Strona 7 z 15

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 04 paź 2017, 12:34
autor: pinata
Gatherey pisze:Czy pogrubiona część zmusza gracza WL do usunięcia tej jednostki z pola, gdzie np. znajduje się drużyna czy jest zupełna dowolność?
Tekst na karcie nie nakłada żadnych ograniczeń, więc można wyeliminować dowolną jednostkę lub dowódcę.
Gatherey pisze:Jestem drużyną jedno pole przed Mordorem (Minas Morgul) i w ciągu swoich tur poruszam się sukcesywnie drużyną dwa razy (2 pkt na torze drużyny pierścienia). Czy w swojej następnej turze jako gracz WL, będę mógł ujawnić drużynę i przesunąć się na drugie miejsce na torze Mordoru?
Tak jak napisał Tomzaq, Drużyna pojawi się na pierwszym polu toru Mordoru. Natomiast wykonanie nadmiarowego ruchu Drużyną może mieć w takim wypadku sens, ponieważ zabezpiecza przed efektem karty "Zła pogoda".

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 22 paź 2017, 14:21
autor: warlock
1) Upewniam się: rozumiem, że jeśli podczas oblężenia twierdzy obie strony wzajemnie się zniszczą, to obrońca zachowuje kontrolę nad terytorium, bo atakujący nie ma czym go przejąć po walce?

2) Zdolność Sarumana mówi, że "mogę wykorzystać JEDEN wynik Mobilizacji kości akcji..." - to oznacza jeden na całą turę, czy też mogę każdy jeden wynik Mobilizacji wykorzystywać jako skuteczniejszą rekrutację wojsk Isengardu?

Wczoraj miałem tak spektakularną bitwę, że to bajka ;).

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 22 paź 2017, 23:40
autor: Col. Frost
1) Dobrze rozumiesz.
2) Każdą mobilizację możesz tak wykorzystać. Porównaj sobie z kartą Rzecznika Saurona, gdzie masz wyraźny zapis "raz na turę".

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 22 paź 2017, 23:53
autor: warlock
Ok, zatem wszystko dobrze graliśmy ;). Dzięki!

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 25 paź 2017, 19:09
autor: warlock
1. Pytanie do dodatku Panowie Śródziemia:
NIEZDOBYTA
Przymiotnik niezdobyta odnosi się do osady kontrolowanej przez tego
samego gracza, który kontrolował ją na początku gry.

Osadę, która została przejęta przez przeciwnika, a następnie odbita
przez jej pierwotnego właściciela, uważa się za „niezdobytą”.

Oblężoną twierdzę uważa się za niezdobytą, jeśli oblegana armia należy
do pierwotnego właściciela twierdzy.
Dobra, mam lekką zawiechę umysłową: innymi słowy na początku gry każda osada jest niezdobyta, tak? Wiem, że to niby jest napisane wprost, ale chce się upewnić, bo gdzieś tam z tylu mi krąży po głowie interpretacja, że "niezdobyta" jest tylko taka, która została na nowo odbita.

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 25 paź 2017, 19:19
autor: HoLi
Tak, dopóki twierdza na przykład Wolnych Ludów jest w rękach gracza Wolnych Ludów (nawet jeśli jest oblężona przez przeciwnika) uważa się za niezdobytą. Jak przeciwnik ją przejmie to jest zdobyta, a jak ją gracz Wolnych Ludów odbije z rąk przeciwnika znowu jest niezdobyta.

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 04 gru 2017, 09:34
autor: Einar
Czy można się wycofywać do zdobytej twierdzy i korzystać z jej ochrony (trafienia tylko na szóstkach)? Podam przykład:

Armia Cienia zdobywa twierdzę Minas Tirith. Czy jeśli Wolne Ludy będą próbowały ją odbić to atak uważamy go za "atak na mury" i trafienia są tylko na szóstkach, a Cień może wycofać się do twierdzy?

