Cywilizacja Sid Meier's - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
arturroq
Posty: 76
Rejestracja: 27 maja 2012, 09:21
Lokalizacja: Szczecin

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: arturroq »

Oznaczenie dodatku?
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: romeck »

Nie tylko na kafelkach, ale i na kartach. Po to, abyś w razie chęci potrafił łatwo oddzielić elementy dodatku od elementów podstawki. I nieprawdą jest, że nie ma na ten temat nic w instrukcji. Jest, ale w instrukcji od dodatku (str. 4).
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
michalldz90
Posty: 572
Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
Has thanked: 28 times
Been thanked: 60 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: michalldz90 »

Mam jedno pytanie po pierwszej rozgrywce:

Jak to jest z tymi bonusami do walki bo nie do konca rozumiem i chyba zle gralismy. One sa rozpatrywane tylko przy remisach czy zawsze nawet jak strace wszystkie jednostki. A co jeżeli ktoś zaatakuje moje miasto na ktorym nie mam pionka ani nie mam jednostek?

A drugie:

Czy jezeli poswiecam stolice na rzecz sztuki to moje drugie miasto staje sie stolica i zamieniam znaczniki i staje sie silniejsze czy nastepne wybudnowane miasto bedzie nowa stolica z sila +12 ?
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: romeck »

michalldz90 pisze:Mam jedno pytanie po pierwszej rozgrywce:

Jak to jest z tymi bonusami do walki bo nie do konca rozumiem i chyba zle gralismy. One sa rozpatrywane tylko przy remisach czy zawsze nawet jak strace wszystkie jednostki. A co jeżeli ktoś zaatakuje moje miasto na ktorym nie mam pionka ani nie mam jednostek?
Pytasz o premie bitewne? Zawsze dodajemy na koniec bitwy siłę wszystkich jednostek, które przeżyły oraz premie bitewne. Jeśli żadne jednostki nie przeżyły, to zostają tylko premie bitewne. Ten, co ma więcej, wygrywa. Jeśli jest remis, to wygrywa obrońca. Strona 26 instrukcji, punkt 4 "Rozstrzyganie bitwy".
michalldz90 pisze:A drugie:

Czy jezeli poswiecam stolice na rzecz sztuki to moje drugie miasto staje sie stolica i zamieniam znaczniki i staje sie silniejsze czy nastepne wybudnowane miasto bedzie nowa stolica z sila +12 ?
Poświęcenie miasta (obojętnie jakiego) na rzecz sztuki to jest jedna z akcji, która pozwala zebrać znaczniki kultury (strona 17 instrukcji). Nic się w tym mieście ani stolicy nie zmienia. Nie wiem o jakiej "zamianie znaczników" piszesz i nie wiem skąd wziąłeś to coś, że jakieś inne miasto staje się stolicą.

Sugeruję przeczytać jeszcze raz instrukcję.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
michalldz90
Posty: 572
Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
Has thanked: 28 times
Been thanked: 60 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: michalldz90 »

romeck pisze:
michalldz90 pisze:A drugie:

Czy jezeli poswiecam stolice na rzecz sztuki to moje drugie miasto staje sie stolica i zamieniam znaczniki i staje sie silniejsze czy nastepne wybudnowane miasto bedzie nowa stolica z sila +12 ?
Poświęcenie miasta (obojętnie jakiego) na rzecz sztuki to jest jedna z akcji, która pozwala zebrać znaczniki kultury (strona 17 instrukcji). Nic się w tym mieście ani stolicy nie zmienia. Nie wiem o jakiej "zamianie znaczników" piszesz i nie wiem skąd wziąłeś to coś, że jakieś inne miasto staje się stolicą.

Sugeruję przeczytać jeszcze raz instrukcję.
Graliśmy tak, że jeżeli miasto poświecało się na rzecz sztuki to znikało z mapy :D nie wiem skąd nam się ten pomysł wziął, ale tak graliśmy. Dlatego zastanwiałem się jakim cudem można likwidować swoja stolice :P
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: romeck »

Wow. No to faktycznie "poświęcenie na rzecz sztuki". Naprawdę sugeruję jeszcze raz przeczytać instrukcję. :lol:
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
michalldz90
Posty: 572
Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
Has thanked: 28 times
Been thanked: 60 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: michalldz90 »

Na pewno przestudiuję jeszcze.

