Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Zastanawiasz się co kupić? Poszukujesz gry dla 2 osób? A może najzabawniejszej gry dla 3-6 osób Reinera Knizia o kosmosie, zaczynającej się na literę Z? Pomożemy!
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4130
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: tomb »

Czy możecie podsunąć gry, w których podejmując działanie, możemy pomóc rywalowi?

To może być różnoraka pomoc:
Keyflower - oddanie drogocennego mepla za skorzystanie z cechy czyjegoś kafla
CO2 - symultaniczne, semikooperacyjne budowanie elektrowni
Food Chain Magnate - reklamowanie własnych produktów, które mogą sprzedać inni
Roads & Boats - budowanie fabryk i wytwarzanie dóbr, które mogą być wykorzystane przez wszystkich

Zależy mi na tytułach, w których podobne dylematy są bardzo istotną częścią rozgrywki. Nie chodzi o gry, w których takie mechanizmy są drobnym dodatkiem (jak otwarta produkcja w O:NI albo warunki konieczne na kartach Terraformacji Marsa).

Z góry dziękuję za wszelkie pomysły!
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
Bart Henry
Posty: 968
Rejestracja: 15 sie 2013, 19:59
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 134 times
Been thanked: 667 times

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: Bart Henry »

To może Abyss z dodatkiem Kraken? Dawno nie grałem, się z tego co pamiętam, to są tam czarne perły, które można podrzucić rywalom. Na koniec gry punktują ujemnie, ale są też walutą, za którą można wykonywać akcje. Jest limit na ich wykorzystanie, jednak istnieją umiejętności, które go ograniczają. Mogłem coś pomieszać, bo grałem maksymalnie dwa razy, a ostatni raz prawie pół roku temu.
Awatar użytkownika
Koshiash
Posty: 937
Rejestracja: 01 sty 2010, 17:45
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 32 times
Been thanked: 119 times

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: Koshiash »

Wyścig do Renu i "dawanie niemca". :mrgreen:
Awatar użytkownika
kdsz
Posty: 1401
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 455 times
Been thanked: 303 times

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: kdsz »

Brass - buduje się połączenia, kopalnie, porty i huty żelaza, z których mogą (i często chcą) korzystać inni gracze.
Awatar użytkownika
bukimi
Posty: 925
Rejestracja: 08 mar 2013, 10:02
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: bukimi »

Terra Mystica - stawiając / ulepszając budowlę obok czyjejś (co robimy często) dajemy możliwość pobrania drogocennej many.
Tzolkin (pośrednio) - stawiając robotnika otwieramy możliwość ustawienia się na wyższym polu koła, co często jest dużo cenniejsze, szczególnie gdy gramy z dodatkiem.
Archipelago - wiele sytuacji: możliwość aktywacji cudzych zbuntowanych robotników, korzystanie z cudzych kart postaci/miejsc za opłatą i czasem ku korzyści większej ilości osób
Moja kolekcja na BGG (stan posiadania, na sprzedaż, oceny i komentarze): >KLIK<
Polecam transakcje z: Karioka, Voronwe, Deninis, Razul, Chaaber, cyberowca, tiamat997, syfon, joanna_kozlowska6, ArniK, GaGacek
Moje gry solo na Excela (w kodzie VBA): >KLIK<
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: mst »

Współpraca graczy w podbojach militarnych w grze Confucius (swoją drogą w Konfucjuszu gracze dosłownie dają sobie nawzajem prezenty - tyle, ze raczej po to aby pomóc sobie, a nie obdarowanemu ;-)).
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: donmakaron »

Innowacje! Tam każdy kto w danej dziedzinie jest równie rozwinięty jak ja, korzysta z moich osiągnięć razem ze mną. Czasem mu się to opłaca, czasem nie. Czasem to ja nie zdecyduję się czegoś użyć, bo bardziej pomaga przeciwnikowi niż mi. A czasem nie mam wyjścia i pomagam bo muszę coś tam odpalić.
Podobnie w Na Chwałę Rzymu, ale w mniejszym stopniu.

tap tap tap
Ostatnio zmieniony 02 lut 2017, 10:03 przez donmakaron, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5830
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 404 times

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: KubaP »

Unicorns in the Clouds - jak lądujesz na prezencie, dajesz wybranemu graczowi kryształ z ogólnej puli.
Wincenty Jan
Posty: 1862
Rejestracja: 24 cze 2015, 08:57
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: Wincenty Jan »

