Strona 100 z 124

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 15 mar 2019, 14:14
autor: Fenrisek83
Wincyj :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 15 mar 2019, 14:39
autor: Curiosity
Kolejny monument - Hades.
Małe didaskalia: Hades, to nazwa zarówno greckiego boga śmierci, jak i krainy umarłych. Skąd raz pisze "Hadesa", a raz "Hadesu" :)

Z tym dodatkiem wiązałem duże nadzieje na ciekawe zmiany w rozgrywce. Hades miał stawiać nacisk na to, co lubię najbardziej, czyli walka, walka i jeszcze raz walka. Premiowanie zagrań ofensywnych, piętnujący kunktatorstwo. Jak to wygląda w gotowym produkcie?

Klasycznie, mamy 2 tryby. Tryb rozbudowany wprowadza nowe mechaniki: "Wojowników Hadesu" i powiązane: "Wrota Hadesu" i "Planszę Zaświatów". Monument ustawiamy (nie będzie zaskoczenia) w Messenii, razem z jego artefaktem "Hełmem Hadesa (który pozwala ignorować ranę zadaną Bohaterowi).

Obrazek

TRYB ROZSZERZONY
Spoiler:
TRYB PROSTY:
Spoiler:
BŁOGOSŁAWIEŃSTWA:
Spoiler:

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 15 mar 2019, 23:41
autor: feniks_ciapek
Przyłączam się do podziękowań. Bardzo fajne zestawienie.

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 15 mar 2019, 23:49
autor: Curiosity
Kończąc wątek monumentów, omówię Hefajstosa. Last, but not least ;)

Nie będzie to raczej niespodzianką: ten dodatek ma 2 tryby: rozszerzony i prosty. W każdym z nich, monument umieszcza się w Mesenii i kładzie pod nim artefakt "Młot Hefajstosa", który pozwala "naładować" wykorzystany artefakt.

Obrazek

TRYB ROZSZERZONY
Spoiler:
TRYB PROSTY:
Hefajstos zastępuje Zeusa. Nie ma Reliktów. Wysłanie Kapłana do Hefajstosa, daje +1 siły oraz od 2.poziomu pozwala dobrać 1 lub więcej Artefaktów. Nuda, panie, nuuuuuuda.

BŁOGOSŁAWIEŃSTWA:
Spoiler:
Nie mam żadnych głębszych odczuć w stosunku do tego dodatku. W naszych rozgrywkach nie przewija się zbyt wiele artefaktów i ciężko mi powiedzieć, jak większa ich liczba wpłynie na grę. Zważywszy na to, że artefakty mogą być bardzo mocne, może to komuś znacznie ułatwić sytuację. Czy warto będzie "inwestować" kapłanów dla (de facto) samych artefaktów? Dostrzegam tu pewne możliwości w grze na więcej osób (4-6), bo wtedy częstotliwość wznoszenia monumentów będzie większa, a artefakty częściej będą ładowane.

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 16 mar 2019, 08:07
autor: wirusman
Wspaniała robota. P
Na szybko przeczytałem kilka akapitów i dodatki będą w spory sposób zmieniać rozgrywkę. Ciekawe czy wyjdzoe to grze na plus czy minus.

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 16 mar 2019, 11:08
autor: ta.skunk.manitou
Świetna robota, czy będzie też omówienie innych mechanik i nowości z dodatków.... Forge, Troja, Atlas itd?

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 16 mar 2019, 11:15
autor: ta.skunk.manitou
Patrząc na umiejętności niektórych nowych bóstw, nie dziwie się, że autorzy pozwolili na wprowadzenie tylko 1 nowego bóstwa w trybie rozszerzonym na raz. Wprowadzenie ich wszystkich na raz sprawiło by kompletny chaos w grze. By zachować uczciwy balans autorzy nie mogli się na to zgodzić w instrukcji, ale gracze dostają i tak olbrzymią pulę możliwości i mogą testować własne warianty rozgrywki wprowadzając np 2 bóstwa w trybie rozszerzonym (bo więcej chyba to już horror)... zobaczymy może jakaś kombinacja wypali. Przecież to jest tylko gra, każdy może grać tak jak mu się podoba.

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 16 mar 2019, 11:16
autor: Curiosity
ta.skunk.manitou pisze: 16 mar 2019, 11:08 Świetna robota, czy będzie też omówienie innych mechanik i nowości z dodatków.... Forge, Troja, Atlas itd?
Planuję opisać wszystkie dodatki.