W każdym razie mam jeszcze jedno pytanie dotyczące wrogich wiosek. Czy jednostki, z którymi walczymy mają taki sam poziom jak nasze czy zawsze mają jeden pagon ??
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: romeck »

Do instrukcji marsz.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
michalldz90
Posty: 572
Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
Has thanked: 28 times
Been thanked: 60 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: michalldz90 »

No ok... :P
zbiron
Posty: 7
Rejestracja: 22 lut 2016, 13:58

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: zbiron »

Proszę o pomoc, bo nie łapię zasad z instrukcji dot. "premii bitewnych":

1. moja premia (np. z koszar +2) nie jest dodawane do siły moich jednostek ? łucznik o sile 1 nadal ma siłę 1, bo premia liczy się wyłącznie do "rozstrzygnięcia" wyniku bitwy?

2. można zniszczyć wszystkie jednostki wroga w bitwie a i tak tę bitwę przegrać, bo po podliczeniu przeciwnik ma większą premię (niż siła moich jednostek które przeżyły) ?
3. wówczas kończyłby bitwę z jednym "zwycięskim" pionkiem armii... ale bez jednostek (bo wszystkie mu wybiliśmy) ?
4. (jeśli odp. na powyższe pyt. są twierdzące) czy w praktyce oznacza to, że cywilizacja posiadająca koszary/akademie, generałów może mieć słabe (zawsze przegrywające) jednostki a itak będzie nie do pokonania bo ma b.wysoką premię ?

5. Jeśli jeden gracz zniszczy drugiemu miasto - czy poszkodowany może w kolejnych turach wozem znów założyć miasto? (nie przekraczając limitu 2/3 miast) ?
von Klamke
Posty: 120
Rejestracja: 12 lut 2013, 00:03
Lokalizacja: Toruń

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: von Klamke »

zbiron pisze:Proszę o pomoc, bo nie łapię zasad z instrukcji dot. "premii bitewnych":

1. moja premia (np. z koszar +2) nie jest dodawane do siły moich jednostek ? łucznik o sile 1 nadal ma siłę 1, bo premia liczy się wyłącznie do "rozstrzygnięcia" wyniku bitwy?

2. można zniszczyć wszystkie jednostki wroga w bitwie a i tak tę bitwę przegrać, bo po podliczeniu przeciwnik ma większą premię (niż siła moich jednostek które przeżyły) ?
3. wówczas kończyłby bitwę z jednym "zwycięskim" pionkiem armii... ale bez jednostek (bo wszystkie mu wybiliśmy) ?
4. (jeśli odp. na powyższe pyt. są twierdzące) czy w praktyce oznacza to, że cywilizacja posiadająca koszary/akademie, generałów może mieć słabe (zawsze przegrywające) jednostki a itak będzie nie do pokonania bo ma b.wysoką premię ?

5. Jeśli jeden gracz zniszczy drugiemu miasto - czy poszkodowany może w kolejnych turach wozem znów założyć miasto? (nie przekraczając limitu 2/3 miast) ?
Z pamięci więc jest ryzyko pomyłki:

1. Zgadza się - nie jest.
2. Tak.
3. Tak.
4. Tak. Ale nawet instrukcja wspomina, iż w praktyce te koszary, akademie, generałów itp. powinno się przeliczać (4 pkt premii = 1 jednostka).
5. Tak, ale budujesz je od początku, bo wszystkie budynki, cuda, wielcy ludzie też są usuwani. No i jeśli to stolica padła to gra pozamiatana.
kamilpr
Posty: 375
Rejestracja: 05 maja 2015, 19:48
Has thanked: 25 times
Been thanked: 14 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: kamilpr »

1. Czy gdy używam karty technologii używając szpiega która daje mozliwosc anulowania akcji miejskiej - przypuścmy ze akcja miejska bylo zbudowanie cudu. Czy ten cud przepada czy wraca na swoje miejsce ?

