Twilight Struggle( Zimna Wojna) - pytania o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 980
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 47 times
Been thanked: 194 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: krecilapka »

Jak wszystko w tej grze jest mocno sytuacyjne ;). Karty lodzie atomowe niby super, ale co mi bylo po niej skoro grajac USA mialem na reku karty ZSRR: dekolonizacje, dajace wplywy w poludniowej Afryce itp. kwiatki.
Zauwaz, ze to ZSRR ma lepsza sytuacje, bo jak nie odda inicjatywy, to caly czas jest defcon na takim poziomie, ze moga robic przewroty a USA nie. Dopiero ta karta wyrownuje pozycje.
Jak dla mnie przegieta karta to tylko i wylacznie gry wojenne. Potrafi ona zepsuc dwie godziny fajnej zabawy. 7 punktow przewagi dla ktorejs ze stron pozwala skonczyc gre, troche to slabe jest jak dla mnie.
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1218
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 431 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: kastration »

A ja tam lubię kartę Gry Wojenne. Stanowi jak wiele defcon suicide'ów (choć nim nie jest) dodatkowy nóż na gardle, który wcale być nim nie musi, jeśli jedna strona przegrywa akurat wysoko i dostanie Gry na rękę. W takim układzie 50/50 przy tasowaniu, a i dodatkowo 50/50 w ramach gry równych graczy, że w ogóle dojdzie do sytuacji obawy o porażkę w ten sposób. Większym problemem są już kart DF zmuszające do zmiany planów, która w niczym nie pomaga. Łodzie atomowe też nie są czymś, co bym kurczowo trzymał grając ZSRR, ale i różnie z nimi bywa po stronie USA, tu się zgodzę.
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
Awatar użytkownika
godpuppet
Posty: 592
Rejestracja: 30 gru 2008, 12:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: godpuppet »

krecilapka pisze:Jak dla mnie przegieta karta to tylko i wylacznie gry wojenne. Potrafi ona zepsuc dwie godziny fajnej zabawy. 7 punktow przewagi dla ktorejs ze stron pozwala skonczyc gre, troche to slabe jest jak dla mnie.
ale jak przegrywasz tymi 7 punktami, przeciwnik ma "Gry wojenne" na ręce, ty mu je wyciągniesz i wygrasz potem w końcowym liczeniu punktów, to robi się EPICKO :) no i masz co opowiadać wnukom!

także czekam już tylko na wnuki :)
All work and no play makes Jack a dull boy!
Gorbee
Posty: 3
Rejestracja: 12 sie 2016, 23:39

Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć

Post autor: Gorbee »

Hej, mam pytanie o coś, co wydaje się oczywiste, ale przeczytałem instrukcję ze trzy razy i nigdzie nie jest to jasno powiedziane. Wiadomo, że jeśli zagram kartę z wydarzeniem przeciwnika jako PO, to przeciwnik wykonuje swoje wydarzenie. Można też wystrzelić wydarzenie w kosmos i wtedy karta trafia do odrzuconych. Czy nie istnieje jednak opcja zagrania takiej karty jako WYDARZENIE, co paradoksalnie by powodowało, że nie zostaje ono rozpatrywane? Instrukcja mówi: "Gracz może zagrać kartę jako wydarzenie zamiast operacji. Jeśli wydarzenie jest powiązane z jego supermocarstwem lub jest powiązane z obydwoma supermocarstwami, to rozpatrz efekt zawarty w tekście karty.", co raczej by wskazywało na to co napisałem.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4172
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 343 times
Been thanked: 373 times

Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć

Post autor: tomb »

Po co zagrywać wydarzenie przeciwnika jako wydarzenie, bez wykorzystania PO, skoro ono i tak zostanie rozpatrzone, gdy kartę zagrasz jako PO. Wydarzenie, które może być rozpatrzone, musi być rozpatrzone.
Edycja: Na temat Twojego sprytnego pomysłu powstał wątek na BGG, w którym współautor gry wyklarował sprawę:
Thus 7.1 should read: "A player may play a card as an Event instead of Operations if that card has an Event associated with his or her own superpower, or with both superpowers. The event then takes effect as directed by the card’s text."
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Gorbee
Posty: 3
Rejestracja: 12 sie 2016, 23:39

Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć

Post autor: Gorbee »

