Osadnicy: Narodziny Imperium (Ignacy Trzewiczek)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Bary »

vojtas pisze:
Fegat pisze:Mam tak samo jak Ty. Cholernie mi przypomina The Settlers 1.
Gierka mi jeszcze na DOSie chodziła 8) powrót do dzieciństwa w wersji analogowej.
Taki był zamysł Trzewika. Niestety, wielu nabywców zagranicznych (np. zza oceanu) w ogóle nie widzi nawiązań do tej kultowej serii. I trudno się dziwić, skoro wychowali się na konsolach, podczas gdy Europa Środkowo-Wschodnia - na wszelakich komputerach.
Szkoda, ze gra tylko wizualnie przypomina Settlersow od Bluebyte. Fajnie byłoby pograć w planszowy odpowiednik tego hitu.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
Backero
Posty: 394
Rejestracja: 31 maja 2015, 21:34
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 146 times
Been thanked: 87 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Backero »

W sklepie Portalu (polskiej wersji) jest podana data premiery Azteków jako 5 października.
Silesia Settlers
Posty: 84
Rejestracja: 14 maja 2016, 09:47
Been thanked: 1 time

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Silesia Settlers »

Backero pisze:W sklepie Portalu (polskiej wersji) jest podana data premiery Azteków jako 5 października.
Stronę wczesniej ( posty z lipca) podawałeś koncepty trzewika na karty więc chyba tak szybko tego nie wydadzą.
Awatar użytkownika
Backero
Posty: 394
Rejestracja: 31 maja 2015, 21:34
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 146 times
Been thanked: 87 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Backero »

Na BGG podawałem bardziej regularnie w tym sprzed chyba dwóch tygodni paletę kart technologicznych Azteków i nową kartę barbarzyńców i już jako pełne karty z grafikami wszystko. Z kolei na Twitterze w minionym tygodniu Trzewik potwierdził ich obecność na Essen. Poza tym wtedy to nie były concepty, tylko już gotowe karty (ale tylko z podstawki). Końcem czerwca miały grafiki, choć mógł od tamtej pory zmienić się ich balans.
Silesia Settlers
Posty: 84
Rejestracja: 14 maja 2016, 09:47
Been thanked: 1 time

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Silesia Settlers »

Backero pisze:Na BGG podawałem bardziej regularnie w tym sprzed chyba dwóch tygodni paletę kart technologicznych Azteków i nową kartę barbarzyńców i już jako pełne karty z grafikami wszystko. Z kolei na Twitterze w minionym tygodniu Trzewik potwierdził ich obecność na Essen. Poza tym wtedy to nie były concepty, tylko już gotowe karty (ale tylko z podstawki). Końcem czerwca miały grafiki, choć mógł od tamtej pory zmienić się ich balans.
Chyba jednak tak bo udostępnili kolejne ma twitterze https://www.instagram.com/p/BJ5F_0eh_dr/
Awatar użytkownika
Backero
Posty: 394
Rejestracja: 31 maja 2015, 21:34
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 146 times
Been thanked: 87 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Backero »

Pytanko ogólne:

Nie zamawiałem do tej pory gier po presją pośpiechu ani w dniu premiery i z reguły czekałem sobie jakiś czas, żeby potem gdzieś kupić sobie coś w jakimś sklepie internetowym. Ale w przypadku Azteków jest inaczej.
Na stronie sklepu Portalu widnieje data 5 października jako data premiery. Tak więc:
- Czy data ta odnosi się do dnia, kiedy Portal wysyła gry, czy do dnia, kiedy te gry powinny mniej więcej dotrzeć do kupujących?
- Czy tego dnia tę grę można nabyć w sklepach (internetowych lub stacjonarnych), czy na to trzeba czekać, a data dotyczy zamawiających ze strony Portalu?