2. Czy grajac Rosjanami aby poswiecic pionek armii dla technologii musze nim dosc do miasta wroga czy ma on jakby taka mozliwosc przejscia przez cala mape ?
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1291
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Nidhogg »

kamilpr pisze:1. Czy gdy używam karty technologii używając szpiega która daje mozliwosc anulowania akcji miejskiej - przypuścmy ze akcja miejska bylo zbudowanie cudu. Czy ten cud przepada czy wraca na swoje miejsce ?

2. Czy grajac Rosjanami aby poswiecic pionek armii dla technologii musze nim dosc do miasta wroga czy ma on jakby taka mozliwosc przejscia przez cala mape ?
1. wraca na swoje miejsce i można go wybudować w kolejnych rundach.

2. musisz "wejść" do miasta przeciwnika i tam go poświęcić, nie teleportuje się on.
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
kamilpr
Posty: 375
Rejestracja: 05 maja 2015, 19:48
Has thanked: 25 times
Been thanked: 14 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: kamilpr »

1. Czy wymiana handlowa zeruje się co rundę jeśli nie wydamy jej na badania ?
2. Czy w mieście może stać pionek powiększając nasza rękę armii przy ewentualnym ataku na nasze miasto ?
3. Czy gdy wylosujemy karty jednostek do bitwy możemy dowolnie wybierać, która jednostkę kiedy rzucimy do walki czy rzucamy pierwszą z góry ?
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1291
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Nidhogg »

kamilpr pisze:1. Czy wymiana handlowa zeruje się co rundę jeśli nie wydamy jej na badania ?
Jeśli jej nie wydasz na badania lub na złoto (jedna karata wynalzków pozwala na to) to zostaje Ci, dzięki temu możesz pozbierać 2-3 rundy na lepszy wynalazek.
kamilpr pisze:2. Czy w mieście może stać pionek powiększając nasza rękę armii przy ewentualnym ataku na nasze miasto ?
Jak dobrze pamiętam armia nie może stacjonować w mieście. W jednym dodatku jest możliwość poświęcenia pinka armii by postały tam umocnienia które dawały premie bitewną.
kamilpr pisze:3. Czy gdy wylosujemy karty jednostek do bitwy możemy dowolnie wybierać, która jednostkę kiedy rzucimy do walki czy rzucamy pierwszą z góry ?
Losujesz rękę i potem jak już masz te 3,5,10 jednostek na ręce to sam decydujesz którą w danym momencie zagrywasz.
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: romeck »

kamilpr pisze:1. Czy wymiana handlowa zeruje się co rundę jeśli nie wydamy jej na badania ?
Nie, punkty wymiany handlowej zerują się, gdy zostaje wynaleziona nowa technologia. W przeciwnym wypadku nie i w następnej rundzie do już posiadanych punktów będzie można dodać kolejne. Oczywiście jest jeszcze kwestia liczby posiadanych monet, które pozwalają zachować odpowiednią liczbę punktów wymiany handlowej, nawet, jeśli zostaje wynaleziona nowa technologia.
kamilpr pisze:2. Czy w mieście może stać pionek powiększając nasza rękę armii przy ewentualnym ataku na nasze miasto ?
Nie. Ale wraz z pierwszym dodatkiem przychodzą umocnienia, które działają tak, że można iść jednym pionkiem armii do centrum danego miasta, usunąć go i w zamian otrzymać żeton umocnienia, który daje +2 do premii bitewnej dla tego miasta (ale tylko na czas najbliższej bitwy w tym mieście).
kamilpr pisze:3. Czy gdy wylosujemy karty jednostek do bitwy możemy dowolnie wybierać, która jednostkę kiedy rzucimy do walki czy rzucamy pierwszą z góry ?
Wybieramy z wylosowanych. Czyli decydujemy o kolejności zagrania uprzednio wylosowanych kart.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
kamilpr
Posty: 375
Rejestracja: 05 maja 2015, 19:48
Has thanked: 25 times
Been thanked: 14 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: kamilpr »

Czy grajac Rosjanami wchodzac pionkiem do wrogiej stolicy mozmy natychmiast za darmo nauczyc sie technologii, a potem ponownie nauczyc sie technologi za koszt w fazie badan? Czyli sa to 2 technologie w 1 turze.

