Photosynthesis / Fotosynteza (Hjalmar Hach)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Photosynthesis / Fotosynteza (Hjalmar Hach)

Post autor: rattkin »

Po tym jak pojawiła się w top 10 oczekiwanych gier Gencon, wskoczyła na pierwsze miejsce hotness na BGG. Wydane przez Blue Orange (znane głównie z Kingdomino).

Piękne wykonanie, sama gra to raczej dość lekka zabawa w sianie lasu, biorąc pod uwagę krążenie słońca i nasłonecznienie/zacienienie.

Obrazek
Obrazek
Nadis
Posty: 451
Rejestracja: 05 lut 2015, 21:24
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Photosynthesis

Post autor: Nadis »

Też już jakiś czas temu zwróciłam uwagę na ten tytuł. Wydaje mi się, że może być to udana gra rodzinna, właśnie ciężkości Kingdomino. Wykonanie jest bardzo miodne.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4714
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 381 times
Been thanked: 883 times

Re: Photosynthesis

Post autor: BartP »

Wykonanie przypomina grę rodzinną (plusy za to!), ale mechanicznie to abstrakcyjna gra logiczna bez losowych elementów (chyba).
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Photosynthesis

Post autor: donmakaron »

Chłopaki z Dice Tower bardzo chwalą za mechanikę odpowiadającą tematowi i łagodną negatywną interakcję, która wynika w naturalny sposób z mechaniki i rozgrywki, a nie polega na waleniu na oślep negatywnymi efektami dla czystej złośliwości. Gdyby wszystkie abstrakcyjne gry logiczne były tak przesycone tematem i elegancko wydane, częściej bym po nie sięgał ;)
Skid_theDrifter
Posty: 581
Rejestracja: 25 mar 2017, 19:53
Has thanked: 26 times
Been thanked: 182 times

Re: Photosynthesis

Post autor: Skid_theDrifter »

Wiem tylko tyle, że chcę mieć tą grę. No, nie do końca prawda, wiem trochę więcej z różnorakich preview. Podoba mi się bardzo wyluzowany motyw który dość elegancko zdaje się wplatać w mechanikę. Pytanie jak ostatecznie będą wyglądać komponenty - tego co zrozumiałem ci którzy mieli wczesny dostęp nie grali w wersję 100% finalną jeśli o ten aspekt chodzi. Chociaż gra wydaje się być niezależna językowo, jestem ciekaw, czy jakiś polski wydawca się pokusi.
pioma10
Posty: 298
Rejestracja: 05 lut 2015, 23:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times

Re: Photosynthesis

Post autor: pioma10 »

donmakaron pisze:Chłopaki z Dice Tower bardzo chwalą za mechanikę odpowiadającą tematowi i łagodną negatywną interakcję, która wynika w naturalny sposób z mechaniki i rozgrywki, a nie polega na waleniu na oślep negatywnymi efektami dla czystej złośliwości. Gdyby wszystkie abstrakcyjne gry logiczne były tak przesycone tematem i elegancko wydane, częściej bym po nie sięgał ;)
Widziałem playthrough GreyElephant Gaming:
https://www.youtube.com/watch?v=Q1NsHryzKTA
i widzę możliwość wcale nie takiej łagodnej interakcji :(.
Awatar użytkownika
Platan
Posty: 161
Rejestracja: 03 maja 2008, 23:10
Lokalizacja: Łódź
Been thanked: 3 times

Re: Photosynthesis

Post autor: Platan »

Ja z pewnością kupię tę grę. Uwielbiam drzewa. Zrobiona jest rewelacyjnie i aby również tak się grało. Mam nadzieję, że wyjdzie polskie wydanie zaraz po targach.
Yig
Posty: 70
Rejestracja: 21 paź 2016, 12:22
Been thanked: 1 time

Re: Photosynthesis

Post autor: Yig »

Platan pisze:Ja z pewnością kupię tę grę. Uwielbiam drzewa. Zrobiona jest rewelacyjnie i aby również tak się grało. Mam nadzieję, że wyjdzie polskie wydanie zaraz po targach.
Marne szanse - u nas propaguje się raczej wycinanie niż sianie - rząd się na to nie zgodzi :wink:
Choć z drugiej strony dobrze mogliby wykorzystać ten surowiec :lol:
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4714
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 381 times
Been thanked: 883 times