Związek z drugim człowiekiem. :D Często taka relacja zawiera sporo elementów gry.
Awatar użytkownika
ozon
Posty: 258
Rejestracja: 13 gru 2016, 21:15
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: ozon »

Takenoko - nawadnianie, układ kafli terenu, ruch ogrodnika - realizując swoje cele pomaga się współgraczom w realizacji ich celi

Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4130
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: tomb »

donmakaron pisze:Czasem to ja nie zdecyduję się czegoś użyć, bo bardziej pomaga przeciwnikowi niż mi. A czasem nie mam wyjścia i pomagam bo muszę coś tam odpalić.
O takie dylematy chodzi mi najbardziej, bo moją żonę denerwuje czysto negatywna interakcja (przede wszystkim w grach w budowanie: silniczka, tableau, zagrody, czy czego tam jeszcze), a mnie już nieco mierzi przesadny równoległy pasjans.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
Sebs
Posty: 179
Rejestracja: 07 wrz 2012, 22:36
Lokalizacja: Mielec
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: Sebs »

tomb pisze:
donmakaron pisze:Czasem to ja nie zdecyduję się czegoś użyć, bo bardziej pomaga przeciwnikowi niż mi. A czasem nie mam wyjścia i pomagam bo muszę coś tam odpalić.
O takie dylematy chodzi mi najbardziej, bo moją żonę denerwuje czysto negatywna interakcja (przede wszystkim w grach w budowanie: silniczka, tableau, zagrody, czy czego tam jeszcze), a mnie już nieco mierzi przesadny równoległy pasjans.
To raczej daruj sobie Innowacje :-) to jest bardzo wredna gra

Wysłane z mojego GT-I9195 przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: Paskudnik »

Jak dla mnie - każda gra euro, gdzie wznosimy własny budynek lub coś innego, z czego może korzystać przeciwnik (niezależnie od tego, czy się nam to podoba, czy nie).

Np. Le Havre - wejście do mojego budynku dla przeciwnika jest płatne, ale zawsze bardziej korzystne, niż wartość opłaty.

Jednym z najfajniejszych przykładów jest z pewnością Caylus - gdzie wejście przez przeciwnika do naszego budynku daje nam punkt zwycięstwa, ale przeciwnika nic nie kosztuje i tylko daje mu korzyści. Dodatkowo, może dawać dobra również właścicielowi.

Chociaż nie jestem pewny, czy o takie gry pytałeś...
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
Elemele
Posty: 407
Rejestracja: 13 mar 2006, 11:40
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 28 times
Been thanked: 64 times
Kontakt:

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: Elemele »

Fasolki - czasem trzeba komuś wcisnąć/oddać za darmo kartę, bo tobie nie będzie potrzebna (albo i zepsuje pomysł) a drugi gracz skorzysta od razu.
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3186
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: Yavi »

Troyes - kupowanie kości od przeciwników (im "silniejsza" akcja, tym droższe kości)
Wyspa Skye i Zamki szalonego króla Ludwika - kupując kafelki płaci się graczom, przy czym oni ustalają ich ceny. Kupno czegoś dającego nam sporo punktów może więc pomóc przeciwnikowi, bo dostaje on za to kasę na własne zakupy.

Nie wiem czy to wystarczający poziom pomagania, ale we wszystkich grach jest to dość istotny mechanizm.
Awatar użytkownika
Chaaber
Posty: 1054
Rejestracja: 29 sty 2014, 22:03
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: Chaaber »

Andromeda, gdzie najpierw rzucasz kostkami, a potem wybierasz zestawy dla innych graczy do zagrania z ich i mogą z nich skorzystać albo odpuścić.
Awatar użytkownika
dicer
Posty: 755
Rejestracja: 11 sty 2014, 00:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: dicer »

Giants - korzystanie przez innych graczy do transportowania posągów z Twojej trasy transportu.

Magnum Sal - tu bardzo podobny mechanizm.

Ora et Labora - stawiasz fajny budynek, ale jest ryzyko, bo inni gracze mogą Cię zmuszać, byś użył go na ich korzyść.

San Marco - przy ustalaniu setów kart mechanizm "ja dzielę, ty wybierasz".

