Ale wcześniej koleżanka Neki223 zaznaczyła, że zaznaczenia są sprzed położenia klasztoru i zakrętu. W tej sytuacji (po dołożeniu) każdy z trzech graczy ma tyle samo czyli każdy dostaje po 3 pkty za zamknięte miasta leżące obok tego wielkiego pola, czyli gdyby to już był koniec gry to każdy z tych trzech graczy dostałby po 6 pktów za łąkę (wolę pole nazywać łąką bo jest zielone ).wiola33 pisze:Na tym zdjeciu zaznaczone jest jakoby klasztor oddzielal laki. Sam klasztor nie odddziela ląk, bo za nim na kafelku jest łąka, więc to jest jedno i to samo gospodarstwo .
Carcassonne - pytania i wątpliwości
- lacki2000
- Posty: 4065
- Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 279 times
- Been thanked: 165 times
Re: CARCASSONNE- problem z rozliczaniem gospodarstw
Ostatnio zmieniony 03 kwie 2013, 20:25 przez lacki2000, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
- Pierzasty
- Posty: 2719
- Rejestracja: 25 wrz 2011, 11:58
- Lokalizacja: Otwock
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 20 times
Re: CARCASSONNE- problem z rozliczaniem gospodarstw
Uśmiałem się z nazwy tematu, muszę przyznać, że świetnie dobrana
VVV: Carcassonne KRUS, mini-dodatek usprawniający farmy
VVV: Carcassonne KRUS, mini-dodatek usprawniający farmy
Ostatnio zmieniony 03 kwie 2013, 22:41 przez Pierzasty, łącznie zmieniany 1 raz.
- lacki2000
- Posty: 4065
- Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 279 times
- Been thanked: 165 times
Re: CARCASSONNE- problem z rozliczaniem gospodarstw
Pod koniec okresu rozliczeń podatkowych podniesie się ilość odwiedzin na forum z wyszukiwarekPierzasty pisze:Uśmiałem się z nazwy tematu, muszę przyznać, że świetnie dobrana
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
- Cin
- Posty: 822
- Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
- Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 31 times
Re: CARCASSONNE- problem z rozliczaniem gospodarstw
Taki urok tej gry Podobna sytuacja może się zdarzyć z miastami i drogami. Ktoś zbuduje duże miasto/długą drogę, inny gracz się "podłączy" i punkty idą po równo do obu. A może się też zdarzyć jeszcze bardziej wrednie - "podłączenie" dwóch ludzi i całkowite przejęcie łąki/miasta/drogiNeki223 pisze: Ale trochę dziwne jest, że gracz, który ma małe gospodarstwo, połączy się z drugim graczem - posiadaczem wielkiego pola i dostanie tyle samo punktów
Re: CARCASSONNE- problem z rozliczaniem gospodarstw
My właśnie tak gramy... Najwięcej radochy i emocji daje podłączenie sie do cudzego obiektu ,a nawet przejecie go .. Czasami zawiązują sie ,,spiski,, ,czasami wywiązują sie ,, kłótnie,, ,ale inaczej byloby to tylko ukladanie puzzli
Re: Carcassonne Mag i Wiedźma
Mam pytanie odnośnie tego samego dodatku...
Na końcu instrukcji jest zdanie: "Następnie gracz może wystawić swojego podwładnego zgodnie ze standardowymi zasadami. Jeżeli nie jest możliwe wystawienie pionka (ponieważ nie ma żadnego nieukończonego miasta lub traktu), należy zdjąć jeden pionek z pola gry".
O co tu chodzi?!
Na końcu instrukcji jest zdanie: "Następnie gracz może wystawić swojego podwładnego zgodnie ze standardowymi zasadami. Jeżeli nie jest możliwe wystawienie pionka (ponieważ nie ma żadnego nieukończonego miasta lub traktu), należy zdjąć jeden pionek z pola gry".
O co tu chodzi?!
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne Mag i Wiedźma
Niezręcznie wyszło przez nieprzemyślane użycie podobnych słów w różnym kontekście.
Pierwsze zdanie dotyczy kontynuacji czynności gracza po wylosowaniu kafla z dodatku.
Drugie zdanie jest od czapki , bo dotyczy zastrzeżenia co robić, gdy nie jest spełniony wcześniejszy warunek... dotyczący zasad wystawiania pionków (a nie podwładnych, jak to w nowej nomenklaturze jest ujęte) maga i wiedźmy.
Niestety tłumaczenie zasad minidodatków jest raczej niechlujne. Słałem do Barda sążnistego maila z wątpliwościami zaraz po premierze... do dziś nie ma erraty, korrekty czy wykładni.