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 04 gru 2017, 10:54
autor: warlock
Einar pisze: Armia Cienia zdobywa twierdzę Minas Tirith. Czy jeśli Wolne Ludy będą próbowały ją odbić to atak uważamy go za "atak na mury" i trafienia są tylko na szóstkach, a Cień może wycofać się do twierdzy?
Jeśli armia cienia stoi w regionie Minas Tirith, a Wolne Ludy decydują się zaatakować region Minas Tirith, to armia cienia może przed każdą rundą bitwy zdecydować się wycofać do twierdzy. Jeśli się nie wycofa, to bitwa jest w otwartym polu i Wolne Ludy trafiają na 5-6. Ale jeśli się wycofa (także przed pierwszą rundą), to wchodzi do twierdzy, bitwa jest przerywana, a wolne ludy wchodzą do regionu i zaczynają oblężenie (muszą wydać kolejną kość akcji do rozpoczęcia oblężenia). Wycofanie się do zdobytej twierdzy nie różni się niczym od wycofania do własnej twierdzy.

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 20 sty 2018, 19:23
autor: warlock
Dobra, mam mały problem. To bardziej teoretyczna sytuacja, ale jednak... ;)

Taka sytuacja (chronologicznie):
1. Saruman zostaje sam w Orthanku.
2. Wojska Wolnych Ludów zdobywają Orthank. Zgodnie z zasadami Saruman tam zostaje, bo samotnemu Towarzyszowi/Słudze nie dzieje się krzywda.
3. Armia Cienia przybywa z odsieczą, wiec armia Wolnych Ludów wycofuje się do Orthanku.
4. Cień przesuwa swoją armię do regionu Orthanku.
5. Cień wydaje kość akcji, żeby zacząć szturmować mury.

I teraz co tak naprawdę robi Saruman i jak wpływa na oblegającą armię?
a) Ignoruje się go, bo zamknął się w szafie w wieży i nawet Wolne Ludy nie wiedzą gdzie jest.
b) Wchodzi w skład oblegającej armii Cienia (bo w końcu znajduje się w tym samym regionie).

Która z tych opcji jest prawdziwa? Wydaje mi się, że ta druga opcja, ale niech ktoś to potwierdzi ;).

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 20 sty 2018, 20:20
autor: HoLi
Druga opcja jest prawidłowa. Zgodnie z zasadami Saruman nie może opuścić regionu Orthank (a nie samego Orthanku jako twierdzy). Dlatego też kiedy Wolne Ludy wkraczają do pustego regionu Orthank i zajmują jego twierdzę bez walki to można przyjąć, że Saruman ukrył się gdzieś w tym regionie, a nie w samej twierdzy (choć opierając się na książce czy filmie to można tak pomyśleć :) ).

Pozdrawiam

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 07 kwie 2018, 10:11
autor: Nookie
Witam planszówkowiczów!

Jestem w trakcie lektury instrukcji i dwie niejasności już mam.

1) Oblężenie twierdzy. Z instrukcji wynika, że wyłącznie w pierwszej rundzie (atak na mury) trzeba wyrzucić 6, w następnych już 5. Ale w dalszej części napisane jest, że można przedłużać atak na mury zmieniając jednostki z elitarnych na regularne. Po co to robić w takim razie? Chyba, że dopiero po ataku na mury, w którym wypadnie 6 można przejść do kolejnego etapu(co w sumie ma sens i jest logiczne).

2) Ruch armii. Napisane jest, że można poruszyć się dwoma RÓŻNYMI armiami. Czyli jak mam armię w jednym regionie, to nie mogę w jednym ruchu jej rozdzielić i do dwóch różnych regionów się udać. Mogę do jednego, bądź do jednego i zostawić jej część w regionie wyjściowym. Prawda?

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 07 kwie 2018, 10:49
autor: HoLi
1) Oblężenie twierdzy. Z instrukcji wynika, że wyłącznie w pierwszej rundzie (atak na mury) trzeba wyrzucić 6, w następnych już 5. Ale w dalszej części napisane jest, że można przedłużać atak na mury zmieniając jednostki z elitarnych na regularne. Po co to robić w takim razie? Chyba, że dopiero po ataku na mury, w którym wypadnie 6 można przejść do kolejnego etapu(co w sumie ma sens i jest logiczne).
Tutaj musisz rozgraniczyć dwie rzeczy:
1. Atakowanie Miast i Fortyfikacji - Kiedy gracz atakuje wroga broniącego się w regionie, w którym znajduje się miasto lub fortyfikacja, podczas
pierwszej rundy bitwy atakujący gracz musi wyrzucić „6” lub więcej (zamiast „5” lub więcej), aby uzyskać trafienia. Podczas późniejszych rund bitwy gracze stosują się do
normalnych zasad.

