Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4065
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 279 times
Been thanked: 165 times

Re: CARCASSONNE- problem z rozliczaniem gospodarstw

Post autor: lacki2000 »

wiola33 pisze:Na tym zdjeciu zaznaczone jest jakoby klasztor oddzielal laki. Sam klasztor nie odddziela ląk, bo za nim na kafelku jest łąka, więc to jest jedno i to samo gospodarstwo .
Ale wcześniej koleżanka Neki223 zaznaczyła, że zaznaczenia są sprzed położenia klasztoru i zakrętu. W tej sytuacji (po dołożeniu) każdy z trzech graczy ma tyle samo czyli każdy dostaje po 3 pkty za zamknięte miasta leżące obok tego wielkiego pola, czyli gdyby to już był koniec gry to każdy z tych trzech graczy dostałby po 6 pktów za łąkę (wolę pole nazywać łąką bo jest zielone :) ).
Ostatnio zmieniony 03 kwie 2013, 20:25 przez lacki2000, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Awatar użytkownika
Pierzasty
Posty: 2719
Rejestracja: 25 wrz 2011, 11:58
Lokalizacja: Otwock
Has thanked: 3 times
Been thanked: 20 times

Re: CARCASSONNE- problem z rozliczaniem gospodarstw

Post autor: Pierzasty »

Uśmiałem się z nazwy tematu, muszę przyznać, że świetnie dobrana :lol:

VVV: Carcassonne KRUS, mini-dodatek usprawniający farmy :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 03 kwie 2013, 22:41 przez Pierzasty, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4065
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 279 times
Been thanked: 165 times

Re: CARCASSONNE- problem z rozliczaniem gospodarstw

Post autor: lacki2000 »

Pierzasty pisze:Uśmiałem się z nazwy tematu, muszę przyznać, że świetnie dobrana :lol:
Pod koniec okresu rozliczeń podatkowych podniesie się ilość odwiedzin na forum z wyszukiwarek :)
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Awatar użytkownika
Cin
Posty: 822
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Re: CARCASSONNE- problem z rozliczaniem gospodarstw

Post autor: Cin »

Neki223 pisze: Ale trochę dziwne jest, że gracz, który ma małe gospodarstwo, połączy się z drugim graczem - posiadaczem wielkiego pola i dostanie tyle samo punktów
Taki urok tej gry :) Podobna sytuacja może się zdarzyć z miastami i drogami. Ktoś zbuduje duże miasto/długą drogę, inny gracz się "podłączy" i punkty idą po równo do obu. A może się też zdarzyć jeszcze bardziej wrednie - "podłączenie" dwóch ludzi i całkowite przejęcie łąki/miasta/drogi :)
wiola33
Posty: 28
Rejestracja: 09 mar 2013, 09:46
Lokalizacja: okolice Radomska

Re: CARCASSONNE- problem z rozliczaniem gospodarstw

Post autor: wiola33 »

My właśnie tak gramy...:) Najwięcej radochy i emocji daje podłączenie sie do cudzego obiektu ,a nawet przejecie go ..:) Czasami zawiązują sie ,,spiski,, ,czasami wywiązują sie ,, kłótnie,, ,ale inaczej byloby to tylko ukladanie puzzli :)
Rafa
Posty: 21
Rejestracja: 07 lut 2011, 03:13

Re: Carcassonne Mag i Wiedźma

Post autor: Rafa »

Mam pytanie odnośnie tego samego dodatku...

Na końcu instrukcji jest zdanie: "Następnie gracz może wystawić swojego podwładnego zgodnie ze standardowymi zasadami. Jeżeli nie jest możliwe wystawienie pionka (ponieważ nie ma żadnego nieukończonego miasta lub traktu), należy zdjąć jeden pionek z pola gry".

O co tu chodzi?!
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne Mag i Wiedźma

Post autor: WRS »

Niezręcznie wyszło przez nieprzemyślane użycie podobnych słów w różnym kontekście.
Pierwsze zdanie dotyczy kontynuacji czynności gracza po wylosowaniu kafla z dodatku.
Drugie zdanie jest od czapki ;), bo dotyczy zastrzeżenia co robić, gdy nie jest spełniony wcześniejszy warunek... dotyczący zasad wystawiania pionków (a nie podwładnych, jak to w nowej nomenklaturze jest ujęte) maga i wiedźmy.
Niestety tłumaczenie zasad minidodatków jest raczej niechlujne. Słałem do Barda sążnistego maila z wątpliwościami zaraz po premierze... do dziś nie ma erraty, korrekty czy wykładni.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Rafa
Posty: 21
Rejestracja: 07 lut 2011, 03:13

Re: Carcassonne Mag i Wiedźma

Post autor: Rafa »

Dzięki! :) Właśnie się przed momentem domyśliłem, że to o te pionki chodzi :)
deni
Posty: 12
Rejestracja: 01 lut 2013, 20:57

Re: Carcassonne - wieża + smok, dwa pytania

Post autor: deni »

mi sie tez zrodzily dwa pytania

1.jest zamek a w nim pionek koloru zielonego, jest kolej gracza zoltego - wylosowal domkniecie zamku z ksiezniczka
czy domykajac zamek liczymy punkty za zamek dla zielonego czy korzystamy z zasady ze ksiezniczka 'wypycha' z zamku conajmniej jeden pionek ?

