Strona 37 z 44

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 30 kwie 2017, 21:14
autor: michal2014
playerator pisze:
michal2014 pisze:Panowie.

Zamiast poświęcać całą energię i czas na ustalanie czy instrukcja napisana jest poprawnie czy nie, kto jest durniem a kto nie itp....

zwąchajcie sie w kilka osób i napiszcie poprawnie, każdy po 1 stronie instrukcji, tak aby każdy "dureń" potrafił ją zrozumieć.
Następnie wrzućcie na to forum i na BGG.

Zrobicie coś pożytecznego dla tego forum i tej gry. Wniesiecie coś konstruktywnego.

Mówię serio.

:)

Jestem jedną z osób które zainteresowane są tą grą i na razie powstrzymuje mnie właśnie zła opinia o instrukcji.
To już nie tylko drukować, ale nawet napisać mamy tę instrukcję? :shock: Coraz lepiej.

Na razie zrobiliśmy tyle, że nie kupiłeś bubla, bo zostałeś ostrzeżony. Zawsze coś, no nie?



Ponawiam prośbę o komentarz Krzysztofa do sprawy gameplaya.

Napisałeś 2 linijki tekstu, którym nic nie wniosłeś. To już 2 linijki instrukcji.
Każdy po 2 linijki ( 10 min ) i mamy poprawną intrukcję.

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 30 kwie 2017, 21:39
autor: Padre_W_stare_konto
michal2014 pisze:Panowie.

Zamiast poświęcać całą energię i czas na ustalanie czy instrukcja napisana jest poprawnie czy nie, kto jest durniem a kto nie itp....

zwąchajcie sie w kilka osób i napiszcie poprawnie, każdy po 1 stronie instrukcji, tak aby każdy "dureń" potrafił ją zrozumieć.
Następnie wrzućcie na to forum i na BGG.

Zrobicie coś pożytecznego dla tego forum i tej gry. Wniesiecie coś konstruktywnego.

Mówię serio.

:)

Jestem jedną z osób które zainteresowane są tą grą i na razie powstrzymuje mnie właśnie zła opinia o instrukcji.
Pisze już sie. Akurat młodego biorą dziadki, granie się nie szykuje, bo większość w rozjazdach, więc będzie chwila na postukanie w klawisze :-)

Moje gry na BGG

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 30 kwie 2017, 21:39
autor: michal2014
To może osoba, która wie jak w to grać niech nagra filmik.
Kurcze, przecież trzeba jakoś ugryźć ten temat.

Co do autorów, to dziwie się, ze nie wydaja poprawionych instrukcji widząc, że zrobili to źle.
Tu racja. Powinni to poprawić.

Podobnie jak w Mistfall.

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 30 kwie 2017, 23:37
autor: KrzysiekL
Skoro nawet autor nie jest zainteresowany, to może gra po prostu nie zasługuje na dobrą instrukcję? Jest dużo lepiej wydanych gier.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 01 maja 2017, 02:56
autor: orzeh
michal2014 pisze:To może osoba, która wie jak w to grać niech nagra filmik.
Kurcze, przecież trzeba jakoś ugryźć ten temat.

Co do autorów, to dziwie się, ze nie wydaja poprawionych instrukcji widząc, że zrobili to źle.
Tu racja. Powinni to poprawić.

Podobnie jak w Mistfall.
Tylko chyba właśnie nie ma osoby która wie jak w to grać :D
Ja zrobiłem skrót zasad, bardziej przydatny do setupu ale korzystałem z niego (jest na BGG) też w czasie gry. Wydawało mi się że gram ok :) wydawało :)

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 03 maja 2017, 16:00
autor: Gambit
detrytusek pisze:A czemu finalnej? Jak ktoś zrozumiał instrukcję dodaną w prototypie to przecież nie dostał idealnej, a potem wszystkim kupującym wymieniono na crap.
O ile pamiętam ale zarzekam się, że to było dawno i mogę się mylić - Gambit nie wspominał, Gametroll wspominał, Rahdo nie wspominał. Jednak żadnemu z nich nie przeszkodziło to rozegrać kilku testowych partii przecież. Teoretycznie każda wideorecenzja powinna być czarnym ekranem z napisem "sorry, nie przebrnąłem przez setup".
Przez instrukcję przebrnąłem dość gładko z dwoma, czy trzema problemami. Te wyjaśniłem z twórcą gry (bo nie było wątku z pytaniami o zasady). Nie pamiętam teraz o jakie fragmenty instrukcji chodziło. Wiem, że chyba w jednym przypadku dałem twórcy znać, że ten kawałek może być słabo czytelny (to było chyba zakończenie tury).

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 03 maja 2017, 19:31
autor: detrytusek
Gambit pisze: Przez instrukcję przebrnąłem dość gładko z dwoma, czy trzema problemami.
Czyli wygląda na to, że instrukcja dla Ciebie była niezła.
Dziwi Cię co się wokół niej teraz dzieje?

