Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
magole
Posty: 714
Rejestracja: 12 sty 2010, 12:39
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 4 times
Been thanked: 33 times

Re: Indonesia

Post autor: magole »

No i mapa, nie wiem czy coś się zmieniło, podobno mieli poprawić czytelność granic?
Obrazek
Awatar użytkownika
magole
Posty: 714
Rejestracja: 12 sty 2010, 12:39
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 4 times
Been thanked: 33 times

Re: Indonesia

Post autor: magole »

Awatar użytkownika
Tyrek
Posty: 665
Rejestracja: 10 gru 2011, 13:47
Lokalizacja: Lubin
Has thanked: 72 times
Been thanked: 151 times

Re: Indonesia

Post autor: Tyrek »

Jestem zaskoczony zmianą statków z drewna na tekturki :-( te znaczniki towarów rzeczywiście ogromne. Wyglada to trochę jak by zmiany nie były do końca przemyślane.
Liczenie ile towarów sprzedała firma jest potrzebne do wykonania darmowej ekspansji. Ale hmm można to zrobić bez drewienek :-)

W sumie, nie ma konieczności wymiany wersji starej na nową :-)
Awatar użytkownika
magole
Posty: 714
Rejestracja: 12 sty 2010, 12:39
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 4 times
Been thanked: 33 times

Re: Indonesia

Post autor: magole »

Tyrek pisze:W sumie, nie ma konieczności wymiany wersji starej na nową :-)
W sumie to tylko mapa została poprawiona, gdybym miał starą to bym nie zmieniał.
Awatar użytkownika
Zet
Posty: 1352
Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 159 times
Been thanked: 159 times

Re: Indonesia

Post autor: Zet »

Ale rodzi się za to pytanie, czy kupować starą używkę jeśli się trafi, czy nowa edycję.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 252 times

Re: Indonesia

Post autor: jax »

Magole fajnie podsumował absurdalność zmian w 2 edycji.
Szczególnie te gigantycznie duże drewniane znaczniki towarów są porażające. Do niczego nie służą. Na mapę się nie mieszczą a i do liczenia czegokolwiek nie są potrzebne.
Niby pozostały tekturowe znaczniki towarów (które można uzywac na mapie), ale ze zmienionymi na abstrakcyjne grafikami towarów. Wow. Zamiast czytelnej grafiki towaru jakiś symbol. Bezsens.

No i stateczki - zamienione z kwadratowych na tekturowe, to raz. A dwa że... się nie mieszczą - ani w tabelce z bonusami ani na niektórych obszarach mapy (vide zdjęcie magole).

Po prostu wow.

Kto projektował te zmiany? To jest niesamowite.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
magole
Posty: 714
Rejestracja: 12 sty 2010, 12:39
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 4 times
Been thanked: 33 times

Re: Indonesia

Post autor: magole »

Zet pisze:Ale rodzi się za to pytanie, czy kupować starą używkę jeśli się trafi, czy nowa edycję.
Jeśli stara byłaby w atrakcyjnej cenie to bym taką kupił. Lub poczekałbym na kolejną edycję która pewnie będzie niebawem bo ta z opisanymi 'problemami' już się wyprzedała. Chociaż gdzieś wspominali że dużo pudełek zostało uszkodzonych w wyniku złego przechowywania. Pewnie dla nich mają także te 'extra' znaczniki. Więc różnie może być?
Jeśli nowa, to i tak pozostanie problem za dużych statków :cry: Da się z nimi grać, ale ja już planuję wymianę na drewienka.
sajlenthill
Posty: 242
Rejestracja: 30 mar 2015, 12:50
Has thanked: 79 times
Been thanked: 22 times

Re: Indonesia

Post autor: sajlenthill »

Czy ktoś z Was grał na dwie osoby? Czy u jest w ogóle sens zasiadać do tej gry głównie w takim składzie? Żadnych konkretnych informacji na ten temat nie znalazłem...
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4041
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 23 times

Re: Indonesia

Post autor: AkitaInu »

sajlenthill pisze:Czy ktoś z Was grał na dwie osoby? Czy u jest w ogóle sens zasiadać do tej gry głównie w takim składzie? Żadnych konkretnych informacji na ten temat nie znalazłem...
Grałem raz ale to raczej gra na więcej osób. Chociaż nie powiem, było fajnie ale to raczej z tego względu że gra bardzo fajna :) Od biedy można zagrać ale umknie nam napewno lwia cześć esencji indinesii :)
Awatar użytkownika
Zet
Posty: 1352
Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 159 times
Been thanked: 159 times

Re: Indonesia

Post autor: Zet »

