Scythe (Jamey Stegmaier)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Scythe

Post autor: rastula »

i znów muszę "zaprotestować" - na BGG wyraźnie napisano że to jest 3,5X :)...bo walka nie jest tu kluczowa...


kurcze, ludzie - nie można oceniać gry po tym jaka by się chciało żeby była :)...


i po raz kolejny - nigdy ta gra nie miała być ameri, więc nie może "oszukiwać", że jest


a że jest miksem kilku silniczków ?! to która gra z essen 2015 nie jest takowym.


zapewniam, że nie jestem fanboyem, ale śledzę ten projekt od kilku miesięcy i nie rozumiem zupełnie zawodu ludzi, którzy usiedli do niej z oczekiwaniami budowanymi na podstawie grafiki i własnych marzeń...
Ostatnio zmieniony 12 paź 2015, 21:23 przez rastula, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Scythe

Post autor: rastula »

skolo pisze:
sqb1978 pisze:
skolo pisze:ojej, myslalem ze to bedzie cos ciekawego, a tu kazdy mówi ze syf....łeee
Mam nadzieję, że to sarkazm, bo jeśli nie to lepiej było zamilknąć niż coś takiego napisać...
sporo ludzi tu pisze ze sie zawiedli, ze oszukuje ameri, ze mało odkrywcza. nie za bardzo rozumiem Twój wpis

sporo osób? na razie 2 albo 3, które oczekiwały naparzanki ameritrashowej....to nie sporo chyba...
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Scythe

Post autor: rastula »

a wystarczy poczytać zanim się wyciągnie pochopne wnioski :P
3.5X
Scythe is most similar to, but not entirely aligned with the 4X style of games. Here's a quick overview of what makes a 4X game for those who are unfamiliar with the term.

Explore
Your character will venture to far corners of the board, racing to have the “encounters” I mentioned above before the other players. Each encounter provides the opportunity for a quick gain, often at a greatly reduced price. The board is not obscured by a fog of war, but your character ranging out to have encounters and to visit The Factory, which provides a unique, often powerful benefit, feels very much like sending your scouts into the far reaches of the board.

Expand
Your expeditionary force starts with your character and two workers. You will need to acquire more workers, build some buildings, deploy your mechs, and take control of the hexes surrounding and extending beyond your start location. Each Faction starts off somewhat isolated. You have immediate access to three hexes, portioned off from the rest of the board by a river you must either build a building or deploy a mech to cross. Once out in the world, additional resources and opportunities are available. At the end of the game, each territory you control is awarded coins, depending on your popularity (the player with the most coins wins).
This initial isolation provides you with a degree of security as you establish a toe-hold in the land. However, if you remain forever behind your river, you will not have access to two of the resource types, will not acquire a new technology from The Factory, and will have to watch as your opponents have encounters which provide benefits that feel like opening a treasure chest. There are definite advantages to venturing forth from your start location. And, there is no guarantee that one of your opponents won’t cross into your home territory to raid your resource stockpile.

Exploit
Over the course of the game, you will employ workers, mine ore, drill for oil, collect wood, and harvest food. Each resource produced is placed on the hex where the worker produced it; it stays there until used to build, deploy, upgrade, or enlist. Or until an opponent defeats you in combat on that hex, taking the resources as spoils. Resources you control at the end of the game are also included in your coin totals at the end of the game.

