Posiadłość Szaleństwa - Druga Edycja - pytania i wątpliwości
Re: Posiadłość Szaleństwa 2 ed.
W menu głównym aplikacji masz wiele języków do wyboru i możesz je sobie dowolnie zmieniać.
Jeśli wszyscy posługujecie się biegle językiem angielskim, to nie powinno być problemu z imersją. W grze jest mnóstwo opisów i aby utrzymać odpowiednią atmosferę, najlepiej aby jedna osoba czytała je na głos. Z mojego doświadczenia, na klimacie traci się najszybciej, kiedy miesza się języki, czyta się po angielsku, a rozmawia po polsku albo próbuje się tłumaczyć w locie z angielskiego na polski, nie wychodzi to płynnie.
Najważniejsze, żebyście czuli się komfortowo w danej wersji językowej i nie męczyli przy czytaniu. Na upartego dałoby się nawet grać angielską wersją gry + aplikacja PL (prawie wszystko czytamy z aplikacji, treść fizycznych kart to tylko maleńki ułamek tekstu w grze). Problem w tym, że taka rozgrywka wymagałaby rozpiski z polskimi i angielskimi nazwami kart i kafelków.
Jeśli wszyscy posługujecie się biegle językiem angielskim, to nie powinno być problemu z imersją. W grze jest mnóstwo opisów i aby utrzymać odpowiednią atmosferę, najlepiej aby jedna osoba czytała je na głos. Z mojego doświadczenia, na klimacie traci się najszybciej, kiedy miesza się języki, czyta się po angielsku, a rozmawia po polsku albo próbuje się tłumaczyć w locie z angielskiego na polski, nie wychodzi to płynnie.
Najważniejsze, żebyście czuli się komfortowo w danej wersji językowej i nie męczyli przy czytaniu. Na upartego dałoby się nawet grać angielską wersją gry + aplikacja PL (prawie wszystko czytamy z aplikacji, treść fizycznych kart to tylko maleńki ułamek tekstu w grze). Problem w tym, że taka rozgrywka wymagałaby rozpiski z polskimi i angielskimi nazwami kart i kafelków.
Re: Posiadłość Szaleństwa 2 ed.
sirafin pisze:W menu głównym aplikacji masz wiele języków do wyboru i możesz je sobie dowolnie zmieniać.
Jeśli wszyscy posługujecie się biegle językiem angielskim, to nie powinno być problemu z imersją. W grze jest mnóstwo opisów i aby utrzymać odpowiednią atmosferę, najlepiej aby jedna osoba czytała je na głos. Z mojego doświadczenia, na klimacie traci się najszybciej, kiedy miesza się języki, czyta się po angielsku, a rozmawia po polsku albo próbuje się tłumaczyć w locie z angielskiego na polski, nie wychodzi to płynnie.
Najważniejsze, żebyście czuli się komfortowo w danej wersji językowej i nie męczyli przy czytaniu. Na upartego dałoby się nawet grać angielską wersją gry + aplikacja PL (prawie wszystko czytamy z aplikacji, treść fizycznych kart to tylko maleńki ułamek tekstu w grze). Problem w tym, że taka rozgrywka wymagałaby rozpiski z polskimi i angielskimi nazwami kart i kafelków.
Dzieki sirafin. Jeszcze jedno, te 'mnostwo opisow', o ktorych wspominasz, to zawarte jest w samej grze (np na karty itp.) czy te opisy to z aplikacji ???
K.
Sorki za brak polskich znakow....
Re: Posiadłość Szaleństwa 2 ed.
Opisy fabularne napędzające grę to praktycznie wszystko aplikacja. Opisy pomieszczeń, wydarzeń, dialogi - w zasadzie cała narracyjna część jest czytana z ekranu. Zadaniem aplikacji jest właśnie dostarczenie dużej ilości treści fabularnych i dostosowanie opowieści do poczynań graczy, coś co byłoby niezwykle trudne na fizycznych komponentach. Aplikacja działa trochę jak fabularna mapa, na której możemy odczytywać opisy różnych rzeczy, ale sama gra toczy się na planszy (apka NIE WIE i nie wyświetla, gdzie stoją figurki, gdzie leżą karty, jaki jest stan badaczy, jakie rzeczy ma gracz, gdzie są potwory itd., ona ma tylko dostarczać opisy fabularne i polecenia wynikające z zagranych akcji).
Fizyczne komponenty mają przede wszystkim opisy związane z mechaniką gry - najważniejsze jest, jak działa dany przedmiot/zdolność. Oczywiście wtrącenia fabularne też się trafiają, ale to drobne jednozdaniowe smaczki. Wyjątkiem są arkusze badaczy, które na rewersie przedstawiają krótką historię każdego badacza.