Chodzi mi o to, że fragment który przytaczyłem mówi, że jak zagrasz kartę jako WYDARZENIE i wydarzenie dotyczy twojego supermocarstwa, to je rrozpatrujesz. Nie wyklucza jednak opcji zagrania karty z wydarzeniem przeciwnika jako WYDARZENIE, a nie tłumaczy jaki miałby być tego efekt, co by sugerowało, że nie ma żadnego. No ale może to zbytnie mącenie. Generalnie chiałem wiedzieć czy jednym sposobem na uniknięcie rozpatrywania wydarzenia przeciwnika(zakładając że jest dozwolone) jest wystrzelania tej karty w kosmos?
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4172
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 343 times
Been thanked: 373 times

Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć

Post autor: tomb »

Tak, zasadniczo tylko kosmos. Zerknij na mój poprzedni post, który edytowałem. Tam jest link do wyjaśnień autora w sprawie nieprecyzyjnego zapisu.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Gorbee
Posty: 3
Rejestracja: 12 sie 2016, 23:39

Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć

Post autor: Gorbee »

O, dopiero zauważyłem edit. Bardzo dziękuje za wyklarowanie.
skimmboard
Posty: 28
Rejestracja: 13 lis 2016, 18:40
Has thanked: 1 time

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: skimmboard »

Cześć

Mam pytanie na temat karty wydarzenia w której wg jej opisu należy umieścić 1 PW w dowolnym państwie na kontynencie X. A co gdy w jakimś państwie przeciwnik ma już kontrolę nad tym państwem(wtedy wg normalnych zasad musielibyśmy użyć 2 PW żeby dodać/podnieść swój PW). Wtedy ta zasada nie ma zastosowania i nadrzędne jest wydarzenie z karty?
Awatar użytkownika
Breżniew
Posty: 825
Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 51 times
Been thanked: 122 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Breżniew »

skimmboard pisze:Cześć

Mam pytanie na temat karty wydarzenia w której wg jej opisu należy umieścić 1 PW w dowolnym państwie na kontynencie X. A co gdy w jakimś państwie przeciwnik ma już kontrolę nad tym państwem(wtedy wg normalnych zasad musielibyśmy użyć 2 PW żeby dodać/podnieść swój PW). Wtedy ta zasada nie ma zastosowania i nadrzędne jest wydarzenie z karty?
Zasada o której piszesz dotyczy umieszczania PW za pomocą operacji z karty.
W tej sytuacji masz umieścić 1 PW w państwie, więc umieszczasz 1 PW w państwie. Gdyby tekst karty nakazywał np. "użyć PO z tej karty do umieszczenia PW w państwie x", to wtedy Twoje rozumowanie byłoby słuszne.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4821
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1142 times
Been thanked: 2168 times

Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna

Post autor: warlock »

Co się dzieje z kartą Chiny wystrzeloną w kosmos? Oddajemy ją przeciwnikowi zakrytą? (nie pytam, czy to racjonalne zagranie - chodzi mi o samą procedurę ;)).

I takie pytanie bonusowe - gracie z kartami bonusowymi dodawanymi do III polskiej edycji (Pakt Bagdadzki i Stan Wojenny)? Dobrze się wpasowują w grę, czy (jak to bywa z promkami) są "niedotestowane"/za mocne?
Awatar użytkownika
Breżniew
Posty: 825
Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 51 times
Been thanked: 122 times

Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna

Post autor: Breżniew »

warlock pisze:Co się dzieje z kartą Chiny wystrzeloną w kosmos? Oddajemy ją przeciwnikowi zakrytą? (nie pytam, czy to racjonalne zagranie - chodzi mi o samą procedurę ;)).

I takie pytanie bonusowe - gracie z kartami bonusowymi dodawanymi do III polskiej edycji (Pakt Bagdadzki i Stan Wojenny)? Dobrze się wpasowują w grę, czy (jak to bywa z promkami) są "niedotestowane"/za mocne?
Nie wydaje mi się, żeby w ogóle to było możliwe. Chiny zagrywasz i oddajesz przeciwnikowi, albo nie zagrywasz. Ta karta nigdy nie trafi na stos kart odrzuconych ani usuniętych z gry. Mi by nawet do głowy nie przyszło, żeby wystrzelić Chiny w kosmos :D Nie pamiętam, czy w instrukcji jest jakiś paragraf dotyczący takiego zagrania.

