Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 – ? (Volko Ruhnke)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 417 times
Kontakt:

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: kwiatosz »

Ja tylko dopiszę, że pisałem teoretycznie (czysto o kostkach), a nie o samym Labiryncie, bo jeszcze w niego nie grałem.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: palladinus »

jax pisze:
palladinus pisze:Chodzi o to, że jest dokładnie takie samo prawdopodobieństwo, że w sześciu kolejnych rzutach będzie sześć jedynek, jak to, że będą to wyniki, np. 1, 2, 3, 4, 5, 6, więc nie wiem o jaką średnią chodzi.
aha, jeszcze słowo komentarza:
oczywiście że tak samo prawdopodobne są oba powyższe wydarzenia

ale w Labyrincie kostkologia polega na wyrzucaniu np. 3+ allbo 5+ albo poniżej 3

zatem nie jest tako samo prawdopodobne że będzie 6 sukcesów pod rząd albo 6 porażek rząd - bo sukces to np. 1-2 a porażka to 3-6

owszem wyrzucenie 6x1 albo 6x6 jest tak samo prawdopodobne, ale wiecej jest wariantów (tak samo prawdopodobnych) porażki w powyzszym przykładzie...
Zgadzam się, ale to już mówimy o prawdopodobieństwie określonego wyniku, a nie o jakiejś średniej rzutów.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: BartP »

palladinus pisze:Chodzi o to, że jest dokładnie takie samo prawdopodobieństwo, że w sześciu kolejnych rzutach będzie sześć jedynek, jak to, że będą to wyniki, np. 1, 2, 3, 4, 5, 6, więc nie wiem o jaką średnią chodzi.
Chodzi o taką średnią, że w rzutach:
[1, 1, 1, 1] jest średnia 1.

A w rzutach [1, 6, 1, 6] jest średnia 3,5.

Więcej istnieje możliwości, które dadzą dokładnie wynik 3,5 niż dokładnie 1, przy rzucie 4 kostkami. Przy większej liczbie rzutów większe jest prawdopodobieństwo, że średnia będzie zbiegać właśnie do 3,5.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5833
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 408 times

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: KubaP »

BartP pisze:Przy większej liczbie rzutów większe jest prawdopodobieństwo, że średnia będzie zbiegać właśnie do 3,5.

Nie :mrgreen:
Awatar użytkownika
veljarek
Posty: 1189
Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: veljarek »

KubaP pisze:
BartP pisze:Przy większej liczbie rzutów większe jest prawdopodobieństwo, że średnia będzie zbiegać właśnie do 3,5.

Nie :mrgreen:
Potwierdzam - nie.

Przyjmijmy że liczby na kostce to symbole: gwiazdka, księżyc, kółko, kwadrat, krzyżyk, słońce.
Jakby nie patrzeć nie można obliczyć średniej z tych kształtów, zatem nie można też liczyć średniej z liczb.

Ale wracając do samej gry. Mechnizm zimnej wojny jest super, a mi przeszkadza kostka bo należę do grupy graczy, którzy nie lubią losowości w grach.
Jeżeli komuś nie przeszkadza losowość to pewnie gra się nada.

P.S. czy są jakieś zasady fanów Zimnej Wojny zmniejszające losowość rzutów na przewroty i zmiany sojuszu?
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 417 times
Kontakt:

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: kwiatosz »

veljarek pisze: P.S. czy są jakieś zasady fanów Zimnej Wojny zmniejszające losowość rzutów na przewroty i zmiany sojuszu?
Rzucać tak, żeby kostka się nie turlała :mrgreen:
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
killy9999
Posty: 327
Rejestracja: 30 mar 2011, 22:26
Been thanked: 2 times

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: killy9999 »

veljarek pisze:P.S. czy są jakieś zasady fanów Zimnej Wojny zmniejszające losowość rzutów na przewroty i zmiany sojuszu?
Za każdym razem gdy wyrzucisz na kostce 1 przy przewrocie/reorientacji dostajesz 1 punkt czegośtam (szczęścia, losu, fortuny - nazwij jak chcesz). Te punkty możesz potem wydawać, żeby przerzucić wynik rzutu kostką w trakcie przewrotu/reorientacji. Każdy rzut można przerzucić tylko raz, drugi wynik musisz zaakceptować.

W Labiryncie jest mechanizm Besieged Regime/Aid który ogranicza trochę losowość tego typu.
Przemek Bard.pl
Posty: 287
Rejestracja: 12 kwie 2011, 15:36

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: Przemek Bard.pl »

Chciałbym zaprezentować odświeżony wygląd kart w Polskiej edycji Labiryntu :)

http://wydawnictwo.bard.pl/?p=1252&preview=true
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: janekbossko »

Planowany termin wydania to?;)
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: jax »

Sam layout nawet niezły.

