Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne
: 20 wrz 2019, 16:02
W niedzielę ponownie odwiedziliśmy z Muadem Tajwan. Tym razem jednak nie przedstawię szczegółowego raportu z rozgrywki. Co prawda działo się wiele, a emocje z rozgrywki trzymały jeszcze przez następne dni, ale moje myśli zdryfowały bardziej w stronę ogólnych przemyśleń na temat systemu i to właśnie nimi się podzielę. Dotychczas grałem w Next War na 8 spotkaniach (5x Indie-Pakistan, 3x Tajwan), z czego 5 z nich to były dłuższe spotkania niedzielne. Także mówimy o jakiś 35+ godzinach spędzonych przy grze, nawet jeżeli część z tego czasu poświęciliśmy na komentarz sytuacji czy dyskusje geopolityczne.
Next War jako system:
• wymaga czasu na wdrożenie (zasady zaawansowane), ale jeżeli kogoś tematyka symulacji nowoczesnych konfliktów zbrojnych interesuje oraz może pozwolić sobie na spędzenie przy planszy odpowiedniej ilości godzin to inwestycja się opłaci, bo w serii mamy do dyspozycji kilka zupełnie innych konfliktów wymagających zróżnicowanego podejścia, zresztą nawet w obrębie jednego pudełka będziemy mogli pobawić się różnymi wariantami scenariuszy oraz ustawień początkowych związanych z zasadami opcjonalnymi, interwencją innych państw, wykorzystaniem dodatkowego sprzętu itd.
• po 7 latach system jest dalej rozwijany, autor pracuje nad kolejnym, nowym pudełkiem (Wietnam), drugim suplementem oraz druga edycją pierwszego pudełka (Korea), do tego zmiany w OOB oraz nowe informacje dotyczące uzbrojenia są zauważane przez autora i w nowszych częściach jeżeli jest miejsce na wrzucenie dodatkowych żetonów to niejednokrotnie dostajemy żetony dodatkowe lub zastępujące stare jednostki w poprzednich częściach (w ten sposób gracze mogą się np. wymienić, bo pewnie jedna osoba będzie miała pudełko X, a druga pudełko Y)
• do grania tylko na zasadach podstawowych raczej bym nie polecał, bo gra po prostu zbyt wiele traci, ale za to zasady podstawowe idealnie nadają się do wprowadzenia i nauki gry, można też do nich stopniowo dodawać kolejne elementy, nawet jeżeli scenariusz podstawowy ich nie uwzględnia, dlatego same w sobie są istotne, chociaż docelowo chcąc wykorzystać to co system oferuje należy dążyć do wersji zaawansowanej
• zasady zaawansowane to kwintesencja NW oraz aspektu symulacyjnego tej serii, to zupełnie inna rozgrywka, która faktycznie sprawia, że czujemy się jak na nowoczesnym polu walki oraz że gramy w pełną wersję gry
• krytykowana niejednokrotnie mechanika IGYG sprawdza się w NW doskonale z uwagi na konstrukcję rundy składającą się z wielu pomniejszych faz (do tego są 2 rodzaje rund), co za tym idzie to nie jest proste: ja robię wszystko i przeciwnik robi wszystko, chociaż pojedyncza faza ruchu / walki wojsk lądowych tak właśnie wygląda. Żeby to opisać dokładniej musiałbym wchodzić w dużą ilość szczegółów, więc musicie uwierzyć mi na słowo, że wszystko działa jak należy, a w grze czuć zmieniającą się dynamikę konfliktu.
