 Dlaczego? Kupujesz grę która ma na okładce "gra dla 1-4 graczy". W instrukcji jest "w grze dla 3 graczy jedna osoba gra dodatkową postacią". Jesteś rozczarowany, bo nie tego oczekujesz po grze 3-osobowej. Gdybyś wiedział o tym wcześniej byś tej gry nie kupił dla wariantu dla 3 graczy. I teraz masz zagrać 10 gier w partie 3 osobowe, które z założenia wiesz, że będą dla twojej ekipy słabę, by dopiero obiektywnie móc napisać "nie polecam trybu dla 3 graczy, bo jedna osoba musi grać dodatkową postacią"?
Tylko to trochę tak jakbyś obejrzał recenzję albo gameplay i wystawił na podstawie tego ocenę. Nie grałeś, nie oceniaj. Jak wystawiasz rekomendację to nie musisz podawać ocen na każdą liczbę graczy, wystarczy dać te które przetestowałeś.
Awatar użytkownika
Board Games Dev
Posty: 63
Rejestracja: 18 maja 2023, 11:38
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 9 times
Been thanked: 21 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: Board Games Dev »

sasquach pisze: 21 mar 2024, 16:08 Nie. Za to dziwi, że to dla was problem. Są recenzje, są gameplaye, są instrukcje można sprawdzić przed grą czy jest ona dla nas. Pudełko powinno zawierać podstawowe informacje. Bo idąc tym tropem należało by opisać wszystkie mechaniki w grze (żeby osoba nie lubiąca push your lack się nie nacięła), rodzaje wrogów (ktoś się boi pająków) i wiele innych parametrów. A i tak ktoś się znajdzie, że czegoś mu brakuje. Podejmujcie świadomą decyzję przed zakupem, to się nie natniecie.
Jest to dla mnie problem bo chciałbym zagrać w nowe kickstartery typu DANTE: Inferno i Requiem w 3 osoby gdzie każdy gracz ma taką samą liczbę postaci i wczuwa się w swoją postać (przypominam że Requiem jest reklamowana jako gra przygodowa z dużym naciskiem na fabułę gdzie jest zapis postępu postaci między scenariuszami). Jest taki przesyt gier obecnie w branży że mogę sobie pozwolić na bycie krytycznym, a jak mam ochotę w coś pograć to są gry z dobrym wsparciem na 3 graczy.

Gra jest reklamowana na 1-4 osoby więc powinienem być w stanie w nią zagrać tak żeby każdy gracz otrzymał tyle samo frajdy z gry.

Akceptując to, mówisz projektantom gier że mogą mieć wywalone na jedną z najważniejszych informacji podawanych na pudełku gry oraz stronach kickstarterowych reklamujących produkt, wszyscy piszą 1-4 lub 1-6 bo można na siłę jakoś w to grać i to jest scam.
sasquach pisze: 21 mar 2024, 16:08 Można to pociągnąć dalej i na każdej grze powinna być informacja "kieruj się czymś więcej niż informacją na pudełku", "nie musisz podejmować decyzji tylko w oparciu o opakowanie"
Jest pełno sposobów gdzie można taką informację przekazać zwięźle
"1-4, recommended: 4"
"4, optional 1-3"
"2 or 4 player game"
Ostatnio zmieniony 21 mar 2024, 16:26 przez Board Games Dev, łącznie zmieniany 1 raz.
K@mil
Posty: 291
Rejestracja: 03 cze 2020, 09:03
Been thanked: 69 times

Re: Requiem - Downfall of Magic

Post autor: K@mil »

azazelmo pisze: 21 mar 2024, 16:06 Pal licho imersję, ale jak gram w Descenta, to każdy bohater ma po dwadzieścia zdolek, kilogramy amuletów i sprzętu, no, a o ożywionych i chowańcach nie wspomnę. A do solo minimum dwie postacie. Weź tu wszystko spamiętaj.
Dlatego taka informacja powinna być dostępna dla gracza przed zakupem gry, zwłaszcza przeznaczonej dla dzieci.
Awatar użytkownika
sliff
Posty: 928
Rejestracja: 29 maja 2020, 15:27
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 322 times
Been thanked: 380 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: sliff »

Dla mnie przypomina to trochę udowadnianie że rower to 3 osobowy środek transportu. Pierwsza osoba kieruje, druga pedałuje a trzecia siedzi na bagażniku i koordynuje, a w ogóle to ostatnio ktoś był nad jeziorem to tam był rowerek wodny i było miejsce na 4 osoby ale jak wsiedli w 6 to też nie zatonął także w sumie to taki rower można uznać że jest 1-6.

