Fajnie Chłopaki żeście się porozumieli. Swoją drogą zgadzam się z Wookim odnośnie budowania budynków jako nisko opłacalne. Oczywiście jest np. taki Zakład Krawiecki na który wszyscy się rzucają, ale poza tym to słabo w tych budynkach. Sam już kilka razy się naciąłem, że biorąc budynek potem z niego nie korzystałem. Czekam na dodatki w budynkach, może pojawi się coś korzystniejszego wg. mojej oceny. Poza tym dla mnie gra w dechę. Właśnie oczekuję na kuriera z fan-kit-em
pozdrawiam
Re: Orleans
: 24 mar 2017, 11:20
autor: Dr. Nikczemniuk
dominGeS pisze:Fajnie Chłopaki żeście się porozumieli. Swoją drogą zgadzam się z Wookim odnośnie budowania budynków jako nisko opłacalne. Oczywiście jest np. taki Zakład Krawiecki na który wszyscy się rzucają, ale poza tym to słabo w tych budynkach. Sam już kilka razy się naciąłem, że biorąc budynek potem z niego nie korzystałem. Czekam na dodatki w budynkach, może pojawi się coś korzystniejszego wg. mojej oceny. Poza tym dla mnie gra w dechę. Właśnie oczekuję na kuriera z fan-kit-em
pozdrawiam
Budynki są spoko jeśli na bazie ich działania oprzesz strategię. Może być ona bezpośrednia albo pośrednia. Za pomocą budynków można wzmacniać niektóre akcje bądź je zastępować itd.
Czasem przed rozgrywką przeglądam budynki i rodzi mi się plan a potem w trakcie gry go realizuje i wtedy widzę sens z dociągania budynków.
Swoją drogą niektóre budynki działają jak kafle technologii w Roll for the galaxy, tyle że same z siebie nie dają żadnych punktów.
Re: Orleans
: 24 mar 2017, 12:05
autor: bogas
dominGeS pisze: Oczywiście jest np. taki Zakład Krawiecki na który wszyscy się rzucają, ale poza tym to słabo w tych budynkach. Sam już kilka razy się naciąłem, że biorąc budynek potem z niego nie korzystałem. Czekam na dodatki w budynkach, może pojawi się coś korzystniejszego wg. mojej oceny. Poza tym dla mnie gra w dechę. Właśnie oczekuję na kuriera z fan-kit-em
pozdrawiam
Z budynkami można sporo pokombinować. Zakład krawiecki jest spoko, ale co jak większość żetonów z materiałem trafi na mapę?
Żeby nie psuć nikomu zabawy i nie spoilerować wrzucam kilka propozycji poniżej.
Spoiler:
Ogród ziołowy + budynki produkcyjne (niekoniecznie Zakład Krawiecki). Ogród nie potrzebuje pionka do aktywacji, a branie niebiekich i samo dojście do końca na torze niebieskim daje 14 punktów + mieszczanina. Na budynku produkcyjnym (a najlepiej 2) np. na Wytwórni wełny i Fabryce sera, na jednym polu dajemy koło zębate (patrz niżej) i dawaj. Za 2 gości mamy 6 punktów co rundę (a przy wełnie i materiale nawet 9!).
Laboratorium - baaaardzo silny budynek. W momencie kiedy na jednym polu umieścimy koło zębate to kolejne produkujemy kładąc 1 pionka. To ile akcji więcej jesteśmy w stanie zrobić od innych od około 1/3 gry... dla mnie masakra.
Baszta prochowa - ja to nazywam strategią na Dominiona. Dzięki baszcie nie tylko możemy wysłać 4 ludzi do ratusza w jednej rundzie i zgarnąć mieszczan, ale pięknie czyścimy swój zasób pionków zostawiając tylko tych którzy zawsze mają się losować Najlepiej to działa, gdy mamy kilku żółtych jokerów, bo wtedy wszystko co chcemy zrobimy. Jak dołożymy do tego Szynk, Browar, Wiatrak albo jakiś budynek produkcyjny, to co turę zgarniamy 10 lub więcej punktów.
Ale faktycznie budynki dodatkowe robią sporą różnicę i mocno uatrakcyjniają grę.
Jeśli bag building ma uchodzić za coś innowacyjnego to jest naprawdę źle jeśli chodzi o te powiewy świeżości.
