Kolejka

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Kolejka

Post autor: WRS »

Pierwsza partia za nami. Moje Skarby (w zasadzie z XXI wieku ;) ) ucieszyły się, że coś zaczynają czaić o co chodziło z tymi kolejkami...

Ale do "adremu". Pytań kilka jest:

1. Czy można na swojego stacza zagrać Krytykę władzy?

2. Jaki towar bierze stacz ze sklepu, w którym zdarzyła się Pomyłka w dostawie?
Chodzi o to, czy można przebierać, czy karty towarów tworzą stos - bierzemy po kolei z wierzchu?

3. Stacz czerwony stoi na bazarze. Za nim? (czy obok niego) stoi stacz zielony. Czerwony nie robi żadnej wymiany. Czy zielony może mieniać się na bazarze? Czy tu też jest kolejka?

4. Czy w piątek zatrzymujemy karty przepychanek na ręce? Czy można je zatrzymać? Czy obowiązkowo całą talię należy przetasować?

5. Jeśli nikt nie zrealizował karty zakupów, a dwóm osobom brakuje po jednym towarze, to czy jest różnica z której kategorii są braki? (jeden z czwórki, a drugi z dwójki nie zrealizował zakupów) Chodzi o rozstrzygnięcie remisu na koniec.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9416
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 501 times
Been thanked: 1438 times
Kontakt:

Re: Kolejka

Post autor: MichalStajszczak »

1. Przepisy chyba tego nie zabraniaja
2. Wybieramy towar, jaki chcemy. Gdy natomiast pierwszy w kolejce jest spekulant, bierze taki towar, jaki powinien być w sklepie. (Aczkolwiek nie ma w przepisach wyjaśnienia rzadkiego przypadku, gdy spekulant jest pierwszy w kolejce, a w sklepie są tylko towary, który trafiły tam przez pomyłkę.)
3. Na bazarze nie ma kolejki. Gracze realizują zakupy począwszy od posiadacza znacznika rozpoczynajacego rundę
4. Wszystkie karty tasujemy
5. Według instrukcji przy remisie decyduje liczba posiadanych towarów "nadmiarowych" (czyli ponad wymaganą ilość). O innych tie-breakerach mowy nie ma
Karol Madaj
Posty: 659
Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 89 times
Been thanked: 46 times

Re: Kolejka

Post autor: Karol Madaj »

Dzięki za pytania i odpowiedzi. Kilka słów uzupełnienia:

1. Tak, można zagrać "krytykę władzy" na siebie.
2. (Odpowiedź była w FAQ na str. 25) Oczywiście jeżeli w sklepie jest tylko i wyłączenie towar przesunięty pomyłką w dostawie, to spekulant nie wybrzydza tylko go zabiera.
3. Na bazarze jest kolejka, ale nie można jej zmieniać kartami. Jeżeli ktoś rezygnuje z robienia zakupów na bazarze to prawo do zakupów ma następny pionek w kolejce. Pionek który zrezygnował z zakupów na bazarze w danej turze (czyli "przepuścił" innego gracza) nie musi wracać do domu a więc może cały czas zajmować pierwsze miejsce w kolejce na bazarze. Czasem po pożądany towar z promocji warto się ustawić dzień wcześniej.
4. Dzięki, faktycznie to nie jest to sprecyzowane w instrukcji. Zawsze grałem tak, że kart trzymanych w ręce nie przetasowuje się w sobotę razem ze wszystkimi tylko zostają na ręce do następnej tury.
5. W sytuacji opisanej przez WRS nie ma znaczenia czy komuś brakuje z towaru z góry czy z dołu listy.
Miało by jednak znaczenie gdyby jeden z graczy miał 9 towarów z listy zakupów a drugi 8 towarów z listy i jeden nadwyżkowy do spekulacji, to wygrywa oczywiście pierwszy gracz.

Dodatkowo wrzucam jeszcze pytania od gracza otrzymane mailem.

