Ognisty Podmuch
-
- Posty: 201
- Rejestracja: 22 lis 2015, 10:42
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
- Kontakt:
Ognisty Podmuch
Witam, mam wątpliwość dotyczącą punktów zapalnych, w instrukcji jest napisane, że "Dodatkowo, wybuchy zwiększają liczbę punktów zapalnych, sprawiając, że w późniejszej części rozgrywki wybuchy następują dużo częściej. Po rozpatrzeniu wybuchu (wybuchów) na ostatnim polu docelowym rozprzestrzeniania się ognia jest umieszczony żeton Punkt zapalny."
No i tutaj pytanie jak się definiuje ostatnie pole docelowe rozprzestrzeniania się ognia, skoro ogień się rozprzestrzenia w 4-rech kierunkach w momencie eksplozji?
No i tutaj pytanie jak się definiuje ostatnie pole docelowe rozprzestrzeniania się ognia, skoro ogień się rozprzestrzenia w 4-rech kierunkach w momencie eksplozji?
- Lothrain
- Posty: 3410
- Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 300 times
Re: Ognisty Podmuch
Chodzi o pole centralne, z którego ogień się rozprzestrzenia. Jeśli już tam jest punkt zapalny, to drugiego nie kładziesz. Ale jeśli trafisz z ogniem na pole innego ognia i następuje wybuch, to w takim miejscu kładziesz punkt zapalny.
Re: Ognisty Podmuch
Innymi słowy:
"Kiedy pole docelowe rozprzestrzeniającego się ognia zawiera punkt zapalny..." czytaj - gdy współrzędne pola wynikające z rzutu kośćmi zawiera punkt zapalny - następuje wybuch - rozpatrujesz bieżące rozprzestrzenianie się ognia do końca i rzucasz ponownie kośćmi na nowe rozprzestrzenianie, a na "wyrzuconym" polu kładziesz punkt zapalny.
Gdyby się zdarzyło, że przy drugim (lub kolejnym) rzucie na rozprzestrzenianie się ognia znów trafisz na pole z punktem zapalnym - cała sytuacja się powtarza, a punkt zapalny kładziesz na ostatnim wyrzuconym polu, które go nie zawierało.
P.S. Korzystając z polskiej instrukcji należy mieć na uwadze, że wybuch to nie eksplozja, a eksplozja to nie wybuch.
Eksplozja idzie w czterech kierunkach, wybuch - nie.
EDIT: sprostowanie niefortunnego użycia słowa "wybuch"
"Kiedy pole docelowe rozprzestrzeniającego się ognia zawiera punkt zapalny..." czytaj - gdy współrzędne pola wynikające z rzutu kośćmi zawiera punkt zapalny - następuje wybuch - rozpatrujesz bieżące rozprzestrzenianie się ognia do końca i rzucasz ponownie kośćmi na nowe rozprzestrzenianie, a na "wyrzuconym" polu kładziesz punkt zapalny.
Gdyby się zdarzyło, że przy drugim (lub kolejnym) rzucie na rozprzestrzenianie się ognia znów trafisz na pole z punktem zapalnym - cała sytuacja się powtarza, a punkt zapalny kładziesz na ostatnim wyrzuconym polu, które go nie zawierało.
P.S. Korzystając z polskiej instrukcji należy mieć na uwadze, że wybuch to nie eksplozja, a eksplozja to nie wybuch.
Eksplozja idzie w czterech kierunkach, wybuch - nie.
EDIT: sprostowanie niefortunnego użycia słowa "wybuch"
Ostatnio zmieniony 20 sty 2016, 20:45 przez AiS, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Ognisty Podmuch
Hmm, nie ma czegoś takiego jak rzut na wybuch, jest rzut na rozprzestrzenianie się ognia. Trochę nieprecyzyjne to tłumaczenie. Rozumiem, że jak po rzucie na rozprzestrzenianie się rozpatrzymy eksplozje oraz zapłony i mamy gdzieś nowy zajęty ogniem punkt zapalny rzucamy kolejny raz, kładziemy na tym wyrzuconym polu żeton punktu zapalnego (jeżeli nie było) i rozpatrujemy rozprzestrzenianie się z tego punktu itd. aż nie trafimy na wolny punkt przy dodawaniu żetonu zagrożenia. Czy tak? W instrukcji powinien być zdecydowanie obrazek z przykładem na to.
Ja sam mam takie pytania:
1) pkt. 11 zasad zaawansowanych:
Wykonywane są rzuty w celu umieszczenia dodatkowych żetonów punkt zapalny. Jeżeli na wylosowanym polu jest Punkt zapalny należy przerzucić obie kostki:
- Na poziomach weteran i heros umieszczane są 3 dodatkowe żetony Punkt zapalny,
- Jeżeli w rozgrywce bierze udział 3 strażaków umieszczane są 2 dodatkowe żetony,
- Przy 4 lub więcej strażakach umieszczane są 3 dodatkowe żetony.