Przejrzyj sobie zdjęcia komponentów na BGG, zobaczysz ile i jaki rodzaj tekstu pojawia się na kartach.
https://boardgamegeek.com/image/3153958 ... size=large
Apka jest darmowa, więc też możesz sobie spokojnie odpalić dowolny scenariusz i zobaczyć tylko pierwszą turę, aby nie robić sobie spoilerów i jednocześnie zyskać pojęcie o ilości wstawek fabularnych.
Fizyczne komponenty mają przede wszystkim opisy związane z mechaniką gry - najważniejsze jest, jak działa dany przedmiot/zdolność. Oczywiście wtrącenia fabularne też się trafiają, ale to drobne jednozdaniowe smaczki. Wyjątkiem są arkusze badaczy, które na rewersie przedstawiają krótką historię każdego badacza.
Przejrzyj sobie zdjęcia komponentów na BGG, zobaczysz ile i jaki rodzaj tekstu pojawia się na kartach.
https://boardgamegeek.com/image/3153958 ... size=large
Apka jest darmowa, więc też możesz sobie spokojnie odpalić dowolny scenariusz i zobaczyć tylko pierwszą turę, aby nie robić sobie spoilerów i jednocześnie zyskać pojęcie o ilości wstawek fabularnych.
Re: Posiadłość Szaleństwa - Second Edition
Dostaję ostatnią kartę przerażenia, która powoduje obłąkanie, ale ta ostatnia karta przerażenia mówi, że mam ją odrzucić po rozpatrzeniu. Co dzieje się najpierw?
Dobieram kartę rozpatruję ją i dalej nie jestem obłąkany? Czy dopieram tą kartę i od razu zostaję obłąkany?
Dobieram kartę rozpatruję ją i dalej nie jestem obłąkany? Czy dopieram tą kartę i od razu zostaję obłąkany?
Re: Posiadłość Szaleństwa - Second Edition
Mam pytanie czy jest szansa dostać gdzieś elementy z 1 edycji żeby rozbudować swoją 2ed gry? bo szukam i znaleźć nigdzie nie mogę.
Re: Posiadłość Szaleństwa - Second Edition
Zestawy Recurring Nightmares oraz Suppressed Memories.zawa99 pisze:Mam pytanie czy jest szansa dostać gdzieś elementy z 1 edycji żeby rozbudować swoją 2ed gry? bo szukam i znaleźć nigdzie nie mogę.
Re: Posiadłość Szaleństwa - Second Edition
tak tylko czy można dostać je gdzieś najlepiej w polsce?idziol91 pisze:Zestawy Recurring Nightmares oraz Suppressed Memories.zawa99 pisze:Mam pytanie czy jest szansa dostać gdzieś elementy z 1 edycji żeby rozbudować swoją 2ed gry? bo szukam i znaleźć nigdzie nie mogę.
Re: Posiadłość Szaleństwa - Second Edition
Najpierw rozpatrujesz wszystkie karty, dopiero po tym sprawdzasz, czy jesteś ranny/obłakany.ixi24 pisze:Dostaję ostatnią kartę przerażenia, która powoduje obłąkanie, ale ta ostatnia karta przerażenia mówi, że mam ją odrzucić po rozpatrzeniu. Co dzieje się najpierw?
Dobieram kartę rozpatruję ją i dalej nie jestem obłąkany? Czy dopieram tą kartę i od razu zostaję obłąkany?
Tak więc w twoim przykładzie nie popadasz w obłęd.
-
- Posty: 81
- Rejestracja: 09 mar 2017, 09:50
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 3 times
Re: Posiadłość Szaleństwa - Second Edition
Jak to jest z potworami i ogniem? Potwór bierze ranę na początku swojej tury, jeśli stoi na polu z ogniem. Potem apka każe mu iść do najbliższego badacza o 2 pola. A co, jeśli najkrótsza droga prowadzi przez obszary zajęte ogniem? Bierze kolejne rany za każdy krok?
Re: Posiadłość Szaleństwa - Second Edition
Dokładnie tak. Ogień potrafi być pomocny. Nie ma żadnych zasad nakazujących omijanie ognia przez potwory. Jeśli najkrótsza droga wiedzie przez płomienie to potwór i tak nią pójdzie, nawet jeśli przez to zginie.
