Twilight Struggle( Zimna Wojna) - pytania o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
pulkownik
Posty: 75
Rejestracja: 09 lip 2010, 22:11

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: pulkownik »

Quetzalcoatl pisze:Proszę o potwierdzenie - karta "Brush War" pozwala na zaatakowanie każdego państwa o stabilności 1-2 mimo zablokowania danego regionu przez Defcon?

Tak , poza Włochami jesli jest NATO

I czy "Chiny" użyte na przewrót / zmianę sojuszy w Azji również liczą się za 5, czy dotyczy to tylko rozmieszczania wpływów?

Tak
zmazmazik
Posty: 20
Rejestracja: 26 lis 2013, 23:04

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: zmazmazik »

Witam.

Oczywiście wiadomo że kupiłem sobie Zimną Wojnę i oczywiste że nie kumam jak w to grać tak żebym wiedział że gram dobrze :P

Mam takie pytanie.

Jak wygląda ogólny schemat tury?

Ja rozumiem że jest... wydarzenie dekady, rundy w których naprzemiennie gracze używają na różne sposoby kart z ręki. W tym czasie zachodzą różne zdarzenia np obniżenie wartości DEFKON wzrost działań militarnych, potem zostaje jakaś karta na ręce z którą nie wiadomo co robić [jedna karta musi zostać na ręce ale czy są wyjątki, poza Chinami?]
Czy można zrobić więcej działań militarnych niż 5ptk?
Czy można wykładać punkty wpływu w jednej turze na zasadzie łańcuszka? - np Mam włochy i dodaje jeden punkt wpływu w Grecji następnie w Turcji?

Jaka jest różnica między przewrotem a sojuszem?

Czy można używać w tej grze jakiś czarów? xD lol2
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5599
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 784 times
Been thanked: 1226 times
Kontakt:

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: mat_eyo »

Jedyny lol jest taki, że odpowiedzi na Wszystkie Twoje pytania są świetnie opisane w instrukcji...

Po kolei, żeby się nie rozpisywać
zmazmazik pisze:Jak wygląda ogólny schemat tury?
Nawet nie żartuj...

zmazmazik pisze:jedna karta musi zostać na ręce ale czy są wyjątki, poza Chinami?
Przed "ale" stawiamy przecinek. Co do wyjątków to nie możesz zostawić na ręce karty punktowania (podliczania).

zmazmazik pisze:Czy można zrobić więcej działań militarnych niż 5ptk?
Można, ale nie dostaniesz za nie punktów militarnych. Maksymalna wartość na torze to 5 i nie możesz tego przekroczyć, możesz natomiast nadal wykonywać działania militarne.

zmazmazik pisze:Czy można wykładać punkty wpływu w jednej turze na zasadzie łańcuszka? - np Mam włochy i dodaje jeden punkt wpływu w Grecji następnie w Turcji?
Akurat to jest w instrukcji wyjaśnione świetnie z dodatkowym przykładem obrazkowym. Nie można wykonać takiego ruchu. Żeby dodać wpływ w państwie A musisz mieć wpływ w państwie B ZANIM ZAGRASZ KARTĘ, Z KTÓREJ UZYSKASZ PUNKTY WPŁYWU. W Twoim przykładzie, żeby dodać wpływ w Turcji musiałbyś najpierw mieć choć jeden wpływ w Grecji.



zmazmazik pisze:Jaka jest różnica między przewrotem a sojuszem?
Głównie taka, że sojuszem możesz zmniejszyć PW przeciwnika, a przewrotem zmniejszyć PW przeciwnika i zwiększyć swoje. Przeprowadzając sojusz nie musisz też uważać na DEFCON. Inne są też modyfikatory do rzutu i warunki początkowe.


zmazmazik pisze:Czy można używać w tej grze jakiś czarów? xD lol2
Ha... ha... ha... Można jedynie wysłać Jana Pawła II lub Fidela Castro w kosmos, co samo w sobie jest magiczne/czarujące. ;)
zmazmazik
Posty: 20
Rejestracja: 26 lis 2013, 23:04

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: zmazmazik »

Wiem że pytania są śmieszne i że instrukcja opisuje wszystko, ale.... Te niedomówienia, które zostają gdzieś w powietrzu bardzo męczą. Tak czy siak dziękuję za odpowiedzi. :)

Ja mam taki dylemat z rundami.