Po przeczytaniu tego fragmentu zamknąłem recenzję
Re: Orleans
: 05 kwie 2017, 10:44
autor: warlock
Jezu, czyli jednak Barracks "poszło" jako Baraki, a nie Koszary Serio?
Re: Orleans
: 05 kwie 2017, 10:44
autor: harrison
Dr. Nikczemniuk pisze:
Wincenty Jan pisze:Wookie dodał dzisiaj recenzję Orleanu, odsłuchałem do połowy i recenzja zniknęła. Byłem ciekaw jego opinii bo jak coś krytykuje to znaczy, że gra ma szanse przypaść mi do gustu. No chyba, że recenzja bezpowrotnie wyparuje jak i recenzja innej gry
Wookie dał notę 4. Ola dała 3.
Oczywiście pojechali po wykonaniu gry. No ale cóż w końcu to średniowiecze
No i fakt recenzja znikła...
Właśnie wróciła
Re: Orleans
: 05 kwie 2017, 12:03
autor: baldar
dziś/jutro też powinny pojawić się instrukcje
Re: Orleans
: 05 kwie 2017, 12:10
autor: Wincenty Jan
warlock pisze:Jezu, czyli jednak Barracks "poszło" jako Baraki, a nie Koszary Serio?
Jeśli bag building ma uchodzić za coś innowacyjnego to jest naprawdę źle jeśli chodzi o te powiewy świeżości.
Ale chodzi o to, że nie jest nowa czy że nie jest mechaniką?
Ja nie spotkałem gry, które wykorzystywałaby taki sposób dystrybucji "siły roboczej", ale to oczywiście nie znaczy, że czegoś nie przegapiłem
Jeśli bag building ma uchodzić za coś innowacyjnego to jest naprawdę źle jeśli chodzi o te powiewy świeżości.
Ale chodzi o to, że nie jest nowa czy że nie jest mechaniką?
Ja nie spotkałem gry, które wykorzystywałaby taki sposób dystrybucji "siły roboczej", ale to oczywiście nie znaczy, że czegoś nie przegapiłem
Hyperborea i King's Pouch to tytuły z pokrewną mechaniką. Oba wydane w 2014 roku.
Jeśli bag building ma uchodzić za coś innowacyjnego to jest naprawdę źle jeśli chodzi o te powiewy świeżości.
Ale chodzi o to, że nie jest nowa czy że nie jest mechaniką?
Ja nie spotkałem gry, które wykorzystywałaby taki sposób dystrybucji "siły roboczej", ale to oczywiście nie znaczy, że czegoś nie przegapiłem
Chodzi o to, że jedyne co jest w tym innowacyjne to słówko "bag". Jaka jest różnica między budowaniem sobie talii np w Star Realmsie, a budowaniem...eeee..."wora " w Olreans? Zapewne można by w to miejsce wstawić dowolny deck builder.
Równie dobrze mógłbym wymyślić sobie teraz box building, który polegał by na wrzucaniu meepli do pudełka, a następnie obracaniu go i braniu tego co wypadnie pierwsze.
Re: Orleans
: 05 kwie 2017, 12:34
autor: Ginet
palladinus pisze:
Ginet pisze:
Ale chodzi o to, że nie jest nowa czy że nie jest mechaniką?
Ja nie spotkałem gry, które wykorzystywałaby taki sposób dystrybucji "siły roboczej", ale to oczywiście nie znaczy, że czegoś nie przegapiłem
Hyperborea i King's Pouch to tytuły z pokrewną mechaniką. Oba wydane w 2014 roku.
+1
Faktycznie o Hyperborea słyszałem, że jest podobne, ale bliżej jej nie znam.
Orlean też jest z 2014 r. Czyżby rok bag buildingu?
Re: Orleans
: 05 kwie 2017, 12:37
autor: Leser
Ginet pisze:
+1
Faktycznie o Hyperborea słyszałem, że jest podobne, ale bliżej jej nie znam.
Orlean też jest z 2014 r. Czyżby rok bag buildingu?
Deck building z żetonami w worku zadebiutował w 2010 r. wraz z Puzzle Strike.
Re: Orleans
: 05 kwie 2017, 12:40
autor: tomb
Na BGG funkcjonuje ogólna kategoria Deck/Pool Building i taką jest opisany Orleans. I słusznie.