2.w dodatku wieza bylo napisane ze pionek na wiezy zostaje do niej do konca gry
w dodatku smok czytamy ze smok moze zjesc (oddac graczowi do jego puli) pionka z wiezy (tak jest w pytaniach i odpowiedziach)
ale w pytaniach i odpowiedziach jest tez info ze uwiezic mozna takze pionka z wiezy
jak ? budujac inna wieze ktora wtedy (wybudowana pozniej) uwiezi gracza na wiezy wczesniejszej ?
Awatar użytkownika
100rk
Posty: 448
Rejestracja: 27 sty 2011, 23:19
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Been thanked: 1 time

Re: Carcassonne - wieża + smok, dwa pytania

Post autor: 100rk »

Szczere gratulacje za uzyskanie tytułu Archeologa Roku!
5 (słownie: pięć) lat i nagła reaktywacja wątku to spore osiągnięcie.
Żeby nie było offtopa: nie znam odpowiedzi na żadne z postawionych pytań, ale proponuję zadać je ponownie w odpowiednim dziale forum, czyli zasady - pytania i odpowiedzi.
6% zniżki Rebel, 7% Planszomania, 7% 3 Trolle - chętnie się podzielę.
sprzedam/kupię/wymienię
kolekcja - w miarę aktualna
lista życzeń
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - wieża + smok, dwa pytania

Post autor: WRS »

Doceniam, że P.T. Kolega zadał sobie trud sprawdzenia czy istnieje wątek!

Zachęcam do zapoznania się z Completed Annotated Rules (CAR)
http://www.carcassonnecentral.com/commu ... topic=60.0
Od kilku lat zapaleńcy starają się zebrać i ujednolicić wszelkie zasady i dodatki.
deni pisze:1.jest zamek a w nim pionek koloru zielonego, jest kolej gracza zoltego - wylosowal domkniecie zamku z ksiezniczka
czy domykajac zamek liczymy punkty za zamek dla zielonego czy korzystamy z zasady ze ksiezniczka 'wypycha' z zamku conajmniej jeden pionek ?
Najpierw jest akcja związana z Księżniczką, a później punktowanie.
Wg CAR (w celu ujednolicenia zasad z dodatkiem Wieża) gracz dokładający kafel z księżniczką może (a nie musi!) skorzystać z zasady wypychania meepla. Oczywiście zwykle przeciwnika się będzie usuwać ;)
deni pisze:2.w dodatku wieza bylo napisane ze pionek na wiezy zostaje do niej do konca gry
w dodatku smok czytamy ze smok moze zjesc (oddac graczowi do jego puli) pionka z wiezy (tak jest w pytaniach i odpowiedziach)
ale w pytaniach i odpowiedziach jest tez info ze uwiezic mozna takze pionka z wiezy
jak ? budujac inna wieze ktora wtedy (wybudowana pozniej) uwiezi gracza na wiezy wczesniejszej ?
Wg CAR można wziąć do niewoli meepla z wieży. Wg przypisów tylko w pierwszym wydaniu angielskim RGG (później skorygowanym!) był zakaz takiej akcji. Oryginalne niemieckie przepisy oraz następne wydania angielskie wprost piszą o możliwości wzięcia do niewoli meepla z wieży.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
bozo1983
Posty: 2
Rejestracja: 16 kwie 2013, 08:18

Carcassonne - Rozliczanie świnek

Post autor: bozo1983 »

Witam

podczas ostatniej gry z nowo zakupionym dodatkiem "Kupcy i Budowniczowie" natrafiłem na pewien problem podczas rozliczania punktów za łąki, który mniej nurtuje a odpowiedzi przeglądając forum nie znalazłem. W instrukcji jest napisane, że: " Świnia liczy się wyłącznie gdy uczestnik jest właścicielem danego pola (ma na nim przewagę)".

Problem:
Na łące sąsiadującej z 3 ukończonymi miastami dwaj gracze (czerwony i niebieski) mają po 2 pionki, a czerwony posiada dodatkowo świnie.

Pytanie:
Czy rozliczamy jak w podstawówce dla remisu czyli oba kolory po 3 pkt/miasto - w tym przykładzie po 9 pkt? - w końcu remis to nie posiadanie przewagi.

