(Warszawa) Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

... czyli zloty miłośników planszówek! Tu możesz także umawiać się na granie w Twoim mieście.
Karol Madaj
Posty: 659
Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 89 times
Been thanked: 46 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Karol Madaj »

Jacku nie muszę chyba pisać, że już teraz Twoje dokonania są imponujące. Chciałbym mieć połowę takiej wiedzy jak Twoja i Michała.
Dzięki za analizę!

A więc okazuje się chyba, że napisanie programu nie jest takie proste jak się z początku wydawało. Dziś testowałem JZT? na młodzieży z poprawczaka i szukanie błedów najbardziej ich pasjonowało (mało który rozpoznawał na zdjęciu Wałęsę :wink: ). Znaleźli jeszcze kilka błędnych połączeń. Po naniesieniu tego na moja "mapę" okazało się, że zepsucie wynika z ludzkich błędów przy wklepywaniu danych, a nie błędu systemu czego się najbardziej obawiałem. Wygląda na to, że po jeszcze kilku (kilkunastu) godzianch pracy będzie ok. Metoda ręczna jednak oszczędza prawie 100 tyś. lat :wink: .

Moja siatka ma na jednej osi numer karty (1-133) a na drugiej numer symbolu (1-133), następnie siatka podzielona jest na kwadraty 12 na 12 i w ramach tych kwadratów przeprowadzone są ukośne linie wyznaczające odpowiednie punkty. Sztuka polega na odpowiednim kącie ukosnej linii i rozpoczęciu linii w odpowiednim miejscu. Trudno mi to wytłumaczyć spróbuję wrzucic zdjęcie. Czasem metody starożytne sie sprawdzają. :wink:
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Jan Madejski »

MichalStajszczak pisze:
ja_n pisze:Udało mi się też wymyślić dość szybką metodę sprawdzania czy dana karta "pasuje" do listy wcześniej wygenerowanych
To jest dość proste:(...)
Dużo mniej kosztowne sprawdzanie kart: przy zapisie binarnym karty (gdzie każdy bit odpowiada jednemu symbolowi) wykonujemy koniunkcję binarną z pozostałymi kartami - tam, gdzie wyjdzie inna wartość, niż 1 wspólny bit, zwracamy błąd.
Ale skoro Karol już ma rozwiązanie, to dalsze rozważania chyba są niepotrzebne ;)
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: zephyr »

Fajne zadanie na OI czy inny konkurs algorytmiczny

Dla informatyków (tylko):
Spoiler:
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 32 times
Been thanked: 12 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: stalker »

zephyr pisze:Fajne zadanie na OI czy inny konkurs algorytmiczny
Zupełnie niezależnie od tego, że Karol znalazł sposób na rozwiązanie problemu, można by zorganizować konkurs na gamesfanatic — myślę, że IPN mógłby ufundować kilka gier dla najlepszej implementacji ;) przy okazji byłoby to reklamą gry ;)
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
piotrsmu
Posty: 441
Rejestracja: 17 cze 2010, 01:27

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: piotrsmu »

przy zalozeniu ze kazdy symol wystepuje na conajmiej 2 kartach mona uzyskac k*(k-1)+1 kart uzywajac tyle samo symboli. bez tegoo zalozeni da sie uzyskac nioraniczona liczbe kart
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Jan Madejski »

piotrsmu pisze:bez tegoo zalozeni da sie uzyskac nioraniczona liczbe kart
Ano właśnie - bez pewnych założeń może wyjść model matematycznie idealny, ale zupełnie niegrywalny ;) Z punktu widzenia designera najlepszy jest zestaw, w którym każdy symbol występuje w talii taką samą liczbę razy (maksymalizowanie liczby kart jest drugorzędne).
Awatar użytkownika
ja_n
Recenzent
Posty: 2303
Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: ja_n »