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 04 maja 2017, 21:59
autor: Gambit
detrytusek pisze:
Gambit pisze: Przez instrukcję przebrnąłem dość gładko z dwoma, czy trzema problemami.
Czyli wygląda na to, że instrukcja dla Ciebie była niezła.
Dziwi Cię co się wokół niej teraz dzieje?
Z jednej strony nie, bo faktycznie nie jest to idealna instrukcja. Widziałem jednak podobne, lub gorsze. Z drugiej strony trochę dziwi, bo nie jest to moim zdaniem instrukcja uniemożliwiająca grę. No ale może ja mam nieco skrzywiony obraz, bo uczyłem się grać na nieco starszej wersji instrukcji (miała mniej odnośników i ramek), oraz miałem możliwość szybkiego rozwiania wątpliwości. Tyle, że tak wiele ich znowu nie było.

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 08 maja 2017, 22:00
autor: Yig
Gambit pisze: Z drugiej strony trochę dziwi, bo nie jest to moim zdaniem instrukcja uniemożliwiająca grę. No ale może ja mam nieco skrzywiony obraz, bo uczyłem się grać na nieco starszej wersji instrukcji (miała mniej odnośników i ramek), oraz miałem możliwość szybkiego rozwiania wątpliwości. Tyle, że tak wiele ich znowu nie było.
No to witaj w gronie Trolli :lol: Widać wszyscy tutaj są skrzywieni, którzy odważyli się w ogóle zagrać w tą grę z tak wypaczoną instrukcją.
Instrukcja w wydaniu finalnym i tak była poprawiana w stosunku do tej prototypowej, no i zawierała erratę, nawet dość podstawowych kwestii jak ilości znaczników używanych w grze.
Fakt, widać, że same poprawki były robione naprędce i może nawet przed samym wydaniem gry, ale mogło być to też związane z czasem dostarczenia gry do odbiorców - w końcu dostaliśmy ją wcześniej niż zapowiadano - i z tego względu należy się jakaś wyrozumiałość.

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 08 maja 2017, 22:11
autor: Gambit
Yig pisze:
Gambit pisze: Z drugiej strony trochę dziwi, bo nie jest to moim zdaniem instrukcja uniemożliwiająca grę. No ale może ja mam nieco skrzywiony obraz, bo uczyłem się grać na nieco starszej wersji instrukcji (miała mniej odnośników i ramek), oraz miałem możliwość szybkiego rozwiania wątpliwości. Tyle, że tak wiele ich znowu nie było.
No to witaj w gronie Trolli :lol: Widać wszyscy tutaj są skrzywieni, którzy odważyli się w ogóle zagrać w tą grę z tak wypaczoną instrukcją.
Instrukcja w wydaniu finalnym i tak była poprawiana w stosunku do tej prototypowej, no i zawierała erratę, nawet dość podstawowych kwestii jak ilości znaczników używanych w grze.
Fakt, widać, że same poprawki były robione naprędce i może nawet przed samym wydaniem gry, ale mogło być to też związane z czasem dostarczenia gry do odbiorców - w końcu dostaliśmy ją wcześniej niż zapowiadano - i z tego względu należy się jakaś wyrozumiałość.
Nie pamiętam dokładnie jak wyglądała prototypowa instrukcja, ale mam wrażenie, że była lekko czytelniejsza :) Chodzi mi bardziej o skład i wygląd, niż o brzmienie zasad.

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 08 maja 2017, 22:23
autor: Gizmoo
Na BGG ktoś umieścił bardzo fajną "przypominajkę" - Oczywiście w języku angielskim, ale polecam. Ułatwia pamiętanie o wszystkich fazach rozgrywki. Jest też plik ze skróconymi zasadami, oraz streszczonym setupem w naszym ojczystym języku. Też fajna sprawa. Plik przygotowany przez użytkownika orzeh. Polecam.
Yig pisze:w końcu dostaliśmy ją wcześniej niż zapowiadano - i z tego względu należy się jakaś wyrozumiałość.
Nie może być wyrozumiałości dla fuszerki. Przez taką wyrozumiałość - Polacy przyzwyczajają się do miernoty i mają niskie wymagania do wszystkiego. Ja wiem, że niektórzy wolą disco polo od Vivaldiego, ale zgody na prowizorkę być nie powinno nawet na utwór nie najwyższych lotów. A pośpiech jest złym doradcą we wszystkim.

Z paździerzu nie da się wybudować statku orbitalnego. ;)

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 08 maja 2017, 22:36
autor: kali
Wyrozumiałość należy się szczególnie za to, że gra pojawiła się w sklepach ze dwa miesiące przed tym jak trafiła do wspierających.
Wydawca usunął grę z własnego sklepu.
Prawda jest taka, że ta gra miała szansę być w top 100 na bgg. Obecnie nie mieści się w top 3000. Oczywiście powodem może być 'kilka osób' niezadowolonych z instrukcji.

