Euro/Ekonomiczna gra dla... mnie
Euro/Ekonomiczna gra dla... mnie
Cześć, chciałbym uzupełnić swoją kolekcję gier o ciekawą grę euro/ekonomiczną. Testowałem już kilka gier w tej kategorii i nabieram coraz większej ochoty na więcej i chciałbym mieć jakąś w kolekcji. Moje kryteria (*** - bardzo ważne, * - fajnie gdyby spełniało):
*** gra do 2 +/- 0.5 godziny
*** nie zawiłe zasady (patrz Brass poniżej)
*** ograniczony poziom interakcji pomiędzy graczami - tzn jedna osoba nie jest w stanie Ci złośliwie wszystkiego zepsuć
*** każdy gracz ma choć minimalnie inny cel/sposób gry - np. ukryty sposób punktowania czy różne rasy w Terra Mystica
** użycie mapy (to nie Euro ale w Lords of Waterdeep niby mamy "mapę" ale nie ma to znaczenia dla rozgrywki)
** jeżeli gra ma mechanikę Worker Placemant to najlepiej z jakimś twistem np. tak jak w Tzolkinie (albo wykładasz robotników, albo wykonujesz nimi akcje) albo reguła grania do koloru w Keyflower
* gra ładnie prezentuje się na stole - estetyka nie jest dla mnie super ważna ale np Brass jest brzydki i jest to dla mnie minus
* żeby gra nie wymagała "domowych reguł" aby była przyjemniejsza
* temat gry : budowanie kolei na mapie świata (oczywiście Ticket to Ride nie jest grą euro...) albo budowanie miasta
Małe wyjaśnienie: Nie jestem fanem czystego worker placement taki jak jest np. w Agricoli. Chciałem jedynie zaznaczyć że kiedy już gra ma jakiś worker placement to żeby nie był klasyczny. Więc doceniłbym propozycje innych gier niż worker placementy z twistem w tej mechanice .
W co już grałem i jakie są moje odczucia:
* Terra Mystica - po 2-3 partii gra zaczęła mi się naprawdę podobać, nie mam w sumie większych uwag w stosunku do gry ale ma ją połowa moich znajomych więc nie potrzebuję jej kupować
* Tzolkin - kolejna naprawdę dobra gra ale tutaj znów mają ją znajomi więc ja nie potrzebuję kupować
* Agricola - nie lubię tego uczucia duszności które mi gra serwuje i presji wykarmiania ludzi, może mi brakuje doświadczenia ale jakoś nie mam ochoty grać w nią jeszcze raz. Druga sprawa to że trzeba robić wszystko w tej grze bo inaczej są punkty karne
* Brass - największy problem jaki mam z tą grą to zawiłość reguł. Chodzi mi o to że prawie każdy element działa inaczej i jest według mnie sporo wyjątków. Dla przykładu gra ma 2 surowce i jeden sobie lata po planszy ale drugi już trzeba konkretnie transportować, jednocześnie mają wspólny element popytu i podaży.
* Keyflower - Tutaj nie podoba mi się relatywna losowość dostępnych kafli pomiędzy porami roku, chodzi o to że polega się w dużym stopniu na niektórych kaflach (np. tym który daje 3 punkty za węgiel na nim) a może on nie wejść do gry. Niby można próbować to niwelować losując wszystkie kafle dla pól roku na początku gry ale wolę gotową grę w pudełku, bez domowych modyfikacji.
* wysokie napięcie - gra jest ok, ale komponenty są słabe (papierowe pieniądze), no i bardziej niż po innych grach czułem się zmęczony.
*** gra do 2 +/- 0.5 godziny
*** nie zawiłe zasady (patrz Brass poniżej)
*** ograniczony poziom interakcji pomiędzy graczami - tzn jedna osoba nie jest w stanie Ci złośliwie wszystkiego zepsuć
*** każdy gracz ma choć minimalnie inny cel/sposób gry - np. ukryty sposób punktowania czy różne rasy w Terra Mystica
** użycie mapy (to nie Euro ale w Lords of Waterdeep niby mamy "mapę" ale nie ma to znaczenia dla rozgrywki)
** jeżeli gra ma mechanikę Worker Placemant to najlepiej z jakimś twistem np. tak jak w Tzolkinie (albo wykładasz robotników, albo wykonujesz nimi akcje) albo reguła grania do koloru w Keyflower
* gra ładnie prezentuje się na stole - estetyka nie jest dla mnie super ważna ale np Brass jest brzydki i jest to dla mnie minus
* żeby gra nie wymagała "domowych reguł" aby była przyjemniejsza
* temat gry : budowanie kolei na mapie świata (oczywiście Ticket to Ride nie jest grą euro...) albo budowanie miasta
Małe wyjaśnienie: Nie jestem fanem czystego worker placement taki jak jest np. w Agricoli. Chciałem jedynie zaznaczyć że kiedy już gra ma jakiś worker placement to żeby nie był klasyczny. Więc doceniłbym propozycje innych gier niż worker placementy z twistem w tej mechanice .