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 16 mar 2019, 12:49
autor: Curiosity
Atlantyda.
No dobra, czas na zabawę w większym gronie. Wydawca przestrzega, że gra w więcej niż 4 osoby może powodować downtime`y i z tego powodu nie jest zalecana dla nowych graczy (bo taki gracz w domyśle dłużej myśli nad ruchem, czasem zapoznaje się na bieżąco z zasadami). Przy ogarniętych graczach, gdzie tura trwa czasem kilkanaście sekund, nie powinno to być problemem.

No to - do rzeczy.
Do gry w 5 osób, oprócz Atlantydy, wymagane jest użycie dodatku Posejdon (na szczęście może to być tryb prosty Posejdona, czyli w zastępstwie Ateny). Sama Atlantyda jest z kolei wymagana, żeby rozłożyć "Miasto ze Stali". Jest to poniekąd logiczne - nie zagrasz w 6 osób bez piątego gracza.

Obrazek

Plansza Atlantydy jest zaskakująco mała (zajmuje tyle, co 1/6 głównej planszy). Zmiany w setupie są kosmetyczne: do gry wtasowuje się nowe potwory i nowe questy. Te nowe potwory to Syrena, Ketos i Talos, z czego ten ostatni nie ma swojego artefaktu i podlega pod nową mechanikę:

Fabryka to nowa świątynia, działająca na takich zasadach jak każda inna, możliwa do postawienia tylko w regionie "Wewnętrzny Krąg". Kiedy zostanie zbudowana, razem ze świątynią, umieszcza się w tym regionie nowego potwora - Talosa.

Talosa kontroluje gracz, który kontroluje "Wewnętrzny Krąg". Talos jest traktowany jak każdy inny potwór i może zostać zabity w trakcie polowania (wyjątek - właściciel Talosa nie może na niego polować). Co daje kontrola nad Talosem? Raz na turę można się nim ruszyć, lub wykonać atak na region. W fazie potworów nie rzuca się na niego kostką, tylko gracz kontrolujący go, decyduje co on robi. W "Ataku na region", Talos zabija 1 Hoplitę w dowolnym regionie Krainy, w której przebywa.

No dobra, ale co więcej? Duży dodatek i tylko jedna nowa mechanika? Na dodatek taka, która często nie ma wielkich szans, żeby szybko wejść do gry. "Wewnętrzny Krąg" to region o sile neutralnej 5, co jednak wymaga niemałych środków potrzebnych do jego zdobycia. Atlantyda ma bezpośrednie połączenie tylko z Kretą i "Miastem ze Stali" (w grze na 6 osób). Aby dostać się tam w inny sposób, trzeba kombinować z Portami. Pamiętajmy jednak, że potwory nie mogą podróżować przez Porty (czyli Talos będzie buszował głównie na dole mapy), a zwykli Hoplici mogą używać Portów tylko z akcji specjalnej "Marsz". Pozostaje wprowadzić do Atlantydy Bohatera, odpalić "Przygotowanie" i modlić się, aby to wystarczyło do podboju.

To, co opisałem powyżej sprawia, że Atlantyda może być w grze dla 5 graczy idealną lokalizacją do podboju "zielonej" i "brązowej" Krainy. Żółci, Niebiescy i Czerwoni mają trochę za daleko. Z drugiej strony, jeśli już ktoś się zdecyduje na "Marsz", to w zasadzie droga do Atlantydy stoi otworem. Porty są cokolwiek nieobliczalne.

Obrazek

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 16 mar 2019, 15:57
autor: feniks_ciapek
Szaleństwa nie ma, ale to kolejna kraina z 3 regionami - czyli Sparta stanie się jeszcze bardziej łakomym kąskiem i będzie miała jeszcze mocniejszą pozycję na planszy. Ciekawe.

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 16 mar 2019, 18:28
autor: Curiosity
Kończąc wątek o dodatku "Dark Ages", opiszę jeszcze całą pozostałą drobnicę, która jeszcze się w nim znalazła. Jest to zazwyczaj "więcej tego co już znamy i lubimy", czasami z kosmetycznymi zmianami. Ewolucja, nie rewolucja, ale takich ewolucji chciałbym w każdej planszówce.

ORYSZALK (wtf?) i KONSTRUKCJE
Spoiler:

Jest to jeden z tych dodatków, który nie może być łączony z niektórymi Monumentami (dokładnie to z Apollem, Hadesem i Hefajstosem). Nazwa wskazuje na skarby, bogactwo, coś wartościowego, a jak jest naprawdę?

SETUP: żetony Oryszalku rozkładamy w 14 zwykłych miastach na mapie (oprócz Sparty i Troi). Oprócz tego, z talii "Konstrukcji" odkrywamy 3 karty do wglądu dla wszystkich graczy.

