Szogun / Shogun (Dirk Henn)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Re: Shogun
Czy w polskim Szogunie są instrukcje w innych językach? Będę wdzięczny za szybką odpowiedź.
Re: Shogun
Ponoć w Shoguna da się grać we dwie osoby, proszę o info jak to zrobić i czy takie rozgrywki są na takim samym poziomie jak w większym składzie?
- Pastorkris
- Posty: 901
- Rejestracja: 10 lis 2009, 07:30
- Lokalizacja: Katowice
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Shogun
Kobra, odpowiedź na to pytanie znajduje się gdzieś na forum. Ale by nie być starym zrzędą przekażę to co wiem z forum i z własnego doświadczenia.
Gra jest możliwa ale wymagana jest pewna zmiana zasad.
Zamiast grać na całej planszy wyklucza się dwa regiony (dwa kolory pól z pięciu), dzięki temu plansza staje się mniejsza. Wojska wystawiasz tyle co w grze na 3 osoby.
Gra jest możliwa ale wymagana jest pewna zmiana zasad.
Zamiast grać na całej planszy wyklucza się dwa regiony (dwa kolory pól z pięciu), dzięki temu plansza staje się mniejsza. Wojska wystawiasz tyle co w grze na 3 osoby.
Re: Shogun
wszystko jest w dziale "Modyfikacje i warianty zasad"kobra pisze:Ponoć w Shoguna da się grać we dwie osoby, proszę o info jak to zrobić i czy takie rozgrywki są na takim samym poziomie jak w większym składzie?
"Zrobimy to na pewno w tym roku. A nawet w tym roku to nie..."
Moje gry
Moje gry
Shogun
Witam wszystkich,
Poniżej zamieszczam własną propozycję dodatkowych akcji urozmaicających grę w Szoguna. Większość jak pewnie widać, została garściami zaczerpnięta z gry Segi Shogun: The Total War. Dodam, iż większość partii rozegrałem na dwie osoby, co poskutkowało stworzeniem instrukcji na dwóch graczy.
Odnośnie postu sasik (z Pią, 27 Lis 2009, 15:37) – uradziłem z kumplem, iż na zakończenie każdej pory roku, dorzucamy do wieży jedną bądź dwie armie chłopskie w zależności od przebiegu potyczki. Należy pamiętać, zbijając lekko argument o chęci niepozostawianie rodzin bez żywiciela przez Japońskich chłopów, iż ówczesny feudalizm wymieszany z ustawicznymi wojnami domowymi często popychał właśnie chłopów w objęcia walki. Przeważnie z chęci zachowania statusu quo, niżeli podpadnięcia pod falę samowładztwa kolejnego feudała.
Proszę zatem o Waszą opinię i komentarze.
Akcje daimyo traktują o wydarzeniach nawiązanych w wyższej warstwie. Bliższej samemu księciu oraz świcie.
Akcje samuraja koncentrują wydarzenia na bardziej lokalnych, ludzkich sprawunkach. Dotyczą niższych warstw.
Określenie gracz-sprawca rozumiane jest jako gracza rzucającego w danej chwili kością k20 i wykonującego akcję, zatem sprawcę danej akcji.
Gracz po lewej, każdorazowo jest osobą siedząca po lewicy gracza-sprawcy.
WYKONYWANE NA PRZEŁOMIE WIOSNY/LATA przed rozpoczęciem licytacji
Dodatek zasad Szogun grane na k20, AKCJE DAIMYO, wykonywane poprzez rzut kością przed wykonaniem pierwszej akcji:
1. Otrzymałeś dar od cesarza w ramach poparcia dążności do zwalczenia wrogich klanów. Otrzymujesz trzy skrzynie złota (3), w zamian cesarz żądza abyś zimą oddał jedną dodatkową jednostkę ryżu (1) swoich poddanym.
2. Panie zdrada! Jeden z twoich generałów przyłączył się do roninów i chłopów. Tracisz prowincję wybraną przez gracza po lewej z ogólnej puli kart prowincji. Wszystkie stacjonujące tam armie są usuwane do puli ogólnej, budynki zaś stają się neutrale.
3. Nawiązałeś relacje handlowe z Holendrami. Przez dwie najbliższe pory roku (2) podczas zbierania podatków, do twojego skarbca wpłyną dwie (2) dodatkowe skrzynie złota.
4. W skutek zacnych obchodów ważnego lokalnego święta na twoich ziemiach znikają wszelakie oznaki buntów. Usuń ze swych dowolnie wybranych pięciu prowincji (5) znaczników buntu.
5. Dzieli rybacy odkryli nieznaną przybrzeżną drogę, możesz przemieścić
z dowolnej nadmorskiej prowincji (podczas wykonywania akcji atak A, B) do innej położonej nad brzegiem morza wybrną ilość armii lub dokonać ataku na wroga.
6. Spiskowcy zostali odkryci i przykładnie ukarani, jednak zdołali podpalić kilka spichlerzy i magazynów. Lud cierpi głód i wznosi bunty. Gracz po lewej z puli kart wybiera jedną prowincję gracza-sprawcy, w której wybucha bunt, zaś gracza-sprawca traci dwie jednostki ryżu (2).
7. Przyjąłeś wrogiego wysłannika, (od gracza po lewej), zawarliście sojusz na trzy pory roku celem zgromadzenia zapasów.
8. W skutek nagłej śmierci jednego ze swych wiernych wasali, wietrzący okazję chłopi podnieśli bunt w jednej w prowincji. Gracz po lewej wybiera z puli kart gracza-sprawcy prowincję, w której należy umieścić znacznik buntu (1).
