Orleans (Reiner Stockhausen)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
dominGeS
Posty: 167
Rejestracja: 26 gru 2015, 16:43
Lokalizacja: Sadlinki woj.Pomorskie
Has thanked: 102 times
Been thanked: 19 times

Re: Orleans

Post autor: dominGeS »

Fajnie Chłopaki żeście się porozumieli. Swoją drogą zgadzam się z Wookim odnośnie budowania budynków jako nisko opłacalne. Oczywiście jest np. taki Zakład Krawiecki na który wszyscy się rzucają, ale poza tym to słabo w tych budynkach. Sam już kilka razy się naciąłem, że biorąc budynek potem z niego nie korzystałem. Czekam na dodatki w budynkach, może pojawi się coś korzystniejszego wg. mojej oceny. Poza tym dla mnie gra w dechę. Właśnie oczekuję na kuriera z fan-kit-em :D
pozdrawiam
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Orleans

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

dominGeS pisze:Fajnie Chłopaki żeście się porozumieli. Swoją drogą zgadzam się z Wookim odnośnie budowania budynków jako nisko opłacalne. Oczywiście jest np. taki Zakład Krawiecki na który wszyscy się rzucają, ale poza tym to słabo w tych budynkach. Sam już kilka razy się naciąłem, że biorąc budynek potem z niego nie korzystałem. Czekam na dodatki w budynkach, może pojawi się coś korzystniejszego wg. mojej oceny. Poza tym dla mnie gra w dechę. Właśnie oczekuję na kuriera z fan-kit-em :D
pozdrawiam
Budynki są spoko jeśli na bazie ich działania oprzesz strategię. Może być ona bezpośrednia albo pośrednia. Za pomocą budynków można wzmacniać niektóre akcje bądź je zastępować itd.
Czasem przed rozgrywką przeglądam budynki i rodzi mi się plan a potem w trakcie gry go realizuje i wtedy widzę sens z dociągania budynków.
Swoją drogą niektóre budynki działają jak kafle technologii w Roll for the galaxy, tyle że same z siebie nie dają żadnych punktów.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2790
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 630 times

Re: Orleans

Post autor: bogas »

dominGeS pisze: Oczywiście jest np. taki Zakład Krawiecki na który wszyscy się rzucają, ale poza tym to słabo w tych budynkach. Sam już kilka razy się naciąłem, że biorąc budynek potem z niego nie korzystałem. Czekam na dodatki w budynkach, może pojawi się coś korzystniejszego wg. mojej oceny. Poza tym dla mnie gra w dechę. Właśnie oczekuję na kuriera z fan-kit-em :D
pozdrawiam
Z budynkami można sporo pokombinować. Zakład krawiecki jest spoko, ale co jak większość żetonów z materiałem trafi na mapę?
Żeby nie psuć nikomu zabawy i nie spoilerować wrzucam kilka propozycji poniżej.
Spoiler:
Ale faktycznie budynki dodatkowe robią sporą różnicę i mocno uatrakcyjniają grę.
Awatar użytkownika
Ginet
Administrator
Posty: 222
Rejestracja: 02 cze 2012, 00:20
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Orleans

Post autor: Ginet »

Podrzucam moją recenzję na GF :)
Polecam:
GAMESFANATIC - Największy serwis o grach planszowych i karcianych
NEWS GAMESFANATIC - Najnowsze wieści z planszówkowego świata
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Orleans

Post autor: detrytusek »

Ginet pisze:Podrzucam moją recenzję na GF :)
Jeśli bag building ma uchodzić za coś innowacyjnego to jest naprawdę źle jeśli chodzi o te powiewy świeżości.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Ascalogan
Posty: 280
Rejestracja: 21 lip 2015, 14:45
Lokalizacja: Łaziska Górne
Has thanked: 4 times

Re: Orleans

Post autor: Ascalogan »

detrytusek pisze:
Ginet pisze:Podrzucam moją recenzję na GF :)
Jeśli bag building ma uchodzić za coś innowacyjnego to jest naprawdę źle jeśli chodzi o te powiewy świeżości.
Po przeczytaniu tego fragmentu zamknąłem recenzję ;-)
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: Orleans

Post autor: warlock »

Jezu, czyli jednak Barracks "poszło" jako Baraki, a nie Koszary :shock: :shock: Serio? :roll:
Awatar użytkownika
harrison
Posty: 286
Rejestracja: 16 lut 2017, 10:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 4 times

Re: Orleans

Post autor: harrison »