Re: Photosynthesis

Post autor: BartP »

Nom, polska edycja niestety będzie miała dwa razy mniej żetonów drzew; tych dużych, starszych prawie w ogóle nie będzie, raptem jeden na gracza.
Awatar użytkownika
crsunik
Posty: 2869
Rejestracja: 03 sty 2014, 12:12
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Been thanked: 2 times

Re: Photosynthesis

Post autor: crsunik »

BartP pisze:Nom, polska edycja niestety będzie miała dwa razy mniej żetonów drzew; tych dużych, starszych prawie w ogóle nie będzie, raptem jeden na gracza.
Skąd takie informacje?
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: Photosynthesis

Post autor: rattkin »

Ironiu Ty nie poniał, tawariszcz.
Awatar użytkownika
crsunik
Posty: 2869
Rejestracja: 03 sty 2014, 12:12
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Been thanked: 2 times

Re: Photosynthesis

Post autor: crsunik »

rattkin pisze:Ironiu Ty nie poniał, tawariszcz.
Gupi ja :<
Awatar użytkownika
karawanken
Posty: 2356
Rejestracja: 28 wrz 2014, 19:53
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 75 times
Been thanked: 96 times

Re: Photosynthesis

Post autor: karawanken »

Myślicie, że jest szansa na polską edycję?
c08mk
Posty: 2459
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 285 times

Re: Photosynthesis

Post autor: c08mk »

crsunik pisze:
rattkin pisze:Ironiu Ty nie poniał, tawariszcz.
Gupi ja :<
Za to lubię to forum : )
BartP pisze:Nom, polska edycja niestety będzie miała dwa razy mniej żetonów drzew; tych dużych, starszych prawie w ogóle nie będzie, raptem jeden na gracza.
Mi się wydaje, że do wersji polskiej zrobią Wycinka: Kornik Drukarz Expansion.
rattkin pisze:Po tym jak pojawiła się w top 10 oczekiwanych gier Gencon, wskoczyła na pierwsze miejsce hotness na BGG. Wydane przez Blue Orange (znane głównie z Kingdomino).

Piękne wykonanie, sama gra to raczej dość lekka zabawa w sianie lasu, biorąc pod uwagę krążenie słońca i nasłonecznienie/zacienienie.
Spoiler:
A wczoraj sobie powiedziałem dość! i miałem już żadnych więcej nowych gier nie kupować : (
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: Photosynthesis

Post autor: rattkin »

Tom uwielbia - https://www.youtube.com/watch?v=c2e6hno4Enk
Sam lubi - https://www.youtube.com/watch?v=J6K_0lC8w_E
Zee - "Abstract strategy game with an economy"
Ascalogan
Posty: 280
Rejestracja: 21 lip 2015, 14:45
Lokalizacja: Łaziska Górne
Has thanked: 4 times

Re: Photosynthesis

Post autor: Ascalogan »

c08mk pisze:A wczoraj sobie powiedziałem dość! i miałem już żadnych więcej nowych gier nie kupować : (
Bo to pierwszy raz? :D
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 457 times
Been thanked: 1102 times

Re: Photosynthesis

Post autor: detrytusek »

c08mk pisze: Mi się wydaje, że do wersji polskiej zrobią Wycinka: Kornik Drukarz Expansion.
:D
I będzie plastikowy buldożer?!

"Wywieź 3 aktywistów by dostać piłę mechaniczną"
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Circadians: Nowy Świt

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
herman
Posty: 687
Rejestracja: 12 paź 2009, 12:24
Lokalizacja: ukochana Warszawa
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Photosynthesis

Post autor: herman »

Ja dziś zagrałem. Jak na top 5 w rankingu Essenowych zainteresowań to lekko przehajpowane moim skromnym zdaniem. Nie oznacza to jednak, że to słaba gra, co to to nie.

