Lewis & Clark (Cédrick Chaboussit)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Lewis & Clark

Post autor: kwiatosz »

Jakby Feld nazwał grę Polio Polio to by problemu nie było kto tam mieszka ;)
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
RunMan
Posty: 1194
Rejestracja: 20 cze 2011, 12:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Lewis & Clark

Post autor: RunMan »

Z drugiej strony można by początkowo mylnie pomyśleć, że to jakiś nowy dodatek do Pandemica ;)
Awatar użytkownika
Kurak
Posty: 91
Rejestracja: 12 wrz 2012, 10:07

Re: Lewis & Clark

Post autor: Kurak »

FortArt pisze:Indianie na Bora Bora? Tam mieszkają Polinezyjczycy.
Oj czepiasz się:) Skoro Kolumb mógł nazwać mieszkańców Ameryki Indianami to tym bardziej ja mogłem pomylić Polinezyjczyków z Indianami:) Nic na to nie poradzę, że Lewis & Clark skojarzyło mi się z Bora Bora. Nie jestem planszówkowym geekiem więc dla mnie oba tytuły to tylko gra planszowa i nie potrzebuję aby ktokolwiek wyjaśniał mi jak bardzo te tytuły są różne i dlaczego porównywanie ich ze sobą jest bezsensowne. Zamiast tego swoją energię i wolny czas spożytkujcie na rozpoznawanie nowych tytułów, które ukazują się na naszym rynku. Jestem przekonany, że dostarczy Wam to o wiele przyjemniejszych doznań:)
Awatar użytkownika
proder
Posty: 15
Rejestracja: 24 lut 2008, 00:15
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Odp: Lewis & Clark

Post autor: proder »

W instrukcji w akapicie Koniec Gry jest napisane:
" Podczas pierwszych rozgrywek może wam się wydawać że pierwszy gracz jest w gorszej sytuacji na początku gry. Jednakże zasada "nagłej śmierci" rekompensuje te niedogodność"
Czy ktoś wie co to za zasada NAGLEJ ŚMIERCI? Nie mogę znaleźć w instrukcji.
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: Odp: Lewis & Clark

Post autor: mig »

proder pisze:W instrukcji w akapicie Koniec Gry jest napisane:
" Podczas pierwszych rozgrywek może wam się wydawać że pierwszy gracz jest w gorszej sytuacji na początku gry. Jednakże zasada "nagłej śmierci" rekompensuje te niedogodność"
Czy ktoś wie co to za zasada NAGLEJ ŚMIERCI? Nie mogę znaleźć w instrukcji.
Chodzi o to, że gra się kończy natychmiast, kiedy ktoś rozbije obóz za metą i pozostali gracze nie mają juz ruchu. W większości gier jest tak, że każdy gracz ma taką samą liczbę tur/ruchów.
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Lewis & Clark

Post autor: Veridiana »

Nagła śmierć to sytuacja, gdy gra się kończy NATYCHMIAST po spełnieniu jakiegoś wymagania, w tym wypadku przekroczenia przez jednego z graczy flagi.

To określenie nie jest z gry, tylko ze sportu. a że to wyścig, to jakby sport ;)

Edit: kurczę, nie zdążyłam ;)
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: Lewis & Clark

Post autor: mig »

Veridiana pisze: Edit: kurczę, nie zdążyłam ;)
Bardzo się starałem ;)
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
artch
Posty: 211
Rejestracja: 01 mar 2011, 10:10

Re: Lewis & Clark

Post autor: artch »

Precyzyjniej rzecz ujmując, w obu powyższych odpowiedziach wkradła się pewna nieścisłość. Otóż gra kończy się natychmiast, gdy obóz zostanie rozbity RÓWNIEŻ na mecie (czyli na polu gry z flagą). Sformułowania typu "kiedy ktoś rozbije obóz za metą"/"w tym wypadku przekroczenia przez jednego z graczy flagi" może sugerować niektórym mniej doświadczonym graczom, iż chodzi o kolejne pole za polem z flagą.
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Lewis & Clark

Post autor: Veridiana »

Na moje oko, flaga znajduje się MIĘDZY polami, a nie NA polu :wink: więc określenie ZA flagą jest jak najbardziej poprawne.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Lewis & Clark

Post autor: romeck »

A myślałem, że to ja zbyt analitycznie podchodzę do gier. :D
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
artch
Posty: 211
Rejestracja: 01 mar 2011, 10:10

Re: Lewis & Clark

Post autor: artch »

