Stronghold (Ignacy Trzewiczek)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
edrache
Posty: 587
Rejestracja: 14 gru 2005, 14:48
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: edrache »

folik pisze:
edrache pisze:oboje mogą dokładać jednostki do tarana a z ołtarzami nie wiem jak jest, nie grałem, ale pewnie działają podobnie do ekwipunku, więc na jeden odcinek muru może obsłużyć jeden ołtarz :)
Jak na osobę która nie grała, sporo wiesz ;)
Nie grałem z ołtarzami (źle napisałem) :) na razie gramy tylko z kartami z gwiazdkami aż nie będziemy mogli na nie patrzeć ;)
folik
Posty: 31
Rejestracja: 08 kwie 2009, 08:46

Re: Stronghold

Post autor: folik »

Faktycznie mój błąd - a właściwie kolegi który umieścił te machiny na przedmurzach miast na przedpolach. Teraz sprawa się wyjaśniła.
Awatar użytkownika
mckil
Posty: 598
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:44
Lokalizacja: Ostrołęka
Has thanked: 49 times
Been thanked: 57 times

Re: Stronghold

Post autor: mckil »

Ja natomiast mam taką wątpliwość (po pierwszej rozgrywce) :

czy w fazie wymarszu wojska które wchodzą z obozu na przedpole mogą w tym samym ruchu zostać przemieszczone na przedmurze a następnie (w tym samym ruchu) na mury?

Tak zrozumieliśmy z kumplem, po czym po rozegranej partii i zmasakrowaniu obrońcy doszliśmy do wniosku, że raczej działa obrońcy to sobie nie postrzelają przy takich zasadach....

W pudełku u mnie wszystko się zgadzało. Wykonanie jak dla mnie ok. Plansza super. Instrukcja, tak jak ktoś zauważył, polska znajduje się na środeczku więc wypięcie jej i zszycie nie jest problematyczne.
edrache
Posty: 587
Rejestracja: 14 gru 2005, 14:48
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: edrache »

mckil pisze:Ja natomiast mam taką wątpliwość (po pierwszej rozgrywce) :
czy w fazie wymarszu wojska które wchodzą z obozu na przedpole mogą w tym samym ruchu zostać przemieszczone na przedmurze a następnie (w tym samym ruchu) na mury?
jednostki w jednej turze maksymalnie przemieszczą się o 2 "pola", czyli z obozu na przedpole i z przedpola na przedmurze, ponieważ w fazie 6 możesz wykonać maksymalnie 2 wyjścia (5 i 7 jednostkami). Niestety nie pamiętam terminologii instrukcji :)
Awatar użytkownika
Tomasz
Posty: 122
Rejestracja: 03 lut 2005, 00:11
Lokalizacja: Lublin

Re: Stronghold

Post autor: Tomasz »

Przeczytawszy instrukcję i zagrawszy nadal kilka pytań mam:
1. Tylko potwierdzam: nie można zabić bohatera? Niczym?
2. Czy w pierwszej kolejce oprócz opisanych w rozkładaniu gry zasobów: jeden kamienny mur i cztery klepsydry dostaję (jako Obrońca) to co w każdej turze (pogrubienie jak w instrukcji), czyli de facto również mur i dwie klepsydry?
2a. Czy na początku pierwszej kolejki przesuwam jeden punkt chwały z Najeźdźcy do Obrońcy?
2b. Na zdjęciu w instrukcji obok planszy leży trzy znaczniki drewnianego muru - to błąd?
3. Otrzymany mur po prostu kładę na planszę? Zniszczone mury wracają do zasobów czy do pudełka (poza grę)?
4. Punkt za straż honorową dostaję po szturmie? Jeżeli Najeźdźca wedrze się do zamku, punktu nie dostanę?
5. Jeżeli Najeźdźca rozbije bramę taranem, rozstrzyga się walki na murach (może dostać jeszcze parę punktów)?
6. Rozumiem, że limit akcji wymarszu oznacza ile jednostek może być przesuniętych na każdy mur/przedmurze/przedpole, tj. na każde miejsce i z każdego miejsca może się przemieścić maksymalnie 5/7 jednostek? Może na jeden mur wejść po 4 jednostki z dwóch przedmurzy?
edrache
Posty: 587
Rejestracja: 14 gru 2005, 14:48
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: edrache »