Czy 1 runda to ruch ZSSR + ruch USA? Potem takie same rundy aż do 6 rundy gdzie potem jest kolejna tura i znów 6 rund po jednym ruchu ZSSR i USA?
prezestomek
Posty: 432
Rejestracja: 20 mar 2012, 18:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: prezestomek »

zmazmazik pisze:Czy jedna runda to ruch ZSRR + ruch USA?
Tak jest.
zmazmazik
Posty: 20
Rejestracja: 26 lis 2013, 23:04

Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć

Post autor: zmazmazik »

Jest jakaś pomoc przy podliczaniu kulminacji napięć w regionach?
zmazmazik
Posty: 20
Rejestracja: 26 lis 2013, 23:04

Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć

Post autor: zmazmazik »

Potrzebuje szybkiej fachowej inicjatywy kogoś obeznanego z Zimną wojną.

Gram włośnie z dziewczyną w zimną wojnę i mamy kulminacje napięć w Afryce.

Ona kontroluje 2 państwa strategiczne i 5 państw nie-strategicznych
Ja kontroluje 3 państwa strategiczne i 5 państw nie-strategicznych.

Czy mam dominacje w tym regionie czy nie, a może jest to remis?
szmajchel
Posty: 574
Rejestracja: 19 gru 2010, 21:07
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć

Post autor: szmajchel »

Masz dominację. Radzę dokładnie przeczytać instrukcję
Awatar użytkownika
Koshiash
Posty: 937
Rejestracja: 01 sty 2010, 17:45
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 32 times
Been thanked: 119 times

Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć

Post autor: Koshiash »

zmazmazik pisze:Ona kontroluje 2 państwa strategiczne i 5 państw nie-strategicznych
Ja kontroluje 3 państwa strategiczne i 5 państw nie-strategicznych.
Z 10.1.1: "Supermocarstwo określa dominację w regionie, jeśli kontroluje tam więcej państw niż przeciwnik oraz kontroluje więcej państw strategicznych w tym regionie, niż przeciwnik."
W Twoim wypadku: 8 > 7 ogółem oraz 3 > 2 strategicznych.
zmazmazik
Posty: 20
Rejestracja: 26 lis 2013, 23:04

Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć

Post autor: zmazmazik »

Dzięki za szybką odpowiedz. :)

Czytaliśmy instrukcje, ale chodziło raczej o nadinterpretacje niektórych słów i nasze dociekania zmieniły się w prawdziwy spór, dlatego napisałem tu by mieć pewność,

P.S. Jest to nasza pierwsza partia w TS.
sirkozi
Posty: 407
Rejestracja: 08 mar 2013, 23:28
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 1 time

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: sirkozi »

Zakładając sytuację, że ma bonus do punktów operacyjnych (są karty dające lub zmniejszające tę wartość w turze). Jakiej wartości punktów użyję do przeprowadzenia przewrotu, wydrukowanej na karcie czy zmodyfikowanej? I o ile przesunę się na torze działań militarnych?
prezestomek
Posty: 432
Rejestracja: 20 mar 2012, 18:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: prezestomek »

Użyjesz i przesuniesz za tyle ile wynosi PO po modyfikacji - przykład:
Czerwona panika + zagrywasz NATO i robisz przewrót za 3PO i przesuwasz WDM na 3
Chiny i przewrót w Tajlandii za 5PO i przesuwasz WDM na 5
itd :mrgreen:
demiurg
Posty: 40
Rejestracja: 04 gru 2013, 12:44
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: demiurg »