Pytam, bo wyjątkowo zależy mi, by pograć w Azteków już 7 października (ostatni wolny termin ogarnięcia się mojej ekipy), później nam wszystko jedno. W dodatku od tego uzależniłbym decyzję, czy złożyć zamówienie przedpremierowe, czy nie.
dizzit
Posty: 296
Rejestracja: 09 maja 2011, 13:07
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 17 times
Been thanked: 21 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: dizzit »

To data życzeń :D
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: zakwas »

Backero pisze:Pytam, bo wyjątkowo zależy mi, by pograć w Azteków już 7 października (ostatni wolny termin ogarnięcia się mojej ekipy), później nam wszystko jedno. W dodatku od tego uzależniłbym decyzję, czy złożyć zamówienie przedpremierowe, czy nie.
Nie liczyłbym na terminowość w przypadku Portalu. :mrgreen:
Awatar użytkownika
zioombel
Posty: 1148
Rejestracja: 21 wrz 2010, 13:19
Lokalizacja: Wołomin
Has thanked: 202 times
Been thanked: 98 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: zioombel »

Jeśli i tak chcesz kupić to lepiej przedpremierowo bo taniej.
ostoja
Posty: 213
Rejestracja: 22 sty 2016, 18:38
Lokalizacja: Warszawa

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: ostoja »

^^ pod warunkiem, że nie kupisz w sklepie portalu, bo tam jest oczywiście drożej.
Awatar użytkownika
Backero
Posty: 394
Rejestracja: 31 maja 2015, 21:34
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 146 times
Been thanked: 87 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Backero »

Dzięki za opinie. Na razie jeszcze poczekam chociaż tydzień z decyzją jak się pojawi jakieś zapewnienie :)

Swoją drogą, dzisiaj Trzewik na Snapchacie pokazał kolejną promoskę do Osadników, dwustronną "Deklarację wojny" i (po drugiej stronie) Mobilizację, która startując ze środka planszy produkuje sama dla siebie mieczyki i może być wykupiona przez dowolnego gracza by położyć przy innym graczu i tym samym wypowiedzieć mu wojnę. Coś takiego, sam do końca nie rozumiem jak ma to działać, ale każda nowa form interakcji do luźnych rozgrywek mnie cieszy.
Awatar użytkownika
Backero
Posty: 394
Rejestracja: 31 maja 2015, 21:34
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 146 times
Been thanked: 87 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Backero »

Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: rattkin »

Zasady "turniejowe" wciąż do dupy.
Awatar użytkownika
Backero
Posty: 394
Rejestracja: 31 maja 2015, 21:34
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 146 times
Been thanked: 87 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Backero »

Co konkretnie jest niejasne w zasadach turniejowych? Mi się tam wydaje jasne, ale możliwe, że faktycznie czegoś nie zauważam.
Awatar użytkownika
Neoptolemos
Posty: 1973
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 192 times
Been thanked: 866 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Neoptolemos »

Nie są niejasne. Po prostu są marne ;)
Game developer w Lucky Duck Games
Autor bloga Karta - stół!
Redaktor Board Times
Awatar użytkownika
Backero
Posty: 394
Rejestracja: 31 maja 2015, 21:34
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 146 times
Been thanked: 87 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Backero »

No dobra, ale w jakim sensie? Może jeśli graczom nie podoba się obecny system budowania talii lub przygotowania rozgrywki turniejowej, to wspólnie można jakiś lepszy opracować i zaproponować :) osobiście w tym mi nic nie przeszkadza, bo ostatnia zmiana z talią zwykłą poszła raczej na plus, ale może nie mam wyobraźni.
Awatar użytkownika
Neoptolemos
Posty: 1973
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 192 times
Been thanked: 866 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Neoptolemos »

Dla mnie bezsensowna jest niemożność używania kart z kilku dodatków - lubię przygotowywać talie przed grą, ale w systemie, gdzie mogę zastosować wszystkie karty. Zwłaszcza, że bardzo trudno je rozdzielić, bo symbole dodatków są malutkie.
Przede wszystkim problem jest z talią kart zwykłych - zmiana używanego dodatku to dużo zabawy z wyciąganiem pojedynczych sztuk z przetasowanej talii. No i przykład: chcemy zagrać Rzymianie + KPP przeciwko Aztekowie + Atlantydzi. Wtedy wsadzamy do zwykłej talii wszystkie karty oprócz TPzB? Gra robi się na maksa chaotyczna.

