Troyes - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
wc
Posty: 625
Rejestracja: 07 mar 2005, 12:42
Lokalizacja: dolny śląsk
Been thanked: 1 time

Re: Troyes

Post autor: wc »

Wg mnie jasno napisane jest, że możemy wypchnięte z budynków meeple zabrać po to, żeby je w tej samej rundzie umieścić gdzie indziej (nawet do tego samego budynku).
A to, że zostają obok budynku z którego zostały wypchnięte do końca tury, jedynie zabezpiecza nas przed tym, żeby kolejny nasz ludzik nie spadł z tej budowli.
Czyli to raczej przywilej niż nakaz.
są ludzie którzy nie chcą połknąć bakcyla planszówek
takim trzeba wpychać go do gardła
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Re: Troyes

Post autor: melee »

Czyli jeśli zabierzemy, to nie jesteśmy chronieni? Nie mam instrukcji pod ręką.
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Troyes

Post autor: mst »

Tak, jeśli zabierzemy to nie jesteśmy chronieni.
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
iscariot
Posty: 52
Rejestracja: 06 sie 2008, 16:12
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Troyes

Post autor: iscariot »

palladinus pisze:
traxek pisze:Witam,
5) Jak gracz zabierze swojego ludzika z karty działań to jak jeszcze raz będzie chciał aktywować tą kartę to musi ponownie zapłacić za umieszczenie najemnika/pracownika?
Oczywiście, że tak, chyba że to jest karta z klepsydrą i posiada tam jeszcze niezużyte kosteczki.
Jesteś tego pewien?
Wydaje mi się, że jak zdejmiesz ludzika z karty akcji, to, mimo, że masz tam sześcianiki, nadal trzeba zapłacić za handlowca. Gy dochodzi do sytuacji, że nie masz handlowca, a nadal masz sześciany, to najzwyczajniej nie możesz ich użyć.
Tak ja to rozumiem.
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Troyes

Post autor: palladinus »

Hmm w instrukcji nie ma słowa o konieczności posiadania kupca na karcie, ani zablokowanych sześcianików w przypadku zdejmowania kupca, więc idąc tropem wcześniejszych niedomówień w instrukcji, myślę, że jest to za daleko posunięte założenie, że nie można ich używać.

BGG nie jest wyrocznią, ale znalazłem jeden wątek:

http://www.boardgamegeek.com/thread/643 ... g-does-the
cezaras
Posty: 1926
Rejestracja: 08 maja 2008, 13:15
Lokalizacja: Reda
Has thanked: 15 times
Been thanked: 16 times

Re: Troyes

Post autor: cezaras »

handlowiec jest niezbędny do aktywowania karty, czyli w przypadku kart z klepsyderką, ustawienia odpowiedniej ilości kosteczek.

Zdejmowanie kosteczek nie jest jej aktywacją - ergo nie potrzeba do tej akcji handlowca.

tak mi się wydaję na logikę :)
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Re: Troyes

Post autor: folko »

iscariot pisze:
palladinus pisze:
traxek pisze:Witam,
5) Jak gracz zabierze swojego ludzika z karty działań to jak jeszcze raz będzie chciał aktywować tą kartę to musi ponownie zapłacić za umieszczenie najemnika/pracownika?
Oczywiście, że tak, chyba że to jest karta z klepsydrą i posiada tam jeszcze niezużyte kosteczki.
Jesteś tego pewien?
Wydaje mi się, że jak zdejmiesz ludzika z karty akcji, to, mimo, że masz tam sześcianiki, nadal trzeba zapłacić za handlowca. Gy dochodzi do sytuacji, że nie masz handlowca, a nadal masz sześciany, to najzwyczajniej nie możesz ich użyć.
Tak ja to rozumiem.
Ja również tak to interpretuję.
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Troyes

Post autor: palladinus »

cezaras pisze:handlowiec jest niezbędny do aktywowania karty, czyli w przypadku kart z klepsyderką, ustawienia odpowiedniej ilości kosteczek.

Zdejmowanie kosteczek nie jest jej aktywacją - ergo nie potrzeba do tej akcji handlowca.

tak mi się wydaję na logikę :)
Moja logika działa tak samo.

Swoją drogą jakieś FAQ by się przydało.
Awatar użytkownika
77rpm
Posty: 378
Rejestracja: 18 wrz 2011, 12:33
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Troyes

Post autor: 77rpm »

Może mi ktoś powiedzieć po co ustawia się na planszy w kupce karty z nr rund ?
Chodzi mi o to że na polu 1 kładzie się 1 kartę, na polu 2 - 2 karty i na polu 3 - 3 karty skoro w rundach 1-3 odkrywamy po karcie i co dalej ? Po co jest ta kupka pod spodem ?
Zupełnie tego nie rozumiem, nie wiem po co tak się ustawia a nie wybiera po prostu po jednej i tyle.