Jeśli mówimy o grach kooperacyjnych i instrukcja przewiduje że gra 3 osobowa wygląda tak że 1 osoba kontroluje 2 postacie a pozostałe po 1 to w czasie gry ta jedna osoba 'pogra sobie bardziej', podejmie więcej decyzji, będzie miała większy wpływ na rozgrywkę.
To ciężko nazwać to grą 3 osobową - jest to gra 4 osobowa, gdzie jeden z graczy symuluje 4 osobę po prostu.

Jeśli w grze kooperacyjnej jest 5 postaci ale tylko 1 z graczy podejmuje decyzję a reszta pełni rolę przestawiaczy figurek i rzucaczy kości to jest gra solo niezależnie od tego ile osób zasiądze przy stole.

Może być też przypadek że gra skaluje się dobrze ale przy wzroście liczby graczy downtime rośnie tak niemiłośnie względem tego co gra oferuje, że przestaje to mieć sens.

Edit: Na Sabotage od Fowers games jest "2 or 4" i można grać w 3 nawet połowicznie można grać solo i w 2 osoby z aplikacją a firma nie padła od tego że podała rzeczywiście na ile osób jest gra
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4105
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2635 times
Been thanked: 2546 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: Gizmoo »

sasquach pisze: 21 mar 2024, 16:08 Podejmujcie świadomą decyzję przed zakupem, to się nie natniecie.
Polecę analogią. Trochę z tylnej części ciała, ale jednak. Kupujesz auto. Producent umieszcza informację - "Pięcioosobowy".

A później dowiadujesz się, że prowadzenie auta wymaga trzech kierowców, a pedały hamulca umieszczone są z tyłu i może je obsługiwać jedynie pasażer. Chcesz pojechać samemu - gucio. Co gorsza, jak pojedzie pięciu, to jeden ani nie hamuje, ani nie kieruje.

Ale spoko. Producent napisał - pięcioosobowe. Nie musiał umieszczać dokładnego info.

Zamiast tego mógł napisać - podejmij świadomą decyzje i poszukaj opinii w internecie.

A nie - lepiej... "Domyśl się". :lol:

Edytka. O rowerze nie pomyślałem! :D
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1738
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 571 times
Been thanked: 1407 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: Leser »

Tak kiedyś jak i dziś uważam, że Neuroshima Hex jest grą dwuosobową. Zawsze jestem zdumiony, gdy jakaś grupa siada do tego świadomie i, o zgrozo, dobrze się bawi. No ale tak "niestety" jest.

Naprawdę nie ma powodów się zżymać, że komuś podoba się forma rozgrywki, która dla nas jest nieakceptowalna. I moim skromnym zdaniem nie warto oczekiwać, że wszystkie informacje dostaje się zawsze na talerzu. Ciężko żeby na pudle z grą znalazły się wszystkie istotne kwestie, jak np. informacja 1-4 graczy (ale na trzy ktoś kontroluje 2 postaci), a wymienienie tylko 1,2 albo 4 graczy też jest mylące, bo sugeruje, że w 3 osoby do stołu nie zasiądziemy. A zasiądziemy i może być całkiem spoko.

Czy komuś się to podoba, czy nie, jeśli chce się podjąć w pełni świadomą decyzję, to nie wystarczy rzucić okiem na okładkę. I, co zakrawa o banał, to że jakieś rozwiązanie mi się nie podoba, to nie oznacza, że jakiś wydawca jest leniwy i tylko sprytnie naciąga frajerów. Naprawdę może istnieć znaczne grono osób, które dokładnie tego oczekuje, co zostało zaproponowane.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
K@mil
Posty: 291
Rejestracja: 03 cze 2020, 09:03
Been thanked: 69 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: K@mil »