Nie wiem, czy jest dobre rozwiązanie. Obecne mi się nie podoba, ale ja się pogodziłem z graniem dla funu w domu, na turnieje mam inne gry ;)
Game developer w Lucky Duck Games
Autor bloga Karta - stół!
Redaktor Board Times
Awatar użytkownika
Backero
Posty: 394
Rejestracja: 31 maja 2015, 21:34
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 146 times
Been thanked: 87 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Backero »

W grze turniejowej talia kart zwykłych ma stała pulę kart z podstawki, więc wystarczy oddzielić je raz na dobre. Przyspiesza to przygotowywanie kolejnych rozgrywek turniejowych. Poza tym w systemie, gdzie budujemy talie z puli WSZYSTKICH dodatków, współzawodnictwo i balans maleje, bo zaczynają powstawać skrajne talie oparte na idealnym combo. Wtedy skill gry przenosi się bardziej na deckbuilding niż kombinowanie podczas gry z tego co masz :) Ale rozumiem, że to może nie każdemu pasować dlatego jest także format otwarty dla "casualowych" graczy IS :)

Mnie jedynie boli trochę to, że wówczas pozbawiamy talię zwykłą całkowicie np kart białych lub pomarańczowych, ale to szczegół który przynajmniej nie psuje rozgrywki.
Awatar użytkownika
prz22
Posty: 339
Rejestracja: 17 wrz 2012, 23:12
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: prz22 »

Czy Ci Aztekowie nie będą strasznie losowi ze względu na mechanikę "modlitwy" ?
Coraz mocniej wkręcam się w świat gier planszowych, ale od zawsze i na zawsze największą pasją pozostanie muzyka;)
Awatar użytkownika
Ayaram
Posty: 1568
Rejestracja: 12 lip 2014, 21:24
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 202 times
Been thanked: 598 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Ayaram »

Z założenia tacy właśnie mieli być ;)
Awatar użytkownika
Backero
Posty: 394
Rejestracja: 31 maja 2015, 21:34
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 146 times
Been thanked: 87 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Backero »

Będą losowi i takie jest założenie. Ta mechanika jest trochę oparta na kontroli ryzyka, zgadywaniu i zbierania łaski, co pozwala im na redukcję strat wynikających z losowości lub jej profitów. No cóż, jak to wyjdzie w praktyce, będziemy mogli się przekonać za tydzień
Awatar użytkownika
prz22
Posty: 339
Rejestracja: 17 wrz 2012, 23:12
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: prz22 »

Backero pisze:Będą losowi i takie jest założenie. Ta mechanika jest trochę oparta na kontroli ryzyka, zgadywaniu i zbierania łaski, co pozwala im na redukcję strat wynikających z losowości lub jej profitów. No cóż, jak to wyjdzie w praktyce, będziemy mogli się przekonać za tydzień
Rozumiem;)
Ciekawe jak to wyjdzie w praktyce.. Trochę się boję, że ciężko zaplanować sobie ciąg akcji, gdy nie wiadomo co przyniosą konkretne modlitwy. Brzmi to trochę jak taktyczny spontan z akcji na akcję :P
Osobiście poczekam na opinie najpierw;)
Coraz mocniej wkręcam się w świat gier planszowych, ale od zawsze i na zawsze największą pasją pozostanie muzyka;)
Awatar użytkownika
Backero
Posty: 394
Rejestracja: 31 maja 2015, 21:34
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 146 times
Been thanked: 87 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Backero »

Mi się wydaje, że najskuteczniejszą taktyką będzie najpierw pozyskanie dla danej rundy żetonów łaski, potem możliwie jak najwięcej akcji Modlitw i dopiero po pozbyciu się "niepewnych" zagrań analiza tego co nam zostało. Ale czy będzie się dało tak zrobić? Sam Trzewik przyznał, że fani planowania i bezpośredniej kontroli nad swoją cywilizacją mogą nie nacieszyć się Aztekami. Jedno jest pewne: każdej modlitwie na pewno będą towarzyszyć emocje.

