Ognisty Podmuch

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
kamil018
Posty: 201
Rejestracja: 22 lis 2015, 10:42
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Ognisty Podmuch

Post autor: kamil018 »

Witam, mam wątpliwość dotyczącą punktów zapalnych, w instrukcji jest napisane, że "Dodatkowo, wybuchy zwiększają liczbę punktów zapalnych, sprawiając, że w późniejszej części rozgrywki wybuchy następują dużo częściej. Po rozpatrzeniu wybuchu (wybuchów) na ostatnim polu docelowym rozprzestrzeniania się ognia jest umieszczony żeton Punkt zapalny."
No i tutaj pytanie jak się definiuje ostatnie pole docelowe rozprzestrzeniania się ognia, skoro ogień się rozprzestrzenia w 4-rech kierunkach w momencie eksplozji?
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Ognisty Podmuch

Post autor: Lothrain »

Chodzi o pole centralne, z którego ogień się rozprzestrzenia. Jeśli już tam jest punkt zapalny, to drugiego nie kładziesz. Ale jeśli trafisz z ogniem na pole innego ognia i następuje wybuch, to w takim miejscu kładziesz punkt zapalny.
Awatar użytkownika
AiS
Posty: 325
Rejestracja: 08 wrz 2014, 23:26
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 1 time

Re: Ognisty Podmuch

Post autor: AiS »

Innymi słowy:
"Kiedy pole docelowe rozprzestrzeniającego się ognia zawiera punkt zapalny..." czytaj - gdy współrzędne pola wynikające z rzutu kośćmi zawiera punkt zapalny - następuje wybuch - rozpatrujesz bieżące rozprzestrzenianie się ognia do końca i rzucasz ponownie kośćmi na nowe rozprzestrzenianie, a na "wyrzuconym" polu kładziesz punkt zapalny.

Gdyby się zdarzyło, że przy drugim (lub kolejnym) rzucie na rozprzestrzenianie się ognia znów trafisz na pole z punktem zapalnym - cała sytuacja się powtarza, a punkt zapalny kładziesz na ostatnim wyrzuconym polu, które go nie zawierało.

P.S. Korzystając z polskiej instrukcji należy mieć na uwadze, że wybuch to nie eksplozja, a eksplozja to nie wybuch.
Eksplozja idzie w czterech kierunkach, wybuch - nie.

EDIT: sprostowanie niefortunnego użycia słowa "wybuch"
Ostatnio zmieniony 20 sty 2016, 20:45 przez AiS, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
krisow
Posty: 378
Rejestracja: 01 maja 2006, 23:37
Has thanked: 17 times
Been thanked: 64 times

Re: Ognisty Podmuch

Post autor: krisow »

Hmm, nie ma czegoś takiego jak rzut na wybuch, jest rzut na rozprzestrzenianie się ognia. Trochę nieprecyzyjne to tłumaczenie. Rozumiem, że jak po rzucie na rozprzestrzenianie się rozpatrzymy eksplozje oraz zapłony i mamy gdzieś nowy zajęty ogniem punkt zapalny rzucamy kolejny raz, kładziemy na tym wyrzuconym polu żeton punktu zapalnego (jeżeli nie było) i rozpatrujemy rozprzestrzenianie się z tego punktu itd. aż nie trafimy na wolny punkt przy dodawaniu żetonu zagrożenia. Czy tak? W instrukcji powinien być zdecydowanie obrazek z przykładem na to.


Ja sam mam takie pytania:

1) pkt. 11 zasad zaawansowanych:
Wykonywane są rzuty w celu umieszczenia dodatkowych żetonów punkt zapalny. Jeżeli na wylosowanym polu jest Punkt zapalny należy przerzucić obie kostki:
- Na poziomach weteran i heros umieszczane są 3 dodatkowe żetony Punkt zapalny,
- Jeżeli w rozgrywce bierze udział 3 strażaków umieszczane są 2 dodatkowe żetony,
- Przy 4 lub więcej strażakach umieszczane są 3 dodatkowe żetony.

Czyli grając we dwóch na poziomie rekrut nie dajemy żadnego żetonu? Na poziomie heros i weteran dajemy 3 dodatkowe (3+3=6)? I jeżeli gramy we 3 dajemy jeszcze 2 /3+3kolejne, a przy 4 graczach 3 kolejne? Napisałbym to jaśniej w instrukcji.


