Alchemicus

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Soulless
Posty: 569
Rejestracja: 22 cze 2008, 21:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Alchemicus

Post autor: Soulless »

Ja tam od początku przewiduję jakąś prowokację, bo człowieka na oczy nie kojarzę :)

A wracając OnTopic.
Oczywiście Alchemicus też ma swoje FAQ.
Na forum wydawnictwa - http://wydawnictwo.lara.pl/forum/viewto ... ?f=10&t=20
i na BGG - PL - http://boardgamegeek.com/thread/469365 | ENG - http://boardgamegeek.com/thread/469254

Jak widać już jest jedno pytanie i odpowiedź, co oznacza że też nie uniknęliśmy przeoczenia :)
Nobody's perfect
MateUsz
Posty: 20
Rejestracja: 08 gru 2009, 14:20

Re: Alchemicus

Post autor: MateUsz »

Fruczak Gołąbek pisze:MateUsz daj sobie spokój. Jak masz coś do autora to powiedz mu to wprost albo na Priv, a nie najeżdżasz na jego grę. Tak to się do wszystkiego można doczepić, każdą grę zjechać, nawet najlepszą. Można też kulturalnie, na spokojnie powiedzieć co Ci w grze nie pasuje, masz do tego prawo ale z Twoich wypowiedzi bije ewidentna niechęć do autora i ogólnie coś złego :twisted: . Tak w ogóle to wpadasz na forum jak grom z jasnego nieba, nadajesz na polskie gry, wymieniasz dwie, które Twoim zdaniem są nawet nawet ... o co Ci chodzi?

Staram się nikogo nie oceniać, nie wytykać ludziom ich błędów czy złego zachowania, sam nie jestem super i nie wymagam tego od innych ... ale dla Ciebie zrobiłem wyjątek ;) czuj się zaszczycony :D Pozdrawiam.
bardzo dziekuje za pozdrowienia ;)
zarzutu, ze jestem niespokojny nie rozumiem zupelnie. przeczytalem juz wczesniej w tym watku, ze jestem:
- agresywny
- niewiarygodny (kto jest wiarygodny i dlaczego??)
a ponadto pytania o to
- jakiem mam cele
i
- GDZIE MIESZKAM (!)

co to ma byc za polemika?????
do autora nic nie mam. odpowiedzial rzeczowo na jedno pytanie i ok

cala reszta najezdza na mnie personalnie. opinia wam sie nie podoba to poprosze jakies argumenty
Awatar użytkownika
Zielu
Posty: 339
Rejestracja: 03 maja 2005, 16:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Alchemicus

Post autor: Zielu »

Bazik rowniez wypowiedzial sie o grze raczej niezbyt pozytywnie.
Mimo wszystko zostal odebrany inaczej. Dlaczego?
Przeanalizuj :)
MateUsz
Posty: 20
Rejestracja: 08 gru 2009, 14:20

Re: Alchemicus

Post autor: MateUsz »

Zielu pisze:Bazik rowniez wypowiedzial sie o grze raczej niezbyt pozytywnie.
Mimo wszystko zostal odebrany inaczej. Dlaczego?
Przeanalizuj :)
przez kogo? nie bylo zadnego takiego komentarza (hehe jesli ktos teraz nie wyedytuje). nieistotne, bo sytuacja jest identyczna. napisal dokladnie to samo co ja tylko innymi slowami. zagral w gre pol raza, zeby wiedziec ze ta gra to kicha.
zatem w czym widzisz roznice? w "wiarygodnosci"? ;))))
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Alchemicus

Post autor: ragozd »

czasami nawet bazikowi nie mozna ufac (zwlaszcza jak za gra na nie do konca wlasciwych zasadach ;)), a i dodatkowo trzeba na to przylozyc zgodnosc upodoban :) Ja np kupuje gre w ciemno jesli Trzewik odsadza ja od czci i wiary ;)
MateUsz - to nie opinia sie nie podoba, ale sposob jej wyrazania. Jesli nie lapiesz roznicy w wiarygodnosci, to popros o wyjasnienie kogos ;) bo jestes na dobrej drodze do zbiorowej obstrukcji nawet bez podania miasta zamieszkania ;) Gruby z Lysym maja na to swoje sposoby :P
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
MateUsz
Posty: 20
Rejestracja: 08 gru 2009, 14:20