W co już grałem i jakie są moje odczucia:
* Terra Mystica - po 2-3 partii gra zaczęła mi się naprawdę podobać, nie mam w sumie większych uwag w stosunku do gry ale ma ją połowa moich znajomych więc nie potrzebuję jej kupować
* Tzolkin - kolejna naprawdę dobra gra ale tutaj znów mają ją znajomi więc ja nie potrzebuję kupować
* Agricola - nie lubię tego uczucia duszności które mi gra serwuje i presji wykarmiania ludzi, może mi brakuje doświadczenia ale jakoś nie mam ochoty grać w nią jeszcze raz. Druga sprawa to że trzeba robić wszystko w tej grze bo inaczej są punkty karne
* Brass - największy problem jaki mam z tą grą to zawiłość reguł. Chodzi mi o to że prawie każdy element działa inaczej i jest według mnie sporo wyjątków. Dla przykładu gra ma 2 surowce i jeden sobie lata po planszy ale drugi już trzeba konkretnie transportować, jednocześnie mają wspólny element popytu i podaży.
* Keyflower - Tutaj nie podoba mi się relatywna losowość dostępnych kafli pomiędzy porami roku, chodzi o to że polega się w dużym stopniu na niektórych kaflach (np. tym który daje 3 punkty za węgiel na nim) a może on nie wejść do gry. Niby można próbować to niwelować losując wszystkie kafle dla pól roku na początku gry ale wolę gotową grę w pudełku, bez domowych modyfikacji.
* wysokie napięcie - gra jest ok, ale komponenty są słabe (papierowe pieniądze), no i bardziej niż po innych grach czułem się zmęczony.
Ostatnio zmieniony 21 lip 2016, 14:21 przez Raven091, łącznie zmieniany 1 raz.
- warlock
- Posty: 4636
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1027 times
- Been thanked: 1945 times
Re: Euro/Ekonomiczna gra dla... mnie
Marco Polo. Totalnie asymetryczne postaci startowe. Serio - zainteresuj się tym tytułem, powinien być idealny pod Twoje wymagania. Jest mapa, jest worker placement oparty na kościach z bardzo ciekawym twistem. Zresztą - to gra twórców Tzolk'ina. Ja bym się nie zastanawiał .*** gra do 2 +/- 0.5 godziny
*** nie zawiłe zasady (patrz Brass poniżej)
*** ograniczony poziom interakcji pomiędzy graczami - tzn jedna osoba nie jest w stanie Ci złośliwie wszystkiego zepsuć
*** każdy gracz ma choć minimalnie inny cel/sposób gry - np. ukryty sposób punktowania czy różne rasy w Terra Mystica
** użycie mapy (to nie Euro ale w Lords of Waterdeep niby mamy "mapę" ale nie ma to znaczenia dla rozgrywki)
** jeżeli gra ma mechanikę Worker Placemant to najlepiej z jakimś twistem np. tak jak w Tzolkinie (albo wykładasz robotników, albo wykonujesz nimi akcje) albo reguła grania do koloru w Keyflower
Re: Euro/Ekonomiczna gra dla... mnie
Może Archipelago?
Czas rozgrywki regulujesz wybierając warunki końca gry (krótkie, średnie lub długie)
Zasady do ogarnięcia, na pewno nie trudniejsze niż Terra.
Poziom interakcji w sam raz - czasem coś podbierzesz, zablokujesz, ale nikogo nie ubijesz i nie wyeliminujesz.
Każdy ma ukryty cel zwycięstwa (plus ukryty cel kończący grę)
Jest piękna mapa z kafli
Jest worker placement "z twistem" - dodani pracownicy nie znikają z mapy (nie wracają na rękę). Musisz ich przemieszczać między regionami / miejscami pracy.
Dużo budowania, chociaż kolei akurat nie ma
Czas rozgrywki regulujesz wybierając warunki końca gry (krótkie, średnie lub długie)
Zasady do ogarnięcia, na pewno nie trudniejsze niż Terra.
Poziom interakcji w sam raz - czasem coś podbierzesz, zablokujesz, ale nikogo nie ubijesz i nie wyeliminujesz.
Każdy ma ukryty cel zwycięstwa (plus ukryty cel kończący grę)
Jest piękna mapa z kafli
Jest worker placement "z twistem" - dodani pracownicy nie znikają z mapy (nie wracają na rękę). Musisz ich przemieszczać między regionami / miejscami pracy.
Dużo budowania, chociaż kolei akurat nie ma
Re: Euro/Ekonomiczna gra dla... mnie
Jak Agricola ma za krótką kołderkę to może Kawerna? Jest luźniej, nie ma takiego ciśnienia na karmienie.
Zerknij jeszcze na Euphoria. Worker placement z twistem fajnym i ładnie wydana. Jest jasny cel, a nie gra na punkty. Cel da się realizować mocno różnymi drogami.
