Zrób to sam cz. 2

Własnoręczne działania twórcze: upiększanie, inserty, malowanie figurek, tworzenie prototypów, stoły do planszówek itp.
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: playerator »

schizofretka pisze: Czego szukać?
Pianka PVC - przykład.

Kupując w necie, trzeba dopytać. Ludzie mylą piankę i spienionye PVC (lekka, ale sztywna płyta).

Ew. mikroguma, ale jest bardziej porowata.
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
schizofretka
Posty: 4360
Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: schizofretka »

No właśnie gąbki rastrowe marnują w cholerę miejsca, bo mają grube warstwy gąbki. Dobre do delikatnych figurek, do planszówkowych overkill.
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4125
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 310 times
Been thanked: 343 times

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: tomb »

Jak się nazywa ten materiał, z którego ludzie wykonują organizatory (wypraski) do pudełek? Pianka modelarska?

Czy ktoś umie wskazać sklep w Poznaniu, w którym coś takiego dostanę?
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: kwiatosz »

Płyta kartonowo-piankowa, foamboard.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
gafik
Posty: 3644
Rejestracja: 25 lip 2011, 14:59
Lokalizacja: pole, łyse pole... ale mam już plan!
Has thanked: 55 times
Been thanked: 118 times

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: gafik »

kwiatosz pisze:Mepel sprzedaje gąbki podzielone na prostopadłościany, które łatwo z grubsza podziurawić na wielkość figurek http://mepel.pl/gabka-pick-pluck-samodz ... 500x250x20 - nie testowałem osobiście, ale może w tym kierunku? Nie wiem jak to się ma do kosztów pianek do bitewniaków.
Gdzie można kupić blok z takiej gąbki o rozmiarach - sześcian o krawędzi 0,5 m ?
Awatar użytkownika
malekith_86
Posty: 791
Rejestracja: 11 kwie 2016, 14:25
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: malekith_86 »

tomb pisze:Jak się nazywa ten materiał, z którego ludzie wykonują organizatory (wypraski) do pudełek? Pianka modelarska?

Czy ktoś umie wskazać sklep w Poznaniu, w którym coś takiego dostanę?

ja kupowałem tutaj
http://www.lmart.com.pl/kontakt.php

dokładnie to brałem w sklepie na krakowskiej ale wszystkie 3 są dość blisko siebie
ja tam brałem wszystko
płyty piankowe, maty samoregenerujące, skalpele, kleje itp
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: donmakaron »

tomb pisze:Jak się nazywa ten materiał, z którego ludzie wykonują organizatory (wypraski) do pudełek? Pianka modelarska
Czasami mówią na to "kapa".
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 373 times
Been thanked: 94 times

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: farmer »

Heh... kopę lat, chciałoby się rzec...

Dawno, dawno temu, zorganizowałem zamówienie na bloczki drewniane do gier wojennych.

Na końcu wątku, jeden z kolegów zachęcił do podzielenia się sposobami wykorzystania bloczków..
virco pisze:no dobra a teraz podzielcie sie pomyslami i moze materialami do wykozystania tych bloczkow :P
Po niewczasie, stwierdziłem, że faktycznie się podzielę/pochwalę, co mi z tych bloczków wyszło.


JULIUS CAESAR Columbia Games
KONFLIKT: Rzymska Wojna Domowa Cezar vs Pompejusz 49-45 pne
PROJEKT: Najmniej pracowita z moich lokalizacji - a to z uwagi na fakt, iż wyjątkowo, nie robiłem własnych grafik na bloczki (oryginalne, mimo, że bez postury wojownika, wydały mi się całkiem klimatyczne).
MAPA - nieobrabiana grafika oryginału,
KARTY - jako awers wykorzystałem grafikę custom'ową, znalezioną na BGG, jako rewers grafikę z netu,
BLOCZKI - nieobrabiana grafika oryginału,
Obrazek