Czy jest tak ze po prostu dzieki temu wejsciu mozemy nauczyc sie za darmo technologii w fazie badan. Czyli uczymy sie 1 technologii na ture.
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1291
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Nidhogg »

kamilpr pisze:Czy grajac Rosjanami wchodzac pionkiem do wrogiej stolicy mozmy natychmiast za darmo nauczyc sie technologii, a potem ponownie nauczyc sie technologi za koszt w fazie badan? Czyli sa to 2 technologie w 1 turze.

Czy jest tak ze po prostu dzieki temu wejsciu mozemy nauczyc sie za darmo technologii w fazie badan. Czyli uczymy sie 1 technologii na ture.
Są dwie technologie w 1 turze, o ile w fazie badań cię stać i o ile przeciwnik ma technologie do ukradzenia.
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
Jaxo64
Posty: 29
Rejestracja: 31 lip 2016, 13:49

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Jaxo64 »

Witam, mam kilka pytań odnośnie zasad czy są one dobrze przez nas interpretowane.

1. Przy limicie ustawienia 2 możemy mieć tylko 2 pionki na jednym polu, a na mapie może się ich znajdować maksymalna ilość czyli chyba 5 plus 2 wozy??

2. Przy cudzie Angkor Wat możemy co kolejkę na początku tury zbudować za darmo pionek czyli odnosi się to do wcześniejszego pytania czy możemy mieć ich po 5 kolejkach maksymalną ilość przy limicie ustawienia 2.

3. Atakując stolicę gdy broniący posiada tylko 5 kart, a przy obronie stolicy może mieć ich na ręce 3+3 z racji obrony miasta, używa tylko tych 5 kart które posiada czy dodatkowo dobiera jedną by mieć ich 6 to samo się tyczy jakby posiadał tylko 3 karty jednostek.

4. Podczas bitwy gdy atakujący ma bonus do posiadanej ilości kart na ręce 3+2 z ataku dwoma pionkami, a obrońca posiada 1 pionek podczas bitwy gdy zostają utworzone nowe fronty i jest sytuacja iż broniący nie ma już kart a atakujący posiada 2 w ręce i na placu boju są też po 1 karcie broniącego i atakującego na osobnych frontach. Czy w tej sytuacji atakujacy musi zatakować jednostkę broniącego czy może utworzyć 2 fronty i zliczyć punkty??

5. Podczas bitwy o miasto gdy jest sytuacja iż broniący stracił wszystkie karty a atakujący posiada jeszcze dwie na rece punkty są zliczane z 2 kart atakującego przeciwko +6 premii z obrony miasta czy po utracie wszystkich jednostek broniącego miasto/stolica automatycznie pada??
ihasel
Posty: 131
Rejestracja: 20 sty 2016, 20:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: ihasel »

Witaj,
spróbuję odpowiedzieć:
1. Tak
2. Chodzi Ci chyba o Wiszące Ogrody. Tak, tylko pamiętaj że nowy pionek budujemy tylko jeśli Twój limit pozwala postawić kolejnego piona na Wiszących Ogrodach.
3. Nie dobiera - broni tym co ma.
4. Nie do końca rozumiem, ale jeśli chodzi o to, czy ostatnimi kartami w bitwie musisz atakować wyłożoną już jednostkę przeciwnika - to nie musisz. Żadnymi swoimi jednostkami nie musisz - możesz ciągle tworzyć nowe fronty :)
5. Są zliczane wszystkie premie, bez względu na to, czy jakaś jednostka przeżyła. Premie zliczasz dla każdego z graczy biorących udział w bitwie - nie tylko z obrony stolicy, czy kart pozostałych na polu bitwy, ale i dodatkowe (np. z cudu, Koszar czy Akademii).
Jaxo64
Posty: 29
Rejestracja: 31 lip 2016, 13:49

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Jaxo64 »

Możliwe że to były wiszące ogrody jeszcze dokładnie nie znam wszystkiego na pamięć. Choc mam jeszcze jedno pytanie.

