Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3035
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 573 times
Been thanked: 239 times

Re: Carcassonne

Post autor: DarkSide »

Witam wszystkich serdecznie :)

Jak każdy wciągnąłem się w tę grę, a ponieważ zakupiłem wersję Big Box z wieloma dodatkami (w tym 6 mini) mam kilka wątpliwości, które mam nadzieję ktoś pomoże mi rozwiać ;)

KRĘGI ZBOŻOWE
Dla lepszej orientracji TU są zdjęcia kafelków.

1. Czy kręgi zbożowe separują łąki (kafelek nr 5 i nr 1), kończą drogę (kafelki nr 2 i 4)? Bo że kończą drogę to nie ma wątpliwości przy kafelku nr 3?
2. Co w przypadku kafelka nr 6? Jak interpretować obszar pod kręgiem zboża? Czy tam jest łąka i można postawić chłopa?

PROMY

1. Przestawiając prom mogą zamknąc drogę? Gdy prom nie łączy któregoś końca drogi, to uznajemy że ten kawałek wpadający do jeziora jest zakończeniem drogi, czy tak?
2. Gdy dołożę kafelek z drogą która ciągnie sie do kafelka z promem, to zawsze mam prawo przestawić prom? Nawet jeśli w aktualnym położeniu promu mój kafelek przedłuza drogę zakończoną w jeziorze (nie przedłużona przez prom)
Jeśli odp na pytanie 2 jest twierdząca to mam pytanie dodatkowe:
3. Czy jeśli dołożę kafelek jak w pyt. 2 i zamykam drogę (np.: klasztor z drogą), to czy mogę zmienić położenie promu?
Jeśli odpowiedź na pytanie 3 jest twierdząca to są ciekawe dwie możliwości:
a) po przestawieniu promu droga nadal może pozostać otwarta, mimo że pierwotnie była zamknięta.
b) pojawia się możliwość wydłużenia zamknietej drogi (wybrania dłuższego wariantu) i skasowania większej liczby punktów, zwłaszcza jesli po przestawieniu podłączymy fragment z karczmą.

KOPALNIE ZŁOTA

1. Jeśli dokładam kafelek ze sztabką i wykładam sztabki, to może się zdarzyć że będzie to kafelek zamykający drogą lub miasto wówczas automatycznie zgarniam obie sztabki. Czy tak? (oczywiście jeśli nie musze się dzielić z uwagi na innych graczy w danym miescie lub na drodze)
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: WRS »

DarkSide pisze:KRĘGI ZBOŻOWE
Dla lepszej orientracji TU są zdjęcia kafelków.

1. Czy kręgi zbożowe separują łąki (kafelek nr 5 i nr 1), kończą drogę (kafelki nr 2 i 4)? Bo że kończą drogę to nie ma wątpliwości przy kafelku nr 3?
2. Co w przypadku kafelka nr 6? Jak interpretować obszar pod kręgiem zboża? Czy tam jest łąka i można postawić chłopa?
Kręgi zbożowe separują i kończą. To nie są łąki. Źródła szukam...
DarkSide pisze:PROMY