Kolejna sprawa, czy podczas swojej kolejki fazy akcji mogę :
kupić za wpływy ludzika, postawić go na karcie jako handlowca - płacąc oczywiście ile trzeba, kupić dwie kostki od innych graczy płacąc po 4 za każdą ( używam jeszcze jednej swojej ), odpalić DOPALACZ z karty z klepsydrą podwójnie która da mi plus 2 do każdej z posiadanych kości więc z trzech użytych każda ma plus 4 i dopiero aktywować ileś razy zdolność karty z moim handlowcem ??

Jest taka karta wydarzeń, która usuwa jedną kostkę z najwyższego poziomu katedry, czy jeśli wszystkie kostki znajdują się na tym samym poziomie to nie zdejmuję żadnej czy zdejmuję tą o najwyższym numerze np 6 ?

Dzięki za pomoc, jestem po pierwszej rozgrywce i nie wiem czy dobrze załapałem zasady.
wc
Posty: 625
Rejestracja: 07 mar 2005, 12:42
Lokalizacja: dolny śląsk
Been thanked: 1 time

Re: Troyes

Post autor: wc »

Kładziesz po jednej karcie na każdym polu. Tam te liczby 1 2 i 3 faktycznie dosyć nieszczęśliwie są napisane, ale po każdej cyfrze następuje rzeczownik w liczbie pojedynczej. Zamiast 1 2 3 powinno być napisane I, II, III

Prawie wszystko się zgadza - tzn. faktycznie możesz zrobić te wszystkie rzeczy, bo tak naprawdę są to albo przygotowania albo "dopalenia" jednej akcji - odpalenia karty za pomocą grupy kości. Jedyne "ale" do Twojego opisu to:
a. jesli używasz grupy 3 kości, to za każdą obcą płacisz 6, a nie 4
b. możesz użyć maksymalnie jednej kostki "dopalającej" - czyli możesz dodać tylko +2 do każdej wykorzystanej kości

Jeśli na najwyższym poziomie katedry jest kilka kostek, ściągasz tę będącą najbardziej na prawo (nad najwyższą wartością)
są ludzie którzy nie chcą połknąć bakcyla planszówek
takim trzeba wpychać go do gardła
Awatar użytkownika
77rpm
Posty: 378
Rejestracja: 18 wrz 2011, 12:33
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Troyes

Post autor: 77rpm »

Tak, wiem że tak się płaci, źle to ująłem :)

Nie rozumiem tego kładzenia kart bo w instrukcji :
Przepraszam... czytałem instrukcję w czerni i bieli a teraz chciałem przekopiować z pdf u i już się zgadza - wiem jak się układa karty :)
Patrzyłem na zły obrazek hehe !
Dziekuje


P.S. Jak rozstrzygać sprawę z pieniędzmi za kupowane kości ? Kładziemy je na pola rynku, ale kiedy je zbieramy ?
Nie wiem czy grać ale jedna partia była ze zbieraniem tej kasy NA KONIEC rundy, grało się dobrze choć ciężko z kasą... Drugą graliśmy że pieniądze można było zebrać od razu i jeszcze w tej samej rundzie ich użyć, też grało się dobrze choć było w grze sporo kasy i nie ważne czy miałeś swoje czy nie - prawie każdego było stać na podkupowanie ich.
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Troyes

Post autor: mst »

77rpm pisze:P.S. Jak rozstrzygać sprawę z pieniędzmi za kupowane kości ? Kładziemy je na pola rynku, ale kiedy je zbieramy ?
Nie wiem czy grać ale jedna partia była ze zbieraniem tej kasy NA KONIEC rundy, grało się dobrze choć ciężko z kasą... Drugą graliśmy że pieniądze można było zebrać od razu i jeszcze w tej samej rundzie ich użyć, też grało się dobrze choć było w grze sporo kasy i nie ważne czy miałeś swoje czy nie - prawie każdego było stać na podkupowanie ich.
Gdy kupujesz kości od razu za nie płacisz właścicielowi - przeciwnikowi (który jak tylko dojdzie do niego kolejka może ich użyć) lub miastu. :-)
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
77rpm
Posty: 378
Rejestracja: 18 wrz 2011, 12:33
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Troyes

Post autor: 77rpm »

