La Citta

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
berem
Posty: 1218
Rejestracja: 26 sie 2008, 14:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

La Citta

Post autor: berem »

Ostatnio jak grałem na 4 osoby zdarzyło się że jedno z miast kolegi bardzo straciło na wartości i stało się „pożywką” dla okolicznych i stąd pytania na końcu postu.

Polem startowym dla każdego miasta jest zamek.
W czasie fazy przemieszczania obywateli z miasta do miasta ze względu na odkryte karty głosu ludu.
Jeśli w danym mieście pod koniec tej fazy będzie mniej obywateli niż budynków to nadmiarowe budynki zdejmuje się z mapy.

Tylko co zrobić jak w mieście jest już tylko 1 figurka obywatela i trzeba ja przemieścić do innego miasta?

Czy taki zamek tez trzeba zdjąć a jeśli tak to czy można jeszcze w czasie gry go postawić na nowo?
Jeśli nie zdejmuje się go to czy produkuje on żywność (jeśli jest przyległy do terenów rolniczych) potrzebną na koniec tury dla danego gracza (na początku następnej tury przybywa przecież w każdym zamku 1 obywatel i do tego też)?
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2797
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 353 times
Been thanked: 637 times

Re: La Citta

Post autor: bogas »

berem pisze: Tylko co zrobić jak w mieście jest już tylko 1 figurka obywatela i trzeba ja przemieścić do innego miasta?
Niszczysz zamek i miasto znika z powierzchni.... planszy ;)
berem pisze:Czy taki zamek tez trzeba zdjąć a jeśli tak to czy można jeszcze w czasie gry go postawić na nowo?
Oczywiście. Do tego służą trzy karty polityki, które każdy gracz ma do dyspozycji w turze. Zagrywasz kartę, szukasz odpowiedniego miejsca (nie bliżej niż 3 puste od innego miasta), bierzesz jednego nadmiarowego obywatela z innego swojego miasta i dokładasz dwóch z puli ogólnej. Potem jeszcze żetony żywności (o ile nowy zamek sąsiaduje z polami) i gotowe. Miasto jak malowane!
berem
Posty: 1218
Rejestracja: 26 sie 2008, 14:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Re: La Citta

Post autor: berem »

Chodziło mi czy taki "zniszczony" żeton będzie dalej dostępny bo jest ich 4 dla każdego gracza. Ale myślę że na pewno tak.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2797
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 353 times
Been thanked: 637 times

Re: La Citta

Post autor: bogas »

berem pisze:Chodziło mi czy taki "zniszczony" żeton będzie dalej dostępny bo jest ich 4 dla każdego gracza. Ale myślę że na pewno tak.
Tak, będzie dostępny.
Awatar użytkownika
asiok
Posty: 1423
Rejestracja: 09 paź 2008, 17:29
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 331 times
Been thanked: 76 times

Re: La Citta

Post autor: asiok »

Mam prośbę - ma ktoś może polską instrukcję do La Citty? Przyszł mi właśnie wersja angielsko/niemiecka- wydawało mi się, że instrukcja pl jest na rebelu aleniestety :(

Jeżeli ktoś ma jakiegoś pdfa - bardzo proszę...
Awatar użytkownika
asiok
Posty: 1423
Rejestracja: 09 paź 2008, 17:29
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 331 times
Been thanked: 76 times

Re: La Citta

Post autor: asiok »

Haaalo... Nikt nie ma :( ?
Awatar użytkownika
Maras
Posty: 598
Rejestracja: 25 paź 2006, 20:50
Lokalizacja: Płock
Kontakt:

Re: La Citta

Post autor: Maras »

Wszedłem w posiadanie La Citta i przebijam się przez angielską dosyć długą instrukcję. Mój angielski jest kiepski, więc pojawiają się pewne wątpliwości w rozgrywce.
Proszę o pomoc, tych którzy maja partię w La Citta za sobą o weryfikację podstawowej rozgrywki. Reszta wyjdzie w "praniu".

