XCOM: The Board Game (Eric M. Lang)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
to tylko ja
Posty: 179
Rejestracja: 07 gru 2008, 19:51
Lokalizacja: Suwałki

Re: XCOM od FFG

Post autor: to tylko ja »

Markus pisze:Apka też bedzie spolszczona?
Innej możliwości nie dopuszczam do siebie skoro to jest integralną częścią gry. Ale trzeba czekać na potwierdzenie.
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 965
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 38 times
Been thanked: 187 times

Re: XCOM od FFG

Post autor: krecilapka »

No to wspaniałe wieści.
Jedynym minusem jest, że została zapowiedziana na 2015 rok.
Oj często bywa, że gdy wydawnictwo coś zapowie, to ukazuje się z poślizgiem ;).
Awatar użytkownika
karawanken
Posty: 2356
Rejestracja: 28 wrz 2014, 19:53
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 75 times
Been thanked: 96 times

Re: XCOM od FFG

Post autor: karawanken »

Ciekawy pomysł z tą aplikacją. Skoro zgodnie z zapowiedziami decyduje ona o strategii obcych to nic nie stoi na przeszkodzie aby FFG przeniosło wydawanie dodatków do gier planszowych na zupełnie nowy poziom. :) "Zestaw zupełnie nowych strategii obcych + inne zupełnie niepotrzebne bajery w nowej płatnej aktualizacji aplikacji tylko 4,99$"
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2620
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: XCOM od FFG

Post autor: sqb1978 »

Spore możliwości ;) Australia przemyśli swoją decyzję o zaprzestaniu wspierania x-com za jedyne $2.99. Dowódco, los ludzkości spoczywa w Twoim portfelu!
TTR_1983
Posty: 3923
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 87 times
Kontakt:

Re: XCOM od FFG

Post autor: TTR_1983 »

Za kilka dni pojawi się na polskim rynku angielskie wydanie. Rozpoczęła się już przedsprzedaż w 3T. Cena zaskoczyła mnie na plus- po rabacie w 194 zł w mojej opinii jest ceną dobrą. A może tylko mi się wydaje, że to tanio?

Edit teraz jest rabat 8% więc wychodzi za grę 179 zł.
Ostatnio zmieniony 22 sty 2015, 21:34 przez TTR_1983, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 11 times

Re: XCOM od FFG

Post autor: pinata »

W końcu nadszedł ten dzień.

Obrzydlistwa z odległych planet przybyły, aby sprowadzić prąd na Wasze planszówki.

Jeżeli nie stawicie oporu (gra słów niezamierzona), to niebawem nawet koła w Tzolkinie zaczną obracać się same.
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: XCOM od FFG

Post autor: mig »

Jak rozumiem żadnych deklaracji ani przecieków co do polskiej edycji nie było?
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
TTR_1983
Posty: 3923
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 87 times
Kontakt:

Re: XCOM od FFG

Post autor: TTR_1983 »

mig pisze:Jak rozumiem żadnych deklaracji ani przecieków co do polskiej edycji nie było?
Galakta przecież zapowiedziała http://galakta.pl/odeprzyjcie-inwazje-obcych/
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: XCOM od FFG

Post autor: donmakaron »

mulek18 pisze:Za kilka dni pojawi się na polskim rynku angielskie wydanie. Rozpoczęła się już przedsprzedaż w 3T. Cena zaskoczyła mnie na plus- po rabacie w 194 zł w mojej opinii jest ceną dobrą. A może tylko mi się wydaje, że to tanio?

Edit teraz jest rabat 8% więc wychodzi za grę 179 zł.
W sumie drogo kapkę. Przy takiej kwocie pisanie, że gra wymaga użycia darmowej aplikacji zakrawa na matactwo ;-)
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: XCOM od FFG

Post autor: mig »

mulek18 pisze:
mig pisze:Jak rozumiem żadnych deklaracji ani przecieków co do polskiej edycji nie było?
Galakta przecież zapowiedziała http://galakta.pl/odeprzyjcie-inwazje-obcych/
Dzięki!
Musiałem przegapić info. Albo o nim zapomnieć :D
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
Awatar użytkownika
Sky Ace
Posty: 49
Rejestracja: 08 lip 2012, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: XCOM od FFG

Post autor: Sky Ace »

donmakaron pisze:Przy takiej kwocie pisanie, że gra wymaga użycia darmowej aplikacji zakrawa na matactwo ;-)
Śmieszki śmieszkami, a cena Xcoma u FFG jest identyczna jak większości ich gier (no, Descent jest droższy bo ma więcej plastiku, ale Arkham chociażby już kosztuje tyle samo), a appka jest niezaprzeczalnie darmowa (i nawet ma dostępne wersje na OSX/Win, ciekawe co zwolennicy teorii spiskowych z serii "zapłać $2.99 to będzie ci się grało łatwiej" na to, a tak poważnie to ciekawe czy Galakta będzie miała możliwość przetłumaczyć także te wersje).
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: XCOM od FFG