PAX BALTICA GMT
KONFLIKT: Wielka Wojna Północna, 1700-1721r
PROJEKT: Z tą grą wyszło trochę dziwnie.
Miałem ją już gotową (zrobiona mapa, oklejone bloczki) plus 2 partie szkoleniowe za pasem, kiedy... znalazłem dobrą ofertę promocyjną na oryginał w którymś ze sklepów, z której to oferty skorzystałem - stwierdziłem, że w tej cenie dostać kolorowe, oryginalne bloczki to fajna sprawa, zaś bloczki do samoróbek lepiej wykorzystam na inny projekt. Tak więc samoróbkę ostatecznie rozbroiłem (chce ktoś mapę?) a zostałem z oryginałem.
Jak jednak na mnie przystało, grafiki na bloczkach mam własne.
MAPA - oryginał,
KARTY - n/d
BLOCZKI - grafika własna (postury żołnierzy głównie z serii Total War).
Obrazek


QUEBEC 1759 Columbia Games
KONFLIKT: Kampania w Quebec'u, część Wojny Siedmioletniej 1756-1763r
PROJEKT: Niewielka i niemłoda już gra. Póki co jeszcze ją mam, aczkolwiek ostatecznie raczej ją "rozbiorę" na potrzeby innych projektów.
MAPA - customowa, znaleziona na BGG,
KARTY - n/d
BLOCZKI - grafika własna (postury żołnierzy głównie z serii Total War).
Obrazek


SEKIGAHARA GMT
KONFLIKT: krótka wojna o szogunat, 1600r
PROJEKT: Kolejna "dziwna" historia, podobna do Pax Baltica.
Gra była już zrobiona, rozegrane pierwsze partie, kiedy... naszła mnie refleksja...
Gra skonsumowała duży zapas moich bloczków. Z uwagi na mechanikę gry, miałem poczucie pewnego marnotrastwa - po co wykorzystywać tu takie ładne, równiutkie bloczki, skoro równie dobrze mogłyby to być żetony (nie funkcjonuje tu mechanizm obracania bloczków).
Jednak żetony? Fu... rozsypujące się stosy, nie... tak być nie może.
I wtedy, przypomniało mi się, że kilka lat wstecz dostałem od kuzyna worek bloczków samoróbek, które wyglądają trochę jak cięte siekierą. Nie są takie złe, jednak mają podstawową wadę - są duże. A dokładniej, grube (głębokie) - co dyskwalifikowało ich wykorzystanie w każdej normalnej grze.
Ale do Sekigahary okazały się IDEALNE, gdyż umożliwiły (znany z oryginału) sposób stackowania bloczków - układając je jeden na drugim.
Ostatecznie więc, Sekigahara na bloczkach, będących przyczyną powstania tego postu, została rozebrana i zastąpiona bloczkami samoróbkami...
MAPA - lekko obrabiana grafika oryginału,
KARTY - ordynarny, czarnobiały wydruk grafik oryginału,
BLOCZKI - grafika własna.
Obrazek


BOBBY LEE Columbia Games
KONFLIKT: teatr wschodni (wojna w Virginii) Wojny Sesesyjnej 1861-1865 r.
PROJEKT: Prace trwają.
Najpewniej zmienię część zasad, zwłaszcza tych, dotyczących bitew (rezygnacja z osobnego rozgrywania bitew jako minigra w grze).
MAPA - nieobrabiana grafika oryginału,
KARTY - n/d
BLOCZKI - grafika własna (postury żołnierzy głównie z serii Total War).
Obrazek


LIBERTY - AMERICAN REVOLUTION Columbia Games
KONFLIKT: Amerykańska wojna o niepodległość 1775 - 1783 r.
PROJEKT: Prace trwają (póki co mam tylko mapę).
MAPA - nieobrabiana grafika oryginału,
KARTY - n/d
BLOCZKI - grafika własna (postury żołnierzy głównie z serii Total War).


