Orleans (Reiner Stockhausen)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Tycjan
Posty: 3200
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 44 times
Been thanked: 32 times
Kontakt:

Re: Orleans

Post autor: Tycjan »

Jeżeli jesteście zainteresowani polskimi instrukcjami do dodatków "Inwazja" i "Handel i Intryga", a nie wątpię, że tak, to zapraszam do lektury :)
Link: http://wspieramto.znadplanszy.pl/2017/0 ... -medialny/

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Awatar użytkownika
Ginet
Administrator
Posty: 222
Rejestracja: 02 cze 2012, 00:20
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Orleans

Post autor: Ginet »

tomb pisze: Worek jest tylko narzędziem, moim zdaniem nie można go uznać za mechanikę. W przeciwnym razie Ginet do nowinek może dopisać cup-building znany z RollftG.
O, o tym nie pomyślałem :D

A tak na poważnie to nie tak, że nie widzę, że "mechanika" bag buildingu jest pochodną d-b. Sposób zastosowania jej w Orlean jednak tak się różni od klasycznych d-b w które ja grałem, że uznałem to za odrębną mechanikę.

Po pierwsze to, o czym była mowa, że żetony służą za elementy cząstkowe do aktywowania różnych akcji, a nie są akcjami samymi w sobie, a po drugie, że w Orlean w każdej rundzie mamy dostępne wszystkie żetony, które posiadamy podczas gdy w d-b karty wracają na rękę dopiero po zaistnieniu jakiejś okoliczności, jak wyczerpanie się stosu do dobierania (Dominion, Dolina kupców, Wiertła skały minerały) albo po zagraniu konkretnej akcji (Concordia).
Czy to wystarcza, żeby mówić o nowej mechanice? Moim zdaniem tak.
Może za mało grałem w deck buildingi ;)
Polecam:
GAMESFANATIC - Największy serwis o grach planszowych i karcianych
NEWS GAMESFANATIC - Najnowsze wieści z planszówkowego świata
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4130
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Orleans

Post autor: tomb »

Ginet pisze: Po pierwsze to, o czym była mowa, że żetony służą za elementy cząstkowe do aktywowania różnych akcji, a nie są akcjami samymi w sobie, a po drugie, że w Orlean w każdej rundzie mamy dostępne wszystkie żetony, które posiadamy podczas gdy w d-b karty wracają na rękę dopiero po zaistnieniu jakiejś okoliczności, jak wyczerpanie się stosu do dobierania (Dominion, Dolina kupców, Wiertła skały minerały) albo po zagraniu konkretnej akcji (Concordia).
Czy to wystarcza, żeby mówić o nowej mechanice? Moim zdaniem tak.
Być może masz rację, Orleans wydaje się tu być zupełnie oryginalny (ja czegoś takiego wcześniej nie widziałem), ale to tylko i aż wariacja na temat temat poolbuildingu tzn. zapewne jest to nowe spojrzenie na tę mechanikę, ale samo nie jest żadną nową mechaniką.

Mówisz, że w Orleans mamy do czynienia z nowymi sposobami dostępności i użycia elementów naszego rozbudowywanego zbioru (tu:puli żetonów). W RollftG powiększamy pulę kości dzięki grupowaniu kości już posiadanych, a ich używanie zależy nie tylko od wyniku rzutu, ale też od tego, które kości wybierzemy do użycia przy wkładaniu ich do kubka. Inna gra, która jest nowatorskim spojrzeniem na stary mechanizm jest Lewis i Clark, gdzie wszystkie karty mamy od razu dostępne na ręce, każdą z nich możemy użyć na dwa sposoby, a dopiero po skorzystaniu z całej ręki, każda z kart na powrót staje się dostępna do użycia.


Do wrażliwych odbiorców: To nie jest krytyka Orleans! To nie jest krytyka Orleans!
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Orleans

Post autor: detrytusek »

tomb pisze: ale to tylko i aż wariacja na temat temat poolbuildingu tzn. zapewne jest to nowe spojrzenie na tę mechanikę, ale samo nie jest żadną nową mechaniką.

..........