Post autor: mig »

Sky Ace pisze:
donmakaron pisze:Przy takiej kwocie pisanie, że gra wymaga użycia darmowej aplikacji zakrawa na matactwo ;-)
Śmieszki śmieszkami, a cena Xcoma u FFG jest identyczna jak większości ich gier (no, Descent jest droższy bo ma więcej plastiku, ale Arkham chociażby już kosztuje tyle samo), a appka jest niezaprzeczalnie darmowa (i nawet ma dostępne wersje na OSX/Win, ciekawe co zwolennicy teorii spiskowych z serii "zapłać $2.99 to będzie ci się grało łatwiej" na to, a tak poważnie to ciekawe czy Galakta będzie miała możliwość przetłumaczyć także te wersje).
Galakta juz zapowiedziała ze aplikację też przetłumaczy.
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
Awatar użytkownika
Sky Ace
Posty: 49
Rejestracja: 08 lip 2012, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: XCOM od FFG

Post autor: Sky Ace »

mig pisze:Galakta juz zapowiedziała ze aplikację też przetłumaczy.
To wiem, ale którą z nich konkretnie? Czy wszystkie? Są cztery wersje na różne systemy, mam nadzieję że nie pójdą na łatwiznę i przetłumaczą wszystkie.
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2811
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 100 times
Been thanked: 154 times
Kontakt:

Re: XCOM od FFG

Post autor: Ink »

Sky Ace pisze:
mig pisze:Galakta juz zapowiedziała ze aplikację też przetłumaczy.
To wiem, ale którą z nich konkretnie? Czy wszystkie? Są cztery wersje na różne systemy, mam nadzieję że nie pójdą na łatwiznę i przetłumaczą wszystkie.
Miejmy nadzieję, że aplikacje pisane są przez poważnych ludzi i tłumaczyć nie trzeba każdej z osobna, tylko podrzucić im plik lokalizujący.
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: XCOM od FFG

Post autor: mig »

Sky Ace pisze:
mig pisze:Galakta juz zapowiedziała ze aplikację też przetłumaczy.
To wiem, ale którą z nich konkretnie? Czy wszystkie? Są cztery wersje na różne systemy, mam nadzieję że nie pójdą na łatwiznę i przetłumaczą wszystkie.
Sądzę, że wszystkie. Nie wyobrażam sobie żeby podeszli do tego inaczej. Koszty niewielkie a pominięcie którejś z nich to wypięcie się na jakąś grupę graczy.
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
Awatar użytkownika
Sky Ace
Posty: 49
Rejestracja: 08 lip 2012, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: XCOM od FFG

Post autor: Sky Ace »

Pożyjemy zobaczymy. Też mam nadzieję, że ktoś poważny się tymi apkami zajmował i możliwość tłumaczenia w ogóle uwzględnił. :)
Awatar użytkownika
Bogenhafen
Posty: 113
Rejestracja: 02 lut 2013, 10:38
Lokalizacja: Katowice i okolice
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: XCOM od FFG

Post autor: Bogenhafen »

Jestem po pierwszej partii solo, czyli w zasadzie interaktywnym przerabianiu instrukcji... I dalej nie rozumiem, czemu w środku nie ma papierowej wersji wraz z almanachem, który ostatnio FFG wszędzie dołącza :| Przez to pierwsze decyzje trzeba podejmować całkowicie w ciemno, nie wiedząc w zasadzie co i po co się robi... Na szczęście potem jest już lepiej.

Przede wszystkim, w rozgrywce solo, ledwo wyrabiałem czasowo z pół-losowym wybieraniem technologii, przydzielaniem jednostek, itp. - jest tego po prostu dużo do ogarnięcia. Na razie wygląda, że to nie jest tytuł, z którymi sobie można ot tak pograć z nowicjuszami, jak w każdą inną kooperację. To walka o przeżycie ludzkości! Jedyny problem MOŻE wystąpić podczas grania łącznościowcem, który odpowiada za obsługę apki. Jego wpływ na grę jest bowiem bardzo pośredni, komunikuje bowiem pozostałym tylko co się dzieje i kto co ma kiedy robić (od niego pewnie będzie zależało powodzenie kampanii na wyższych poziomach trudności). To znaczy, że figurek (poza ufokami) sobie nie porozstawia, co niektórym może nie przypaść do gustu.