1. Czy spekulantów dokładam na koniec kolejek codziennie i pod warunkiem, że ktokolwiek nowy ustawił się w kolejce?

- Nie spekulant idzie na koniec kolejki tylko w fazie otwarcia sklepu i to pod warunkiem, że właśnie kupił towar. Jeżeli po zakupie towaru okazał się być jedynym pionkiem w kolejce, to nie kupuje drugiego towaru tego dnia.

2. „Szczęśliwy traf” oznacza przesunięcie do sąsiedniej kolejki (a nie sklepu). Znaczy, że kolejka bazaru też się tutaj liczy oraz jeśli nie ma kolejki przy którymś sklepie, to mogę „przeskoczyć” do następnego?

-Kolejka na bazarze nie jest traktowana jak zwykła kolejka. Nie działają na nią żadne karty. Kolejka przed sklepem sąsiednim jest zawsze, choćby stał tam tylko spekulant.

3. Do ustawiania towarów w bazarze użyto hasła „odpowiednie miejsce” i pokazano na grafice, że jeśli biorę towar z pola 2, to układam swój na wymianę na polach 3 i 4. Stąd dwa pytania:
a. Jeśli towaru w bazarze jest więcej, niż 5 i układam go na wierzchu towarów wcześniej ułożonych, to przy wymianie mogę wziąć dowolny (także spod spodu) i zostawić moje dwa gdziekolwiek?
b. Czy biorąc towar od przekupki, ten który jej oddaję kładę na jej polu, czy na pierwszym wolnym obok?

-Towary, które wymieniamy na bazarze kładziemy zawsze jedne na drugich w miejscu gdzie już leżą towary tego samego rodzaju. Nie może dojść do sytuacji, że na jednym polu są pomieszane dwa rodzaje towarów albo że towary jednego rodzaju są na dwóch różnych polach.

Gdyby na bazarze były dwa puste miejsca po towarach, to wymieniony towar powinno się położyć w miejscu gdzie na początku gry leżał towar z danego sklepu.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Kolejka

Post autor: WRS »

Karol Madaj pisze:2. (Odpowiedź była w FAQ na str. 25) Oczywiście jeżeli w sklepie jest tylko i wyłączenie towar przesunięty pomyłką w dostawie, to spekulant nie wybrzydza tylko go zabiera.
Ekhm...
To nie jest odpowiedź na moje pytanie :)
WRS pisze:2. Jaki towar bierze stacz ze sklepu, w którym zdarzyła się Pomyłka w dostawie?
Chodzi o to, czy można przebierać, czy karty towarów tworzą stos - bierzemy po kolei z wierzchu?
Stacz, pionek gracza. Spekulant - czarny pionek poza pulą graczy.
Nieporozumienie wynikło z mojej klimatyczności opisu ;) (Pionki graczy nazywamy staczami)
Karol Madaj pisze:4. [...] Zawsze grałem tak, że kart trzymanych w ręce nie przetasowuje się w sobotę razem ze wszystkimi tylko zostają na ręce do następnej tury.
Dzięki, to cenna reguła. Pozwala nieco zapanować nad swoim planem.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9416
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 501 times
Been thanked: 1438 times
Kontakt:

Re: Kolejka

Post autor: MichalStajszczak »

Czy zatem oficjalna wersja odpowiedzi na pytania WRS będzie taka:
1. Można
2. Można wziąć dowolny towar znajdujący się w sklepie
3. Na bazarze jest kolejka, ale nie ma obowiązku kupowania. Jeżeli właściciel pierwszego pionka z tej kolejki rezygnuje z transakcji, to pionek pozostaje na pierwszym miejscu, ale drugi pionek może dokonać wymiany itd.
4. Karty, które nie zostały wykorzystane, pozostają u gracza na następny tydzień.
(Nie podanie tej informacji to chyba najważniejsza luka w instrukcji)
Teoretycznie może zdarzyć się nawet tak, że gracz nie tylko zostawił sobie karty na ręce, ale nie dotarł do końca stosu. Czy w takiej sytuacji karty, który nie zostały przez niego wzięte, będą na górze stosu, a przetasowane zuzyte wkłada się pod spód, czy też tasuje się karty wykorzystane razem z tymi, co zostały w stosie?
5. Nie ma znaczenia z której kategorii towaru brakuje.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Kolejka

