W jaki sposób określić statystykę postaci??

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
Mieszkol
Posty: 4
Rejestracja: 25 kwie 2016, 23:21

W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: Mieszkol »

Cześć,
Przeglądałem forum i próbowałem znaleźć odpowiedź na to pytanie- niestety nie udało mi się.
Wszędzie są zadawane pytania o mechanike gry,gdzie zrobić karty itd itp, ale w mojej opini najtrudniejsza rzeczą przy projektowaniu gry jest określenie statystyk danej postaci występującej w grze tak aby każdy z graczy miał równe szansę, a przedewszystkim żeby gra była grywalna.
Drodzy forumowicze! Posiadacie jakieś sprawdzone sposoby jak można określić takie parametry?

Z góry dziękuję za pomoc:)
Pozdrawiam
Draguś
Posty: 69
Rejestracja: 24 kwie 2015, 14:41

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: Draguś »

Witam.
1. Co to za gra?
2. Testować, korygować, testować, korygować.

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: Jan Madejski »

Niekoniecznie w tej kolejności: ;) analiza przypadków skrajnych na wczesnym etapie projektowania, wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego (Excel/Calc), metody stochastyczne (statystyka i probabilistyka), iteracyjne testowanie z żywymi ludźmi, wspomaganie komputerem.

W przypadku gry prawie-symetrycznej (w której każdy ma zbliżony cel i do jego osiągnięcia używa podobnych narzędzi) dobrze jest wyjść z prototypu symetrycznego (czyli wszyscy gracze mają identyczne postacie) i powoli wprowadzać w nich różnicowanie, sprawdzając na testach czy coś się nie "wykrzaczy", ktoś jest OP itd. ;)

Im bardziej gra ma być niesymetryczna (czyli każdy z graczy "gra w inną grę" - ma odmienne cele, odmienne narzędzia, akcje itd.), tym wcześniej musisz myśleć o sytuacjach skrajnych (przewidzieć, czy któraś z cech graczy nie wywoła "kuli śnieżnej", nie zablokuje dalszej gry danego gracza lub jego przeciwnika, nie wyczerpie komponentów, nie potrwa za długo etc.). Praktycznie dobrze jest je przeanalizować jeszcze zanim zrobisz z grą cokolwiek innego.
Draguś
Posty: 69
Rejestracja: 24 kwie 2015, 14:41

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: Draguś »

No proszę, ja tak ładnie nie umiem odpowiedzieć. wszystko prawda. Nigdy nie miałem okazji tworzyć gry niesymetrycznej mocno (całkowicie symetrycznej, swoja drogą, też nie). Muszę kiedyś i jedno i drugie spróbować.
Ale jak słyszę, że żeby tworzyć gry, trzeba się znać na jakichś... <czyta uważnie> statystykach, probabilistykach i innych takich... Żeby w tym pracować - może, nie wiem. Żeby robić to dobrze po amatorsku - no raczej wątpię. Jak się ma w głowie jakiś plan, jakieś pojęcie, co się może stać... No i testy wszystko zawsze zweryfikują. Problem jedyny to to, że czasem nie wie się - czy to ten, kto testował, zagrał tak świetnie (tak tragicznie), czy to naprawdę jest OP/underpowered.
Leszy2
Posty: 557
Rejestracja: 05 kwie 2012, 10:50
Been thanked: 12 times

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: Leszy2 »

Draguś pisze: Ale jak słyszę, że żeby tworzyć gry, trzeba się znać na jakichś... <czyta uważnie> statystykach, probabilistykach i innych takich... Żeby w tym pracować - może, nie wiem. Żeby robić to dobrze po amatorsku - no raczej wątpię. Jak się ma w głowie jakiś plan, jakieś pojęcie, co się może stać...
Znać się nie trzeba, ale znajomość takich rzeczy i ich stosowanie bardzo ułatwia sprawę, jak w każdym rzemiośle. Można meble dopasować na oko, ale lepiej najpierw zmierzyć, niż robić dwa, albo trzy razy. Tylko trzeba umieć zmierzyć.
Awatar użytkownika
Maxxx76
Posty: 4007
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: Maxxx76 »