Do wrażliwych odbiorców: To nie jest krytyka Orleans! To nie jest krytyka Orleans!
+1
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
Marx
Posty: 2420
Rejestracja: 24 sty 2016, 10:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: Orleans

Post autor: Marx »

Tycjan pisze:Jeżeli jesteście zainteresowani polskimi instrukcjami do dodatków "Inwazja" i "Handel i Intryga", a nie wątpię, że tak, to zapraszam do lektury :)
Link: http://wspieramto.znadplanszy.pl/2017/0 ... -medialny/
Kurcze, a jakiś przeciek odnośnie cen? :-) Dziękuję również za instrukcje.
Waiting is the hardest part.

Z nimi przychodzi mi się pożegnać
Awatar użytkownika
konrad.rymczak
Posty: 998
Rejestracja: 26 cze 2016, 14:09
Has thanked: 173 times
Been thanked: 48 times

Re: Orleans

Post autor: konrad.rymczak »

167 PLN - EB

Wysłane z mojego E6853 przy użyciu Tapatalka
Kupię: Eclipse 2nd - Galactic Counselor
Awatar użytkownika
flowerus
Posty: 490
Rejestracja: 06 lut 2010, 12:47
Lokalizacja: Olsztyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Orleans

Post autor: flowerus »

Rozumiem że to cena za 2 dodatki. A pojedynczo? Interesuje mnie Inwazja
There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't!
Rumcajs
Posty: 161
Rejestracja: 31 sie 2012, 09:24

Re: Orleans

Post autor: Rumcajs »

Czy grę podstawową można łączyć tylko z jednym dodatkiem (Handel lub Inwazja)? Czy też można dołożyć wszystkie elementy z Handlu plus wybrane elementy z jednego scenariusza z Intrygi?
Awatar użytkownika
konrad.rymczak
Posty: 998
Rejestracja: 26 cze 2016, 14:09
Has thanked: 173 times
Been thanked: 48 times

Re: Orleans

Post autor: konrad.rymczak »

flowerus pisze:Rozumiem że to cena za 2 dodatki. A pojedynczo? Interesuje mnie Inwazja
https://wspieram.to/orleandodatki ;)
Kupię: Eclipse 2nd - Galactic Counselor
Awatar użytkownika
Marx
Posty: 2420
Rejestracja: 24 sty 2016, 10:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: Orleans

Post autor: Marx »

Mistrz :-)
Waiting is the hardest part.

Z nimi przychodzi mi się pożegnać
Awatar użytkownika
Sebs
Posty: 179
Rejestracja: 07 wrz 2012, 22:36
Lokalizacja: Mielec
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Orleans

Post autor: Sebs »

Pytanie. Jak bardzo ta gra zyskuje z dodatkami? Bo z tego co widze to sama podstawka ma tyle samo zwolennikow co przeciwnikow.

Wysłane z mojego GT-I9195 przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
veljarek
Posty: 1186
Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 5 times
Been thanked: 22 times

Re: Orleans

Post autor: veljarek »

Sebs pisze:Pytanie. Jak bardzo ta gra zyskuje z dodatkami? Bo z tego co widze to sama podstawka ma tyle samo zwolennikow co przeciwnikow.
Dodam tylko pytanie czy dodatki naprawiają strategię "wygrywajaca" na ktora powolują się niektorzy?
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
Awatar użytkownika
ariser
Posty: 1137
Rejestracja: 16 lut 2016, 19:29
Lokalizacja: Cieszyn
Has thanked: 63 times
Been thanked: 49 times

Re: Orleans

Post autor: ariser »

Może by naprawiły, gdyby było co naprawiać.
"W grze doszło do momentu niedociągnięcia, który jest spowodowany wielkością gry i jej nieidealnością."
vegathedog, 2019
Kupię / Sprzedam
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: Orleans

Post autor: warlock »

ariser pisze:Może by naprawiły, gdyby było co naprawiać.
Jesteście w stanie wygrywać nie stawiając faktorii i olewając tor rozwoju? Bo zarzut wielu graczy dotyczy właśnie tego, że gra "zmusza" do mocno ukierunkowanego rozwoju ;).
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4039
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 23 times