Exterminate
Combat is where Scythe departs most noticeably from the 4X model. And to some, this may mean it should not be considered a 4X game. That is fair; I think you should still seriously consider playing it, even if it isn’t a 4X for you.
Combat is also where some playtesters had a disconnect between what they expect and what the game actually is. I will spend a bit of extra time on this subject to help clarify just what Scythe is and what it is not.
For me, Scythe can be explained by a story (I promise it’s true). The first time I played the Cities and Knights expansion for Settlers of Catan with my brother, we were both rather excited at the new depth that this expansion offered to an old favorite. However, about 2/3 of the way through the game, he asked me if the knights could attack the other players – destroy their settlements – or somehow be of benefit in your effort to get the resources you need. “No, sorry, you cannot,” was my sad reply.
In Scythe, you can. Scythe is not the gateway game Catan is – it is a deep and challenging game of resource production and protection. Of exploration and entrenchment. Of territory control and wealth acquisition. What that means is that if you want your dry Euro game to have some more direct player interaction and you like the idea of having to protect what you produce, then Scythe should excite and engage you. If you are looking for a more combat-intense war game with frequent, complex, prolonged battles where you must also be vigilant on the homefront to ensure your troops are supplied, then Scythe won’t scratch that particular itch. Scythe is a classic Euro game, wrapped in a beautiful ribbon of Theme, and sprinkled with player v. player combat. Combat is not intended to be a center point, or even a main part, of this game (to that point, on average, we found that there are n +/-1 combats where n = # of players). The point of the game is an intersection of farming and war (hence the comments about Agricola meets Kemet). The conflict is almost more of a cold war – posturing with an occasional skirmish. In fact, this ties in well with the theme. The Great War is over; the world is sick of fighting, but no one is willing to let someone else control the Factory, so they posture, position, and seek to win the hearts and minds of the people who inhabit the lands around the Factory. Winning their loyalty and out-maneuvering the other Factions will secure the peace and stability of your Faction. At least for now.
I see the combat as more of "bumping" like in Stonemaier’s Euphoria. If you want to possess a hex, you have to do A and B and pay X and Y. For that cost, you can take possession of someone's hex. If you try to take a hex you cannot afford, you might win if they don’t call your bluff, but there’s a high price for losing. Most battles will go to the attacker. And, often, the attacker will leave himself/herself open to counterattacks from the defender or another opponent.
These skirmishes or border clashes also fit perfectly in the thematic context: the world has just endured a massive war, fueled by the mechs The Factory produced. While everyone is now accustomed to having the hulking beasts in their midst, they are still a little gun shy. No one wants a new war. The Faction leaders and Characters are only going to order their troops into combat in situations where they think they can readily chase off the other Faction without starting an all-out war or over exposing themselves. Skirmishes with opposing factions are brief, intense, and generally avoided. Unless the rewards are worth it!

https://boardgamegeek.com/thread/143314 ... maier-game
Awatar użytkownika
krys
Posty: 34
Rejestracja: 31 sie 2011, 17:38

Re: Scythe

Post autor: krys »

Mnie jak na razie opinię tych, którzy zagrali raczej nakręcają niż zniechęcają, bo właśnie lekko podkręcone euro z fajnym tematem najbardziej mnie interesuje. Jeśli szwy będą dobrze zrobione, to sam fakt pożyczanych rozwiązań też mnie na wyjście nie zraża.

Ale może sobie tylko tak wkręcam, bo szkoda by było, gdyby ta gra nie okazała się fajna ;-).
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Scythe

Post autor: rastula »

krys pisze:Mnie jak na razie opinię tych, którzy zagrali raczej nakręcają niż zniechęcają, bo właśnie lekko podkręcone euro z fajnym tematem najbardziej mnie interesuje. Jeśli szwy będą dobrze zrobione, to sam fakt pożyczanych rozwiązań też mnie na wyjście nie zraża.

Ale może sobie tylko tak wkręcam, bo szkoda by było, gdyby ta gra nie okazała się fajna ;-).

hype działa w obie strony :)...ja jestem optymistą i wydaje mi się, że mam realistyczne oczekiwania - nie szukam świętego Gralla w tej grze, a tegoroczne targi potwierdziły, że pogoń za nowościami mam już w hobby za sobą :)...
Awatar użytkownika
skolo
Posty: 1074
Rejestracja: 02 lis 2011, 19:52
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Scythe

Post autor: skolo »

rastula pisze: sporo osób? na razie 2 albo 3, które oczekiwały naparzanki ameritrashowej....to nie sporo chyba...
na liczbe tych ktorzy tu piszą to sporo, nie czepiaj sie :)
toblakai
Posty: 1287
Rejestracja: 19 mar 2014, 13:57
Has thanked: 231 times
Been thanked: 250 times

Re: Scythe

Post autor: toblakai »

Ja mam podobnie jak krys. Moją główną obawą przy rozpatrywaniu zakupu było czy nie będzie ta gra zbyt ameri jak na moje gusta. Na szczęście po przaczytaniu informacji na BGG że Scythe jest bardziej euro moje zainteresowanie zdecydowanie wzrosło :) Przynajmniej wiadomość, że to euro wskazuje na to iż powinno - ale oczywiście nie musi - dobrze działać na dwie osoby, czyli mój główny skład gamingowy ;)