Re: Alchemicus

Post autor: MateUsz »

aaaaa..... zastosowano wobec mnie grozbe niekaralna :D i za co? za obrone wlasnego zdania i probe sprowadzenia debaty na plaszczyzne argumentacji ad rem a nie epitetow!
:?
PEST
Posty: 70
Rejestracja: 26 mar 2009, 22:51
Has thanked: 23 times
Been thanked: 9 times

Re: Alchemicus

Post autor: PEST »

ty nawet emotek nie potrafisz uzywac....
MateUsz
Posty: 20
Rejestracja: 08 gru 2009, 14:20

Re: Alchemicus

Post autor: MateUsz »

PEST pisze:ty nawet emotek nie potrafisz uzywac....
do kogo to? nawet nie potrafisz robic cytatow ;)))) grales w gre? jesli nie to skad w ogole pomysl na udzielanie sie w tym watku?

(wydaje mi sie, ze pisze rzeczowo, ale pewnie zaraz ktos uzna, ze to agresywne. zwracam uwage, ze zadalem 3 pytania, w tym jedno warunkowe. na wszystkie mozna konkretnie odpowiedziec. do tego poczynilem jedna ironiczna uwage, ktora kazdy, kto jest obeznany z interfacem strony uzna za uzasadniona :) )
Awatar użytkownika
Soulless
Posty: 569
Rejestracja: 22 cze 2008, 21:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Alchemicus

Post autor: Soulless »

Nie macie się o co kłócić, co kto jak gdzie kiedy po co?
Nie każdy musi się nam podobać zachowaniem, lecz o każdego względy musimy zabiegać.
A jak macie konflikt to rozwiążcie go w cywilizowany sposób pojedynkiem... w Alchemicusa :)
Ja chętnie posekunduję, albo pouczestniczę, przynajmniej wyjaśnią się wątpliwości co do samej gry :wink:
Awatar użytkownika
Mordeczka
Posty: 202
Rejestracja: 03 gru 2007, 23:42
Lokalizacja: Pomorze
Been thanked: 3 times

Re: Alchemicus

Post autor: Mordeczka »

MateUsz pisze:...wydaje mi sie, ze pisze rzeczowo...zwracam uwage, ze zadalem 3 pytania...
Nie wiem, może coś przegapiłem w tym wątku, ale zadałeś (dwukrotnie) tylko jedno pytanie odnośnie samej gry, na które dostałeś rzeczową odpowiedź.

Ty: pytanie bylo konkretne: buduje domo, zakladamy, ze ty ty takiej karty nie masz. co robisz?
konkretnie, jaki wykonasz ruch?

Ty: ale ok. obron to - buduje domo, zakladamy, ze ty ty takiej karty nie masz. co robisz?
Soulless: ...Jeżeli zrobisz to co najprawdopodobniejsze, czyli zbudujesz Domo...
Odpowiedź dostałeś, może dotyczącą jedynie trybu na dwie osoby, (czy może zdarzyć się to przy większej ilości osób?) ale jest.

Gdzie pozostałe Twoje pytania? Chodziło o te?
- jesli podam miasto, to co?
- przyjada do mnie Lysy z Grubym?
- co to ma byc za polemika?????
- przez kogo? zatem w czym widzisz roznice?
- w "wiarygodnosci"?
- i za co?
- do kogo to?
- grales w gre?
- jesli nie to skad w ogole pomysl na udzielanie sie w tym watku?