Photosynthesis to logiczny optymalizator. Siejemy nasionka, zmieniamy je w drzewa, później w większe drzewa, a na końcu ścinamy i łapiemy za to punkty. Główna zagwozdka gdzie posadzić drzewo, kiedy rosnąć, a kiedy ściąć.
W zależności od położenia słońca dostajemy energię (waluta), za która możemy wykonywać powyższe akcje. Punkty zwycięstwa łapiemy za ścięte drzewa (im bliżej środka planszy tym lepiej. Gra ma zero losowości, ale interakcja jest (nasze drzewa blokują innym dostęp do światła).

Generalnie zupełnie nie moja para kaloszy. Jak ktoś lubi takie logiczne budowanko i obliczanie akcji/punktów to powinien spróbować. Wykonanie bardzo ładne, a jak na grę logiczną to temat jest nawet powiązany z mechaniką. Sama otoczka może niektórym sugerować grę rodzinną - tu raczej przestrzegam, bo dziecko nie ma raczej szans.
Skid_theDrifter
Posty: 581
Rejestracja: 25 mar 2017, 19:53
Has thanked: 26 times
Been thanked: 182 times

Re: Photosynthesis

Post autor: Skid_theDrifter »

herman pisze:Wykonanie bardzo ładne, a jak na grę logiczną to temat jest nawet powiązany z mechaniką. Sama otoczka może niektórym sugerować grę rodzinną - tu raczej przestrzegam, bo dziecko nie ma raczej szans.
Mógłbyś coś więcej powiedzieć o całkowitym czasie gry? Dodatkowo, to że gra średnio dla dzieci, to rzecz jasna, ale czy powiedziałbyś, że jest to trudna, ciężka gra? Można w niej popełnić takie błędy, które zupełnie pozbawiają gracza sensu dalszej gry od momentu popełnienia błędu? Czy można się tu samemu wyeliminować z rozgrywki, że tak to ujmę? Czy może jest jakiś handicap?
pattom
Posty: 1428
Rejestracja: 23 sty 2010, 14:18
Lokalizacja: Wrocław

Re: Photosynthesis

Post autor: pattom »

a kupiłem:-)

Gdzieś instrukcja jest ?
Awatar użytkownika
herman
Posty: 687
Rejestracja: 12 paź 2009, 12:24
Lokalizacja: ukochana Warszawa
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Photosynthesis

Post autor: herman »

Skid_theDrifter pisze:
herman pisze:Wykonanie bardzo ładne, a jak na grę logiczną to temat jest nawet powiązany z mechaniką. Sama otoczka może niektórym sugerować grę rodzinną - tu raczej przestrzegam, bo dziecko nie ma raczej szans.
Mógłbyś coś więcej powiedzieć o całkowitym czasie gry? Dodatkowo, to że gra średnio dla dzieci, to rzecz jasna, ale czy powiedziałbyś, że jest to trudna, ciężka gra? Można w niej popełnić takie błędy, które zupełnie pozbawiają gracza sensu dalszej gry od momentu popełnienia błędu? Czy można się tu samemu wyeliminować z rozgrywki, że tak to ujmę? Czy może jest jakiś handicap?
Gra jest dosyć szybka. Rozgrywka w 3-osobowym gronie zajęła nam ok 30-40 minut.
To absolutnie nie jest trudna/ciężka gra. Jest sporo takiego logicznego kombinowania i przeliczania ruchów do przodu, ale nie jest to wypalacz mózgu. Nie powiedziałbym też, że to z kolei gra łatwa, bo mimo wszystko jeśli podchodzi się bardzo na serio, to trzeba tam sobie trochę policzyć do przodu. Z kolei jest duże prawdopodobieństwo tego, że ktoś nam pokrzyżuje szyki i trzeba będzie liczyć od nowa ;)

Generalnie jakieś kluczowe błędy mogą trochę zaboleć w doświadczonym gronie, bo handicapów tu zbytnio nie ma. Na pewno jednak gry nie przegramy przez jakieś jeden głupi błąd w late/mid gejmie. Można się natomiast kopsnąć w wyliczeniach co do czasu i możliwości ścięcia drzewa (robi si to kilka zaledwie razy w trakcie gry). Wtedy to już boli mocno, bo punkty dostajemy tylko za ścięte drzewo (przedział coś ok. od 10 do 22 pkt.)

