Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Blom
Posty: 17
Rejestracja: 15 paź 2017, 18:23

Re: Carcassonne

Post autor: Blom »

1. Tak
2. Nie. Opata możesz ściągnąć tylko wtedy gdy w swojej rundzie nie dodałeś żadnego podwładnego (oczywiście nie licząc dodatku "kręgi w zbożu")
Blom
Posty: 17
Rejestracja: 15 paź 2017, 18:23

Re: Carcassonne

Post autor: Blom »

Quille pisze: ad 1. Tak, możesz.
ad 2. Nie, nie możesz, bo żeby cofnąć opata, nie możesz w danym ruchu wyłożyć żadnego podwładnego. Możesz za to wyłożyć opata i cofnąć go w następnym ruchu.
ooops... nie zauważyłem że odpowiedziałeś pierwszy, a to może mi pomożesz z dodatkiem bandyci?

W instrukcji napisane jest:
"Jeżeli któryś z graczy dociągnie płytkę z symbolem bandyty ... może teraz postawić bandytę na torze punktacji, na polu gdzie stoi przynajmniej jeden znacznik punktacji innego gracza. Następnie (jeżeli nie wystawił go wcześniej) swojego bandytę ustawia kolejny gracz (zgodnie z porządkiem tury). Jeżeli bandyta gracza był już wcześniej wystawiony, można do przestawić."

1. Czyli przy dociągnięci płytki z symbolem bandyty każdy z graczy ustawia bandytę?
moje wątpliwości rodzi tu sformułowanie "kolejny gracz" a nie "kolejni gracze"

2. Jeśli wszyscy mają już bandytę na torze punktacji i dociągnięty jest klocek bandyty to cze każdy może teraz przestawić swojego bandytę?

3. Jeżeli gracz 1 zamknął miasto i jednocześnie klasztor, a gracz 2 miał na niego ustawionego bandytę to czy dostaje połowę punktów tylko za miasto czy łącznie miasto+klasztor?
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Carcassonne

Post autor: Quille »

Blom pisze:
Quille pisze: ad 1. Tak, możesz.
ad 2. Nie, nie możesz, bo żeby cofnąć opata, nie możesz w danym ruchu wyłożyć żadnego podwładnego. Możesz za to wyłożyć opata i cofnąć go w następnym ruchu.
ooops... nie zauważyłem że odpowiedziałeś pierwszy, a to może mi pomożesz z dodatkiem bandyci?
-łaś :wink:
Na bandytach się niestety nie znam, bo nie mam big boxa i tego dodatku.
CSharpBeginner
Posty: 13
Rejestracja: 11 lis 2017, 10:19

Re: Carcassonne

Post autor: CSharpBeginner »

Dodatek Rzeka

1.) Pytanie o kafelek który oznaczyłem ramką i strzałką, czy ona zamyka drogę? Wg. mnie nie bo widać, że droga przechodzi przez wioskę i idzie dalej, a nie, że zatrzymuje się jak we wioskach w 72 podstawowych kafelkach. Kolega jednak uważa inaczej stąd chcemy rozwiać wątpliwość.

2.) Czy grając z chłopami, czyli włączając do gry pola, rzeka je ogranicza? W podstawowej wersji jest napisane, że pola są ograniczane przez drogi i miasta, a jak w przypadku gry z rzeką? Ogranicza czy nie i mając np. chłopa na kafelku po lewej stronie rzeki, to pola po prawej stronie rzeki też będą moimi polami jeżeli nie ogranicza mnie żadna droga?

Zdjęcie rzeki z instrukcji :

Obrazek
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3346
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1106 times
Been thanked: 1268 times

Re: Carcassonne

Post autor: seki »

CSharpBeginner pisze:Dodatek Rzeka

1.) Pytanie o kafelek który oznaczyłem ramką i strzałką, czy ona zamyka drogę? Wg. mnie nie bo widać, że droga przechodzi przez wioskę i idzie dalej, a nie, że zatrzymuje się jak we wioskach w 72 podstawowych kafelkach. Kolega jednak uważa inaczej stąd chcemy rozwiać wątpliwość.

2.) Czy grając z chłopami, czyli włączając do gry pola, rzeka je ogranicza? W podstawowej wersji jest napisane, że pola są ograniczane przez drogi i miasta, a jak w przypadku gry z rzeką? Ogranicza czy nie i mając np. chłopa na kafelku po lewej stronie rzeki, to pola po prawej stronie rzeki też będą moimi polami jeżeli nie ogranicza mnie żadna droga?

]

Ad. 1 Oczywiście w tym przypadku wioska nie zamyka drogi, może być ona kontynuowana.

