Twilight Struggle( Zimna Wojna) - pytania o zasady
- krecilapka
- Posty: 980
- Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 194 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Jak wszystko w tej grze jest mocno sytuacyjne . Karty lodzie atomowe niby super, ale co mi bylo po niej skoro grajac USA mialem na reku karty ZSRR: dekolonizacje, dajace wplywy w poludniowej Afryce itp. kwiatki.
Zauwaz, ze to ZSRR ma lepsza sytuacje, bo jak nie odda inicjatywy, to caly czas jest defcon na takim poziomie, ze moga robic przewroty a USA nie. Dopiero ta karta wyrownuje pozycje.
Jak dla mnie przegieta karta to tylko i wylacznie gry wojenne. Potrafi ona zepsuc dwie godziny fajnej zabawy. 7 punktow przewagi dla ktorejs ze stron pozwala skonczyc gre, troche to slabe jest jak dla mnie.
Zauwaz, ze to ZSRR ma lepsza sytuacje, bo jak nie odda inicjatywy, to caly czas jest defcon na takim poziomie, ze moga robic przewroty a USA nie. Dopiero ta karta wyrownuje pozycje.
Jak dla mnie przegieta karta to tylko i wylacznie gry wojenne. Potrafi ona zepsuc dwie godziny fajnej zabawy. 7 punktow przewagi dla ktorejs ze stron pozwala skonczyc gre, troche to slabe jest jak dla mnie.
- kastration
- Posty: 1218
- Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
- Lokalizacja: Kalisz
- Has thanked: 108 times
- Been thanked: 431 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
A ja tam lubię kartę Gry Wojenne. Stanowi jak wiele defcon suicide'ów (choć nim nie jest) dodatkowy nóż na gardle, który wcale być nim nie musi, jeśli jedna strona przegrywa akurat wysoko i dostanie Gry na rękę. W takim układzie 50/50 przy tasowaniu, a i dodatkowo 50/50 w ramach gry równych graczy, że w ogóle dojdzie do sytuacji obawy o porażkę w ten sposób. Większym problemem są już kart DF zmuszające do zmiany planów, która w niczym nie pomaga. Łodzie atomowe też nie są czymś, co bym kurczowo trzymał grając ZSRR, ale i różnie z nimi bywa po stronie USA, tu się zgodzę.
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
Mia San Mia!
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
ale jak przegrywasz tymi 7 punktami, przeciwnik ma "Gry wojenne" na ręce, ty mu je wyciągniesz i wygrasz potem w końcowym liczeniu punktów, to robi się EPICKO no i masz co opowiadać wnukom!krecilapka pisze:Jak dla mnie przegieta karta to tylko i wylacznie gry wojenne. Potrafi ona zepsuc dwie godziny fajnej zabawy. 7 punktow przewagi dla ktorejs ze stron pozwala skonczyc gre, troche to slabe jest jak dla mnie.
także czekam już tylko na wnuki
All work and no play makes Jack a dull boy!
Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć
Hej, mam pytanie o coś, co wydaje się oczywiste, ale przeczytałem instrukcję ze trzy razy i nigdzie nie jest to jasno powiedziane. Wiadomo, że jeśli zagram kartę z wydarzeniem przeciwnika jako PO, to przeciwnik wykonuje swoje wydarzenie. Można też wystrzelić wydarzenie w kosmos i wtedy karta trafia do odrzuconych. Czy nie istnieje jednak opcja zagrania takiej karty jako WYDARZENIE, co paradoksalnie by powodowało, że nie zostaje ono rozpatrywane? Instrukcja mówi: "Gracz może zagrać kartę jako wydarzenie zamiast operacji. Jeśli wydarzenie jest powiązane z jego supermocarstwem lub jest powiązane z obydwoma supermocarstwami, to rozpatrz efekt zawarty w tekście karty.", co raczej by wskazywało na to co napisałem.
Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć
Po co zagrywać wydarzenie przeciwnika jako wydarzenie, bez wykorzystania PO, skoro ono i tak zostanie rozpatrzone, gdy kartę zagrasz jako PO. Wydarzenie, które może być rozpatrzone, musi być rozpatrzone.
