Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
ja_n
Recenzent
Posty: 2303
Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Pret-a-Porte

Post autor: ja_n »

Ryu pisze:Potwierdzam :)
Na Pionku udało mi się zagrać z Folkiem, Ja_n i jeszcze kimś (nie pamiętam imienia/nicka). Grało się świetnie. Oczywiście różnica między moją drugą grą a pierwszą pozostałych miała znaczący wpływ na wynik ale cóż to zmienia...??? Na 100% zagram jeszcze nie raz. A kto wie czy się wkrótce nie pojawi na mojej półce z grami :mrgreen:
Ryu nas zmasakrował, skończył grę mając ponad dwa razy tyle kasy co drugi gracz. Dla mnie gra ciekawa, daje pole do kombinowania. Ja skopałem pierwszy kwartał, wziąłem awaryjną pożyczkę i wyszedłem na niej potwornie źle, kompletnie olałem rozwój w pierwszym kwartale, byłem po nim zdecydowanie ostatni. Potem nastawiłem się na najprostszy model biznesu - duże kolekcje, drogie ciuchy, tanio uszyć, drogo sprzedać, gwiazdki może wpadną przy okazji, ale bez napinania się. Udało mi się na tej strategii wyjść na drugie miejsce.

Co do zarzutów dla gry, to mam w zasadzie tylko jeden. Planując walkę o jakość, trendy itp w trakcie akcji wiele rzeczy da się zaplanować i przewidzieć, ale jednej niestety nie bardzo. Niektórzy pracownicy w momencie przeszkolenia dają graczom dodatkowe znaczniki, np. jakości. Gdy wykonuję swoje akcje, tego po prostu nie widać. Nie da się skontrolować kto ma jakich pracowników i co się stanie jeśli ich przeszkoli przed pokazem. A więc można zmarnować akcję na wzięcie dodatkowej jakości (akcja Przygotowania), która potem i tak nic nam nie da, bo ktoś tam wyszkoli sobie pracownika i mnie prześcignie. To mi się zdecydowanie nie podobało. Gdyby szkolenie/rozbudowę przesunąć na początek rundy w miesiącach przygotowawczych, to problem byłby rozwiązany. Inaczej nie znając na pamięć pracowników i budynków, w grze w cztery osoby nie da się wszystkiego ogarnąć i uczciwie zaplanować swoje akcje.

Poza tym jednym zastrzeżeniem, które na szczęście łatwo rozwiązać, gra bardzo mi się podobała i na pewno będę grywał w nią częściej. Muszę przy tej okazji napisać, że rok 2010 jest dla polskich planszówek zupełnie niebywały. Tegoroczne gry polskich autorów przebijają to co jeszcze parę lat temu w ogóle się ukazywało na polskim rynku w ciągu roku.
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Pret-a-Porte

Post autor: mst »

ja_n pisze:Tegoroczne gry polskich autorów przebijają to co jeszcze parę lat temu w ogóle się ukazywało na polskim rynku w ciągu roku.
IMHO przebijają też większość tego co ukazało się na świecie w tym roku. Lepszej niż Pret-a-Porte gry wydanej w 2010 jeszcze nie poznałem, a wysoko oceniam też K2, Magnum Sal i Na Grunwald. :D
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Pret-a-Porte

Post autor: Nataniel »

ja_n pisze:Gdyby szkolenie/rozbudowę przesunąć na początek rundy w miesiącach przygotowawczych, to problem byłby rozwiązany. Inaczej nie znając na pamięć pracowników i budynków, w grze w cztery osoby nie da się wszystkiego ogarnąć i uczciwie zaplanować swoje akcje.
Ten sam miałem pomysł po swoich pierwszych dwóch rozgrywkach w ten weekend na Nordconie. Ulepszanie budynków i pracowników powinno być przed akcjami, aby nie dało się kupić i ulepszyć w tej samej kolejce.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
surmik
Posty: 1494
Rejestracja: 07 sty 2010, 14:22
Lokalizacja: Gdynia
Been thanked: 1 time

Re: Pret-a-Porte

Post autor: surmik »

Jakie są tu największe rezultaty? Gdy czytam, że ktoś miał 450tys w pierwszej rozgrywce to zastanawiam się czy ja jestem taki słaby czy może to gra ma takie możliwości, których jeszcze nie odkryłem? ;)

Czy nie przeszkadza Wam z rozgrywca zbytnia losowość w możliwych do uzyskania projektach i ich typach? Czy wielkość Twojej kolekcji nie za bardzo zależy od szczęścia dociągniętych kart? Bo nawet za pomocą dodatkowych budynków zazwyczaj bierzemy projekty "w ciemno"...