Dla mnie te wysokie pojedyncze wyniki za realizację "misji" to jedyny ból. Wyobrażam sobie, że po wielu rozgrywkach w zaawansowanym gronie punktacja będzie bardzo ciasna i zwycięży ten, któremu w danym momencie najmniej zaszkodzono etc. Chociaż to za szybko, żeby wyrokować, ot takie gdybanie.
Skid_theDrifter
Posty: 581
Rejestracja: 25 mar 2017, 19:53
Has thanked: 26 times
Been thanked: 182 times

Re: Photosynthesis

Post autor: Skid_theDrifter »

Jak dla mnie gra brzmi bardzo solidnie, z tego co napisałeś. Wcześniej mnie intrygowała - teraz wiem, że chcę ją koniecznie kupić. Ciekaw jestem, czy ktoś się w Polsce pokusi o wydanie... Ale też nie będę czekać zbyt długo.
Awatar użytkownika
herman
Posty: 687
Rejestracja: 12 paź 2009, 12:24
Lokalizacja: ukochana Warszawa
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Photosynthesis

Post autor: herman »

Na pewno będzie rodzime wydanie. Niemniej jeśli ktoś bardzo się nie może doczekać to można swobodnie angielskie wydanie brać. Gra jest w 100% niezależna językowo.
pattom
Posty: 1428
Rejestracja: 23 sty 2010, 14:18
Lokalizacja: Wrocław

Re: Photosynthesis

Post autor: pattom »

herman pisze:Na pewno będzie rodzime wydanie. Niemniej jeśli ktoś bardzo się nie może doczekać to można swobodnie angielskie wydanie brać. Gra jest w 100% niezależna językowo.
...a i pewnie pojawi się fanowska instrukcja w naszym języku.

Może już ktoś się zabrał za nią ?
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: Photosynthesis

Post autor: rattkin »

Zagrałem. Gra wydana przepięknie. Od pudełka, przez planszę, planszetki (ich tyły!), żetony, aż po te drzewka. Obcowanie z tym jest bardzo miłe, a rozłożone na stole musi przyciągać wzrok. Sama rozgrywka jest ... poprawna. Drzewa sadzimy jednoczesnie po to by zdobyć zasoby, oraz po to by je ostatecznie "ściąć" i zapunktować. Mamy więc w grze mechanizm kontrolowanego starzenia się, tymczasowości - duże drzewo łatwiej dostarzcza zasobów (i więcej), ale zasoby nie dają punktów (no, prawie). Żeby coś ugrać, trzeba więc drzewa ścinać. Tak więc na papierze sprytnie połączone mechaniki, interakcja na planszy, wszystko fajnie. W praktyce gra się w to jakoś "kanciasto", opornie. Po pierwsze, gra łamie nawyk, wyrobiony na innych grach -przenoszenie rzeczy ze swojej planszetki na planszę. Tutaj "kupując" przenosimy z planszetki poza nią, obok, a gdy "budujemy" przenosimy z tego obok na planszę. A żeby było dziwniej, gdy coś z planszy spadnie, to wraca na naszą planszetkę. Jest to nieco zawiłe i właściwie przez całą grę z tym walczyliśmy, odkładając co chwilę nie tam gdzie trzeba. Można się do tego przyzwyczaić. Inna rzecz, to ze względy na swój przestrzenny charakter, trochę trudno "zobaczyć" w głowie obraz rozgrywki za rundę, czy dwie, a co dopiero np. za pełny obrót (6 rund). Trzeba się mentalnie mocno napocić, by to sobie zwizualizować, dodając w tym mentalnym obrazku ewentualne ruchy przeciwników, czy swoje. Nadaje to grze nieco mózgożernego charakteru. Sama rozgrywka jest dość ciasna - w trakcie gry na 3 rundy (podstawowa), skosimy około 4-5 drzew, być może +2 przy 4 rundach. Na rundę zdobywamy średnio 10 zasobów światła, co daje nam możliwość przeprowadzenia około 2-3 "większych" akcji lub 3-4 "mniejsze". Co mi się najbardziej jednak rzuciło w oczy, to że gra mogła by być z powodzeniem 2x mniejsza, może nawet 3x mniejsza. I plansza i żetony i nawet zdobywane punkty. W grze bowiem mamy żetony z specyficznie wyskalowanymi wartościami, typu 22, 19 pkt. Drzewa, choć bardzo ładne, gdy stoją na planszetce przed nami, trochę przeszkadzają - wcale nietrudno jest je poprzewracać, sięgając ręką na planszę. Uważam, że powinny zostać "3D", bo tak dużo lepiej widzi się zależności wynikające z wysokości (i jest to bardzo tematyczne), ale gra mogłaby być spokojnie pomniejszona do rozmiarów gier "japońskich" - mieszczących się w małych pudełeczkach. Podobny zarzut dotyczy komponentu "słońca", który przestawia się topornie (jest duży, zgina się w pół), a przy okazji często zawadza o drzewa na planszetkach innych.