Witam;
Czy jako wydarzenie dekady mogę zagrać kartę przeciwnika, której nie można rozpatrzyć, np. zagrywam kartę NATO, a nie była jeszcze zagrana karta Plan Marshalla lub Układ Warszawski (ogólnie: warunki rozpatrzenia wydarzenia nie są spełnione)? Jeżeli wykorzystuje kartę z 4 PO na np. zmianę sojuszu to mogę wykorzystać tylko 1 PO na zmianę sojuszu i zakończyć rundę, czy muszę wykorzystać jeszcze 3 pozostałe PO na zmianę sojuszu?
Awatar użytkownika
Valarus
Posty: 1270
Rejestracja: 27 lut 2013, 23:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 14 times
Been thanked: 20 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Valarus »

demiurg pisze:Witam;
Czy jako wydarzenie dekady mogę zagrać kartę przeciwnika, której nie można rozpatrzyć, np. zagrywam kartę NATO, a nie była jeszcze zagrana karta Plan Marshalla lub Układ Warszawski (ogólnie: warunki rozpatrzenia wydarzenia nie są spełnione)? Jeżeli wykorzystuje kartę z 4 PO na np. zmianę sojuszu to mogę wykorzystać tylko 1 PO na zmianę sojuszu i zakończyć rundę, czy muszę wykorzystać jeszcze 3 pozostałe PO na zmianę sojuszu?
Możesz zagrać wydarzenie przeciwnika i w wymienionym przypadku NATO nie zostanie rozpatrzone. Tylko po co chcesz marnować 4 OPsy?

Możesz użyć tylko jeden. Tylko znowu - marnujesz sporo opsów, więc się raczej nie poleca, zużyj je gdzie indziej, nawet, jak masz nikłe szanse - 6 an kostce czasem wypada:P
demiurg
Posty: 40
Rejestracja: 04 gru 2013, 12:44
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: demiurg »

Valarus pisze:
demiurg pisze: Możesz użyć tylko jeden. Tylko znowu - marnujesz sporo opsów, więc się raczej nie poleca, zużyj je gdzie indziej, nawet, jak masz nikłe szanse - 6 an kostce czasem wypada:P
Teoretycznie może być taka sytuacja, że wszędzie gdzie mogę jeszcze wykonać zmianę sojuszu są też moje punkty PW i tutaj nie chce ich stracić przy niekorzystnym rzucie :wink: Ogólnie chodziło mi o zasadę czy musze wykorzystywać wszystkie PO z karty (przy zmianach sojuszu, rozmieszczeniach wpływów) pomijając czy jest to opłacalne czy nie :wink:
Awatar użytkownika
godpuppet
Posty: 592
Rejestracja: 30 gru 2008, 12:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: godpuppet »

nie musisz. to tak samo jakbyś próbował reorientacji w kraju, gdzie nie masz szans nic zrobić - ani zyskać, ani stracić. Tylko po co turlać, losowość jest wystarczająca w tej grze :)
All work and no play makes Jack a dull boy!
demiurg
Posty: 40
Rejestracja: 04 gru 2013, 12:44
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: demiurg »

Valarus pisze:
demiurg pisze:Witam;
Czy jako wydarzenie dekady mogę zagrać kartę przeciwnika, której nie można rozpatrzyć, np. zagrywam kartę NATO, a nie była jeszcze zagrana karta Plan Marshalla lub Układ Warszawski (ogólnie: warunki rozpatrzenia wydarzenia nie są spełnione)? Jeżeli wykorzystuje kartę z 4 PO na np. zmianę sojuszu to mogę wykorzystać tylko 1 PO na zmianę sojuszu i zakończyć rundę, czy muszę wykorzystać jeszcze 3 pozostałe PO na zmianę sojuszu?
Możesz zagrać wydarzenie przeciwnika i w wymienionym przypadku NATO nie zostanie rozpatrzone. Tylko po co chcesz marnować 4 OPsy?
To jeszcze (pomijając sens zagrania) czy mogę jako wydarzenie dekady zagrać kartę należąca do mojego supermocarstwa której nie mogę rozpatrzyć ? Z góry dziękuje za wszystkie odpowiedzi!
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5830
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 404 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: KubaP »