Re: Orleans

Post autor: AkitaInu »

warlock pisze:
ariser pisze:Może by naprawiły, gdyby było co naprawiać.
Jesteście w stanie wygrywać nie stawiając faktorii i olewając tor rozwoju? Bo zarzut wielu graczy dotyczy właśnie tego, że gra "zmusza" do mocno ukierunkowanego rozwoju ;).
Bez żadnego problemu, moja żona zawsze idzie w tor rozwoju ale reszta nie tak bardzo ;) Nie widzę problemu. Co do faktorii (czyli kół zębatych jak mniemam bo nie mam polskiej wersji) - owszem, wydaje się być oczywistą taktyką. Kilka warto mieć, a nawet trzeba. Ale niekoniecznie trzeba w to iść jakoś mega. Po tych kilku kołach zębatych można się spokojnie skupić na czymś innym.

Btw - najcześciej u mnie żona wygrywa jak idzie w mnichów i kupuje budynek który z mnichów robi jokerów :) To jest dopiero wygrywajaca strategia :P
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: Orleans

Post autor: warlock »

Faktorii = domków ;). Zastanawiam się po prostu, czy da radę wygrać olewając te dwa obszary gry. ;) Miałem to przetestować już dawno, ale nie było okazji zagrać w Olreans :)

Żeby nie było - uważam, że to znakomita gra ;).
Awatar użytkownika
konrad.rymczak
Posty: 998
Rejestracja: 26 cze 2016, 14:09
Has thanked: 173 times
Been thanked: 48 times

Re: Orleans

Post autor: konrad.rymczak »

warlock pisze:Faktorii = domków ;). Zastanawiam się po prostu, czy da radę wygrać olewając te dwa obszary gry. ;)
Jakby się dało wygrać olewając pewne elementy to wtedy można by mówić o strategii wygrywającej ;) Gra wymusza pilnowanie przeciwnika.
Kupię: Eclipse 2nd - Galactic Counselor
Tuminure
Posty: 556
Rejestracja: 08 mar 2013, 12:07
Lokalizacja: Milewo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 47 times

Re: Orleans

Post autor: Tuminure »

warlock pisze:
ariser pisze:Może by naprawiły, gdyby było co naprawiać.
Jesteście w stanie wygrywać nie stawiając faktorii i olewając tor rozwoju? Bo zarzut wielu graczy dotyczy właśnie tego, że gra "zmusza" do mocno ukierunkowanego rozwoju ;).
Skąd pomysł, że takie coś powinno być możliwe w podstawowej grze?

Dróg do zwycięstwa jest wiele. Ale jeżeli pozwolisz, żeby jeden z przeciwników stawiał faktorie na dowolnych miejscach, zbierał wszystkich obywateli i zwiększał swoją pozycje na torze rozwoju, to nie wiem dlaczego miałbyś z nim wygrać. Faktorie i tor rozwoju to coś o co gracze rywalizują w tej grze.

Dodatkowo olewając faktorie, olewasz połowę zalet wynikających z chodzenia po mapie, co czyni kolejne akcje nieefektywnymi i nie wartymi używania podczas prób takiej rozgrywki.
Awatar użytkownika
ariser
Posty: 1137
Rejestracja: 16 lut 2016, 19:29
Lokalizacja: Cieszyn
Has thanked: 63 times
Been thanked: 49 times

Re: Orleans

Post autor: ariser »

Nie można całkiem odpuścić faktorii, jak przeciwnik wyraźnie się na tym skupia (szczególnie w grze 2 os.). Analogicznie, jak w GWT nie można "krowiarzowi" dać wszystkich najlepszych krasulek. Moim zdaniem to nie czyni z tego strategii wygrywającej. To jednak nie jest pasjans i trzeba nieco reagować na poczynania przeciwnika, ale spokojnie można inaczej punktować i wygrywać. W grach 4 i 5 os. jest w ogóle za ciasno i wygranie "na faktorie" jest bardzo trudne.
"W grze doszło do momentu niedociągnięcia, który jest spowodowany wielkością gry i jej nieidealnością."
vegathedog, 2019
Kupię / Sprzedam
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Orleans