Re: Orleans
: 05 kwie 2017, 12:43
autor: palladinus
detrytusek pisze:
Chodzi o to, że jedyne co jest w tym innowacyjne to słówko "bag". Jaka jest różnica między budowaniem sobie talii np w Star Realmsie, a budowaniem...eeee..."wora " w Olreans? Zapewne można by w to miejsce wstawić dowolny deck builder.
Równie dobrze mógłbym wymyślić sobie teraz box building, który polegał by na wrzucaniu meepli do pudełka, a następnie obracaniu go i braniu tego co wypadnie pierwsze.
Różnica jest zasadnicza - wykorzystanie wyciąganych z talii/worka zasobów. We wspomnianym przez Ciebie SR kupując kartę, ma ona dokładanie takie zastosowanie jak mówi akcja na niej, w Orleanie natomiast jest to "tylko" w konkretnym rodzaju i możemy go wysłać na różne pola akcji. W King's Pouch mamy dodatkowo "robotników" o różnych kształtach i świadomie "szukamy" ich w worku, by zwiększyć szansę na odpalenie jakiejś konkretnej akcji. Gry karciane na tej mechanice opierają się na zoptymalizowaniu talii tak, by odpalać co raz to silniejsze comba. W wyminieonych tytułach cel jest nieco inny.
Drobniejszych różnic nie sporo i tylko główny mechanizm jest w ogólności podobny. Zresztą jeśli grałeś w SR i Orlean to powinieneś wiedzieć, że to są zupełnie inne gry.
Re: Orleans
: 05 kwie 2017, 12:53
autor: detrytusek
palladinus pisze:
Różnica jest zasadnicza - wykorzystanie wyciąganych z talii/worka zasobów. We wspomnianym przez Ciebie SR kupując kartę, ma ona dokładanie takie zastosowanie jak mówi akcja na niej, w Orleanie natomiast jest to "tylko" w konkretnym rodzaju i możemy go wysłać na różne pola akcji. W King's Pouch mamy dodatkowo "robotników" o różnych kształtach i świadomie "szukamy" ich w worku, by zwiększyć szansę na odpalenie jakiejś konkretnej akcji. Gry karciane na tej mechanice opierają się na zoptymalizowaniu talii tak, by odpalać co raz to silniejsze comba. W wyminieonych tytułach cel jest nieco inny.
Drobniejszych różnic nie sporo i tylko główny mechanizm jest w ogólności podobny. Zresztą jeśli grałeś w SR i Orlean to powinieneś wiedzieć, że to są zupełnie inne gry.
Zupełnie nie o to chodzi, że te gry są różne. Chodzi o to, że wg recenzji bag building jest innowacyjny sam w sobie. Zresztą napisane jest w niej również, że chodzi o optymalizowanie "worka" poprzez jego czyszczenie. W SR masz optymalizowanie talii również poprzez zmniejszanie liczby kart. To, że pracownika/kartę możesz potem inaczej wykorzystać to jest osobny temat, którego wogóle nie poruszam.
edit:
Cała otoczka innowacyjności zawarta w terminie "bag building" mam wrażenie, jest czysto marketingowym chwytem, który ma wyróżnić standardową mechanicznie grę (nie oceniam czy dobrej czy złej) z całej masy innych.
Re: Orleans
: 05 kwie 2017, 12:55
autor: Ginet
Leser pisze:
Ginet pisze:
+1
Faktycznie o Hyperborea słyszałem, że jest podobne, ale bliżej jej nie znam.
Orlean też jest z 2014 r. Czyżby rok bag buildingu?
Deck building z żetonami w worku zadebiutował w 2010 r. wraz z Puzzle Strike.
Starałem się szukać uważnie, ale zdaję sobie sprawę, że mogłem coś przegapić.
Podobnie zresztą draft nie zaczął się od 7 Cudów świata, jak napisałem, ale przez nie został w takiej formie spopularyzowany.
Ja (pewnie podobnie jak wielu) pierwszy raz usłyszałem o b-b przy okazji Orlean. Jeżeli ten rodzaj "budowania" silniczka stanie się popularniejszy to myślę, że będzie to zawdzięczał właśnie tej grze.
Re: Orleans
: 05 kwie 2017, 13:00
autor: tomb
palladinus pisze:
Różnica jest zasadnicza - wykorzystanie wyciąganych z talii/worka zasobów.
Ale to różnorakie wykorzystanie nie jest związane z losowaniem z worka. Orleans to jest poolbuilding, a że z otrzymanej puli losuje się na ślepo i żetony są wielozadaniowe jest osobną kwestią.
