Euro z elementami walki?

Zastanawiasz się co kupić? Poszukujesz gry dla 2 osób? A może najzabawniejszej gry dla 3-6 osób Reinera Knizia o kosmosie, zaczynającej się na literę Z? Pomożemy!
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Euro z elementami walki?

Post autor: Bea »

Forum już kilka razy mnie wsparło genialnymi radami przy wyborze gry. Dzięki wam kupiłam kilka pozycji z których jestem teraz bardzo zadowolona :) Mam nadzieję, że i teraz coś doradzicie.

Szukam gry która:

1. Będzie połączeniem euro gry (produkowanie zasobów/handel/efekt krótkiej kołderki/optymalizacja) z elementami bezpośredniej walki (eliminowanie jednostek przeciwnika/walka o terytorium).
2. Posiada intuicyjną, zgrabną i dobrze działającą mechanikę, nie jest przekombinowana.
3. Wymaga sporo strategicznego myślenia i kombinowania, ma kilka dróg prowadzących do zwycięstwa.
4. Idealnie działa na dwie osoby (opcja dla 4 osób mile widziana, ale niekonieczna, będę głównie grać z mężem).

Istnieje w ogóle coś takiego? Bardzo proszę, abyście odnieśli się szczególnie do punktu 1 polecając konkretne tytuły :)
Ostatnio zmieniony 08 kwie 2013, 19:56 przez Bea, łącznie zmieniany 1 raz.
Furia
Posty: 730
Rejestracja: 27 lut 2012, 23:13

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: Furia »

1. Cyklady
Punkt pierwszy spełnia idealnie. Może nie ma produkcji zasobów, ale budujemy budynki, przynoszące różne korzyści. Gra ma proste zasady, dobrze działającą mechanikę, a przy tym jest ładna i klimatyczna. Maksymalnie dla 5-ciu graczy, wariant dla dwóch osób moim zdaniem jest ok, ale wiem, że niektórzy narzekają.

2. Sid Meier's Civilization
Dość złożona gra. Na pewno bardziej skomplikowana i posiadająca więcej reguł niż Cyklady. Mamy 4 drogi do zwycięstwa - militarne, ekonomiczne, technologiczne i kulturowe.
Szerzej się nie wypowiem, bo grałam tylko dwa razy w 3 i 4 osoby. Znajomi grają we dwójkę i sobie chwalą. Najlepiej rzuć okiem na jakąś recenzję.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5834
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 409 times

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: KubaP »

Cywilizacja: Poprzez Wieki chyba zamyka temat :)
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: Bea »

KubaP pisze:Cywilizacja: Poprzez Wieki
Furia pisze: Sid Meier's Civilization
To są dwie różne gry, prawda? Można je jakoś do siebie porównać? która bardziej pasuje do moich oczekiwań?
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3414
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: Lothrain »

Gry cywilizacyjne są najbliższe twoim wymaganiom. Cyklady w dwie osoby to jednak nie to.
Awatar użytkownika
tomuch
Posty: 1930
Rejestracja: 21 gru 2012, 03:17
Lokalizacja: zza winkla
Has thanked: 154 times
Been thanked: 175 times

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: tomuch »

Sida na pewno można polecić dla dwóch osób. Właściwie to nie grałem w innym składzie. Gram z żoną, która jest bardzo zadowolona z tej gry, a niektóre rozgrywki są epickie :)

Może jeszcze Stronghold. Na początku zasady mogą trochę przygnieść, ale mechanika jest bardzo intuicyjna. Moim zdaniem początkowo obrońca ma łatwiejsze zadanie, ale wraz ze wzrostem doświadczenia najeźdźca coraz bardziej zagraża murom.

W Cykladach mamy licytację, więc w dwie osoby trochę to może kuleć.
kolekcja
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 100
Rejestracja: 07 sty 2010, 22:28
Lokalizacja: Chorzów

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: Grzechu »

Takich porównań chyba trochę było :wink: . Ogólnie obie gry bardzo dobrze spełniają twoje wymagania, choć Poprzez Wieki jest bardziej Euro, ale momentami dosyć nieprzewidywalna poprzez dochodzące losowo karty. W Sid Meier's jest mniej zarządzania zasobami, ot mamy do wykorzystania de facto dwa zasoby (produkcja "młotki" i punkty trade), które wydajemy na budowę: budynków, jednostek, figurek i na karty technologii. Ważne, że każdy gracz ma taką samą talię kart technologii, więc IMO mniej losowości, ale też więcej ryzyka, że przeciwnik ma to samo i o wygranej zdecyduje szczęście.
Przewaga SM Civ - wykonanie... genialne, poprzez Wieki - takie sobie, a nawet troche niżej. Jeżeli to oczywiście jest dla Ciebie argument :wink: . Ja osobiście wolę Civkę w wykonaniu Sida, ale to tylko moja opinia. Polecam poczytać instrukcje do obu gier.