Można robić grę na czuja, jednak nie po to istnieje matematyka, by jej nie używać ;-)
Draguś
Posty: 69
Rejestracja: 24 kwie 2015, 14:41

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: Draguś »

Można być z niej nogą. Nie mój przypadek, bo na poziomie szkoły średniej matematyka nie stanowiła Dla.mnie problemu ale jednak studiów ścisłych nie wybrałem, orłem z tego nie jestem i... nie lubię stosować matematyki swoją drogą. Oderwana od życia jest OK, ale stosowanie jej w życiu... Meh, tyle powiem. Ale możliwe, że w niektórych rodzajach gier to może być niemalże konieczne, nie wiem. Nie wysciubiam nosa poza pewien krąg zarówno tematyczny, jak i powiedzmy 'mechaniczny' a raczej typów gier.
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4042
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 262 times
Been thanked: 147 times

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: lacki2000 »

Draguś pisze:Można być z niej nogą. Nie mój przypadek, bo na poziomie szkoły średniej matematyka nie stanowiła Dla.mnie problemu ale jednak studiów ścisłych nie wybrałem, orłem z tego nie jestem i... nie lubię stosować matematyki swoją drogą. Oderwana od życia jest OK, ale stosowanie jej w życiu... Meh, tyle powiem. Ale możliwe, że w niektórych rodzajach gier to może być niemalże konieczne, nie wiem. Nie wysciubiam nosa poza pewien krąg zarówno tematyczny, jak i powiedzmy 'mechaniczny' a raczej typów gier.
Aż nie wiem jak to skomentować, żeby nie było że przesadnie krytykuję :) Jak wogle można nie stosować matematyki w życiu? To już nawet moja kilkuletnia córka liczyła płatki kukurydziane w mleku... Przecież czasem trza wyskoczyć po flaszkę lub kilka i trza wiedzieć, ile kupić. Nawet całkowanie i różniczkowanie wykorzystujemy w życiu codziennym, choć często nieświadomie. W projektowaniu gier matematyka to podstawa, jeśli nie chcemy, by dzień po premierze gry ktoś opublikował strategię wygrywającą, powodującą drastyczny spadek sprzedaży. W grach niesymetrycznych ma to jeszcze większe znaczenie. Dlatego trza testować na graczach oraz symulować na kompie. Nie ma uniwersalnego wzoru na zbalansowane statystyki postaci, a gdyby był - to przecież jest matematyka więc "meh" :)
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Draguś
Posty: 69
Rejestracja: 24 kwie 2015, 14:41

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: Draguś »

Jeśli nie zrozumiałeś mojej wypowiedzi - no to już współczuję, nie będę się tłumaczyć, bo ponoć to domena winnych. Peace.
Mieszkol
Posty: 4
Rejestracja: 25 kwie 2016, 23:21

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: Mieszkol »

Jan Madejski pisze: Im bardziej gra ma być niesymetryczna (czyli każdy z graczy "gra w inną grę" - ma odmienne cele, odmienne narzędzia, akcje itd.), tym wcześniej musisz myśleć o sytuacjach skrajnych (przewidzieć, czy któraś z cech graczy nie wywoła "kuli śnieżnej", nie zablokuje dalszej gry danego gracza lub jego przeciwnika, nie wyczerpie komponentów, nie potrwa za długo etc.). Praktycznie dobrze jest je przeanalizować jeszcze zanim zrobisz z grą cokolwiek innego.
Dobrze to ująłeś, o to mi właśnie chodzi. Zanim przystąpię do testów chciałbym już mniej więcej mieć określone statystyki postaci, przynajmniej pewien skrypt na podstawie,którego mógłbym to określić np:

Mam trzy postacie: A-najszybsza,B-średnio szybka i C-najwolniejsza. Chcę dla nich określić atrybut dajmy na to"szybkość". Ustalam że standardowa wartość dla każdej postaci to 10. Czyli postać "B" ma wartość 10; postać "A"-o 30% większą czyli 13, a postać "C"- o 30% mniejszą czyli 7.

