Neuroshima Hex! (Michał Oracz)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Furan
Posty: 1540
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Wola
Has thanked: 9 times
Been thanked: 204 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Furan »

Zatrucie jest starym-nowym typem ataku. Neodżungla truje jeśli zraniła.
jakiCHś - w tym wyrazie jest CH! || lepiej nie używa'ć apostrof'ów w ogóle, niż używa'ć ich w nadmiar'ze!

(S) Die Burgen von Burgund
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Neuroshima Hex

Post autor: jolietjake »

Nabuchodonozor pisze:Troszkę się doczepię:

Kod: Zaznacz cały

Zatrucie to [b]nowy[/b] rodzaj ataku zadawany jednostce przeciwnika bezpośrednio sąsiadującej z atakującym.
Podczas Bitwy jednostka z atakiem zatruwającym nie zadaje ran, a jedynie kładzie na sąsiadujących celach (wskazanych przez ikony Zatrucia) po 1 znaczniku Jadu.
Przecież truciciel, zatrucie i znacznik jadu zostały wprowadzone wraz z dodatkiem Babel 13 i armią Neodżungli. Tak więc nie jest to "nowy rodzaj ataku".
Tam jednak było ograniczeni do dwóch znaczników jadu na planszy. Czy więc to ograniczenie pozostaje dla Neodżungli czy też ma to być ujednolicone dla obu armii z tą cechą?
Neodżungla nie ma takiego rodzaju ataku. Ma tylko "cechę zatruwania", która działa trochę inaczej. Jest dodatkiem do ciosu (a cios zadaje rane, cios można wzmacniać, etc). Missisipi natomiast ma zupełnie nowy rodzaj ataku - ma on inne oznaczenie i nie zadaje w ogóle rany, a jedynie przekazuje znacznik Jadu.

Wydaje mi się, że tutaj tych znaczników Jadu jest więcej i ograniczenie będzie do tylu ile jest żetonów (lub nie bedzie ograniczenia w ogóle).
Nabuchodonozor pisze:
W kwestii paraliżu: rozumiem, że jednostka może się normalnie poruszyć za pomocą żetonu ruchu jeśli nie posiada mobilności, aby oddalić się od modułu paraliżującego (bo mobilność zachowuje zgodnie z opisem)?
Tak, jednostka może się przemieścic mimo paraliżu, zarówno dzięki swojej własnej cesze mobilności, jak i zdobytej dzięki modułowi czy poruszana żetonem natychmiastowym .
Joliet Jake na BGG
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Jan Madejski »

jolietjake pisze:Wydaje mi się, że tutaj tych znaczników Jadu jest więcej i ograniczenie będzie do tylu ile jest żetonów (lub nie bedzie ograniczenia w ogóle).
Jest ograniczenie do 5 żetonów jadu Missisipi. W instrukcji jest nawet wzmianka o tym, że jeśli Missisipi gra w sojuszu z Neodżunglą, to łączą swoją pulę żetonów (i, tym samym, limit).
Awatar użytkownika
Nabuchodonozor
Posty: 261
Rejestracja: 06 wrz 2008, 19:57
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 11 times
Been thanked: 8 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Nabuchodonozor »

jolietjake pisze:Neodżungla nie ma takiego rodzaju ataku. Ma tylko "cechę zatruwania", która działa trochę inaczej. Jest dodatkiem do ciosu (a cios zadaje rane, cios można wzmacniać, etc). Missisipi natomiast ma zupełnie nowy rodzaj ataku - ma on inne oznaczenie i nie zadaje w ogóle rany, a jedynie przekazuje znacznik Jadu.
To jak wyjaśnisz to zdanie z filmiku?
Wideorecenzja pisze:Jeśli jednostka z cechą Jad zada obrażenia wrogiej jednostce (także Sztabowi), jednostka ta oprócz otrzymania obrażeń zostaje zatruta.
Wcześniej jest napisane, że jad sam w sobie nie zadaje obrażeń w momencie ataku, ale to zdanie mówi wyraźnie, że cecha ta jest dodatkiem do zwykłego ataku obrażeń. Działanie jadu jest analogiczne do tej samej cechy z Armii Neodżungli, która (UWAGA) nazywa się dokładnie tak samo czyli "Jad". Opisy tych ataków są tożsame, ergo- są to te same cechy. A kolejny argument, że jest to dokładnie ta sama cecha napisał kolega powyżej:
Jest ograniczenie do 5 żetonów jadu Missisipi. W instrukcji jest nawet wzmianka o tym, że jeśli Missisipi gra w sojuszu z Neodżunglą, to łączą swoją pulę żetonów (i, tym samym, limit).
Skoro limity się łączą to znaczy, że to wspólna cecha. Jak rozumiem limit ten w takim przypadku wynosi 7 (5 z Miss. i 2 z Neo.)
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Jan Madejski »