Veridiana pisze:Na moje oko, flaga znajduje się MIĘDZY polami, a nie NA polu :wink: więc określenie ZA flagą jest jak najbardziej poprawne.
Proponuję dokładnie przyjrzeć się rysunkowi flagi i odróżnić samą flagę od jej cienia, które rzuca ona na wodę (to jest JEDNO pole, a nie DWA mniejsze przedzielone flagą).
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Lewis & Clark

Post autor: Veridiana »

To by było bardzo szerokie pole. Dodatkowo pole mety wyróżnia pogrubiona fala, zupełnie jak pole startowe.
Ciekawa kwestia, bo my nigdy nie mieliśmy wątpliwości, że meta zaczyna się ZA flagą. :)

EDIT: Sprawdziłam, na BGG obowiązuje "moja" interpretacja ;)
artch
Posty: 211
Rejestracja: 01 mar 2011, 10:10

Re: Lewis & Clark

Post autor: artch »

Veridiana pisze:To by było bardzo szerokie pole. Dodatkowo pole mety wyróżnia pogrubiona fala, zupełnie jak pole startowe.
Ciekawa kwestia, bo my nigdy nie mieliśmy wątpliwości, że meta zaczyna się ZA flagą. :)

EDIT: Sprawdziłam, na BGG obowiązuje "moja" interpretacja ;)
Czyli wynika z tego, że wielu graczy może mieć problem ze zrozumieniem instrukcji gry (proponuję spojrzeć do instrukcji na str. 6 w opisie KONIEC GRY pokazano rysunek).
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Lewis & Clark

Post autor: romeck »

Strona 4:

Gra dobiega końca, gdy któryś z graczy dotransportuje swój Obóz na lub poza pole
Fortu Clatsop. Gracz ten zostaje zwycięzcą, gdyż jako pierwszy dotarł do Pacyfiku.


Strona 6:

Gdy Obóz któregoś z graczy znajdzie się na lub za polem Fortu Clatsop, gra natychmiast
kończy się zwycięstwem tego gracza.


I pole Fortu Clatsop jest oznaczone potrójną falką. Flaga? A kogo obchodzi flaga?
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Lewis & Clark

Post autor: Bea »

Veridiana pisze:Na moje oko, flaga znajduje się MIĘDZY polami,
Jeśli tak jest to czemu te pola nie są rozdzielone białą, przerywaną linia jak inne pola? Czy flaga niefortunnie zasłania tę linię? A może faktycznie to ostatnie pole jest takie grube, a to zmieniałoby postać rzeczy?
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Lewis & Clark

Post autor: Veridiana »

artch, naginasz to, co napisane do swojej interpretacji. ani tekst, ani tym bardziej rysunek nie sugeruje, że fort clatsop to wielgachne pole z flagą pośrodku.
domyślam się jednak, że to przez to, że flaga kojarzy się z miejscem stacjonowania i jako taka podświadomie powinna znajdować się NA jakimś polu.

Bea, nie ma tam białej przerywanej linii, bo jest zastąpiona drzewcem flagi, gdyż jest wyjątkowa (jest linią mety). i nawet jeśli nie jest to dla niektórych graczy oczywiste, do czego mają oczywiście prawo, to taki wniosek znajdziemy na BGG, gdzie ponoć jedna z potwierdzających go osób jest osobą z wydawnictwa
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Lewis & Clark

Post autor: romeck »

Rany, naprawdę ktoś może myśleć, że ta flaga jest na środku jednego bezsensownie wielkiego pola, a te magiczne trzy linie falowane to... no nie wiem... jej cień albo (niefizyczna) fala rozchodząca się od tejże flagi? :roll: No wiem, że ktoś tak pomyślał, ale... naprawdę? :)
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Lewis & Clark

Post autor: Bea »

romeck pisze:Rany, naprawdę ktoś może myśleć, że ta flaga jest na środku jednego bezsensownie wielkiego pola, a te magiczne trzy linie falowane to... no nie wiem... jej cień albo (niefizyczna) fala rozchodząca się od tejże flagi? :roll: No wiem, że ktoś tak pomyślał, ale... naprawdę? :)
Od samego początku grałam poprawnie, ale jak artch zapytał o to, to zauważyłam brak tej lini. Może faktycznie niektórzy będą mieli wątpliwości.
kjczewa
Posty: 46
Rejestracja: 05 kwie 2014, 19:59

Re: Lewis & Clark

Post autor: kjczewa »