-
- Posty: 81
- Rejestracja: 09 mar 2017, 09:50
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 3 times
Re: Posiadłość Szaleństwa - Second Edition
1. Czy akcja przekazywania polega na upuszczeniu i podniesieniu, czy można jedną akcją dać kumplowi jakiś przedmiot? Oczywiście stoimy w tym samym miejscu
2. Jak dokładnie działa akcja odepchnięcia? Można odepchnąć potwora za drzwi i samemu iść w drugą stronę?
3. Czy barykadę stawiamy tylko w pomieszczeniu, którym stoimy, czy możemy uciec z pomieszczenia i w kolejnej akcji siłą woli przesunąć meble, które zostały za nami?
2. Jak dokładnie działa akcja odepchnięcia? Można odepchnąć potwora za drzwi i samemu iść w drugą stronę?
3. Czy barykadę stawiamy tylko w pomieszczeniu, którym stoimy, czy możemy uciec z pomieszczenia i w kolejnej akcji siłą woli przesunąć meble, które zostały za nami?
Re: Posiadłość Szaleństwa - Second Edition
Ad. 1)
W ramach akcji przekazywania można upuścić, podnieść i wymienić się dowolną liczbą wyposażenia z dowolną liczbą badaczy w obrębie jednego pola.
Ad. 2)
W ramach akcji odepchnięcia możesz przesunąć potwora (albo innego badacza) ze swojego pola na sąsiednie pole + ewentualnie przesunąć się za nim na to samo pole (ale nie musisz).
Jeśli chcesz iść w inną stronę, to musisz poświęcić kolejną akcję na osobny ruch.
Ad. 3)
Barykada nigdy nie opuszcza pola, na którym została wyłożona. Może leżeć albo na polu, albo przy drzwiach tego pola.
Żeby swobodnie przesunąć barykadę (z drzwi na pole albo z pola na drzwi), musisz stać na polu z barykadą.
Będąc po drugiej stronie drzwi możesz co najwyżej spróbować zepchnąć barykadę z drzwi z powrotem na pole (test siły), ale nie możesz "siłą woli" przeciągać mebli stojąc po drugiej stronie drzwi.
W ramach akcji przekazywania można upuścić, podnieść i wymienić się dowolną liczbą wyposażenia z dowolną liczbą badaczy w obrębie jednego pola.
Ad. 2)
W ramach akcji odepchnięcia możesz przesunąć potwora (albo innego badacza) ze swojego pola na sąsiednie pole + ewentualnie przesunąć się za nim na to samo pole (ale nie musisz).
Jeśli chcesz iść w inną stronę, to musisz poświęcić kolejną akcję na osobny ruch.
Ad. 3)
Barykada nigdy nie opuszcza pola, na którym została wyłożona. Może leżeć albo na polu, albo przy drzwiach tego pola.
Żeby swobodnie przesunąć barykadę (z drzwi na pole albo z pola na drzwi), musisz stać na polu z barykadą.
Będąc po drugiej stronie drzwi możesz co najwyżej spróbować zepchnąć barykadę z drzwi z powrotem na pole (test siły), ale nie możesz "siłą woli" przeciągać mebli stojąc po drugiej stronie drzwi.
-
- Posty: 43
- Rejestracja: 27 kwie 2015, 15:10
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 3 times
Re: Posiadłość Szaleństwa - Second Edition
Cześć.
Mam pytanie do Obłąkania, które zmienia warunki zwycięstwa. Załóżmy, że któryś z graczy otrzymał Obłąkanie z tekstem: "Standardowe warunki zwycięstwa cię nie dotyczą. Jeśli na początku twojej tury na przynajmniej 6 obszarach znajduje się Ogień, natychmiast zwyciężasz i gra się kończy. Jeśli gra zakończy się z jakiegokolwiek innego powodu, przegrywasz.". Jak należy to w zasadzie interpretować? Jeżeli gracze zrealizowali cel scenariusza, to uznajemy, że gracze, poza Piromanem, wygrali, a Piroman przegrał? I odwrotnie - jeśli Piromanowi udało się podpalić wystarczająco dużo obszarów, to on wygrywa, a reszta graczy przegrywa? Pomijam przypadek, gdy wszyscy przegrywają, bo nie ma to wielkiego znaczenia.
Z góry dzięki za wyjaśnienia.