Secret of Monte Christo - gracz aktywny dzieli karty zasobów i przydziela je wg swojego uznania innym graczom.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: Bea »

7 Cudów. Kupując od przeciwnika towar 9 którego de facto nie traci) płacimy mu.
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: Rocy7 »

Lords od Waterdeep z dodatkiem Undermountain. Dodatek wprowadza mechanikę polegająca na tym, że akcje gracza tworzą zasoby które mogą zebrać inni gracze. Główna mechanika też daje korzyści przy korzystaniu z budynków innych graczy.
genek
Posty: 789
Rejestracja: 28 kwie 2015, 12:09

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: genek »

hansa teutonica - wykopując gracza z pola dajesz mu darmowe kostki na planszy
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4130
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: tomb »

Dziękuję wszystkim za pomysły, część znam, reszcie przyjrzę się bliżej.

Mimo wszystko jestem jednak rozczarowany małą liczbą tytułów z tak rozwiązaną interakcją. Przy niemal każdej grze euro pojawia się problem interakcji, co zwykle polaryzuje oceny graczy - jedni chcą jej jak najwięcej, inni nie chcą jej dużo lub nie chcą jej w postaci agresywnej, "wrednej". I tu pojawia się genialny wynalazek interakcji "pozytywnej" - jak widać niespecjalnie eksploatowany.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
McAron
Posty: 83
Rejestracja: 12 kwie 2016, 09:54
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: McAron »

tomb pisze:I tu pojawia się genialny wynalazek interakcji "pozytywnej" - jak widać niespecjalnie eksploatowany.
Pewnie dlatego, że jego nadmiar mógłby powodować kingmaking.

Ta interakcja miałaby na celu wspieranie słabszego gracza? Jeśli tak to popatrz na Jaipur. Tam możemy pomóc przeciwnikowi wymieniając odpowiednie surowce z ręki z tym co na "targu", co bywa nieraz bardzo korzystne dla obu stron.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4130
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: tomb »

O, widzisz - Jaipur. Kolejny genialny sposób na wykorzystanie pozytywnej interakcji.

Przede wszystkim chodzi mi o gry rywalizacyjne, w których stajesz przed wyborem - czy skorzystać z akcji, która przyniesie zarówno mnie, jak i rywalowi (rywalom) zyski, czy jednak wybrać akcję, po której moje zyski będą inne (mniejsze, odwleczone w czasie, niepewne itp.), ale dzięki niej nie pomogę przeciwnikowi. Oczywiście w podobny sposób można zdefiniować grę z negatywną interakcją, ale o to chodzi, by wybór polegał na daniu lub nie daniu czegoś komuś, w przeciwieństwie do dylematu: zabrać (zająć), czy nie zabrać (nie zająć).

Kingmaking jest tu zagrożeniem nie większym, niż w grach z negatywną interakcją.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
cactusse
Posty: 479
Rejestracja: 10 sty 2012, 15:50
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 391 times
Been thanked: 330 times

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: cactusse »

IKI - Zatrudniając rzemieślników udostępniasz innym graczom przydatne akcje, ale przeciwnik korzystając z akcji podnosi poziom twojego rzemieślnika, pomagając ci uzyskać dodatkowe benefity i dodatkowe punkty na końcu gry.

Palaces of Carrara - By zdobyć materiały budowalne, musisz obniżyć po swojej akcji ceny pozostałych na rynku budulców (niejako "wystawiając" je innym graczom).

Small City - Budując w swojej dzielnicy fabryki i budynki komercyjne pozwalasz skorzystać z nich "turystom", dając przeciwnikom możliwość zdobycia cennych materiałów budowlanych, pieniędzy a nawet punktów zwycięstwa.

Via Nebula - Otwierając nowe miejsca produkcyjne umożliwiasz innym graczom pobieranie z nich zasoby, co pozwala im ukończyć szybciej budowle ale też daje ci punkty jeżeli miejsce produkcyjne zostanie wyczerpane.

Manhattan Project - Twoje budynki mogą zostać wykorzystane przez przeciwników za pomocą akcji szpiegowstwa.

Biblios - W pierwszej połowie gry dosłownie rozdajesz karty przeciwnikom, które będą potem wykorzystane do zdobywania punktów lub wygrywania aukcji w drugiej połowie gry.

Shitenno - Główny mechanizm to dzielenie przez jednego gracza wszystkich dostępnych w rundzie kart na grupy i oferowanie ich kolejno pozostałym graczom. Za odpowiednie kombinacje kart podbija się prowincje, których kontrola dają nam punkty na końcu gry.
mmmmmonika
Posty: 2
Rejestracja: 05 wrz 2016, 17:11

Re: Interakcja polegająca na dawaniu, a nie zabieraniu

Post autor: mmmmmonika »

Concordia - uruchamiając produkcje w prowincji, dobra dostaje każdy, kto ma w niej swoje budowle.
ODPOWIEDZ