Post autor: WRS »

MichalStajszczak pisze:4. Karty, które nie zostały wykorzystane, pozostają u gracza na następny tydzień.
(Nie podanie tej informacji to chyba najważniejsza luka w instrukcji)
Teoretycznie może zdarzyć się nawet tak, że gracz nie tylko zostawił sobie karty na ręce, ale nie dotarł do końca stosu. Czy w takiej sytuacji karty, który nie zostały przez niego wzięte, będą na górze stosu, a przetasowane zuzyte wkłada się pod spód, czy też tasuje się karty wykorzystane razem z tymi, co zostały w stosie?
Celne spostrzeżenie!

Wyglądam teraz oficjalnej wykładni jak kania dżdżu ;)
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9416
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 501 times
Been thanked: 1438 times
Kontakt:

Re: Kolejka

Post autor: MichalStajszczak »

Mam zastrzeżenia do wariantów dla mniejszej liczby osób. Przy grze w 5 osób jest po 12 towarów kazdego rodzaju, a popyt na każdy wynosi 10 (tzn. tyle potrzeba, aby każdy zebrał zadana na karcie liczbę towarów).
Przy grze w 4 osoby jest po 10 towarów, a popyt jest na kolejno 10, 9, 8, 7 i 6.
Przy grze w 3 osoby towarów jest po 9 i mogą być dwie sytuacje:
- gdy karty sąsiadują numerami (zgodnie z instrukcją), popyt wynosi 9, 7, 6, 5 ,3
- gdy nie sąsiadują - popyt jest 8, 7, 6, 5, 4
Przy grze w 2 osoby towarów jest po 7 i też mamy dwa przypadki:
- gdy karty sąsiadują numerami (jak w instrukcji), popyt wynosi 7, 5, 4, 3, 1
- gdy nie sąsiadują - popyt jest 6, 5, 4, 3, 2
Jakie są tego konsekwencje? Niektórych towarów jest "na styk", a innych duży zapas. Przykładowo w rozgrywce trzyosobowej jeden towar potrzebny jest wszystkim graczom w ilościach 4, 3, 2, a więc ktoś musi kupić go na bazarze. a jak jeden kupi towar "nadmiarowy", to dla innego wręcz zabraknie. W rozgrywce dwuosobowej to może być wręcz strategia dominująca: wziąć o jeden ponad potrzeby towar, na który jest największy popyt i przeciwnik może sie poddać, bo nie ma jak wygrać.
Karol Madaj
Posty: 659
Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 89 times
Been thanked: 46 times

Re: Kolejka

Post autor: Karol Madaj »

Poprawione drugie zdanie w punkcie b na stronie 21 instrukcji powinno brzmieć:

Karty kolejki otrzymane w sobotę należy przetasować osobno i położyć pod spód stosu kart do dobierania.

Dzięki za czujnosć!