Ale...

Martyrdom Operation - Samochód pułapka

Backlash - Niezadowolenie wśród muzułmanów

Hmm...
Nie wnikam czy te tłumaczenia mają sens, są dobre (a może najlepsze możliwe), ale to tylko pokazuje skalę problemów przy lokalizacji.
I dlaczego wszystko wolę po angielsku. (już widzę jak z casualami nie znającymi angielskiego miałbym grać w Labirynt polski :) )
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: BartP »

veljarek pisze: Potwierdzam - nie.

Przyjmijmy że liczby na kostce to symbole: gwiazdka, księżyc, kółko, kwadrat, krzyżyk, słońce.
Jakby nie patrzeć nie można obliczyć średniej z tych kształtów, zatem nie można też liczyć średniej z liczb.
Możesz mi podesłać na PW coś, co by tłumaczyło to, co mówisz? Nie chcę wątku zaśmiecać. Pytam, ponieważ to, co mówicie, mija się z empirią. Napisałem przed chwilą prościuchny program, który wykonuje najpierw 10 rzutów kostką sześcienną i liczy średnią wyników. Następnie 100 i to samo, 1000 i to samo. Całość powtórzyłem sobie z 10 razy. Za każdym razem im więcej rzucałem kostką, tym wynik bliższy był średniej 3,5.
Przykład:
średnia po 10 rzutach = 3,8
średnia po 100 rzutach = 3,73
średnia po 1000 rzutach = 3,464

średnia po 10 rzutach = 3,4
średnia po 100 rzutach = 3,71
średnia po 1000 rzutach = 3,558

Powtarzam więc: im więcej razy rzucam kostką, tym średnia suma wyników z kostek bliższa jest 3,5.

Edit: Widzę, że mogliście mnie źle zrozumieć. Gdy mówię "średnia", mam oczywiście na myśli "średnią z sumy" wszystkich wyników. Oczywiście, że kostka nie pamięta poprzednich wyników, ale gracz i gra niejako pamiętają. Dlatego też przy większej liczbie rzutów kostką / kostkami, średni wynik kostki (całościowo) to 3,5. I jak już jest kostka w grze, to lepiej rzucać częściej (bo to ogranicza losowość), niż rzadziej.
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: palladinus »

Ale co ma udowodnić w tej grze zbieżność średniej rzutów kością do 3,5 jeśli w grze rzuca się jedną kostką, aby sprawdzić czy powiodła się dana akcje z prawdopodobieństwem, np. 1/6?
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: BartP »

W opisanym przez Ciebie przypadku nie ma to niczego udowadniać.

Edit: Im częściej stajesz jednakże przed takim zadaniem, to szansa większa, że odniesiesz sukces za którymś razem (sumarycznie). Szansa, że raz odniesiesz sukces jest tylko 1/6, ale gdy dwa takie wydarzenia będą, to szansa, że w co najmniej jednym odniesiesz sukces jest 11/36, czyli już prawie 1/3 ;].
Ostatnio zmieniony 06 wrz 2012, 14:08 przez BartP, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
sipio
Posty: 1141
Rejestracja: 15 cze 2008, 21:38
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: sipio »

veljarek pisze:
KubaP pisze:
BartP pisze:Przy większej liczbie rzutów większe jest prawdopodobieństwo, że średnia będzie zbiegać właśnie do 3,5.
Nie :mrgreen:
Potwierdzam - nie.
A właśnie, że tak. :mrgreen:
Tak jak napisał jax im wiecej rzutów tym wyniki zbliżają się bardziej do rozkładu normalnego.
A jak rozkład normalny to średnia zawsze będzie oscylowała wokół 3 tak jak potwierdza to eksperyment BartP.
Tu nieco inny eksperyment
http://kupakcje.pl/?p=141
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: palladinus »

OK, zgadzam się ze stwierdzeniem o sumie zdarzeń, że przy wielu próbach szanse na choć jedną skuteczną nam rosną, ale w grze nie posługujemy się średnią rzutów, więc dyskusję o rozkładzie Gaussa uważam za bezcelową.

A co do gry, to może być frustrująca, ale tylko dla ludzi, którzy dziwią się, że nie odniosły sukcesu, bo "przecież prawdopodobieństwo było 55%".