9. Przyjąłeś na swym dworze Portugalskich podróżników, pomimo odrzucenia papieskiego posłannictwa zhandlowałeś sporą ilość złota w zamian za kunsztowne wyroby rzemieślnicze. Gracz otrzymuje trzy skrzynie złota.
10. Trzęsienie ziemi nawiedziło twoje ziemie, w wieli prowincjach zniszczeniu uległ znakomite pola uprawne. Dochód podczas konfiskaty zmalał o trzy jednostki ryżu (3).
11. Twoja żona porodziła syna, masz już panie kolejnego potomnego zdolnego objąć rządy nad rodem. Radość zapanowała pośród wieśniaków i mieszczan, w darze dla małego księcia ofiarowali ryż z wiosek (1) oraz skrzynię kosztowności z miasteczek (1). Gracz sprawca otrzymuje jedną jednostkę ryżu (1) oraz jedną skrzynię (1).
12. Podczas polowania przypadkowo zabiłeś lisa, ściągając na siebie gniew kami. Musisz wznieść dwie świątynie (2) w dowolnie wybranych prowincjach. Jeżeli z powodu braku funduszy nie możesz spełnić danej akcji, ów obowiązek będzie na tobie ciążył do momentu ich wybudowania, co musi nastąpić najszybciej w momencie uzyskania odpowiednich zasobów.
13. Twój wysłannik zawarł zawieszenie broni z wybranym przez gracza wrogiem na kolejne dwie pory roku. Wrogość ustaje wzajemnie, nie dając szansy samurajom na skrwawienie oręża w bratobójczej walce.
14. Podczas budowy kanałów nawadniających chłopi odnaleźli ukryte skrzynie ze złotem. Samuraje w porę stłumili rządzę łatwego wzbogacenia zabijając kilku najbardziej otumanionych robotników. Uznałeś, iż złoto to dat samego Buddy. W dowolnie wybranej prowincji wzniosłeś fortecę.
15. Cesarz udzielił poparcia twojemu klanowi. W ramach poparcia nakazał chłopom przyłączyć się do twoich armii. Otrzymujesz trzy dodatkowe armie (3), do dowolnego rozmieszczenia.
16. Legendarny kensai założył w jednej z twoich prowincji szkołę szermierczą. Poskutkowało to podniesieniem wartości bojowej samurai i zwiększeniem ich mobilizacji. Przy kolejnej rekrutacji, wykonywanej podczas zaplanowania osobistej akcji (dotyczy: akcja za dwie skrzynie złota umieść trzy armie), gracz umieszcza w danej prowincji pięć armii (5).
17. Twoi shinobi donieśli, iż ludzie są niezadowoleni z twych rządów. Musisz natychmiast przemieści wszystkie armie, prócz jednego (1) garnizonu stacjonującego w prowincji objętej akcją, gdzie znajduje się ich najwięcej
i rozdzielić je tam gdzie jest ich odpowiednio najmniej.
18. Twój ród posiada obecnie najlepszą technologię. Otrzymujesz premię
z legendarnych pól w postaci dwóch jednostek ryżu (2).
19. Odwiedziłeś święty chram, kapłani zapewnili ci przychylność bogów. Przez dwie pory roku (2) jesteś nietykalny dla przeciwników, lecz samemu możesz prowadzić walki. Akcja obowiązuje na wiosnę i jesień.
20. Mnisi z twojej świątyni postanowili dołączyć do walki o sprawę rodu. Przy każdej walce prowadzonej następnej rundzie, otrzymujesz jedną armię (1) do ataku oraz jedną armię (1) przy obronie swych ziem.
WYKONYWANE NA PRZEŁOMIE JESIEŃ/ZIMA przed rozpoczęciem licytacji
Dodatek zasad Szogun grane na k20, AKCJE SAMURAJA, wykonywane poprzez rzut kością przed wykonaniem pierwszej akcji:
1. Twój generał dokonał wyjątkowo udanego rajdu, wojska przemaszerowały przez dwie prowincje atakując wybraną, niepołączoną bezpośrednio z miejsca startowego. Dokonujesz dodatkowego ataku na prowincję gracza/neutralną mogąc przemieścić armie przez dwie prowincje.
2. Ninja zabija wrogiego taisho, morale pośród żołnierzy spadło. Gracz przeciwny (wybrany przez gracza-sprawcę) traci jedną (1) armię z własnej prowincji wybranej przez gracza po lewej.
3. Gejsza uwiodła wrogiego generała, jego armia (1) przechodzi na Twoją stronę. Decydujesz z której prowincji usuwana zostanie jedna armia przeciwnika.
4. Twoi shinobi wzniecili powstanie w jednej z wrogich prowincji. Gracz sprawca wybiera samodzielnie prowincję w której, wybucha bunt z puli kart przeciwnika. Na wylosowanej prowincji kładzione są dwa znaczniki buntu, bez względu na zastaną sytuację prowincji.
5. Jeden z twoich generałów zwyciężył w czterech bitwach wzbudzając podziw wśród chłopów. Wieść o jego wyczynach poniosła entuzjastyczną falę po wszystkich twoich prowincjach. Przy najbliższej rekrutacji otrzymujesz jedną armię do dowolnego rozmieszczenia.
6. Grupa wędrujących roninów napadła jedną z twoich prowincji. Tracisz jedną armię, wysłaną do stłumienia zamieszek. Gracz po lewej wybiera, w której prowincji doszło do napadu.
7. Twoją prowincję nawiedziła grupa oświeconych mnichów buddyjskich, założywszy chram postanowili wybudować okazałą świątynię. Otrzymujesz świątynię w dowolnie wybranej przez siebie prowincji.
8. Wrogi ninja dokonał udanego zamachu na życie jednego z twoich generałów. Tracisz jedną armię (1) z prowincji wybranej przez gracza po lewej.