sasquach pisze: 21 mar 2024, 16:08 Pudełko powinno zawierać podstawowe informacje. Bo idąc tym tropem należało by opisać wszystkie mechaniki w grze (żeby osoba nie lubiąca push your lack się nie nacięła), rodzaje wrogów (ktoś się boi pająków) i wiele innych parametrów. A i tak ktoś się znajdzie, że czegoś mu brakuje. Podejmujcie świadomą decyzję przed zakupem, to się nie natniecie.
To akurat by się przydało i pomagało w szukaniu gry na sklepowej półce.
Rzetelny opis gry jest zwyczajnie uczciwy. Dlaczego zakładasz tylko same negatywy, że ktoś nie weźmie gry z daną mechaniką "bo się naciął" i trzeba przed nim "ukrywać" te informacje a nie eksponować, ułatwiając tym samym podjęcie owej świadomej decyzji. A może właśnie będzie szukał czegoś podobnego do wcześniej ogranych tytułów opartych na danej mechanice?
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4105
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2635 times
Been thanked: 2546 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: Gizmoo »

Leser pisze: 21 mar 2024, 16:41 nie wystarczy rzucić okiem na okładkę.
Problem jest taki, że ta informacja nie pojawia się wyłącznie na pudle, ale też w materiałach promocyjnych. I tu jak kolega wyżej napisał - co szkodzi wydawcy by być precyzyjnym? Tuszu mu w drukarce zabrakło dla tych kilku zdań:
Board Games Dev pisze: 21 mar 2024, 16:23 "1-4, recommended: 4"
"4, optional 1-3"
"2 or 4 player game"
Dla mnie już nawet taka informacja to jest jakieś zaznaczenie, dla jakiej liczby graczy dedykowana jest gra. Owszem, później można w domu zjeść nawet te kilka figurek, czy zrobić z kafli sałatkę punktową, ale wydawca powinien w materiałach promocyjnych zwięźle opisać do czego służy gra. :mrgreen:

Wiem, trochę sobie robię jaja z tego tematu, ale mi śmieszno nie jest jak siadam do takiego This War of Mine, bo ma być "dobra zabawa dla czterech graczy"...

A później okazuje się, że to gra solo z trybem "hot seat". Bawię się fatalnie, wyrzucam grę za okno, zrywam znajomość z graczem, który grę przyniósł, a później idę palić opony pod siedzibę wydawnictwa i obrzucam obornikiem twórcę. A wystarczyło napisać na pudełku - "Gra Solo. Multiplayer na własne ryzyko". :lol: Da się, czy wydawcy się tusz w drukarce skończył?
K@mil
Posty: 291
Rejestracja: 03 cze 2020, 09:03
Been thanked: 69 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: K@mil »

Gizmoo pisze: 21 mar 2024, 16:51 Bawię się fatalnie, wyrzucam grę za okno, zrywam znajomość z graczem, który grę przyniósł, a później idę palić opony pod siedzibę wydawnictwa i obrzucam obornikiem twórcę.
Ty to masz wyobraźnię :lol:
sasquach
Posty: 1827
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 934 times
Been thanked: 585 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: sasquach »

Board Games Dev pisze: 21 mar 2024, 16:23 Jest to dla mnie problem bo chciałbym zagrać w nowe kickstartery typu DANTE: Inferno i Requiem w 3 osoby gdzie każdy gracz ma taką samą liczbę postaci i wczuwa się w swoją postać. (Przypominam że Requiem jest reklamowana jako gra przygodowa z dużym naciskiem na fabułę). Jest taki przesyt gier obecnie w branży że mogę sobie pozwolić na bycie krytycznym, a jak mam ochotę w coś pograć to są gry z dobrym wsparciem na 3 graczy.

Gra jest reklamowana na 1-4 osoby więc powinienem być w stanie w nią zagrać tak żeby każdy gracz otrzymał tyle samo frajdy z gry.
Tylko, że pojęcie frajdy nie jest obiektywne. Jest subiektywne. Dla ciebie coś jest na siłę, dla innych nie. Dlatego każdy powinien sobie sam wyrobić zdanie. W tym zdanie o tym, żeby nie grać w tą grę tylko w jedną z tych "z dobrym wsparciem na 3 graczy".
Gizmoo pisze: 21 mar 2024, 16:38
sasquach pisze: 21 mar 2024, 16:08 Podejmujcie świadomą decyzję przed zakupem, to się nie natniecie.
Polecę analogią. Trochę z tylnej części ciała, ale jednak. Kupujesz auto. Producent umieszcza informację - "Pięcioosobowy".