Ad. 2 Rzeka ogranicza pole ale oczywiście tylko tam gdzie rzeczywiście nie ma przejścia - kafelek ze źródłem i jeziorem nie ogranicza pola. Czyli w tym przypadku stawiając chłopa z lewej strony rzeki, to pole z prawej strony koło miasta aż do drogi należy do tego chłopa.
Blom
Posty: 17
Rejestracja: 15 paź 2017, 18:23

Re: Carcassonne

Post autor: Blom »

seki pisze: Ad. 1 Oczywiście w tym przypadku wioska nie zamyka drogi, może być ona kontynuowana.

Ad. 2 Rzeka ogranicza pole ale oczywiście tylko tam gdzie rzeczywiście nie ma przejścia - kafelek ze źródłem i jeziorem nie ogranicza pola. Czyli w tym przypadku stawiając chłopa z lewej strony rzeki, to pole z prawej strony koło miasta aż do drogi należy do tego chłopa.
potwierdzam, gram tak samo.
CSharpBeginner
Posty: 13
Rejestracja: 11 lis 2017, 10:19

Re: Carcassonne

Post autor: CSharpBeginner »

Karczmy i katedry.

W podanym dodatku mam jedynie wątpliwości co do jednego nowego kafelka, który linkuję poniżej. Czy dany kafelek zawiera tak naprawdę 3 różne drogi, czy jedną i żeby ją zapunktować muszę zamknąć każdą z 3 odnóg?

Obrazek
Awatar użytkownika
Qrzy
Posty: 848
Rejestracja: 05 lut 2017, 19:15
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 65 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: Qrzy »

Opis obok kafla mówi sam za siebie - mamy tu 3 drogi, każda punktuje osobno, chyba że je połączysz w pętlę. ;)
CSharpBeginner
Posty: 13
Rejestracja: 11 lis 2017, 10:19

Re: Carcassonne

Post autor: CSharpBeginner »

Miałem właśnie rozterkę po przeczytaniu tego opisu. Bez niego byłem 100% pewien, że ten kafelek nie rozdziela dróg, bo jednak na ilustracji droga się tam nie zatrzymuje tylko przechodzi przez skrzyżowanie - w podstawowych kafelkach, na każdym z rozwidleniem było dokładnie widać, że droga się na nim kończy poprzez umiejscowienie na środku jakiegoś miasteczka np.

Ale już wszystko jasne, kafelek od karczm i katedr zawiera tak naprawdę początki 3 różnych dróg. Dzięki :)
neztor
Posty: 9
Rejestracja: 16 gru 2016, 14:27
Been thanked: 1 time

Re: Carcassonne

Post autor: neztor »

Na BGA można grać w Carcassonne w wersji z 3 płytkami na ręce. Ale w papierowej instrukcji podstawki nie jej widzę. To z jakiegoś dodatku czy fanowskie zasady? Jest gdzieś dokładnie opisane jak w grać w taki sposób?
Happer
Posty: 3
Rejestracja: 08 gru 2017, 11:40

Re: Carcassonne

Post autor: Happer »

Pytania odnośnie podstawowej wersji gry.

1. Gdy pod koniec gry zaczynamy rozliczenie z punktów to gdy mamy taką sytuację:
K - klasztor
* - meeple

Obrazek

To punkty liczymy jak na rys. a czy na rys. b? Bo niby ten fragment krajobrazu w lewym górnym rogu przylega, ale tak nie do końca sąsiednio.

2. Gdy do dyspozycji mamy 0 meeple'ów, a dobieramy jakiś element krajobrazu który zwolni nam w danej turze meeple'a to w tej samej turze możemy go położyć na inny element krajobrazu? Przykładowo zamykamy drogę na których na poprzednim kafelku jest meeple, ale dokładamy element z miastem to możemy po rozliczeniu drogi od razu tego meeple'a położyć na mieście?
KozaK69
Posty: 129
Rejestracja: 28 sty 2017, 11:16
Has thanked: 9 times
Been thanked: 25 times

Re: Carcassonne

Post autor: KozaK69 »

Ad.1. Poprawny jest wariant B - gracz dostaje 4 pkt.
Ad.2. Po punktowaniu (podczas którego zdejmujemy meeple) nie możemy już dołożyć meepli.
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Carcassonne

Post autor: Quille »

1. Generalnie liczy się wszystko dookoła klasztoru, czyli teoretycznie druga opcja jest poprawna. "Teoretycznie", bo taki układ nie może się zdarzyć, bo kafla nie można tak położyć, żeby stykał się tylko rogiem, no chyba, że na tym kaflu się nie kończy, tylko coś tam dalej jest i ten kafel przylega to czegoś innego.