Edycja: Na temat Twojego sprytnego pomysłu powstał wątek na BGG, w którym współautor gry wyklarował sprawę:
Edycja: Na temat Twojego sprytnego pomysłu powstał wątek na BGG, w którym współautor gry wyklarował sprawę:
Thus 7.1 should read: "A player may play a card as an Event instead of Operations if that card has an Event associated with his or her own superpower, or with both superpowers. The event then takes effect as directed by the card’s text."
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć
Chodzi mi o to, że fragment który przytaczyłem mówi, że jak zagrasz kartę jako WYDARZENIE i wydarzenie dotyczy twojego supermocarstwa, to je rrozpatrujesz. Nie wyklucza jednak opcji zagrania karty z wydarzeniem przeciwnika jako WYDARZENIE, a nie tłumaczy jaki miałby być tego efekt, co by sugerowało, że nie ma żadnego. No ale może to zbytnie mącenie. Generalnie chiałem wiedzieć czy jednym sposobem na uniknięcie rozpatrywania wydarzenia przeciwnika(zakładając że jest dozwolone) jest wystrzelania tej karty w kosmos?
Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć
Tak, zasadniczo tylko kosmos. Zerknij na mój poprzedni post, który edytowałem. Tam jest link do wyjaśnień autora w sprawie nieprecyzyjnego zapisu.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
-
- Posty: 28
- Rejestracja: 13 lis 2016, 18:40
- Has thanked: 1 time
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Cześć
Mam pytanie na temat karty wydarzenia w której wg jej opisu należy umieścić 1 PW w dowolnym państwie na kontynencie X. A co gdy w jakimś państwie przeciwnik ma już kontrolę nad tym państwem(wtedy wg normalnych zasad musielibyśmy użyć 2 PW żeby dodać/podnieść swój PW). Wtedy ta zasada nie ma zastosowania i nadrzędne jest wydarzenie z karty?
Mam pytanie na temat karty wydarzenia w której wg jej opisu należy umieścić 1 PW w dowolnym państwie na kontynencie X. A co gdy w jakimś państwie przeciwnik ma już kontrolę nad tym państwem(wtedy wg normalnych zasad musielibyśmy użyć 2 PW żeby dodać/podnieść swój PW). Wtedy ta zasada nie ma zastosowania i nadrzędne jest wydarzenie z karty?
- Breżniew
- Posty: 825
- Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 122 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Zasada o której piszesz dotyczy umieszczania PW za pomocą operacji z karty.skimmboard pisze:Cześć
Mam pytanie na temat karty wydarzenia w której wg jej opisu należy umieścić 1 PW w dowolnym państwie na kontynencie X. A co gdy w jakimś państwie przeciwnik ma już kontrolę nad tym państwem(wtedy wg normalnych zasad musielibyśmy użyć 2 PW żeby dodać/podnieść swój PW). Wtedy ta zasada nie ma zastosowania i nadrzędne jest wydarzenie z karty?
W tej sytuacji masz umieścić 1 PW w państwie, więc umieszczasz 1 PW w państwie. Gdyby tekst karty nakazywał np. "użyć PO z tej karty do umieszczenia PW w państwie x", to wtedy Twoje rozumowanie byłoby słuszne.
- warlock
- Posty: 4821
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1142 times
- Been thanked: 2168 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna
Co się dzieje z kartą Chiny wystrzeloną w kosmos? Oddajemy ją przeciwnikowi zakrytą? (nie pytam, czy to racjonalne zagranie - chodzi mi o samą procedurę ).
I takie pytanie bonusowe - gracie z kartami bonusowymi dodawanymi do III polskiej edycji (Pakt Bagdadzki i Stan Wojenny)? Dobrze się wpasowują w grę, czy (jak to bywa z promkami) są "niedotestowane"/za mocne?
I takie pytanie bonusowe - gracie z kartami bonusowymi dodawanymi do III polskiej edycji (Pakt Bagdadzki i Stan Wojenny)? Dobrze się wpasowują w grę, czy (jak to bywa z promkami) są "niedotestowane"/za mocne?