Jolietjake ma rację: Jad i Zatrucie to dwie różne rzeczy, chociaż obie działają na tych samych żetonach jadu. W filmie niefortunnie następują po sobie, jednak w instrukcji jest wszystko wyjaśnione. Cecha Jad (dodawana jednostkom przez Bojler) działa tak jak w Neodżungli (jeśli jednostka zada rany, to dodatkowo kładzie na wrogu znacznik jadu), zaś Zatrucie jest nowym rodzajem ataku (nie zadaje ran, tylko automatycznie kładzie żeton jadu).

Zgadza się, limit znaczników Jadu Neo+Missisipi wynosi 7.
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Neuroshima Hex

Post autor: jolietjake »

Nabuchodonozor pisze:
jolietjake pisze:Neodżungla nie ma takiego rodzaju ataku. Ma tylko "cechę zatruwania", która działa trochę inaczej. Jest dodatkiem do ciosu (a cios zadaje rane, cios można wzmacniać, etc). Missisipi natomiast ma zupełnie nowy rodzaj ataku - ma on inne oznaczenie i nie zadaje w ogóle rany, a jedynie przekazuje znacznik Jadu.
To jak wyjaśnisz to zdanie z filmiku?
Wideorecenzja pisze:Jeśli jednostka z cechą Jad zada obrażenia wrogiej jednostce (także Sztabowi), jednostka ta oprócz otrzymania obrażeń zostaje zatruta.
Wcześniej jest napisane, że jad sam w sobie nie zadaje obrażeń w momencie ataku, ale to zdanie mówi wyraźnie, że cecha ta jest dodatkiem do zwykłego ataku obrażeń. Działanie jadu jest analogiczne do tej samej cechy z Armii Neodżungli, która (UWAGA) nazywa się dokładnie tak samo czyli "Jad". Opisy tych ataków są tożsame, ergo- są to te same cechy. A kolejny argument, że jest to dokładnie ta sama cecha napisał kolega powyżej:
Jest ograniczenie do 5 żetonów jadu Missisipi. W instrukcji jest nawet wzmianka o tym, że jeśli Missisipi gra w sojuszu z Neodżunglą, to łączą swoją pulę żetonów (i, tym samym, limit).
Skoro limity się łączą to znaczy, że to wspólna cecha. Jak rozumiem limit ten w takim przypadku wynosi 7 (5 z Miss. i 2 z Neo.)
Trzy razy nie! :D
Są dwie różne rzeczy: cecha Jad (obecna w Neodżungli i Missisipi) i typ ataku Zatrucie (obecna tylko w Missisipi).
Pierwsza jest oznaczana jak każda inna cecha - ikoną w kółku. Druga jest oznaczana jak każdy inny typ ataku - trójkątopodobną ikoną na konkretnej ścianie hexa.

Truciciele mają typ ataku Zatrucie i NIE zadają ran przy ataku, jedynie kładą żeton Jadu.
Jednostki z Neodżungli lub jednostki Missisipi podpięte pod moduł Bojler, który daje jednostkom CECHĘ Jad natomiast podczas ataku normalnie zadają ranę, a dotakowo kładą żeton Jadu.