Podsumowując polecam Next War jako system. Gra z czasem tylko zyskała wraz z wprowadzeniem pełnych zasad zaawansowanych, wyprostowaniem pewnych reguł, które źle graliśmy oraz po lepszym ograniu. Kluczowy jest dla mnie w NW ten aspekt symulacyjny, rozgrywka faktycznie daje nam poczucie uczestniczenia w nowoczesnym konflikcie zbrojnym wraz z jego pewnymi konsekwencjami politycznymi i właśnie samo doświadczenie jakie towarzyszy rozgrywce jest znacznie ważniejsze niż końcowy wynik. Jeżeli poziom skomplikowania i wymagany czas na rozegranie pełnego scenariusza nie odstraszą to gra ma sporo do zaoferowania i zdecydowanie mogę ją polecić.
Next War jako system:
• wymaga czasu na wdrożenie (zasady zaawansowane), ale jeżeli kogoś tematyka symulacji nowoczesnych konfliktów zbrojnych interesuje oraz może pozwolić sobie na spędzenie przy planszy odpowiedniej ilości godzin to inwestycja się opłaci, bo w serii mamy do dyspozycji kilka zupełnie innych konfliktów wymagających zróżnicowanego podejścia, zresztą nawet w obrębie jednego pudełka będziemy mogli pobawić się różnymi wariantami scenariuszy oraz ustawień początkowych związanych z zasadami opcjonalnymi, interwencją innych państw, wykorzystaniem dodatkowego sprzętu itd.
• po 7 latach system jest dalej rozwijany, autor pracuje nad kolejnym, nowym pudełkiem (Wietnam), drugim suplementem oraz druga edycją pierwszego pudełka (Korea), do tego zmiany w OOB oraz nowe informacje dotyczące uzbrojenia są zauważane przez autora i w nowszych częściach jeżeli jest miejsce na wrzucenie dodatkowych żetonów to niejednokrotnie dostajemy żetony dodatkowe lub zastępujące stare jednostki w poprzednich częściach (w ten sposób gracze mogą się np. wymienić, bo pewnie jedna osoba będzie miała pudełko X, a druga pudełko Y)
• do grania tylko na zasadach podstawowych raczej bym nie polecał, bo gra po prostu zbyt wiele traci, ale za to zasady podstawowe idealnie nadają się do wprowadzenia i nauki gry, można też do nich stopniowo dodawać kolejne elementy, nawet jeżeli scenariusz podstawowy ich nie uwzględnia, dlatego same w sobie są istotne, chociaż docelowo chcąc wykorzystać to co system oferuje należy dążyć do wersji zaawansowanej
• zasady zaawansowane to kwintesencja NW oraz aspektu symulacyjnego tej serii, to zupełnie inna rozgrywka, która faktycznie sprawia, że czujemy się jak na nowoczesnym polu walki oraz że gramy w pełną wersję gry
• krytykowana niejednokrotnie mechanika IGYG sprawdza się w NW doskonale z uwagi na konstrukcję rundy składającą się z wielu pomniejszych faz (do tego są 2 rodzaje rund), co za tym idzie to nie jest proste: ja robię wszystko i przeciwnik robi wszystko, chociaż pojedyncza faza ruchu / walki wojsk lądowych tak właśnie wygląda. Żeby to opisać dokładniej musiałbym wchodzić w dużą ilość szczegółów, więc musicie uwierzyć mi na słowo, że wszystko działa jak należy, a w grze czuć zmieniającą się dynamikę konfliktu.
Podsumowując polecam Next War jako system. Gra z czasem tylko zyskała wraz z wprowadzeniem pełnych zasad zaawansowanych, wyprostowaniem pewnych reguł, które źle graliśmy oraz po lepszym ograniu. Kluczowy jest dla mnie w NW ten aspekt symulacyjny, rozgrywka faktycznie daje nam poczucie uczestniczenia w nowoczesnym konflikcie zbrojnym wraz z jego pewnymi konsekwencjami politycznymi i właśnie samo doświadczenie jakie towarzyszy rozgrywce jest znacznie ważniejsze niż końcowy wynik. Jeżeli poziom skomplikowania i wymagany czas na rozegranie pełnego scenariusza nie odstraszą to gra ma sporo do zaoferowania i zdecydowanie mogę ją polecić.