No i projekt główny, będący podstawą zamówienia.
BESTIA ZNAD TYBRU farmer&farmer
KONFLIKT: Pierwsza Wojna Punicka 264-243 pne
PROJEKT: 100% mojego autorstwa, prace zacząłem 3,5 roku temu. Obecnie gra w fazie testów.
MAPA - wykonanie własne,
KARTY - wykonanie własne (grafiki widoczków z epoki zapożyczone z sieci),
BLOCZKI - grafika własna (postury żołnierzy głównie z serii Total War).
Obrazek
Obrazek

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2313
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 563 times
Been thanked: 898 times

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: Galatolol »

Też brałem udział w tym zamówieniu :) Bloczki wykorzystałem do zrobienia "figurek" dla trzech dodatkowych frakcji GoT (by móc grać w 9 osób) oraz pionków agentów w mojej totalnej samoróbce A Study in Emerald 1 ed.
globus20
Posty: 7
Rejestracja: 20 kwie 2017, 21:13

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: globus20 »

Witam

Szukając informacji o różnego rodzaju tokenach/znacznikach do gier wykonanych z pleksi z nadrukiem jakoś trafiłem na waszą stronkę.
Widzę że jest tu sporo osób mającą wiedzę na temat różnego rodzaju elementów do gier dlatego mam pare pytań i byłbym wdzięczny gdyby ktoś na poważnie na nie odpowiedział.
Prosze je potraktować serio jak głupie by one wam się nie wydały.
Z góry dziękuje :)

Jak już wspomniałem szukałem informacji/instrukcji jak samemu wykonać takie znaczniki z pleksi z nadrukiem i wychodzi na to że to jednak technologicznie troszkę kosztuje ale nie o to w tym pytaniu chodzi.

Czy ktoś jest w stanie przybliżyć mi jak wygląda proces przygotowania takowych żetonów znaczników i jaki sprzęt się do tego wykorzystuje?
Chodzi mi z grubsza o takie żetony jak w załączonym zdjęciu.
Obrazek

1) Jak się wykonuje takie żetony gładkie
2) Jak się na nie coś drukuje
3) Jak się wykonuje takie żetony ale grawerowane no i jak wtedy takie grawerowanie jest pomalowane?

Z góry dziękuje
Awatar użytkownika
Jiloo
Posty: 2420
Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 524 times
Been thanked: 455 times
Kontakt:

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: Jiloo »

Na produkcji plastiku się nie znam, ale mogę coś podpowiedzieć w kwestii malowania.
Zagłębienia najlepiej malować techniką odwróconego washa (reverse wash technique). W skrócie malujesz coś farbą która się łatwo zmywa - np. emalia na bazie benzyny lakowej (minerał spirits). Nadmiar farby łatwo czyści się z wierzchu, a w zagłębieniach zostaje. Metoda często wykorzystywana w modelarstwie - tu masz przykład http://majorwilliams.blogspot.com/2011/ ... d.html?m=1.

Tapnięte | keep-disco-evil
| keep-disco-evil |
mam | szukam | oddam
Awatar użytkownika
costi
Posty: 3416
Rejestracja: 09 lut 2005, 19:19
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: costi »

Najlepiej malować akrylową, wtedy ściera się ją po prostu ściereczką.
trochę człowieka i technika się gubi
Moja kolekcja
Awatar użytkownika
ravenone
Posty: 239
Rejestracja: 13 lip 2016, 21:29
Has thanked: 64 times
Been thanked: 35 times

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: ravenone »

Te żetony są wykonane z plexi. A do ich wycinania i grawerowania służy laser co2.
schizofretka
Posty: 4360
Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: schizofretka »

Czy są jakieś małe lasery co2, które się opłacają do użytku domowego? Korci mnie by dla odmiany podłubać coś fizycznie istniejącego - kupić drukarkę 3d i kilka narzędzi. Chyba wiek średni...


Stukał Lucjan Szołajski
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1643
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 356 times
Kontakt:

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: Sir_Yaro »

Za jakieś 1k możesz kupić laser 5.5w. Jest on wstanie ciąć większość materiałów i grewerować niektóre metale.
Nie musisz kupować co2 który kosztuje przynajmniej 5-6x więcej do domowej zabawy.
Ja mam 3W ploter o powierzchni cięcia jakieś 20x30 i uważam to za jeden z lepszych zakupów jakie poczyniłem w zeszłym roku.
Ostatnio zmieniony 22 kwie 2017, 10:33 przez Sir_Yaro, łącznie zmieniany 1 raz.
globus20
Posty: 7
Rejestracja: 20 kwie 2017, 21:13

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: globus20 »