Dzięki, będę wiedział jak grać kolejne, bo to zdecydowanie zmienia postać rzeczy :)
Banan2
Posty: 2616
Rejestracja: 12 maja 2009, 09:28
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 118 times
Been thanked: 67 times

Re: Troyes

Post autor: Banan2 »

wc pisze:Kładziesz po jednej karcie na każdym polu. Tam te liczby 1 2 i 3 faktycznie dosyć nieszczęśliwie są napisane, ale po każdej cyfrze następuje rzeczownik w liczbie pojedynczej. Zamiast 1 2 3 powinno być napisane I, II, III
Witam!
Fragment z instrukcji ściągniętej z Rebela:
Uporządkuj karty działania według ich koloru oraz numeru rundy w której wchodzą do gry (numer na rewersie karty). Dla każdego koloru, nie patrząc na karty, umieść zakrytą: 1 kartę na pierwszym polu odpowiedniego koloru, 2 karty na drugim polu, 3 karty na trzecim polu. Odłóż nieużyte karty do pudełka (nie patrząc na nie).
No, ale jeśli kładzie się tylko po jednej karcie to wszystko jest OK.
Pozdrawiam
Moja kolekcja
10% rabatu w planszomanii, 7% w 3Trollach, 5% w Battle Models
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Troyes

Post autor: palladinus »

Ja tam tasuję, kładę wszystkie zakryte i odkrywam górną. Przynajmniej szybciej się pakuje grę, jak nie trzeba szukać w pudełku reszty nie użytych kart
staszek
Posty: 3546
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 25 times

Re: Troyes

Post autor: staszek »

Banan2 pisze:
wc pisze:Kładziesz po jednej karcie na każdym polu. Tam te liczby 1 2 i 3 faktycznie dosyć nieszczęśliwie są napisane, ale po każdej cyfrze następuje rzeczownik w liczbie pojedynczej. Zamiast 1 2 3 powinno być napisane I, II, III
Witam!
Fragment z instrukcji ściągniętej z Rebela:
Uporządkuj karty działania według ich koloru oraz numeru rundy w której wchodzą do gry (numer na rewersie karty). Dla każdego koloru, nie patrząc na karty, umieść zakrytą: 1 kartę na pierwszym polu odpowiedniego koloru, 2 karty na drugim polu, 3 karty na trzecim polu. Odłóż nieużyte karty do pudełka (nie patrząc na nie).
No, ale jeśli kładzie się tylko po jednej karcie to wszystko jest OK.
Pozdrawiam

Tak rzeczywiście niezbyt fortunne to tłumaczenie-po angielsku było ok.
Awatar użytkownika
gath
Posty: 208
Rejestracja: 08 cze 2006, 21:47
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times

Re: Troyes

Post autor: gath »

Czy biała kostka leżąca w naszej dzielnicy po użyciu sześcianu z karty Templariusz da nam 2 czerwone kości do dzielnicy by użyć ich na karcie Kawaleria (do położenia sześcianów na kartach wydarzeń, a nie do odpalenia Kawalerii)? Przyjmując, że kupowane od kogoś kości nie lądują w naszej dzielnicy jest sens kupić białą kość od kogoś tylko do odpalenia Kawalerii.
Awatar użytkownika
B
Posty: 795
Rejestracja: 01 cze 2007, 21:08
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Troyes

Post autor: B »

Zakładając że ta tajemnicza 'kawaleria' to karta Chivalry... ('boskie' tłumacznie :) )

Nie da się wykorzystać Chivalry aby położyć klocki na wydarzeniach bez uruchomienia samego Chivalry!
Dodatkowo, dwie wirtualne czerwone kostki otrzymane od Templara musisz wykorzystać na jakąś akcję, nie możesz ich 'chomikować' - czyli nie lądują w ogóle w twojej dzielnicy.

Ale kombinacja i tak dość przydatna - zakładając że masz kilka czerwonych u siebie na dzielni, korzystniej będzie szybko wykorzystać białą kostkę, zamienić Templarem na 2 wirtualne czerwone i odpalić nimi Chivalry (2 lub 3-krotnie) - wtedy twoje prawdziwe czerwone kostki zasypią wydarzenia sześcianikami. Trzy czerwone kostki na dzielni plus jedna biala szóstka (dla Templara) = 3 aktywacje Chivalry, każda kładzie po 3 sześcianiki.
Awatar użytkownika
gath
Posty: 208
Rejestracja: 08 cze 2006, 21:47
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times

Re: Troyes

Post autor: gath »