A co do oceny gry to mi najbardziej przeszkadza w niej projekt graficzny. Wygląda na to, że grafik zapatrzył się w żurnale Burdy z lat 80. Szkoda, że gra nie ma bardziej nowoczesnej oprawy graficznej...
Awatar użytkownika
sheva
Posty: 890
Rejestracja: 22 lis 2008, 09:10
Lokalizacja: Zabrze

Re: Pret-a-Porte

Post autor: sheva »

To my w Gliwicach na uczciwość gramy :) W kluczowych momentach po prostu pytamy co kto ma i co może mieć na danym pokazie...

Surmik od tego masz budynki i projektantów, żeby zmieniać projekty na takie jak Ci odpowiadają :) 400 tysięcy jest wynikiem możliwym chyba tylko wtedy gdy inni gracze Ci pozwolą...
Posiadam kuku na muniu, poszukuje wspólnika z fiksum dyrdum ;)
Awatar użytkownika
zachi
Posty: 173
Rejestracja: 06 gru 2010, 09:57
Lokalizacja: Katowice

Re: Pret-a-Porte

Post autor: zachi »

surmik pisze:Jakie są tu największe rezultaty? Gdy czytam, że ktoś miał 450tys w pierwszej rozgrywce to zastanawiam się czy ja jestem taki słaby czy może to gra ma takie możliwości, których jeszcze nie odkryłem? ;)
W drugiej rozgrywce. I doktorantka ekonomii, co pewnie miało dość duże znaczenie :) Pod koniec gry miała chyba 5 pracowników (w tym modelkę dodającą gwiazdki) i 4 budynki, wszystko ulepszone. Inna sprawa, że trochę zawaliłem ostatni kwartał i wygrała trzy z czterech pokazów.
surmik pisze:Czy nie przeszkadza Wam z rozgrywca zbytnia losowość w możliwych do uzyskania projektach i ich typach? Czy wielkość Twojej kolekcji nie za bardzo zależy od szczęścia dociągniętych kart? Bo nawet za pomocą dodatkowych budynków zazwyczaj bierzemy projekty "w ciemno"...
Tak, też zwróciłem na to uwagę, ale można spróbować jakąś kolekcję "kampić" do ostatniego sezonu, wystawiając mniejsze kolekcje wcześniej żeby tylko się dość dobrze utrzymać.
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Pret-a-Porte

Post autor: janekbossko »

nie da sie ukryc ze kazdy ruch trzeba dokladnie przemyslec i nie marnowac niepotrzebnie akcji. W mojej grze w ostatnim kwartale posiwecilem pierwsze 3 akcje na pracownikow i darmowe znaczniki PR oraz dobranie karty projektu by w nastepnym miesiacu jako ze bylem ostatni, miec zablokowane poleca z zakupem roznych rodzajow surowcow. Dziek itemu zamiast 3 projektów wystawil w pokazie tylko jedna karte :(

Swietna gra, zreszta to co kazdy ma widac jak na dloni i nie ma problemu zeby sprawdzic czy po modyfikacji jaksi budynek lub pracownik da jeszcze wiekszego kopa posiadajacemu go graczowi.
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Pret-a-Porte

Post autor: Ryu »