PZDR
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5612
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 803 times
Been thanked: 1253 times
Kontakt:

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: mat_eyo »

Cywilizacja Poprzez Wieki będzie ok, jednak wariant czteroosobowy jest średnio grywalny ze względu na downtime.

Ja polecę Eclipse, jeśli tylko klimat nie odstraszy. Jest krótsze, mniej mózgożerne niż TTA, dla mnie też niesie więcej przyjemności z gry.

Cyklady na dwójkę działają ok choć przy większej ilości osób jest przyjemniej. Jednak jeśli miałbym z wybierać między Eclipse a Cykladami to nie zastanawiałbym się nawet sekundy i wybrał tą pierwszą.
szmajchel
Posty: 574
Rejestracja: 19 gru 2010, 21:07
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: szmajchel »

Ale co mają Eclipse i Cyklady do euro? Cywilizacje czy Stronghold są znacznie bardziej "eurowate"
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5612
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 803 times
Been thanked: 1253 times
Kontakt:

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: mat_eyo »

Eclipse całkiem dużo, Cyklady już mniej. Poza tym po przeczytaniu czterech wymagań w pierwszym poście nadal uważam, że Eclipse sprawdzi się bardzo dobrze. Jest produkcja surowców, jest kontrola terytoriów, jest rozwój, mechanika jest schludna i prosta, dużo miejsca na kombinowanie, dobrze działa przy dwóch osobach.
Nie trzymajmy się tak kurczowo podziałów i nazewnictwa bo dla niektórych radykałów samo pytanie o "Euro z elementami walki" jest świętokradztwem :)
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: mig »

A Sid Meiers Civilization, czy Eclipse to nie bardziej ameritrash niż euro? :wink:

Dla mnie najciekawszą eurową pozycją z fantastycznym mechanizmem walki są Wladcy Podziemi. Wprawdzie walka jest nie pomiędzy graczami ale interakcji negatywnej jest mnóstwo.
Z grubsza chodzi o to, że jesteś "złym", rozbudowujesz swoje lochy i przygotowujesz się na przyjście paskudnych bohaterów, którzy chcą ci złoić skórę. Świetna zabawa, choć nie wiem czy dokładnie tego oczekujesz :)
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
Awatar użytkownika
Koshiash
Posty: 957
Rejestracja: 01 sty 2010, 17:45
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 42 times
Been thanked: 133 times

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: Koshiash »

Zasugeruję Age of Empires III: http://www.youtube.com/watch?v=6V8_jDX6sck&feature=plcp. To euro w ładnym opakowaniu, w którym występują żołnierze wykorzystywani do pacyfikowania Indian (tu walka jest umowna) lub do eliminowania konkurencji (pif paf i po rywalu).

Bardziej abstrakcyjnie: Eufrat i Tygrys: http://www.gamesfanatic.pl/2006/05/16/tigris-euphrates/. Jeżeli nie miałaś przyjemności, to zachęcam do zainteresowania się tym tytułem.

Zaproponowany powyżej Władca Podziemi też jest atrakcyjny, ale raczej przy komplecie graczy.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: Bea »

Jak sobie więcej poczytam o dotychczas zaproponowanych grach to się do nich odniosę
mat_eyo pisze:"Euro z elementami walki" jest świętokradztwem :)
A tymczasem powiem jak sobie taką grę wyobrażam: Na przykład produkujemy żywność i inne zasoby, które potrzebujemy do wyżywienia i utrzymania jednostek (to nie musi być stricte wojsko, bo klimat jest mi obojętny, raczej nie II wojna światowa), które potem możemy udoskonalić i walczyć nimi ze sobą. Może to być walka o terytorium ale niekoniecznie. To tak w uproszczeniu.
solkan
Posty: 239
Rejestracja: 05 lut 2010, 15:29
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 13 times
Been thanked: 3 times

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: solkan »