Ja od zakupu gram z obydwoma tymi kartami i nie zauważyłem jakiegoś problemu z balansem (przynajmniej w przypadku Paktu Bagdadzkiego, bo o Stanie Wojennym niewiele mogę powiedzieć - niezbyt często zdarza mi się partia, w której rozgrywka trwa do 9-10 tury).
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4821
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1142 times
Been thanked: 2168 times

Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna

Post autor: warlock »

FAQ z instrukcji do IV edycji, strona 32, punkt 6:
Pytanie: Czy kartę „Chiny” można zagrać jako wyścig kosmiczny?
Odpowiedź: Tak.
;)

A w kwestii celowości zagrania tej karty (teoretyzuję) - gdyby gra trwała do ostatnich tur i potrzebowałbyś karty o wartości 4PO do wystrzelenia w kosmos żeby akurat dostać X punktów zwycięstwa i skończyć grę (a nie miałbyś takiej na ręce), to wtedy wystrzelenie Chin byłoby zasadne ;).
Awatar użytkownika
Breżniew
Posty: 825
Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 51 times
Been thanked: 122 times

Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna

Post autor: Breżniew »

warlock pisze:FAQ z instrukcji do IV edycji, strona 32, punkt 6:
Pytanie: Czy kartę „Chiny” można zagrać jako wyścig kosmiczny?
Odpowiedź: Tak.
;)
Wszystko jasne - nie pamiętałem tego zapisu.
warlock pisze: A w kwestii celowości zagrania tej karty (teoretyzuję) - gdyby gra trwała do ostatnich tur i potrzebowałbyś karty o wartości 4PO do wystrzelenia w kosmos żeby akurat dostać X punktów zwycięstwa i skończyć grę (a nie miałbyś takiej na ręce), to wtedy wystrzelenie Chin byłoby zasadne ;).
Zgadza się. W takim razie myślę, że karta "Chiny" po wystrzeleniu w kosmos ląduje zakryta przed przeciwnikiem dokładnie tak, jak zawsze się ją kładzie.
prezestomek
Posty: 436
Rejestracja: 20 mar 2012, 18:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna

Post autor: prezestomek »

Jak długo gram nigdy nie widziałem takiej akcji :>
szugiel
Posty: 8
Rejestracja: 15 lip 2007, 11:49
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: szugiel »

Hej, mam takie oto pytania dot. zasad gry, na które być może znacie odpowiedź ;-)

1. Czy karta "zdrajcy" zagrana jako wydarzenie dekady anuluje również efekt związany z zagraniem karty (ten pisany kursywą) np. dla karty "utworzenie układu warszawskiego" będzie to możliwość zagrania karty "Nato", dla "Willy Brandt", "Da Gaulle dochodzi do władzy we Francji", będzie to efekt anulujący działanie karty "Nato" w RFN i Francji, a dla karty "Bagno" będzie to efekt anulujący karty "Norad". W konsekwencji odpowiednio "Nato" nie może być zagrane, a efekty, które miały być anulowane wciąż obowiązują.
2. Czy karta z asteryskiem, której wydarzenie zostało anulowane działaniem karty "zdrajcy" jest usuwana z gry?
3. Czy w czasie wydarzenia dekady karta "Zdrajcy" anuluje kartę ZSRR o PO wyższym niż 2? Zgodnie z zasadami gry jako pierwsza rozgrywana jest karta z wyższym PO, więc wydaje się, że karta "zdrajcy" w momencie rozgrywania nie będzie miała żadnego efektu, gdyż karta ZSRR w tym momencie jest już zagrana.
4. Czy zakryta "Chin", którą właśnie przekazaliśmy przeciwnikowi, jest w jego posiadaniu? Co sprawiło by, że po zagraniu karty "Konflikt nad Ussuri" lub "Rewolucja Kulturalna" trafiłaby ona z powrotem do nas.

Z góry dziękuje za pomoc! :)
Pynio
Posty: 890
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 134 times
Been thanked: 128 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Pynio »

szugiel pisze:Hej, mam takie oto pytania dot. zasad gry, na które być może znacie odpowiedź ;-)

....

Ale kombinujesz... tragedia

1. Karta "Zdrajcy" anuluje wydarzenie z karty czyli CAŁĄ TREŚĆ, nie PO, które mogą być zamienione na PW / zmianę sojuszy, czy przewroty. TREŚĆ. Karta jest pusta, tyle. Nie ma podziału, że to skośną literką się dzieje, a to grubiutką nie...
2. Skoro przeczytałeś pkt 1, to wiesz co zrobić z kartą z pkt 2 ;) Wszak: "(jeśli
posiadają asterysk i wydarzenie zostanie rozpatrzone, zostają
usunięte z gry)"
3. W żadnym razie. Instrukcja strona 37:
"Pytanie: Jeśli wydarzenie dekady ZSRR ma większą wartość operacyjną, to czy nadal jest
anulowane?
Odpowiedź: Tak" - RTFM ;)
4. Skoro przekazałeś kartę przeciwnikowi, to tak... jest w jego posiadaniu. Jak dam Ci butelkę piwa do ręki to kto posiada butelkę piwa? Ja czy Ty?
Zagrywasz Chiny, potem natychmiast je zabierasz.

ps. przytaczaj treść kart, ponieważ musiałem rozgrzebać pudełko o 1.40 żeby doczytać co tam na kartach słychać. Dobrze, że jeszcze nie śpię :)
Brazol
Posty: 297
Rejestracja: 18 lut 2016, 11:37
Has thanked: 3 times
Been thanked: 21 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Brazol »

Pynio pisze:
szugiel pisze:Hej, mam takie oto pytania dot. zasad gry, na które być może znacie odpowiedź ;-)

....