- Breżniew
- Posty: 825
- Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 122 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna
Nie wydaje mi się, żeby w ogóle to było możliwe. Chiny zagrywasz i oddajesz przeciwnikowi, albo nie zagrywasz. Ta karta nigdy nie trafi na stos kart odrzuconych ani usuniętych z gry. Mi by nawet do głowy nie przyszło, żeby wystrzelić Chiny w kosmos Nie pamiętam, czy w instrukcji jest jakiś paragraf dotyczący takiego zagrania.warlock pisze:Co się dzieje z kartą Chiny wystrzeloną w kosmos? Oddajemy ją przeciwnikowi zakrytą? (nie pytam, czy to racjonalne zagranie - chodzi mi o samą procedurę ).
I takie pytanie bonusowe - gracie z kartami bonusowymi dodawanymi do III polskiej edycji (Pakt Bagdadzki i Stan Wojenny)? Dobrze się wpasowują w grę, czy (jak to bywa z promkami) są "niedotestowane"/za mocne?
Ja od zakupu gram z obydwoma tymi kartami i nie zauważyłem jakiegoś problemu z balansem (przynajmniej w przypadku Paktu Bagdadzkiego, bo o Stanie Wojennym niewiele mogę powiedzieć - niezbyt często zdarza mi się partia, w której rozgrywka trwa do 9-10 tury).
- warlock
- Posty: 4821
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1142 times
- Been thanked: 2168 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna
FAQ z instrukcji do IV edycji, strona 32, punkt 6:
A w kwestii celowości zagrania tej karty (teoretyzuję) - gdyby gra trwała do ostatnich tur i potrzebowałbyś karty o wartości 4PO do wystrzelenia w kosmos żeby akurat dostać X punktów zwycięstwa i skończyć grę (a nie miałbyś takiej na ręce), to wtedy wystrzelenie Chin byłoby zasadne .
Pytanie: Czy kartę „Chiny” można zagrać jako wyścig kosmiczny?
Odpowiedź: Tak.
A w kwestii celowości zagrania tej karty (teoretyzuję) - gdyby gra trwała do ostatnich tur i potrzebowałbyś karty o wartości 4PO do wystrzelenia w kosmos żeby akurat dostać X punktów zwycięstwa i skończyć grę (a nie miałbyś takiej na ręce), to wtedy wystrzelenie Chin byłoby zasadne .
- Breżniew
- Posty: 825
- Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 122 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna
Wszystko jasne - nie pamiętałem tego zapisu.warlock pisze:FAQ z instrukcji do IV edycji, strona 32, punkt 6:Pytanie: Czy kartę „Chiny” można zagrać jako wyścig kosmiczny?
Odpowiedź: Tak.
Zgadza się. W takim razie myślę, że karta "Chiny" po wystrzeleniu w kosmos ląduje zakryta przed przeciwnikiem dokładnie tak, jak zawsze się ją kładzie.warlock pisze: A w kwestii celowości zagrania tej karty (teoretyzuję) - gdyby gra trwała do ostatnich tur i potrzebowałbyś karty o wartości 4PO do wystrzelenia w kosmos żeby akurat dostać X punktów zwycięstwa i skończyć grę (a nie miałbyś takiej na ręce), to wtedy wystrzelenie Chin byłoby zasadne .
-
- Posty: 436
- Rejestracja: 20 mar 2012, 18:42
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 7 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Hej, mam takie oto pytania dot. zasad gry, na które być może znacie odpowiedź
1. Czy karta "zdrajcy" zagrana jako wydarzenie dekady anuluje również efekt związany z zagraniem karty (ten pisany kursywą) np. dla karty "utworzenie układu warszawskiego" będzie to możliwość zagrania karty "Nato", dla "Willy Brandt", "Da Gaulle dochodzi do władzy we Francji", będzie to efekt anulujący działanie karty "Nato" w RFN i Francji, a dla karty "Bagno" będzie to efekt anulujący karty "Norad". W konsekwencji odpowiednio "Nato" nie może być zagrane, a efekty, które miały być anulowane wciąż obowiązują.