1. Przestawiając prom mogą zamknąc drogę? Gdy prom nie łączy któregoś końca drogi, to uznajemy że ten kawałek wpadający do jeziora jest zakończeniem drogi, czy tak?
Tak, w instrukcji jest to wprost napisane (sekcja Układanie płytek jeziora)
Koniec traktu, bez dołożonego promu, stanowi jego zakończenie (zamyka go).
DarkSide pisze:2. Gdy dołożę kafelek z drogą która ciągnie sie do kafelka z promem, to zawsze mam prawo przestawić prom? Nawet jeśli w aktualnym położeniu promu mój kafelek przedłuza drogę zakończoną w jeziorze (nie przedłużona przez prom)
Jeśli odp na pytanie 2 jest twierdząca to mam pytanie dodatkowe:
3. Czy jeśli dołożę kafelek jak w pyt. 2 i zamykam drogę (np.: klasztor z drogą), to czy mogę zmienić położenie promu?
Jeśli odpowiedź na pytanie 3 jest twierdząca to są ciekawe dwie możliwości:
a) po przestawieniu promu droga nadal może pozostać otwarta, mimo że pierwotnie była zamknięta.
b) pojawia się możliwość wydłużenia zamknietej drogi (wybrania dłuższego wariantu) i skasowania większej liczby punktów, zwłaszcza jesli po przestawieniu podłączymy fragment z karczmą.
ad 2.
Tak, zmiana kursowania promu to prawo (możliwość) a nie przymus dla gracza. I nie jest obłożone żadnymi warunkami.
;) zatem ad 3.
Nie wiem o co chodzi z tym klasztorem. :?
Kolejność czynności w Carcassonne zawsze jest taka:
a) Losowanie kafla
b) Dołożenie kafla
c) Wykonanie akcji związanych z kaflem (zależy od dodatku)
d) Punktowanie (o ile możliwe)

Po b) realizuję akcję specjalną c) związaną z promem - mogę, ale nie muszę. Jeśli zmieniłem i droga znów jest nieukończona, to nie realizuję wobec drogi d)

i dalej...
Tak, może tak być i bywa to fajna opcja.
DarkSide pisze:KOPALNIE ZŁOTA

1. Jeśli dokładam kafelek ze sztabką i wykładam sztabki, to może się zdarzyć że będzie to kafelek zamykający drogą lub miasto wówczas automatycznie zgarniam obie sztabki. Czy tak? (oczywiście jeśli nie musze się dzielić z uwagi na innych graczy w danym miescie lub na drodze)
Tak, kolejność czynności w Carcassonne zawsze jest taka:
Losowanie kafla
Dołożenie kafla
Wykonanie akcji związanych z kaflem (zależy od dodatku)
Punktowanie (o ile możliwe)

Zatem jak najbardziej można zgarnąć, wyłożone dopiero co, złoto.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3035
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 573 times
Been thanked: 239 times

Re: Carcassonne

Post autor: DarkSide »

Dzięki za szybko odpowiedź. :)
W zasadzie intuicję miałem dobrą w tych kwestiach, ale zawsze warto zapytać bardziej doświadczonych od siebie graczy. :D
WRS pisze:
DarkSide pisze: 3. Czy jeśli dołożę kafelek jak w pyt. 2 i zamykam drogę (np.: klasztor z drogą), to czy mogę zmienić położenie promu?
Nie wiem o co chodzi z tym klasztorem. :?
Chodziło mi tylko o przykład kafelka zamykającego drogę, a konkretnie o TEN - w pierwszym rzędzie, drugi od lewej ;)

Swoją droga PROMY to bardzo ciekawy dodatek. Daje duże pole manewru i czasami można skasować niezłą sumę punktów.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
aplik789
Posty: 2
Rejestracja: 24 sty 2013, 20:29

Carcassonne wieża

Post autor: aplik789 »

Witam :)
Czy pionek który został pojmany przez wieże trafia mi "do ręki" czy na pole gdzie jest wieża i tam sobie zapuszcza korzenie?
I czy wieża która pojmała jest bezużyteczna (nie można dokładać kolejnych jej segmentów i porywać kolejnych ludków) dopóki nie zostanie wykupiony ten niewolnik?
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10022
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1308 times

Re: Carcassonne wieża

Post autor: rastula »

aplik789 pisze:Witam :)
Czy pionek który został pojmany przez wieże trafia mi "do ręki" czy na pole gdzie jest wieża i tam sobie zapuszcza korzenie?
I czy wieża która pojmała jest bezużyteczna (nie można dokładać kolejnych jej segmentów i porywać kolejnych ludków) dopóki nie zostanie wykupiony ten niewolnik?
do ręki, co czyni drugą część pytania bezpodstawną :)
aplik789
Posty: 2
Rejestracja: 24 sty 2013, 20:29

Re: Carcassonne wieża

Post autor: aplik789 »

dziękuję bardzo za szybką odpowiedź ;)
Awatar użytkownika
Olafek
Posty: 6
Rejestracja: 03 paź 2012, 16:12