Napisz proszę pozostałe pytania związane z grą, lub podaj gdzie one się znajdują, że moje oczy ich nie zauważyły, a pewnym raczej jest, że dostaniesz na nie odpowiedź :twisted: Naprawdę są tu ludzie, którzy chcą Ci pomóc, ale póki co nie wiadomo w czym :twisted: I zakończmy ten off-top bo to już śmieszne się robi :?
Ostatnio zmieniony 10 gru 2009, 09:36 przez Mordeczka, łącznie zmieniany 1 raz.
MateUsz
Posty: 20
Rejestracja: 08 gru 2009, 14:20

Re: Alchemicus

Post autor: MateUsz »

zorganizuj turniej z sensownymi nagrodami to sie moze zastanowie, czy warto to jakos glebiej rozkminiac :p
MateUsz
Posty: 20
Rejestracja: 08 gru 2009, 14:20

Re: Alchemicus

Post autor: MateUsz »

Mordeczka, chodzilo mi o 3 pytania w poscie do PESTA

zas co do samej gry to widze, ze nie ma tu z kim o niej pogadac oprocz autora
Awatar użytkownika
Zielu
Posty: 339
Rejestracja: 03 maja 2005, 16:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Alchemicus

Post autor: Zielu »

Nie ma, bo niewiele osob gralo.
Ja gralem, ale gra na tyle mnie nie zdolala porwac, ze nawet nie pamietam co to jest Domo.
Doom, to tak.
MateUsz
Posty: 20
Rejestracja: 08 gru 2009, 14:20

Re: Alchemicus

Post autor: MateUsz »

Zielu pisze: nie pamietam co to jest Domo.
Doom, to tak.
i jeszcze doom trooper ;)

no nie ma z kim :( mamo ja chce do domo.... ;))
Awatar użytkownika
Soulless
Posty: 569
Rejestracja: 22 cze 2008, 21:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Alchemicus

Post autor: Soulless »

Nie wypada się nie pochwalić.
Na Alchemicusa jako na najlepszą grę XIII Pionka głosowało 9 osób :)
http://www.gamesfanatic.pl/2009/12/10/p ... sumowanie/
Daje to Alchemicusowi ex equo 3 miejsce wraz z dwoma innymi tytułami.
Biorąc, że wygrywający Dixit zdobył głosów 12, wprawia mnie to w dobry nastrój i pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość :mrgreen:
Kakaj
Posty: 659
Rejestracja: 19 sie 2005, 16:58
Lokalizacja: Pogórze - Gdynia

Re: Alchemicus

Post autor: Kakaj »

Witka

Przeciez od razu widac .. ze Mateusz zostal podkupiony przez wydawce gry .. by zrobic szum, i zeby topic lądowal ciagle na gorze forum ;)

A tak powaznie ..

Gralem w Alchemicusa raz w 4 osoby. Wygralem mimo, iz nie zbudowalem zadnego domo. A byle z kim nie gralem... bo gral Duch i jeden z testerów (ktory pewnie mial za soba kilkanascie parti, jak nie wiecej.) Obaj poszli w domo... to fakt.

Co do samej gry .... hmm ... musze zagrac raz jeszcze, zeby wydac konkretna opinie.
Ostatnio zmieniony 11 gru 2009, 00:13 przez Kakaj, łącznie zmieniany 1 raz.
--> starszy inspektor do spraw homologizacji dyferencjałów w garażach <--
Moje kolekcja gier
Kontakt ze mną via FB : https://www.facebook.com/cezary.woolsome/ lub tel 604 941 378
Awatar użytkownika
to tylko ja
Posty: 179
Rejestracja: 07 gru 2008, 19:51
Lokalizacja: Suwałki

Re: Alchemicus

Post autor: to tylko ja »

2 strony postów, a o grze niewiele. Właśnie się zastanawiam co tu sobie na święta z rodziną kupić do pogrania i mój wzrok przykuła właśnie ta gra. Zapowiada się ciekawie... w sumie jak 90 % tytułów ;) przeczytam instrukcję, poszperam na forach bo raczej ciężko będzie gdzieś dorwać egzemplarz do pogrania :( i zadecyduję o kupnie. Jak coś to pisać opinie... każda, nawet ta dobra ;) mile widziana
antypirx