2. Czy karta z asteryskiem, której wydarzenie zostało anulowane działaniem karty "zdrajcy" jest usuwana z gry?
3. Czy w czasie wydarzenia dekady karta "Zdrajcy" anuluje kartę ZSRR o PO wyższym niż 2? Zgodnie z zasadami gry jako pierwsza rozgrywana jest karta z wyższym PO, więc wydaje się, że karta "zdrajcy" w momencie rozgrywania nie będzie miała żadnego efektu, gdyż karta ZSRR w tym momencie jest już zagrana.
4. Czy zakryta "Chin", którą właśnie przekazaliśmy przeciwnikowi, jest w jego posiadaniu? Co sprawiło by, że po zagraniu karty "Konflikt nad Ussuri" lub "Rewolucja Kulturalna" trafiłaby ona z powrotem do nas.
Z góry dziękuje za pomoc!
1. Czy karta "zdrajcy" zagrana jako wydarzenie dekady anuluje również efekt związany z zagraniem karty (ten pisany kursywą) np. dla karty "utworzenie układu warszawskiego" będzie to możliwość zagrania karty "Nato", dla "Willy Brandt", "Da Gaulle dochodzi do władzy we Francji", będzie to efekt anulujący działanie karty "Nato" w RFN i Francji, a dla karty "Bagno" będzie to efekt anulujący karty "Norad". W konsekwencji odpowiednio "Nato" nie może być zagrane, a efekty, które miały być anulowane wciąż obowiązują.
2. Czy karta z asteryskiem, której wydarzenie zostało anulowane działaniem karty "zdrajcy" jest usuwana z gry?
3. Czy w czasie wydarzenia dekady karta "Zdrajcy" anuluje kartę ZSRR o PO wyższym niż 2? Zgodnie z zasadami gry jako pierwsza rozgrywana jest karta z wyższym PO, więc wydaje się, że karta "zdrajcy" w momencie rozgrywania nie będzie miała żadnego efektu, gdyż karta ZSRR w tym momencie jest już zagrana.
4. Czy zakryta "Chin", którą właśnie przekazaliśmy przeciwnikowi, jest w jego posiadaniu? Co sprawiło by, że po zagraniu karty "Konflikt nad Ussuri" lub "Rewolucja Kulturalna" trafiłaby ona z powrotem do nas.
Z góry dziękuje za pomoc!
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
szugiel pisze:Hej, mam takie oto pytania dot. zasad gry, na które być może znacie odpowiedź
....
Ale kombinujesz... tragedia
1. Karta "Zdrajcy" anuluje wydarzenie z karty czyli CAŁĄ TREŚĆ, nie PO, które mogą być zamienione na PW / zmianę sojuszy, czy przewroty. TREŚĆ. Karta jest pusta, tyle. Nie ma podziału, że to skośną literką się dzieje, a to grubiutką nie...
2. Skoro przeczytałeś pkt 1, to wiesz co zrobić z kartą z pkt 2 Wszak: "(jeśli
posiadają asterysk i wydarzenie zostanie rozpatrzone, zostają
usunięte z gry)"
3. W żadnym razie. Instrukcja strona 37:
"Pytanie: Jeśli wydarzenie dekady ZSRR ma większą wartość operacyjną, to czy nadal jest
anulowane?
Odpowiedź: Tak" - RTFM
4. Skoro przekazałeś kartę przeciwnikowi, to tak... jest w jego posiadaniu. Jak dam Ci butelkę piwa do ręki to kto posiada butelkę piwa? Ja czy Ty?
Zagrywasz Chiny, potem natychmiast je zabierasz.
ps. przytaczaj treść kart, ponieważ musiałem rozgrzebać pudełko o 1.40 żeby doczytać co tam na kartach słychać. Dobrze, że jeszcze nie śpię
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Wow..Pynio pisze:szugiel pisze:Hej, mam takie oto pytania dot. zasad gry, na które być może znacie odpowiedź
....