2) Samochody, wydaje 2PA i przesuwam je od razu na kolejne pole dla nich odpowiednie kolorem? Bo chyba nie pole po polu, bo to nie byłoby żadną pomocą, czy tak?
Awatar użytkownika
AiS
Posty: 325
Rejestracja: 08 wrz 2014, 23:26
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 1 time

Re: Ognisty Podmuch

Post autor: AiS »

krisow pisze:Hmm, nie ma czegoś takiego jak rzut na wybuch, jest rzut na rozprzestrzenianie się ognia. Trochę nieprecyzyjne to tłumaczenie.
Racja, za duży skrót myślowy. Chodziło oczywiście o rzut na rozprzestrzenianie się ognia.
krisow pisze:Rozumiem, że jak po rzucie na rozprzestrzenianie się rozpatrzymy eksplozje oraz zapłony i mamy gdzieś nowy zajęty ogniem punkt zapalny rzucamy kolejny raz, kładziemy na tym wyrzuconym polu żeton punktu zapalnego (jeżeli nie było) i rozpatrujemy rozprzestrzenianie się z tego punktu itd. aż nie trafimy na wolny punkt przy dodawaniu żetonu zagrożenia. Czy tak? W instrukcji powinien być zdecydowanie obrazek z przykładem na to.
Nie.
Rzucamy na rozprzestrzenianie się płomieni. Jeżeli na kostkach wyrzuciliśmy koordynaty pola, na którym jest już punkt zapalny to wiemy, że po rozpatrzeniu do końca aktualnego rozprzestrzeniania się ognia i ewentualnych zapłonów i eksplozji rzucimy kostkami jeszcze raz, a na docelowym polu umieścimy nowy punkt zapalny i ponownie rozpatrzymy rozprzestrzenianie się ognia dla nowego pola. Jeżeli mamy pecha i tam też jest punkt zapalny - sytuacja się powtórzy.

Tylko rzut kostką powoduje działanie punktów zapalnych.
[/quote]
Awatar użytkownika
AiS
Posty: 325
Rejestracja: 08 wrz 2014, 23:26
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 1 time

Re: Ognisty Podmuch

Post autor: AiS »

krisow pisze: 1) pkt. 11 zasad zaawansowanych:
Wykonywane są rzuty w celu umieszczenia dodatkowych żetonów punkt zapalny. Jeżeli na wylosowanym polu jest Punkt zapalny należy przerzucić obie kostki:
- Na poziomach weteran i heros umieszczane są 3 dodatkowe żetony Punkt zapalny,
- Jeżeli w rozgrywce bierze udział 3 strażaków umieszczane są 2 dodatkowe żetony,
- Przy 4 lub więcej strażakach umieszczane są 3 dodatkowe żetony.

Czyli grając we dwóch na poziomie rekrut nie dajemy żadnego żetonu? Na poziomie heros i weteran dajemy 3 dodatkowe (3+3=6)? I jeżeli gramy we 3 dajemy jeszcze 2 /3+3kolejne, a przy 4 graczach 3 kolejne? Napisałbym to jaśniej w instrukcji.
Do początkowej ilości punktów zapalnych (czyli odpowiednio dla poziomów trudności 3/3/4) dodajesz:
3 dodatkowe PZ grając na poziomie weteran/heros
i
2 dodatkowe PZ , jeżeli grasz trzema strażakami
lub
3 dodatkowe PZ, grając czterema i więcej strażakami

Czyli:
2 strażaków na Rekrucie = tylko początkowe 3 PZ (dodatkowo - 6 obok planszy)
4 strażaków na Herosie = 4 początkowe + 3 za poziom trudn. + 3 za ilość strażaków (dodatkowo - 12 obok planszy)

Polska instrukcja nie do końca wszystko tłumaczy.
krisow pisze: 2) Samochody, wydaje 2PA i przesuwam je od razu na kolejne pole dla nich odpowiednie kolorem? Bo chyba nie pole po polu, bo to nie byłoby żadną pomocą, czy tak?
Tak - samochód jedzie na swój kolejny parking, czyli przejazd z jednej strony planszy na drugą będzie kosztować 4PA.
W przeciwieństwie do karetki - aby pojechał wóz strażacki musi znajdować się w nim strażak.
Awatar użytkownika
krisow
Posty: 378
Rejestracja: 01 maja 2006, 23:37
Has thanked: 17 times
Been thanked: 64 times