A skoro już o tej heretyckiej apce wspomniałem... Zrobiła na mnie bardzo dobre pierwsze wrażenie. Czasu, nawet w głupim tutorialu, za dużo nie było (nie licząc pierwszych dwóch rund, które dają nieskończony czas na wykonanie zadania) i chyba faktycznie, pozwoli to wyeliminować problem lidera BEZ specjalnego kombinowania ze zmianą znajomych. Z drugiej strony to nie jest gra dla tych, których często dopada paraliż decyzyjny i nad każdym ruchem muszą zastanowić się pół dnia. Ale to już chyba wszyscy wiedzą. Co mi się w apce nie podobało to to, że ma tylko pionową orientację. Trochę ogranicza to wygodę.

Fajnie rozwiązano testy - bierzemy odpowiednią ilością kości (1/3 szans na sukces), zależną od tego ile zasobów przydzieli się do danego zadania i do tego dołącza się czerwoną k8. Tym zestawem rzuca się aż do skutku, to jest albo do powodzenia, albo do całkowitej porażki (wszyscy żołnierze zginęli, zniszczono myśliwce, itp.). Po każdym rzucie rośnie jednak szansa na niepowodzenie, karanej utratą jednego zasobu (chłopka, itd.) - zaczyna się od jedynki na k8, w kolejnym rzucie już wszystkie wyniki poniżej dwójki psują i tak dalej. To typowe push-your-luck, ale z tego powodu każda technologia, która pozwala wpłynąć na rzuty jest na wagę złota (stąd chyba największe znaczenie w grze ma naukowiec). Mimo całej tej losowości, to miejsca na optymalizację jest tu sporo - chyba w trzech rundach wydałem zdecydowanie za dużo pieniędzy, przez co rosła panika na świecie, miałem coraz mniejszy przychód, a i tak ciągle brakowało mi interceptorów do zestrzeliwania obcych, a i technologie mogłem lepiej dobierać. W grze dostępne są cztery poziomy trudności (plus tutorial), łatwiej więc pewnie nie będzie :>

Co jednak najważniejsze w tego typu tytułach, to emocje. W piątej rundzie siedziałem na krawędzi fotela. I to grając solo! Jeden z krajów został już całkowicie ogarnięty paniką, a drugiemu z nich niewiele brakowało. Do tego baza XCOM została zaatakowana przez potężnych i elitarnych przeciwników - ufoki rzuciły do walki dwóch Sectoid Commanderów i kogoś jeszcze, by powstrzymać jedynych obrońców ludzkości. Całość zakończyła się tym, że brakowało mi jednego punktu paniki, by przegrać. Nie mogę się doczekać partii w większym gronie, bo XCOM póki co wydaje się spełniać moje oczekiwania. A były spore.

A tak z innej beczki - FFG zaczęło pakować karty w woreczki strunowe, zamiast foliować je fabrycznie. Fajna sprawa dla tych, którzy w taki sposób przechowują gry.
Awatar użytkownika
Don Simon
Moderator
Posty: 5623
Rejestracja: 10 wrz 2005, 16:28
Lokalizacja: Warszawa, sercem w Jozefowie ;-)
Been thanked: 1 time

Re: XCOM od FFG

Post autor: Don Simon »

Koniecznie daj znac jak wrazenia z rozgrywki wieloosobowej.
Każdy może,prawda, krytykować, a mam wrażenie, że dopuszczenie do krytyki, panie, tu nikomu tak nie podoba się.Tak więc z punktu, mając na uwadze, że ewentualna krytyka może być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było, tylko aplauz i zaakceptowanie.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: XCOM od FFG

Post autor: donmakaron »

Brzmi lepiej niż się spodziewałem! Dzięki za posta!
Awatar użytkownika
Bogenhafen
Posty: 113
Rejestracja: 02 lut 2013, 10:38
Lokalizacja: Katowice i okolice
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: XCOM od FFG

Post autor: Bogenhafen »

Zagrałem dziś w dwie osoby. Ja jako naukowiec i nadzorca aplikacji (central officer), kumpel jako commander (finanse) i squad leader (żołnierze). Dostaliśmy sromotny oklep i jakoś od trzeciej rundy zmierzaliśmy w stronę przegranej. Ostatecznie rozegraliśmy sześć rund, w ostatniej odblokowała się końcowa misja (moment odblokowania zależy od wcześniejszych postępów, my nie wykonaliśmy zwykłych misji dwa razy i finał przesunął się tylko o rundę), którą owszem, wykonaliśmy, ale na Australię spadła cała flota latających statków i z kontynentu, który był względnie spokojny, zamieniła się w całkowicie spanikowany. A niestety panikę sprawdza się przed wprowadzeniem rezultatu misji :/