9. Cesarz udzielił poparcia twojemu klanowi. W ramach okazania poparcia wysłał sześć skrzyń (6) złota.
10. Twoja ludność należy do najszczęśliwszych w całej Japonii. Otrzymujesz dary od wieśniaków w postaci trzech skrzyń złota.
11. Twoja ludność należy do najlojalniejszych w całej Japonii. Przy najbliższej rekrutacji otrzymujesz trzy armie do dowolnego rozdziału.
12. Legendarna gejsza po upojnej nocy zabiła jednego z twoich generałów. Tracisz armię w wybranej z puli twoich kart prowincji przez gracza po lewej.
13. Twojemu shinobi udało się ustalić, że wróg przygotowuje atak. Wybrany gracz musi odsłonić przed wykonaniem akcji jedną z kart ataku na planszy, tracąc ruch. Jeżeli wykonał ruch w danej turze, przywilej przechodzi do następnej rundy.
14. Japonię nawiedził wyjątkowo ciężki sztorm. Gracz sprawca w wybranej prowincji traci dowolnie wybrany przez gracza po lewej jeden budynek (1).
15. Zdołałaś przekupić samurajów uznanych za roninów, napadli oni na jedną z wrogich prowincji zabijając wielu wieśniaków. Wybrany gracz zmniejsza swój zbór ryżu o trzy (3). Bez względu czy wykonał już akcję skonfiskuj ryż.
16. Ciemiężeni Chińscy rybacy zaatakowali jedną z twoich przybrzeżnej prowincji. Tracisz w prowincji nadmorskiej wybranej z puli kart, przez gracza po lewej dwie armie (2). W przypadku braku wojska w wyznaczonej prowincji, należy umieścić na niej dwa znaczniki buntu chłopskiego. Jeżeli w wyznaczonej prowincji znajduje się tylko jedna armia, wówczas należy umieścić jeden znacznik buntu chłopskiego oraz usunąć armię do puli ogólnej.
17. Twoje wojska powróciły po długiej wyprawie grabieżczej do Korei, jednak bez większych łupów. W wybranej przez gracza prowincji rozlokowane zostają dwie (2) dodatkowe armie.
18. Wojownicy cienia odkryli skarbiec twojego wroga, nocą grupa ashigaru dokonała grabieży. Gracz sprawca od dowolnie wybranego przeciwnika otrzymuje dwie (2) skrzynie złota.
19. Straszliwa klęska urodzaju, zbierasz o trzy jednostki ryżu (3) mniej przez dwie pory roku.
20. Do jednego z miast przybyła grupa teatralna. Ujęta gorącym przyjęciem postanowiła zatrzymać się na twoich ziemiach. Gracz-sprawca otrzymuje możliwość wybudowania teatru no w dowolnie wybranej prowincji. Z prowincji zaś znikają wszelakie oznaki chłopskich buntów.
Poniżej zamieszczam własną propozycję dodatkowych akcji urozmaicających grę w Szoguna. Większość jak pewnie widać, została garściami zaczerpnięta z gry Segi Shogun: The Total War. Dodam, iż większość partii rozegrałem na dwie osoby, co poskutkowało stworzeniem instrukcji na dwóch graczy.
Odnośnie postu sasik (z Pią, 27 Lis 2009, 15:37) – uradziłem z kumplem, iż na zakończenie każdej pory roku, dorzucamy do wieży jedną bądź dwie armie chłopskie w zależności od przebiegu potyczki. Należy pamiętać, zbijając lekko argument o chęci niepozostawianie rodzin bez żywiciela przez Japońskich chłopów, iż ówczesny feudalizm wymieszany z ustawicznymi wojnami domowymi często popychał właśnie chłopów w objęcia walki. Przeważnie z chęci zachowania statusu quo, niżeli podpadnięcia pod falę samowładztwa kolejnego feudała.
Proszę zatem o Waszą opinię i komentarze.
Akcje daimyo traktują o wydarzeniach nawiązanych w wyższej warstwie. Bliższej samemu księciu oraz świcie.
Akcje samuraja koncentrują wydarzenia na bardziej lokalnych, ludzkich sprawunkach. Dotyczą niższych warstw.
Określenie gracz-sprawca rozumiane jest jako gracza rzucającego w danej chwili kością k20 i wykonującego akcję, zatem sprawcę danej akcji.
Gracz po lewej, każdorazowo jest osobą siedząca po lewicy gracza-sprawcy.
WYKONYWANE NA PRZEŁOMIE WIOSNY/LATA przed rozpoczęciem licytacji
Dodatek zasad Szogun grane na k20, AKCJE DAIMYO, wykonywane poprzez rzut kością przed wykonaniem pierwszej akcji:
1. Otrzymałeś dar od cesarza w ramach poparcia dążności do zwalczenia wrogich klanów. Otrzymujesz trzy skrzynie złota (3), w zamian cesarz żądza abyś zimą oddał jedną dodatkową jednostkę ryżu (1) swoich poddanym.
2. Panie zdrada! Jeden z twoich generałów przyłączył się do roninów i chłopów. Tracisz prowincję wybraną przez gracza po lewej z ogólnej puli kart prowincji. Wszystkie stacjonujące tam armie są usuwane do puli ogólnej, budynki zaś stają się neutrale.
3. Nawiązałeś relacje handlowe z Holendrami. Przez dwie najbliższe pory roku (2) podczas zbierania podatków, do twojego skarbca wpłyną dwie (2) dodatkowe skrzynie złota.
4. W skutek zacnych obchodów ważnego lokalnego święta na twoich ziemiach znikają wszelakie oznaki buntów. Usuń ze swych dowolnie wybranych pięciu prowincji (5) znaczników buntu.