Tomasz pisze: 1. Tylko potwierdzam: nie można zabić bohatera? Niczym?
2. Czy w pierwszej kolejce oprócz opisanych w rozkładaniu gry zasobów: jeden kamienny mur i cztery klepsydry dostaję (jako Obrońca) to co w każdej turze (pogrubienie jak w instrukcji), czyli de facto również mur i dwie klepsydry?
2a. Czy na początku pierwszej kolejki przesuwam jeden punkt chwały z Najeźdźcy do Obrońcy?
2b. Na zdjęciu w instrukcji obok planszy leży trzy znaczniki drewnianego muru - to błąd?
3. Otrzymany mur po prostu kładę na planszę? Zniszczone mury wracają do zasobów czy do pudełka (poza grę)?
4. Punkt za straż honorową dostaję po szturmie? Jeżeli Najeźdźca wedrze się do zamku, punktu nie dostanę?
5. Jeżeli Najeźdźca rozbije bramę taranem, rozstrzyga się walki na murach (może dostać jeszcze parę punktów)?
6. Rozumiem, że limit akcji wymarszu oznacza ile jednostek może być przesuniętych na każdy mur/przedmurze/przedpole, tj. na każde miejsce i z każdego miejsca może się przemieścić maksymalnie 5/7 jednostek? Może na jeden mur wejść po 4 jednostki z dwóch przedmurzy?
1. Niczym :)
2. dobre pytanie :) My graliśmy tylko z czterema klepsydrami i jednym murem. Chyba tak jest ok, ale nie jestem pewien
2a. tak
2b. nie wiem, nie oglądałem obrazkow w instrukcji :P
3. otrzymany mur dobudowujesz do któregoś z odcinków muru. Zniszczone wracają do zasobów
4. Po szturmie. Jeśli wejdzie, nie dostaniesz
5. to czy rozbije mur taranem sprawdza się na końcu walki. Sprawdź kolejność rozgrywania etapów bitwy. Czyli po prostu: rozstrzyga się walki na murach :)
6. Limit wymarszu oznacza, ile jednostek może wyjść z każdego przedmurza i z każdego przedpola. Na mur mogą wejść jednostki z dwóch przedmurzy i jeśli byłoby tyle miejsca na murze (wiem, że nie ma :)), to na mur mogłoby wejść 12 jednostek z 2 przedmurzy, a nawet więcej :)
trzewik

Re: Stronghold

Post autor: trzewik »

ad1. edrache is right
ad2. w pierwszej turze masz 4 setupowe klepsydry oraz 1 murek + 2 klepsydry przysługujące za I turę
ad2a. Nie rozumiem. Skąd ten pomysł? Przenoszenie Punktów Chwały jest na koniec tury. [Edrache, chłopie, co ty potwierdzasz takie rzeczy! ;)]
ad2b. Trzy znaczniki drewnianego muru, potwierdzam. Czemu błąd?
ad3. Edrache is right
ad4. Edrache is right
ad5. Edrache is right
ad6. Edrache is right
Dabi
Posty: 1256
Rejestracja: 24 wrz 2005, 01:08
Lokalizacja: Lublin
Been thanked: 1 time

Re: Stronghold

Post autor: Dabi »

Zgrałem dziś po raz pierwszy w Stronghold'a

Gra zakończyła się dość szybko w 5 turze pokonaniem murów. Wygrałem

Wyjątkowo miła rozgrywka. Gra wygląda naprawdę dobrze, jest klimatyczna i tury toczą się naprawdę sprawnie. Nie ma downtimów. Asymetryczne strony dodają smaczku.

Byłem nieco sceptyczny ale ciekawy gry. Teraz mi się spodobała. Kolejny wartościowy tytuł z Essen.

Czekam na następne rozgrywki :-)
edrache
Posty: 587
Rejestracja: 14 gru 2005, 14:48
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: edrache »

trzewik pisze:ad2a. Nie rozumiem. Skąd ten pomysł? Przenoszenie Punktów Chwały jest na koniec tury. [Edrache, chłopie, co ty potwierdzasz takie rzeczy! ;)]
ale wtopa. mój błąd, źle przeczytałem pytanie. Mam nadzieję, że tylko to jedno :)
Gimli
Posty: 18
Rejestracja: 27 lut 2008, 18:46
Lokalizacja: Slowacja
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: Gimli »

Pozdrowienia ze Slowacji.
nie mam jescze gry w rekach, tylko czytam reguly i mam pare pytan.
Przepraszam, jezeli juz sa kdzies tu pytane.