Szukam właśnie fajnego euro o średniej złożoności i jak na razie jedyne na liście jest Lords of Waterdeep lecz obawiam się, że Scythe może wskoczyć na to miejsce.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Scythe

Post autor: rastula »

LOTWD jest raczej leciutki, z dodatkiem od bólu można go nazwać średnio lekkim :)... ale bardzo dobra gra, żeby nie było że to krytyka...
Awatar użytkownika
skolo
Posty: 1074
Rejestracja: 02 lis 2011, 19:52
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Scythe

Post autor: skolo »

rastula pisze:LOTWD jest raczej leciutki, z dodatkiem od bólu można go nazwać średnio lekkim :)... ale bardzo dobra gra, żeby nie było że to krytyka...
bo jeszcze ktoś powie że syf, a potem ktoś żeby milczał :mrgreen:
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Scythe

Post autor: rastula »

:D...

ale ja nikomu nie nie każę milczeć, mogą nawet pisać, że "syf"

Zwracam tylko uwagę na to że powyższe oceny są oparte na oczekiwaniach i marzeniach a nie na ocenie czy gra spełniła obietnice autorów.

A autorzy nigdzie nie obiecywali, że to będzie gra wojenna oparta na walce mechów.


To tak jakbym powiedział ...zagrałem w COINa. To jest gra o wojnie? Gdzie są czołgi i żołnierzyki :)....?!! Co za zawód!
Awatar użytkownika
karawanken
Posty: 2365
Rejestracja: 28 wrz 2014, 19:53
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 75 times
Been thanked: 98 times

Re: Scythe

Post autor: karawanken »

Ja nadal jestem zainteresowany :D Chetnie kupię dla samych grafik. Zdawałem sobie sprawę, że to bardziej euro niż ameri. Negatywne opinie osłabiły trochę mój hype w tym sensie, że na pewno nie będę wspierał KS, tylko spokojnie bez nerwów poczekam sobie, aż polska wersja będzie dostępna w sklepach (bo co do tego, że będzie nie mam żadnych wątpliwości).
Awatar użytkownika
ChlastBatem
Posty: 1648
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Re: Scythe

Post autor: ChlastBatem »

karawanken pisze:... tylko spokojnie bez nerwów poczekam sobie, aż polska wersja będzie dostępna w sklepach (bo co do tego, że będzie nie mam żadnych wątpliwości).
Skąd ta pewność? Może nie jestem na bieżąco więc pytam.
Awatar użytkownika
skolo
Posty: 1074
Rejestracja: 02 lis 2011, 19:52
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Scythe

Post autor: skolo »

rastula pisze::D...

ale ja nikomu nie nie każę milczeć, mogą nawet pisać, że "syf"

Zwracam tylko uwagę na to że powyższe oceny są oparte na oczekiwaniach i marzeniach a nie na ocenie czy gra spełniła obietnice autorów.

A autorzy nigdzie nie obiecywali, że to będzie gra wojenna oparta na walce mechów.


To tak jakbym powiedział ...zagrałem w COINa. To jest gra o wojnie? Gdzie są czołgi i żołnierzyki :)....?!! Co za zawód!
luzik, wiadomo o co chodzi.
Awatar użytkownika
karawanken
Posty: 2365
Rejestracja: 28 wrz 2014, 19:53
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 75 times
Been thanked: 98 times

Re: Scythe

Post autor: karawanken »

ChlastBatem pisze:
karawanken pisze:... tylko spokojnie bez nerwów poczekam sobie, aż polska wersja będzie dostępna w sklepach (bo co do tego, że będzie nie mam żadnych wątpliwości).
Skąd ta pewność? Może nie jestem na bieżąco więc pytam.
Przeczucie. Gra o Polakach (troche alternatywnych ale zawsze), tworzona przez Polaka w 33% (jak sam autor o sobie mówi), z grafikami od 100% Polaka. To musi wyjść po polsku.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Scythe