Dodam, że wszystkie możliwe sytuacje jakie mogą wyniknąć podczas rozgrywki, a są one spowodowane zasadami gry jak i jej mechaniką mam przeanalizowane. Teraz pozostaje pod to podłożyć odpowiednie atrybuty dla postaci tak aby każdy z graczy miał równe szanse na wygraną mimo tego, że dana postać ma inne cechy.


Czy takie podejście do ustalania statystyk dla danej postaci jakie przedstawiłem powyżej ma sens?? Bo skąd będę wiedział, że -30% dla postaci "C" będzie idealne, a dla postaci "a" +30% to będzie już za dużo. Czy oprócz excela korzystacie z innych narzędzi??
Awatar użytkownika
Maxxx76
Posty: 4007
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: Maxxx76 »

Warto wiedzieć, które cechy będziesz wykorzystywać najczęściej a które najrzadziej, które są kluczowe a które mają charakter pomocniczy, czy na te cechy wpływają inne elementy gry (kości, karty, żetony), czy zakładasz rozwój postaci?
Stwórz podstawowy model tych cech według dwóch kryteriów i rozpisz możliwe opcje. Oceń ich balans a później testuj :-)
Może jestem staroświecki, ale najczęściej korzystam z kartki papieru i ołówka. No, i podstaw matematyki ;-)
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9416
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 501 times
Been thanked: 1438 times
Kontakt:

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: MichalStajszczak »

Oczywiście można tworzyć grę, "nie przejmując się" matematyką. Jakie mogą być tego efekty, pokazuje rozmowa dwóch znanych projektantów, zarejestrowana kilka lat temu w Pradze, a dotycząca problemów podczas testów Robinsona.
Spoiler:
Awatar użytkownika
Maxxx76
Posty: 4007
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: Maxxx76 »

No, chyba że projektujesz grę-klon Magii i Miecza :-) Tam matematyka jest zbędna :-D
Mieszkol
Posty: 4
Rejestracja: 25 kwie 2016, 23:21

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: Mieszkol »

Maxxx76 pisze:No, chyba że projektujesz grę-klon Magii i Miecza :-)
Tylko wiesz, to będzie taka lepsza od MiM :P


Oczywiście, żartuję sobie.
Moja gra nie ma nic wspólnego z MiM, orkami, czarami, wikingami, chińczykami, zamkami, hexami, kosmosem, robinsonami, rasami, frakcjami, twisterem, kościotrupami, wyścigami. Gra jest w tematyce, którą zajmuje się na co dzień (zawodowo), chcę po prostu przenieść to z realu na stół - załóżmy, że w celach edukacyjnych.
Tam matematyka jest zbędna :-D


Po paru Waszych odpowiedziach wnioskuję, że błędnie mnie zrozumieliście. Nigdzie nie zadałem pytania: jak ominąć obliczenia matematyczne. Bardziej jak sobie to ułatwić, stworzyć pewną symulację w komputerze: excelu innych aplikacjach.

Aczkolwiek już dostałem satysfakcjonującą mnie odpowiedź, która nakierowała mnie na pewne tory:
Warto wiedzieć, które cechy będziesz wykorzystywać najczęściej a które najrzadziej, które są kluczowe a które mają charakter pomocniczy, czy na te cechy wpływają inne elementy gry (kości, karty, żetony), czy zakładasz rozwój postaci?
Stwórz podstawowy model tych cech według dwóch kryteriów i rozpisz możliwe opcje. Oceń ich balans...
Przyznam, że wyszło całkiem nieźle.