Pierwsze zdanie dotyczy kontynuacji czynności gracza po wylosowaniu kafla z dodatku.
Drugie zdanie jest od czapki , bo dotyczy zastrzeżenia co robić, gdy nie jest spełniony wcześniejszy warunek... dotyczący zasad wystawiania pionków (a nie podwładnych, jak to w nowej nomenklaturze jest ujęte) maga i wiedźmy.
Niestety tłumaczenie zasad minidodatków jest raczej niechlujne. Słałem do Barda sążnistego maila z wątpliwościami zaraz po premierze... do dziś nie ma erraty, korrekty czy wykładni.
Re: Carcassonne Mag i Wiedźma
Dzięki! Właśnie się przed momentem domyśliłem, że to o te pionki chodzi
Re: Carcassonne - wieża + smok, dwa pytania
mi sie tez zrodzily dwa pytania
1.jest zamek a w nim pionek koloru zielonego, jest kolej gracza zoltego - wylosowal domkniecie zamku z ksiezniczka
czy domykajac zamek liczymy punkty za zamek dla zielonego czy korzystamy z zasady ze ksiezniczka 'wypycha' z zamku conajmniej jeden pionek ?
2.w dodatku wieza bylo napisane ze pionek na wiezy zostaje do niej do konca gry
w dodatku smok czytamy ze smok moze zjesc (oddac graczowi do jego puli) pionka z wiezy (tak jest w pytaniach i odpowiedziach)
ale w pytaniach i odpowiedziach jest tez info ze uwiezic mozna takze pionka z wiezy
jak ? budujac inna wieze ktora wtedy (wybudowana pozniej) uwiezi gracza na wiezy wczesniejszej ?
1.jest zamek a w nim pionek koloru zielonego, jest kolej gracza zoltego - wylosowal domkniecie zamku z ksiezniczka
czy domykajac zamek liczymy punkty za zamek dla zielonego czy korzystamy z zasady ze ksiezniczka 'wypycha' z zamku conajmniej jeden pionek ?
2.w dodatku wieza bylo napisane ze pionek na wiezy zostaje do niej do konca gry
w dodatku smok czytamy ze smok moze zjesc (oddac graczowi do jego puli) pionka z wiezy (tak jest w pytaniach i odpowiedziach)
ale w pytaniach i odpowiedziach jest tez info ze uwiezic mozna takze pionka z wiezy
jak ? budujac inna wieze ktora wtedy (wybudowana pozniej) uwiezi gracza na wiezy wczesniejszej ?
- 100rk
- Posty: 448
- Rejestracja: 27 sty 2011, 23:19
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- Been thanked: 1 time
Re: Carcassonne - wieża + smok, dwa pytania
Szczere gratulacje za uzyskanie tytułu Archeologa Roku!
5 (słownie: pięć) lat i nagła reaktywacja wątku to spore osiągnięcie.
Żeby nie było offtopa: nie znam odpowiedzi na żadne z postawionych pytań, ale proponuję zadać je ponownie w odpowiednim dziale forum, czyli zasady - pytania i odpowiedzi.
5 (słownie: pięć) lat i nagła reaktywacja wątku to spore osiągnięcie.
Żeby nie było offtopa: nie znam odpowiedzi na żadne z postawionych pytań, ale proponuję zadać je ponownie w odpowiednim dziale forum, czyli zasady - pytania i odpowiedzi.
6% zniżki Rebel, 7% Planszomania, 7% 3 Trolle - chętnie się podzielę.
sprzedam/kupię/wymienię
kolekcja - w miarę aktualna
lista życzeń
sprzedam/kupię/wymienię
kolekcja - w miarę aktualna
lista życzeń
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne - wieża + smok, dwa pytania
Doceniam, że P.T. Kolega zadał sobie trud sprawdzenia czy istnieje wątek!
Zachęcam do zapoznania się z Completed Annotated Rules (CAR)
http://www.carcassonnecentral.com/commu ... topic=60.0
Od kilku lat zapaleńcy starają się zebrać i ujednolicić wszelkie zasady i dodatki.
Wg CAR (w celu ujednolicenia zasad z dodatkiem Wieża) gracz dokładający kafel z księżniczką może (a nie musi!) skorzystać z zasady wypychania meepla. Oczywiście zwykle przeciwnika się będzie usuwać
Zachęcam do zapoznania się z Completed Annotated Rules (CAR)
http://www.carcassonnecentral.com/commu ... topic=60.0
Od kilku lat zapaleńcy starają się zebrać i ujednolicić wszelkie zasady i dodatki.