Na podstawie poprzednich dyskusji na forum domyśliłem się, że kości kupowane od innych nie zasilają naszej dzielnicy, ale myślałem, że własna kość zamieniona przez sześcian na inne kości podlega innym zasadom i stąd moje pytanie. Teraz się to wyjaśniło.
B pisze:Ale kombinacja i tak dość przydatna - zakładając że masz kilka czerwonych u siebie na dzielni, korzystniej będzie szybko wykorzystać białą kostkę, zamienić Templarem na 2 wirtualne czerwone i odpalić nimi Chivalry (2 lub 3-krotnie) - wtedy twoje prawdziwe czerwone kostki zasypią wydarzenia sześcianikami. Trzy czerwone kostki na dzielni plus jedna biala szóstka (dla Templara) = 3 aktywacje Chivalry, każda kładzie po 3 sześcianiki.
Sięgając do powyższego przykładu mam jeszcze jedno pytanie: czy można do 2 czerwonych kości z Templariusza dokupić od kogoś trzecią aby aktywować Chivalry? (biała szóstka zamieniona na dwie szóstki czerwone + dokupienie czwórki czerwonej = 4 aktywacje Chivalry - czy to już niezgodne z zasadami?)
Awatar użytkownika
B
Posty: 795
Rejestracja: 01 cze 2007, 21:08
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Troyes

Post autor: B »

Sekwencja używania 'kostek' wygląda tak:

1. tworzymy pulę kości do odpalenia jakiejś karty (nasze lub/i kupione kości)
2. zrzucamy naszą drewnianą kosteczkę z karty 'dopalającej' i zyskujemy efekt
3. uruchamiamy wybraną w punkcie 1 kartę

Nie można, po zmodyfikowaniu rezultatu (punkt 2) dodawać do puli żadnych nowych kości. Templar działa tylko na 1 białą kostkę, więc przykładowo może wyglądać to tak:

1. kupujemy 1 białą '6' od kogoś, płacimy mu, deklarujemy, że idziemy w chivalry
2. zrzucamy kostkę z templara, białe '6' zamienia się w dwa czerwone '6'
3. uruchamiamy chivalry trzykrotnie
rhcorvin
Posty: 249
Rejestracja: 10 mar 2008, 09:33
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1 time

Re: Troyes

Post autor: rhcorvin »

Super wątek sporo mi się wyjaśniło:) ale jedno pytanie i tak pozostało
Jest karta the miller która pozwala dostać za każdego mieszkańca (ludka czy jak go zwał) w Pałacu lub Biskupstwie 2 denary. Jak rozumieć ostatnie zdanie ?
"You may choose differently each activation." w wyjaśnieniu karty.

Jeśli traktować to zdanie że należy wybrać podczas kolejnej aktywacji inny z tych dwóch budynków to rozumiem po co ono jest. Ale jeśli zdanie to mówi że mogę wybrać przy każdej aktywacji inny budynek to nie ma ono sensu gdyż wiadomo że skoro mogę a nie musze to wybiorę np trzy razy ten sam budynek w którym mam więcej mieszkańców.

dajcie znać jak to interpretować ?

rhcorvin
Grać czy nie grać oto jest pytanie. OCZYWIŚCIE GRAĆ!!!
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Troyes

Post autor: palladinus »

Karta jest po to, by zarabiać denary, więc dlaczego nie wybierać budynku, na którym zarobi się najwięcej? Pamiętaj, że liczba ludków w tych budynkach może się zmieniać, więc alternatywa daje nam większe możliwości.
kaczor997
Posty: 11
Rejestracja: 18 sty 2010, 17:39
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Troyes

Post autor: kaczor997 »

melee pisze:Nie 10, tylko 10 i x, i raczej na pewno tyle, nie dwukrotnie więcej. Tak graliśmy i większa ilość gotówki popsułaby grę.
No way, 15 do mucha mać, toć w set upie na wstępie piąteczka myka do skarbony, a później każdy dostaje 10 przychodu, wiec 15, tylko 15 i xv de fuckto notabane !!!

Czepiacie sie gościa, że nie czyta instrukcji a potem sami walicie byki z księżyca, choć wszystko jaśniutko opisane....

pozdrawiam
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Troyes

Post autor: Edwardo »

Pytanie do karty Pielgrzymka- "Pilgrimage", czy do aktywacji tej karty mogę użyć np. dwóch żółtych kostek i jednej białej czy raczej każda musi być innego koloru?
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Troyes

Post autor: Olgierdd »

Możesz użyć dowolnych kostek, nie muszą być różnych kolorów (np. tak jak napisałeś - dwie żółte i jedna biała).
ODPOWIEDZ