1. kiedy obronca wydaje uziskane klepsydry?
a) natychmiast po otrzymaniu
b) do skonczenia aktualnej fazy
c) do skonczenia kola, niewazne w ktorej faze ich otrzymal
2. ktore elementy gry pozostaja na miejscu do koncza kola i potem wracaja do reky a ktore pozostaja do koncza gry?
2.a jest jakas mozliwosc przesunac ekwip/training na inny odcynek muru/przedpola... ?
3. Wymarsz. Mozna w jednym kole uzyc malego a potem i duzego W? a jezeli tak, moge poruszac jednostek, ktore poruzsylem w 1. wymarszu?

Dzieky.
folik
Posty: 31
Rejestracja: 08 kwie 2009, 08:46

Re: Stronghold

Post autor: folik »

Gimli pisze:Pozdrowienia ze Slowacji.
nie mam jescze gry w rekach, tylko czytam reguly i mam pare pytan.
Przepraszam, jezeli juz sa kdzies tu pytane.

1. kiedy obronca wydaje uziskane klepsydry?
a) natychmiast po otrzymaniu
b) do skonczenia aktualnej fazy
c) do skonczenia kola, niewazne w ktorej faze ich otrzymal
2. ktore elementy gry pozostaja na miejscu do koncza kola i potem wracaja do reky a ktore pozostaja do koncza gry?
2.a jest jakas mozliwosc przesunac ekwip/training na inny odcynek muru/przedpola... ?
3. Wymarsz. Mozna w jednym kole uzyc malego a potem i duzego W? a jezeli tak, moge poruszac jednostek, ktore poruzsylem w 1. wymarszu?

Dzieky.
1. b) zgadza się - gdy najeźdźca wykona wszystkie akcje w danej fazie.
2. generalnie to tylko elementy zagrywane w 5 fazie (Rytuały) są jednorazowe i na koniec tury znikają z planszy.
2.a Jeżeli zdecydujesz się na odwrócenie karty fazy 3 i 4 to tracisz możliwość wykonywania podstawowych funkcji, ale zyskujesz możliwość wykonywania jednej specjalnej akcji. W przypadku kart 3 i 4 jest to przesuwania żetonów ekwipunku (3) i treningu (4).
3. zgadza się -> ps. Odpowiedz na to pytanie znajduje się na tej samej stronie kilka postów wyżej ;)
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2790
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 630 times

Re: Stronghold

Post autor: bogas »

folik pisze:3. zgadza się -> ps. Odpowiedz na to pytanie znajduje się na tej samej stronie kilka postów wyżej ;)
Mało tego. Można najpierw użyć dużego wymarszu, a potem małego.
Gimli
Posty: 18
Rejestracja: 27 lut 2008, 18:46
Lokalizacja: Slowacja
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: Gimli »

folik pisze:2. generalnie to tylko elementy zagrywane w 5 fazie (Rytuały) są jednorazowe i na koniec tury znikają z planszy.
A zetony rozkazow? Jak te dzialaja? Jest ich uzycie obawazujace, jezeli juz ich polozylem na plansze?
Jezeli ich neuzyjem, pozostaja zakryte na planszy do nastepnego szturmu?
ryba555
Posty: 144
Rejestracja: 18 sty 2009, 12:15
Has thanked: 1 time

Re: Stronghold

Post autor: ryba555 »

W instrukcji jest napisane " Przynajmniej jedna jednostka musi wykonać wydany rozkaz" .
Czyli jeśli go położysz to musisz go zagrać i nie może zostać na planszy po zakończeniu szturmu.
Gimli
Posty: 18
Rejestracja: 27 lut 2008, 18:46
Lokalizacja: Slowacja
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: Gimli »

ryba555 pisze:W instrukcji jest napisane " Przynajmniej jedna jednostka musi wykonać wydany rozkaz" .
Czyli jeśli go położysz to musisz go zagrać i nie może zostać na planszy po zakończeniu szturmu.
:oops: Dzieky
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1181
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 252 times
Been thanked: 280 times

Re: Stronghold

Post autor: siepu »