Re: Alchemicus

Post autor: antypirx »

to tylko ja pisze:2 strony postów, a o grze niewiele.
od kilku dni nie mogę się do tego zebrać. przechodziłem fazę odpoczywania popionkowego. w dodatku musiałem jeszcze udawadniać, wysyłając shoty z gg brak powiązania z tymi wpisami na rebelu.
generalnie to po 50 rozgrywkach odpoczynek od alchemicusa się należy. w dodatku ciagle przegrywam z Zielakiem, a to frustrujące :/

żeby się ktoś nie pomylił, to mamy swojego własnego Zielaka, stanowiącego odrębny byt fizyczny i prawno-ekonomiczny, od niejakiego Zielu

no i tu chyba pierwsze nuty powinien zawsze grać autor, więc zawołajcie Soulessa, a potem możemy to komentować

wątek jak widać już bardzo fajny heh
Awatar użytkownika
Soulless
Posty: 569
Rejestracja: 22 cze 2008, 21:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Alchemicus

Post autor: Soulless »

to tylko ja pisze:2 strony postów, a o grze niewiele. Właśnie się zastanawiam co tu sobie na święta z rodziną kupić do pogrania i mój wzrok przykuła właśnie ta gra. Zapowiada się ciekawie...
Nie wahaj się pytać, od tego właśnie jest ten temat :)
Co cię interesuje? Jak układać karty na stole? Czy może jakie są strategie na wygraną?
A może subiektywne wrażenia co do ciężaru gry, czy też jej grupy docelowej? :)

Co do możliwości pogrania, to na pewno jest taka możliwość w klubie w Gdańsku. Inne miasta też swoje kluby mają, więc nie zaszkodzi namówić kogoś na partyjkę czy dwie. Zajrzyj do tematu o spotkaniach.
Wiem że jakoś niedługo kilka sklepów ma robić jakąś prezentację. Z tego co mi wiadomo to najbliżej Ciebie odbędzie się to w Białymstoku.
Zawsze też można spróbować wystartować klub u siebie :)
Awatar użytkownika
poooq
Posty: 1237
Rejestracja: 28 lut 2009, 22:04
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Has thanked: 132 times
Been thanked: 57 times

Re: Alchemicus

Post autor: poooq »

To ja wyskoczę jak z konopi pytaniem do autora:
Soulles, jaki element czy cecha Alchemicusa sprawia, według Ciebie jako projektanta, że jest to gra konkurencyjna w stosunku do innych, podobnego ciężaru? Z czego jesteś najbardziej zadowolony patrząc na niego z perspektywy wszystkich rozegranych przez siebie partii?
Po co piać, gdy można grać?
Awatar użytkownika
Soulless
Posty: 569
Rejestracja: 22 cze 2008, 21:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Alchemicus

Post autor: Soulless »

Jako że muszę akurat wychodzić, to odpowiem zapewne po południu.
Tymczasowo obdzwonię alfa i beta testerów, to któryś sie może wypowie kompetentnie.
antypirx

Re: Alchemicus

Post autor: antypirx »

wiedziałem, że do mnie najpierw zadzwoni :/
w sumie to dobrze, bo się z autorem istotnie różnimy, co do tego jakie dzieło stworzył. kilka razy powtórzył, że gra jest ciężaru petersburga, a moim zdaniem jest to obraz niepełny. oczywiście można sobie grać na luzie i tylko układać kolorowe obrazki, ale imho to gry na to szkoda. gram ostatnio w alchemicusa dużo więcej niż Soulu i przede wszystkim doszedłem do wniosku, że gra jest wielo/szeroko targetowa (oczywiście jako dla wydawcy ma to dla mnie kluczowe znaczenie :) )

Mogą zagrać gracze początkujący względnie młodsi wiekiem. wpisaliśmy na pudełku od 12 lat, ale może powinno być od 10? Będą sobie budowali podstawowy ciąg technologiczny, co wymaga dla efektywnej gry niezbyt skomplikowanego planowania. kto przy tym wpadnie szybciej na pomysł zdobywania punktów na półproduktach, a dodatkowo nauczy się sterowania tempem obiegu pionka (kiedy np. warto zapłacić punktem sławy za szybszy ruch), wygra grę.