MECHANIKA: gdy któryś Bohater zakończy ruch na polu z żetonem, może go zebrać, a na początku kolejnej tury odrzucić dowolną ich liczbę z gry, aby naładować swoje artefakty (w stosunku 1 do 1). Oryszalkiem można też zapłacić za ujawnione karty konstrukcji (mają one różne ceny). Karta konstrukcji jest usuwana z gry po jej użyciu. Podczas fazy wydarzeń należy uzupełnić karty Konstrukcji do 3.

LISTA KART KONSTRUKCJI (w nawiasie cena):
Spoiler:
Konkluzja.
Czy ten dodatek jest aby na pewno taki mocne, aby zabronić używania go z niektórymi monumentami? Dlaczego nie mogę go rozłożyć np. z Hadesem? Dla mnie niezrozumiałe, pewnie kiedyś sobie "zepsuję" jakąś rozgrywkę, i wymieszam go z innymi Monumentami.


KARTY WALKI, KARTY OKAZJI, CHIRON
O dwóch pierwszych dodatkach nie ma chyba sensu się rozpisywać. Dostajemy więcej tego samego. Karty Okazji to trochę inne Wydarzenia, które kładzie się odkryte na wierzchu talii wydarzeń, a gdy któryś z graczy zdecyduje się je użyć, losuje się kolejne Wydarzenie. Takie małe urozmaicenie.

Chiron, jak każdy potwór, może pojawić się w rozgrywce, albo nie (odkrywcze stwierdzenie, co?). Czyli nie można z góry zakładać, że wyjdzie nam na planszę. Bo przecież nie namawiam nikogo do delikatnego oszustwa, polegającego na położeniu karty wydarzeń Chirona na górze talii ;)

No, ale zakładając, że się pojawi - jest na co czekać, czy nie?

Chiron, to takie "2 w 1" - potwór i misja zarazem. Jeśli zostanie wylosowany, na planszę wykłada się kartę szkolenia, działającą identycznie jak quest. Żeby ją zebrać, trzeba mieć na ręce (i pokazać innym) kartę walki z określonymi symbolami. Jest ich 6 i wykładamy je po sobie (jedną na raz) aż do ewentualnego zabicia Chirona lub wyczerpania kart. "Wykonane" karty szkoleń działają jak relikty (to takie niby karty walki, których się jednak nie odrzuca, bo działają jak artefakty, chociaż nie są artefaktami. Zakręcone, ale wiemy o co chodzi).


Obrazek

Nowi Bohaterowie, nowe Potwory:
Kasandra, Odyseusz, Klejto, Tyfon, Pyton - nowi bohaterowie, nowe potwory. Nic nowego, nic skomplikowanego, nie ma się co rozpisywać, do sprawdzenia we własnym zakresie :P

PODSUMOWUJĄC:
"Na papierze" najbardziej podoba mi się Apollo i Hades. Gdybym miał wybierać, z czym chcę na początek zagrać, to byłyby to właśnie te 2 dodatki. Z kolei Posejdon i Hefajstos średnio mi podchodzą. Ja jestem typem gracza, który lubi przeć naprzód, nie zostawiając za sobą zbyt wielu jednostek, a z mechaniką Portów to się aż prosi o kłopoty. Hefajstos... hmmm... "ani tak, ani nie".

Atlantyda, jako jedyna opcja wprowadzenia 5.gracza jest oczywistym "must have", ale trochę mnie rozczarowała. Oczekiwałem czegoś z charakterem, a dostałem 3 regiony i pilota do sterowania potworem. Jak się potwór popsuje, to Atlantyda prędko wywiesi białą flagę na maszt.

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 17 mar 2019, 12:41
autor: ta.skunk.manitou
Świetna robota. Ja myślę, że te z czasem bardziej doświadczeni gracze i tak będą wprowadzać po kilka dodatków na raz.
Jak na razie najbardziej mi się spodobał Apollo i Hades.
Czekam na recenzje Kronosa, Atlasa i dodatku dla 6 osób i Sparty.

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 17 mar 2019, 13:00
autor: gregoff
Dało by się to w PDF i udostępnić gdzieś.. ja to nawet za takie coś bym dopłacił z chęcią.

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 17 mar 2019, 13:36
autor: Gromb
A nie możesz skopiować do word'a i zapisać do pliku pdf. To nie wymaga niewiadomo jakiego wysiłku.

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 18 mar 2019, 17:50
autor: gregoff
Gromb pisze: 17 mar 2019, 13:36 A nie możesz skopiować do word'a i zapisać do pliku pdf. To nie wymaga niewiadomo jakiego wysiłku.
Ok. To też pomysł, ale myślałem, że może autor ma to w wordzie już i tylko klik, klik i jest:)

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 18 mar 2019, 18:05
autor: ShapooBah
gregoff pisze: 18 mar 2019, 17:50
Gromb pisze: 17 mar 2019, 13:36 A nie możesz skopiować do word'a i zapisać do pliku pdf. To nie wymaga niewiadomo jakiego wysiłku.
Ok. To też pomysł, ale myślałem, że może autor ma to w wordzie już i tylko klik, klik i jest:)
Obrazek

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 18 mar 2019, 18:17
autor: BartoszK
Fenrisek83 pisze: 11 lut 2019, 15:38 Nie słyszałem jeszcze o żadnych planach i terminach wydania dodatków w wersji sklepowej.
Czy coś się zmieniło w tej kwestii?