1. Czy np podczas ataku na miasto kiedy obronca nie posiada rzadnych kart jednostek a my atakujemy załóżmy 1 pionkiem to wtedy jest zliczana premia z kart atakujacego przeciwko +6 za miasto, oczywiscie zalozmy ze ani atakujacy ani broniacy nie posiada żadnych innych premii.

2. Jesli chodzi o technologie matematyka, tam w zamian za żelazo możemy dowolnie rozdzielic 3pkt ran podczas bitwy i teraz pytanie w jakim momencie możemy tego uzyc, w czasie naszej tury , podczas walki czy kiedykolwiek i czy mając 3x razy żelazo możemy odrazu zadać 9pkt oraz czy po użyciu mozemy wystawić kartę jednostki czy jest to akcja ktora później juz uniemozliwia zagranie karty jednostki czy moze jest to akcja dodatkowa?
Ostatnio zmieniony 31 lip 2016, 17:35 przez Jaxo64, łącznie zmieniany 1 raz.
ihasel
Posty: 131
Rejestracja: 20 sty 2016, 20:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: ihasel »

Ja też nie znam na pamięć ;)
Odpowiadając: dokładnie tak jak napisałeś :) Właściciel miasta widząc, że zbliża się do niego przeciwnik, powinien zaopatrzyć się w karty jednostek, lub podnieść premię bitewną w inny sposób - akcje robi się przed ruchem ;) Można też zatrzymać ruch pionka kartą wydarzenia kulturalnego. Jeśli obrońca nic nie zrobi to wystawia +6 wobec sił przeciwnika (przy założeniach jakie przyjąłeś).
Jaxo64
Posty: 29
Rejestracja: 31 lip 2016, 13:49

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Jaxo64 »

Jako ze edytowalem poprzedni punkt a uzyskałem wczesniej odpowiedz to zadam jeszcze pytanko z poprzedniego posta.

1.Jesli chodzi o technologie matematyka, tam w zamian za żelazo możemy dowolnie rozdzielic 3pkt ran podczas bitwy i teraz pytanie w jakim momencie możemy tego uzyc, w czasie naszej tury podczas walki czy kiedykolwiek w czasie walki i czy mając 3x razy żelazo możemy odrazu zadać 9pkt oraz czy po użyciu mozemy wystawić kartę jednostki czy jest to akcja ktora później juz uniemozliwia zagranie karty jednostki czy moze jest to akcja dodatkowa?
ihasel
Posty: 131
Rejestracja: 20 sty 2016, 20:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: ihasel »

Hmm..tu nie odpowiem Ci z całą pewnością, ale na stronie 22 instrukcji masz:
"Każda zdolność surowca może być użyta tylko raz na turę, niezależnie od tego, jak wiele gracz ma żetonów surowców.",
a na 26:
"Niektóre karty technologii mają zdolności surowców, które są wykorzystywane podczas bitwy. Zdolności te są zawsze wykorzystywane
przed lub po przeprowadzeniu ataku na wrogi front, nigdy w trakcie ataku – nawet jeżeli niektóre efekty mogą działać podczas ataku."

My gramy tak, że w raz na turę (a tura to od początku tury do badań) można użyć surowca na danej technologii - co znaczy, że jeśli zrobisz to w tej bitwie, a następnie znowu zostaniesz zaatakowany, lub sam zaatakujesz (w tej samej fazie ruchu), to w następnej bitwie nie masz takiej możliwości (choć nie upieram się, że gramy właściwie - tak rozumiemy wyżej zacytowany pierwszy fragment instrukcji).
Jest/są to akcje dodatkowe, o czym mówi drugi cytowany fragment - bo możesz według mnie, skorzystać z kilku technologii w tym samym momencie (ale dla każdej musisz mieć wymagany surowiec i z każdej tylko raz w turze - o czym pisałam wcześniej).
Jaxo64
Posty: 29
Rejestracja: 31 lip 2016, 13:49

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Jaxo64 »

Wielkie dzięki wszystko już jest jasne, przejrzałem jeszcze raz instrukcję i cbyba juz wszystko wiem :-)
ODPOWIEDZ