Na liście komponentów znajduje się także 9 żetonów Posągu (po 3 w trzech zestawach). Zastanawiam się co to takiego. Czyżby element mechaniki Wielkich Świątyń?
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: rattkin »

Backero pisze:No dobra, ale w jakim sensie? Może jeśli graczom nie podoba się obecny system budowania talii lub przygotowania rozgrywki turniejowej, to wspólnie można jakiś lepszy opracować i zaproponować :) osobiście w tym mi nic nie przeszkadza, bo ostatnia zmiana z talią zwykłą poszła raczej na plus, ale może nie mam wyobraźni.
Deckbuilding do kitu, ponieważ bardzo restrykcyjnie opiera się na "wymień karty z jednego dodatku na karty z drugiego dodatku, w takiej samej ilości". I to jeszcze w środowisku, gdzie nie wszystkie karty mają nawet oznaczenia, z jakiego dodatku pochodzą (patrzenie na jakieś maciupkie EGI003 pomijam, bo to jest absurd, nie będę się uczył granic numerków na pamięć). Obsługa tego jest bardzo upierdliwa. Ktoś ewidentnie nie miał pomysłu co z tą grą zrobić. Jako podstawka działa super, kolejne dodatki też powinny zostać wydawane tylko jako frakcje i tyle. Cały ten deckbuilding i dodatkowe karty w takim wydaniu to jest o kant dupy potłuc. Dlaczego?

Bo gry, do których wychodzą kolejne karty i które pozwalają na deckbuilding, to są gry, w których szuka się synergii między kartami. Ta karta sama w sobie robi niewiele, ale w połączeniu z tą to już całkiem dobrze, a jeszcze z tą, to już w ogóle super. Dodatkowe karty, które pojawiają się później więc służą często do tworzenia synergii lateralnych, pobocznych, coś co "uruchamia" poprzednie karty. Natomiast karty z rozszerzeń w O:NI to są po prostu zestawy mechanik, zaprojektowane w próżni. Masz tu karty takie i takie i takie, wybierz sobie jeden zestaw i wtedy będziesz korzystał z nieco innych mechanik. Taka decyzja z punktu widzenia tworzenia talii jest nieciekawa. Deckbuilding ma na celu optymalizację talii, a nie jej modyfikację pod kątem tylko różnorodności.

Tworzenie talii ad hoc do modyfikowania rozgrywki przez mieszanie mechanik to można robić, gdy:

a) talie są bardzo wyraźnie oznaczone
b) robi się to szybko i sprawnie
c) łatwo posortować przed/po grze

Dla przykładu, bardzo dobrze jest to zrealizowane w Dolinie Kupców i w Zaklinaczach. Ale to są gry nieco innego rodzaju. I już to własnie dużo mówi o tym, że w O:NI wybrano złe rozwiązanie do złej gry.

Dodatkowo w każdym kolejnym packu wychodzą karty neutralne, nie wiedzieć w ogóle po co. Skoro format otwarty nie gwarantuje dobrej zabawy (losowy dociąg, comba), to jak rozumieć dokładanie tych kart do rozszerzeń? Że wydawnictwo raczej sugeruje właśnie granie w taki chaotyczny sposób? Szkoda gadać.
Awatar użytkownika
Neoptolemos
Posty: 1973
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 192 times
Been thanked: 866 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Neoptolemos »

Amen.
Game developer w Lucky Duck Games
Autor bloga Karta - stół!
Redaktor Board Times
ODPOWIEDZ