Najpierw jest akcja związana z Księżniczką, a później punktowanie.deni pisze:1.jest zamek a w nim pionek koloru zielonego, jest kolej gracza zoltego - wylosowal domkniecie zamku z ksiezniczka
czy domykajac zamek liczymy punkty za zamek dla zielonego czy korzystamy z zasady ze ksiezniczka 'wypycha' z zamku conajmniej jeden pionek ?
Wg CAR (w celu ujednolicenia zasad z dodatkiem Wieża) gracz dokładający kafel z księżniczką może (a nie musi!) skorzystać z zasady wypychania meepla. Oczywiście zwykle przeciwnika się będzie usuwać
Wg CAR można wziąć do niewoli meepla z wieży. Wg przypisów tylko w pierwszym wydaniu angielskim RGG (później skorygowanym!) był zakaz takiej akcji. Oryginalne niemieckie przepisy oraz następne wydania angielskie wprost piszą o możliwości wzięcia do niewoli meepla z wieży.deni pisze:2.w dodatku wieza bylo napisane ze pionek na wiezy zostaje do niej do konca gry
w dodatku smok czytamy ze smok moze zjesc (oddac graczowi do jego puli) pionka z wiezy (tak jest w pytaniach i odpowiedziach)
ale w pytaniach i odpowiedziach jest tez info ze uwiezic mozna takze pionka z wiezy
jak ? budujac inna wieze ktora wtedy (wybudowana pozniej) uwiezi gracza na wiezy wczesniejszej ?
Carcassonne - Rozliczanie świnek
Witam
podczas ostatniej gry z nowo zakupionym dodatkiem "Kupcy i Budowniczowie" natrafiłem na pewien problem podczas rozliczania punktów za łąki, który mniej nurtuje a odpowiedzi przeglądając forum nie znalazłem. W instrukcji jest napisane, że: " Świnia liczy się wyłącznie gdy uczestnik jest właścicielem danego pola (ma na nim przewagę)".
Problem:
Na łące sąsiadującej z 3 ukończonymi miastami dwaj gracze (czerwony i niebieski) mają po 2 pionki, a czerwony posiada dodatkowo świnie.
Pytanie:
Czy rozliczamy jak w podstawówce dla remisu czyli oba kolory po 3 pkt/miasto - w tym przykładzie po 9 pkt? - w końcu remis to nie posiadanie przewagi.
Czy rozliczamy czerwonego po 4 pkt/miasto (3+1 za świnie), a niebieskiego po 3 pkt/miasto?
podczas ostatniej gry z nowo zakupionym dodatkiem "Kupcy i Budowniczowie" natrafiłem na pewien problem podczas rozliczania punktów za łąki, który mniej nurtuje a odpowiedzi przeglądając forum nie znalazłem. W instrukcji jest napisane, że: " Świnia liczy się wyłącznie gdy uczestnik jest właścicielem danego pola (ma na nim przewagę)".
Problem:
Na łące sąsiadującej z 3 ukończonymi miastami dwaj gracze (czerwony i niebieski) mają po 2 pionki, a czerwony posiada dodatkowo świnie.
Pytanie:
Czy rozliczamy jak w podstawówce dla remisu czyli oba kolory po 3 pkt/miasto - w tym przykładzie po 9 pkt? - w końcu remis to nie posiadanie przewagi.
Czy rozliczamy czerwonego po 4 pkt/miasto (3+1 za świnie), a niebieskiego po 3 pkt/miasto?
- Brylantino
- Posty: 1381
- Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
- Lokalizacja: Kraków
- Been thanked: 191 times
Re: Carcassonne - Rozliczanie świnek
Rozliczamy jako remis: świnka daje dodatkowe punkty, ale nie jest liczona jak pionek dający przewagę.
- KubaP
- Posty: 5831
- Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 137 times
- Been thanked: 407 times
Re: Carcassonne - Rozliczanie świnek
Świnia NIE daje punktów o ile nie jesteś JEDYNYM właścicielem łąki. (czyli przy remisie NIE daje punktów).
- Brylantino
- Posty: 1381
- Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
- Lokalizacja: Kraków
- Been thanked: 191 times
Re: Carcassonne - Rozliczanie świnek
O to właśnie mi chodziło, choć faktycznie dość nieczytelnie to napisałem.
Re: Carcassonne - Rozliczanie świnek
Dziękuję za szybko odpowiedź
Pewnie kolejne pytania pojawią się w trakcie dołączania do gry kolejnych dodatków.