Dostepny jest wariant, który mocno uwypukla interakcję negatywną - w zacienionych miejscach nie można siać i rosnąć. Nie graliśmy z nim. Nie jestem pewien, czy w grze takiego kalibru się sprawdzi, ale jeszcze przetestujemy. W dwie osoby gra się drętwo - plansza jest za duża, przeciwnikowi pokrzyżować plany trudno (zwykle kosztem swoich punktów), miejsca jest dosyć dla każdego, w praktyce ciuła się swoje. Ja bym chyba próbował to homerule'ować, żeby na 2 graczy wręcz wyeliminować z gry pierwszy, zewnętrzny krąg planszy, natomiast nie modyfikować punktacji za środek.

Co jeszcze? Niespecjalnie byłem zachwycony faktem, że punktuje się za ścięcie drzewa i po prostu wzięcie żetonu, a innego sposobu na punktowanie nie ma (tzn. są szczątkowe punkty za zasoby światła na koniec, ale zwykle lepiej je wydać do ostatka i tak). W efekcie zdobywanie naszych punktów generuje pewien efekt nijakości, przypadkowości. Przypomina mi się tu Lanterns: The Harvest Festival, gdzie również zdobywa się kafelki punktowe "od góry, im szybciej tym lepiej", ale tam są bodaj 3 sposoby punktowania (3 stosy kafelków punktujących za różne rzeczy) i w trakcie gry zbiera się ich około 10. Rozstrzał punktowy tam jest również zminimalizowany i kafelki sięgają 10 pkt, a potem jadą w dół. W Photosynthesis to punktowanie jest bardziej rozstrzelone i choć pozycja drzewa ma znaczenie, to jednak punktujemy za to samo.

Na pewno będę chciał w to zagrać jeszcze kilka razy. Gra się w miarę szybko. Być może jeszcze nie widzę jakiejś głębi taktycznej, którą dodaje grze pikanterii. Mam jednak wrażenie, że kolejne gry będą przebiegały dość podobnie (za mało aspektów różnicujących rozgrywki). Myślę, że *dużo* ciekawiej gra się w to w 4 osoby.

Czy lepsze od Santorini? Moim zdaniem - nie. Santorini, choć dużo prostsze, to jednak z tej prostoty wyciska maksimum. I jest grą 2osobową, przez co zamienia się w emocjonujące przeciąganie liny i systematyczne ładowanie przeciwnika w pułapkę zaplanowaną 10 rund wcześniej - trochę jak w kółku i krzyżyk na 5. Photosynthesis brakuje tego elementu współzawodnictwa, gry "zero-sum" (ja muszę przegrać, byś Ty wygrał), w zamian oferuje rozgrywkę na 4 osoby z elementami interakcji. To jednak nie to samo. Tutaj ciułamy punkty.

Temat jest bardzo wdzięczny i mi chwilowo bliski, bo niedawno czytałem książkę Petera Wohllebena - Sekretne życie drzew. Fajnie, że ktoś się na taki temat zasadził i go sprawnie zrealizował. Na razie, Photosynthesis to solidna abstrakcyjna gra z mechanizmem akcji opłacanych zasobami (ekonomia), w której temat został całkiem dobrze zaimplementowany, mechanika do niego dopasowana, a oprawa graficzna i wydanie gry zwalają z nóg. Problem w tym, że chyba tylko kilka razy. A potem ucieka się do ciekawszych tytułów.

7/10
Ostatnio zmieniony 02 lis 2017, 18:24 przez rattkin, łącznie zmieniany 2 razy.
ODPOWIEDZ