5. Dzieli rybacy odkryli nieznaną przybrzeżną drogę, możesz przemieścić
z dowolnej nadmorskiej prowincji (podczas wykonywania akcji atak A, B) do innej położonej nad brzegiem morza wybrną ilość armii lub dokonać ataku na wroga.
6. Spiskowcy zostali odkryci i przykładnie ukarani, jednak zdołali podpalić kilka spichlerzy i magazynów. Lud cierpi głód i wznosi bunty. Gracz po lewej z puli kart wybiera jedną prowincję gracza-sprawcy, w której wybucha bunt, zaś gracza-sprawca traci dwie jednostki ryżu (2).
7. Przyjąłeś wrogiego wysłannika, (od gracza po lewej), zawarliście sojusz na trzy pory roku celem zgromadzenia zapasów.
8. W skutek nagłej śmierci jednego ze swych wiernych wasali, wietrzący okazję chłopi podnieśli bunt w jednej w prowincji. Gracz po lewej wybiera z puli kart gracza-sprawcy prowincję, w której należy umieścić znacznik buntu (1).
9. Przyjąłeś na swym dworze Portugalskich podróżników, pomimo odrzucenia papieskiego posłannictwa zhandlowałeś sporą ilość złota w zamian za kunsztowne wyroby rzemieślnicze. Gracz otrzymuje trzy skrzynie złota.
10. Trzęsienie ziemi nawiedziło twoje ziemie, w wieli prowincjach zniszczeniu uległ znakomite pola uprawne. Dochód podczas konfiskaty zmalał o trzy jednostki ryżu (3).
11. Twoja żona porodziła syna, masz już panie kolejnego potomnego zdolnego objąć rządy nad rodem. Radość zapanowała pośród wieśniaków i mieszczan, w darze dla małego księcia ofiarowali ryż z wiosek (1) oraz skrzynię kosztowności z miasteczek (1). Gracz sprawca otrzymuje jedną jednostkę ryżu (1) oraz jedną skrzynię (1).
12. Podczas polowania przypadkowo zabiłeś lisa, ściągając na siebie gniew kami. Musisz wznieść dwie świątynie (2) w dowolnie wybranych prowincjach. Jeżeli z powodu braku funduszy nie możesz spełnić danej akcji, ów obowiązek będzie na tobie ciążył do momentu ich wybudowania, co musi nastąpić najszybciej w momencie uzyskania odpowiednich zasobów.
13. Twój wysłannik zawarł zawieszenie broni z wybranym przez gracza wrogiem na kolejne dwie pory roku. Wrogość ustaje wzajemnie, nie dając szansy samurajom na skrwawienie oręża w bratobójczej walce.
14. Podczas budowy kanałów nawadniających chłopi odnaleźli ukryte skrzynie ze złotem. Samuraje w porę stłumili rządzę łatwego wzbogacenia zabijając kilku najbardziej otumanionych robotników. Uznałeś, iż złoto to dat samego Buddy. W dowolnie wybranej prowincji wzniosłeś fortecę.
15. Cesarz udzielił poparcia twojemu klanowi. W ramach poparcia nakazał chłopom przyłączyć się do twoich armii. Otrzymujesz trzy dodatkowe armie (3), do dowolnego rozmieszczenia.
16. Legendarny kensai założył w jednej z twoich prowincji szkołę szermierczą. Poskutkowało to podniesieniem wartości bojowej samurai i zwiększeniem ich mobilizacji. Przy kolejnej rekrutacji, wykonywanej podczas zaplanowania osobistej akcji (dotyczy: akcja za dwie skrzynie złota umieść trzy armie), gracz umieszcza w danej prowincji pięć armii (5).
17. Twoi shinobi donieśli, iż ludzie są niezadowoleni z twych rządów. Musisz natychmiast przemieści wszystkie armie, prócz jednego (1) garnizonu stacjonującego w prowincji objętej akcją, gdzie znajduje się ich najwięcej
i rozdzielić je tam gdzie jest ich odpowiednio najmniej.
18. Twój ród posiada obecnie najlepszą technologię. Otrzymujesz premię
z legendarnych pól w postaci dwóch jednostek ryżu (2).
19. Odwiedziłeś święty chram, kapłani zapewnili ci przychylność bogów. Przez dwie pory roku (2) jesteś nietykalny dla przeciwników, lecz samemu możesz prowadzić walki. Akcja obowiązuje na wiosnę i jesień.
20. Mnisi z twojej świątyni postanowili dołączyć do walki o sprawę rodu. Przy każdej walce prowadzonej następnej rundzie, otrzymujesz jedną armię (1) do ataku oraz jedną armię (1) przy obronie swych ziem.
WYKONYWANE NA PRZEŁOMIE JESIEŃ/ZIMA przed rozpoczęciem licytacji
Dodatek zasad Szogun grane na k20, AKCJE SAMURAJA, wykonywane poprzez rzut kością przed wykonaniem pierwszej akcji:
1. Twój generał dokonał wyjątkowo udanego rajdu, wojska przemaszerowały przez dwie prowincje atakując wybraną, niepołączoną bezpośrednio z miejsca startowego. Dokonujesz dodatkowego ataku na prowincję gracza/neutralną mogąc przemieścić armie przez dwie prowincje.
2. Ninja zabija wrogiego taisho, morale pośród żołnierzy spadło. Gracz przeciwny (wybrany przez gracza-sprawcę) traci jedną (1) armię z własnej prowincji wybranej przez gracza po lewej.
3. Gejsza uwiodła wrogiego generała, jego armia (1) przechodzi na Twoją stronę. Decydujesz z której prowincji usuwana zostanie jedna armia przeciwnika.