Re: Ognisty Podmuch

Post autor: krisow »

Dziękuję serdecznie, wszystko jasne. Twoje podpowiedzi plus uważne (włącznie z uwagami) prześledzenie instrukcji i wszystko jasne :)
Coin22
Posty: 407
Rejestracja: 11 lis 2015, 21:59
Lokalizacja: Krakow
Has thanked: 14 times
Been thanked: 17 times
Kontakt:

Re: Ognisty Podmuch

Post autor: Coin22 »

Kilka pytań :
1. Czy ogień rozprzestrzenia się poza budynek przez drzwi lub wyrwe w ścianie? Jeśli tak to czy trzeba go ugasić tak jak pożar wewnątrz?

2. Czy coś się dzieje jeśli całe pomieszczenie jest w ogniu?

3. Co jeśli eksplozja powoduje rozprzestrzenianie ognia na jeden z pojazdów, coś się dzieje?

4. Co to jest 'zapłon' bo chyba nie ogarnąłem w instrukcji o co chodzi.

Dzięki, gra jest super :-)
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Ognisty Podmuch

Post autor: Lothrain »

1. Poza budynek ogień nie wychodzi
2. Jeśli całe pomieszczenie jest w ogniu, to szykuj się pomału do końca rozgrywki :) A poza tym nic szczególnego.
3. Odłamki ściany powgniatają mu karoserię. Ale poza tym instrukcja nie przewiduje katastrofy.
4. Chciałbym odpowiedzieć, ale korzystam z angielskiej instrukcji, bo polska jest słabo napisana i nie bardzo wiem, co autor miał na myśli w tym konkretnym przypadku.
Awatar użytkownika
AiS
Posty: 325
Rejestracja: 08 wrz 2014, 23:26
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 1 time

Re: Ognisty Podmuch

Post autor: AiS »

Coin22 pisze:Kilka pytań :
4. Co to jest 'zapłon' bo chyba nie ogarnąłem w instrukcji o co chodzi.
Jeżeli po rzucie na rozprzestrzenianie się ognia i rozpatrzeniu eksplozji na planszy znajdują się jakiekolwiek żetony dymu, sąsiadujące (nie po przekątnych) z żetonami ognia to następuje właśnie ZAPŁON i te żetony dymu odwracasz na stronę z ogniem. Może to spowodować odwrócenie większej ilości żetonów.

Nawet polska instrukcja jasno to tłumaczy i jest obrazek z przykładem - str.6
Awatar użytkownika
AiS
Posty: 325
Rejestracja: 08 wrz 2014, 23:26
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 1 time

Re: Ognisty Podmuch

Post autor: AiS »

Lothrain pisze:1. Poza budynek ogień nie wychodzi
Nie do końca - ogień wychodzi na zewnątrz, ale po rozpatrzeniu wszystkich efektów jego żeton jest usuwany z planszy.
Różnica jest taka, że ogień może ogłuszyć strażaka lub zabić pozostawioną ofiarę, którzy byliby akurat w tym miejscu na zewnątrz, albo np. złożyć chłopakom drabinę (dodatek 2nd story).
Awatar użytkownika
krisow
Posty: 378
Rejestracja: 01 maja 2006, 23:37
Has thanked: 17 times
Been thanked: 64 times

Re: Ognisty Podmuch

Post autor: krisow »

W instrukcji chyba nie jest zabronione aby na jednym polu stało dwóch lub więcej strażaków?
Awatar użytkownika
AiS
Posty: 325
Rejestracja: 08 wrz 2014, 23:26
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 1 time

Re: Ognisty Podmuch

Post autor: AiS »

krisow pisze:W instrukcji chyba nie jest zabronione aby na jednym polu stało dwóch lub więcej strażaków?
Nie jest zabronione, więc jest dozwolone.
Awatar użytkownika
antros
Posty: 27
Rejestracja: 29 wrz 2014, 09:03
Lokalizacja: Grudziądz
Has thanked: 11 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: Ognisty Podmuch

Post autor: antros »

1. Czy Jazda jest ruchem? Kapitan brygady może wydać dodatkowa 2PA by rozkazać innemu strażakowi ruch i/lub otwarcie drzwi, skoro nie jest zaznaczone, że Jazda jest ruchem to zakładam, że Kapitan nie może kazać przemieścić pojazdu z strażakiem, ale może jest jakieś oficjalne potwierdzenie?