Jan Madejski pisze:Z punktu widzenia designera najlepszy jest zestaw, w którym każdy symbol występuje w talii taką samą liczbę razy (maksymalizowanie liczby kart jest drugorzędne).
Nie zgodzę się, trzeba pamiętać o założeniach dla gry. Karol ma do dyspozycji 133 symbole. Znalezienie więcej jest trudne, nie da się tego zwielokrotnić, zresztą nie ma sensu - celem gry jest nauczenie się ich przez uczniów w klasie. Nie ma sensu robić gry, której nie da się nauczyć - chodzi o to, żeby nauczenie się symboli pomagało w wygrywaniu, to gra edukacyjna. Z drugiej strony chodzi też o to, żeby jedną talią można było obdzielić całą klasę, która będzie rozgrywać pojedynki 1 na 1 w ławkach. Więc tak, chodzi tu o maksymalizację liczby kart przy ograniczeniu zbioru ikon. Wydaje mi się, że wyrównywanie częstotliwości występowania symboli ma mniejsze znaczenie - oczywiście lepiej unikać drastycznych rozbieżności, ale nie ma sensu dążyć do pełnej równości.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: zephyr »

@piotr,

mógłbyś rozwinąć tą wypowiedź, bo albo ja nie zrobiłem jakiejś obserwacji która bardzo to upraszcza/nie kojarzę jakiejś teorii albo ty nie rozumiesz problemu

chodzi o stworzenie algorytmu który wydajnie generuje karty o tej własności że każde 2 mają dokładnie jeden wspólny symbol

3 symbole wg twojego wzoru to 7 kart... powodzenia

po 1 symbolu na karcie da się zrobić 1 kartę
po 2 da się zrobić 3: 12 13 23
po 3 da się zrobić 1 kartę


[edit] dobra, coś mi się porąbało, ale dalej nie rozumiem skąd to k(k-1)+1
Ostatnio zmieniony 12 kwie 2012, 21:10 przez zephyr, łącznie zmieniany 1 raz.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Jan Madejski »

zephyr pisze:po 3 da się zrobić 1 kartę
Dla 3 kart ze wzoru wychodzi 7 symboli i 7 kart: 123 145 167 246 257 347 356
EDIT - ech, już niepotrzebnie... :)
ja_n pisze:Wydaje mi się, że wyrównywanie częstotliwości występowania symboli ma mniejsze znaczenie - oczywiście lepiej unikać drastycznych rozbieżności, ale nie ma sensu dążyć do pełnej równości.
Nie :) Jeśli w grze można zastosować elegancki balans, to powinno się go stosować. Przechył w stronę kilku symboli zmniejsza wartość edukacyjną i prawdopodobieństwo, że wszyscy uczestnicy gry będą mieli równe szanse na wygraną. Przypuśćmy, że jakiś symbol - dajmy na to Złoty Banan - występuje w talii najrzadziej. Dostaję kartę, która go zawiera, symbol mi się podoba i zaczynam wypatrywać do niego pary. Mam jej nie znaleźć, bo designer schrzanił sprawę? Jeśli grą chcemy obdzielić całą klasę, to należy przynieść więcej talii, które i tak drogie pewnie nie będą. Albo, mimo wszystko, zwiększyć liczbę symboli (a co za tym idzie możliwych kart).
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9456
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1445 times
Kontakt:

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: MichalStajszczak »

zephyr pisze:Fajne zadanie na OI czy inny konkurs algorytmiczny
Myślę, że na taki konkurs to jest zadanie zbyt proste, bo udało mi się zapisać algorytm w kilkunastu linijkach. Czasu wykonania nie mierzyłem, ale jest poniżej sekundy.
Jak kogoś interesuje algorytm:
Spoiler:
Awatar użytkownika
ja_n
Recenzent
Posty: 2303
Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: ja_n »