Gracze średniozaawansowani grają najczęściej na budowanie zaplecza dającego maksymalną wydajność punktową na kółko. ta taktyka zawsze zakłada zdobywanie punktów na półproduktach, najlepiej w połączeniu z taktyką gry na domo. taktyka taka jest realną alternatywą dla gry na produkcję złota. O wygranej zdecydują bieżące układy koalicyjne (oczywiście dynamicznie zmienne i odmienne dla gry 3- jak i 4-osobowej). z reguły część graczy idzie z w złoto, a część w domo, a potem przeciągają linę. Jak to przeciąganie wygląda napisze poniżej, bo o już zahacza w rozważaniach mocno o podstawy teorii gier. Sama optymalizacja postępu pionka może dać imho 2 punkty na grę (10 % koniecznej zdobyczy). ruch wtrącony na odblokowanie budowli (zwykle labrium) daje zwykle ok. 3,5 pkt na grę (trzeba uwzlędnić 1 pkt jako koszt przyspieszonego ruchu) w 2 osoby, niecałe 3 w składzie 3-osobowym i ciut ponad 2 przy 4 osobach (dokładnie nie liczyłem; dane z obserwacji ;))) ) Im więcej graczy tym większa szansa, że ktoś zagra na neutralizację, poza tym możliwe, że inny gracz też skorzysta na takim ruchu.

Różnych taktyk podstawowych Souless projektując grę widział 3. Teraz mamy ich już co najmniej 7 (do tego subwarianty i mieszane) i niezłą zabawę gdy pokazujemy je autorowi i obserwujemy jego minę :))))))) oczywiście bezwzględna jakość tych taktyk jest różna i jest funkcją wydajności w punktach na kółko. Ich atrakcyjność wyraża się w dopasowaniu do składu osobowego graczy i ichnich strategii. co innego będzie dobre w grze przeciwko początkującym, co innego p-ko ogranym w gry i jednocześnie znającym dobrze możliwości alchemicusa, a co innego p-ko składowi mieszanemu.

2 ciekawsze z ostatnich przykładów to:
- gra w składzie 4-osobowym taktyką na 4 horteny i 3 alembiki (18 pkt, drugie miejsce, przy sporadycznych ruchach ducha transmutacji w wewnętrznym kręgu)
- wygrana w składzie 3 osobowym (wszyscy gracze zaawansowani w grach, przy czym 1 grający w alchemicusa pierwszy raz) taktyką na 2 Labria (finalna akcja za 9 pkt: złoto za 5 w Donarium + złoto za 3 w Tabernie + 1 pkt po zagraniu karty Glorii). Efekt końcowy to bodajże 4 pkt przewagi nad rywalami (20%, czyli dużo)

Teraz chwila przerwy, a potem napisze o grze zaawansowanej
Senthe
Posty: 1719
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Alchemicus

Post autor: Senthe »

Soulless pisze: Wiem że jakoś niedługo kilka sklepów ma robić jakąś prezentację. Z tego co mi wiadomo to najbliżej Ciebie odbędzie się to w Białymstoku.
Hm. Gdzie i kiedy? Mi jako białostoczance nic na ten temat nie wiadomo, a w sumie chętnie bym przyszła (;
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Awatar użytkownika
SpoonMan
Posty: 4
Rejestracja: 07 lip 2006, 19:55
Lokalizacja: Białystok

Re: Alchemicus

Post autor: SpoonMan »

Właśnie wczoraj się dogadałem ze sklepem "Komnata Gier" w Białymstoku na Legionowej. Czekam w tej chwili na egzemplarz Alchemicusa i od razu zrobi się pokaz. Dam znać jak będzie więcej szczegółów.

pozdrawiam
K.
antypirx

Re: Alchemicus

Post autor: antypirx »

to co powyżej powinno wystarczyć myslę, do odparcia zarzutów o liniowości gry.