Sir_Yaro pisze:Za jakieś 1k możesz kupić laser 5.5w. Jest on wstanie ciąć większość materiałów i grewerować niektóre metale.
Nie musisz kupować co2 który kosztuje przynajmniej 5-6x więcej do domowej zabawy.
Ja mam 3W ploter o powierzchni cięcia jakieś 20x30 i uważam to za jeden z lepszych zakupów jakie poczyniłem w tym roku.
Hej.
Sam jestem bardzo zainteresowany tym tematem.
Możesz napisać więcej a w sumie wszytsko co wiesz i co się z tym tematem wiąże :)
Jak nie tu to na pw z miłą chęcią poczytam :)
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1643
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 356 times
Kontakt:

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: Sir_Yaro »

Sorki, ale nie trawię takich pytań :) - nigdy nie wiem co na nie odpowiedzieć.
Zadaj proszę konkretne pytania to odpowiem Ci/Wam na nie z przyjemnością.
globus20
Posty: 7
Rejestracja: 20 kwie 2017, 21:13

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: globus20 »

Sir_Yaro pisze:Sorki, ale nie trawię takich pytań :) - nigdy nie wiem co na nie odpowiedzieć.
Zadaj proszę konkretne pytania to odpowiem Ci/Wam na nie z przyjemnością.
Bo takie pytania zadają ludzie którzy chcą się czegoś dowiedzieć ale nie wiedzą gdzie zacząć :P

Ok no to spróbujmy.
Jaki masz sprzęt. Nazwa model.
Ile kosztuje zakupienie takiego sprzętu.
Jaka jest jego specyfikacja?
Czy są elementy które trzeba często wymieniać i ile one kosztują?
Czy możesz zaprezentować coś co stworzyłeś na tym sprzęcie?
Jaki jest koszt eksploatacji takiego sprzętu.
Jak wygląda proces projektowania elementu?
Jakiego oprogramowania się do tego używa?

Na razie tyle przychodzi mi do głowy :)
Reszta pewnie przyjdzie z czasem :)

Dzięki za pomoc :)
Awatar użytkownika
woytas
Posty: 754
Rejestracja: 03 lis 2013, 16:11
Has thanked: 171 times
Been thanked: 139 times

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: woytas »

Podpinam się pod pytania globus20. Też się chętnie czegoś dowiem.
schizofretka
Posty: 4360
Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Zrób to sam cz. 2

Post autor: schizofretka »

Cieszę się, że miałem dobrego nosa z pytaniem :)

Moje główne pytanie chyba to na co uważać podczas zakupu, by sie nie naciąć - tandeta, koszty ukryte, adekwatność do naszych zastosowań.

Drugie, to co daje radę takie 5.5w ciąć, i do jakiej grubości;

Trzecie to ewentualna precyzja grawerowania.

Czwarte to czy da się robić elementy 3d a'la cnc/płaskorzeźby (zakładając głebokośc odpowiednio płytką).

Podpinam się również do pytania o model, bo najtańszy ploter na A to jakiś chałupniczy wyrób za 1.8k.

Stukał Lucjan Szołajski
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1643
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 356 times
Kontakt:

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: Sir_Yaro »

Jaki masz sprzęt. Nazwa model.
AS-4 2.8W. dokładnie TAKI
Ile kosztuje zakupienie takiego sprzętu.
Przeważnie od 500zł do 2500zł, a potem jeszcze mozna duuużo dodawać i wciąż może być za mało :P . Wszystko zależy od mocy lasera i powierzchni na jakiej może ciąć.
Parę przykładów:
http://allegro.pl/grawerka-laserowa-250 ... 71730.html
http://allegro.pl/amatorski-ploter-lase ... 30729.html
http://allegro.pl/amatorski-ploter-lase ... 56995.html
http://allegro.pl/grawerka-laserowa-fre ... 57375.html
http://allegro.pl/grawer-ploter-laserow ... 01390.html
Jaka jest jego specyfikacja?
Tego mojego ?
W całości z metalu, powierzchnia cięcia 300*230mm, wysokość "nieograniczona" bo ogniskową mam regulowana, a nie stałą, moc lasera: 2.8 w
wymiary urządzenia: 46 cm * 38 cm * 11 cm, waga: 4 KG
Czy są elementy które trzeba często wymieniać i ile one kosztują?
Pomijając sytuacje kiedy "coś" się zepsuje to często nic się nie wymienia. laser się zużywa co jakieś parę tysięcy godzin. W zależności od sprzedawcy podają wartości od 5000 do 40000h. A więc do domowej zabawy - kosmos.