O co gramy (po 6 rundach)
- za każdego obywatela otrzymuje 1 punkt.
- za każde miasto który ma przynajmniej, budynek z trzech obszarów (kultury, edukacji, zdrowia) premia 3 pnkty.
(szpital jest specjalnie użyteczny tutaj, od to liczy się dla dwu dziedzin: kultury i zdrowia.)
Gracz traci 5 punktów, jeśli na końcu gry 6 szósta runda) jacyś jego obywatele emigrują z powodu braku jedzenia.

Gra toczy się 6 rund a każda runda składa się 8 faz.
1. Wybór gracza ropoczynajacego
Jasna sprawa zgodnie ze wskazówkami zegara (zaczyna gracz po lewej stronie)
2. Wyłożenie karty "głosu ludu".
Po lewej stronie planszy wykładamy cztery karty z tym, że tylko jedna powinna być odsłonięta. W sumie stos tworzy 27 kart po 9 kart z trzech dziedzin: Kultury, nauki i higeny. Podczas tej fazy karta sygnalizuje w jakim kierunku powinna być rozudwa naszy miast. Rzeczywiste potrzeby poznamy dopiero w fazie 6
3. Wypłata złota z banku. Jeżeli nasze misto jest w pobliżu kamieniołomu otrzymujemy 1 monetę jeżeli w pobliżu kilku odpowiednio więcej
4. Wzrost populacji . Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale każde miasto otrzymuje nową figurkę czyli 1.000 mieszkańców. Zaczynamy z dwoma miastami i dwoma ludzikami.
Są pewne ograniczenia: jeśli na w naszym mieście znajduje się pięć figurek i nie mamy marketu nie ma możliwości dostawienia kolejnej figurki. Potem budowa fontanny.... Żeby wybudować dowolny budynek musimy mieć figurkę, którą umieścimy na tym heksie.

5.Faza -Pięć rund politycznych.
Gracze zaczynają grę zaopatrzeni w 3 karty akcji. Na karcie jest możliwość wyboru jednej z trzech czynności
- budowa małego budynku,
- wzięcie 2 monet złota z banku
- założenie nowego miasta (można pobudować tylko jedno miasto w roku)
Po zagraniu tej karty jest odwracana do góry, ale można ją wykorzystać w roku następnym (w kolejnej rundzie). Zagranie jednej z tych akcji z karty wykonywane jest za darmo.
Po prawej stronie planszy zostaje wyłożonych siedem kart politycznych. Te akcje obciążone są już kosztem i można wybrać kartę i od razu ją zagrać. Kartę zabiera się przed sobą. Na jej jej miejscu na planszy pojawia się nowa ze stosu
Akcje są w miarę jasne. Posiadam wersję Rio Grande Games bez tekstu (same grafy)
Dzięki kartom można wybudować średnie i duże budynki, podejrzeć wyłożonych na początku kart głosu ludu, dodać ludzi do miasta, czy zwiększyć poziom uzyskiwanej żywności.
Rozumiem, że łącznie z kartą akacji, każdy gracz musi mieć 5 zagranych kart. Czy może zagrać trzy karty akcji i 2 karty polityczne.
6.Ujawnienie kart głosu ludu. Tu trochę nie rozumiem. Mówi się, o różnych konfiguracjach kart. Wygrywa ta dziedzina, która posiada większość w kartach. Czy tak?
7. Migracja między miastami. Jeżeli miasta są w odległości 3 lub mniej heksów od miast przeciwników. (czyli pierwsze jedna, dwie rundy to chyba nie ma migracji). Ludność "musi" czy może wybrać lepszą lokalizację gdzie ma lepsze warunki w jednej trzech dziedzin: Tu proszę o wyjaśnienie bo ta faza jest dla mnie do końca jasna. Mogą migrować tylko ludzie z miast krańcowych i te można burzyć, jeżeli nie ma na nich ludzi.
8. Wyżywienie ludności. Z tego co widzę to mamy tylko dwie możliwości zdobywania żywności: farmy i karty polityki zwiększające ich wydajność. Wszyscy mieszkańcy są liczeni i wyżywiani posiadanym zbożem. Jeżeli zboża jest za mało nadwyżki ludzi znikają z miasta.