4. Twoi shinobi wzniecili powstanie w jednej z wrogich prowincji. Gracz sprawca wybiera samodzielnie prowincję w której, wybucha bunt z puli kart przeciwnika. Na wylosowanej prowincji kładzione są dwa znaczniki buntu, bez względu na zastaną sytuację prowincji.
5. Jeden z twoich generałów zwyciężył w czterech bitwach wzbudzając podziw wśród chłopów. Wieść o jego wyczynach poniosła entuzjastyczną falę po wszystkich twoich prowincjach. Przy najbliższej rekrutacji otrzymujesz jedną armię do dowolnego rozmieszczenia.
6. Grupa wędrujących roninów napadła jedną z twoich prowincji. Tracisz jedną armię, wysłaną do stłumienia zamieszek. Gracz po lewej wybiera, w której prowincji doszło do napadu.
7. Twoją prowincję nawiedziła grupa oświeconych mnichów buddyjskich, założywszy chram postanowili wybudować okazałą świątynię. Otrzymujesz świątynię w dowolnie wybranej przez siebie prowincji.
8. Wrogi ninja dokonał udanego zamachu na życie jednego z twoich generałów. Tracisz jedną armię (1) z prowincji wybranej przez gracza po lewej.
9. Cesarz udzielił poparcia twojemu klanowi. W ramach okazania poparcia wysłał sześć skrzyń (6) złota.
10. Twoja ludność należy do najszczęśliwszych w całej Japonii. Otrzymujesz dary od wieśniaków w postaci trzech skrzyń złota.
11. Twoja ludność należy do najlojalniejszych w całej Japonii. Przy najbliższej rekrutacji otrzymujesz trzy armie do dowolnego rozdziału.
12. Legendarna gejsza po upojnej nocy zabiła jednego z twoich generałów. Tracisz armię w wybranej z puli twoich kart prowincji przez gracza po lewej.
13. Twojemu shinobi udało się ustalić, że wróg przygotowuje atak. Wybrany gracz musi odsłonić przed wykonaniem akcji jedną z kart ataku na planszy, tracąc ruch. Jeżeli wykonał ruch w danej turze, przywilej przechodzi do następnej rundy.
14. Japonię nawiedził wyjątkowo ciężki sztorm. Gracz sprawca w wybranej prowincji traci dowolnie wybrany przez gracza po lewej jeden budynek (1).
15. Zdołałaś przekupić samurajów uznanych za roninów, napadli oni na jedną z wrogich prowincji zabijając wielu wieśniaków. Wybrany gracz zmniejsza swój zbór ryżu o trzy (3). Bez względu czy wykonał już akcję skonfiskuj ryż.
16. Ciemiężeni Chińscy rybacy zaatakowali jedną z twoich przybrzeżnej prowincji. Tracisz w prowincji nadmorskiej wybranej z puli kart, przez gracza po lewej dwie armie (2). W przypadku braku wojska w wyznaczonej prowincji, należy umieścić na niej dwa znaczniki buntu chłopskiego. Jeżeli w wyznaczonej prowincji znajduje się tylko jedna armia, wówczas należy umieścić jeden znacznik buntu chłopskiego oraz usunąć armię do puli ogólnej.
17. Twoje wojska powróciły po długiej wyprawie grabieżczej do Korei, jednak bez większych łupów. W wybranej przez gracza prowincji rozlokowane zostają dwie (2) dodatkowe armie.
18. Wojownicy cienia odkryli skarbiec twojego wroga, nocą grupa ashigaru dokonała grabieży. Gracz sprawca od dowolnie wybranego przeciwnika otrzymuje dwie (2) skrzynie złota.
19. Straszliwa klęska urodzaju, zbierasz o trzy jednostki ryżu (3) mniej przez dwie pory roku.
20. Do jednego z miast przybyła grupa teatralna. Ujęta gorącym przyjęciem postanowiła zatrzymać się na twoich ziemiach. Gracz-sprawca otrzymuje możliwość wybudowania teatru no w dowolnie wybranej prowincji. Z prowincji zaś znikają wszelakie oznaki chłopskich buntów.
" - Pola Rohanu? Pola Rohanu, powiadasz. Dobra to dla nas nowina."
Re: Shogun
Z grzeczności mógłbyś doczytać do końcaMisterC pisze:No niestety, po tym fragmencie nie miałem woli czytać dalej.Lekt pisze:Tracisz prowincję wybraną przez gracza po lewej z ogólnej puli kart prowincji. Wszystkie stacjonujące tam armie są usuwane do puli ogólnej, budynki zaś stają się neutrale.
Zaproponowane pozycję można zmodernizować o dokonanie samodzielnej decyzji odnośnie utraty prowincji. Proponuję przypomnieć sobie zasady panujące w komputerowym Szogunie. Wszelakie klęski, zabójstwa oraz wysokość zbioru ryżu są losowe - zatem zmienne podobnie jak rzut kością, pozostaje namacalnym zamiennikiem obliczeń procesora i wymysłów twórców gry. Pisałeś o zabawia w bijącego i bitego. Proponowany dodatek obowiązuje jedynie dwa razy podczas całego roku. Jego wpływ może co prawda pogrążyć gracza-sprawcę, ale również pomóc mu zdobyć więcej punktów. Aspekt losowości pozostaje, ale przyćmiewa go mnogość opcji oraz ich różnorodność. Karty wydarzeń nie dotyczą większości z zaproponowanych dodatkowych atrakcji, zaś wiele akcji obejmuje więcej niżeli jednego gracza. Na razie to wersja robocza, którą trzeba dotrzeć podczas grania. Wciąż jednak usiłuję zrozumieć Twój zarzut odnośnie nadmiaru losowości. Racja jednak jeśli idzie o innowacyjność, to jedynie indywidualna próba uatrakcyjnienia gry, która wciągaMisterC pisze:Gdyby było tak, że po rzucie następują wydarzenia w miarę utrzymujące stabilność gry np. wielkie pożary sprawiają, że każdemu z graczy idzie z dymem jedna budowla, albo gracz coś tam traci, ale w zamian zyskuje, to jeszcze można by z tym eksperymentować. Chociaż zaraz, są karty wydarzeń, które zmieniają się w każdej porze roku, więc to w sumie nie byłby zbytni wynalazek, ot wymyślenie kolejnych (mogliby z tego zrobić mikro dodatek).