Dr. Nikczemniuk pisze:
Wincenty Jan pisze:Wookie dodał dzisiaj recenzję Orleanu, odsłuchałem do połowy i recenzja zniknęła. Byłem ciekaw jego opinii bo jak coś krytykuje to znaczy, że gra ma szanse przypaść mi do gustu. No chyba, że recenzja bezpowrotnie wyparuje jak i recenzja innej gry :)
Wookie dał notę 4. Ola dała 3.
Oczywiście pojechali po wykonaniu gry. No ale cóż w końcu to średniowiecze :wink:
No i fakt recenzja znikła...
Właśnie wróciła
Awatar użytkownika
baldar
Posty: 578
Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Orleans

Post autor: baldar »

dziś/jutro też powinny pojawić się instrukcje
Wincenty Jan
Posty: 1862
Rejestracja: 24 cze 2015, 08:57
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Orleans

Post autor: Wincenty Jan »

warlock pisze:Jezu, czyli jednak Barracks "poszło" jako Baraki, a nie Koszary :shock: :shock: Serio? :roll:

:lol:
Awatar użytkownika
Ginet
Administrator
Posty: 222
Rejestracja: 02 cze 2012, 00:20
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Orleans

Post autor: Ginet »

detrytusek pisze:
Ginet pisze:Podrzucam moją recenzję na GF :)
Jeśli bag building ma uchodzić za coś innowacyjnego to jest naprawdę źle jeśli chodzi o te powiewy świeżości.
Ale chodzi o to, że nie jest nowa czy że nie jest mechaniką?
Ja nie spotkałem gry, które wykorzystywałaby taki sposób dystrybucji "siły roboczej", ale to oczywiście nie znaczy, że czegoś nie przegapiłem ;)
Polecam:
GAMESFANATIC - Największy serwis o grach planszowych i karcianych
NEWS GAMESFANATIC - Najnowsze wieści z planszówkowego świata
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Orleans

Post autor: palladinus »

Ginet pisze:
detrytusek pisze:
Ginet pisze:Podrzucam moją recenzję na GF :)
Jeśli bag building ma uchodzić za coś innowacyjnego to jest naprawdę źle jeśli chodzi o te powiewy świeżości.
Ale chodzi o to, że nie jest nowa czy że nie jest mechaniką?
Ja nie spotkałem gry, które wykorzystywałaby taki sposób dystrybucji "siły roboczej", ale to oczywiście nie znaczy, że czegoś nie przegapiłem ;)
Hyperborea i King's Pouch to tytuły z pokrewną mechaniką. Oba wydane w 2014 roku.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Orleans

Post autor: detrytusek »

Ginet pisze:
detrytusek pisze:
Ginet pisze:Podrzucam moją recenzję na GF :)
Jeśli bag building ma uchodzić za coś innowacyjnego to jest naprawdę źle jeśli chodzi o te powiewy świeżości.
Ale chodzi o to, że nie jest nowa czy że nie jest mechaniką?
Ja nie spotkałem gry, które wykorzystywałaby taki sposób dystrybucji "siły roboczej", ale to oczywiście nie znaczy, że czegoś nie przegapiłem ;)
Chodzi o to, że jedyne co jest w tym innowacyjne to słówko "bag". Jaka jest różnica między budowaniem sobie talii np w Star Realmsie, a budowaniem...eeee..."wora :)" w Olreans? Zapewne można by w to miejsce wstawić dowolny deck builder.
Równie dobrze mógłbym wymyślić sobie teraz box building, który polegał by na wrzucaniu meepli do pudełka, a następnie obracaniu go i braniu tego co wypadnie pierwsze.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
Ginet
Administrator
Posty: 222
Rejestracja: 02 cze 2012, 00:20
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Orleans

Post autor: Ginet »

palladinus pisze:
Ginet pisze:
Ale chodzi o to, że nie jest nowa czy że nie jest mechaniką?
Ja nie spotkałem gry, które wykorzystywałaby taki sposób dystrybucji "siły roboczej", ale to oczywiście nie znaczy, że czegoś nie przegapiłem ;)
Hyperborea i King's Pouch to tytuły z pokrewną mechaniką. Oba wydane w 2014 roku.
+1
Faktycznie o Hyperborea słyszałem, że jest podobne, ale bliżej jej nie znam.
Orlean też jest z 2014 r. Czyżby rok bag buildingu? :)
Polecam:
GAMESFANATIC - Największy serwis o grach planszowych i karcianych
NEWS GAMESFANATIC - Najnowsze wieści z planszówkowego świata
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1738
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 571 times
Been thanked: 1407 times

Re: Orleans

Post autor: Leser »

Ginet pisze: +1
Faktycznie o Hyperborea słyszałem, że jest podobne, ale bliżej jej nie znam.
Orlean też jest z 2014 r. Czyżby rok bag buildingu? :)
Deck building z żetonami w worku zadebiutował w 2010 r. wraz z Puzzle Strike.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4130
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Orleans