MichalStajszczak pisze:
zephyr pisze:Jak kogoś interesuje algorytm:
Niedokładnie zrozumiałem co oznacza "\" w Twoim zapisie. Spróbowałem go zinterpretować jako dzielenie całkowite jak i jako modulo i za każdym razem dostałem błędne wyniki...
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9456
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1445 times
Kontakt:

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: MichalStajszczak »

\ to dzielenie całkowite (dzielenie modulo też występuje w algorytmie w postaci Mod)
piotrsmu
Posty: 441
Rejestracja: 17 cze 2010, 01:27

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: piotrsmu »

potwierdzam działanie algorytmu Michała.
przy k*(k-1)+1 symbolach/kartach można uzyskujemy pełną symetrie symboli
zephyr pisze: [edit] dobra, coś mi się porąbało, ale dalej nie rozumiem skąd to k(k-1)+1
wzór oczywiście wziął się z ograniczenia że każda para ma występować w równej ilości
i że jedna karta zawiera k*(k-1)/2 par
oszacowanie w drugą stronę jest znacznie trudniejsze, sprowadza się do pokazania że istnieje lista cykliczna k liczb całkowitych których każdy przedział sumuje się do innej liczby całkowitej z przedziału 1..k(k-1)+1
tak dla 6 symboli
na karcie n są symbole n n+1 n+8 n+11 n+13 n+17 stosujemy arytmetykę modularną k*(k-1)+1

ps
druga część wypowiedzi to był oczywiście żart ze źle zdefiniowanego zadania oczywiście można dać jeden wspólny symbol na wszystkich kartach a reszta losowa unikalna
Awatar użytkownika
ja_n
Recenzent
Posty: 2303
Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: ja_n »

OK, znalazłem błąd w mojej implementacji tego algorytmu. Z dzieleniem całkowitym wszystko się zgadza, program generuje poprawny zestaw 133 kart. Michał podszedł do problemu z przeciwnej strony - najpierw wymyślił jak te karty powinny wyglądać, a potem napisał program, który to robi. Ja kombinowałem jak napisać program, który generuje karty po to, żeby dopiero po ich wygenerowaniu zobaczyć jak wyglądają :). Moje gratulacje, problem rozwiązany.
Karol Madaj
Posty: 659
Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 89 times
Been thanked: 46 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Karol Madaj »

I ja gratuluję!
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 32 times
Been thanked: 12 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: stalker »

Teraz na podstawie wygenerowanego zbioru trzeba jeszcze zautomatyzować skład.
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Karol Madaj
Posty: 659
Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 89 times
Been thanked: 46 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Karol Madaj »

Nie trzeba, porównam 133 tuziny liczb wygenerowanych przez Michała ze 133 tuzinami liczb wygenerowanych metodą tabelkową i z porównania powinny wyjść te tuziny w których się pomyliłem. Potem przygotujemy na nowo grafikę tylko tych kilku (kilkanastu?) kart.
gibon
Posty: 201
Rejestracja: 07 maja 2011, 14:55
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: gibon »

Moje sprawozdanie ze środowego spotkania:

Jedwab Ciekawa zabawa polegająca na doborze sprzeczności, fajny pomysł któy należy rozwijać dalej. Przeszkadzały niewyraźne kolory. Być może sprawę poprawiłoby zastosowanie GRUBEJ czcionki i zmniejszenie liczby kolorów. Nie do końca jasne były zasady pojedynku.

Piramida Mustafy Świetna mechanika pozyskiwania zasobów, niestety cała reszta mało nawiązuje do budowania piramidy. Brakuje mi jakiejś mechaniki, która w naturalny sposób wymuszałaby na graczach budowanie kolejnych kondygnacji. W tej chwili piramidę mógłby równie dobrze zastąpić tor punktacji.

SAR Nie nosi to znamion gry. Wrzucam na dłuższy czas do beczki, niech skiśnie może nabierze smaku.