Czy ktoś ma, albo wie gdzie znaleźć spis elementów do drugiej edycji?
Liczby są inne niż w starej instrukcji PL zamieszczonej na BGG, a w nowej instrukcji jest tylko opis elementów, bez podanej ich ilości :(
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2390
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1297 times
Been thanked: 789 times
Kontakt:

Re: Indonesia

Post autor: vinnichi »

kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
Awatar użytkownika
Zet
Posty: 1352
Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 159 times
Been thanked: 159 times

Re: Indonesia

Post autor: Zet »

Niestety, widać Planszostrefa wrzuciła spis z 1 edycji :)
No chyba, że jakimś cudem mam niektórych elementów znacznie więcej, np po 17 statków na gracza i po 60-70 monet, a niektórych mniej.
admi99
Posty: 192
Rejestracja: 28 sty 2015, 19:25
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Indonesia

Post autor: admi99 »

Gra jest świetna, ale plansza jest dosyć nieczytelna, a sprzedawanie bardzo nieporęczne.
Chciałbym wydrukować nową planszę, ale okazuje się, że to nie takie proste.
Wpadałem na taki pomysł: http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... 55&t=51438
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2320
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 567 times
Been thanked: 912 times

Re: Indonesia

Post autor: Galatolol »

admi99 pisze:Wpadałem na taki pomysł: viewtopic.php?f=55&t=51438
Jeszcze potrzebujemy dwóch osób, więc zareklamuję, mówiąc, iż do tej planszy wystarczy dokupić drewienka (kosteczki zamiast żetonów surowców, statki, domki jako miasta), zrobić sobie żetony firm i ma się kompletną grę w najwygodniejszej w użyciu formie, a do tego wyraźnie tańszą od nówki :)

Ja swój egzemplarz sprzedałem między innymi przez uciążliwe zarządzanie komponentami (swoją drogą w Roads & Boats już mi to nie przeszkadza...), taka wersja powinna poprawić ten aspekt.
admi99
Posty: 192
Rejestracja: 28 sty 2015, 19:25
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Indonesia

Post autor: admi99 »

Galatolol pisze:
admi99 pisze:Wpadałem na taki pomysł: viewtopic.php?f=55&t=51438
Jeszcze potrzebujemy dwóch osób, więc zareklamuję, mówiąc, iż do tej planszy wystarczy dokupić drewienka (kosteczki zamiast żetonów surowców, statki, domki jako miasta), zrobić sobie żetony firm i ma się kompletną grę w najwygodniejszej w użyciu formie, a do tego wyraźnie tańszą od nówki :)

Ja swój egzemplarz sprzedałem między innymi przez uciążliwe zarządzanie komponentami (swoją drogą w Roads & Boats już mi to nie przeszkadza...), taka wersja powinna poprawić ten aspekt.

Dobry pomysł. Będę zamawiał również drewienka do gry (statki, domki i surowce). Mogę na nie też zebrać zamówienia i wysłać razem z planszą.
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1673
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 875 times

Re: Indonesia

Post autor: XLR8 »

Zagraliśmy na 4 graczy i absolutnie zmasakrowała. Gdyby nie to strasznie denerwujące transportowanie kostek w późniejszych etapach to z czystym sumieniem powiedziałbym, że to najlepsza gra obok Rebelii w jaką kiedykolwiek grałem. Nawet powiedziałbym, że masakruje w moich oczach wszystkie 4x.
Tutaj też jest 4x z biednym drzewkiem technologii. Zamiast armii i flot mamy nasze pieniądze, które jak każdy wie potrafią załatwić więcej niż niejedna broń.
Jedynie co mnie martwi to kingsmaking i sporo sposobności ku temu żeby dać komuś wygraną słabym i nie do końca przemyślanym zagraniem.

PS Znacie jakąś najlepszą metodę na odznaczanie dostaw? Chodzi mi o pojemność danego statku i ile już wysłał towaru. Mieliśmy z tym ogromny problem, bo przy 3 spółkach i dużych żetonach pokerowych robił się spory bałagan.
Ostatnio zmieniony 02 gru 2020, 16:49 przez XLR8, łącznie zmieniany 1 raz.
KamilM
Posty: 118
Rejestracja: 15 cze 2009, 20:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 13 times
Been thanked: 15 times

Re: Indonesia

Post autor: KamilM »

My stosujemy oryginalne papierowe żetony towarów z gry, bo na produkcje mamy zamienniki.

Przy każdym statku, który coś transportuje kładzie się odpowiednią liczbę sztuk, tak samo przy mieście, który już przyjął towary.
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1673
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 875 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: XLR8 »

5 partii na liczniku i powiem szczerze, że mamy bardzo mieszane odczucia. Jedna z tych partii była najlepszym doświadczeniem planszowym w historii dla mnie, pozostałe 4 fatalnym.
Niestety jak w typowym Splotterze początkowe ruchy są bardzo podobne, można szybko w niej odpaść i zostać szarym graczem, słaby armator może zrobić El Dorado producentowi i wygrać mu grę.