MichalStajszczak pisze:Mam zastrzeżenia do wariantów dla mniejszej liczby osób. Przy grze w 5 osób jest po 12 towarów kazdego rodzaju, a popyt na każdy wynosi 10 (tzn. tyle potrzeba, aby każdy zebrał zadana na karcie liczbę towarów).
Przy grze w 4 osoby jest po 10 towarów, a popyt jest na kolejno 10, 9, 8, 7 i 6.
Przy grze w 3 osoby towarów jest po 9 i mogą być dwie sytuacje:
- gdy karty sąsiadują numerami (zgodnie z instrukcją), popyt wynosi 9, 7, 6, 5 ,3
- gdy nie sąsiadują - popyt jest 8, 7, 6, 5, 4
Przy grze w 2 osoby towarów jest po 7 i też mamy dwa przypadki:
- gdy karty sąsiadują numerami (jak w instrukcji), popyt wynosi 7, 5, 4, 3, 1
- gdy nie sąsiadują - popyt jest 6, 5, 4, 3, 2
Jakie są tego konsekwencje? Niektórych towarów jest "na styk", a innych duży zapas. Przykładowo w rozgrywce trzyosobowej jeden towar potrzebny jest wszystkim graczom w ilościach 4, 3, 2, a więc ktoś musi kupić go na bazarze. a jak jeden kupi towar "nadmiarowy", to dla innego wręcz zabraknie. W rozgrywce dwuosobowej to może być wręcz strategia dominująca: wziąć o jeden ponad potrzeby towar, na który jest największy popyt i przeciwnik może sie poddać, bo nie ma jak wygrać.
I o to chodzi, i o to chodzi :wink:
Długo to testowałem i wypisywałem sobie w Excelu miedzy innymi to co tu Michał raczył wypisać.

Przy grze 2,3 i 4 osobowej popyt jest świadomie sterowany, tak, żeby była walka o tej jeden towar na bazarze. A jak ktoś pozwoli przeciwnikowi na wzięcie najcenijeszego towaru ponad potrzeby, to sam jest sobie winien :wink:
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Kolejka

Post autor: WRS »

Ale co z moim pytaniem!?!
WRS pisze:
Karol Madaj pisze:2. (Odpowiedź była w FAQ na str. 25) Oczywiście jeżeli w sklepie jest tylko i wyłączenie towar przesunięty pomyłką w dostawie, to spekulant nie wybrzydza tylko go zabiera.
Ekhm...
To nie jest odpowiedź na moje pytanie :)
WRS pisze:2. Jaki towar bierze stacz ze sklepu, w którym zdarzyła się Pomyłka w dostawie?
Chodzi o to, czy można przebierać, czy karty towarów tworzą stos - bierzemy po kolei z wierzchu?
Stacz, pionek gracza. Spekulant - czarny pionek poza pulą graczy.
Nieporozumienie wynikło z mojej klimatyczności opisu ;) (Pionki graczy nazywamy staczami)
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Karol Madaj
Posty: 659
Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 89 times
Been thanked: 46 times

Re: Kolejka

Post autor: Karol Madaj »

Sorry :?

No, oczywiście w tej sytuacji pierwszy stacz/gracz wybiera ten towar ze stosu na którym mu najbardziej zależy.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9416
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 501 times
Been thanked: 1438 times
Kontakt:

Re: Kolejka

Post autor: MichalStajszczak »

Karol Madaj pisze:Przy grze 2,3 i 4 osobowej popyt jest świadomie sterowany, tak, żeby była walka o tej jeden towar na bazarze. A jak ktoś pozwoli przeciwnikowi na wzięcie najcenijeszego towaru ponad potrzeby, to sam jest sobie winien
Ja oczywiście rozumiem ideę tego "socjalistycznego survivalu". Problem polega na tym, że gracze mają przez to nierówną pozycję startową. W najgorszej sytuacji jest ten, który potrzebuje najwięcej sztuk towaru, na który jest największy popyt. Moim bardziej zgodne ze "sprawiedliwością społeczną" byłoby np. takie rozwiązanie, że w grze dla 4 osób odkłada się nie po 2 towary każdego rodzaju, lecz tyle, ile jest na liście, która nie została przydzielona żadnemu z graczy.
Karol Madaj
Posty: 659
Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 89 times
Been thanked: 46 times

Re: Kolejka

Post autor: Karol Madaj »

:shock:

Czemu mi wcześniej tego nie powiedziałeś?
Karol Madaj
Posty: 659
Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 89 times
Been thanked: 46 times

Re: Kolejka

Post autor: Karol Madaj »