Moje wrażenia z rozgrywki uważam za naprawdę pozytywne. Testowałem gre solo, 2 osobowym i 3 osobowym składzie i za każdym razem grało się trochę inaczej. W grze solo da się odczuć to, że walczymy z nieubłaganym przeciwnikiem, który brnie szybko do przodu - wolno ale nie popełnia błedów. Mimo to czuć, że to tylko mechanika gry i ten tryb w dalszej perspektywie nadaje sie tylko do testowania nowych strategii. Gra pokazuje potencjał w grze na 3 osoby ale w rogrywce dwuosobowej tez wygląda świetnie. Co ciekawe grałem z ludźmi dla których to była pierwsza trudniejsza gra - bo smallworlda napewno do takowych nie zaliczam - i załapanie zasad zajęło im dosłownie kilka chwil. Zasady według mnie są naprawde proste i łatwe do wytłumaczenia. Co prawda pierwsze rozbudowane taktyki przychodza do głowy dopiero po 2, 3 grze ale już pierwsza gra przyniosła nam wiele emocji :) Od strony graficznej nie mam nic do dodania- gra jest śliczna. Grać :)
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Lewis & Clark

Post autor: Bea »

Za mną też już kilka partii w 2,3 i 4 osobowym składzie. Z ulgą mogę stwierdzić, ze u nas z reguły wygrywały osoby, które rekrutowały większą ekipę. Czyli moje przewidywania, że łatwo da się wygrać startową talią, robiąc małe kroczki, na szczęście się nie spełniły. Pola w wiosce też okazywały się często zajmowane i ważne. Interakcja niby znikoma, ale kilka razy udało się komuś nabruździć jednym ruchem, czy to zwinięciem obozu, czy to przesunięciem zwiadowcy, czy zajęciem kluczowego pola na planszy. Wydaje mi się, że w miarę ogrywania gry będzie się większą uwagę przykładało do tego jak popsuć szyki innym, a nie tylko jak sobie dobrze zrobić, szczególnie w grze dwuosobowej.
Podsumowując, gra mi się baaardzo podoba! Oprócz doznań estetycznych (bo jest po prostu piękna) oferuje bardzo wymagającą rozgrywkę przy relatywnie prostych zasadach. Do tego dobrze się skaluje i genialnie wręcz łączy tematykę z mechaniką. Polecam tym, którzy nie lubią suchego ciułania punktów, tu czujemy, ze to wyścig i zmaganie się z dziką rzeką oraz przeciwnościami losu. Czujemy też jednak, że wszystko zależy od nas. Lewis & Clark to dla mnie kolejny hit! :mrgreen:
kjczewa
Posty: 46
Rejestracja: 05 kwie 2014, 19:59

Re: Lewis & Clark

Post autor: kjczewa »

Bea pisze: Z ulgą mogę stwierdzić, ze u nas z reguły wygrywały osoby, które rekrutowały większą ekipę. :mrgreen:
U mnie było wczoraj dokładnie tak samo!. Moja mama, która grała w L&C pierwszy (!) raz wygrała z dość pokaźną talią kart - niestety dla mnie i taty, świetnie skombinowaną :) Moja taktyka małych kroczków wzięłą przy niej w łeb.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Lewis & Clark

Post autor: romeck »

Bo to zależy od tego jakie karty się zarekrutuje i czy się ma pomysł co z nimi zrobić. Zdarzyło mi się przegrać z moja połówką, która do końca gry pozostała przy podstawowych sześciu kartach (!). A dlaczego przegrałem? Bo miałem pomysł na silnik, który długo dobrze działał, ale nagle przestał. :) Z kolei moja połówka nie popełniała błędów, kupowała łodzie z surowcami i świetnie grała Indianami, biorąc ich zawsze tylu, ilu potrzeba, optymalnie ich wykorzystując.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Lewis & Clark

Post autor: Bea »

romeck pisze:Bo to zależy od tego jakie karty się zarekrutuje i czy się ma pomysł co z nimi zrobić.
Dokładnie! Duże znaczenie ma też sama kolejność zagrywania kart. Kombinowania jest co niemiara.
kjczewa
Posty: 46
Rejestracja: 05 kwie 2014, 19:59

Re: Lewis & Clark

Post autor: kjczewa »

A czy macie jakiś pogląd na to czy do tej gry mógłby wyjść jakiś dodatek i ewentualnie jak miałby on wyglądać? :) Poki co jedyna rzecz ktorej mi brakuje to wiecej kart napotkanych postaci dzieki ktorym mozna by bylo poruszac sie za pomoca indian.
Awatar użytkownika
Adamso97
Posty: 91
Rejestracja: 02 mar 2013, 14:30

Re: Lewis & Clark

Post autor: Adamso97 »

Mi brakuje podkradania sobie wykupionych już kart postaci i wymiany towarami między graczami. Co jeszcze można dodać? Nie wiem, ale liczę na jakikolwiek dodatek.
ODPOWIEDZ