To tyle z podstawowej rozgrywki. Proszę o weryfikację czy czegoś nie pokręciłem. Pojawiają się jeszcze reguły dotyczące szczególnych obywateli (kolorowe figury) ale tego jeszcze nie rozgryzłem.
Z tego co widzę trzeba znaleźć sposób na żywność i kasę. Niby nic, ale
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: La Citta

Post autor: zephyr »

Ujawnienie głosu ludu pokazuje jaka kategoria będzie się liczyć przy migracjach.
W przypadku rozkładów 3-1 i 2-1-1 liczy się tylko dominująca, w przypadku 2-2 obie
(jest opisane jak to działa przy obu, nie pamiętam)

Podczas fazy migracji gracze rozpatrują się po kolei wszystkie swoje miasta. Nie pamiętam czy to gracz zabierający ludziki czy oddający wykonuje to w swojej turze, w każdym razie miasto z lepszym wynikiem zabiera obywatela miastu z gorszym.

Co do żywności to trzeba mieć farmy w wystarczajacej ilości dla populacji wszystkich miast. Tymczasowy problem można załatwić kartą, ale karta nie działa na koniec gry, więc i tak trzeba mieć farmy.

Co do wysysania w pierwszych turach, zależy od graczy. Ja grałem raz i był jeden fajny finansowo region, więc od początku miałem sąsiada.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2797
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 353 times
Been thanked: 637 times

Re: La Citta

Post autor: bogas »