GRA ZAAWANSOWANA

jeśli dochodzi do sytuacji, że jeden z graczy, w 1/3 rozgrywki ogłasza, że niezależnie od ruchów przeciwników wygra grę, to znaczy, że tylko on zagrał w sposób zaawansowany na tle przeciwników dokładających karty w sposób praktycznie bezplanowy.
Tu warto poruszyć 2 aspekty. Po pierwsze, jeśli wszyscy budowali obiekty własnego ciągu technologicznego, który uznali za optymalny, a jeden z nich ma tak wyraźną przewagę, to logicznym jest, że pozostali się delikatnie mówiąc bardzo pomylili, przede wszystkim w ocenie wydajności na kółko. Poza tym, sytuacja taka zakłada brak jakiejkolwiek współpracy graczy znajdujących się w danym momencie na gorszych pozycjach (na tę okoliczność będzie zaraz odnośnik do teorii gier).
Pisząc o grze zaawansowanej mam na myśli grę zoptymalizowaną pod kątem wykorzystania jej możliwości operacyjnych, tzn.:
- brak ewidentnych błędów w decyzjach inwestycyjnych,
- optymalizację tempa ruchu pionka,
- kalkulację kosztu przyspieszonego ruchu, bądź odblokowania obiektu do średniej korzyści uzyskanej względem rywali (np. lider ma moim ruchu nic nie zyskuje, przeciwnik A zyskuje 3, przeciwnik B zyskuje 3, ja zyskuję 2 - zysk średni 0 pkt, ale w stosunku do lidera być może wygrywające 2, o ile strata 1 pkt do pozostałych nie okaże się przegrywająca)
i to co uważam za decydujące:
- budowanie przewagi ekonomicznej
w skrócie: przewagę w ilości dopływu 0,5 karty na kółko uważam za wystarczającą do wygrania gry 2-osobowej dwoma punktami (20:18). Tu jeszcze raz powtórzę: przy braku błędów na poziomie operacyjnym!.

Najczęstszy błąd jaki widzę, to koncentracja na własnych obiektach. Zdobyta na początku drobna przewaga jest powiększana przez lidera do momentu, w którym nawet dla laika staje się widoczna. Przy grze w 2 osoby jest to jak zdobycie pionka w szachach na poziomie wyraźnie poniżej mistrza krajowego (myślę, że to tak w okolicach 1-2 kategorii; oczywiście STATYSTYCZNIE, a zgłębianie tego nie jest ani istotne ani potrzebne). Na szczęście Alchemicus jest również, jak każda dobra gra, grą błędów. Zawsze jest szansa, że do lidera zadzwoni w trakcie gry dziewczyna (była/aktualna/przyszła*), co prawie zawsze odwraca ostateczną kolejność.

Stwierdzenie w grze wieloosobowej, że już w 1/3 rozgrywki wiadomo kto wygra, uważam za całkowicie chybione. Otóż teoria gier, w odniesieniu do gier wieloosobowych mówi, że w momencie rozpoznania przez wszystkich graczy lidera włącza się, a przynajmniej powinna włączyć, przy założeniu, że każdy z graczy chce wygrać grę, opcja znana jako "making the king". gracze zajmujący w danym momencie pozycje 2,3 i ewentualne dalsze, kierowani wspólnym interesem, zaczynają grać przeciwko liderowi. Oczywiście powinni to robić w sposób racjonalny, starając się poprawiać swoją pozycję względem graczy pozostałych. W Alchemicusie, inaczej niz np. w grach wojennych nie jest możliwe całkowite zastopowanie żadnego gracza, ani cofnięcie go w rozwoju. Zawsze będzie się posuwał do przodu, a zasadnicze znaczenie będzie miało tempo posuwania się ( :D ). Rolą przeciwników jest ocena alternatyw zdobywania punktów przez lidera, czyli wydajności na kółko - łącznie złoto+półprodukty+punkty z kart i darów, przy określonym tempie dopływu pieniądza i statystycznej dostępności kart lorii (haha tu jest element losowy w grze. obliczcie jego wagę :). naszym zdaniem jego wpływ na wynik końcowy jest śladowy, a zapewnia dużą regrywalność). Jeżeli zatem ciąg podstawowy daje średnio 5,5 pkt na kółko, a alternatywny 4,0, to wybór kierunku przeszkadzania jest chyba oczywisty? Jeśli obrońcy znajdą to rozwiązanie (skoro są zaawansowani, to obliczą chyba łatwo), a ich ciągi technologiczne jakąś sensowną wydajność tez mają (skoro są zaawansowani, to powinny mieć), to powinno dojść do ciekawej wyrównanej końcówki.