zachi pisze:
surmik pisze:Jakie są tu największe rezultaty? Gdy czytam, że ktoś miał 450tys w pierwszej rozgrywce to zastanawiam się czy ja jestem taki słaby czy może to gra ma takie możliwości, których jeszcze nie odkryłem? ;)
W drugiej rozgrywce. I doktorantka ekonomii, co pewnie miało dość duże znaczenie :) Pod koniec gry miała chyba 5 pracowników (w tym modelkę dodającą gwiazdki) i 4 budynki, wszystko ulepszone. Inna sprawa, że trochę zawaliłem ostatni kwartał i wygrała trzy z czterech pokazów.
Nie trzeba być ekonomistą żeby sporo ugrać. Moja druga gra na Pionku i ponad 400tyś. (bez budynków bo nie było Trzewika żeby się spytać czy się bonus za nie dolicza czy nie) a wykształcenia ekonomicznego nie mam. Ba, nawet prosiłem Trzewika podczas partii o kalkulator bo liczb nie ogarniałem ;) Więc spoko - gra do ogarnięcia przez każdego :mrgreen:
Ale fakt, ma 1 minusik - nazwy na kartach - maławe i w pierwszych grach pewnie będzie przeszkadzać, potem już z górki :)
Awatar użytkownika
surmik
Posty: 1494
Rejestracja: 07 sty 2010, 14:22
Lokalizacja: Gdynia
Been thanked: 1 time

Re: Pret-a-Porte

Post autor: surmik »

Chyba muszę przemyśleć strategię w tej grze w takim razie ;)

P.S. Kiedy będzie ten profil na BGG? :)
khaox
Posty: 419
Rejestracja: 13 wrz 2006, 15:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Pret-a-Porte

Post autor: khaox »

Ryu pisze:Moja druga gra na Pionku i ponad 400tyś. (bez budynków bo nie było Trzewika żeby się spytać czy się bonus za nie dolicza czy nie) a wykształcenia ekonomicznego nie mam. Ba, nawet prosiłem Trzewika podczas partii o kalkulator bo liczb nie ogarniałem ;) Więc spoko - gra do ogarnięcia przez każdego :mrgreen:
Ale fakt, ma 1 minusik - nazwy na kartach - maławe i w pierwszych grach pewnie będzie przeszkadzać, potem już z górki :)
U nas też trafiły się wyniki ponad 300tyś... a podobno mieliśmy mieć "200 z czymś" ;)
Ja wiem, że trzeba bić odskakującego. Jednocześnie jak się gdzieś za bardzo odpuści / pomyli to niby się dalej rozwija, ale raczej odpada się zarówno z rywalizacji o 1 miejsce jak i nie ma sensu już bić lidera. Ale uczucie, że dalej jest się na plus i sie rozwija mi się podoba... takie euro-familijne ;)
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Pret-a-Porte

Post autor: ragozd »

Mialem przyjemnosc gry na przedPionku z Asiokiem i Aga. Czcionka na kartach nie wydalami sie zbyt mala, no ale np nie zwrocilem uwagi na rozbieznosc kolorow na kartach i planszy - moze dlatego ze Asiok z Trzewilikem rozstawili wszystko. Za to kolory drewna dobrane znakomicie :)
Co do rozwoju postaci / budynkow - wybrany moment jest dla mnie zaleta. Nie lubie gier gdzie wszystko mozna policzyc - bo czasem po prostu za dlugo to niektorym trwa ;)
I tu trzeba to oszacowac, albo po prostu isc "na czuja", ew zbudowac druzgocaca przewage ;) ;) Gra mi bardzo podeszla, udalo mi sie dwa ladne komba zrobic dajace praktycznie monopol w jakosci i sporo dodatkowych gwiazdek, odpuszczajac zupelnie PR i przypadkiem bedac trendy ;) Na pewno bede mial ochote na kilka kolejnych rozgrywek, i mam na dzieje odwrotnie niz z 51st nie bedzie ona spadac ;)
Jedyne co martwi - to wlasnie losowosc projektow - nie wiem ile jest ich rodzajow ale dostajac ten a nie inny projekt mialbym jakies 50 pkt wiecej ...
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
Zet
Posty: 1352
Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 159 times
Been thanked: 159 times

Re: Pret-a-Porte

Post autor: Zet »

A czy jest szansa, by w jakimś dodruku poprawić ergonomię planszy? :(
Pomijając pomylenie kolorów budynków i pracowników, pozostaje jeszcze kwestia fatalnego ułożenia rozpatrywanych pól - skakanie po całej planszy zamiast po kolei.
Niby drobiazg, ale przy tak świetnej grze (choć zagrałem tylko połowę partii) to trochę irytujące niedopatrzenie.
A małe literki na kartach wcale mi nie przeszkadzały :)
Awatar użytkownika
knidyjczyk
Posty: 148
Rejestracja: 06 paź 2006, 12:47
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Pret-a-Porte