Kostka nie jest najlepszym mechanizmem, dlatego czekam na rozegranie partii w Andean Abyss.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6470
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 599 times
Been thanked: 950 times

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: Odi »

Co do layoutu:

nie wiem, jak to wygląda na żywo, ale moim zdaniem pola na których widnieją liczby OPS, są BARDZO CIEMNE i całość jest mało kontrastowa
Mam wrażenie, że ta liczba powinna się sama z siebie narzucać od pierwszego wejrzenia, a teraz to jaj jej szukam w szarości albo ciemnej zieleni.
Może dałoby się to rozjaśnić?
Poza tym - layout super
Awatar użytkownika
Pierzasty
Posty: 2719
Rejestracja: 25 wrz 2011, 11:58
Lokalizacja: Otwock
Has thanked: 3 times
Been thanked: 20 times

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: Pierzasty »

To chyba tylko mi się layout nie podoba. Dla moich potrzeb jest do kitu. Lubię na pierwszy rzut oka wiedzieć, czy mam karty swoje, przeciwnika, czy neutralne. Tu jest to mało kontrastowe, a do tego poważnym błędem jest umieszczanie ilustracji w różnych miejscach różnych kart - przez to muszę się przyglądać każdej karcie z osobna, zamiast skoncentrować na istotnych szczegółach. Czcionka też dużo mniej czytelna niż w oryginale. Zastanawiałem się, czy nie wymienić mojego egzemplarza na polski (nie wszyscy znajomi są anglojęzyczni), ale widzę, że nie ma sensu.

PS. Czy nie należałoby raczej pisać "Samochód-pułapka"? Poza tym, skoro jest to Martyrdom Ops, to jak nazywa się po polsku IED? Ja bym to nazwał "Zamachy samobójcze".
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: BartP »

Często pojawia się fragment "Zagraj jeżeli", brakuje w nim przecinka; powinno być "Zagraj, jeżeli".
Na karcie "Tony Blair" powinno być: "Postawa Wielkiej Brytanii zmieniana jest na taką, jaką ma USA". Czyli brakuje przecinka między "taką" a "jaką".
Awatar użytkownika
waffel
Posty: 2600
Rejestracja: 26 lip 2007, 14:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 8 times

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: waffel »

Ta karta to przecież nie Martyrdom Operation tylko Backlash, i powinno być przetłumaczone np. "Muzułmanie ofiarami zamachu" czy "Zamach uderza w Muzułmanów". Przeczytajcie sobie w oryginalnym Playbooku "tło historyczne" tej karty.
Awatar użytkownika
Piotrek Bard.pl
Posty: 15
Rejestracja: 19 sty 2012, 09:13
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: Piotrek Bard.pl »

Pierzasty pisze:To chyba tylko mi się layout nie podoba. Dla moich potrzeb jest do kitu. Lubię na pierwszy rzut oka wiedzieć, czy mam karty swoje, przeciwnika, czy neutralne. Tu jest to mało kontrastowe, a do tego poważnym błędem jest umieszczanie ilustracji w różnych miejscach różnych kart - przez to muszę się przyglądać każdej karcie z osobna, zamiast skoncentrować na istotnych szczegółach. Czcionka też dużo mniej czytelna niż w oryginale. Zastanawiałem się, czy nie wymienić mojego egzemplarza na polski (nie wszyscy znajomi są anglojęzyczni), ale widzę, że nie ma sensu.
Nie rozumiem problemu, wszystkie oznaczenia strony i PO zostały umieszczone dokładnie w tym samym miejscu w lewym-górnym rogu karty, co jest optymalnym układem dla kart zagrywanych "z ręki". W oryginale oznaczenie PO było oddzielone od oznaczenia strony konfliktu, co nie jest optymalnym układem.

Wydaje mi się, że już bardziej skontrastować strony, niż poprzez oznaczenie kart gwiazdką z niebieskim paskiem dla USA, półksiężycem z zielonym paskiem dla ekstremistów i figurą szachową z szarym paskiem, byłoby ciężko :)
BartP pisze:Często pojawia się fragment "Zagraj jeżeli", brakuje w nim przecinka; powinno być "Zagraj, jeżeli".
Na karcie "Tony Blair" powinno być: "Postawa Wielkiej Brytanii zmieniana jest na taką, jaką ma USA". Czyli brakuje przecinka między "taką" a "jaką".
Całość materiału trafi jeszcze do korekty gramatycznej i interpunkcyjnej.
waffel pisze:Ta karta to przecież nie Martyrdom Operation tylko Backlash, i powinno być przetłumaczone np. "Muzułmanie ofiarami zamachu" czy "Zamach uderza w Muzułmanów". Przeczytajcie sobie w oryginalnym Playbooku "tło historyczne" tej karty.
"Backslash" to w naszym przekładzie "Niezadowolenie wśród muzułmanów","Samochód pułapka" to IEDs (Improvised Explosive Devices). "Martyrdom Operation" to "Zamach samobójczy". Pełna lista kart już była na forum. Dla zainteresowanych przesyłam link jeszcze raz: http://wydawnictwo.bard.pl/Labirynt/karty.pdf
Warto zauważyć, że karty różnią się minimalnie od tekstów z linku (np. "Biometryka" została poprawiona na "Biometrię").
Awatar użytkownika
killy9999
Posty: 327
Rejestracja: 30 mar 2011, 22:26
Been thanked: 2 times