Odnośnie zaś kart wydarzeń, moim zdaniem jest ich zdecydowanie zbyt mało.
Pozdrawiam.
" - Pola Rohanu? Pola Rohanu, powiadasz. Dobra to dla nas nowina."
- Witold Janik
- Posty: 445
- Rejestracja: 25 sty 2008, 13:00
- Lokalizacja: spod Warszawy
- Kontakt:
Re: Shogun
Generalnie brzmi ciekawie, czasem jednak uważam, że zmiany mogą być zbyt drastyczne (typu "3 ryżu" to bardzo dużo).
AKCJE DAIMYO
18. Może 2 punkty zwycięstwa? W żadnym wydarzeniu nie uzyskujemy PZów, a może warto by wprowadzić dla urozmaicenia (1-2, nie więcej).
4 i 19 zdecydowanie IMHO za mocne.
AKCJE SAMURAJA
5. Jeden z twoich generałów zwyciężył wczterech wielu bitwach wzbudzając podziw wśród chłopów samurajów [...]. Ashigaru mieli takie pojęcia jak 'honor' i 'chwała' w głębokim poważaniu, na wojnę szli z chęci zysku lub uzyskania lepszej pozycji społecznej.
9. Cesarz udzielił poparcia twojemu klanowi. W ramach okazania poparcia wysłał sześć skrzyń (6) złota.
Niestety nie jestem w stanie teraz znaleźć w której to książce miałem (Alzheimer nie popuszcza ), ale czytałem, że jeden z cesarzy w pewnym momencie, żeby mieć jakieś pieniądze siedział na rozstaju dróg i sprzedawał ludziom swoje autografy. Inny zaś kilka lat musiał czekać na ucztę z okazji swojej 'koronacji', bo nie było za co jej zorganizować. Wydaje mi się (było by to logiczne), że odnosiło się to do sytuacji po wojnie Onin 1467–1477 (stopniowy spadek znaczenia i roli cesarza i szogunatu). Także raczej nie było im tak różowo, żeby dawać 6 skrzyń złota
AKCJE DAIMYO
18. Może 2 punkty zwycięstwa? W żadnym wydarzeniu nie uzyskujemy PZów, a może warto by wprowadzić dla urozmaicenia (1-2, nie więcej).
4 i 19 zdecydowanie IMHO za mocne.
AKCJE SAMURAJA
5. Jeden z twoich generałów zwyciężył w
9. Cesarz udzielił poparcia twojemu klanowi. W ramach okazania poparcia wysłał sześć skrzyń (6) złota.
Niestety nie jestem w stanie teraz znaleźć w której to książce miałem (Alzheimer nie popuszcza ), ale czytałem, że jeden z cesarzy w pewnym momencie, żeby mieć jakieś pieniądze siedział na rozstaju dróg i sprzedawał ludziom swoje autografy. Inny zaś kilka lat musiał czekać na ucztę z okazji swojej 'koronacji', bo nie było za co jej zorganizować. Wydaje mi się (było by to logiczne), że odnosiło się to do sytuacji po wojnie Onin 1467–1477 (stopniowy spadek znaczenia i roli cesarza i szogunatu). Także raczej nie było im tak różowo, żeby dawać 6 skrzyń złota
- Albo my graliśmy źle, albo wy (...), w naszej partii wyniki były w granicach 20-30. Co prawda gra skończyła się szybko (wcześnie papież umarł), ale chyba nie może to mieć aż takiego wpływu.
- U nas papież umarł w ostatniej turze - może stąd różnica.
- U nas papież umarł w ostatniej turze - może stąd różnica.
Shogun
Racja, jak pisałem to tylko wersja robocza, wstępna. Należałoby rozegrać z podobnymi zasadami kilka partii, aby dotrzeć i wypośrodkować zmiany wartości niesionych przez poszczególne akcje.Witold Janik pisze:Generalnie brzmi ciekawie, czasem jednak uważam, że zmiany mogą być zbyt drastyczne (typu "3 ryżu" to bardzo dużo).
Przyznam, iż PZ nie brałem po uwagę. Dzięki za podpowiedźWitold Janik pisze:AKCJE DAIMYO
18. Może 2 punkty zwycięstwa? W żadnym wydarzeniu nie uzyskujemy PZów, a może warto by wprowadzić dla urozmaicenia (1-2, nie więcej).
4 i 19 zdecydowanie IMHO za mocne.
Ashigaru nie uznawali pojęcia honoru i chwały, o których piszesz na sposób szlacheckiej kasty samurai, jednak trzeba pamiętać, iż nie wszyscy pochodzili na najuboższych warstw. "Lekkostopi" jako bushi, zaciągani byli głównie na zasadzie wojska pomocniczego, często stanowiącego podstawę miejskiego garnizonu lub formę straży. Polecam zaglądnąć do książek Aleksandra Śpiewakowskigo lub Antoniego Ślósarczyka, którzy rozkładają strukturę wojskową na czynniki pierwsze. I mógłbyś wyjaśnić, co miałeś na myśli pisząc o chęci uzyskania "lepszej pozycji społecznej"? Awans ze stanu chłopskiego był praktycznie i teoretycznie niemożliwy. Japoński feudalizm był okrutnie "skuteczny" i jasny w brzmieniu w kwestii urodzenia, krwi i przysposobienia.Witold Janik pisze:AKCJE SAMURAJA
5. Jeden z twoich generałów zwyciężył wczterechwielu bitwach wzbudzając podziw wśródchłopówsamurajów [...]. Ashigaru mieli takie pojęcia jak 'honor' i 'chwała' w głębokim poważaniu, na wojnę szli z chęci zysku lub uzyskania lepszej pozycji społecznej..