2. Przeprowadzanie Oblężenia Twierdzy: Aby to zrobić, atakujący gracz musi wykorzystać kość akcji podczas fazy Rozpatrywania akcji, wydając im w
ten sposób bitwę. Każdą bitwę wydaną oblężonej armii uważa się za atak na mury. Podczas ataku na mury atakujący gracz musi wyrzucić „6” lub więcej (zamiast „5” lub więcej), aby uzyskać trafienia, natomiast obrońca uzyskuje trafienia w normalny sposób, wyrzucając „5” lub więcej. W przeciwieństwie do normalnej bitwy, atak na mury
trwa tylko jedną rundę, chyba że atakujący zdecyduje się dobrowolnie zredukować do jednostki regularnej jedną z biorących udział w bitwie jednostek elitarnych.
Jeśli atakujący podejmie taką decyzję, atak na mury trwa dodatkową rundę. W ten sposób gracz może przedłużać atak na mury wielokrotnie – o ile oczywiście pod koniec rundy wciąż będzie posiadał dostępne jednostki elitarne, które mógłby zredukować. Jeśli atak na mury się zakończy, a w armiach atakującego i obrońcy wciąż pozostały jakieś jednostki, broniącą się armię nadal uważa się za oblężoną.

Na planszy znajdują się Twierdze, Miasta oraz Fortyfikacje stąd ta różnica (zdobywanie twierdz przeważnie stanowiło dużo większe wyzwanie i kosztowało więcej sił i środków) .
2) Ruch armii. Napisane jest, że można poruszyć się dwoma RÓŻNYMI armiami. Czyli jak mam armię w jednym regionie, to nie mogę w jednym ruchu jej rozdzielić i do dwóch różnych regionów się udać. Mogę do jednego, bądź do jednego i zostawić jej część w regionie wyjściowym. Prawda?
Możesz, bo dzielisz tą armie na dwie różne armie jeszcze przed jej poruszeniem i następnie każdą z nich przemieszczasz do różnych regionów na przykład zgodnie z zasadą wykorzystania wyniku "Armii" kości akcji.

Pozdrawiam

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 07 kwie 2018, 23:08
autor: Elo
Zagrałem dzisiaj pierwszą zapoznawczą rozgrywkę. Ogółem gra nie jest tak skomplikowana jak można gdzieniegdzie przeczytać, jednak wątpliwości trochę jest. Na razie mam problem w dwóch kwestiach:
1) Zdolności bohaterów można używać ile się chce, o ile spełnia się wymogi? Przykładowo karta Gandalfa, po użyciu wydarzenia z karty dobierz dodatkową kartę z puli. Rozumiem, że tyle razy ile użyję w danej rundzie kości z symbolem wydarzenia, to za każdym razem dobieram kartę, tak?
2) I druga sprawa która jest dla mnie trochę bardziej niejasna, a jest praktycznie podstawową mechaniką. Chodzi mi o ruch drużyny pierścienia. Czy trasę pomiędzy odkryciami/ujawnieniami drużyny układam sobie w głowie i przeciwnik dowiaduje się jej dopiero kiedy jestem do tego zmuszony, lub sam się ujawniam? Czy to nie pozwala na ewentualne manipulowanie trasą w zależności od sytuacji? I co z niektórymi wydarzeniami, których wymóg to przebywanie w konkretnym miejscu. Drużyna jest ukryta ale chcę użyć wydarzenia, które mówi że trzeba znajdować się w konkretnym miejscu, czy oznacza to że automatycznie ujawniam miejsce w którym przebywa drużyna? Czy fakt że trasa znana jest jedynie graczowi wolnych ludów pozwala na jakieś machlojki? Oczywiście w graniu nie chodzi o oszustwa, jednak wydaje mi się że nie ma żadnego mechanizmu, który by takim ewentualnym oszustwom zapobiegał. Czy to jest po prostu tak, że nie opłaca się nadkładać drogi bo trzeba jak najszybciej dojść do Mordroru. Przyznam się że ten aspekt jest dla mnie najtrudniejszy do zrozumienia. Do tego wydaje mi się że można się samemu pogubić którędy się szło i nawet niechcący zmienić trasę. Czy idą za takim ewentualnym błędem jakieś konsekwencje?