Carcassonne Mag i Wiedźma

Post autor: Olafek »

Witam
Gramy właśnie w ten dodatek i mamy małe pytanie.
Jest kafel startowy, ja dostawiam jeden kafel z dodatku(droga i miasto). Gdzie mogę wystawic maga?
Są 3 opcje, która jest dobra, właściwa?
1) Dołączam do drogi - kontynuuje ją?
2) Tworzę nowe miasto
3) Dołączam do istniejącego miasta?
Które ustawienie jest prawidłowe?
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne Mag i Wiedźma

Post autor: WRS »

Nie jestem pewien, czy rozumiem problem, ale spróbuję zacytować reguły...

1. Gracz dokłada kafel z dodatku
2. Gracz MUSI wprowadzić do gry (albo przestawić, jeśli już jest na planszy) pionek maga (albo wiedźmy) na dowolny nieukończony trakt (drogę) albo miasto
3. Gracz wystawia (o ile chce i może) swojego meepla

Jak dla mnie te zasady są jednoznaczne.
A opis sytuacji z pytania nieco mnie konfuduje...
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
Olafek
Posty: 6
Rejestracja: 03 paź 2012, 16:12

Re: Carcassonne Mag i Wiedźma

Post autor: Olafek »

Nie jestem dobry w tłumaczeniu, to może dlatego

"na dowolny nieukończony trakt (drogę) albo miasto"

ale w momencie dołożenia kafla, automatycznie tworzy nam się nieukończone miasto bądź droga.

Czyli zatem mamy brac pod uwagę nieukończone miasto przed dołożeniem kafla, czy po?
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne Mag i Wiedźma

Post autor: WRS »

Chodzi o to, że nie wolno umieścić maga/wiedźmy na ukończonych traktach/miastach.
Mag/wiedźma mają znaczenie przy punktowaniu. Umieszczenie ich na zamkniętych obiektach czyniłoby je de facto zbędnymi.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
ziaro
Posty: 14
Rejestracja: 03 sie 2012, 15:47
Lokalizacja: Bytom

Re: Carcassonne

Post autor: ziaro »

W Carcassonne gram w dwóch dni lecz nie wiem czy dobrze liczę generalnie nie wpływało to na rozgrywkę bowiem liczyłem każdemu tak samo.

Chodzi mi o liczenie zamkniętego miasta, w którym mam dwa kafle z proporcami (standardowa gra).
Czy wtedy liczę tylko jeden proporzec za 2 punkty czy dwa kafle z proporcami i daje mi to wtedy 4 punkty?
Awatar użytkownika
MarcinG
Posty: 265
Rejestracja: 13 lut 2013, 15:41

Re: Carcassonne

Post autor: MarcinG »

Każdy proporzec daje ci dodatkowe 2 punkty. :)
Awatar użytkownika
ziaro
Posty: 14
Rejestracja: 03 sie 2012, 15:47
Lokalizacja: Bytom

Re: Carcassonne

Post autor: ziaro »

MarcinG pisze:Każdy proporzec daje ci dodatkowe 2 punkty. :)
No to w instrukcji znalazłem pewną nieścisłość i nie wiem skąd ona jest wzięta.
W dodatku Karczmy i Katedry przy ukończonym mieście z katedrą jest pokazany rysunek na którym znajduje się 7 kafli z ukończonym miastem, jeden kafel to katedra a na dwóch z miasta kaflach widać proporce.