2. Moim zdaniem nie, bo najpierw kładziesz kafel, potem meepla i na końcu podliczasz obszar i ściągasz meeple. Jeśli więc nie masz żadnego meepla kładąc kafel, to nie możesz położyć meepla, mimo że on inny zaraz do ciebie wraca.

Wysłane z mojego SM-J320F przy użyciu Tapatalka
radzi23
Posty: 3
Rejestracja: 20 sty 2018, 21:30

Re: Carcassonne

Post autor: radzi23 »

Pytanie o podstawowa wersję + rzeka.

1.Rozumiem, że grając w rozszerzenie z rzeką najpierw wkładamy kafelki rzeki a następnie pozostałe kafelki? Jeśli tak to po włożeniu rzeki tura leci dalej zgodnie ze wskazówkami zegara czy znów zaczyna pierwsza osoba (czy położenie jeziora też marnuje ruch)?
2. Rzeka może stworzyć literę 'u'? (w instrukcji jest napisane, że dwa kafelki obok siebie nie mogą skrecac w tą samą stronę).

3. Mam duży dylemat z przejęciem miasta. Czy jeśli dokładamy do miast na których jest kilku rycerzy (różnych graczy) kolejne części miasta to czy można dokładać wraz z kafelkami kolejnych rycerzy?
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Carcassonne

Post autor: Quille »

radzi23 pisze:Pytanie o podstawowa wersję + rzeka.

1.Rozumiem, że grając w rozszerzenie z rzeką najpierw wkładamy kafelki rzeki a następnie pozostałe kafelki? Jeśli tak to po włożeniu rzeki tura leci dalej zgodnie ze wskazówkami zegara czy znów zaczyna pierwsza osoba (czy położenie jeziora też marnuje ruch)?
2. Rzeka może stworzyć literę 'u'? (w instrukcji jest napisane, że dwa kafelki obok siebie nie mogą skrecac w tą samą stronę).

3. Mam duży dylemat z przejęciem miasta. Czy jeśli dokładamy do miast na których jest kilku rycerzy (różnych graczy) kolejne części miasta to czy można dokładać wraz z kafelkami kolejnych rycerzy?
1. My gramy tak, że wkładamy rzekę po kolei, po jeziorze następna osoba kładzie pierwszy "normalny" kafelek.
2.Wg instrukcji może być litera U, bo może być np. zakręt w prawo, prosta, zakręt w prawo. Choć my najczęściej skręcamy w różne strony, mimo że skręty nie są bezpośrednio po sobie, żeby na pewno się nie zapętlić.
3. Jak w mieście jest już jakiś mepel, to nie możesz położyć kolejnego. Jeśli dwa (lub więcej) miast się połączy, wtedy może być kilku mepli w jednym.

Wysłane z mojego SM-J320F przy użyciu Tapatalka
radzi23
Posty: 3
Rejestracja: 20 sty 2018, 21:30

Re: Carcassonne

Post autor: radzi23 »

Quille pisze:
radzi23 pisze:Pytanie o podstawowa wersję + rzeka.

1.Rozumiem, że grając w rozszerzenie z rzeką najpierw wkładamy kafelki rzeki a następnie pozostałe kafelki? Jeśli tak to po włożeniu rzeki tura leci dalej zgodnie ze wskazówkami zegara czy znów zaczyna pierwsza osoba (czy położenie jeziora też marnuje ruch)?
2. Rzeka może stworzyć literę 'u'? (w instrukcji jest napisane, że dwa kafelki obok siebie nie mogą skrecac w tą samą stronę).

3. Mam duży dylemat z przejęciem miasta. Czy jeśli dokładamy do miast na których jest kilku rycerzy (różnych graczy) kolejne części miasta to czy można dokładać wraz z kafelkami kolejnych rycerzy?
1. My gramy tak, że wkładamy rzekę po kolei, po jeziorze następna osoba kładzie pierwszy "normalny" kafelek.
2.Wg instrukcji może być litera U, bo może być np. zakręt w prawo, prosta, zakręt w prawo. Choć my najczęściej skręcamy w różne strony, mimo że skręty nie są bezpośrednio po sobie, żeby na pewno się nie zapętlić.
3. Jak w mieście jest już jakiś mepel, to nie możesz położyć kolejnego. Jeśli dwa (lub więcej) miast się połączy, wtedy może być kilku mepli w jednym.

Wysłane z mojego SM-J320F przy użyciu Tapatalka
1. Jezioro traktujecie jako jeden z kafli do wyłożenia czy leży z boku i jak wyłożycie wszystkie to dokladacie jezioro (poza tura)?