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: killy9999 »

Piotrek Bard.pl pisze:Nie rozumiem problemu, wszystkie oznaczenia strony i PO zostały umieszczone dokładnie w tym samym miejscu w lewym-górnym rogu karty, co jest optymalnym układem dla kart zagrywanych "z ręki". W oryginale oznaczenie PO było oddzielone od oznaczenia strony konfliktu, co nie jest optymalnym układem.
Tez uważam, że nowy układ jest lepszy, ale faktycznie kontrast w przypadku kart neutralnych i dżihadystów jest zdecydowanie zbyt mały. Może też zróbcie te litery białe, tak jak w kartach USA?
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: janekbossko »

Na kiedy planowana jest premiera?
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6470
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 599 times
Been thanked: 950 times

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: Odi »

Co do 'samochodu pułapki' - skoro oryginalnie ta karta miała nazwę IED, to mocno postuluję zmianę nazwy (nie podtytułu karty - tam niech zostanie samochód-pułapka) na "Ajdik" (z apostrofem właśnie).

Taka nazwa - czyli "Ajdik" - powszechnie się przyjęła w literaturze wojskowej, wspomnieniach, beletrystyce i nawet w prasie, jako potoczna polska nazwa dla IED.

Fachowo IED w samochodzie to tzw. VBIED (Vehicle-born IED), ale to już nie jest tak istotne.


Co do pola punktów operacyjnych - powtórzę: nie wiem jak wyglądają na żywo, ale w tych grafikach pole kolorystyczne (ciemna szarośc, ciemna zieleń) są zdecydowanie zbyt ciemne, przez co nie widać na nich czarnych liter. Na pewno może być z tym problem w przypadku osób słabo widzących (np ja) lub/i grających w gorzej oświetlonych pomieszczeniach. Przy żółtym świetle może być problem, a to akurat problem nie powinien być. Od razu powinno być możliwe do rozpoznania, czy to neutral, czy terroysta.
Przemek Bard.pl
Posty: 287
Rejestracja: 12 kwie 2011, 15:36

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: Przemek Bard.pl »

Dziękujemy za wszystkie uwagi, postaramy się wziąć je pod uwagę, na pewno zrobimy coś z kontrastem, bo faktycznie te czarne cyfry na ciemnym tle mogą być słabo widoczne i prawdopodobnie zmienimy je na białe. Uwaga z "Ajdikiem" również jak najbardziej trafna, dziękujemy :) Co do premiery to na dzień dzisiejszy celujemy w koniec Listopada i wierzymy, że uda nam się do tego czasu wyrobić :)
Awatar użytkownika
waffel
Posty: 2600
Rejestracja: 26 lip 2007, 14:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 8 times

Re: Labirynt: Wojna z terroryzmem 2001 - ?

Post autor: waffel »

waffel pisze:Ta karta to przecież nie Martyrdom Operation tylko Backlash, i powinno być przetłumaczone np. "Muzułmanie ofiarami zamachu" czy "Zamach uderza w Muzułmanów". Przeczytajcie sobie w oryginalnym Playbooku "tło historyczne" tej karty.
"Backslash" to w naszym przekładzie "Niezadowolenie wśród muzułmanów","Samochód pułapka" to IEDs (Improvised Explosive Devices). "Martyrdom Operation" to "Zamach samobójczy". Pełna lista kart już była na forum. Dla zainteresowanych przesyłam link jeszcze raz: http://wydawnictwo.bard.pl/Labirynt/karty.pdf
Warto zauważyć, że karty różnią się minimalnie od tekstów z linku (np. "Biometryka" została poprawiona na "Biometrię").
Okej, po prostu w zestawieniu z ilustracją i efektem karty wydaje mi się że chodzi o konkretny zamach w którym ucierpiało wielu muzułmanów zamiast niewiernych (przecież do zadziałania karty konieczny jest żeton zamachu w kraju muzułmańskim), a nie o jakieś ogólne "niezadowolenie", ale faktycznie można to rozumieć inaczej.
ODPOWIEDZ