Owszem znów racja, imienia cesarza również potrafię sobie przypomnieć. Konkretniej rodzina zmarłego niebiańskiego władcy zwlekała z uroczystościami pogrzebowymi z powodu pustek w skarbcu. Jednak... to tylko zasady do gry, która z rzekomym pojęciem "prawdy" historycznej, nazbyt wiele również wspólnego nie ma prócz kilku niuansów. Lata wskazane przez Ciebie za okres wojny Onin-u to raczej okres przejściowy między upadkiem świetności drugiego szogunatu rodu Ashikaga a czasami przed okresem Sengoku Jidai. Rola cesarza zmalała już wystarczająco marginalnie za panowania szogunów Hojo i mongolskich inwazji. W myśl literatury podmiotu wskazuje na okres schyłku roli hetmana jaki w myśl zasad wojskowych był Japoński "głównodowodzący do zwalczania barbarzyńców", na okres krótko przed restauracją Meiji, lecz to już temat na książkęWitold Janik pisze:9. Cesarz udzielił poparcia twojemu klanowi. W ramach okazania poparcia wysłał sześć skrzyń (6) złota.
Niestety nie jestem w stanie teraz znaleźć w której to książce miałem (Alzheimer nie popuszcza ), ale czytałem, że jeden z cesarzy w pewnym momencie, żeby mieć jakieś pieniądze siedział na rozstaju dróg i sprzedawał ludziom swoje autografy. Inny zaś kilka lat musiał czekać na ucztę z okazji swojej 'koronacji', bo nie było za co jej zorganizować. Wydaje mi się (było by to logiczne), że odnosiło się to do sytuacji po wojnie Onin 1467–1477 (stopniowy spadek znaczenia i roli cesarza i szogunatu). Także raczej nie było im tak różowo, żeby dawać 6 skrzyń złota
" - Pola Rohanu? Pola Rohanu, powiadasz. Dobra to dla nas nowina."
Re: Shogun
Ciekawe, że wydany ma być w sierpniu, a tu nic, w zasadzie, o nim nie wiadomo.
Poza, prawie pewnym, nowym mechanizmem w postaci tytułowego cesarskiego dworu.
Na BGG można poczytać spekulacje.
Jako wielbiciel Szoguna pewnie kupię, jeśli nie będzie ani absurdalny, ani absurdalnie drogi.
Poza, prawie pewnym, nowym mechanizmem w postaci tytułowego cesarskiego dworu.
Na BGG można poczytać spekulacje.
Jako wielbiciel Szoguna pewnie kupię, jeśli nie będzie ani absurdalny, ani absurdalnie drogi.
- bogas
- Posty: 2790
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 350 times
- Been thanked: 630 times
Re: Shogun
Wg informacji znalezionej na BGG, za to cudo przyjdzie zapłacić ok. 24 euro! Cena ociera się więc o absurd.Camilus pisze:Jako wielbiciel Szoguna pewnie kupię, jeśli nie będzie ani absurdalny, ani absurdalnie drogi.
Re: Shogun
'The first expansion to Dirk Henn's "Shogun". Available in August 2010!'
http://www.boardgamegeek.com/boardgamee ... nnos-court
http://www.boardgamegeek.com/boardgamee ... nnos-court
Ostatnio zmieniony 04 sie 2010, 10:52 przez Lekt, łącznie zmieniany 2 razy.
" - Pola Rohanu? Pola Rohanu, powiadasz. Dobra to dla nas nowina."
-
- Posty: 17
- Rejestracja: 22 mar 2010, 21:05
- Lokalizacja: Tokarnia
Re: Shogun
Witam!Grałem w Szoguna po raz 5 ...jest super udało mi się wciagnąć do gry kumpli i braci ale nie wiem jedndego.
1.Gdy gracz A atakuje gracza B (gracz B posiada na swojej aktualnie atakowanej prowincji zamek ) po walce gracz A wygrywa i jednym wojskiem przechodzi na zdobytą prowincję to zamek zdejmuje się czy zostaje ?
2.Jezeli gracz A atakuje gracza B ( gracz B posiada na aktualnie atakowanej prowincji 2 znaczniki buntu) to chlopi stają po stronie atakującego czy nie biorą udziału w bitwie?
proszę o szybką odpowiedź i pozdrawiam.
1.Gdy gracz A atakuje gracza B (gracz B posiada na swojej aktualnie atakowanej prowincji zamek ) po walce gracz A wygrywa i jednym wojskiem przechodzi na zdobytą prowincję to zamek zdejmuje się czy zostaje ?
2.Jezeli gracz A atakuje gracza B ( gracz B posiada na aktualnie atakowanej prowincji 2 znaczniki buntu) to chlopi stają po stronie atakującego czy nie biorą udziału w bitwie?
proszę o szybką odpowiedź i pozdrawiam.
- bogas
- Posty: 2790
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 350 times
- Been thanked: 630 times
Re: Shogun
Oczywiście zamek zostaje.piotrekwrobel11 pisze:Witam!Grałem w Szoguna po raz 5 ...jest super udało mi się wciagnąć do gry kumpli i braci ale nie wiem jedndego.