Mam pytanie do Obłąkania, które zmienia warunki zwycięstwa. Załóżmy, że któryś z graczy otrzymał Obłąkanie z tekstem: "Standardowe warunki zwycięstwa cię nie dotyczą. Jeśli na początku twojej tury na przynajmniej 6 obszarach znajduje się Ogień, natychmiast zwyciężasz i gra się kończy. Jeśli gra zakończy się z jakiegokolwiek innego powodu, przegrywasz.". Jak należy to w zasadzie interpretować? Jeżeli gracze zrealizowali cel scenariusza, to uznajemy, że gracze, poza Piromanem, wygrali, a Piroman przegrał? I odwrotnie - jeśli Piromanowi udało się podpalić wystarczająco dużo obszarów, to on wygrywa, a reszta graczy przegrywa? Pomijam przypadek, gdy wszyscy przegrywają, bo nie ma to wielkiego znaczenia.
Z góry dzięki za wyjaśnienia.
Re: Posiadłość Szaleństwa - Second Edition
Jeśli mam rozłożyć żetony ognia na miejscu na którym stoi badasz oraz na wszystkich sąsiadujących polach to rozkładam również za ścianą od miejsca gdzie stoi badacz ?
Re: Posiadłość Szaleństwa - Second Edition
Kompletna Księga Zasad - Ściana str. 15 pisze:Efektom oddziałującym na sąsiednie pola nie wolno oddziaływać
na pola przez ściany, chyba że jakiś efekt wyraźnie na to pozwala.
Re: Posiadłość Szaleństwa - Second Edition
Łapać Kompletną Księgę Zasad w dłoń i sprawdzić sobie pod hasłem "drzwi"!
Drzwi nie mają takiego ograniczenia jak ściany i sąsiadują normalnie.
Drzwi nie mają takiego ograniczenia jak ściany i sąsiadują normalnie.
Re: Posiadłość Szaleństwa - Second Edition
Cześć,
dwie sytuacje odnośnie ruchu potworów w fazie mitów bo to chyba najbardziej przekombinowany element gry.
1)
Jeżeli jest badacz i stoi za drzwiami w odległości 2 pól to potwór sie przesunie czy nie ? W samej treści akcji nie ma nic o zasięgu (który ma wpływ na to czy liczymy "przez drzwi") ale 2 opcja wyboru mówi o zasięgu...
2)
Jeżeli badacz oddalony jest o 4 pola to czy potwór się przesunie ? (po 2 polach ruchu będzie w zasięgu) - graliśmy, że tak
Jeżeli badacz oddalony jest o 4 pola ale stoi za drzwiami to czy potwór się przesunie (po 2 polach ruchu bedzię poza zasięgiem) - graliśmy, że nie
Nie wiem czy jeszcze jakieś kombinacje mogą tu zajść..
Ps. jak zaczynam turę na polu z ogniem i go ugaszę w pierwszej akcji to dostaję obrażenie ?
dwie sytuacje odnośnie ruchu potworów w fazie mitów bo to chyba najbardziej przekombinowany element gry.
1)
Jeżeli nie ma badacza w ODLEGŁOŚCI 2 pól to rozumiem, że potwór sie nie przesunie w ogóle ?Hybryda Istot z Głębin przemieszcza się maksymalnie o dwa pola w taki sposób aby znaleźć sie na polu z jak największą liczbą badaczy. Następnie atakuje każdego badacza na swoim polu.
a)Atak potwora
b)Nie ma badaczy w zasięgu dwóch pól
Jeżeli jest badacz i stoi za drzwiami w odległości 2 pól to potwór sie przesunie czy nie ? W samej treści akcji nie ma nic o zasięgu (który ma wpływ na to czy liczymy "przez drzwi") ale 2 opcja wyboru mówi o zasięgu...
2)
Jeżeli badacz oddalony jest o 6 pól to czy potwór się przesunie ? - graliśmy, że nieHybryda Istot z Głębin przemieszcza się maksymalnie o dwa pola w taki sposób aby mieć w zasięgu jak największą liczbę badaczy. Następnie atakuje wszystkich badaczy w zasięgu.
a)Atak potwora
b)Nie można przemieścić się w zasięg
Jeżeli badacz oddalony jest o 4 pola to czy potwór się przesunie ? (po 2 polach ruchu będzie w zasięgu) - graliśmy, że tak
Jeżeli badacz oddalony jest o 4 pola ale stoi za drzwiami to czy potwór się przesunie (po 2 polach ruchu bedzię poza zasięgiem) - graliśmy, że nie
Nie wiem czy jeszcze jakieś kombinacje mogą tu zajść..
Ps. jak zaczynam turę na polu z ogniem i go ugaszę w pierwszej akcji to dostaję obrażenie ?
Re: Posiadłość Szaleństwa - Second Edition
Ad. 1)
Przy takim opisie ataku w apce powinno być "Nie ma badaczy w odległości X pól", trzeba zgłosić Galakcie, żeby naniesiono poprawkę. Ogólnie zasada aktywacji jest taka, że potwór dostaje polecenie i mamy jeden przycisk potwierdzający wykonanie polecenia i jeden przycisk, że polecenia nie da się wykonać.