3. Czyli nawet w swoim mieście nie można mieć kilku meepli o ile nie wyniknie to z położenia miast?

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Carcassonne

Post autor: Quille »

radzi23 pisze:
Quille pisze:
radzi23 pisze:Pytanie o podstawowa wersję + rzeka.

1.Rozumiem, że grając w rozszerzenie z rzeką najpierw wkładamy kafelki rzeki a następnie pozostałe kafelki? Jeśli tak to po włożeniu rzeki tura leci dalej zgodnie ze wskazówkami zegara czy znów zaczyna pierwsza osoba (czy położenie jeziora też marnuje ruch)?
2. Rzeka może stworzyć literę 'u'? (w instrukcji jest napisane, że dwa kafelki obok siebie nie mogą skrecac w tą samą stronę).

3. Mam duży dylemat z przejęciem miasta. Czy jeśli dokładamy do miast na których jest kilku rycerzy (różnych graczy) kolejne części miasta to czy można dokładać wraz z kafelkami kolejnych rycerzy?
1. My gramy tak, że wkładamy rzekę po kolei, po jeziorze następna osoba kładzie pierwszy "normalny" kafelek.
2.Wg instrukcji może być litera U, bo może być np. zakręt w prawo, prosta, zakręt w prawo. Choć my najczęściej skręcamy w różne strony, mimo że skręty nie są bezpośrednio po sobie, żeby na pewno się nie zapętlić.
3. Jak w mieście jest już jakiś mepel, to nie możesz położyć kolejnego. Jeśli dwa (lub więcej) miast się połączy, wtedy może być kilku mepli w jednym.

Wysłane z mojego SM-J320F przy użyciu Tapatalka
1. Jezioro traktujecie jako jeden z kafli do wyłożenia czy leży z boku i jak wyłożycie wszystkie to dokladacie jezioro (poza tura)?

3. Czyli nawet w swoim mieście nie można mieć kilku meepli o ile nie wyniknie to z położenia miast?

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
1. Układamy rzekę w stosik, na górze źródło, na dole jezioro, więc jezioro jest traktowane jak każdy kafel, mimo że można je dołożyć tylko w jeden sposób.

3. Tak, swojego też tylko jednego.

Wysłane z mojego SM-J320F przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3346
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1106 times
Been thanked: 1268 times

Re: Carcassonne

Post autor: seki »

Nie sprawdzałem instrukcji ale dałbym sobie coś obciąć będąc pewnym, że rzeka nie może skręcać w stronę źródła czyli nie można jej ułożyć w literę U. Sprawdź dokładnie. Wydaje mi się, że w instrukcji jest odpowiedni zapis i ma on zarówno mechaniczne znaczenie (rzeka ma maksymalnie dużą powierzchnię rozdzielić) jak i fabularne (żadna rzeka nie cofa się do źródła).
Co do dokładania rycerzy do zamku to oczywiście nie można dołożyć bezpośrednio do zamku zajmowanego przez rywala lub samego siebie ale oczywiście można zwiększyć ilość Swoich poprzez przyłączenie innego fragmentu zamku na którym postawiłeś ludzika. Analogicznie jak przy przejmowaniu.
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Carcassonne

Post autor: Quille »

seki pisze:Nie sprawdzałem instrukcji ale dałbym sobie coś obciąć będąc pewnym, że rzeka nie może skręcać w stronę źródła czyli nie można jej ułożyć w literę U. Sprawdź dokładnie. Wydaje mi się, że w instrukcji jest odpowiedni zapis i ma on zarówno mechaniczne znaczenie (rzeka ma maksymalnie dużą powierzchnię rozdzielić) jak i fabularne (żadna rzeka nie cofa się do źródła).
Nie wiem, o której instrukcji mówisz, ale w instrukcji do podstawy (z dodatkami opat i rzeka) drugiego wydania nie ma takiego zapisu, że nie może skręcać w stronę źródła. Jest tylko, że "każde dwie płytki przedstawiające rzekę ułożone po sobie nie mogą skręcać w tę samą stronę. W przeciwnym wypadku doszłoby do zapętlenia się rzeki." I tyle. W dodatku dotyczy to płytek następujących PO SOBIE, więc zgodnie z regułami jest ułożenie: zakręt w prawo - prosta - zakręt w prawo - prosta itp. Tylko, że takie ułożenie też może doprowadzić do zrobienia pętli, więc my mamy home rule, że każdy kolejny zakręt, nawet nie następujący bezpośrednio po poprzednim, musi być w inną stronę.