Czy rozliczamy czerwonego po 4 pkt/miasto (3+1 za świnie), a niebieskiego po 3 pkt/miasto?
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1381
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 191 times

Re: Carcassonne - Rozliczanie świnek

Post autor: Brylantino »

Rozliczamy jako remis: świnka daje dodatkowe punkty, ale nie jest liczona jak pionek dający przewagę.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5831
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 407 times

Re: Carcassonne - Rozliczanie świnek

Post autor: KubaP »

Świnia NIE daje punktów o ile nie jesteś JEDYNYM właścicielem łąki. (czyli przy remisie NIE daje punktów).
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1381
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 191 times

Re: Carcassonne - Rozliczanie świnek

Post autor: Brylantino »

O to właśnie mi chodziło, choć faktycznie dość nieczytelnie to napisałem.
bozo1983
Posty: 2
Rejestracja: 16 kwie 2013, 08:18

Re: Carcassonne - Rozliczanie świnek

Post autor: bozo1983 »

Dziękuję za szybko odpowiedź :)
Pewnie kolejne pytania pojawią się w trakcie dołączania do gry kolejnych dodatków.
Brazmen
Posty: 277
Rejestracja: 17 lis 2012, 17:58

Re: CARCASSONNE- problem z rozliczaniem gospodarstw

Post autor: Brazmen »

Mam tez pytanie odnosnie podliczania punktow.

Jezeli jako czesc zamku mam kafelek z 2 czesciami zamku (mam nadzieje ze jasno sie wyrazam:)) to podczas podliczenia mam 2 punkty (jako kafelek) czy 4 punkty (jako 2 czesci zamku)?
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: CARCASSONNE- problem z rozliczaniem gospodarstw

Post autor: WRS »

Liczy się kafelek.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Brazmen
Posty: 277
Rejestracja: 17 lis 2012, 17:58

Re: CARCASSONNE- problem z rozliczaniem gospodarstw

Post autor: Brazmen »

dzieki za szybka odpowiedz.
indyk1983
Posty: 11
Rejestracja: 28 maja 2013, 15:29

Re: Carcassonne - Rozliczanie świnek

Post autor: indyk1983 »

To ja mam pytanie dotyczące budowniczych. Gdy po ustawieniu budowniczego ktoś inny zakończy moje miasto lub drogę to co się dzieje z dodatkowym ruchem?
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - Rozliczanie świnek

Post autor: WRS »

Nic się nie dzieje, bo dodatkowy ruch przysługuje osobie, której budowniczy znajduje się w lokacji (droga/miasto) rozbudowywanej właśnie przez tą osobę!
Twój budowniczy, ty rozbudowujesz - masz dodatkowy ruch.
Jakiś budowniczy, inna osoba rozbudowuje - nie ma dodatkowego ruchu.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
indyk1983
Posty: 11
Rejestracja: 28 maja 2013, 15:29

Re: Carcassonne - Rozliczanie świnek

Post autor: indyk1983 »

Wszystko jasne. Dzięki.
Miotelka
Posty: 26
Rejestracja: 19 sie 2013, 09:21
Been thanked: 1 time

Re: Carcassonne

Post autor: Miotelka »

Witam
1. Mam pytanie odnośnie dodatku Księżniczka i Smok.
Pojawia się tam postać wróżki. Wątpliwości co do niej już się pojawiały w tym temacie, ale nie zostały wyjaśnione. Chodzi mi o sposób przemieszczania się wróżki. Czy jeżeli jedna osoba na początku gry wstawi ja na swoje pole (poprzez dołożenie płytki bez ustawiania chłopka) to wróżka zostaje tam do końca? Czy przenosi się za każdym razem kiedy ktoś dokłada płytkę bez chłopka (jakby wydawało sie logiczniej, aczkolwiek nie jest ujęte to w zasadach).
2. Dodatek z hrabią.
W jaki sposób chłopki z Carcassonne są dodawane na pola/farmy/łąki? Można je dodać tylko przy zamknięciu danych rejonów mapy, a przecież pól/farm/łąk (zwał jak zwał) się nie zamyka... czy mam rozumieć że robi się to na koniec gry? W jakim momencie i na jakich zasadach?

Pozdro :)
"Rozumiem twoje motywy, kochanie. Ale czy nie będziesz spragniona?
Inskrypcja znaleziona pod zwieńczeniem domowej studni.
Dzielnica Przybrzeżna, Darudżystan"
Steven Erikson
Awatar użytkownika
ziaro
Posty: 14
Rejestracja: 03 sie 2012, 15:47
Lokalizacja: Bytom

Re: Carcassonne

Post autor: ziaro »

Witam

Ja mam takowe pytanie. Co się dzieje gdy jeden z graczy wylosował kafelek, które nigdzie nie da się dołożyć do planszy?
Wylosowuje kolejny nowy czy traci kolejkę aż do czasu gdy na planszy będzie mógł dodać kafel?
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4133
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 312 times
Been thanked: 345 times

Re: Carcassonne

Post autor: tomb »

Najpierw wszyscy gracze muszą się zgodzić, że nie da się takiego kafelka nigdzie dołożyć, potem odkłada się go do puli i gracz losuje od razu nowy.
ODPOWIEDZ