Całkiem długo się tu nie odzywałem, ale w niedzielę przyszedł dodatek do GAH i uznałem, że troszkę wskrzeszę ten wątek, bo szkoda, żeby nic o nim nie było mowy, kiedy warto coś o tym wspomnieć i podzielić się pierwszymi wrażeniami
Słowem wstępu - GAH bardzo lubię, jak w zasadzie większość gier Włochów, ale chociaż mam do niej duży sentyment i w podstawkę całkiem sporo razy zagrałem, to miałem już lekkie poczucie zmęczenia materiału. Przed wsparciem dodatku uznałem, że pokażę grę swojej piękniejszej połówce, żeby sprawdzić czy w ogóle jej się spodoba i jest sens brać dodatek - gra się spodobała, ale ja sam po dwóch grach uznałem, że ok, już mi się na jakiś czas nie chce. Jest to fenomenalna gra, ale dla mnie talię gości i personelu w podstawce nie są jakieś szczególnie grube, więc przy regularnym graniu mam pewne poczucie powtarzalności. Nie gigantyczne, ale jednak; w efekcie zawsze po grze potrzebowałem chwili przerwy, zanim znowu ją wyłożyłem na stół.
No i przyszedł dodatek, którego trochę się obawiałem, ale jednak uznałem, że szkoda nie wesprzeć. Tu podziękowania dla lisek2000, który świetnie zbiórkę ogarnął i dzięki któremu już w niedzielę paczka czekała na odbiór. Z racji burzowej niedzieli w Mieście Królów nie było sensu nigdzie wychodzić, więc wszystko sobie posortowałem, pozamieniałem stare komponenty, przeczytałem raz jeszcze instrukcję. I siedliśmy do gry. I cóż... Ależ to jest dobre!
Pokrótce po modułach:
W module pierwszym z salami balowymi bałem się tego, co było w tym wątku wspominane, że skoro już teraz sprawne zapełnienie hotelu może być problemem, to co dopiero teraz, kiedy uwagę można podzielić między lokowaniem gości w hotelu i na sali balowej. Jak się okazało, wszystko działa bardzo sprawnie - wiele nowych gości ma odpowiednie efekty, które np. pozwalają na zamknięcie dowolnego pokoju albo wysłanie dodatkowego tancerza na salę; w efekcie można się tu pobawić i odpowiednio dzielić uwagę między te dwie rzeczy, a i bonusy natychmiastowe z drugiego i trzeciego rzędu sal dużo dają, podobnie jak i bonusy z opróżnienia grup tancerzy na swojej planszetce. Wszystko działa zaskakująco dobrze, szampan jest nieco ciężej zdobywanym surowcem, wszystko ładnie się ze sobą zazębia. W pierwszej grze wysłałem na salę 7 tancerzy i zamknąłem jakieś 14 pokoi, co wydaje mi się całkiem niezgorszym wynikiem.
Moduł drugi z celebrytami przy pierwszym czytaniu instrukcji wydawał mi się najbardziej oderwany od wszystkiego i kompletnie do mnie nie przemawiał... A okazuje się świetny! Celebryci mają mocne działanie, więc często, jeśli wejdzie odpowiedni pod nasze plany, warto je lekko skorygować i przy okazji znacząco zwiększają atrakcyjność pewnych akcji. Przykładowo w podstawce rzadko kiedy brałem kości z akcji, gdzie była tylko jedna jedyna kość, a z dodatkiem robi się to częściej, bo dzięki celebrycie może wyjść jakiś bardzo ładny kombos w naszej turze.
Moduł trzeci był tym, co mnie najbardziej przekonało do wsparcia dodatku, bo kocham miłością prawdziwą asymetryczne umiejętności graczy w grach. I chociaż na to czekałem najbardziej, to wydaje mi się, że reszta dodatku i tak siada mi bardziej, niemniej hotele są ciekawym urozmaiceniem, chociaż niektóre są słabsze lub gorsze w zależności też od początkowych ustawień np. kart polityki. Zagrałem już trzema i przy żadnym nie miałem wrażenia ewidentnego niezbalansowania, a przy okazji sympatycznie zmieniają podejście do zarządzania pokojami hotelowymi, tj. mając hotel, dzięki któremu dostawałem bonusy za zamykanie kolumn i rzędów myślało mi się trochę inaczej niż w grze podstawowej. A znowu kiedy miałem hotel od bonusów za pierwszy zamknięty pokój w grupie - pierwszy raz robiłem dziwne wężyki swoimi pokojami na planszetce, żeby jak najczęściej korzystać z tego. Jedynie hotel, który posiada prywatne cele losowane z kart polityki nie do końca do mnie przemawia, bo nie ma żadnego bonusu poza tym, że może jeszcze zapunktować coś dodatkowego w międzyczasie, ale zobaczę zapewne jak jest w praktyce.
Modułu czwartego nie skomentuję, bo kolejność graczy przy dwóch osobach woleliśmy zostawić tak, jak jest - przeczytałem tylko zasady i cieszy fakt, że w końcu będę mógł tę grę wyciągnąć na 3 i 4 osoby bez stresu, że wszyscy będą się nudzili czekając na swoją kolej.
No i moduł piąty, czyli jeszcze więcej kart i żetonów. To chyba jest mój ulubiony moduł, wraz z kartami które dochodzą dzięki modułowi pierwszemu, bo nagle ma się dwie naprawdę grube talię i już każda rozgrywka staje się inna. Samych gości w tym momencie jest talia ok. 100 kart, więc w trakcie jednej gry na dwie osoby zobaczy się może 1/3 talii. Efekty są świetne, podobnie jak efekty z kart personelu, które również tchną życie w grę. Przy okazji mam wrażenie, że więcej jest kart pozwalających dobierać karty personelu, w efekcie ciekawiej szuka się synergii między nimi i kombosów, które można byłoby nadużyć wielokrotnie.
Podsumowując - dla mnie jest to świetny dodatek. Zagraliśmy 3 razy w 2 dni, dzisiaj zapewne polecimy raz jeszcze i ciężko stwierdzić, kiedy nam się znudzi, niemniej dawno nie miałem takiego podjarania z gry. Nie jest to dodatek konieczny, bo sama gra podstawowa już jest wybitna, ale jak dla mnie wnosi on całość na nowy level i w moim mniemaniu jest to ogólnie jeden z najlepszych dodatków, jakie w życiu widziałem. Jestem pod wielkim wrażeniem całości, tak bardzo że już paru miesiącach bez postów postanowiłem napisać jednego i jeśli tylko ktoś będzie miał okazję się w niego zaopatrzyć - z całym sercem mogę polecić. Wybitny dodatek do wybitnej gry - warto było czekać.