Pewnie kolejne pytania pojawią się w trakcie dołączania do gry kolejnych dodatków.
Re: CARCASSONNE- problem z rozliczaniem gospodarstw
Mam tez pytanie odnosnie podliczania punktow.
Jezeli jako czesc zamku mam kafelek z 2 czesciami zamku (mam nadzieje ze jasno sie wyrazam:)) to podczas podliczenia mam 2 punkty (jako kafelek) czy 4 punkty (jako 2 czesci zamku)?
Jezeli jako czesc zamku mam kafelek z 2 czesciami zamku (mam nadzieje ze jasno sie wyrazam:)) to podczas podliczenia mam 2 punkty (jako kafelek) czy 4 punkty (jako 2 czesci zamku)?
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne - Rozliczanie świnek
To ja mam pytanie dotyczące budowniczych. Gdy po ustawieniu budowniczego ktoś inny zakończy moje miasto lub drogę to co się dzieje z dodatkowym ruchem?
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne - Rozliczanie świnek
Nic się nie dzieje, bo dodatkowy ruch przysługuje osobie, której budowniczy znajduje się w lokacji (droga/miasto) rozbudowywanej właśnie przez tą osobę!
Twój budowniczy, ty rozbudowujesz - masz dodatkowy ruch.
Jakiś budowniczy, inna osoba rozbudowuje - nie ma dodatkowego ruchu.
Twój budowniczy, ty rozbudowujesz - masz dodatkowy ruch.
Jakiś budowniczy, inna osoba rozbudowuje - nie ma dodatkowego ruchu.
Re: Carcassonne
Witam
1. Mam pytanie odnośnie dodatku Księżniczka i Smok.
Pojawia się tam postać wróżki. Wątpliwości co do niej już się pojawiały w tym temacie, ale nie zostały wyjaśnione. Chodzi mi o sposób przemieszczania się wróżki. Czy jeżeli jedna osoba na początku gry wstawi ja na swoje pole (poprzez dołożenie płytki bez ustawiania chłopka) to wróżka zostaje tam do końca? Czy przenosi się za każdym razem kiedy ktoś dokłada płytkę bez chłopka (jakby wydawało sie logiczniej, aczkolwiek nie jest ujęte to w zasadach).
2. Dodatek z hrabią.
W jaki sposób chłopki z Carcassonne są dodawane na pola/farmy/łąki? Można je dodać tylko przy zamknięciu danych rejonów mapy, a przecież pól/farm/łąk (zwał jak zwał) się nie zamyka... czy mam rozumieć że robi się to na koniec gry? W jakim momencie i na jakich zasadach?
Pozdro
1. Mam pytanie odnośnie dodatku Księżniczka i Smok.
Pojawia się tam postać wróżki. Wątpliwości co do niej już się pojawiały w tym temacie, ale nie zostały wyjaśnione. Chodzi mi o sposób przemieszczania się wróżki. Czy jeżeli jedna osoba na początku gry wstawi ja na swoje pole (poprzez dołożenie płytki bez ustawiania chłopka) to wróżka zostaje tam do końca? Czy przenosi się za każdym razem kiedy ktoś dokłada płytkę bez chłopka (jakby wydawało sie logiczniej, aczkolwiek nie jest ujęte to w zasadach).
2. Dodatek z hrabią.
W jaki sposób chłopki z Carcassonne są dodawane na pola/farmy/łąki? Można je dodać tylko przy zamknięciu danych rejonów mapy, a przecież pól/farm/łąk (zwał jak zwał) się nie zamyka... czy mam rozumieć że robi się to na koniec gry? W jakim momencie i na jakich zasadach?
Pozdro
"Rozumiem twoje motywy, kochanie. Ale czy nie będziesz spragniona?
Inskrypcja znaleziona pod zwieńczeniem domowej studni.
Dzielnica Przybrzeżna, Darudżystan"
Steven Erikson
Inskrypcja znaleziona pod zwieńczeniem domowej studni.
Dzielnica Przybrzeżna, Darudżystan"
Steven Erikson
Re: Carcassonne
Witam
Ja mam takowe pytanie. Co się dzieje gdy jeden z graczy wylosował kafelek, które nigdzie nie da się dołożyć do planszy?
Wylosowuje kolejny nowy czy traci kolejkę aż do czasu gdy na planszy będzie mógł dodać kafel?
Ja mam takowe pytanie. Co się dzieje gdy jeden z graczy wylosował kafelek, które nigdzie nie da się dołożyć do planszy?
Wylosowuje kolejny nowy czy traci kolejkę aż do czasu gdy na planszy będzie mógł dodać kafel?