Jak wasze wrażenia po wielu partiach? Niedlugo próbujemy 18xx i boimy się, że znokautują Indonesię :(
pwoloszun
Posty: 452
Rejestracja: 22 mar 2016, 12:57
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1731 times
Been thanked: 543 times
Kontakt:

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: pwoloszun »

Ja gre uwielbaim, ale zgodze sie, ze pojedynczy blad jednego gracza moze innemu rozwinac czerwony dywan. Ale to samo jest w (dobrych) 18xx, i ogolnie w grach z olbrzymia interakcja, gdzie plansza jest zywym organizmem caly czas budowanym i rozwijanym przez graczy.

Problemem Indonesi jest to, ze tam jest duza inercja i ograniczone mozliwosci krzyzowania planow. Ale jednak sa. Wiec po pierwsze ja lubie w takich grach(Indonesia, TGZ, ChicagoExpress, 18xx, GoT) krotko omowic jakie widze konsekwecje pewnych akcji(lub ich zaniechania), zeby mniej doswiadczeni gracze podejmowali bardziej swiadome decyzje.

A druga rzecz to najmocniejsza mechanika w grze: mergery.
Pierwszy case: ktos zaczyna produkcje ktos inny dostawia mu pod nosem 3 czy 4 miasta i pelno statkow = bonanza dla producenta. Co zrobic jak producent ma najwiecej hajsu, jak mu to zabrac? Odpalic najpierw jednego merga na naszym drugorzednym byznesie, przegrac go, zeby dostac zastrzyk gotowki i wowczas odpalic drugiego, wlasciwego merga, zeby zabrac producentowi jego kurke znoszaca zlote jaja.

Drugi case: ktos zamierza atakowac mergem i wzglednie tanio zrobic sobie fajna produkcje(np sjap faji). Znow - najlepsza obrona jest atak. Odpalic wczesniej merga na zagrozonym polu z innym mniej wartosciowym polem tak, zeby wynikowe pole nie bylo zbyt mocne.

Najwieksze imho wyzwanie, to wytlumaczenie ludziom, ze wlasciciel statkow chce wozic producenta na mozliwie dlugie wycieczki. W zwiazku z tym im wieksza konkurencja miedzy transporterami, tym bardziej dostana po tylku i wystawia kokosy producentom.

No i ostatnia, doskonala praktyka z 18xx(pozdrowienia dla Pitona) - jesli widac, ze ktos odskoczyl i nie ma szans go dogonic, to koniec gry, gratulacje, szybkie omowienie co poszlo nie tak i restart :)
Podcast dżentelmeni przy stole:
pwoloszun
Posty: 452
Rejestracja: 22 mar 2016, 12:57
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1731 times
Been thanked: 543 times
Kontakt:

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: pwoloszun »

I jeszcze jedna zlota mysl ;)

Splottery, dobre 18xx, Chicago Express, GoT - to sa gry player driven. Niestety jesli nie chce sie graczom uczyc, poznawac, i (bez konca) odkrywac tych gier to jest 150000 euro pasjansow, gdzie gra prowadzi Cie za reke, gdzie masz scisle okreslony tunel w ramach ktorego mozesz sie poruszac. Tam zawsze bedzie milo, faj ie i przyjemnie. Nikt nie odpadnie, nikt nie wygra/przegra o wiecej niz 10% pkt, ale tez nikt nie zagra niczego oryginalnego, a po 3-4, czaaasem 7 partiach gracz zobaczy juz wszystko.

Wiec pytanie czy inwestujemy czas w nauke, poznawanie, odkrywanie i skilla, czy mielimy co 3 partie kolejne multiplayer solitare sudoku. Dla kazdego cos milego.
Podcast dżentelmeni przy stole:
Awatar użytkownika
kmd2000
Posty: 324
Rejestracja: 26 sty 2017, 23:59
Lokalizacja: Warszawa, Praga Południe
Has thanked: 130 times
Been thanked: 125 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: kmd2000 »

Z mojego doświadczenia Indo najbardziej kruchy balans pokazuje przy grze we trójkę, ale i tam jest dużo jest opcji, które mogą zburzyć status quo wynikający z otwarcia:
- zwiększenie liczby surowców w grze, aby zblokować przeciwnikom szybki upgrade miast
- podebranie najlepszych producentów kauczuku/ropy na początku ery
- pozorowany merger, mający albo a) odebrać komuś gotówkę, aby można było łatwo przejąć jego inne, niestrzeżone przedsiębiorstwo; b) dać ci gotówkę, aby wykonać skok na ważne aktywo przy globalnie niskim poziomie płynności; c) wywołać wojnę między dwoma innymi graczami
- wykupienie w przedostatniej rundzie spieniężanej spółki i podwojenie inwestycji dzięki np. sprytnie podstawionej łódce
- 'sprzedanie' dużej firmy transportowej graczowi z duża mniejszą/większą liczbą slotów

Poza tym samo początkowe rozstawienie miast może drastycznie wpłynąć na otwarcia i całą rozgrywkę.