Piramida Jaśka Przyglądałem się tylko. Wygląda na poprawnie działającą grę logiczną. Właściwie jest to jakaś wiariancja domina. Jeśli już miałbym ponarzekać to może na małą rozmaitość tego co dzieje się w tej grze. Jest to z drugiej strony niewątpliwa zaleta, bo mogą w nią grać sześciolatki.
Awatar użytkownika
sipio
Posty: 1141
Rejestracja: 15 cze 2008, 21:38
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: sipio »

Dla ścisłości ja doliczyłem się 11 protypów.
Dzięki wielkie za testy i wszelkie uwagi.
Jan Madejski pisze: Picasso ... może gra powinna uwzględnić jakieś złożone obrazki-scenki (jak Dixit) i gracze rysowaliby coś co kojarzy się z obrazkiem?
Coś bardzo podobnego już jest i zwie się Telestrations w wersji komercyjnej a w orginale Eat Poop You Cat.
Ale będę myślał, bo podsunąłeś mi pewną myśl.

Ja zaliczyłem grę w Migawki. Po przerwie zagrałem i super, że poprawiona została mapa (w tym znaki A i B) i weszły patyczki. Dzięki nim nie miałem żadnego problemu z ogarnięciem połączeń pomiędzy regionami. Zastanawiałem się tylko czy nie da się lekko podrasować patyczki tak by każdy z nich miał czarną końcówkę. Wtedy jeden rzut na mapę i będę widział w którym kierunku ludzie jadą. Oczywiście mogę to zrobić patrząc na karty graczy ale tak by było łatwiej, choć nie wiem czy lepiej. Poza tym lekko mnie męczy to że mam 7 specjalnych kart, które też gdzieś muszę trzymać. Fajnie gdyby to były jakieś nieduże żetony (trzy kółka, cztery kwadraty), które miałby miejsce na planszy gracza gdzieś z boku. A w ręku czy na stole chodziły by tylko karty jednego rodzaju.

Na koniec chylę czoła przed chłopakami od algorytmów. Żałuje, że w szkole nie uważałem na zajęciach z informatyki to może być nieco więcej z tego rozumiał ;-).
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 32 times
Been thanked: 12 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: stalker »

Dzięki Piotrek za uwagę :) Zanotowałem, ale tego to już na pewno nie będę sam sprawdzał :) Lepsze by były znaczniki kierunkowe… ale takie miałem pod ręku i są najtańsze ;)

Przecież to nie informatyka, a algorytmika ;) (lepiej jednak nie będę zabierał głosu, bo dyskusję, owszem, rozumiem, ale brak mi prawidłowego słownictwa i odpowiedniego zaplecza, więc i tak wyjdę na głupiego ;) )
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Jan Madejski »

stalker pisze:Lepsze by były znaczniki kierunkowe… ale takie miałem pod ręku i są najtańsze ;)
Tańsze od paczki zapałek? :P
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 32 times
Been thanked: 12 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: stalker »

Nie sądzę, aby potencjalny wydawca chciał umieścić w pudełko zapałki :) a poza tym chciałem się na własnej skórze przekonać, jak się patyczki sprawdzają :)
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Jan Madejski »

Zawsze możesz zanurzyć wszystkie patyczki jednym końcem w farbie i będą kierunkowe.
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 32 times
Been thanked: 12 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: stalker »

Nie zrozum mnie źle, oczywiście, że mógłbym, ba, mam nawet taki patyczyki-strzałki które wskazują kierunek… ale to już są komponenty wymagające specjalnego zamówienia.
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Jan Madejski »

Jasne, że takie liczmany są kosztowo najwydajniejsze (możliwe, że nawet tańsze od wykałaczek, które dostałem w pewnej polskiej grze :D ) ale jako projektant mógłbyś sprawdzić jeszcze na etapie prototypu czy takie drobne usprawnienie nie zwiększa nagle czytelności i frajdy z gry na tyle, by równoważyło potencjalne koszty!
No dobra, w tym przypadku nie zwiększy... Czepiam się
ODPOWIEDZ