Niekolekcjonerska gra karciana "Za Mgłą"

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
Mungus
Posty: 1
Rejestracja: 12 paź 2007, 10:13
Lokalizacja: Gorlice

Niekolekcjonerska gra karciana "Za Mgłą"

Post autor: Mungus »

W ostatnie wakacje przyszedł mi do głowy pomysł żeby stworzyć niekolekcjonerską grę karcianą która imitowała by wszystkie aspekty kolekcjonerskiej za wyjątkiem kolekcjonerskości (chyba nie ma takiego słowa :P). Po paru miesiącach powstała gra którą nazwałem "Za Mgłą". Tłem fabularnym dla całej rozgrywki jest rywalizacja istot z mitów i legend, zrzeszonych w pięciu Dworach, o wpływy w świecie realnym. Myślę że nie ma sensu się rozpisywać na temat "klimatu", jeżeli mechanika się spodoba to być może wrzucę pełną instrukcję razem z tym co jak i kiedy się zaczęło.

Do przygotowania talii konieczne jest minimum 24 koszulki na karty dla każdego gracza, nożyczki i talia 24 zwykłych kart. Ponadto przydałby się komputer z drukarką i plik szablonów (link do niego poniżej).

Zasady gry szczegółowo opisują to jak gracze tworzą swoje talie, nie ma jakiejś ustalonej puli kart, a jedynie precyzyjne reguły wg. których tworzy się własne karty. Kiedy wie się już dokładnie jak ma wyglądać talia wypełnia się danymi szablony, drukuje, tnie i robi tzw proxy (wkłada kawałek kartki w koszulkę na kartę razem z dowolną twardą, tekturową kartą). Każda talia liczy 24 karty, i nie więcej niż po trzy kopie takiej samej karty, a więc jeżeli nie chce nam się poświęcać dużo czasu na robienie talii to wystarczy że zaprojektujemy wg. instrukcji 8 różnych kart i wydrukujemy po 3 kopie każdej. Jedyny minus takiego systemu tworzenia talii jaki dostrzegam (z bardzo subiektywnego punktu widzenia autora) to spora ilość miejsca w instrukcji jaką zajmuje wykaz "klocków" z których składamy kartę.

Sama rozgrywka jest podzielona na tury, i jeśeli idzie o mechanikę i stałe elementy gry to ciężko mi było wymyślić coś oryginalnego, ale jeżeli ktoś z was skusi się żeby zagrać to będzie w stanie ocenić jak rzecz wyszła samemu. Celem gry jest sprawienie by wszystkie karty przeciwnika znalazły się w jego ręce lub w grze, tak żeby nie mógł dobierać kart (dobieranie karty jest stałym elementem gry tak jak np. w MtG). Warto zaznaczyć że karty raz użyte wracają do puli z której można dobierać. Prowadzi to do zjawiska trochę odwrotnego niż kula śnieżna - im więcej dany gracz kart ma w ręce tym bliżej jest przegranej, ale za razem tym większy jego wybór jeżeli idzie o działania które może podjąć albo tym większa szansa że "combo" na które nastawiona jest jego talia znajduje się wśród tych kart. Czas rozgrywki to ok 20min przy graczach którzy dobrze wiedzą co robią i nie potrzebują czasu na zastanowienie się.

Zasady w pliku PDF
http://www.voila.pl/z9ulx/?3

Puste szablony
http://www.voila.pl/6luki/?1

Dwie zrobione przez twórcę talie służące do nauki gry, w plikach doc.(bez obrazków, czarno-białe):
http://www.voila.pl/z9ulx/?2

Te same talie z obrazkami w plikach JPG (1681x2338 pixeli, mam jednak wątpliwości na ile ta wersja kart jest czytelna i czy obrazki na kartach nie odbiegają za bardzo od "ducha gry" w której każdy ma sobie zrobić własną pełnoprawną talię)
http://www.voila.pl/z9ulx/?1

Nie za bardzo miałem gdzie w powyższych plikach napisać które karty do której talii dlatego zamieszczę listy w poście

1. Talia Niskiego Dworu ("Złośliwy Krasnolud", "Dozorca Jaskiń", "Przeklęty Nietoperz", "Nigdzie nie jest bezpiecznie", "Wysiłki twoje zniweczym!", "Odil Zwany Chytrym", "Podziemna Warownia", "Zawlec do pieczar!" i "Podłe Czary".

2. Talia Wysokiego Dworu - wszystkie pozostałe.

Gra była testowana jedynie przez ludzi którym dokładnie wyłożyłem zasady i z którymi sam grałem więc testy nie są miarodajne i dlatego będę wdzięczny za wszelkie komentarze. Może ktoś z was grał już w coś podobnego? Może nawet uważacie że jest to dostatecznie oryginalne żeby iść z tym do wydawcy? A może wręcz przeciwnie, jest to chała taka że wyświadczę przysługę światu jeżeli usunę ją czym prędzej z mojego dysku twardego, a potem spalę komputer żeby już więcej takiego obrzydlistwa nie napisać?

Zdaję sobie sprawę że większość użytkowników tego forum to wielbiciele typowych gier planszowych, tym niemniej liczę że znajdzie się tu ktoś kto będzie miał ochotę zagrać w "Za Mgłą".

Uff... ciekawe czy ktoś tę ścianę tekstu przeczyta?

Edit: Przez przypadek dwukrotnie wkleiłem z worda część posta. poprawione.
Ostatnio zmieniony 09 gru 2007, 12:18 przez Mungus, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Lim-Dul
Administrator
Posty: 1711
Rejestracja: 11 gru 2006, 17:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Lim-Dul »

O - ciekawe, ciekawe. Przeczytam reguły. W porównaniu z niektórymi innymi projektami gier na forum (bez aluzji =) Twój wygląda naprawdę obiecująco, chociaż muszę się jeszcze trochę weń zagłębić. Oczekuj dogłębniejszych komentarzy za jakiś czas. =)

P.S. Pomysł z tworzeniem własnych kart jest fajny, jednak myślę, że dla zwykłych zjadaczy chleba powinieneś przygotować w przyszłości (jeżeli gra się sprawdzi) więcej gotowych talii poza tymi dwiema szkoleniowymi.
War does not determine who is right - only who is left. - Bertrand Russell
---
Moja (niekompletna) kolekcja gier
Moja lista życzeń
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: Niekolekcjonerska gra karciana "Za Mgłą"

Post autor: Filippos »

No ja bym chętnie się z projektem zapoznał ale linki już nie działają!
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
ODPOWIEDZ