marcie118 pisze: ↑11 paź 2022, 11:20
Czy wybudowanie IV pałacu zwiększa także siłę militarną plantacji bawełny?
Odpowiadając Tobie, ale i sobie, chciałbym podsumować zasady walki/ Będę wdzięczny jeśli doświadczenia gracze potwierdzą / sprostują, to co piszę.
1. W ramach fazy ruchu (zwykłego lub bonusowego, jeśli to możliwe), gracz może zaatakować przeciwnika. Możliwe jest więc dwukrotne zaatakowanie w swojej turze, jeśli ruch bonusowy jest możliwy.
2. Celem ataku jest pole zajmowane przez przeciwnika. Pole zajmowane przez przeciwnika to pole z jego budynkiem albo miastem regionalnym lub z jego jednostką wojskową. Oczywiście może to być np budynek z jednostkami. Wyjątek stanowią stolice - nie można ich atakować, chyba że scenariusz wyraźnie na to zezwala (np wariant solo).
3. Są 3 typy ataku - pojedynczą jednostką, grupowy, dystansowy.
A. Atak pojedynczą jednostką to podstawowy sposób ataku. W ramach ruchu (zwykłego lub bonusowego, jeśli to możliwe), gracz porusza jedną swoją jednostkę na pole zajmowane przez przeciwnika.
B. Atak grupowy jest możliwy tylko przy użyciu konnicy (lub niebieskiego jej odpowiednika). Zdolność specjalna konnicy pozwala poruszyć razem z konnicą także inne jednostki w dowolnej liczbie.
C. Atak dystansowy jest możliwy tylko przy użyciu armaty (lub fioletowego jej odpowiednika). Zdolność specjalna armaty pozwala zaatakować sąsiednie pole bez poruszania się, ale nadal trzeba poświęcić na to ruch i to wyłącznie ruch podstawowy, a nie bonusowy. UWAGA - w ataku dystansowym uczestniczą wszystkie jednostki atakującego z pola, na którym stoi armata, ale żadna z nich nie porusza się.
4. Podstawowa siła atakującego to siła - odpowiednio:
A - wartości PZ jednostki
B - sumy wartości PZ wszystkich atakujących jednostek
C - sumy wartości PZ wszystkich atakujących jednostek oraz wartości PZ kafelka (budynku / miasta regionalnego), z którego następuje atak, z tym wyjątkiem, że nie dodaje się wartości PZ kafelka, jeśli jest on okupowany przez atakującego.
5. Podstawowa siła obrońcy - sumy wartości PZ wszystkich jednostek na atakowanym kafelku oraz wartości PZ tego kafelka (budynku / miasta regionalnego), z tym wyjątkiem, że nie dodaje się wartości PZ kafelka, jeśli jest on okupowany przez obrońcę.
6. Modyfikatory - podstawowa siłą atakującego i obrońcy jest modyfikowana przez (s.18) niektóre obrazy i pola akcji. Nie wpływają na nią więc skutki pól pałaców ( np. III lub VI), które zapewniają tylko PZ na koniec gry (s. 20, lewa kolumna, punkt 2 - choć na bgg są różne wypowiedzi).
7. Każdy z graczy uczestniczących w bitwie może wystawić też od 1-3 kart bitewnych, najpierw atakujący - potem obrońca. Liczba zagranych kart jest jawna, ale same karty odkrywa się dopiero po zagraniu przez oboje graczy.
8. Wygrywa ten, kto ma łącznie większą siłę militarną, a w razie remisu obrońca.
Skutki wygranej / przegranej, są już poza niniejszym postem.