No dobra, ale Twoja metoda nie zadziała przy 2 i 3 graczach :(
traxek
Posty: 104
Rejestracja: 16 sty 2010, 12:36
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kolejka

Post autor: traxek »

Witam
Mam pytanie po rozegraniu pierwszej gry:
1. Czy po 5 rundzie przed sobotą robi się akcje tePezet zanim nastąpi sobota?
2. Co się dzieje, kiedy brakuje dostawy towarów w ciężarówce do sklepu, czy jest koniec gry?
3. Przy przeniesieniu towarów przez "Pomyłkę w dostawie" do sklepu obok jest napisane, że należy robić to "w kółko", co oznacza, że mogę przenieść towar do wybranego sklepu obok, czy np. w kierunku na prawo?
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9416
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 501 times
Been thanked: 1438 times
Kontakt:

Re: Kolejka

Post autor: MichalStajszczak »

1. Akcja TePeZet jest na koniec każdego dnia - piątku też
2. Nie koniec gry, tylko koniec towaru (Ostatecznie brak jakiegoś towaru w sklepie to nie koniec świata.) Jeżeli taki towar pojawi sie w karcie dostawy, to nie jest ona realizowana
3. Obok tzn. w lewo albo w prawo. Decyzja zależy od gracza zagrywającego kartę
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Kolejka

Post autor: WRS »

W zawartym w instrukcji FAQ jest ogólna zasada.
CZY MOŻNA ZAGRAĆ KARTĘ, JEŻELI OPISANE NA NIEJ DZIAŁANIE JEST NIEMOŻLIWE DO WYKONANIA?
Nie, działanie opisane na karcie musi wywołać skutek.
Jako przykład jej stosowalności wymieniono kilka kart.

Mam zatem pytanie:
Czy mogę zagrać w piątek kartę "Kolega w Komitecie Wojewódzkim"?
Formalnie, nie ma w tym momencie kart dostaw do podglądnięcia.
Alle!
Już w poniedziałek karty będą.
Byłoby to zatem możliwe do wykonania działanie, ale odsunięte w czasie przez TPZ.

No to jak? Można? :)
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Karol Madaj
Posty: 659
Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 89 times
Been thanked: 46 times

Re: Kolejka

Post autor: Karol Madaj »

Nie można! Kolega z komitetu jest w piątek bezradny i napradę nie wie co się wydarzy po niedzieli.

Jak to słusznie zauważył jeden z testerów "Kolejka" została bardzo złośliwie zaprojektowana :)
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Kolejka

Post autor: WRS »

No takie czasy to i byli...

Ale ta kwestia budziła wątpliwości, to i zapytałem.
Wszak nie wszystko do instrukcji trafiło...
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9416
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 501 times
Been thanked: 1438 times
Kontakt:

Re: Kolejka

Post autor: MichalStajszczak »

Karol Madaj pisze:Kolega z komitetu jest w piątek bezradny i napradę nie wie co się wydarzy po niedzieli.
:shock: Sugerowanie, że polityka partii była krótkowzroczna, podpada chyba pod "krytykę ustroju". :lol:
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Kolejka

Post autor: WRS »

A mnie Karol przekonał.
W sumie nie wiadomo co na sumie ludzie się dowiedzieli...
I w nowym tygodniu mogło być bardzo różnie...
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Re: Kolejka

Post autor: folko »

MichalStajszczak pisze:
Karol Madaj pisze:Kolega z komitetu jest w piątek bezradny i napradę nie wie co się wydarzy po niedzieli.
:shock: Sugerowanie, że polityka partii była krótkowzroczna, podpada chyba pod "krytykę ustroju". :lol:
:-)
Awatar użytkownika
paweln
Posty: 639
Rejestracja: 21 gru 2009, 10:08
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Kolejka

Post autor: paweln »