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

To tak jakby ktoś powiedział że szachy mają strategię wygrywającą bo trzeba używać wszystkich figur a ja chciałbym zagrać bez konia i wieży by wygrać z Kasparowem.
Albo że gra zmusza mnie do korzystania z figur bo samymi pionami nie da się wygrać partii (oczywiście na rozsądnym poziomie).
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: Orleans

Post autor: warlock »

Są tytuły, w których robienie pewnych ruchów jest wkomponowane w design. W Agricoli TRZEBA powiększyć rodzinę, w Orleans najwidoczniej trzeba walczyć o dobry mnożnik - w tym nie ma nic złego ;). Ja się po prostu zastanawiam, czy da się wygrać, odpuszczając ten "rdzeń". Bo w grze jest dużo "rozpraszaczy uwagi", ale zastanawiam się, czy ten ogrom opcji nie jest trochę iluzją wyboru ;).
Awatar użytkownika
veljarek
Posty: 1186
Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 5 times
Been thanked: 22 times

Re: Orleans

Post autor: veljarek »

Znowu powróciła zbędna dyskusja czy to strategia wygrywając czy nie.
Pytanie jest inne: czy dodatki wprowadzają "nowe" strategie wygrywajace?
Nie pytam o podstawkę tylko o dodatki teraz
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
Awatar użytkownika
ariser
Posty: 1137
Rejestracja: 16 lut 2016, 19:29
Lokalizacja: Cieszyn
Has thanked: 63 times
Been thanked: 49 times

Re: Orleans

Post autor: ariser »

Przecież sam wsadzasz kij w mrowisko pisząc o strategii wygrywającej i potem się dziwisz dyskusji. :| Ja tylko po pobieżnym czytaniu instrukcji mogę powiedzieć, że będzie większe nastawienie na zbieranie materiałów - do kart rozkazów i promujących ich nowych budynków. Z drugiej strony rozkazy będą wymuszać także chodzenie po mapie.
@warlock
Z mojego (niewielkiego - 10 partii) doświadczenia z grą wynika, że faktycznie całkiem odpuścić nie można. Szkoda, że nie notuję wyników partii, ale niejednokrotnie głównym źródłem punktów są materiały. Może my tacy słabi jesteśmy. :)
"W grze doszło do momentu niedociągnięcia, który jest spowodowany wielkością gry i jej nieidealnością."
vegathedog, 2019
Kupię / Sprzedam
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3186
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Orleans

Post autor: Yavi »

warlock pisze:Są tytuły, w których robienie pewnych ruchów jest wkomponowane w design. W Agricoli TRZEBA powiększyć rodzinę, w Orleans najwidoczniej trzeba walczyć o dobry mnożnik - w tym nie ma nic złego ;). Ja się po prostu zastanawiam, czy da się wygrać, odpuszczając ten "rdzeń". Bo w grze jest dużo "rozpraszaczy uwagi", ale zastanawiam się, czy ten ogrom opcji nie jest trochę iluzją wyboru ;).
Całkowicie odpuszczając raczej nie da się wygrać. Chociaż to trochę tak, jakby w Wysokim napięciu odpuścić budowanie elektrowni ;)
Można odpuścić budowanie domków (do nadrobienia ludźmi), jednak toru z mnożnikiem całkiem zignorować się nie da. Co zresztą i tak nie jest trudne, bo szarzy pomocnicy się i tak przydają.

Swoją drogą ostatnio wszędzie z uwielbieniem widzę hasło "strategia wygrywająca", które do tej pory dla mnie oznaczało strategię, której obranie daje pewne zwycięstwo. Wydaje mi się, że tutaj bardziej chodzi o opłacalną strategię, która zwiększa szanse na wygraną, ale przecież jej nie gwarantuje, jeśli przeciwnicy ogarniają co się dzieje.
Awatar użytkownika
baldar
Posty: 578
Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Orleans

Post autor: baldar »

konrad.rymczak pisze:167 PLN - EB

Wysłane z mojego E6853 przy użyciu Tapatalka
Ceny podamy lada chwila , ta cena którą podałeś jest z projektu roboczego, cena będzie trochę wyższa
Ale będzie warto ;))
Już jutro szczegóły
ODPOWIEDZ