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 18 mar 2019, 18:46
autor: Fenrisek83
BartoszK pisze: 18 mar 2019, 18:17
Fenrisek83 pisze: 11 lut 2019, 15:38 Nie słyszałem jeszcze o żadnych planach i terminach wydania dodatków w wersji sklepowej.
Czy coś się zmieniło w tej kwestii?
Nic nie słyszałem.

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 19 mar 2019, 11:16
autor: Fenrisek83
Curiosity pisze: 16 mar 2019, 11:16
ta.skunk.manitou pisze: 16 mar 2019, 11:08 Świetna robota, czy będzie też omówienie innych mechanik i nowości z dodatków.... Forge, Troja, Atlas itd?
Planuję opisać wszystkie dodatki.
Kiedy kolejna partia materiału? :)

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 21 mar 2019, 23:14
autor: mireck
Pytanie to jest, kiedy te dodatki będą dostępne w PL :P

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 22 mar 2019, 00:00
autor: ta.skunk.manitou
Nemesis wyszło po angielsku w grudniu, w polskiej wersji prędzej niż w maju nie uświadczysz. (+5 miesięcy), więc skoro angielskich wersji dodatków do LOH jeszcze nie otrzymali amerykanie, to ucieszę się jak zobaczę polskie dodatki do LOH w tym roku....
Do tego doliczyć trzeba, dodatkowe opóźnienia związane z dużym przemiałem projektów jakie robi Awaken Realms. W podobnym czasie obiecywali przecież wydanie The Edge, Tainted Grail ... no i dodatków do Nemesis - tu jeszcze dochodzą problemy prawne związane z tą grą. (przy założeniu, że do maja / czerwca doczekamy podstawki po polsku)
Tak wygląda smutna prawda, ale niestety AR pojechało po bandzie robiąc tyle kampanii na raz, a nie mając doświadczenia w tym co robić potem i my tego zbieramy efekty.
Z tego co wiem, AR planuje w tym roku przynajmniej 1 dużą kampanie, ciekawe jakie terminy naobiecują tam :P

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 22 mar 2019, 07:52
autor: Banan2
ta.skunk.manitou pisze: 22 mar 2019, 00:00 ... no i dodatków do Nemesis - tu jeszcze dochodzą problemy prawne związane z tą grą.
Możesz podać jakieś szczegóły o jakie problemy chodzi?
Pozdrawiam

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 22 mar 2019, 08:14
autor: ShapooBah
Banan2 pisze: 22 mar 2019, 07:52
ta.skunk.manitou pisze: 22 mar 2019, 00:00 ... no i dodatków do Nemesis - tu jeszcze dochodzą problemy prawne związane z tą grą.
Możesz podać jakieś szczegóły o jakie problemy chodzi?
Pozdrawiam
Co jakiś czas jakiś użytkownik puszcza plotkę, ze Nemesis zbyt przypomina Obcego, a że teraz Disney (a wcześniej Fox) chce przyjrzeć się tej sprawie, ale ostatecznie to nic z tego nie wynika :P. A gra produkowana jest jak gdyby nigdy nic.

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 22 mar 2019, 09:46
autor: ta.skunk.manitou
Banan2 pisze: 22 mar 2019, 07:52
ta.skunk.manitou pisze: 22 mar 2019, 00:00 ... no i dodatków do Nemesis - tu jeszcze dochodzą problemy prawne związane z tą grą.
Możesz podać jakieś szczegóły o jakie problemy chodzi?
Pozdrawiam
Pod tym wątkiem była mowa na ten temat w grudniu:
https://boardgamegeek.com/thread/210171 ... te-and-pla
Natomiast teraz widzę, że wycięli parę postów i ukryli źródło informacji... być może to działanie moderatorów forum z AR lub BGG, przyznam, że od tego czasu nie wgłębiałem się w temat.

Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)

: 23 mar 2019, 22:25
autor: DragonWolff
Hmm, sorry bo nie wyłapałem tej informacji (super podsumowanie Curiosity!), ale wdg tych co zapoznali się z zasadami to można grać w te Atlantydy i Troje w <5 graczy czy nie? Bo z tego co tu wyczytałem to kwestia dodania/przerobienia paru zasad...