Dla mnie jedyny mankament w Indo jest podobny co w 18xx i jest nim tragicznie wolny, zawiły i liczarski endgame. Ostatnia godzina gry najczęściej jest tak wyczerpująca, że między partiami Indo muszę sobie robić przynajmniej kilkumiesięczną przerwę (tzn. i tak muszę, bo nie mam z kim grać, ale na potrzeby rozmowy przyjmijmy, że mam).
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1673
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 875 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: XLR8 »

pwoloszun pisze: 13 lut 2021, 23:11
No i ostatnia, doskonala praktyka z 18xx(pozdrowienia dla Pitona) - jesli widac, ze ktos odskoczyl i nie ma szans go dogonic, to koniec gry, gratulacje, szybkie omowienie co poszlo nie tak i restart :)
Chyba musimy zacząć ją praktykować. Szczególnie, że ostatnie dwie lub jedna runda potrafią trwać dłużej niż cała reszta rozgrywki :)

PS. Najlepszą partię w Indo miałem z niedoświadczonymi graczami, ale przed grą kazałem im zobaczyć zasady. Przed partią zamiast ich uczyć zasad zrobiłem im półgodzinny briefing strategiczny i zagrali świetnie.
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1673
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 875 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: XLR8 »

kmd2000 pisze: 14 lut 2021, 01:16 Z mojego doświadczenia Indo najbardziej kruchy balans pokazuje przy grze we trójkę, ale i tam jest dużo jest opcji, które mogą zburzyć status quo wynikający z otwarcia:
- zwiększenie liczby surowców w grze, aby zblokować przeciwnikom szybki upgrade miast
- podebranie najlepszych producentów kauczuku/ropy na początku ery
- pozorowany merger, mający albo a) odebrać komuś gotówkę, aby można było łatwo przejąć jego inne, niestrzeżone przedsiębiorstwo; b) dać ci gotówkę, aby wykonać skok na ważne aktywo przy globalnie niskim poziomie płynności; c) wywołać wojnę między dwoma innymi graczami
- wykupienie w przedostatniej rundzie spieniężanej spółki i podwojenie inwestycji dzięki np. sprytnie podstawionej łódce
- 'sprzedanie' dużej firmy transportowej graczowi z duża mniejszą/większą liczbą slotów

Poza tym samo początkowe rozstawienie miast może drastycznie wpłynąć na otwarcia i całą rozgrywkę.

Dla mnie jedyny mankament w Indo jest podobny co w 18xx i jest nim tragicznie wolny, zawiły i liczarski endgame. Ostatnia godzina gry najczęściej jest tak wyczerpująca, że między partiami Indo muszę sobie robić przynajmniej kilkumiesięczną przerwę (tzn. i tak muszę, bo nie mam z kim grać, ale na potrzeby rozmowy przyjmijmy, że mam).
Jakbyś ocenił Indo na 5 graczy vs 4 graczy? Wszystkie partie jakie zagraliśmy były na 4, bo zasugerowałem się oceną na bgg, że na 5 gra kończy się za szybko.
Awatar użytkownika
kmd2000
Posty: 324
Rejestracja: 26 sty 2017, 23:59
Lokalizacja: Warszawa, Praga Południe
Has thanked: 130 times
Been thanked: 125 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: kmd2000 »

Na 5 niestety nie grałem, ale zdania na bgg są podzielone. Myślę, że w przypadku Indo skrócenie rozgrywki nie jest rzeczą jednoznacznie negatywną, z drugiej strony większość gier działa słabiej na 5 osób przede wszystkim przez długi czas oczekiwania na ruch i wysoki chaos.
Myślę, że najlepiej jeśli przekonacie się sami, w końcu jedynym skutkiem ubocznym takiego badania jest kolejna rozgrywka w Indo za pasem :)
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2320
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 567 times
Been thanked: 912 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: Galatolol »

Dla mnie Indoenzja ma sens tylko na czterech. Na trzech jest za długo i są wspomniane problemy z balansem, a na pięciu jest za krótko.
ODPOWIEDZ