No to spróbujmy. Uwaga, będzie długo.
Maras pisze: 3. Wypłata złota z banku. Jeżeli nasze misto jest w pobliżu kamieniołomu otrzymujemy 1 monetę jeżeli w pobliżu kilku odpowiednio więcej
Raczej powiedziałbym, że dostajemy złoto, gdy w naszym mieście mamy kamieniołom, który przylegać musi do terenu gór.
Maras pisze:4. Wzrost populacji . Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale każde miasto otrzymuje nową figurkę czyli 1.000 mieszkańców. Zaczynamy z dwoma miastami i dwoma ludzikami.
Zaczynamy z dwoma miastami, ale z 6 ludzikami, po 3 w każdym mieście. 4 w kolorze gracza (być może stąd błąd) gracze trzymają przed sobą. A w fazie 4 przychodzi (a może rodzi się) do każdego miasta nowy obywatel, którego kładziemy w pałacu. Oczywiście limity 5 (rynek) i 8 (studnia - w wersji niemieckiej nie ma fontanny) obywateli obowiązują i jeśli nie ma miejsca to populacja nie wzrasta.
Maras pisze:Są pewne ograniczenia: jeśli na w naszym mieście znajduje się pięć figurek i nie mamy marketu nie ma możliwości dostawienia kolejnej figurki. Potem budowa fontanny.... Żeby wybudować dowolny budynek musimy mieć figurkę, którą umieścimy na tym heksie.
Tutaj mała uwaga. Trzeba uważać żeby nie zablokować sobie możliwości rozwoju miasta powyżej 8 obywateli. O co chodzi? Budując budynek musimy postawić na nim 1 obywatela z pałacu. Jeśli mamy w mieście 8 budynków (w tym startowy pałac) to na każdym musi stać ludzik. Jeśli wśród tych 8 budynków nie ma studni to klops. Do miasta nie może przybyć żaden nowy obywatel, a ten jest potrzebny do budowy budynku, w tym przypadku studni. Jedyna szansa, że jeden ludzik wyemigruje, zburzymy opuszczony budynek i z robi się miejsce na "wolnego" obywatela, którego będziemy mogli postawić na studni. W przypadku rynku ryzyka nie ma, bo budując rynek od razu dokładamy go z ludzikiem z zasobów ogólnych (ot taki bonus tylko dla tego budynku).
Maras pisze:Rozumiem, że łącznie z kartą akacji, każdy gracz musi mieć 5 zagranych kart. Czy może zagrać trzy karty akcji i 2 karty polityczne.
5 kart to maks. Mamy pięć okrążeń, gdzie każdy gracz zagrywa jedną kartę, albo pasuje. Może zagrać 1 z 3 kart akcji albo kartę polityki. Może więc być tak jak piszesz 2:3, a może być 5:0 dla kart polityki ;) Można też spasować i nie zgrać karty w swojej kolejce.
Maras pisze:6.Ujawnienie kart głosu ludu. Tu trochę nie rozumiem. Mówi się, o różnych konfiguracjach kart. Wygrywa ta dziedzina, która posiada większość w kartach. Czy tak?
Tak. Mamy 4 karty w każdym roku i 3 dziedziny. W danym roku ta dziedzina jest ważna dla ludu, której kart jest najwięcej, może się jednak zdarzyć remis pomiędzy dwoma dziedzinami (2:2). Wtedy o tym jaka dziedzina jest ważniejsza, spośród tych remisujących, decyduje gracz.
Maras pisze:7. Migracja między miastami. Jeżeli miasta są w odległości 3 lub mniej heksów od miast przeciwników. (czyli pierwsze jedna, dwie rundy to chyba nie ma migracji). Ludność "musi" czy może wybrać lepszą lokalizację gdzie ma lepsze warunki w jednej trzech dziedzin: Tu proszę o wyjaśnienie bo ta faza jest dla mnie do końca jasna. Mogą migrować tylko ludzie z miast krańcowych i te można burzyć, jeżeli nie ma na nich ludzi.
W drugiej rundzie już zdarzają się migracje (w pierwszej jeszcze nie widziałem). Runda odbywa się na takiej zasadzie:
- gracz, który jest graczem startowym zaczyna i wybiera jedno ze swoich miast po czym sprawdza czy w pobliżu (odległość 3 lub mniej heksów) jest inne miasto, które ma mniej punktów (suma łuków na budynkach) w dziedzinie, którą wskazały karty głosu ludu (jeśli był remis to wybiera dziedzinę),
- jeśli takie miasto lub miasta są to z każdego przechodzi jeden obywatel, którego kładziemy w pałacu (limity pojemności miast dalej obowiązują i jak się nie mieści to odrzucamy go do zasobów ogólnych), jeśli przy okazji obywatel taki opuścił budynek (gdy nie ma "wolnych" ludzików w pałacu) to budynek ten zostaje zburzony (tylko najbardziej skrajne budynki mogą zostać zburzone), jeśli zburzona została farma to gracz musi odrzucić odpowiednią ilość żetonów żywności, co baaaardzo boli i może mieć opłakane skutki,
- jeśli takiego miasta czy miast nie ma lub gdy inne miasta mają więcej punktów to nie tracimy ludzików (przynajmniej nie w naszym ruchu :twisted: )
- dalej kolejny gracz wybiera jedno ze swoich miast i ewentualnie przyciąga ludzi z pobliskich miast (nigdy swoich), ale znowu pamiętajmy, że w swoim ruchu ich nie traci,
- gdy wszyscy gracze już raz wybrali swoje miasto to znowu gracz startowy wybiera kolejne swoje miasto (oprócz tego które już rozpatrzył) i znów przyciąga lub nie ludziki z innych miast (jeśli był remis w dwóch dziedzinach to dla tego drugiego miasta może znów wybrać dziedzinę, nie musi to być ta sama dziedzina, którą wybrał dla pierwszego miasta) itd. aż wszystkie miasta zostaną rozpatrzone. Widać więc, że czasem wybór pierwszego miasta jest kluczowy.
Maras pisze:8. Wyżywienie ludności. Z tego co widzę to mamy tylko dwie możliwości zdobywania żywności: farmy i karty polityki zwiększające ich wydajność. Wszyscy mieszkańcy są liczeni i wyżywiani posiadanym zbożem. Jeżeli zboża jest za mało nadwyżki ludzi znikają z miasta.
Postawienie nowego miasta w odpowiednim miejscu też da dodatkowe żetony żywności. Ważna rzecz. Raz zdobyte żetony żywności (na początku gry za pola sąsiadujące z pałacami, potem za farmy i nowe miasta) nie przepadają (jest to taka nasza zdolność produkcyjna a nie ilość wyprodukowanego jedzenia). Jedynie użycie kart polityki zwiększa jednorazowo (w danym roku) wydajność farmy (do tego służą m.in. 4 kolorowi goście, których ma każdy gracz) i nie otrzymujemy wtedy żetonów żywności na stałe. Należy też pamiętać, że karty polityki zwiększające produkcję z farm nie mogą być zagrywane w ostatnim roku (my je po prostu wywalamy jak się pojawią i ciągniemy nową kartę polityki w ich miejsce).
Maras pisze:
Z tego co widzę trzeba znaleźć sposób na żywność i kasę. Niby nic, ale
Trzeba raczej znaleźć sposób jak wyciągnąć ludzi z innych miast, nie tracąc przy tym swoich i zadbać żeby te tłumy wyżywić :)
Awatar użytkownika
Maras
Posty: 598
Rejestracja: 25 paź 2006, 20:50
Lokalizacja: Płock
Kontakt:

Re: La Citta

Post autor: Maras »

OGROMNE DZIĘKUJĘ za weryfikację reguł rozgrywki dla zephyra i bogasa.
Podczas rozgrywki wyjdą wszystkie niuanse, jeżeli nie damy rady będę jeszcze marudzić.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: La Citta

Post autor: zephyr »

• Important: Demolition of empty buildings.
Once all players have completed the migrations to and from their cities, each must demolish (discard back to the common stock) any of his buildings which no longer contain a citizen.
Co oznacza że utratraconego gościa można jeszcze potem odzyskać na innym mieście.
Before the demolition of buildings takes place, a player may redistribute the citizens within a city
Co też może być istotne
Beginning with the start player, each player in turn checks to see if citizens wish to migrate to his cities
to sugeruje ze jednak sprawdza się od razu wszystkie swoje miasta
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6131
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 646 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: La Citta

Post autor: pan_satyros »

jak chodzi na 2 graczy ?
Awatar użytkownika
vder
Posty: 727
Rejestracja: 30 gru 2007, 20:20
Lokalizacja: warszawa
Has thanked: 298 times
Been thanked: 124 times

Re: La Citta

Post autor: vder »

tu trochę było: http://www.gamesfanatic.pl/2006/11/07/la-citta/

mi się trudno odnieść bo grałem tylko raz i teraz gra sobie leży i dojrzewa.
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6131
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 646 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: La Citta

Post autor: pan_satyros »

vder pisze:tu trochę było: http://www.gamesfanatic.pl/2006/11/07/la-citta/

mi się trudno odnieść bo grałem tylko raz i teraz gra sobie leży i dojrzewa.
No to czytałem wcześniej, co mnie właśnie dość zachęciło.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2797
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 353 times
Been thanked: 637 times

Re: La Citta

Post autor: bogas »

pan_satyros pisze:jak chodzi na 2 graczy ?
Chodzi moim zdaniem całkiem nieźle. Kiedyś gdy nie było Le Havra, Agricoli czy race for the Galaxy to często grałem w La Citte z moją lepszą połową. Z perspektywy czasu wciąż uważam La Citte za całkiem fajną grę i oryginalną, jednak dość losową. Ale to już zależy kto co lubi i co komu przeszkadza.
ODPOWIEDZ