W obu przypadkach żeton Jadu działa dokładnie tak samo, dlatego żetony i zasady i nazwy są ujednolicone. I dlatego też limity się łączą. Więc wybacz, your argument is invalid, jak to mawiają :wink:

Podsumowując, cecha Jad z Missisipi i cecha Jad z Neodżungli działają TAK SAMO (ale mają inne limity Jadu). ALE typ ataku Zatrucie z Missisipi i cecha Jad z Neodżungli NIE działają tak samo.
Joliet Jake na BGG
Awatar użytkownika
Nabuchodonozor
Posty: 261
Rejestracja: 06 wrz 2008, 19:57
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 11 times
Been thanked: 8 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Nabuchodonozor »

Jeśli to dwie różne rzeczy to zwracam honor. Niestety faktycznie na filmiku są one obok siebie i zwróćcie też uwagę, że obydwie te rzeczy, a więc działanie truciciela oraz cecha jad mają wciąż nagłówek "Truciciel" i narysowaną ikonkę tej jednostki. To jest bardzo mylące skoro nie należy miesząc tych dwóch rzeczy.
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1749
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1434 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Leser »

Nabuchodonozor pisze:Jeśli to dwie różne rzeczy to zwracam honor. Niestety faktycznie na filmiku są one obok siebie i zwróćcie też uwagę, że obydwie te rzeczy, a więc działanie truciciela oraz cecha jad mają wciąż nagłówek "Truciciel" i narysowaną ikonkę tej jednostki. To jest bardzo mylące skoro nie należy miesząc tych dwóch rzeczy.
Dlatego zamiast oglądać filmiki lepiej jest sięgnąć po papierową wersję instrukcji - tym razem nie idzie się do niej przyczepić. Wszystko wydaje się jasne i spójne, wszystkie niejasności jakie Cię trapiły zostały w niej opisane.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Phate
Posty: 931
Rejestracja: 06 lis 2013, 18:31
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 9 times
Been thanked: 33 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Phate »

Witam zapaleńców gry Neuroshima hex. Sam jestem posiadaczem podstawki w wersji 2.5 lecz w wyniku braku stałego partnera do gry nie mam zbyt wielu przegranych partii na swoim koncie. Naszła mnie jednak ostatnio pewna myśl, nie dająca mi spokoju.
Zastanawiam się na występowaniem w tej grze czegoś takiego jak "taktyka/strategia gry" dla poszczególnej z frakcji.

Otóż doszukiwałem się różnic w postaciach każdej z podstawowych frakcji i jak najbardziej zauważyłem te oczywiste np. posterunek ma więcej mobilnych jednostek, moloch jest opancerzony i strzela najwięcej. Nie mogę się jednak dopatrzyć możliwości w tej grze założenia strategii długoterminowej tzn. postawie sztab przy końcu planszy, następnie wystawie obok niego dwóch strażników typu A, a strzelcem typu C w późniejszej części gry zaatakuje z flanki sztab przeciwnika. Ta gra wydaje mi się bez względu na armię którą wybiorę polega na odpowiadanie na ruch przeciwnika np. ustawiłem sztab przy końcu planszy, przeciwnik mi go od razu zasieciował, muszę zabić sieciarza, przeciwnik stawia jednostkę która ma zabić mojego sieciarza, ja muszę zabić tę ostatnią i tak w kółko aż do BITWY!

Jeśli się mylę, proszę o naprostowanie. Może podsuniecie jakieś pomysły strategii dla podstawowych armii, będę później wiedział jak ich szukać więcej ?

pozdrawiam
Neuro Lamer :)
Awatar użytkownika
RunMan
Posty: 1194
Rejestracja: 20 cze 2011, 12:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: RunMan »

Sam grę dopiero zamówiłem, także nie znam się, ale wypowiem :)
Tutaj masz stronę, na której znajdują się liczne porady taktyczne zarówno dla podstawowych, jak i dodatkowych armii.
A co do odpowiadania na ruchy przeciwnika - w szachach również ciężko na stworzenie długofalowej strategii, a raczej nie zdarza się aby nowicjusz pokonał wyjadacza ;)
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: zakwas »

Jakby istniały strategie tego typu o którym piszesz, gra byłaby nudna i przewidywalna. Są ruchy, które się stosuje (ustawienie baz, ich obudowywanie itp.) ale to raczej jak otwarcie w szachach. Potem trzeba kombinować. ;)
Peter128
Posty: 636
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Peter128 »

Wszystko byłoby jak mówisz, ale:
- inicjatywa + wielokierunkowe ataki szybka jednostka może zdjąć 2-3 inne
- ruch + odepchnięcie - wiadomo, jak bardzo zmieniają sytuację na planszy
- sieć
- żetony natychmiastowe
- pewnie kilka innych :)
Pixa
Posty: 1992
Rejestracja: 10 lip 2013, 13:24
Been thanked: 3 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Pixa »