Wg mojego liczenia wchodzi 7x3 pkt + 2x2pkt = 25pkt
W instrukcji napisane jest, że niebieski zdobywa 24 punkty.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: WRS »

No nie bardzo jest tu błąd.
Do punktowania bierzemy pod uwagę kafle, a nie części składowe miasta (czy drogi).
Na tym rysunku mamy właśnie 6 kafli (w tym na 2 tarcze/proporce), a układają się one w miasto złożone z 7 kawałków.
Zatem 6+2 daje 8 miejsc punktowanych liczonych po 3 daje poprawnie 24 pkty.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
ziaro
Posty: 14
Rejestracja: 03 sie 2012, 15:47
Lokalizacja: Bytom

Re: Carcassonne

Post autor: ziaro »

A to teraz już rozumiem. Moja wina. No tak teraz spojrzałem po tym jak napisałeś i wychodzi mi 24 punkty.
Awatar użytkownika
ziaro
Posty: 14
Rejestracja: 03 sie 2012, 15:47
Lokalizacja: Bytom

Re: Carcassonne

Post autor: ziaro »

Mam jeszcze jedno pytanie dotyczące liczenia punktów. Jak się liczy punkty gdy zamknę miasto i znajdzie mi się w nim po zamknięciu dwóch podwładnych. Nie ma w nim żadnego przeciwnika.
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1690
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times

Re: Carcassonne

Post autor: Sztefan »

Jeśli podwładny = zwykły pionek, to punkty liczysz normalnie. Większa ilość pionków nie zwiększa ilości punktów.
autoexec
Posty: 71
Rejestracja: 06 mar 2013, 15:20

Re: Carcassonne

Post autor: autoexec »

Witam,
Wracając jeszcze na chwilkę do promów, bo nie wiem czy dobrze to interpretuje...

1.
jeśli mamy długą drogę z karczmą (punkty x2) którą uda nam się zamknąć promem- to następny gracz który dołączy się do klocka z promem z wolnej strony automatycznie podłącza się do zamkniętej przed chwilą trasy (otwierając ją promem)- czy tak? jeśli tak się składa, że gracz ma klocek z końcem drogi to w jednym ruchu od razu kasuje punkty za całą trasę (która notabene została przed chwilą 'rozliczona')?

grałem tak wczoraj i przy końcu takiej trasy uzbierało się kilka klocków z promami i co chwila ktoś się dołączał i kasował tą samą trasę po 20 parę punktów- trochę to było przegięte....

2.
Mam jeszcze jedną wątpliwość: załóżmy że mamy drogę z jednej strony otwartą a z drugiej dołączonym promem i na drodze stoi budowniczy, to dołączając się do klocka z promem i przestawiając prom w taki sposób że dołączony klocek powiększa drogę z budowniczym to zyskujemy następny ruch prawda?
MrCookie
Posty: 2
Rejestracja: 18 mar 2013, 18:12

Carcassonne

Post autor: MrCookie »

Obrazek
Moje pytanie jest proste - czy po polaczeniu dwoch zamkow niebieski ma mozliwosc postawienia kolejnego pionka (ma przewage 2-1) a impas dotyczy tylko remisu ? tak jak na 2 zdjeciu ?
Obrazek
I jeszcze jedno -zalozmy ze nie posiadam juz znacznikow i polozenie ostatniej plytki daje mi mozliwosc ukonczenia klasztoru - czy moge w tej samej kolejce pionka z klasztoru przeniesc na dolozona plytke i ukonczyc droge ?
Obrazek
Awatar użytkownika
watman
Posty: 809
Rejestracja: 22 kwie 2010, 14:33
Lokalizacja: Tychy

Re: Carcassonne

Post autor: watman »

pierwszego pytania nie rozumiem - chyba cos mieszasz z regulami i nie wiem co ta sytuacja mialaby przedstawiac...
drugie: nie mozesz tak zrobic: kolejnosc w turze to dolozenie kafelka, postawienie meepla i ew. punktowanie - czyli na tym przykladzei majac jednego ludzika w puli moglbys dolozyc kafelek, postawic ludzika, zapunktowac za droge i wziac ludzika z powrotem - ale kiedy rozliczysz klasztor ze zdjecia jest juz za pozno zeby dostawic meepla na droge
Sepelite me facie versa in terram, osculetur me mortuum mundus in culum... | In omnia pericula tasta testicula
BGG | Piwo i Planszówki Blog | Fanpage na FB
Awatar użytkownika
MarcinG
Posty: 265
Rejestracja: 13 lut 2013, 15:41