Post autor: tomb »

Na BGG funkcjonuje ogólna kategoria Deck/Pool Building i taką jest opisany Orleans. I słusznie.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Orleans

Post autor: palladinus »

detrytusek pisze: Chodzi o to, że jedyne co jest w tym innowacyjne to słówko "bag". Jaka jest różnica między budowaniem sobie talii np w Star Realmsie, a budowaniem...eeee..."wora :)" w Olreans? Zapewne można by w to miejsce wstawić dowolny deck builder.
Równie dobrze mógłbym wymyślić sobie teraz box building, który polegał by na wrzucaniu meepli do pudełka, a następnie obracaniu go i braniu tego co wypadnie pierwsze.
Różnica jest zasadnicza - wykorzystanie wyciąganych z talii/worka zasobów. We wspomnianym przez Ciebie SR kupując kartę, ma ona dokładanie takie zastosowanie jak mówi akcja na niej, w Orleanie natomiast jest to "tylko" w konkretnym rodzaju i możemy go wysłać na różne pola akcji. W King's Pouch mamy dodatkowo "robotników" o różnych kształtach i świadomie "szukamy" ich w worku, by zwiększyć szansę na odpalenie jakiejś konkretnej akcji. Gry karciane na tej mechanice opierają się na zoptymalizowaniu talii tak, by odpalać co raz to silniejsze comba. W wyminieonych tytułach cel jest nieco inny.
Drobniejszych różnic nie sporo i tylko główny mechanizm jest w ogólności podobny. Zresztą jeśli grałeś w SR i Orlean to powinieneś wiedzieć, że to są zupełnie inne gry.
Ostatnio zmieniony 05 kwie 2017, 13:03 przez palladinus, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Orleans

Post autor: detrytusek »

palladinus pisze: Różnica jest zasadnicza - wykorzystanie wyciąganych z talii/worka zasobów. We wspomnianym przez Ciebie SR kupując kartę, ma ona dokładanie takie zastosowanie jak mówi akcja na niej, w Orleanie natomiast jest to "tylko" w konkretnym rodzaju i możemy go wysłać na różne pola akcji. W King's Pouch mamy dodatkowo "robotników" o różnych kształtach i świadomie "szukamy" ich w worku, by zwiększyć szansę na odpalenie jakiejś konkretnej akcji. Gry karciane na tej mechanice opierają się na zoptymalizowaniu talii tak, by odpalać co raz to silniejsze comba. W wyminieonych tytułach cel jest nieco inny.
Drobniejszych różnic nie sporo i tylko główny mechanizm jest w ogólności podobny. Zresztą jeśli grałeś w SR i Orlean to powinieneś wiedzieć, że to są zupełnie inne gry.
Zupełnie nie o to chodzi, że te gry są różne. Chodzi o to, że wg recenzji bag building jest innowacyjny sam w sobie. Zresztą napisane jest w niej również, że chodzi o optymalizowanie "worka" poprzez jego czyszczenie. W SR masz optymalizowanie talii również poprzez zmniejszanie liczby kart. To, że pracownika/kartę możesz potem inaczej wykorzystać to jest osobny temat, którego wogóle nie poruszam.

edit:
Cała otoczka innowacyjności zawarta w terminie "bag building" mam wrażenie, jest czysto marketingowym chwytem, który ma wyróżnić standardową mechanicznie grę (nie oceniam czy dobrej czy złej) z całej masy innych.
Ostatnio zmieniony 05 kwie 2017, 12:58 przez detrytusek, łącznie zmieniany 1 raz.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
Ginet
Administrator
Posty: 222
Rejestracja: 02 cze 2012, 00:20
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Orleans

Post autor: Ginet »

Leser pisze:
Ginet pisze: +1
Faktycznie o Hyperborea słyszałem, że jest podobne, ale bliżej jej nie znam.
Orlean też jest z 2014 r. Czyżby rok bag buildingu? :)
Deck building z żetonami w worku zadebiutował w 2010 r. wraz z Puzzle Strike.
Starałem się szukać uważnie, ale zdaję sobie sprawę, że mogłem coś przegapić.
Podobnie zresztą draft nie zaczął się od 7 Cudów świata, jak napisałem, ale przez nie został w takiej formie spopularyzowany.
Ja (pewnie podobnie jak wielu) pierwszy raz usłyszałem o b-b przy okazji Orlean. Jeżeli ten rodzaj "budowania" silniczka stanie się popularniejszy to myślę, że będzie to zawdzięczał właśnie tej grze. :)
Polecam:
GAMESFANATIC - Największy serwis o grach planszowych i karcianych
NEWS GAMESFANATIC - Najnowsze wieści z planszówkowego świata
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4130
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Orleans