Dawno nie widziałem tylu pytań co do jednej gry, ale jak przeglądam niektóre z nich...
Ludzie, wy w ogóle czytaliście instrukcję? Owszem, jest sporo pierdołek trudnych do zapamiętania od razu, ale akurat podstawowe zasady wyjaśnione są bardzo dobrze. Może warto zamiast natychmiast rzucać się ze swym pytaniem tutaj sprawdzić jednak najpierw właśnie tam?
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3069
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 88 times

Re: Stronghold

Post autor: cezner »

A ja mam za to takie pytanie:
Czy żeton POMOSTU można położyć na PUŁAPCE?
W instrukcji pisze, że nie można położyć pułapki jeśli istnieje już pomost. Ale nic nie jest napisane o sytuacji odwrotnej. Logicznie rozumując pomostem zakrywamy pułapkę, więc teoretycznie powinna być taka możliwość, ale...
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2814
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 102 times
Been thanked: 157 times
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: Ink »

cezner pisze:A ja mam za to takie pytanie:
Czy żeton POMOSTU można położyć na PUŁAPCE?
W instrukcji pisze, że nie można położyć pułapki jeśli istnieje już pomost. Ale nic nie jest napisane o sytuacji odwrotnej. Logicznie rozumując pomostem zakrywamy pułapkę, więc teoretycznie powinna być taka możliwość, ale...
Zdecydowanie nie można.

http://www.boardgamegeek.com/thread/447883
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3069
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 88 times

Re: Stronghold

Post autor: cezner »

Średnio to logiczne. No ale skoro takie zasady...
W ogóle pułapki są średnio logiczne. Jak już taka jedna jest wystawiona, to do końca gry te biedne trole/gobliny/orki wpadają w tą pułapkę. Durne te trole/gobliny/orki niemożliwie :)
edrache
Posty: 587
Rejestracja: 14 gru 2005, 14:48
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: edrache »

cezner pisze:Średnio to logiczne. No ale skoro takie zasady...
W ogóle pułapki są średnio logiczne. Jak już taka jedna jest wystawiona, to do końca gry te biedne trole/gobliny/orki wpadają w tą pułapkę. Durne te trole/gobliny/orki niemożliwie :)
Orki nie są takie durne, bo ominą każdą pułapkę, trolle też takie głupie nie są, bo wrzucą jednego do pułapki z kwasem i zdążą po nim przejść a gobliny... no cóż, one zawsze były głupie ;)
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3069
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 88 times

Re: Stronghold

Post autor: cezner »

Ale głupie są bo wpadają co turę :-) Nie pamiętają, że ich towarzysze już raz wpadli w tą pułapkę.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2790
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 630 times

Re: Stronghold

Post autor: bogas »

cezner pisze:Ale głupie są bo wpadają co turę :-) Nie pamiętają, że ich towarzysze już raz wpadli w tą pułapkę.
W takim przypadku to już nie głupota goblinów, które głupie są z natury (podobno, bo ja żadnego nie znam :P), ale raczej głupota dowódcy się objawia, który je tam z uporem maniaka wysyła :)
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3069
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 88 times

Re: Stronghold

Post autor: cezner »

Teoretycznie istnieje możliwość zablokowania całkowicie wyjścia z przedpola pułapkami np tylko dla troli i wtedy musisz tych troli pchać, czy chcesz czy nie chcesz. Albo przynajmniej zostanie zablokowany kierunek w który i tak musimy pchać tych troli. Oczywiście w przypadku goblinów nie ma to sensu, bo tracimy wszystkich.
Oczywiście to takie dywagacje czysto teoretyczne, bo najeźdźca powinien wcześniej zareagować i postawić pomost żeby uniemożliwić całkowitą blokadę.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2790
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 630 times

Re: Stronghold

Post autor: bogas »

cezner pisze:Teoretycznie istnieje możliwość zablokowania całkowicie wyjścia z przedpola pułapkami np tylko dla troli (...)
Nie ma takiej możliwości. Pułapek na trolle i gobliny obrońca/obrońcy mają po 3, a z przedpól prowadzi 6 ścieżek. Tak więc tam gdzie gobliny nie mogą tam przejdą trolle i na odwrót. Pomijam oczywiście sensowność blokowania wszystkich ścieżek prowadzących z przedpól.
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: ragozd »

a praktycznie Bogas mnie juz uprzedzil. Dodatkowo, w pozniejszym etapie dowdcy przesuwaja zolnierzy w poprzek i przez to pulaki maja dzialanie raczej psychologiczne niz praktyczne ;)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
ODPOWIEDZ