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 07 kwie 2018, 23:26
autor: Coen
Dopiero gdy powiernicy się ujawniają / zostaną odkryci, to poruszasz nimi. Wiadomo, że w głowie planuje się jakąś trasę, ale po odkryciu / ujawnieniu możesz nawet ruszyć w drugą stronę.

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 07 kwie 2018, 23:34
autor: Elo
Ach to takie buty ;) No teraz to się wszystko wyjaśnia. Czyli najpierw tak jakby "zbieram kroki" a po ujawnieniu/odkryciu korzystam z tych uzbieranych.
Dzięki :)

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 08 kwie 2018, 10:54
autor: olocop
Elo pisze: 07 kwie 2018, 23:08 1) Zdolności bohaterów można używać ile się chce, o ile spełnia się wymogi? Przykładowo karta Gandalfa, po użyciu wydarzenia z karty dobierz dodatkową kartę z puli. Rozumiem, że tyle razy ile użyję w danej rundzie kości z symbolem wydarzenia, to za każdym razem dobieram kartę, tak?
Tak
2) I druga sprawa która jest dla mnie trochę bardziej niejasna, a jest praktycznie podstawową mechaniką. Chodzi mi o ruch drużyny pierścienia. Czy trasę pomiędzy odkryciami/ujawnieniami drużyny układam sobie w głowie i przeciwnik dowiaduje się jej dopiero kiedy jestem do tego zmuszony, lub sam się ujawniam?
Tak, "zbierasz kroki" i trasę ustalasz dopiero przy odkryciu/ujawnieniu. Dlatego szybkie odkrycie drużyny w początkowych jej ruchach jest istotne, bo zmusza już z początku drużynę do określenia kierunku marszu. Karty dotyczące pozycji drużyny zawsze rozpatruje się zgodnie z polem, gdzie znajduje się aktualnie figurka powierników, bez względu na to ile "zebranych kroków" posiadasz.

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 08 kwie 2018, 15:14
autor: Indar
To jeszcze pytanie co do odkrycia i przesuniecia Drużyny Pierścienia.
Która opcja jest poprawna:
Przesuwam drużynę na nowe miejsce TYLKO jeżeli wylosuje się żeton z symbolem odkrycia - i wtedy drużyna staje się odkryta.
Czy tez sam sukces i jakikolwiek żeton poszukiwań powoduje ustalenie nowej pozycji (gdy na żetonie nie ma symbolu odkrycia to po ustaleniu nowej pozycji wciąż jest ukryta.)

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 08 kwie 2018, 17:20
autor: warlock
Przeczytaj mój dokument od dechy do dechy ;) http://kawanaplansze.znadplanszy.pl/wp- ... %C5%84.pdf

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 09 kwie 2018, 00:46
autor: pinata
Indar pisze: 08 kwie 2018, 15:14Przesuwam drużynę na nowe miejsce TYLKO jeżeli wylosuje się żeton z symbolem odkrycia - i wtedy drużyna staje się odkryta.
Figurkę Powierników Pierścienia gracz Wolnych Ludów przesuwa w dwóch przypadkach:
  • gdy sam zdecyduje się ujawnić miejsce pobytu Drużyny podczas fazy Drużyny Pierścienia.
  • gdy Drużyna zostaje odkryta w wyniku udanych poszukiwań (żeon z symbolem odkrycia) lub w wyniku zagrania niektórych kart Wydarzeń (np.: "Poszukiwania Nazguli").
Żetony poszukiwań bez symbolu odkrycia nie przesuwają figurki Powierników Pierścienia.

