kwiatosz pisze: ↑17 gru 2020, 12:26
rav126 pisze: ↑17 gru 2020, 10:13
a ja nadal czekam na Twoją definicję regrywalności
Potencjał regywalnosci jest suchy i można go wyrazic zmiennością setupu etc. Natomiast sama regywalnosci już taka policzalna nie jest - bo co z tego, że jest milion sposobów ułożenia pozycji startowych, skoro gra daje bardzo podobne odczucia w każdej? Sięgnę tu do przykładu sudoku - całe życie można rozwiązywać 10 dziennie i nigdy nie trafić takiego samego. A jednak większość osób po jakimś czasie tym się nudzi, bo o ile sama zmienność tam jest, o tyle nie daje ona na tyle różnych wrażeń, żeby mieć ochotę ciągle wracać.
Taki Władca Pierścieni: Konfrontacja. Mam w to 700 partii, ale suchej regrywalności ta gra tyle nie ma. Mnie akurat bardzo wszystko tam pod pasowało, więc tłukłem niemiłosiernie. Albo szachy - jeżeli będzie to dla kogoś pasja to można grać i grać. Ale dla przeciętnego gracza oferta szachów się wyczerpuje po iluś tam partiach - a przecież na forum planszówkowym w zasadzie każdy powinien grać, skoro w teorii gra wystarcza na lata. Idę o zakład że praktycznie każdy z tu o ecnych w szachy grał, ale większości jednak tego zainteresowania na życie nie wystarczyło.
Gry Donalda Vaccarino mają zatrważające liczby możliwych setupów, Kingdom Builder w samej podstawce pozwala na wiele różnych partii. A jednak znowu, większość graczy odpada nie zobaczywszy wszystkich.
Potencjał regrywalności może być traktowany sucho, ale już sama regrywalności jest dla danego gracza indywidualna, czyli musi być subiektywna.
Zasadniczo podoba mi się to co napisałeś, tylko bym w życiu nie użył tych terminów dla zdefiniowania opisanych zjawisk.
W moim rozumieniu to jest mocne naciąganie regrywalności w stronę czysto subiektywnego odczucia "mam ochotę/nie chce zagrać w dany tutuł", które może wynikać z wielu rzeczy, a tylko jedną z nich jest poczucie braku zróżnicowania oferowanych rozgrywek (innymi może być nie interesujący mnie temat, długość rozgrywki i pewnie masa innych rzeczy).
Nie gram w szachy nie dlatego, że nie są regrywalne (w mojej ocenie są bardzo regrywalne i obiektywnie udowadnialne jest jak bardzo poszczególne rozgrywki mogą się od siebie różnić) tylko po prostu dlatego, że mnie nie interesują.
Sudoku to jednak zabawą solo, a nie grą o jakich tu rozmawiamy.
Mnie się jednak wydaje, że termin regrywalność odnosi się do zjawisk bardziej obiektywnych. Zapytując o regrywalność gry nie oczekuję informacji o tym, czy konkretny pytany ma ochotę na kolejne partie tylko czy obiektywnie mierzalne elementy gry (konkretne rozwiązania mechaniczne) zapewniają potencjalną różnorodność rozgrywek. W recenzjach słyszę powtarzalności/braku powtarzalności rozgrywki (dla mnie re grywalności), ale też niezależnie od tego o ochocie/jej braku na kolejna partię. Mam zatem wrażenie (może mylne), że raczej tak jest to powszechnie rozumiane.
Zatem Twój potencjał regrywalności to dla mnie po prostu regrywalność (obiektywna), zaś Twoja re grywalność to dla mnie coś w rodzaju "chęci zagrania w dany tytuł" (subiektywna).
Mało może oglądam i czytam recenzji, ale nie spotkałem jeszcze stosowania takiej terminologii jak potencjał re-grywalności w zestawieniu regrywalności.
Wydaje mi się także, ze takie subiektywne rozumienie regrywalności jest mało wartościowe dla np. producentów gier (planszowych czy video), którzy oceniając re grywalność swoich tytułów muszą się posłużyć wszak przede wszystkim jakimś zestawem obiektywnie istniejących w grze czynników a nie subiektywnym odczuciem nieznanych, konkretnych odbiorców.
Nie urażając nikogo i pozostawiając każdemu prawo do własnych definicji, mam jednak wrażenie, że mówienie o braku regrywalności tych przykładowych szachów jest jednak pewnego rodzaju błędem. Tym niemniej szat rozdzierać nie będę, ponieważ szukając w sieci znalazłem i takie próby definicji, które na ten aspekt subiektywności wskazują:
Ang. replay value –pojęcie określające, czy gra pozostaje atrakcyjna dla jej uczestników po rozegraniu większej liczby partii. Zwykle wysoka regrywalność jest utożsamiana z dobrym projektem gry, który pozwala uczestniczyć w niej tym samym osobom wielokrotnie, bez poczucia powtarzalności kolejnych rozgrywek
Factors that influence replay value are the game's extra characters, secrets or alternate endings. The replay value of a game may also be based entirely on the individual's tastes.