A później dowiadujesz się, że prowadzenie auta wymaga trzech kierowców, a pedały hamulca umieszczone są z tyłu i może je obsługiwać jedynie pasażer. Chcesz pojechać samemu - gucio. Co gorsza, jak pojedzie pięciu, to jeden ani nie hamuje, ani nie kieruje.
Ale przecież tym przykładem z dupy tylko potwierdzasz to co napisałem. Podejmuj świadomą decyzję, a nie sugeruj się tylko napisem. Nie wiem co chciałeś tym osiągnąć.
K@mil pisze: 21 mar 2024, 16:43 Rzetelny opis gry jest zwyczajnie uczciwy. Dlaczego zakładasz tylko same negatywy, że ktoś nie weźmie gry z daną mechaniką "bo się naciął" i trzeba przed nim "ukrywać" te informacje a nie eksponować, ułatwiając tym samym podjęcie owej świadomej decyzji. A może właśnie będzie szukał czegoś podobnego do wcześniej ogranych tytułów opartych na danej mechanice?
Po pierwsze gdzieś trzeba postawić granicę, żeby do pudełka nie trzeba było dodawać broszurki informacyjnej :) Bazowanie na opakowaniu to nie jest sposób na świadome zakupy planszówek. To nie opakowanie jogurtu, żeby np. skład czy wartości odżywcze niosło jakieś wiarygodne informacje. Ale ok, jak ci to potrzebne to niech dodają. Byle nie okłamywali jak z ilością graczy, że niby tylko na 4, a w rzeczywistości 1-4.
sasquach
Posty: 1827
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 934 times
Been thanked: 585 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: sasquach »

Gizmoo pisze: 21 mar 2024, 16:51 Problem jest taki, że ta informacja nie pojawia się wyłącznie na pudle, ale też w materiałach promocyjnych. I tu jak kolega wyżej napisał - co szkodzi wydawcy by być precyzyjnym? Tuszu mu w drukarce zabrakło dla tych kilku zdań:
Bo to nie jest precyzyjne. To subiektywna ocena.
K@mil
Posty: 291
Rejestracja: 03 cze 2020, 09:03
Been thanked: 69 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: K@mil »

sasquach pisze: 21 mar 2024, 16:56 Po pierwsze gdzieś trzeba postawić granicę, żeby do pudełka nie trzeba było dodawać broszurki informacyjnej :) Bazowanie na opakowaniu to nie jest sposób na świadome zakupy planszówek. To nie opakowanie jogurtu, żeby np. skład czy wartości odżywcze niosło jakieś wiarygodne informacje. Ale ok, jak ci to potrzebne to niech dodają. Byle nie okłamywali jak z ilością graczy, że niby tylko na 4, a w rzeczywistości 1-4.
Zdajesz sobie sprawę, że gdyby nie wymogi prawne, to producenci jogurtów też by nie pisali składu, tym bardziej, że większość nie ma czym się pochwalić a opakowanie jest zdecydowanie mniejsze od pudełka z grą planszową?
Skoro gry są w sklepach samoobsługowych to w interesie obu stron jest zgromadzenie treściwej informacji na pudełku.
Okłamywanie to inna kwestia i nic się na to nie poradzi, bo to trochę tak, jak z oszukiwaniem podczas rozgrywek. Jedyny sposób to nie granie z kimś takim, kto nie potrafi się bawić i ucieka się do takich chwytów.

Edit: A co do info typu "tylko dla 4 graczy", to są takie gry, które najlepiej działają tylko w czteroosobowym składzie i dobrze jest mieć wiedzę o tym fakcie przed zakupem. Można więc zaznaczyć, że "najlepiej na 4", co jest cenną wskazówką.
Swoją drogą: kiedyś Osadnicy z Catanu mieli na pudełku, że są dla 3-4 graczy i jakoś projektant się nie obawiał, że zwolennicy 1-4 nie kupią, Kupowali i grali na własną odpowiedzialność w mniejszym składzie.
Ostatnio zmieniony 21 mar 2024, 17:44 przez K@mil, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Board Games Dev
Posty: 63
Rejestracja: 18 maja 2023, 11:38
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 9 times
Been thanked: 21 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: Board Games Dev »

sasquach pisze: 21 mar 2024, 16:58 Bo to nie jest precyzyjne. To subiektywna ocena.
Projektant gry planszowej i stado ludzi które z nim pracują są wstanie dotrzeć do precyzyjnej oceny. Nie różni się to niczym innym od stworzenia porządnej instrukcji której nie trzeba home rulować.
sasquach
Posty: 1827
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 934 times
Been thanked: 585 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: sasquach »