demiurg pisze:
Valarus pisze:
demiurg pisze:Witam;
Czy jako wydarzenie dekady mogę zagrać kartę przeciwnika, której nie można rozpatrzyć, np. zagrywam kartę NATO, a nie była jeszcze zagrana karta Plan Marshalla lub Układ Warszawski (ogólnie: warunki rozpatrzenia wydarzenia nie są spełnione)? Jeżeli wykorzystuje kartę z 4 PO na np. zmianę sojuszu to mogę wykorzystać tylko 1 PO na zmianę sojuszu i zakończyć rundę, czy muszę wykorzystać jeszcze 3 pozostałe PO na zmianę sojuszu?
Możesz zagrać wydarzenie przeciwnika i w wymienionym przypadku NATO nie zostanie rozpatrzone. Tylko po co chcesz marnować 4 OPsy?
To jeszcze (pomijając sens zagrania) czy mogę jako wydarzenie dekady zagrać kartę należąca do mojego supermocarstwa której nie mogę rozpatrzyć ? Z góry dziękuje za wszystkie odpowiedzi!
Jedyna karta, której NIE możesz zagrać to karta Chiny.
prezestomek
Posty: 432
Rejestracja: 20 mar 2012, 18:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: prezestomek »

Można ale po co :?
McKlocki
Posty: 25
Rejestracja: 02 gru 2013, 11:02

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: McKlocki »

Pytanie pt.: NORAD i przesunięcie DEFCON z 2 na 2
Jeśli efektem jakiegoś wydarzenia jest przesunięcie wskaźnika DEFCON na dowolne pole lub pole nr 2, a znacznik DEFCON już znajduje się na tym polu, to czy można wziąć jeden żeton PO za NORAD? Mówiąc prościej, czy można przesunąć wskaźnik w to samo miejsce, na którym się znajduje?
Awatar użytkownika
godpuppet
Posty: 592
Rejestracja: 30 gru 2008, 12:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: godpuppet »

nie można. efekt NORAD działa tylko i wyłącznie gdy wskaźnik DEFCON przesuwa się na pole 2. Nie ma czegoś takiego jak ruch z 2 na 2 - tzn. ruch jest zerowy, a karta nie odpala się:)
natomiast jeśli podniesiesz DEFCON i znowu spadnie do 2, wtedy możesz ponownie użyć efektu karty.
All work and no play makes Jack a dull boy!
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3186
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Yavi »

Jestem po pierwszej rozgrywce i nurtuje mnie pytanie - czy można w swojej rundzie zrezygnować z zagrywania karty?
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Edwardo »

Nie, nie można zrezygnować z zagrania karty
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3186
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Yavi »

Ok, czyli zagrywam zawsze, jeśli mam co.

1. Pytanie co do Chin - jeśli posiadam zakrytą kartę Chin to liczy się, że ją posiadam (w przypadku zagrania karty "gdy xxx posiada kartę Chiny")?
Pytań pewnie będzie coraz więcej - przeglądam temat i niektóre pytania nasuwają mi własne :)

2. Czy "Azja" na karcie oznacza tylko Azję, czy też Azję Południowo-Wschodnią? Np. "dodaj X PW w Azji" = mogę je dodać tylko w Azji, czy również w A P-W?

3. W przypadku kart wojny postęp na torze militarnym następuje nawet jeśli wojna jest przegrana, tak? (a jeśli wygrana to dodatkowo zachodzi efekt opisany niżej na karcie, tak?)
Awatar użytkownika
tomuch
Posty: 1905
Rejestracja: 21 gru 2012, 03:17
Lokalizacja: zza winkla
Has thanked: 147 times
Been thanked: 172 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: tomuch »

1. Tak, posiadasz ją, nawet jeśli jest zakryta.
2. Azja to cały region azjatycki (razem z podregionem).
3. Tak, przesuwasz znacznik na torze militarnym.
kolekcja
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
ODPOWIEDZ