Re: Carcassonne

Post autor: MarcinG »

Nie można dołożyć pionka na zajętym obszarze, ale gdy jest remis w ilości pionków to możesz dołożyć pionka aby zwiększyć swoją przewagę liczebną :D (ja tak gram)
Awatar użytkownika
watman
Posty: 809
Rejestracja: 22 kwie 2010, 14:33
Lokalizacja: Tychy

Re: Carcassonne

Post autor: watman »

MarcinG pisze:Nie można dołożyć pionka na zajętym obszarze, ale gdy jest remis w ilości pionków to możesz dołożyć pionka aby zwiększyć swoją przewagę liczebną :D (ja tak gram)
no to grasz zle...
nie mozna dolozyc zadnego meepla (za wyjatkiem budowniczego i swinki) do obszaru na ktorym jest jakikolwiek meeple, niewazne czy twoj czy przeciwnika
patrzac na zdjecia - jesli cyfry w kolkach to kolejnosc wykladania kafelkow:
gorne zdjecie - czerwony wyklada kafelek nr 1 i stawia swojego meepla jako rycerze; niebieski wyklada kafelek nr 2 i stawia swojego bo fragmenty miasta nie sa polaczone; czerwony wyklada cokolwiek gdzies indziej, niebieski wyklada kafelek nr 3 i NIE MOZE postawic meepla, poniewaz nowy kafelek laczy sie juz z miastem na ktorym jest jakis meeple (kafelek nr2, niebieski rycerz) i tak samo na kafelku 4 nie mozna postawic meepla bo laczy sie z juz obsadzonym miastem...
dolne zdjecie - niebieski wyklada kafelek nr 1, nie stawia ludzika bo nie, nastepnie czerwony wyklada kafelek nr 2 i stawia rycerza (miasto do tej pory bylo puste, wiec moze), pozniej niebieski wyklada kafelek nr 3 i stawia swojego bo fragmenty miasta nie sa polaczone, ktokolwiek dolozyl kafelek nr 4 nie mogl dolozyc rycerza do miasta, bo bylo juz zajete...
zeby mogly sie tam znalezc dwa meeple tego samego koloru kafelek nr 1 musialby byc obsadzony i ten sam gracz dokladajac kafelek nr 2 musialby postawic swojego meepla na drugiej (niepolaczonej) czesci miasta lub nie stawiac wtedy, ale postawic go na swiezo dolozonym kafelku nr 3 (zanim jeszcze polaczyl sie z zajeta czescia miasta przez kafelek nr 4)

czy teraz jest jasniej?
Sepelite me facie versa in terram, osculetur me mortuum mundus in culum... | In omnia pericula tasta testicula
BGG | Piwo i Planszówki Blog | Fanpage na FB
MrCookie
Posty: 2
Rejestracja: 18 mar 2013, 18:12

Re: Carcassonne

Post autor: MrCookie »

watman pisze: nie mozna dolozyc zadnego meepla (za wyjatkiem budowniczego i swinki) do obszaru na ktorym jest jakikolwiek meeple, niewazne czy twoj czy przeciwnika
to juz wszystko wyjasnione :)
TTR_1983
Posty: 3932
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 88 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: TTR_1983 »

MarcinG pisze:Nie można dołożyć pionka na zajętym obszarze, ale gdy jest remis w ilości pionków to możesz dołożyć pionka aby zwiększyć swoją przewagę liczebną :D (ja tak gram)
LOL. Co za sprowadzenie tej gry do poziomu najniższego z możliwych. Wstydź się- taki klasyk :mrgreen:
Awatar użytkownika
MarcinG
Posty: 265
Rejestracja: 13 lut 2013, 15:41

Re: Carcassonne

Post autor: MarcinG »

Przepraszam za wprowadzenie w błąd, źle zrozumiałem pytanie i pomieszało mi się z zasadami :(
Przeczytałem dokładnie instrukcję i znalazłem swój błąd, jeszcze raz przepraszam.
ODPOWIEDZ