K@mil pisze: 21 mar 2024, 17:08 Zdajesz sobie sprawę, że gdyby nie wymogi prawne, to producenci jogurtów też by nie pisali składu, tym bardziej, że większość nie ma czym się pochwalić a opakowanie jest zdecydowanie mniejsze od pudełka z grą planszową?
Co ma piernik do wiatraka? Chodziło mi istotność podawanych informacji. Ale ok. Zaproponuj projekt ustawy. Jak będziesz zbierał podpisy to się nawet podpiszę :)
Board Games Dev pisze: 21 mar 2024, 17:19 Projektant gry planszowej i stado ludzi które z nim pracują są wstanie dotrzeć do precyzyjnej oceny. Nie różni się to niczym innym od stworzenia porządnej instrukcji której nie trzeba home rulować.
No nie. Przecież cała dyskusja tu się dzieje wokół tego, że jedna grupa nie ma monopolu na jedyny sposób dobre zabawy przy danej grze. Dlatego ocena nie będzie precyzyjna. Jednym granie 3p przeszkadza, innym nie. Nie ma tu miejsca na obiektywność i precyzyjność.
sasquach
Posty: 1827
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 934 times
Been thanked: 585 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: sasquach »

K@mil pisze: 21 mar 2024, 17:08 Edit: A co do info typu "tylko dla 4 graczy", to są takie gry, które najlepiej działają tylko w czteroosobowym składzie i dobrze jest mieć wiedzę o tym fakcie przed zakupem. Można więc zaznaczyć, że "najlepiej na 4", co jest cenną wskazówką.
Swoją drogą: kiedyś Osadnicy z Catanu mieli na pudełku, że są dla 3-4 graczy i jakoś projektant się nie obawiał, że zwolennicy 1-4 nie kupią, Kupowali i grali na własną odpowiedzialność w mniejszym składzie.
Ale Catan obiektywnie nie działa na 1-2. Rising Sun też jest na pudełku dopiero od trzech graczy bo obiektywnie nie działa na dwóch. W obu grach cześć mechanik przestaje mieć sens w rozgrywce mniej niż 3 osobowej. W Requiem tego nie ma. Jest tylko kwestia indywidualnych preferencji.
Awatar użytkownika
sliff
Posty: 928
Rejestracja: 29 maja 2020, 15:27
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 322 times
Been thanked: 380 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: sliff »

Powiedziałbym, że informacja czy dodano do gry skalowanie na 3 osoby czy tylko napisano w instrukcji jeden z was będzie symulował brakującego gracza. To dość obiektywna i dość binarna w swojej naturze informacja.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4105
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2635 times
Been thanked: 2546 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: Gizmoo »

sasquach pisze: 21 mar 2024, 17:43 Jednym granie 3p przeszkadza, innym nie. Nie ma tu miejsca na obiektywność i precyzyjność.
Czyli rozumiem, że jak ktoś napisze na pudełku "Gra dla dwóch graczy", to jednak kupisz ją na wieczór imprezowy ( np.zlot spadochroniarzy), bo przecież wydawca, twórcy i testerzy "nie mają monopolu na jedyny sposób dobrej zabawy przy danej grze" i samemu musisz wyciągnąć subiektywne wnioski? :lol:

Argumenty dobrnęły do absurdu.

A przecież nie jest problemem...

1. Wprowadzić mechanizmy skalujące.
2. Grę przetestować w każdym składzie osobowym.
3. Zawrzeć stosowną informację na pudełku.