Poza tym zawsze mozna zagrac na 6 zetonow dociagu (w wersji 3.0 jest to dodane do instrukcji) - wtedy masz wieksza szanse realizowania "dlugofalowej" strategii.
--
Próbówka Music House - sale prób i studio nagrań we Wrocławiu
www.sala-prob-wroclaw.pl
Awatar użytkownika
SaszaPL
Posty: 361
Rejestracja: 06 maja 2014, 15:41
Lokalizacja: Warszawa

Re: Neuroshima Hex

Post autor: SaszaPL »

Pixa pisze:Poza tym zawsze mozna zagrac na 6 zetonow dociagu (w wersji 3.0 jest to dodane do instrukcji) - wtedy masz wieksza szanse realizowania "dlugofalowej" strategii.
O, tej opcji nie znam. Mógłby ktoś opowiedzieć jak duża zmiana w praktyce wynika z tej modyfikacji (szczególnie w kwestiach radości z gry oraz czasu rozgrywki)?
Moje gry: Board Game Geek.
Poszukuję Kilku tytułów - sprawdź!
S/W:CampRoskilde i inne (chętniej wymienię)

If you don't know where you're going, any road will get you there.
Phate
Posty: 931
Rejestracja: 06 lis 2013, 18:31
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 9 times
Been thanked: 33 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Phate »

rzeczywiście, nie pomyślałem o tym.
Czy instrukcja do 3.0 dużo różni się od tej z 2.5 ? Mogę grać żetonami z wersji 2.5 wg nowych zasad ?
metyu
Posty: 381
Rejestracja: 12 gru 2012, 11:08
Been thanked: 1 time

Re: Neuroshima Hex

Post autor: metyu »

Możesz, to ta sama gra, tylko z innymi grafikami/ikonami. Instrukcja do 3.0 jest na stronie Portalu i nie różni się aż tak bardzo, nawet jakoś tam zaznaczone są zmiany w stosunku do 2.5.
Awatar użytkownika
RunMan
Posty: 1194
Rejestracja: 20 cze 2011, 12:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: RunMan »

Na poprzedniej stronie znajduje się link do instrukcji z wersji 3.0 - parę nowych zasad jest, łatwo można znaleźć je w instrukcji dzięki symbolowi strzałki, znajdującemu się przy każdej nowej zmianie :)
Żetonami z 2.5 jak najbardziej można grać podług nowych zasad
Pixa
Posty: 1992
Rejestracja: 10 lip 2013, 13:24
Been thanked: 3 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Pixa »

SaszaPL pisze:
Pixa pisze:Poza tym zawsze mozna zagrac na 6 zetonow dociagu (w wersji 3.0 jest to dodane do instrukcji) - wtedy masz wieksza szanse realizowania "dlugofalowej" strategii.
O, tej opcji nie znam. Mógłby ktoś opowiedzieć jak duża zmiana w praktyce wynika z tej modyfikacji (szczególnie w kwestiach radości z gry oraz czasu rozgrywki)?
Gralem tak trzy razy z kumplem, ktory na "standardowych" zasadach wygrywa ze mna 70-80% partii. Przy 6 zetonowym dociagu wygralem wszystkie 3 i juz tak wiecej nie gralismy, bo kumpel stwierdzil, ze to "glupia zmiana" :D W kazdym razie jest duzo mniej losowo, mozna bardziej planowac naprzod, gra robi sie nieco bardziej sucha. Prawda jest taka, ze na zwyklych zasadach 20-30% sukcesu to dobry dociag. Przy 6 zetonach dociag nie ma taiego znaczenia. Czas rozgrywki bez zmian.
--
Próbówka Music House - sale prób i studio nagrań we Wrocławiu
www.sala-prob-wroclaw.pl
Kolejarz
Posty: 588
Rejestracja: 12 gru 2011, 21:01

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Kolejarz »

Na Portalconie zapowiedziano nową armię na podstawie fanowskiej, Uranum Miners (wcześniej Uranopolis).
Ciekawe, czy będzie też w 2.5.
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Neuroshima Hex

Post autor: jolietjake »