Czy możesz zaprezentować coś co stworzyłeś na tym sprzęcie?
Pod ręką mam niewiele, głownie inserty:
Clash of Cultures, planszetki
https://www.youtube.com/watch?v=izYZl-Tcdy8
Obrazek Obrazek

Concordia:
Obrazek

Robinson:
Obrazek Obrazek

Kawerna:
Obrazek Obrazek

żetony do Stockpile:
Obrazek
Jaki jest koszt eksploatacji takiego sprzętu.
Powiedziałbym, że bliski zera. Prądu to ciągnie tak mało, że nie ma sobie co tym głowy zawracać. OCZYWIŚCIE nie mówię tutaj o 40W+ laserach CO2!
Jak wygląda proces projektowania elementu?
Jakiego oprogramowania się do tego używa?
Na początku włączałem sobie LibreCad zapisywałem rysunek w *.dfx, a potem konwertowałem go do pliku *.nc przy uzyciu dfx2gcode. Działo to zupełnie spoko ale wymagało sporo uwagi i myślenia jak kształt 2D będzie funkcjonował w przestrzeni 3D. Wycinanie otworów i wpustów na element z innej płaszczyzny było szczególnie bolesne. Nie raz i nie dwa zdarzyło się, że coś sobie w głowie obróciłem nie tak jak trzeba i musiałem potem poprawiać. :D
Aktualnie ułatwiłem sobie projektowanie 10x używając SketchUp 2015, potem przy użyciu pluginu spłaszczam wszystkie kształty i zapisuję jako DFX który konwertuję do pliku NC. Choć cały proces jest trochę dłuższy to fakt, że tworzy się w prostym programie 3D, wszystko zawsze pasuje i o pomyłki jest trudno, rekompensuje to wielokrotnie.

Obrazek Obrazek
Cieszę się, że miałem dobrego nosa z pytaniem :)
Tak na marginesie to Ci powiem, że przez parę miesięcy, ze względu na nick na forum myślałem, że jesteś kobietą :D
Moje główne pytanie chyba to na co uważać podczas zakupu, by sie nie naciąć - tandeta, koszty ukryte, adekwatność do naszych zastosowań.
Żaden ze mnie znawca ale wydaje mi się, że warto kupować lasery matalowe, a nie ze sklejki bo mają większą sztywność. Ale jeśli cena to zrekompensuje to bym się strasznie na tym nie skupiał.
Pilnowałbym aby soft lasera czytał jakies popularne formaty jak dxf czy nc.
Jesli ma plugin do inkscape'a, cada czy nawet corela to już w ogóle super.
Zwracał bym uwagę na obszar roboczy. Łatwo tanio kupić laserki które maja obszar pracy 10x10 czy 15x15. Odpowiedź czy są przydatne pozostawiam otwartą.
Moc lasera nie mniejsza niż te 2.5-3W. Dziś jeśli miałbym kupować raz jeszcze kupił bym coś z przedziału 5-10W. Pamiętać należy, że ceny za większe lasery szybko rosną.
Zakładając, że nie kupisz jakieś oszukanego lasera to uważać chyba trzeba tylko przy zakupie z chin na cło i vat. W Polsce nie wiem czy da się na coś specjalnie naciąć - jak będzie cos nie tak to masz 14 dni na odesłanie.
Drugie, to co daje radę takie 5.5w ciąć, i do jakiej grubości;
Zaznaczam, że nie mam 5W tylko 2.8W w szczycie. Jestem w stanie ciąć 2mm sklejkę, z trudem 3mm. Regularnie tnę tekturę introligatorską 1.5 i 2mm. Oraz kapę (płyta kartonowo piankowa) 3 i 5mm. O kartkach i naklejkach chyba nie muszę wspominać.
Musisz jednak pamiętać, że cięcie w tych twardszych i grubszych materiałach wymaga kilku powtórzeń albo wolnego przesuwania lasera. Widać bardzo wyraźnie różnicę w łatwości cięcia materiałów białych i czarnych (czarne znaaacznie łatwiej).
Trzecie to ewentualna precyzja grawerowania.
Nigdy nic nie grawerowałem. Tylko ciąłem. Przymierzam się do wygrawegowania kości K6. Ciekawy jestem jak to wyjdzie.
Natomiast jeśli pytasz czy coś bywa nierówne to nie. Zdarzało mi się wycinać coś przez 10x powtórzenie kształtu - trwało w cholerę długo ale 10 powtórzenie było dokładnie takie samo jak pierwsze i wszystkie kolejne.
Czwarte to czy da się robić elementy 3d a'la cnc/płaskorzeźby (zakładając głebokośc odpowiednio płytką).
Myślę, że jakis plastikach my się dało. O ile wiem o co Ci chodzi. :D Nie próbowałem. Musisz wytłumaczyć.
Podpinam się również do pytania o model, bo najtańszy ploter na A to jakiś chałupniczy wyrób za 1.8k.
Niestety to nie jest tania zabawka. Ja kupiłem okazyjnie używany. Ale teraz chętnie bym dorzucił tysiaka aby kupic lepszy, np taki:
http://www.ebay.com/itm/10W-AS-5-USB-De ... 1958960869