Post autor: rattkin »

rastula pisze:A skąd wniosek że gra udaje ameri? Bo ma ładne komponenty? To są chyba wyłącznie wasze odczucia bo ani deklaracje ani dokonania autora na żadne Ameri nigdy nie wskazywało. Co więcej-brak ealki ma nawet uzasadnienie w warstwie fabularnej.Świat po Wielkiej Wojnie ma dość walki. Żebyśmy się dobrze zrozumieli. Macie prawo być zawiedzeni ale nie przypisujcie grze minusu za coś czym nie jest, bo nigdy nie miało być.
Ale ja nie znam żadnych deklaracji autora. Patrzę na grę, na komponenty i widzę, że udaje. Jak widzę grę z planszą 8x8 i figurkami w 2 kolorach, to też wydaje mi się, że to szachy i nie ma znaczenia, że to szachy jednak nie są. Oczywiście, to moje wrażenie i nie ma specjalnie pokrycia, póki nie zapoznam się z instrukcją i mechaniką. Ale pierwsze wrażenie się liczy, a w tym wypadku wysyłane są sprzeczne sygnały. Trzeba mieć świadomość realiów. Gra jest wciąż tym czym jest, ale czy ten wygląd jej pomoże, czy zaszkodzi, to się okaże.
Przeczucie. Gra o Polakach (troche alternatywnych ale zawsze), tworzona przez Polaka w 33% (jak sam autor o sobie mówi), z grafikami od 100% Polaka. To musi wyjść po polsku.
Na obecną chwilę bardzo bardzo wątpliwe i raczej nie nastawiałbym się. Robienie tej gry na polski rynek to byłoby wyrzucanie pieniędzy w błocko. A gra nie jest "tylko" o Polakach.
giventofly
Posty: 100
Rejestracja: 28 maja 2014, 08:21
Has thanked: 55 times
Been thanked: 29 times

Re: Scythe

Post autor: giventofly »

Innymi słowy wszystkie euro muszą być brzydkie?
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Scythe

Post autor: rastula »

giventofly pisze:Innymi słowy wszystkie euro muszą być brzydkie?
Ale ja nie znam żadnych deklaracji autora. Patrzę na grę, na komponenty i widzę, że udaje.

no to chyba nie ma o czym gadać :P
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2623
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 142 times

Re: Scythe

Post autor: sqb1978 »

skolo pisze:
skolo pisze:
sqb1978 pisze: Mam nadzieję, że to sarkazm, bo jeśli nie to lepiej było zamilknąć niż coś takiego napisać...
sporo ludzi tu pisze ze sie zawiedli, ze oszukuje ameri, ze mało odkrywcza. nie za bardzo rozumiem Twój niegrzeczny wpis
Niegrzeczny? Napisałem bardzo grzecznie ;) ktoś zrobił fajną grę z naszym rodzimym motywem, warto to docenić a nie umieszczać w kontekście syfu i to jeszcze bez zagrania.
Awatar użytkownika
Lord Voldemort
Posty: 866
Rejestracja: 17 sty 2006, 16:45
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Scythe

Post autor: Lord Voldemort »

rattkin pisze: Na obecną chwilę bardzo bardzo wątpliwe i raczej nie nastawiałbym się. Robienie tej gry na polski rynek to byłoby wyrzucanie pieniędzy w błocko. A gra nie jest "tylko" o Polakach.
Ciekawe stanowisko, bo ja mam inne informacje z rynku wydawcow ;)
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: Scythe

Post autor: mig »

Lord Voldemort pisze:
rattkin pisze: Na obecną chwilę bardzo bardzo wątpliwe i raczej nie nastawiałbym się. Robienie tej gry na polski rynek to byłoby wyrzucanie pieniędzy w błocko. A gra nie jest "tylko" o Polakach.
Ciekawe stanowisko, bo ja mam inne informacje z rynku wydawcow ;)
Brzmi świetnie :D Kiedy coś więcej w tej sprawie? Dziś rusza KS, więc w sumie warto byłoby wiedzieć coś konkretnego :)
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7340
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 460 times
Been thanked: 1116 times