Czyli grając we dwóch na poziomie rekrut nie dajemy żadnego żetonu? Na poziomie heros i weteran dajemy 3 dodatkowe (3+3=6)? I jeżeli gramy we 3 dajemy jeszcze 2 /3+3kolejne, a przy 4 graczach 3 kolejne? Napisałbym to jaśniej w instrukcji.
2) Samochody, wydaje 2PA i przesuwam je od razu na kolejne pole dla nich odpowiednie kolorem? Bo chyba nie pole po polu, bo to nie byłoby żadną pomocą, czy tak?
Ja sam mam takie pytania:
1) pkt. 11 zasad zaawansowanych:
Wykonywane są rzuty w celu umieszczenia dodatkowych żetonów punkt zapalny. Jeżeli na wylosowanym polu jest Punkt zapalny należy przerzucić obie kostki:
- Na poziomach weteran i heros umieszczane są 3 dodatkowe żetony Punkt zapalny,
- Jeżeli w rozgrywce bierze udział 3 strażaków umieszczane są 2 dodatkowe żetony,
- Przy 4 lub więcej strażakach umieszczane są 3 dodatkowe żetony.
Czyli grając we dwóch na poziomie rekrut nie dajemy żadnego żetonu? Na poziomie heros i weteran dajemy 3 dodatkowe (3+3=6)? I jeżeli gramy we 3 dajemy jeszcze 2 /3+3kolejne, a przy 4 graczach 3 kolejne? Napisałbym to jaśniej w instrukcji.
2) Samochody, wydaje 2PA i przesuwam je od razu na kolejne pole dla nich odpowiednie kolorem? Bo chyba nie pole po polu, bo to nie byłoby żadną pomocą, czy tak?
Re: Ognisty Podmuch
Racja, za duży skrót myślowy. Chodziło oczywiście o rzut na rozprzestrzenianie się ognia.krisow pisze:Hmm, nie ma czegoś takiego jak rzut na wybuch, jest rzut na rozprzestrzenianie się ognia. Trochę nieprecyzyjne to tłumaczenie.
Nie.krisow pisze:Rozumiem, że jak po rzucie na rozprzestrzenianie się rozpatrzymy eksplozje oraz zapłony i mamy gdzieś nowy zajęty ogniem punkt zapalny rzucamy kolejny raz, kładziemy na tym wyrzuconym polu żeton punktu zapalnego (jeżeli nie było) i rozpatrujemy rozprzestrzenianie się z tego punktu itd. aż nie trafimy na wolny punkt przy dodawaniu żetonu zagrożenia. Czy tak? W instrukcji powinien być zdecydowanie obrazek z przykładem na to.
Rzucamy na rozprzestrzenianie się płomieni. Jeżeli na kostkach wyrzuciliśmy koordynaty pola, na którym jest już punkt zapalny to wiemy, że po rozpatrzeniu do końca aktualnego rozprzestrzeniania się ognia i ewentualnych zapłonów i eksplozji rzucimy kostkami jeszcze raz, a na docelowym polu umieścimy nowy punkt zapalny i ponownie rozpatrzymy rozprzestrzenianie się ognia dla nowego pola. Jeżeli mamy pecha i tam też jest punkt zapalny - sytuacja się powtórzy.
Tylko rzut kostką powoduje działanie punktów zapalnych.
[/quote]
Re: Ognisty Podmuch
Do początkowej ilości punktów zapalnych (czyli odpowiednio dla poziomów trudności 3/3/4) dodajesz:krisow pisze: 1) pkt. 11 zasad zaawansowanych:
Wykonywane są rzuty w celu umieszczenia dodatkowych żetonów punkt zapalny. Jeżeli na wylosowanym polu jest Punkt zapalny należy przerzucić obie kostki:
- Na poziomach weteran i heros umieszczane są 3 dodatkowe żetony Punkt zapalny,
- Jeżeli w rozgrywce bierze udział 3 strażaków umieszczane są 2 dodatkowe żetony,
- Przy 4 lub więcej strażakach umieszczane są 3 dodatkowe żetony.
Czyli grając we dwóch na poziomie rekrut nie dajemy żadnego żetonu? Na poziomie heros i weteran dajemy 3 dodatkowe (3+3=6)? I jeżeli gramy we 3 dajemy jeszcze 2 /3+3kolejne, a przy 4 graczach 3 kolejne? Napisałbym to jaśniej w instrukcji.