1.Gdy gracz A atakuje gracza B (gracz B posiada na swojej aktualnie atakowanej prowincji zamek ) po walce gracz A wygrywa i jednym wojskiem przechodzi na zdobytą prowincję to zamek zdejmuje się czy zostaje ?
Nie biorą udziału w bitwie.piotrekwrobel11 pisze: 2.Jezeli gracz A atakuje gracza B ( gracz B posiada na aktualnie atakowanej prowincji 2 znaczniki buntu) to chlopi stają po stronie atakującego czy nie biorą udziału w bitwie?
proszę o szybką odpowiedź i pozdrawiam.
-
- Posty: 17
- Rejestracja: 22 mar 2010, 21:05
- Lokalizacja: Tokarnia
- Pastorkris
- Posty: 901
- Rejestracja: 10 lis 2009, 07:30
- Lokalizacja: Katowice
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
-
- Posty: 174
- Rejestracja: 02 kwie 2009, 10:07
- Lokalizacja: Wodzisław Śl.
- Has thanked: 29 times
Re: Shogun
Biorą udział w bitwie i stają po stronie atakującego.bogas pisze:Nie biorą udziału w bitwie.piotrekwrobel11 pisze: 2.Jezeli gracz A atakuje gracza B ( gracz B posiada na aktualnie atakowanej prowincji 2 znaczniki buntu) to chlopi stają po stronie atakującego czy nie biorą udziału w bitwie?
proszę o szybką odpowiedź i pozdrawiam.
- bogas
- Posty: 2790
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 350 times
- Been thanked: 630 times
Re: Shogun
Skąd ten wniosek?gordon_shumway pisze:Biorą udział w bitwie i stają po stronie atakującego.bogas pisze:Nie biorą udziału w bitwie.piotrekwrobel11 pisze: 2.Jezeli gracz A atakuje gracza B ( gracz B posiada na aktualnie atakowanej prowincji 2 znaczniki buntu) to chlopi stają po stronie atakującego czy nie biorą udziału w bitwie?
proszę o szybką odpowiedź i pozdrawiam.
Re: Shogun
W kwestii fabularnej gry, gdyby nie kierować się zasadami instrukcji, można by uznać, iż zbuntowani chłopi szykujący powstanie, przywitają wojska innego pana z radością. Wszak nowy pan (najeźdźca) oznacza nowy porządek, jednak również kolejne obciążenia, zatem chłopi najzwyczajniej w świecie nie wezmą udziału w żadnej walce, tylko przeczekają aż pan-ciemiężyciel wybiją się wraz ze stroną atakującą. Zatem przychylam oko ku opcji, totalnej bierności chłopów w opisanym przypadku walki. I również pytam w myśl poprzednika, skąd podobny wniosek? Pozdrawiam.
" - Pola Rohanu? Pola Rohanu, powiadasz. Dobra to dla nas nowina."
- bogas
- Posty: 2790
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 350 times
- Been thanked: 630 times
Re: Shogun
Ja pominę kwestię fabularną, chociaż w Shogunie jest ona akurat wyczuwalna i skupię się na faktach.
1) Instrukcja nigdzie nie wspomina o tym, że zbuntowani chłopi przyłączają się do atakującego.
2) Instrukcja wspomina natomiast, że w przypadku gdy chłopi NIE UCZESTNICZĄ w walce pozostają na tacce wieży bitewnej (w innym przypadku są z niej zdejmowani).
3) Z punktu 2 wynika, że jest taki przypadek gdy chłopi nie uczestniczą w walce. A jedynym takim momentem (kiedy chłopi NIE UCZESTNICZĄ w walce) jest atak na prowincję ze znacznikami buntu właśnie. W pozostałych przypadkach chłopi zawsze biorą udział w walce.
1) Instrukcja nigdzie nie wspomina o tym, że zbuntowani chłopi przyłączają się do atakującego.
2) Instrukcja wspomina natomiast, że w przypadku gdy chłopi NIE UCZESTNICZĄ w walce pozostają na tacce wieży bitewnej (w innym przypadku są z niej zdejmowani).
3) Z punktu 2 wynika, że jest taki przypadek gdy chłopi nie uczestniczą w walce. A jedynym takim momentem (kiedy chłopi NIE UCZESTNICZĄ w walce) jest atak na prowincję ze znacznikami buntu właśnie. W pozostałych przypadkach chłopi zawsze biorą udział w walce.
-
- Posty: 174
- Rejestracja: 02 kwie 2009, 10:07
- Lokalizacja: Wodzisław Śl.
- Has thanked: 29 times
Re: Shogun
jak to mówią: mea culpa. Rzeczywiście sprawdziłem i chłopi pozostają bierni w takim wypadku. Przepraszam za wprowadzone zamieszanie Nie wiem skąd mi się to wzieło, powiem więcej do tej pory tak zawsze grałem Ale człowiek uczy się przez całe życie
-
- Posty: 17
- Rejestracja: 22 mar 2010, 21:05
- Lokalizacja: Tokarnia
Re: Shogun
nawet jeżeli są 2 lub 3 znaczniki buntu???powinno być właśnie tak że chłopi stają do walki po stronie atakującego jeżeli na atakowanej prowincji znajdują się 2znaczniki buntu
- bogas
- Posty: 2790
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 350 times
- Been thanked: 630 times
Re: Shogun
Co znaczy powinno? Bo tak byś chciał czy takie są zasady?piotrekwrobel11 pisze:nawet jeżeli są 2 lub 3 znaczniki buntu???powinno być właśnie tak że chłopi stają do walki po stronie atakującego jeżeli na atakowanej prowincji znajdują się 2znaczniki buntu