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 09 kwie 2018, 12:02
autor: Elo
Kolejne wątpliwości ;)
1) do czego służą te okrągłe znaczniki drużyny pierścienia (poza tymi, które zaznaczają przemianę Gandalfa i Obieżyświata)? Już doczytałem, żetony kładziemy na polu drużyny, ja tam kładłem figurki ;)
2) czy próba poszukiwania drużyny odbywa się tylko raz na turę i to cień wybiera ten moment? czy ma to miejsce za każdym razem kiedy drużyna się porusza, z rosnącym bonusem +1 co ruch do poszukiwań? Bo jeśli opcja nr. 1, to gdyby cień wykorzystał moment na poszukiwania, to potem już bezkarnie byśmy się poruszali nie dając skorzystać z bonusu cieniowi. To też już mam. Za każdym razem po ruchu.
3) żetony poszukiwań odrzucamy po wylosowaniu, czy wracają z powrotem do puli? Odrzucamy, a po wykorzystaniu wszystkich wracają wszystkie (beżowe) do puli.

Sam sobie odpowiedziałem ;) Wybaczcie robienie bałaganu, ale zostawię to bo może się komuś przyda.

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 09 kwie 2018, 21:04
autor: pinata
Elo pisze: 09 kwie 2018, 12:021) do czego służą te okrągłe znaczniki drużyny pierścienia (poza tymi, które zaznaczają przemianę Gandalfa i Obieżyświata)? Już doczytałem, żetony kładziemy na polu drużyny, ja tam kładłem figurki ;)
Zarówno figurki jak i żetony możesz przechowywać na tym polu (dopóki dany Towarzysz wchodzi w skład Drużyny). Żetony używane są gdy zdecydujesz się poświęcić losowego Towarzysza jako straty (w wyniku udanych Poszukiwań).

Elo pisze: 09 kwie 2018, 12:023) żetony poszukiwań odrzucamy po wylosowaniu, czy wracają z powrotem do puli? Odrzucamy, a po wykorzystaniu wszystkich wracają wszystkie (beżowe) do puli.
Wykorzystanie wszystkich żetonów zdarza się niezwykle rzadko.

Zazwyczaj żetony są po prostu odrzucane, a do puli wracają tylko te z symbolem Oka (o ile nie zostały usunięte z gry przez kartę "Wyzwanie Króla") oraz żetony specjalne, gdy Drużyna zadeklaruje się na torze Mordoru (str. 43).

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 13 cze 2018, 12:59
autor: Barto
Mam pytanko odnośnie "poszukującej" wersji Króla Nazguli z dodatku Lords of Middle Earth. Czy on przenosi się się zawsze do nowej lokalizacji drożyny gdy ta zostaje odkryta lub deklaruje się na początku tury (oczywiście poza Mordorem) czy tylko jeśli poszukiwania odkryją drużynę ? Ostatnio grałem u kolegi i upierał się że ta pierwsza opcja, nie sprawdziliśmy podczas rozgrywki a tak teraz myślę że to chyba zbyt mocne by było i może zagraliśmy źle..

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 13 cze 2018, 13:12
autor: Olgierdd
Czarnoksiężnik może poruszyć się za Drużyną gdy ta dobrowolnie się ujawni w regionie poza twierdzą WL. Nie może poruszyć się automatycznie w wyniku udanych poszukiwań i odkrycia Drużyny.

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 13 cze 2018, 15:44
autor: Barto
O kurcze. Czyli zupełnie na odwrót :). Dzięki !

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 28 cze 2018, 23:46
autor: Gawlisz
Cześć,

Czy ktoś jest w stanie mi wyjaśnić jaki jest sens zagrania karty "poszukiwania Nazguli" treść : przesuń dowolną liczbę Nazguli. Następnie jeśli przynajmniej jeden Nazguli znajduje się w regionie, w którym znajduje się DP , drużyna zostaje odkryta. Jeśli na torze drużyny jest np 3 to skąd ma być wiadomo czy są w tym samym regionie co DP? Pozdrawiam