A Few Acres of Snow, Polis: Fight for the Hegemony, Eufrat i Tygrys. Wszystkie trzy doskonałe, pierwsze dwie to gry stricte dwuosobowe, w EiT można grać w 2-4 osób. Euro z elementami walki to mój ulubiony typ gier i nie wyobrażam sobie kiedykolwiek pozbyć się tych gier z kolekcji:) Jeśli lubisz Dominiona, prawdopodobnie AFAoS najbardziej przypadnie Ci do gustu (choć ja akurat za Dominionem nie przepadam, gdyż sama mechanika budowania talii niezbyt mi odpowiada, ale AFAoS przynajmniej tematycznie ją uzasadnia i budowanie talii jest w niej środkiem do celu, a nie celem samym w sobie). Eufrat i Tygrys ma najbardziej elegancką mechanikę (prostota reguł, które jednocześnie dają niemal nieskończone możliwości zagrań), z jaką spotkałem się w grach planszowych, nie licząc szachów czy go. Dobrą grą tego typu jest też Antike Duellum - można ją, podobnie jak AFAoS, przetestować na Yucata.de.
Awatar użytkownika
walkingdead
Posty: 2081
Rejestracja: 06 lut 2013, 19:57
Has thanked: 147 times
Been thanked: 392 times

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: walkingdead »

mig pisze:A Sid Meiers Civilization, czy Eclipse to nie bardziej ameritrash niż euro? :wink:

Dla mnie najciekawszą eurową pozycją z fantastycznym mechanizmem walki są Wladcy Podziemi. Wprawdzie walka jest nie pomiędzy graczami ale interakcji negatywnej jest mnóstwo.
Z grubsza chodzi o to, że jesteś "złym", rozbudowujesz swoje lochy i przygotowujesz się na przyjście paskudnych bohaterów, którzy chcą ci złoić skórę. Świetna zabawa, choć nie wiem czy dokładnie tego oczekujesz :)
Bea!!
Kupuj Władców Podziemi :) I od razu zapisz mnie na rozgrywkę,tak bym chciała w to zagrać. :wink:
Awatar użytkownika
gemboj
Posty: 34
Rejestracja: 11 lis 2012, 07:30

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: gemboj »

Przy podobnych założeniach rozważam obecnie Nexus Ops. Oprócz ekonomii i walki intryguje mnie możliwość układania mapy z kafli - jest szansa, że szybko się nie znudzi i nie dojdzie do opanowania jedynie słusznej strategii :).

Tymczasem bardzo chętnie gram i polecam Antike Duellum, również spełniająca te wymagania. Ponadto super grafika i wykonanie.
Wolę grać niż zastanawiać się kilka godzin co autor instrukcji miał na myśli.
Awatar użytkownika
sorfal
Posty: 245
Rejestracja: 23 paź 2012, 15:39
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: sorfal »

Hm, wbrew pozorom może Ci podejść Mage Knight ;) Walki tam nie brakuje, a mamy też w pewnym sensie krótką kołderkę i optymalizację (zawsze za mało kart, które trzeba zmyślnie wykorzystać ;)), kontrolę terytorium (zdobywamy baszty, które można odbić, inne lokacje też zdobywamy, ale na stałe). Początkowo przytłacza, ale po bliższym poznaniu mechanika okazuje się być elegancka i intuicyjna. No i mamy do dyspozycji sporo scenariuszy i wariantów. Lubię euro (Agricola, Cywilizacja: Poprzez Wieki w czołówce), a przy MK świetnie się bawię. I solo i z narzeczoną super, a jak trzeba, to i w 4 (z dodatkiem 5 ;)) da się grać, choć, nie ukrywam, downtime może dawać się we znaki.
Łowca anegdot
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: Bea »

Dziękuję za wszystkie rady. Kilka gier dołączyło do mojej wishlisty. Mam na oku:

- obie cywilizacje (od której radzilibyście zacząć, która łatwiejsza?)

potem ewentualnie:
- Eclipse
- Cyklady (ale to bardziej do grania we czwórkę, z dziećmi.)
- Eufrat i Tygrys
- Mage Knight (w późniejszym czasie na pewno, na razie wydaje się być za drogi i za bardzo skomplikowany)

A tymczasem, zupełnie przypadkowo, jeszcze wcześniej niż założyłam ten wątek, nabyłam 51. Stan: Nowa Era :) I okazało się że gra w wielu procentach spełnia moje wymagania z tego wątku. Wprawdzie typowe euro to to nie jest, ale produkcja surowców jest, wymiana surowców jednego na inny jest. Elementy walki są, mechanika fajna. tylko z tymi wieloma drogami do zwycięstwa jakby nie bardzo... Ale i tak jestem bardzo zadowolona z zakupu :)
Ostatnio zmieniony 12 kwie 2013, 11:43 przez Bea, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: rastula »

a może Kemet.