Zerknij jeszcze na Euphoria. Worker placement z twistem fajnym i ładnie wydana. Jest jasny cel, a nie gra na punkty. Cel da się realizować mocno różnymi drogami.
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Re: Euro/Ekonomiczna gra dla... mnie
Dzięki za szybkie odpowiedzi, obejrzę wszystkie te gry ale zrobiłem małe wyjaśnienie odnośnie kryteriów w temacie wątku.
- louiscyphre
- Posty: 931
- Rejestracja: 29 mar 2014, 18:21
- Lokalizacja: okolice Jastrzębia-Zdroju
- Has thanked: 95 times
- Been thanked: 66 times
Re: Euro/Ekonomiczna gra dla... mnie
+1 dla Pupili Podziemilouiscyphre pisze:Sprawdź Pupile Podziemi.
Jeśli chciałbyś fajny worker placement z twistem to polecam Carson City, choć tam masz dość wysoki poziom interakcji jak na tego typu grę. Budujesz miasto na dzikim zachodzie, a twist polega na tym, że Twoi robotnicy mogą się też między sobą strzelać. Do tego co turę możesz zmienić pomagająca Ci postać, co zapewnia różne umiejętności, którymi możesz się wspomagać w danej turze.
Jeśli interesuje Cię budowa miasta, to myślę, że najlepiej będzie sięgnąć po Suburbię lub Ginkgopolis. Z tym, że z tego co pamiętam nie masz tam asymetryczności.
Polecam też spróbować Roll for the Galaxy. Tutaj masz wprawdzie rzucanie kostkami, ale jest to dice management, który pozwala na wykorzystanie każdego rzutu. Tyle że musisz dostosować swoją taktykę do aktualnej puli wyników na kostkach.
- Chaaber
- Posty: 1054
- Rejestracja: 29 sty 2014, 22:03
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Re: Euro/Ekonomiczna gra dla... mnie
Zaproponowałbym Misję Czerwoną Planetę od FFG i Galakty. Jednak gra to area control i ma kapkę negatywnej interakcji. Jeśli aż tak mocno Ci to nie przeszkadza, to myślę, że sprawdzi się idealnie.
Re: Euro/Ekonomiczna gra dla... mnie
z euro z kolejami to kojarzą mi sie tylko rosyjskie koleje, ale to taki właśnie typowy worker placement
co do gier worker palcement z twistem to np dogs of war, kładziesz kapitanów + żołnierzy do danej walki i każdy ma na poczatku inne startowe herby rodu, wiec to troche definuje w co opłaca sie isć, choc niekoniecznie
co do gier worker palcement z twistem to np dogs of war, kładziesz kapitanów + żołnierzy do danej walki i każdy ma na poczatku inne startowe herby rodu, wiec to troche definuje w co opłaca sie isć, choc niekoniecznie
- louiscyphre
- Posty: 931
- Rejestracja: 29 mar 2014, 18:21
- Lokalizacja: okolice Jastrzębia-Zdroju
- Has thanked: 95 times
- Been thanked: 66 times
Re: Euro/Ekonomiczna gra dla... mnie
Rosyjskie Koleje z dodatkiem German Railroads - twist to to robi z mózgu ... a tak serio to sam składasz część swojej mapy.genek pisze:z euro z kolejami to kojarzą mi sie tylko rosyjskie koleje, ale to taki właśnie typowy worker placement
co do gier worker palcement z twistem to np dogs of war, kładziesz kapitanów + żołnierzy do danej walki i każdy ma na poczatku inne startowe herby rodu, wiec to troche definuje w co opłaca sie isć, choc niekoniecznie
Re: Euro/Ekonomiczna gra dla... mnie
+1 dla Suburbii.
Tematycznie to budowa miasta, pozostałe kryteria też spełnia (to z mapą może nie do końca, bo coś na kształt mapy miasta z kafelków mamy właśnie za zadanie stworzyć). Pewien element asymetrii też tu występuje, a wynika on z różnych tajnych celów dla każdego gracza, za które punktujemy na koniec gry. Inaczej będziesz grał z celem premiującym największą ilość gotówki na koniec gry, a inaczej gdy będziesz musiał zbudować np. najmniej budynków przemysłowych.
Pozostaje jeszcze kwestia estetyki, ale to już możesz sam ocenić oglądając przykładowe zdjęcia. Mnie się podoba, ale zdania wśród znajomych są podzielone.
Tematycznie to budowa miasta, pozostałe kryteria też spełnia (to z mapą może nie do końca, bo coś na kształt mapy miasta z kafelków mamy właśnie za zadanie stworzyć). Pewien element asymetrii też tu występuje, a wynika on z różnych tajnych celów dla każdego gracza, za które punktujemy na koniec gry. Inaczej będziesz grał z celem premiującym największą ilość gotówki na koniec gry, a inaczej gdy będziesz musiał zbudować np. najmniej budynków przemysłowych.
Pozostaje jeszcze kwestia estetyki, ale to już możesz sam ocenić oglądając przykładowe zdjęcia. Mnie się podoba, ale zdania wśród znajomych są podzielone.