Miałem w domu pożyczoną drukarkę 3D i uważam, że laser jest DLA MNIE o niebo bardziej użyteczny. Drukowanie 3D jest wciąż drogie, WOLNE i brzydkie. Właściciel tej drukary tłumaczył, że jest mega ciężko w łatwy, szybki i wygodny sposób pozbyć się widocznych warstw plastiku. Moze w drukarkach za 10k to nie występuje... :D
schizofretka
Posty: 4360
Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: schizofretka »

Ok, zaczyna mi się rozjaśniać.

Jak z cięciem akrylu - wygląda na to, źe przezroczyste powierzchnie wymagają szczególnie wysokiej mocy - nie wiem, czy nawet ten 10W daje radę?

A powierzchni fototrawionych wykorzystywanych w modelarstwie, czyli cienkiej blachy z brązu(?) ?

Czy laser 'wie' jak głęboko tnie i/lub rozpoznaje, że to już? Jak dobierasz moc, prędkość i/lub liczbę przebiegów?

Pytanie o rzeźbienie to pytanie właśnie o sposób i precyzję kontroli głębokości cięcia; czy tego typu urządzenia z przystepnej półki nadają się jedynie do cięcia, znaczenia, ewentualnie wykonywania żetonów o dwóch płaszczyznach(?), czy coś bardziej '3d' też da radę.

Jak z odprowadzaniem ciepła, ryzykiem pożaru? Wymaga nadzoru, czy mogę włączyć i wyjść lub pójść spać?

Jak z powtarzalnością cięcia/grawerowania kilku takich samych elementów? Jakieś własnej roboty 'narożniki'?

Czy miewają tryby (lub w ogóle ma to sens) ręczne/częściowo ręczne, jak ręczna frezarka?

Czy nie brakuje Ci powierzchni w związku z tym, że pudełka są często 30x30cm, czy te kilka elementów taniej wychodzi dociąć ręcznie?

Jak wygląda dostępność plików wejściowych - czy ludzie dzielą się np. projektami wyprasek/żetonów na bgg?

A co do nicka, to póki nie otrzymuję propozycji matrymonialnych, to mi specjalnie nie przeszkadza ;) Biorąc pod uwagę, że pomyłki w druga stronę widzę często, przyzwyczaiłem się, że ludzie w necie często nie rejestrują rodzaju, w którym się pisze. Moźe czas tylko awatara zmienić z powrotem, ten się już trochę zdezaktualizował...