Ale kombinujesz... tragedia
1. Karta "Zdrajcy" anuluje wydarzenie z karty czyli CAŁĄ TREŚĆ, nie PO, które mogą być zamienione na PW / zmianę sojuszy, czy przewroty. TREŚĆ. Karta jest pusta, tyle. Nie ma podziału, że to skośną literką się dzieje, a to grubiutką nie...
2. Skoro przeczytałeś pkt 1, to wiesz co zrobić z kartą z pkt 2 Wszak: "(jeśli
posiadają asterysk i wydarzenie zostanie rozpatrzone, zostają
usunięte z gry)"
3. W żadnym razie. Instrukcja strona 37:
"Pytanie: Jeśli wydarzenie dekady ZSRR ma większą wartość operacyjną, to czy nadal jest
anulowane?
Odpowiedź: Tak" - RTFM
4. Skoro przekazałeś kartę przeciwnikowi, to tak... jest w jego posiadaniu. Jak dam Ci butelkę piwa do ręki to kto posiada butelkę piwa? Ja czy Ty?
Zagrywasz Chiny, potem natychmiast je zabierasz.
ps. przytaczaj treść kart, ponieważ musiałem rozgrzebać pudełko o 1.40 żeby doczytać co tam na kartach słychać. Dobrze, że jeszcze nie śpię
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Dzięki za wyjaśnienia.
Odnośnie 1. Instrukcja w tym temacie nie jest precyzyjna. Intuicyjnie mając kartę "utworzenie układu warszawskiego", to wydarzeniem niewątpliwie jest rozmieszczenie/usunięcie znaczników wpływu. Tekst pisany kursywą wydaje się, że samym wydarzeniem już nie jest, bo nie ma nic wspólnego z samym wydarzeniem napisanym na karcie.
Odnośnie 2. W tym punkcie mam zapis w instrukcji 2.2.4 mówiący o tym, że po zagraniu karty jest ona usuwana. Na karcie z kolei jest mowa o jej rozpatrzeniu. Oba zapisy nie są spójne w kontekście karty "zdrajcy"
Pytanie zrodziło się stąd, że w innym karciankach spotkałem się z rozróżnieniem związanych z zagraniem/rozpatrzeniem karty.
Odnośnie 1. Instrukcja w tym temacie nie jest precyzyjna. Intuicyjnie mając kartę "utworzenie układu warszawskiego", to wydarzeniem niewątpliwie jest rozmieszczenie/usunięcie znaczników wpływu. Tekst pisany kursywą wydaje się, że samym wydarzeniem już nie jest, bo nie ma nic wspólnego z samym wydarzeniem napisanym na karcie.
Odnośnie 2. W tym punkcie mam zapis w instrukcji 2.2.4 mówiący o tym, że po zagraniu karty jest ona usuwana. Na karcie z kolei jest mowa o jej rozpatrzeniu. Oba zapisy nie są spójne w kontekście karty "zdrajcy"
Pytanie zrodziło się stąd, że w innym karciankach spotkałem się z rozróżnieniem związanych z zagraniem/rozpatrzeniem karty.
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Czołem.
Jak działa karta Norad?
To karta od działająca na stałe, na rundę czy na turę?
Jak działa karta Norad?
To karta od działająca na stałe, na rundę czy na turę?
- Breżniew
- Posty: 825
- Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 122 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Działanie "Norad" jest ciągłe, tzn. działa cały czas od momentu zagrania. Może zostać anulowany przez "Bagno".Salvadore21 pisze:Czołem.
Jak działa karta Norad?
To karta od działająca na stałe, na rundę czy na turę?
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Karta działa cały czas (do czasu zagrania "Bagna") ale PW dodaje się tylko w tej rundzie, w której DEFCON znalazł się na poziomie 2.
KLUB GIER HISTORYCZNYCH http://histogry.blogspot.com/
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
CZeść.
Czy ktoś ma moze erratę do pierwszej polskiej edycji Zimnej Wojny? Bard nie jest mi w stanie pomóc
Czy ktoś ma moze erratę do pierwszej polskiej edycji Zimnej Wojny? Bard nie jest mi w stanie pomóc