Natomiast w starej edycji faktycznie mogło być coś takiego, bo znalazłam w internecie taki plik: https://upsilon.cc/~zack/teaching/1011/ ... /river.pdf i tam jest mowa o tym, że "A U-turn with the river tiles is not possible. This means that a 180° turn is not allowed, as it may lead to difficulties in placing all the tiles". A niżej:

"Question: With the U-turn rule when making rivers, does that mean no U-turn ever, or just no immediate U-turns because it will complicate the place ment of subsequent river tiles?
Answer: Only immediate U-turns are explicitly forbidden. (Naturally there can also be problems if a straight river tile lies between.)"
Antek.95
Posty: 2
Rejestracja: 18 sty 2018, 17:07

Carcassonne - najbardziej nurtujące pytania

Post autor: Antek.95 »

Cześć, jestem nowy na forum, pewnie takie pytania już padły, jeśli tak to przepraszam, nie da się przejrzeć wszystkich wpisów. Tak więc chcę zadać na początek dwa pytania, na które odpowiedź, choć czasem wydaje mi się oczywista, innym razem taka nie jest. Nie chciałabym też przekombinować z zasadami, wolę, gdy Carcassonne zostaje lekką, rodzinną grą.

Pierwsze pytanie to:Jeżeli dokładam kafelek i tym samym kafelkiem zamykam miasto, drogę, czy coś innego, czy mogę wtedy postawić na nim swojego pionka i podliczyć punkty? Wydaje mi się, że nie, bo z chwilą dołożenia kafelka zamykam obszar, a na zamknięty dawać pionków nie można. Sam nie wiem.

Drugie pytanie odnosi się do budowniczych. Gdy powiększa się miasto albo drogę z budowniczym, ma się dodatkowy ruch. Co jednak jeśli, dołączonym właśnie kafelkiem, zamykam obszar? Czy też mam dodatkowy ruch? Z jednej strony: czemu nie, skoro powiększam miasto z budowniczym, ale z drugiej: W chwili zamknięcia miasta, gra się przerywa, podlicza się punkty i zabiera się pionki, i wtedy już nie ma tam budowniczego, więc nie ma dodatkowego ruchu.

PROSZĘ O ODPOWIEDŹ, TĘ PYTANIA NIE DAJĄ MI SPOKOJU PODCZAS GRY W CARCASSONNE
Awatar użytkownika
Cin
Posty: 822
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Re: Carcassonne - najbardziej nurtujące pytania

Post autor: Cin »

Wątek pytań o zasady Carcassonne już jest, zadaj pytanie tam zamiast tworzyć nowy. A odpowiedzi są też w instrukcji (podpowiedź - przyjrzyj się kolejności zdarzeń w obu przypadkach, o które pytasz).
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1304 times

Re: Carcassonne - najbardziej nurtujące pytania

Post autor: rastula »

W obu przypadkach odpowiedź brzmi TAK.
pudding
Posty: 3
Rejestracja: 06 sty 2015, 22:48
Lokalizacja: Bytom

Re: Carcassonne

Post autor: pudding »

Cześć mam pytanie odnośnie traktów. Mianowicie, czy istnieje możliwość że trakt z jednej kafelki nie pasuje do traktu z drugiej ? Czy to tylko błąd wydruku w co wątpię? Czy jest dopuszczalne dołożenie kafelki jeżeli trakt jest przesunięty o szerokość traktu? Trochę namieszałem ale mam nadzieję że wiecie o co chodzi. Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Carcassonne

Post autor: Quille »

pudding pisze:Cześć mam pytanie odnośnie traktów. Mianowicie, czy istnieje możliwość że trakt z jednej kafelki nie pasuje do traktu z drugiej ? Czy to tylko błąd wydruku w co wątpię? Czy jest dopuszczalne dołożenie kafelki jeżeli trakt jest przesunięty o szerokość traktu? Trochę namieszałem ale mam nadzieję że wiecie o co chodzi. Pozdrawiam
Raczej to błąd w druku. Jeśli trakt kończy się na krawędzi płytki, to musi być możliwość dołożenia.

Wysłane z mojego SM-J320F przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
Cin
Posty: 822
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Re: Carcassonne

Post autor: Cin »

pudding pisze:Cześć mam pytanie odnośnie traktów. Mianowicie, czy istnieje możliwość że trakt z jednej kafelki nie pasuje do traktu z drugiej ? Czy to tylko błąd wydruku w co wątpię? Czy jest dopuszczalne dołożenie kafelki jeżeli trakt jest przesunięty o szerokość traktu? Trochę namieszałem ale mam nadzieję że wiecie o co chodzi. Pozdrawiam
"Jednego kafelka".
A do meritum - błąd w druku.
ODPOWIEDZ