Kolejka - wariant zrównoważony

Nasze home-rules do różnych gier, a także PRZETESTOWANE i ciekawe home-rules znalezione w sieci.
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Kolejka - wariant zrównoważony

Post autor: FortArt »

Rozwinięcie pomysłu MichalaStajszczaka. Problem dotyczy nierównych szans graczy w wariantach 4, 3 i 2 osobowym (zapotrzebowanie na niektóre towary jest mniejsze niż na inne, a podaż i dostawa zostają na równym poziomie).

W wariancie 5 osobowym (przypomnijmy, że każdy z graczy ma kupić 10 towarów) jest tak
1. Ilość towarów w każdym gatunku = zapotrzebowanie + 2
2. Dostawa tygodniowa każdego gatunku = 1/2 ilości danego towaru

Żeby utrzymać te zasady robimy tak:
a) Odejmujemy z puli towarów tyle i dokładnie takich ile jest wypisane na kartach list zakupów, które zostają wolne.
b) Odejmujemy z kart dostawy karty o wartości połowy liczb powyżej. Jak trzeba będzie zaokrąglić to tyle samo razy (np większe) w górę i tyle samo razy (np. mniejsze) w dół.
c) Ponieważ liczba kart dostawy może w ten sposób nie być wielokrotnością 5 to liczymy ile dziennie musimy ich wyłożyć i w niektóre dni wykładamy o jedną kartę więcej niż w pozostałe. Można się umówić w które dni (np ostatnie albo co drugie). Jeśli boimy się, że nam się pomyli to do stosu kart dostawy dokładamy karty "fake" oznaczające zerową dostawę", żeby zawsze było kart dostawy 15, 10 lub 5. Do tego celu można użyć zbędne karty pomocy.

W ten sposób za każdą osobę, której brakuje do kompletu odejmujemy 10 towarów i kart dostawy o wartości 5. Zasady 1 i 2 są przestrzegane, po prostu w sklepach, na których towary jest mniejszy popyt proporcjonalnie zmaleją i ilość towarów i częstość dostaw.

Przykład:
Obrazek
Gdyby ten gracz nie grał to należy odjąć
z kart towaru: 4x Meble, 3x Odzież, 2x Kiosk, 1 x Spożywczy
z karty dostawy: Meble (2), Odzież (2), Kiosk (1)
Ubyły nam trzy karty dostawy, zostało 12 więc w dwa dni wyłożymy 3 karty dostawy, w pozostałe po 2 (albo dokładamy 3 karty "fake", które oznaczają zerową dostawę i zawsze wykładamy po 3 karty).
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9478
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Kolejka - wariant zrównoważony

Post autor: MichalStajszczak »

Wariant z pewnością bardziej "sprawiedliwy" ale za to znacznie bardziej skomplikowany. Moim zdaniem świetny pomysł jako alternatywny set-up tylko dla geeków, którzy rozegrali już kilka partii Kolejki.
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Kolejka - wariant zrównoważony

Post autor: FortArt »

Bardziej bieglejszym w dzieleniu i odejmowaniu musiałby być tylko kierownik. Różnice są bowiem tylko na etapie przygotowania do gry. Sama rozgrywka nie podlega żadnym zmianom.
Ostatnio zmieniony 21 lut 2011, 13:05 przez FortArt, łącznie zmieniany 1 raz.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9478
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Kolejka - wariant zrównoważony

Post autor: MichalStajszczak »

Chodziło mi o to, by to nie był podstawowy sposób rozgrywki, z którym całkiem nowa ekipa musi się zmierzyć zaraz po otwarciu pudełka.
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Kolejka - wariant zrównoważony

Post autor: FortArt »

Jeszcze jedna modyfikacja. Idea ta sama, równomierne zapotrzebowanie na każdy towar, bez faworyzowania graczy już na starcie.
Zasady opisane w instrukcji pozostają bez zmian, potrzeba natomiast przygotować nowe karty zakupów. Osobno dla gry w 4, 3 i 2 osoby.

Kolejne liczby to zapotrzebowanie na poszczególne towary (RTV-AGD, Meble, Odzież, Kiosk, Spożywczy).

wariant 4-osobowy
1. gracz: 4, 3, 2, 1, 0
2. gracz: 0, 4, 2, 3, 1
3. gracz: 1, 0, 2, 4, 3
4. gracz: 3, 1, 2, 0, 4

wariant 3-osobowy
1. gracz: 4, 2, 2, 2, 0
2. gracz: 0, 4, 2, 2, 2
3. gracz: 2, 0, 2, 2, 4

wariant 2-osobowy
1. gracz: 4, 3, 2, 1, 0
2. gracz: 0, 1, 2, 3, 4

w ostatnim modelu walka między graczami koncentruje się na 3 sklepach, jak ktoś woli rozłożyć rywalizację na całą planszę to można np. tak:
1. gracz: 3, 2, 2, 2, 1
2. gracz: 1, 2, 2, 2, 3
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Karol Madaj
Posty: 659
Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 89 times
Been thanked: 46 times

Re: Kolejka - wariant zrównoważony

Post autor: Karol Madaj »

Może ktoś jeszcze grywa w Kolejkę, testował ten wariant i mógłby sie podzielić wrażeniami?

Do wariantu dla zaawansowanych można jeszcze wprowadzić dodatkową modyfikację ograniczającą losowość.

Zamiast dobierania do trzech kart z wierzchu swojego stosu kart kolejki proponuję wybieranie do trzech kart ze swojego stosu kart do dobierania. Oczywiście po rozpoczęciu kolejnego dnia, nie można już podmieniać wybranych kart.
Picek
Posty: 182
Rejestracja: 14 maja 2013, 10:46

Re: Kolejka - wariant zrównoważony

Post autor: Picek »

Po kontakcie z P. Karolem, wziąłem się za przerobienie kart zakupów. Gdyby ktoś chciał sobie wydrukować:
Dla 2 graczy (wersja ta 32221 i 12223)
Dla 3 graczy
Dla 4 graczy

Tak, wiem, te kurczaki na jednej z kart wyglądają źle...
Tak, poskracałem kabel od żelazka na większości kart ;)

Tak, wiem, odkopałem taki temat, że sam sobie wręczę złotą łopatę za odkop roku ;)
Obrazek
7% zniżki w 3trolle - chętnie się podzielę, jak ktoś chce :)
ODPOWIEDZ