Przedtem byla mowa ze dodatki w 2014-15 beda wydawane w dwoch wersjach i zgodnie z obietnica tak zostalo wydane Missisipi. Jesli sprzedaz byla oplacalna to chyba nie powinny sie te plany zmienic.
Joliet Jake na BGG
aspo
Posty: 463
Rejestracja: 27 paź 2011, 14:10
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 17 times
Been thanked: 9 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: aspo »

Z innej beczki: czy ktoś dysponuje instrukcją do NH 3.0 w wersji .mobi?
Jestem nowy w świecie Hexa, nie wszystkie detale pamiętam, a nie chce mi się wozić po kraju wielgachnej kwadratowej instrukcji... Google znajdują tylko pdf-y, ale może ktoś sie pokusił o konwersję na własny użytek...
TTR_1983
Posty: 3939
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 88 times
Kontakt:

Re: Neuroshima Hex

Post autor: TTR_1983 »

na prezentacji planów wydawniczych Trzewik powiedział, że sprzedaż dodatków w wersji 3.0 idzie o wiele lepiej niż 2.5. Mają wrzucić na stronę Portalu szczegółowe statystyki.
Kolejarz
Posty: 588
Rejestracja: 12 gru 2011, 21:01

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Kolejarz »

Mnie to właśnie zaskoczyło. Jak kupowałem Missisipi, to 3.0 było wszędzie, a za 2.5 trzeba się było naganiać. Tak szybko się wyprzedało? Sklepy nawet nie brały, żeby nie zalegało? Czy zwyczajnie zamieszanie z wersjami nie pomaga, ludzie kupują co jest, bo się nie orientują i statystyki nie oddają rzeczywistych preferencji? Trochę się robi z tego samospełniająca przepowiednia, nawet, jeśli samo wydawnictwo spodziewało się innych wyników.
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: mig »

Kolejarz pisze:Mnie to właśnie zaskoczyło. Jak kupowałem Missisipi, to 3.0 było wszędzie, a za 2.5 trzeba się było naganiać. Tak szybko się wyprzedało? Sklepy nawet nie brały, żeby nie zalegało? Czy zwyczajnie zamieszanie z wersjami nie pomaga, ludzie kupują co jest, bo się nie orientują i statystyki nie oddają rzeczywistych preferencji? Trochę się robi z tego samospełniająca przepowiednia, nawet, jeśli samo wydawnictwo spodziewało się innych wyników.
Nie wiadomo czy nakład obu wersji był jednakowy. Mogło być tak, że 2.5 wydrukowano sporo mniej niż 3.0 i stąd jakieś przejściowe trudności z dostępnością mogły być.

A co do samospełniającej się przepowiedni, to mogło być tak, że część osób kupowała Missisipi w wersji 3.0 mimo, że miała wcześniejsze zestawy w wersji 2.5. Było tak np. u mnie i kilku moich znajomych. Imho wersja 3.0 jest po prostu ładniejsza (oczywiście kwestia gustu) a różnice w ikonologii między wersjami są na tyle nieznaczące, że w żaden sposób to w rozgrywce nie przeszkadza. Więc wolałem mieć wersję ładniejszą - kolejne army packi też będę kupował w wersji 3.0, choć nie zamierzam wymieniać tych, ktore posiadam w starszym wydaniu.
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
Awatar użytkownika
Furan
Posty: 1540
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Wola
Has thanked: 9 times
Been thanked: 204 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Furan »

Wyjaśnienie jest bardzo proste.
Nie należy porównywać jak dużo sprzedało się edycji 3.0 do 2.5 nowych dodatków. Tylko liczbę (albo procent) sprzedanych I, II, III, itd. dodatkowych armii jakie wyszły do edycji 2.5 i 3.0.

Wersji 3.0 sprzedaje się więcej, bo... tych dodatków jest zwyczajnie mniej! Gdybym właśnie kupił edycję 3.0, to natychmiast kupowałbym każdy jeden dodatek, bo inaczej wybór byłby tylko między 4 armiami! Po to, żeby być jak najbliżej różnorodności jaką mają posiadacze 2.5.
W przypadku rzeszy graczy posiadających wer. 2.5 większość zapewne ma w pudełku w sumie > 4 armie i kolejne nie są aż tak pożądane.
jakiCHś - w tym wyrazie jest CH! || lepiej nie używa'ć apostrof'ów w ogóle, niż używa'ć ich w nadmiar'ze!

(S) Die Burgen von Burgund
ODPOWIEDZ