Re: Orleans
: 05 kwie 2017, 13:06
autor: Tuminure
Ginet pisze:Podobnie zresztą draft nie zaczął się od 7 Cudów świata, jak napisałem, ale przez nie został w takiej formie spopularyzowany.
Ale przecież chociażby Wsiąść do Pociągu, które ma podobną skalę popularności do 7 Cudów Świata było popularne znacznie wcześniej. I również zawiera draft jako jedną z głównych mechanik.
Re: Orleans
: 05 kwie 2017, 13:08
autor: warlock
Chodzi o wybieranie jednej karty i przekazywanie reszty przeciwnikom, a nie budowanie ręki poprzez dobieranie ze wspólnej puli.
Draft jako taki obecny był chociażby w Notre Dame Stefana Felda (parę lat wcześniej, niż 7CŚ).
Re: Orleans
: 05 kwie 2017, 13:09
autor: palladinus
tomb pisze:
palladinus pisze:
Różnica jest zasadnicza - wykorzystanie wyciąganych z talii/worka zasobów.
Ale to różnorakie wykorzystanie nie jest związane z losowaniem z worka. Orleans to jest poolbuilding, a że z otrzymanej puli losuje się na ślepo i żetony są wielozadaniowe jest osobną kwestią.
Rzeczywiście nie można się nie zgodzić, że nie jest to innowacyjność per se, ale raczej rozwinięcie znanej wcześniej mechaniki.
Ale jak na razie bag building wyróżnia się mechanicznie od deck-builderów choćby właśnie tym, że ci workerzy są wtórnie wykorzystywani na różne sposoby/różne akcje. Nie ma między nimi takiej zależności jak we wspomnianym SR, więc poniekąd jest to związane z losowaniem z worka.
Re: Orleans
: 05 kwie 2017, 13:16
autor: tomb
palladinus pisze:
Rzeczywiście nie można się nie zgodzić, że nie jest to innowacyjność per se, ale raczej rozwinięcie znanej wcześniej mechaniki.
Ale jak na razie bag building wyróżnia się mechanicznie od deck-builderów choćby właśnie tym, że ci workerzy są wtórnie wykorzystywani na różne sposoby/różne akcje. Nie ma między nimi takiej zależności jak we wspomnianym SR, więc poniekąd jest to związane z losowaniem z worka.
SR nie jest najlepszym przykładem, ale już odpowiedni zestaw kart wielorakiego zastosowania w Dominionie jest całkiem dobrym odniesieniem.
Worek jest tylko narzędziem, moim zdaniem nie można go uznać za mechanikę. W przeciwnym razie Ginet do nowinek może dopisać cup-building znany z RollftG.
PS Oczywiście powyższe nie ma znaczenia dla oceny jakości samego Orleans i mechanik tam zastosowanych.
Re: Orleans
: 05 kwie 2017, 13:27
autor: palladinus
tomb pisze:
palladinus pisze:
Rzeczywiście nie można się nie zgodzić, że nie jest to innowacyjność per se, ale raczej rozwinięcie znanej wcześniej mechaniki.
Ale jak na razie bag building wyróżnia się mechanicznie od deck-builderów choćby właśnie tym, że ci workerzy są wtórnie wykorzystywani na różne sposoby/różne akcje. Nie ma między nimi takiej zależności jak we wspomnianym SR, więc poniekąd jest to związane z losowaniem z worka.
SR nie jest najlepszym przykładem, ale już odpowiedni zestaw kart wielorakiego zastosowania w Dominionie jest całkiem dobrym odniesieniem.
Worek jest tylko narzędziem, moim zdaniem nie można go uznać za mechanikę. W przeciwnym razie Ginet do nowinek może dopisać cup-building znany z RollftG.
Rzeczywiście początkowo źle zrozumiałem Wasze votum separatum, choć jednak osobiście uważam, że można uznać bag building za mechanikę. Jeśli dobrze rozumiem Waszą argumentację, to mówicie: "po co na kwadrat mówić kwadrat skoro jest prostokątem".
Śledzić Dominion zakończyłem po drugim dodatku, więc nie doszedłem do wielorakiego zastosowania kart.
Między deck- a bag-buildingiem jest oczywiście sporo podobieństw i rzeczywiście ciężko uznać to za ogromną innowację.