Post autor: tomb »

palladinus pisze: Różnica jest zasadnicza - wykorzystanie wyciąganych z talii/worka zasobów.
Ale to różnorakie wykorzystanie nie jest związane z losowaniem z worka. Orleans to jest poolbuilding, a że z otrzymanej puli losuje się na ślepo i żetony są wielozadaniowe jest osobną kwestią.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Tuminure
Posty: 556
Rejestracja: 08 mar 2013, 12:07
Lokalizacja: Milewo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 47 times

Re: Orleans

Post autor: Tuminure »

Ginet pisze:Podobnie zresztą draft nie zaczął się od 7 Cudów świata, jak napisałem, ale przez nie został w takiej formie spopularyzowany.
Ale przecież chociażby Wsiąść do Pociągu, które ma podobną skalę popularności do 7 Cudów Świata było popularne znacznie wcześniej. I również zawiera draft jako jedną z głównych mechanik.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: Orleans

Post autor: warlock »

Chodzi o wybieranie jednej karty i przekazywanie reszty przeciwnikom, a nie budowanie ręki poprzez dobieranie ze wspólnej puli.

Draft jako taki obecny był chociażby w Notre Dame Stefana Felda (parę lat wcześniej, niż 7CŚ).
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Orleans

Post autor: palladinus »

tomb pisze:
palladinus pisze: Różnica jest zasadnicza - wykorzystanie wyciąganych z talii/worka zasobów.
Ale to różnorakie wykorzystanie nie jest związane z losowaniem z worka. Orleans to jest poolbuilding, a że z otrzymanej puli losuje się na ślepo i żetony są wielozadaniowe jest osobną kwestią.
Rzeczywiście nie można się nie zgodzić, że nie jest to innowacyjność per se, ale raczej rozwinięcie znanej wcześniej mechaniki.
Ale jak na razie bag building wyróżnia się mechanicznie od deck-builderów choćby właśnie tym, że ci workerzy są wtórnie wykorzystywani na różne sposoby/różne akcje. Nie ma między nimi takiej zależności jak we wspomnianym SR, więc poniekąd jest to związane z losowaniem z worka.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4130
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Orleans

Post autor: tomb »

palladinus pisze: Rzeczywiście nie można się nie zgodzić, że nie jest to innowacyjność per se, ale raczej rozwinięcie znanej wcześniej mechaniki.
Ale jak na razie bag building wyróżnia się mechanicznie od deck-builderów choćby właśnie tym, że ci workerzy są wtórnie wykorzystywani na różne sposoby/różne akcje. Nie ma między nimi takiej zależności jak we wspomnianym SR, więc poniekąd jest to związane z losowaniem z worka.
SR nie jest najlepszym przykładem, ale już odpowiedni zestaw kart wielorakiego zastosowania w Dominionie jest całkiem dobrym odniesieniem.
Worek jest tylko narzędziem, moim zdaniem nie można go uznać za mechanikę. W przeciwnym razie Ginet do nowinek może dopisać cup-building znany z RollftG.

PS Oczywiście powyższe nie ma znaczenia dla oceny jakości samego Orleans i mechanik tam zastosowanych.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Orleans

Post autor: palladinus »

tomb pisze:
palladinus pisze: Rzeczywiście nie można się nie zgodzić, że nie jest to innowacyjność per se, ale raczej rozwinięcie znanej wcześniej mechaniki.
Ale jak na razie bag building wyróżnia się mechanicznie od deck-builderów choćby właśnie tym, że ci workerzy są wtórnie wykorzystywani na różne sposoby/różne akcje. Nie ma między nimi takiej zależności jak we wspomnianym SR, więc poniekąd jest to związane z losowaniem z worka.
SR nie jest najlepszym przykładem, ale już odpowiedni zestaw kart wielorakiego zastosowania w Dominionie jest całkiem dobrym odniesieniem.
Worek jest tylko narzędziem, moim zdaniem nie można go uznać za mechanikę. W przeciwnym razie Ginet do nowinek może dopisać cup-building znany z RollftG.
Rzeczywiście początkowo źle zrozumiałem Wasze votum separatum, choć jednak osobiście uważam, że można uznać bag building za mechanikę. Jeśli dobrze rozumiem Waszą argumentację, to mówicie: "po co na kwadrat mówić kwadrat skoro jest prostokątem".
Śledzić Dominion zakończyłem po drugim dodatku, więc nie doszedłem do wielorakiego zastosowania kart.
Między deck- a bag-buildingiem jest oczywiście sporo podobieństw i rzeczywiście ciężko uznać to za ogromną innowację.
ODPOWIEDZ