Z przykładów rozgrywek na pionku:

gra 4 osobowa; wyrównany poziom (wszyscy grali pierwszy raz):
- szybko ujawnił się lider, który zbudował wydajny ciąg (dodatkowy dopływ kasy, punkty za złoto) i odskoczył wyraźnie na ok. 4-7 pkt (mniej więcej, nie pamiętam dokładnie), przekraczając 10 pkt. pozostali dość szybko doszli do tego jak go przystopować, rozwijając własne, a przy tym różne sposoby zdobywania punktów. jeden zbudował 5 (!) domo, a dwoje szli podpinając się pod lidera do złota. Wyszła z tego bardzo pasywna końcówka, a lider doczłapał w końcu do 20 pkt, ale mocno się spocił i zwyciężył zaledwie 1 punktem.

gra 3 osobowa; poziom graczy zróżnicowany (dwaj grali pierwszy raz przeciwko testerowi...eee...przeciwko mnie :D )
- cwaniaki poszli w przeciwnych kierunkach. jeden inwestował w budynki produkcyjne, a drugi w domo. problemem do rozwiązania był wybór przeciwnika, którego należało zneutralizować w pierwszej kolejności (myślę, że to proste, więc nie będę wyjaśniał. Fredro: "...Kto pomyśli, może zgadnie." ;) ). Ważne tu było obliczenie kosztu neutralizacji (początkowej straty w kartach), przy założeniu możliwości nadrobienia tego później wyższą sprawnością operacyjną. Potem był skok punktowy względem drugiego rywala uzyskany dzięki spowolnieniu ruchu własnego pionka (jak?? :))) ), a na koniec powiększanie przewagi. Wynik końcowy: obaj przeciwnicy po ok. 13 pkt

przed pionkiem - gra 4 osobowa; ja jako tester + troje przeciwników grających pierwszy raz w alchemicusa, aczkolwiek bardzo mocno ogranych w inne gry, w tym Duch
- też się rozjechali w różne strony ze strategiami i sromotnie poległem bo nic się nie dało nadrobić na sprawności operacyjnej (a wręcz przeciwnie). coś w dodatku przekombinowałem i zapomniałem zbudować donarium, więc musiałem sprzedać 2 razy złoto po 3 pkt zamiast po 5 i w efekcie uzbierałem zaledwie 16 pkt! :///

Historia rozgrywek z Zielakiem (tym naszym) to osobna sprawa. Raz tylko udało mi się zająć wyższe miejsce (prawdopodobnie zadecydował czynnik stopnia upojenia alkoholowego ;) ) i raz gdy graliśmy we dwóch przegrałem wyrównaną końcówkę na prawdopodobieństwie wystąpienia pewnego zdarzenia.

Jedna uwaga dla wszystkich. Często bywa tak, że kluczowe dla przebiegu gry są ruchy duchem transmutacji w początkowej fazie gry. Przez graczy początkujących są one mocno niedoceniane. Ten kto najgłębiej wejdzie w ich znaczenie, a jednocześnie będzie potrafił przewidzieć planowane kierunki rozwoju przeciwników, ma największe szanse wygrac grę

Tyle. Więcej nie wiem o tej grze :) Powodzenia
ODPOWIEDZ