Przegraliśmy, bo źle zarządzaliśmy zasobami. Brakowało nam ludzi, a gdy w przedostatniej rundzie mieliśmy sześć interceptorów i uznaliśmy, że możemy poświęcić dwie technologie, które je ulepszają (przez kryzys), to straciliśmy pięć z nich... Do tego Firestorma (super myśliwiec dający jedno pewne zestrzelenie na rundę w lokacji, gdzie przypisany jest normalny myśliwiec) udało się wynaleźć dopiero w ostatniej albo przedostatniej rundzie, co też nie pomogło. Poskąpiliśmy wcześniej na naukowców, potem byliśmy zupełnie spłukani, a rzuty nam nie szły. To wszystko złożyło się na wtopę. Jak widać, pomyłki na początku rzutują na całą grę i ciężko odrobić straty. A to wszystko na najniższym poziomie trudności, z maksymalnie średnimi ufokami (najlepszy był elitarny muton, sztuk dwa w w całej talii składającej się z dwudziestu kilku kart na oko. A czekają jeszcze Sectopody, Ethereale czy Chrysalidy :/).

Kumpel, który zagrywał się w oryginalne komputerowe X-COMy po skończeniu partii stwierdził, że czuł się, jakby wrócił do tamtych tytułów. To chyba najlepszy komentarz odnośnie tego, jak dobrze planszówka oddaje klimat pierwowzoru. Pomimo dodatkowej pary rąk ciągle było co robić, ale utwierdzam się w przekonaniu, że w pełnym gronie osoba odpowiedzialna za apkę może się ciut nudzić. Z drugiej strony każdy cały czas musi obserwować co dzieje się na polu bitwy, bo kartami zdolności/technologii wspomóc można zespół w dowolnym momencie, nawet nie w swojej turze. Czasem przesunięcie jednego ufoka znad kontynentu na orbitę ratuje dupsko (bo powoduje mniejszy wzrost paniki), a to jedna ze startowych kart umiejętności central officera.

Apką jestem zachwycony. Długość gry zależna od wcześniejszych postępów, zmienna kolejność wykonywania akcji, zmienna liczba dobieranych kryzysów czy przeciwników atakujących bazę, do tego wszystkiego upływający czas, który powoduje, że wszystko wykonuje się w pośpiechu, bo jak to stwierdził mój współgracz, lepsza zła decyzja, niż żadna decyzja. Moim zdaniem był to świetny pomysł autora (lub świetnie wykorzystał przykaz z góry, nie zagłębiałem się aż tak w kulisty powstawania), który idealnie pasuje do klimatów sf. W walce ze smokami sam bym kręcił nosem.

Pisząc krótko - podobało mi się i nie mogę się doczekać kolejnej partii. To jeden z tych tytułów, w których przegrana motywuje jeszcze bardziej, a jak się zacznie wygrywać, to można zmienić poziom trudności.

A, jeszcze czas gry - solo i w dwie osoby grałem mniej więcej tak samo długo, czyli ze dwie godziny. Z tłumaczeniem zasad, raz sobie, raz kumplowi.

Choć nie przepadam za wrzucaniem linków do blogów w każdym temacie, to jeśli ktoś chce poczytać więcej tego samego i zobaczyć kilka zdjęć z gry, to zapraszam na DWLC.
Awatar użytkownika
kaszkiet
Posty: 2805
Rejestracja: 03 maja 2013, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 308 times
Been thanked: 525 times

Re: XCOM od FFG

Post autor: kaszkiet »

Napisz, proszę, w jaki sposób aplikacja otrzymuje informacje o tym, co się dzieje na planszy, lub co zrobili gracze.
W jaki sposób wprowadza się te dane i jak dużo ich jest?
Awatar użytkownika
Hiu
Posty: 1147
Rejestracja: 24 kwie 2012, 14:59
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: XCOM od FFG

Post autor: Hiu »

po kazdej zakonczonej rundzie apka pyta jaka jest sytuacja na planszy i czy straciles baze... (game over).
Awatar użytkownika
Vandal
Posty: 519
Rejestracja: 21 lut 2012, 10:10
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: XCOM od FFG

Post autor: Vandal »

Pytają czy Xcom stracił bazę (od razu przegrana), ile UFO zostało w powietrzu, czy ukończona została jakaś misja na ziemi, oraz jaki jest aktualny stan paniki w każdym z kontynentów.
Awatar użytkownika
kaszkiet
Posty: 2805
Rejestracja: 03 maja 2013, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 308 times
Been thanked: 525 times

Re: Odp: XCOM od FFG

Post autor: kaszkiet »

Ok, a trochę bardziej szczegółowo?
Bo raczej odpowiedzenie apce "przesrane" nie wystarczy.
Chodzi mi o to, co i jak się wklepuje i jak bardzo (lub nie) jest to uciążliwe.
Awatar użytkownika
TuReK
Posty: 1479
Rejestracja: 07 cze 2004, 13:57
Lokalizacja: Opole (d. Mecatol Rex)
Has thanked: 47 times
Been thanked: 74 times

Re: XCOM od FFG

Post autor: TuReK »

Z pustego i Saruman nie naleje
ODPOWIEDZ