budowanie mechanizmu armii, wybór akcji, area kontrol, brak rzutów kostką...chyba pasuje do określenia euro z elementami walki

myślałem tez o "rise of empires" Wallace'a - ale to u mnie czeka na rozegranie jeszcze...
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5612
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 803 times
Been thanked: 1253 times
Kontakt:

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: mat_eyo »

Bea pisze:obie cywilizacje (od której radzilibyście zacząć, która łatwiejsza?)
Łatwiejsza będzie Sid Meier's ale proponuję zacząć od TTA bo ta pierwsza to IMO strata czasu
NTomasz
Posty: 646
Rejestracja: 04 maja 2012, 14:22
Lokalizacja: Warszawa

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: NTomasz »

imo tta to wielka strata czasu :D, gra która może i nie waha się ani chwili coby zabić nudą :)
Furia
Posty: 730
Rejestracja: 27 lut 2012, 23:13

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: Furia »

Bea pisze:obie cywilizacje (od której radzilibyście zacząć, która łatwiejsza?)
To zupełnie dwie różne gry. Także długo się zastanawiałam od której zacząć i w końcu widząc podzielone głosy na forum kupiłam obie. Niestety TTA odstrasza początkowo szatą graficzną. Zwykle kiedy proponuję znajomym mówią, że to takie brzydkie i może jednak coś innego. Grę osobiście uważam za rewelacyjną, ale niestety nie z każdym mogę zagrać. Co prawda to przesuwanie kosteczek po planszy, ale jest super. W Civilization jakoś bardziej czuje się zdobywanie nowych ziem - poruszanie się po planszy. Jest bardzo ładnie wydana i ma baaardzo dużo żetonów, TTA to tylko karty. Niestety obie trwają dość długo i z racji tego gramy w nie rzadziej niż bym chciała. Lepiej oceniam TTA pomimo jej brzydkości, ale SM Civilization to też dobra gra. Obie mają swoje wady i zalety. Zależy czego oczekujesz.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: Bea »

Furia pisze:
Bea pisze:obie cywilizacje (od której radzilibyście zacząć, która łatwiejsza?)
Zależy czego oczekujesz.
W tym momencie głównie tego co napisałam w pierwszym poście. Chciałabym, żeby zasady nie były nadmiernie skomplikowane, żeby gra była płynna i miodna, żeby po prostu fajnie się grało :) Widzę, że zdania na temat obu cywilizacji są mocno podzielone, wybór wiec nie będzie łatwy :) Na szczęście nie planuje zakupu już teraz, będę więc miała czas na zastanowienie się a może nawet możliwość wypróbowania którejś z tych gier :)
NTomasz
Posty: 646
Rejestracja: 04 maja 2012, 14:22
Lokalizacja: Warszawa

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: NTomasz »

tak jak było powiedziane - tta nie jest proste, nie jest ładne,
w mojej opinii nie jest przyjemne, i jeżeli nie umówisz się przed grą na ustawienie stopera i każdy ma 3 minuty na decyzje to zamienia się to w grę zrobie swój ruch i ide oglądać serial czytac książkę i wracam za godzinę... jest brzydkie jak noc listopadowa, a wiodącą strategią jest uśpienie przeciwników
jak gra ma być miodna prosta w zasadach regrywalna z intuicyjna mechaniką i posiadająca wiele dróg do wygranej to ja zapraszam do cyklad które o dziwo na 2 osoby są wysmienite a na 4ry yyy no wyśmienite :P
produkujesz zasoby przez przejmowanie wysp dodawanie budynków licytacje bogów i myslenie czy stac Cie na to czy jednak nie. walka jest / licytacja jest / interakcji jest na duzo sposobów/ terytoria są wazne i zmieniające właścicieli/ gracze zazwyczaj walczą o swoje do końca o swoje a nie tak jak w innych grach ktoś decyduje o tym kto wygrywa.
zasady są do wytłumaczenia w chwilę.
piogar
Posty: 416
Rejestracja: 21 wrz 2012, 17:30
Lokalizacja: Wroclaw
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: Euro z elementami walki?

Post autor: piogar »

Gralem w SM:Civ i gra mi sie bardzo podoba. W 3-4 osoby gra sie fajnie, ale dwa razy gralem we dwojke i wrazenia tez byly dobre. Poza tym jest fajny dodatek.
ODPOWIEDZ