Stukał Lucjan Szołajski
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1643
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 356 times
Kontakt:

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: Sir_Yaro »

Jak z cięciem akrylu - wygląda na to, źe przezroczyste powierzchnie wymagają szczególnie wysokiej mocy - nie wiem, czy nawet ten 10W daje radę?
Możliwe że dało by sie coś wygrawerować malując powierzchnię na czarno, a potem ścierając pozostałość. Ale na cięcie nie ma opcji przy takiej małej mocy.
A powierzchni fototrawionych wykorzystywanych w modelarstwie, czyli cienkiej blachy z brązu(?) ?
Nie potrafię powiedzieć. Głosował bym na nie ale to jest zgadywanie. Oczywiście chodzi o te lasery 2-5W.
Czy laser 'wie' jak głęboko tnie i/lub rozpoznaje, że to już? Jak dobierasz moc, prędkość i/lub liczbę przebiegów?
Nie ma pojęcia. To jest głupie urządzenie. :) W ww 3 parametry ustawiam wpisując je w odpowiednie pola.
Na logikę jak gdzieś wypalisz cos 3x a obok wypalisz 6x to jedno będzie głębsze od drugiego.
Pytanie o rzeźbienie to pytanie właśnie o sposób i precyzję kontroli głębokości cięcia; czy tego typu urządzenia z przystepnej półki nadają się jedynie do cięcia, znaczenia, ewentualnie wykonywania żetonów o dwóch płaszczyznach(?), czy coś bardziej '3d' też da radę.
Wg mnie da radę ale określenie parametrów zajmie trochę czasu i nie będzie wg mnie specjalnie dokładne.
Jak z odprowadzaniem ciepła, ryzykiem pożaru? Wymaga nadzoru, czy mogę włączyć i wyjść lub pójść spać?
To tylko parę wat. Radiator i wiatraczek daje spokojnie radę. Zostawiałem laser bez nadzoru dziesiątki razy :) W sumie to jest nawet wskazane bo śmierdzi :P A jak tnę kapę to nawet konieczne bo opary palonej pianki szczególnie zdrowe nie są.
Jak z powtarzalnością cięcia/grawerowania kilku takich samych elementów? Jakieś własnej roboty 'narożniki'?
100% powtarzalność OSOBNYCH elementów. Tzn ze jak wytniesz 1 gwiazdkę i nie ruszysz materiału i zaczniesz ciąć w tym samym miejscu drugą to nie będzie dokładnie w tym samym miejscu. Na rozruchu krok silnika jest chyba jakiś losowy. Natomiast jeśli wypalisz gwiazdkę w materiale obok to obie będą identyczne.
Czy miewają tryby (lub w ogóle ma to sens) ręczne/częściowo ręczne, jak ręczna frezarka?
mam tryb manualny ale używam go tylko do ustawienia pozycji początkowej. Do cięcia nie ma to sensu - laser tnie w głąb bez przerwy, a wiertło tylko jak je obniżysz

Elementy dłuższe niż Lmax tnę w programie na 2 części (z wpustami) i sklejam w 1 element - zero problemu.
Jak wygląda dostępność plików wejściowych - czy ludzie dzielą się np. projektami wyprasek/żetonów na bgg?
Bywają ale nie specjanie dużo - mało kto ma taki sprzęt. Znacznie łatwiej znaleźć pliki do Sketchup , a tego już 1-2 kroki do konwersji na plik do lasera.
Dodatkowo z gotowcami jest problem, że często nie pasują do wersji którą akurat się ma.
A co do nicka, to póki nie otrzymuję propozycji matrymonialnych, to mi specjalnie nie przeszkadza ;)
Nie kuś.
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: playerator »

Jak się uczyłeś obsługi i przygotowania plików? Są jakieś książki, poradniki w sieci po polsku?

I z ciekawości - czy zdarzyło się tak, że laser wycinał co innego niż się spodziewałeś?
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1643
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 356 times
Kontakt:

Re: Zrób to sam cz. 2

Post autor: Sir_Yaro »

playerator pisze:Jak się uczyłeś obsługi i przygotowania plików? Są jakieś książki, poradniki w sieci po polsku?

I z ciekawości - czy zdarzyło się tak, że laser wycinał co innego niż się spodziewałeś?
SketchUp jest tak prosty, że nie potrzebowałem chyba niczego. Na YT jest pełno filmów pokazujących operacje od najprostszych do najtrudniejszych. A jeśli chodzi o librecad to jest jeszcze prostszy bo to już prawie jak rysownie na kartce.

Jeśli chodzi o drugie pytanie to jeśli rysunek był dobrze narysowany i skonwertował sie na plik nc poprawnie to zawsze dostałem to co miałem dostać.
ODPOWIEDZ