3 dodatkowe PZ grając na poziomie weteran/heros
i
2 dodatkowe PZ , jeżeli grasz trzema strażakami
lub
3 dodatkowe PZ, grając czterema i więcej strażakami
Czyli:
2 strażaków na Rekrucie = tylko początkowe 3 PZ (dodatkowo - 6 obok planszy)
4 strażaków na Herosie = 4 początkowe + 3 za poziom trudn. + 3 za ilość strażaków (dodatkowo - 12 obok planszy)
Polska instrukcja nie do końca wszystko tłumaczy.
Tak - samochód jedzie na swój kolejny parking, czyli przejazd z jednej strony planszy na drugą będzie kosztować 4PA.krisow pisze: 2) Samochody, wydaje 2PA i przesuwam je od razu na kolejne pole dla nich odpowiednie kolorem? Bo chyba nie pole po polu, bo to nie byłoby żadną pomocą, czy tak?
W przeciwieństwie do karetki - aby pojechał wóz strażacki musi znajdować się w nim strażak.
-
- Posty: 407
- Rejestracja: 11 lis 2015, 21:59
- Lokalizacja: Krakow
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 17 times
- Kontakt:
Re: Ognisty Podmuch
Kilka pytań :
1. Czy ogień rozprzestrzenia się poza budynek przez drzwi lub wyrwe w ścianie? Jeśli tak to czy trzeba go ugasić tak jak pożar wewnątrz?
2. Czy coś się dzieje jeśli całe pomieszczenie jest w ogniu?
3. Co jeśli eksplozja powoduje rozprzestrzenianie ognia na jeden z pojazdów, coś się dzieje?
4. Co to jest 'zapłon' bo chyba nie ogarnąłem w instrukcji o co chodzi.
Dzięki, gra jest super
1. Czy ogień rozprzestrzenia się poza budynek przez drzwi lub wyrwe w ścianie? Jeśli tak to czy trzeba go ugasić tak jak pożar wewnątrz?
2. Czy coś się dzieje jeśli całe pomieszczenie jest w ogniu?
3. Co jeśli eksplozja powoduje rozprzestrzenianie ognia na jeden z pojazdów, coś się dzieje?
4. Co to jest 'zapłon' bo chyba nie ogarnąłem w instrukcji o co chodzi.
Dzięki, gra jest super
- Lothrain
- Posty: 3410
- Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 300 times
Re: Ognisty Podmuch
1. Poza budynek ogień nie wychodzi
2. Jeśli całe pomieszczenie jest w ogniu, to szykuj się pomału do końca rozgrywki A poza tym nic szczególnego.
3. Odłamki ściany powgniatają mu karoserię. Ale poza tym instrukcja nie przewiduje katastrofy.
4. Chciałbym odpowiedzieć, ale korzystam z angielskiej instrukcji, bo polska jest słabo napisana i nie bardzo wiem, co autor miał na myśli w tym konkretnym przypadku.
2. Jeśli całe pomieszczenie jest w ogniu, to szykuj się pomału do końca rozgrywki A poza tym nic szczególnego.
3. Odłamki ściany powgniatają mu karoserię. Ale poza tym instrukcja nie przewiduje katastrofy.
4. Chciałbym odpowiedzieć, ale korzystam z angielskiej instrukcji, bo polska jest słabo napisana i nie bardzo wiem, co autor miał na myśli w tym konkretnym przypadku.
Re: Ognisty Podmuch
Jeżeli po rzucie na rozprzestrzenianie się ognia i rozpatrzeniu eksplozji na planszy znajdują się jakiekolwiek żetony dymu, sąsiadujące (nie po przekątnych) z żetonami ognia to następuje właśnie ZAPŁON i te żetony dymu odwracasz na stronę z ogniem. Może to spowodować odwrócenie większej ilości żetonów.Coin22 pisze:Kilka pytań :
4. Co to jest 'zapłon' bo chyba nie ogarnąłem w instrukcji o co chodzi.
Nawet polska instrukcja jasno to tłumaczy i jest obrazek z przykładem - str.6
Re: Ognisty Podmuch
Nie do końca - ogień wychodzi na zewnątrz, ale po rozpatrzeniu wszystkich efektów jego żeton jest usuwany z planszy.Lothrain pisze:1. Poza budynek ogień nie wychodzi
Różnica jest taka, że ogień może ogłuszyć strażaka lub zabić pozostawioną ofiarę, którzy byliby akurat w tym miejscu na zewnątrz, albo np. złożyć chłopakom drabinę (dodatek 2nd story).
Re: Ognisty Podmuch
Nie jest zabronione, więc jest dozwolone.krisow pisze:W instrukcji chyba nie jest zabronione aby na jednym polu stało dwóch lub więcej strażaków?