Ale kombinujesz... tragedia

1. Karta "Zdrajcy" anuluje wydarzenie z karty czyli CAŁĄ TREŚĆ, nie PO, które mogą być zamienione na PW / zmianę sojuszy, czy przewroty. TREŚĆ. Karta jest pusta, tyle. Nie ma podziału, że to skośną literką się dzieje, a to grubiutką nie...
2. Skoro przeczytałeś pkt 1, to wiesz co zrobić z kartą z pkt 2 ;) Wszak: "(jeśli
posiadają asterysk i wydarzenie zostanie rozpatrzone, zostają
usunięte z gry)"
3. W żadnym razie. Instrukcja strona 37:
"Pytanie: Jeśli wydarzenie dekady ZSRR ma większą wartość operacyjną, to czy nadal jest
anulowane?
Odpowiedź: Tak" - RTFM ;)
4. Skoro przekazałeś kartę przeciwnikowi, to tak... jest w jego posiadaniu. Jak dam Ci butelkę piwa do ręki to kto posiada butelkę piwa? Ja czy Ty?
Zagrywasz Chiny, potem natychmiast je zabierasz.

ps. przytaczaj treść kart, ponieważ musiałem rozgrzebać pudełko o 1.40 żeby doczytać co tam na kartach słychać. Dobrze, że jeszcze nie śpię :)
Wow..
szugiel
Posty: 8
Rejestracja: 15 lip 2007, 11:49
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: szugiel »

Dzięki za wyjaśnienia.

Odnośnie 1. Instrukcja w tym temacie nie jest precyzyjna. Intuicyjnie mając kartę "utworzenie układu warszawskiego", to wydarzeniem niewątpliwie jest rozmieszczenie/usunięcie znaczników wpływu. Tekst pisany kursywą wydaje się, że samym wydarzeniem już nie jest, bo nie ma nic wspólnego z samym wydarzeniem napisanym na karcie.
Odnośnie 2. W tym punkcie mam zapis w instrukcji 2.2.4 mówiący o tym, że po zagraniu karty jest ona usuwana. Na karcie z kolei jest mowa o jej rozpatrzeniu. Oba zapisy nie są spójne w kontekście karty "zdrajcy" ;-)

Pytanie zrodziło się stąd, że w innym karciankach spotkałem się z rozróżnieniem związanych z zagraniem/rozpatrzeniem karty.
Pynio
Posty: 890
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 134 times
Been thanked: 128 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Pynio »

Spoko. Śmieję się :) Po to jest forum żeby pomagać.

Wysłane z mojego SM-N910C przy użyciu Tapatalka
Salvadore21

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Salvadore21 »

Czołem.

Jak działa karta Norad?
To karta od działająca na stałe, na rundę czy na turę?
Awatar użytkownika
Breżniew
Posty: 825
Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 51 times
Been thanked: 122 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Breżniew »

Salvadore21 pisze:Czołem.

Jak działa karta Norad?
To karta od działająca na stałe, na rundę czy na turę?
Działanie "Norad" jest ciągłe, tzn. działa cały czas od momentu zagrania. Może zostać anulowany przez "Bagno".
krajarek
Posty: 10
Rejestracja: 04 paź 2012, 14:37

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: krajarek »

Karta działa cały czas (do czasu zagrania "Bagna") ale PW dodaje się tylko w tej rundzie, w której DEFCON znalazł się na poziomie 2.
KLUB GIER HISTORYCZNYCH http://histogry.blogspot.com/
dave8
Posty: 755
Rejestracja: 01 sty 2017, 16:51
Has thanked: 73 times
Been thanked: 94 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: dave8 »

Warto dodać, że Norad nie działa w przypadku obniżania DEFCONu w headline.
radzio27
Posty: 28
Rejestracja: 25 lis 2014, 22:49

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: radzio27 »

CZeść.
Czy ktoś ma moze erratę do pierwszej polskiej edycji Zimnej Wojny? Bard nie jest mi w stanie pomóc :(
ODPOWIEDZ