Re: Scythe

Post autor: detrytusek »

rattkin pisze:Ale ja nie znam żadnych deklaracji autora. Patrzę na grę, na komponenty i widzę, że udaje. Jak widzę grę z planszą 8x8 i figurkami w 2 kolorach, to też wydaje mi się, że to szachy i nie ma znaczenia, że to szachy jednak nie są. Oczywiście, to moje wrażenie i nie ma specjalnie pokrycia, póki nie zapoznam się z instrukcją i mechaniką. Ale pierwsze wrażenie się liczy, a w tym wypadku wysyłane są sprzeczne sygnały. Trzeba mieć świadomość realiów. Gra jest wciąż tym czym jest, ale czy ten wygląd jej pomoże, czy zaszkodzi, to się okaże.
1 wrażenie jest fajne ale potem się czyta instrukcje/gra i wyrabia opinie. Mając opinie (bo grałeś) i znając produkt dość karkołomnym wydaje się bazować wciąż na pierwszym wrażeniu. To tak jakbyś się ożenił z idiotką bo pierwsze wrażenie było takie, że jest mądra bo nosiła okulary "kujonki".
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Muttah
Posty: 1197
Rejestracja: 11 wrz 2005, 15:36
Lokalizacja: Katowice
Been thanked: 2 times

Re: Scythe

Post autor: Muttah »

Poczytałem trochę, popatrzyłem i jednak widzę, że nie dla mnie. Aż szkoda takiego fajnego tematu i realiów na grę, gdzie konflikt ma być sporadyczny i obarczony nadmiernymi konsekwencjami. Oczywiście same realia niby jakoś to tłumaczą - nikt już nie chce wojny, bla bla bla. No i świetnie, bo niby trzyma się to kupy, ale dla mnie to przede wszystkim zmarnowany potencjał - o wiele chętniej widziałbym to jako grę nastawioną na konflikt i rzeź :twisted: I pewnie stąd rozczarowanie części publiki - to po prostu zbyt fajny temat i zbyt fajne grafiki, żeby ja marnować na euro :lol: Ale przynajmniej jest to euro w które mógłbym zagrać, choć z drugiej strony strasznie bym się męczył :mrgreen:
Awatar użytkownika
ozy
Posty: 3283
Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 7 times
Been thanked: 74 times

Re: Scythe

Post autor: ozy »

Sytuacja z wydaniem PL wygląda tak, że na razie ruszają z angielskim KS. Po jego zakończeniu będą znali nakład angielski - czyli cenę produkcji, no i dopiero wtedy będzie można dołączyć się z edycjami lokalizowanymi. Te prawdopodobnie powstaną wspólnie z edycją angielską i nie będą przedmiotem osobnych kampanii. Czyli słabo w sumie są ogarnięci na ten moment, bo ani ceny, ani terminów nie znają. Ale wciąż jesteśmy zainteresowani. :)
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Scythe

Post autor: rastula »

Tzn. zakładają sierpień 2016. Dotychczas udawało im się (o ZGROZO!) zamykać projekty KS nawet przed terminem, więc można domniemywać, że ten też jest policzony z zapasem.
toblakai
Posty: 1287
Rejestracja: 19 mar 2014, 13:57
Has thanked: 231 times
Been thanked: 250 times

Re: Scythe

Post autor: toblakai »

Niesamowitym jest jak daleko są w stanie posunąć się ludzie w swoich interpretacjach aby tylko umniejszyć jakąś grę. Rozumiem, że komuś się mogły oczekiwania rozjechać z rzeczywistością, ale tak jak już było wcześniej powiedziane od samego początku sprawa została postawiona jasno - tej grze jest bliżej do euro niż 4x/ameri.

A twierdzenie, że temat został zmarnowany czy też mógł zostać dużo lepiej wykorzystany poprzez 'napierdzielanie' się mechów jest w moich oczach całkowicie niezrozumiały. Czy na temat tej gry składają się tylko figurki mechów? Przecież tło fabularne jest takie jakie jest więc teksty pokroju:
Muttah pisze:Oczywiście same realia niby jakoś to tłumaczą - nikt już nie chce wojny, bla bla bla.
są niestosowne.

Może jestem w błędzie, ale chyba nie brakuje gier z mechami w których trzonem rozgrywki jest konflikt bezpośredni? Więc czemu jedzie się po Scythe tylko dlatego, że podchodzi do tego tematu w inny, niekonwencjonalny7 sposób?
ODPOWIEDZ