Oczywiście dla niektórych to bez znaczenia, bo nikt im nie zabroni "bawienia się tak, jak oni chcą'

Dla tych forumowiczów proponuję grę negocjacyjną w trybie solo. Dogadają się ze sobą, a nawet będą mieli argumenty nie do obalenia, bo nikt ich nie przekona że czarne jest czarne, a białe jest białe. Win - win! lol:
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1181
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 252 times
Been thanked: 280 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: siepu »

W absolutnie każdą grę da się grać w absolutnie dowolną ilość graczy. Jestem bardzo wdzięczny wydawnictwom, które komunikują, na ilu graczy projektowania jest rozgrywka. Szkoda, że jest ich tak mało.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4105
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2635 times
Been thanked: 2546 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: Gizmoo »

Chyba wymyśliłem, jak powinien sformułowany być opis Requiem: Downfall of Magic i podobnych gier:

"Produkt przeznaczony dla czterech graczy. W przypadku użycia produktu niezgodnie z jego przeznaczeniem, skonsultuj się ze sprzedawcą, lub producentem. Obsługa gry w składach liczbowych innych niż zalecane, może wiązać się z wystąpieniem działań niepożądanych, takich jak, uogólnione pogorszenie samopoczucia, zmniejszenie apetytu na inne gry planszowe, alergia na innych graczy (tryb solo). "

:D
sasquach
Posty: 1827
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 934 times
Been thanked: 585 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: sasquach »

Gizmoo pisze: 21 mar 2024, 18:04
sasquach pisze: 21 mar 2024, 17:43 Jednym granie 3p przeszkadza, innym nie. Nie ma tu miejsca na obiektywność i precyzyjność.
Czyli rozumiem, że jak ktoś napisze na pudełku "Gra dla dwóch graczy", to jednak kupisz ją na wieczór imprezowy ( np.zlot spadochroniarzy), bo przecież wydawca, twórcy i testerzy "nie mają monopolu na jedyny sposób dobrej zabawy przy danej grze" i samemu musisz wyciągnąć subiektywne wnioski? :lol:
Nie wiem jak z moich wypowiedzi coś takiego wywnioskowałeś, ale kompletnie mijasz się z moja argumentacją. Nawet cytat elegancko przycięty byle pasował do twoje tezy. Dla mnie to już przegięcie i podziękuję za dalszą dyskusję z tobą w tym temacie.
Awatar użytkownika
Ayaram
Posty: 1535
Rejestracja: 12 lip 2014, 21:24
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 185 times
Been thanked: 566 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: Ayaram »

Cyel pisze:Btw - z innymi grami występuje ten sam problem? Co w Super Fantasy Brawl czy Skytear, gdzie każdy gracz prowadzi kilka postaci? Co z Imperialem, gdzie gracze czasem startują kontrolując nierówną liczbę państw albo ten stan się tworzy w trakcie rozgrywki (czasem nawet jakiś gracz nie kontroluje żadnego państwa a inni po kilka)? Co z DC z overlordem, czy to lenistwo designera, że prowadzi on więcej niż jednego potwora i ma więcej zabawy niż gracze?
Granie grupą postaci (zwłaszcza jak mechanika gry "wychodzi z założenia" że gracz prowadzi grupę postaci) to zupełnie co innego co granie dwiema niezależnymi postaciami. Podobnie jak w kooperacjach granych na x-postaci to odczucie nie jest zero-jedynkowe. Stosunkowo duże poczucie, że gramy jednak grupą jest choćby w Robinsonie granego na kilka postaci. Mamy wszystkie piony i karty postaci przed sobą w zasięgu wzroku, większość faz się odnosi do całej grupy, jedna postać zbiera jedzenie dla całej grupy, buduje przedmioty dla całej grupy itp, kara za niespełnianie czegoś tyczy się całej grupy. Gorzej jest już w Zombicide czy dowolnym DC gdzie postać nie ma osobnej talii kart czy czegoś takiego - dalej mamy wszystkie elementy na stole, że patrzymy na nasze obie postacie i myślimy o nich jednocześnie, dalej jest to łatwo wszystko ogarnąć, ale jeśli gramy na 2 graczy 2 postaciami to już odczuwalne jest pod względem mechaniki, że "moja lewa ręka jest dla mojej prawej ręki takim samym innym graczem jak postać 2giej osoby". Jeszcze gorzej to wygląda w karciankach i wystarczy obejrzeć dowolną rozgrywkę na YT aeon's enda czy arkham horror lcg gdzie osoba komentuje co robi i zaraz usłyszymy coś w stylu "to była postać x, teraz zobaczmy co ma postać y". Dalej grając tak oczywiście mamy jeden plan na grupę, dalej powinniśmy kojarzyć jakie karty ma kto, ale przez to, że mamy osobną rękę, osobną talie, osobny discard - trudno patrzeć na grę cały czas z perspektywy "nas" i dalej raz patrzymy na grę bardziej z perspektywy postaci A, a raz bardziej z perspektywy postaci B i tu już takie odczucie, że "gramy solo w grę 2 osobową" jest bardzo duże.