- antros
- Posty: 27
- Rejestracja: 29 wrz 2014, 09:03
- Lokalizacja: Grudziądz
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Re: Ognisty Podmuch
1. Czy Jazda jest ruchem? Kapitan brygady może wydać dodatkowa 2PA by rozkazać innemu strażakowi ruch i/lub otwarcie drzwi, skoro nie jest zaznaczone, że Jazda jest ruchem to zakładam, że Kapitan nie może kazać przemieścić pojazdu z strażakiem, ale może jest jakieś oficjalne potwierdzenie?
2. Czy wejście do budynku jest także Przejściem (na początku gry kładziemy drzwi na wszystkich przejściach)? Zakładam, że tak skoro jest 9 żetonów, a plansza B ma 9 miejsc na drzwi.
2. Czy wejście do budynku jest także Przejściem (na początku gry kładziemy drzwi na wszystkich przejściach)? Zakładam, że tak skoro jest 9 żetonów, a plansza B ma 9 miejsc na drzwi.
Re: Ognisty Podmuch
Ad.1antros pisze:1. Czy Jazda jest ruchem? Kapitan brygady może wydać dodatkowa 2PA by rozkazać innemu strażakowi ruch i/lub otwarcie drzwi, skoro nie jest zaznaczone, że Jazda jest ruchem to zakładam, że Kapitan nie może kazać przemieścić pojazdu z strażakiem, ale może jest jakieś oficjalne potwierdzenie?
2. Czy wejście do budynku jest także Przejściem (na początku gry kładziemy drzwi na wszystkich przejściach)? Zakładam, że tak skoro jest 9 żetonów, a plansza B ma 9 miejsc na drzwi.
Jazda jest akcją pojazdów, nie jest ruchem, więc kapitan nie może w ten sposób poruszać innych strażaków przy pomocy dodatkowych PA.
https://boardgamegeek.com/thread/735005 ... tions-spec
Ad.2
Oficjalnego potwierdzenia chyba nie ma, a instrukcja faktycznie pozostawia wątpliwość, ale wszyscy są raczej zgodni, że na zewnętrznych polach drzwi ich żetonów nie kładziemy, czyli są permanentnie otwarte.
https://boardgamegeek.com/thread/993751 ... enced-game
Re: Ognisty Podmuch
Cześć! Mam pytanie co do punktów akcji. Nie za bardzo rozumiem sposób ich rozdawania. Jest ich tylko 21, a każdy z graczy dostaje na początek 4, w kolejnych turach może mieć maksymalnie 8. Jednak zakładając, że gramy w maksymalną ilość osób, czyli 6, już na początku braknie nam tych punktów, aby każdy miał 4. W jaki sposób gospodaruje się tymi punktami, aby wszystko było ok? Z góry dzięki za odpowiedź
- Lothrain
- Posty: 3410
- Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 300 times
Re: Odp: Ognisty Podmuch
Sugeruje powtorna lekture instrukcji. Jesli gracie bez specjalistycznych postaci kazdy gracz ma 4 punkty akcji na ture. Tylko tyle i juz. Nastepny tez 4 i koniec. Nie mozna moec 8. Nie wiem skad wziela sie sumaryczna liczba 21, ale tez sie do niej nie przywiazuj.
Re: Ognisty Podmuch
21 - po prostu tyle jest ich w pudełku. To nadal za mało dla 6 graczy. A ilość 8 - niewykorzystane przechodzą do kolejnej i można ich mieć maksymalnie 8.
- Lothrain
- Posty: 3410
- Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 300 times
Re: Odp: Ognisty Podmuch
Te zetony sa wlasnie do zaznaczania akcji, ktore przechodza na nastepna ture. I tylko do nich. Standardowe cztery akcje masz co ture i nie ma sensu ich oznaczac.
Racja, ze mozna przeniesc wszystkie swoje akcje na kolejna ture, zeby miec ich osiem, ale chalupa dawno splonie Nie bardzo sobie wyobrazam, zeby w swojej kolejce stac i nic nie robic. Przeciez sie pali, do diaska. Gasic, a nie sie przygladac
Racja, ze mozna przeniesc wszystkie swoje akcje na kolejna ture, zeby miec ich osiem, ale chalupa dawno splonie Nie bardzo sobie wyobrazam, zeby w swojej kolejce stac i nic nie robic. Przeciez sie pali, do diaska. Gasic, a nie sie przygladac
Re: Ognisty Podmuch
Ok, to ma sens na początku napisali, że instrukcja jest taka prosta i przejrzysta... ale chyba tylko dla tego kto ją pisał dzięki za pomoc!