Ad. 2)
Gracie prawidłowo.
PS Nie, to potwory dostają obrażenie, gdy zaczynają turę na polu z ogniem. Badacz dostaje obrażenie, jeśli ruszył się na płonące pole albo wykonał akcję na płonącym polu i na polu nadal jest ogień. W twoim przykładzie po wykonaniu akcji na polu nie ma już ognia, więc nie dostajesz obrażenia.
Przy takim opisie ataku w apce powinno być "Nie ma badaczy w odległości X pól", trzeba zgłosić Galakcie, żeby naniesiono poprawkę. Ogólnie zasada aktywacji jest taka, że potwór dostaje polecenie i mamy jeden przycisk potwierdzający wykonanie polecenia i jeden przycisk, że polecenia nie da się wykonać.
Ad. 2)
Gracie prawidłowo.
PS Nie, to potwory dostają obrażenie, gdy zaczynają turę na polu z ogniem. Badacz dostaje obrażenie, jeśli ruszył się na płonące pole albo wykonał akcję na płonącym polu i na polu nadal jest ogień. W twoim przykładzie po wykonaniu akcji na polu nie ma już ognia, więc nie dostajesz obrażenia.
-
- Posty: 42
- Rejestracja: 07 lis 2016, 22:58
- Has thanked: 1 time
Re: Posiadłość Szaleństwa - Second Edition
Ad.1 Oczywiście że potwór przesunie sie o dwa pola w tym przypadku. Napisane jasno -> potwór przesuwa się o 2 pola -> nastepnie (coś tam). Wd. mnie potwór poruszy się nawet jeśli nie ma badaczy w zasięgu. Błąd jest jak na moje w tłumaczeniu opcji B która powinna brzmieć "nie ma badaczy na polu potwora"
-
- Posty: 896
- Rejestracja: 20 mar 2017, 09:52
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 47 times
Re: Posiadłość Szaleństwa - Second Edition
Pytanie jeśli chodzi o wykonywanie testu przerażenia i ustalanie zasięgu (lub generalnie pytanie jak sie liczy zasięg). Taka sytuacja: mam pokój 1 w którym stoi badacz i pokój 2 w którym stoi potwór.
BADACZ - DRZWI - POTWÓR
To tak obrazowo - i teraz, czy ten badacz ma tego potwora w zasięgu? Wycinek z księgi zasad:
BADACZ - DRZWI - POTWÓR
To tak obrazowo - i teraz, czy ten badacz ma tego potwora w zasięgu? Wycinek z księgi zasad:
Graliśmy, że nawet jeśli potwór był w linii prostje od badacza, ale ta linia przechodziła przez drzwi to nie było to w zasięgu. Dobrze czy nadinterpretacja?Efekty używające zwrotu „w zasięgu” odnoszą się do czegoś oddalonego maksymalnie o trzy pola.
- Zasięgu nie wolno liczyć przez ściany i drzwi, chyba że jakiś efekt wyraźnie na to pozwala
Re: Posiadłość Szaleństwa - Second Edition
Dobrze. Z tym, że linia prosta nie ma tu żadnej znaczenia. Liczy się tylko ilość pół między badaczem a potworem, ale jeśli po drodze są drzwi albo ściana to nie jest w zasięgu
Re: Posiadłość Szaleństwa - Second Edition
Kiedyś opisywałem dokładniej zagadnienie zasięgu. Dla przypomnienia.
Pole jest w zasięgu jeśli:
- jest oddalone max o 3 pola
- nie jest oddzielone drzwiami
I koniec. Bez żadnych dodatkowych komplikacji.
-----------------------
czerwone: odległość 2 pól, nie ma drzwi = jest zasięg
żółte: odległość 1 pole, są drzwi = nie ma zasięgu
zielone: odległość 3 pola, nie ma drzwi = jest zasięg
W przypadku zielonego, w pierwszym momencie zasięg wydaje się nielogiczny, bo gracz instynktownie spojrzy na środki pól i wtedy cel jest "za rogiem". Nie ma jednak zasady mówiącej, że figurki stoją w miejscu na środku pola, możemy je ustawić tak, jak pokazuje zielona linia i wtedy będą się "widzieć", a więc zasięg (pole widzenia) jest możliwy. Oczywiście to już tylko takie dodatkowe wizualizowanie sobie sytuacji. Dla zasad gry ważne jest tylko, że to odległość trzech pól bez drzwi.