Pytanie odnośnie fazy kiedy ustawiamy swoich ludzi po zakupach. Raz w tej fazie mogę wyjść z kolejki dowolnym pionem i przejść na koniec innej. Czy jeśli mam dostępnego piona w domu mogę dostawić piona a innego przesunąć w moim ruchu, czy albo dostawiam albo przesuwam, czy przesuwam po dostawieniu wszystkich dostępnych. Instrukcja tego nie precyzuje wyraźnie.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9416
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 501 times
Been thanked: 1438 times
Kontakt:

Re: Kolejka

Post autor: MichalStajszczak »

Właściwe jest rozwiązanie
paweln pisze:przesuwam po dostawieniu wszystkich dostępnych
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Kolejka

Post autor: WRS »

No, ale z instrukcji to nie wynika!
Począwszy od gracza rozpoczynającego, gracze kolejno ustawiają po jednym wolnym pionku na końcu kolejki przed wybranym sklepem lub na bazarze. Dostawianie pionków trwa do momentu, gdy wszyscy gracze nie będą już mieli pionków w domu (na ręku).
Raz w ciągu tury dozwolone jest też przesunięcie jednego z pionków na koniec innej kolejki lub na bazar. Kto nie korzysta z prawa przesunięcia pionka, mówi „pas”. Gdy wszyscy gracze zajmą kolejkę lub spasują, rozpoczyna się następna faza.
W podkreślonym przeze mnie fragmencie nie widzę niczego, co sugerowałoby wykonywanie tej czynności po rozstawieniu staczy.
Wręcz jednoznacznie jest napisane, że
Raz w ciągu tury
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Kolejka

Post autor: FortArt »

Karol Madaj pisze:
MichalStajszczak pisze:Mam zastrzeżenia do wariantów dla mniejszej liczby osób. Przy grze w 5 osób jest po 12 towarów kazdego rodzaju, a popyt na każdy wynosi 10 (tzn. tyle potrzeba, aby każdy zebrał zadana na karcie liczbę towarów).
Przy grze w 4 osoby jest po 10 towarów, a popyt jest na kolejno 10, 9, 8, 7 i 6.
Przy grze w 3 osoby towarów jest po 9 i mogą być dwie sytuacje:
- gdy karty sąsiadują numerami (zgodnie z instrukcją), popyt wynosi 9, 7, 6, 5 ,3
- gdy nie sąsiadują - popyt jest 8, 7, 6, 5, 4
Przy grze w 2 osoby towarów jest po 7 i też mamy dwa przypadki:
- gdy karty sąsiadują numerami (jak w instrukcji), popyt wynosi 7, 5, 4, 3, 1
- gdy nie sąsiadują - popyt jest 6, 5, 4, 3, 2
Jakie są tego konsekwencje? Niektórych towarów jest "na styk", a innych duży zapas. Przykładowo w rozgrywce trzyosobowej jeden towar potrzebny jest wszystkim graczom w ilościach 4, 3, 2, a więc ktoś musi kupić go na bazarze. a jak jeden kupi towar "nadmiarowy", to dla innego wręcz zabraknie. W rozgrywce dwuosobowej to może być wręcz strategia dominująca: wziąć o jeden ponad potrzeby towar, na który jest największy popyt i przeciwnik może sie poddać, bo nie ma jak wygrać.
I o to chodzi, i o to chodzi :wink:
Długo to testowałem i wypisywałem sobie w Excelu miedzy innymi to co tu Michał raczył wypisać.

Przy grze 2,3 i 4 osobowej popyt jest świadomie sterowany, tak, żeby była walka o tej jeden towar na bazarze. A jak ktoś pozwoli przeciwnikowi na wzięcie najcenijeszego towaru ponad potrzeby, to sam jest sobie winien :wink:
A dlaczego nie zdecydowaliście się przygotować osobnych kart list zakupów dla wariantów 4, 3 i 2 osobowego, takich aby popyt na wszystkie towary był równomierny jak w grze dla 5 osób? Tzn dających stały popyt na każdy towar na poziomie odpowiednio 8, 6 i 4 sztuki?
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
ODPOWIEDZ