2. Czy wejście do budynku jest także Przejściem (na początku gry kładziemy drzwi na wszystkich przejściach)? Zakładam, że tak skoro jest 9 żetonów, a plansza B ma 9 miejsc na drzwi.
Awatar użytkownika
AiS
Posty: 325
Rejestracja: 08 wrz 2014, 23:26
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 1 time

Re: Ognisty Podmuch

Post autor: AiS »

antros pisze:1. Czy Jazda jest ruchem? Kapitan brygady może wydać dodatkowa 2PA by rozkazać innemu strażakowi ruch i/lub otwarcie drzwi, skoro nie jest zaznaczone, że Jazda jest ruchem to zakładam, że Kapitan nie może kazać przemieścić pojazdu z strażakiem, ale może jest jakieś oficjalne potwierdzenie?

2. Czy wejście do budynku jest także Przejściem (na początku gry kładziemy drzwi na wszystkich przejściach)? Zakładam, że tak skoro jest 9 żetonów, a plansza B ma 9 miejsc na drzwi.
Ad.1
Jazda jest akcją pojazdów, nie jest ruchem, więc kapitan nie może w ten sposób poruszać innych strażaków przy pomocy dodatkowych PA.
https://boardgamegeek.com/thread/735005 ... tions-spec

Ad.2
Oficjalnego potwierdzenia chyba nie ma, a instrukcja faktycznie pozostawia wątpliwość, ale wszyscy są raczej zgodni, że na zewnętrznych polach drzwi ich żetonów nie kładziemy, czyli są permanentnie otwarte.
https://boardgamegeek.com/thread/993751 ... enced-game
Kamila123
Posty: 3
Rejestracja: 05 sie 2016, 09:06

Re: Ognisty Podmuch

Post autor: Kamila123 »

Cześć! Mam pytanie co do punktów akcji. Nie za bardzo rozumiem sposób ich rozdawania. Jest ich tylko 21, a każdy z graczy dostaje na początek 4, w kolejnych turach może mieć maksymalnie 8. Jednak zakładając, że gramy w maksymalną ilość osób, czyli 6, już na początku braknie nam tych punktów, aby każdy miał 4. W jaki sposób gospodaruje się tymi punktami, aby wszystko było ok? Z góry dzięki za odpowiedź :)
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Odp: Ognisty Podmuch

Post autor: Lothrain »

Sugeruje powtorna lekture instrukcji. Jesli gracie bez specjalistycznych postaci kazdy gracz ma 4 punkty akcji na ture. Tylko tyle i juz. Nastepny tez 4 i koniec. Nie mozna moec 8. Nie wiem skad wziela sie sumaryczna liczba 21, ale tez sie do niej nie przywiazuj.
Kamila123
Posty: 3
Rejestracja: 05 sie 2016, 09:06

Re: Ognisty Podmuch

Post autor: Kamila123 »

21 - po prostu tyle jest ich w pudełku. To nadal za mało dla 6 graczy. A ilość 8 - niewykorzystane przechodzą do kolejnej i można ich mieć maksymalnie 8.
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Odp: Ognisty Podmuch

Post autor: Lothrain »

Te zetony sa wlasnie do zaznaczania akcji, ktore przechodza na nastepna ture. I tylko do nich. Standardowe cztery akcje masz co ture i nie ma sensu ich oznaczac.
Racja, ze mozna przeniesc wszystkie swoje akcje na kolejna ture, zeby miec ich osiem, ale chalupa dawno splonie ;) Nie bardzo sobie wyobrazam, zeby w swojej kolejce stac i nic nie robic. Przeciez sie pali, do diaska. Gasic, a nie sie przygladac ;)
Kamila123
Posty: 3
Rejestracja: 05 sie 2016, 09:06

Re: Ognisty Podmuch

Post autor: Kamila123 »

Ok, to ma sens ;) na początku napisali, że instrukcja jest taka prosta i przejrzysta... ale chyba tylko dla tego kto ją pisał :) dzięki za pomoc!
ODPOWIEDZ