Post autor: knidyjczyk »

czy dało by się poprawić pisownię tytułu gry w tytule wątku? z góry dziękuję.
nie jestem purystą językowym, oj nie...
pracuję w rebel.pl - gg: 697779
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Pret-a-Porte

Post autor: Geko »

knidyjczyk pisze:czy dało by się poprawić pisownię tytułu gry w tytule wątku?
Zrobione. Dopiero po Twojej uwadze zauważyłem.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
JAskier
Posty: 728
Rejestracja: 16 kwie 2006, 15:31
Lokalizacja: Toruń
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Pret-a-Porter

Post autor: JAskier »

Czy ta gra pojawi się kiedyś na BGG, czy może z pewnych - bliżej nieokreślonych - przyczyn BGG banuje Trzewika? :)
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Pret-a-Porter

Post autor: Nataniel »

Na BGG jest mega wielka kolejka zgłoszeń gier oczekujących na akceptację. Nigdy takiej długiej nie widziałem.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
surmik
Posty: 1494
Rejestracja: 07 sty 2010, 14:22
Lokalizacja: Gdynia
Been thanked: 1 time

Re: Pret-a-Porter

Post autor: surmik »

Awatar użytkownika
adikom5777
Posty: 2231
Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 81 times
Been thanked: 12 times

Re: Pret-a-Porter

Post autor: adikom5777 »

Też zauważyłem :)
Pierwszy wystawiłem ocenę :D
Palmer
Posty: 1267
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 188 times

Re: Pret-a-Porter

Post autor: Palmer »

A czy punkty jakości otrzymane za zakup materiału, który nie będzie użyty do uszycia wystawianej kolekcji wliczają sie do jakości kolekcji ? Nie ma nigdzie w instrukcji, że jest to zakazane, ale fabularnie nie do końca to pasuje.
Awatar użytkownika
asiok
Posty: 1423
Rejestracja: 09 paź 2008, 17:29
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 327 times
Been thanked: 76 times

Re: Pret-a-Porter

Post autor: asiok »

Palmer pisze:A czy punkty jakości otrzymane za zakup materiału, który nie będzie użyty do uszycia wystawianej kolekcji wliczają sie do jakości kolekcji ? Nie ma nigdzie w instrukcji, że jest to zakazane, ale fabularnie nie do końca to pasuje.

Tak - wliczają się. Co więcej - po najbliższym pokazie ulegają "wyzerowaniu".

A fabularnie jest to tak, że jakość jest oceniana nie wg faktycznej jakości ale wg oceny - jeżeli "ludzie gadajo" że importujemy towary to jakość oceniana jest wyżej a jeśli kupujemy u Józka w stodole to jakość oceniana jest niżej. I to niezależnie od tego, że materiał Józka jest lepszy... ;)
gordon_shumway
Posty: 174
Rejestracja: 02 kwie 2009, 10:07
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Has thanked: 29 times

Re: Pret-a-Porter

Post autor: gordon_shumway »

wiadomo może coś o dacie udostępnienia wariantu dla 5 graczy?
Awatar użytkownika
asiok
Posty: 1423
Rejestracja: 09 paź 2008, 17:29
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 327 times
Been thanked: 76 times

Re: Pret-a-Porter

Post autor: asiok »

Z tego co wiem - jeszcze nie jest gotowy.
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Pret-a-Porter

Post autor: ragozd »

No w koncu - jak na razie oceny mocno wyrownane :) I faktycznie - wogole nie zwrocilem uwagi ze kolory na planszy nie odpowiadaja kolorom kart - dla mnie raczej ciekawostka niz wada :)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
Wookie
Posty: 935
Rejestracja: 19 gru 2008, 12:23
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Pret-a-Porter

Post autor: Wookie »

Jestem po pierwszej partii i mam dwa pytania:
-czy budynki powinny być na miejscu 3., przed pracownikami (co byłoby logiczne), czy kolory są podmienione?
-czy kontrakty są jednorazowe, czy jak kupię, np. w styczniu to mogę użyć w styczniu i w lutym?
trzewik

Re: Pret-a-Porter

Post autor: trzewik »

tak, są podmienione kolory.
tak, jak podpiszesz kontrakt w styczniu to działa i w styczniu i lutym.
ODPOWIEDZ