Mocno nie podobają mi się argumenty obrońców, że de facto, autor może sobie wpisać na pudełku co chcę, a to po stronie gracza ciąży odpowiedzialność i za udowodnienie, że jednak to jest słabe i za upewnienie się, że jest to faktycznie słabe przed zakupem. Myślę, że dobrym (chociaż w drugą stronę) przykładem jest przytaczany tu TWOM. Tam mamy na pudełku 1-6 graczy pomimo tego, że autor nie dał ŻADNEGO mechanizmu sprawiającego, że rozgrywka na 6 graczy ma sens i zgodzę się z Siepu na tej zasadzie każdą grę można uznać za grę na dowolną ilość graczy traktując gry rywalizacyjne jako gry drużynowe.

I teraz co? Ja nie mogę powiedzieć, że tryb na 6 osób w TWOM jest bezsensu dopóki go w praktyce w 6 osób nie przetestuje, osoba co kupiła go myśląc, że jest dobra na 6 osób, jest zwyczajnie głupia, bo nie zrobiła doktoratu w internetach, ale autor mógł sobie wpisać co chciał i tu już nie ma problemu? To w idealnym waszym świecie jak się właściwie powinno w ogóle kupować gry, skoro na pudełko (i tym samym na zdanie beta-testerów z którego ten zapis na pudełku powinien wynikać) nie ma co patrzeć, recenzenci grają po łebkach i nie zawsze w każdym trybie, a wszyscy pozostali gracze powinni czekać na rzetelne informacje ogranych osób (których w tym modelu nie ma) i na tej podstawie dopiero podjąć decyzje o zakupie? :wink:
Abiger
Posty: 267
Rejestracja: 28 lut 2006, 12:29
Lokalizacja: Legionowo/Siedlce
Has thanked: 46 times
Been thanked: 95 times

Re: Przymus grania x postaciami - zly deisgn gry?

Post autor: Abiger »

Cyel pisze: 21 mar 2024, 15:50
Gizmoo pisze: 21 mar 2024, 15:45
Cyel pisze: 21 mar 2024, 15:39 Są projektowane pod konkretną liczbę POSTACI.
Którymi gra ile osób?
Od 1 do X gdzie X=liczba postaci w grze.
Coś popłynąłeś z tymi przykładami. Gizmoo dobrze wskazał w czym jest problem, dodam wyraźnie, dla NIEKTÓRYCH kupujących/graczy.
Informacja" gra dla 1-4 graczy, nie dla każdego musi być w pełni zrozumiała w kontekście tego, że projektant stworzył grę, gdzie w każdej rozgrywce muszą uczestniczyć wszystkie 4 postacie (w wówczas mniejsza ilość graczy musi obsługiwać je wszystkie).

Nie każdy jest doświadczonym graczem, który wyłapie z niepełnej informacji wydawcy taką zależność i nie każdemu taki sposób prowadzenia rozgrywki się spodoba. Może woli się skupić na budowaniu zdolności pojedynczej postaci, nawet jeśli może potem poszukać synergii we współdziałaniu z postacią drugiego gracza.

Uczciwe byłoby wskazanie, że granie na mniej niż czterech graczy wymaga przez niektórych grających obsługi kilku postaci.
I oczywiste jest, że trudniejsze jest dobre zaprojektowanie DC działającego tak samo dobrze dobrze i na cztery postacie i wyłącznie na jedną. Wchodzi cały wielki obszar dobrego przeskalowania wyzwań, utrzymania poziomu trudności itd - to wymaga dodatkowej pracy projektowej.

To oczywiste, że w wielu DC istotą jest właśnie poszukiwanie synergii pomiędzy postaciami, co jednak nie dla każdego musi być poszukiwanym doświadczeniem.

Gdyby na wielu tytułach, pod przykładowym oznaczeniem: 1-4 graczy, znalazł się literalnie dopisek:

Optymalna liczba graczy 4
W przypadku mniejszej liczby, niektórzy gracze będą obsługiwać więcej niż 1 postać.


to pewnie nie byłoby tego rozgoryczenia niektórych z uczestników dyskusji. Dla mnie w pełni zrozumiałego.
ODPOWIEDZ