Dzięki :D
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: Jan Madejski »

Mieszkol pisze:Czy takie podejście do ustalania statystyk dla danej postaci jakie przedstawiłem powyżej ma sens?? Bo skąd będę wiedział, że -30% dla postaci "C" będzie idealne, a dla postaci "a" +30% to będzie już za dużo.
Nie ma nic złego w przyjęciu wstępnych wartości "na oko", lub wg jakiegoś schematu (np. wyrazów ciągu albo odchylania od średniej). "Rozegraj" z tymi cechami kilka rund/akcji w głowie; jeśli nie znajdziesz jakiegoś babola, to przygotuj prototyp i testuj. Jeśli jakaś cecha w testach wykaże nieprawidłowości (lub któraś z postaci będzie wygrywać/przegrywać częściej), to albo zmień wartość cech, albo znaczenie cech w grze, albo balansuj drobnymi wadami/zaletami postaci.
Prosty przykład: jeśli w grze o wyścigach masz postać "szybką i ślepą", "średnią" oraz "wolną lecz spostrzegawczą" i w testach ciągle wygrywa "szybka i ślepa", to pokombinuj ze zmianą wstępnie przyjętych cech, lub zwiększ znaczenie spostrzegawczości w grze, lub pierwsza postać niech startuje z dalszej pozycji.

Dwie krótkie, luźne rady (nie do końca na temat, ale może się przydadzą ;) ):
- w mechanice lepiej trzymaj się jak najniższych liczb. Ludzie nie liczą jak komputery i dobrze jest operować na niskich wartościach, np. 0-10. Z operacji matematycznych najlepiej stosować tylko porównywanie, w drugiej kolejności dodawanie. Nie zmuszaj graczy do odejmowania, mnożenia, dzielenia i bardziej skomplikowanych działań :D (o ile nie jest to gra matematyczna).
- jeśli różnicujesz bohaterów, to lepiej rób naprawdę wyraźne zmiany, niż drobne niuanse. Nie mam pojęcia, jak wygląda Twoja mechanika, ale czasem zamiast współczynników pokroju: "średni 10", "szybki 10+30%" i "powolny 10-30%" lepiej jest zrobić wyraziste, w stylu: "średni 3", "szybki 5", "powolny 1".
Mieszkol
Posty: 4
Rejestracja: 25 kwie 2016, 23:21

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: Mieszkol »

Jan Madejski pisze: Dwie krótkie, luźne rady (nie do końca na temat, ale może się przydadzą ;) ):
- w mechanice lepiej trzymaj się jak najniższych liczb. Ludzie nie liczą jak komputery i dobrze jest operować na niskich wartościach, np. 0-10. Z operacji matematycznych najlepiej stosować tylko porównywanie, w drugiej kolejności dodawanie. Nie zmuszaj graczy do odejmowania, mnożenia, dzielenia i bardziej skomplikowanych działań :D (o ile nie jest to gra matematyczna).
Na temat :)
- jeśli różnicujesz bohaterów, to lepiej rób naprawdę wyraźne zmiany, niż drobne niuanse. Nie mam pojęcia, jak wygląda Twoja mechanika, ale czasem zamiast współczynników pokroju: "średni 10", "szybki 10+30%" i "powolny 10-30%" lepiej jest zrobić wyraziste, w stylu: "średni 3", "szybki 5", "powolny 1".

Twoje słowa utwierdzają mnie w przekonaniu, że obrałem słuszną drogę. Za namową "Maxxx76" wypisałem dla danych postaci (w excelu) cechy odpowiadające ich profesji, wyodrębniłem wspólne dla wszystkich i określiłem wartości od 1-5 (wolny-1 mało szybki-2 szybki-3 bardzo szybki-4 torpeda-5). Pozostałe cechy, które nie są wspólne dla wszystkich postaci, będę chciał wprowadzić w grze. Myślę tylko nad tym w jaki sposób to zrobić -zastanawiam się jeszcze czy mają modyfikować jeden z podstawowych atrybutów, czy mają wprowadzić nowe wartości (skłaniam się bardziej ku pierwszemu).
genek
Posty: 789
Rejestracja: 28 kwie 2015, 12:09

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: genek »

lacki2000 pisze:Nawet całkowanie i różniczkowanie wykorzystujemy w życiu codziennym, choć często nieświadomie.
Jestem ciekaw w którym momencie? Tylko nie mów, że jak obliczamy pole koła ze wzoru, który wziął się z policzenia całki.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9416
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 501 times
Been thanked: 1438 times
Kontakt:

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: MichalStajszczak »

genek pisze:
lacki2000 pisze:Nawet całkowanie i różniczkowanie wykorzystujemy w życiu codziennym, choć często nieświadomie.
Jestem ciekaw w którym momencie? Tylko nie mów, że jak obliczamy pole koła ze wzoru, który wziął się z policzenia całki.
Jak mówisz do kogoś "idź szybciej", to sugerujesz, aby zwiększył pochodną drogi po czasie.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: rattkin »

Draguś pisze: i... nie lubię stosować matematyki swoją drogą. Oderwana od życia jest OK, ale stosowanie jej w życiu... Meh, tyle powiem.
Wymarzony klient banku :)

Co do statystyk - jednym z częstych posunięć jest ustalenie puli punktów do rozdania i przydzielenie wag do rożnych innych zmiennych ktore bezpośrednio nie występują na tym samym poziomie. Siła i poziom życia - ten sam poziom. Siła i raz na turę przerzut kostka - nie ten sam poziom. To właśnie ustalenie wag zwykle jest najbardziej problematyczne i musi być poparte zarówno matematyka jak i testami.
Awatar użytkownika
Maxxx76
Posty: 4007
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: Maxxx76 »

Prawdę rzeczesz :)
genek
Posty: 789
Rejestracja: 28 kwie 2015, 12:09

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: genek »

MichalStajszczak pisze:Jak mówisz do kogoś "idź szybciej", to sugerujesz, aby zwiększył pochodną drogi po czasie.
rozumiem, ze to żart? bo wyraźnie napisałem, że bez takich głupich przykladów

rattkin: o co chodzi z tymi wagami? bo tak strasznie niejasno to opisałeś
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: rattkin »

Szczerze mówiąc, boje sie odpowiadać, bo bym do wyjaśnienia musiał użyć matematyki - i co wtedy?

Jesli siła = 7 to 14 punktów z puli 30, a przerzut kostka to 16 (wg arbitralnej wagi), to dana postać nic juz wiecej nie dostanie. Inna moze dostać Sile 7 (14 pkt), Zręczność 7 (14 pkt), i za te pozostałe dwa, Czerwona Czapeczkę Wypasu na rysunku. W "teorii" obydwie postaci powinny być zbalansowane. W praktyce, zależy to od doboru wag.
Ostatnio zmieniony 30 kwie 2016, 23:59 przez rattkin, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Maxxx76
Posty: 4007
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: Maxxx76 »

Ja używam mniejszych wartości, np. przerzut kości = 1, dodatkowa kość = 2 itd :) Chcąc ustalić wartość końcową jakiejś akcji, przedmiotu, postaci dobieram odpowiednie ingrediencje i kropka :)
Draguś
Posty: 69
Rejestracja: 24 kwie 2015, 14:41

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: Draguś »

Ja nadal twierdzę, że mając łeb na karku, jakieś pojęcie o tym, co by się chciało osiągnąć i umiejętność myślenia logicznego i odpowiednio dużo testów osiągnie się sukces bez jakichś wag i innych pierdół. A bez tego wszystkiego samymi wyliczeniami... No trzeba by piekielnie dobre mieć te wyliczenia xd.
Awatar użytkownika
CleverSteps
Posty: 23
Rejestracja: 07 paź 2015, 15:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??

Post autor: CleverSteps »

Troche mi szkoda testerow do takiego podejscia Draguś:) Wychodze z zalozenia, ze warto najpierw dobrze przygotowac balans gry, a na zywo eliminowac tylko rzeczy, ktore zniechecaja graczy (nawet jesli teoretycznie matematycznie powinno byc ok). Bez podstawowej matematyki i statystyki sie nie obejdzie.
ODPOWIEDZ