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 08 maja 2017, 23:22
autor: Yig
Gizmoo pisze:Nie może być wyrozumiałości dla fuszerki. Przez taką wyrozumiałość - Polacy przyzwyczajają się do miernoty (...)
Owszem. Tylko są tacy, dla których cała gra poprzez niezrozumienie zasad będzie fuszerką i są tacy, którzy w obecnym wydaniu jej nie uświadczyli - jak widać w mniejszości, ale to nie powód, by się zwalczać, że komuś podobają się takie gry a nie inne.
I naprawdę pisanie o przyzwyczajaniu się Polaków (w szczególności, bo gdzie ich dwóch tam trzy zdania, a jeden mądrzejszy od drugiego, a nigdzie nie spotkasz dwóch takich samych jak ich trzech :? ) do miernoty nic tu nie wnosi - znam też wielu ludzi, którzy w mojej opinii zachwycają się miernotą i płacą za to o wiele większe pieniądze, ale to ich sprawa.
No widzisz - nawet podając przykład disco polo i vivaldiego - podobno jeden z nich reprezentuje ideał muzyczny, a drugi nie powinien się do niego nawet zaliczać, a który dominuje wśród większości? :wink:

kali: a skąd wiesz, że wydawca usunął grę z własnego sklepu??? A może wszystkie egzemplarze się sprzedały? :lol: Tak serio to nie widziałem, aby w ogóle ją tam kiedykolwiek umieścił.
Pewnie gra pójdzie jeszcze w górę, jak te 'kilka osób' rozkmini w końcu instrukcję :wink: . Daj im czas :)

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 08 maja 2017, 23:49
autor: Padre_W_stare_konto
To i ja dorzucę swoje 3grosze do tematu. Wsparłem, czekałem, dostałem, przeczytałem, zwątpiłem, obejrzałem kilka rozgrywek, poczytałem forum troszkę się rozjaśniło.
Usiedliśmy z dwoma kumplami, instrukcja w ręku rozkmina na 3mózgi i jakoś poszło. Pierwszy co.op.2 przegrany ale to przez mój pośpiech i niedoczytanie jednego zdania. Teraz po około 10 partiach głównie co.op i semi.co.op, jedna solo i dwie comp. Co.op wygrane chyba 3 reszta umoczone po całości, uważam że instrukcja to słaby punkt szczególnie do samotnej rozkminki ale jak już zrobić burzę mózgów to daje rade.
Z tego co czytam na BGG o zasadach to jeszcze nie wyłapałem żebym gdzieś źle coś robił (poza solo, bo to jest chyba zwalone od podstaw)
Czas pokaże wraz z nową instrukcją :-)

Pozdrawiam i zapraszam na rozgrywki w 100licy i okolicy :-)

p.s. nie ma wyrozumiałości dla fuszerki i jest to błąd który kosztował ich będzie utratą zaufania od ludzi, miło było dostać grę przed czasem ale jak widać po burzy nad spie#$%&£¥@# instrukcją pośpiech poszedł na marne. I to podwójnie, bo większość już o tym nie pamięta a oni tracą czas na poprawianie instrukcji.

p.s.2 no chyba że to było specjalnie, bo wiedzieli że nie zdążą z instrukcją i liczyli na to że nie będzie aż takiej sraczki bo przecież wydali przed czasem.

Moje gry na BGG

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 12 cze 2017, 10:33
autor: giker
No i maj minął, a instrukcji jak nie było tak nie ma. Jest za to zapowiedź nowej gry.

Żenada.

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 12 cze 2017, 17:34
autor: jax
Dałem szansę Marsjanom i jak na razie zagrałem 3 razy solo (w perspektywie rozrgywki wielosoobowe).

Wrażenia:
1. instrukcja to dno (nic odkrywczego). Niestety rewrite reguł Andy'ego Lewisa nie jest idealny. Porządkuje i wyjaśnia wiele spraw, ale jest niekompletny w wielu miejscach i szereg detali trzeba sprawdzać w oryginalnej instrukcji.
Generalnie jednak uważna lektura tych połączonych dokumentów daje bardzo dobre pojęcie jak grać.

2. po przebiciu się przez dokumenty przepisy okazują się nadzwyczaj proste i intuicyjne i bardzo dobrze/łatwo zapadają w pamięć. Mam wrażenie że za 3 miesiące bez żadnego odświeżania reguł mógłbym spokojnie je tłumaczyć.

3. w pierwszej rozgrywce solo zostałem zmiażdżony, ale w dwóch kolejnych to już ja miażdżyłem scenariusz. Na tę chwilę nie widzę najmniejszego problemu w przechodzeniu każdego scenariusza solo. To minus, bo powinno być jakieś wyzwanie.

4. niestety gra solo (a w perspektywie i coop) ma oskryptowany początek (m.in. jak najszybsza budowa Replikatorów DNA dających 1 klepsydrę więcej oraz jednego generatora energii). Potem też jest dość powtarzalnie - odblokuj zatrudnianie pomocników i rób dalsze inwestycje w infrastrukturę. Gdy wszystko zaczyna się kręcić, można już realizować akcje wymagane przez scenariusz oraz pozbywać się żetonów potrzeb z kwater (wcześniej należy wyrzucać jedynie żetony zapotrzebowania na tlen, bo one zabijają naszą załogę).
Generalnie nie za dużo ciekawych decyzji (a już na pewno zero dramatycznych). Widać co trzeba robić. Ciut, dosłownie ciut, kombinowania jest w drugiej połowie gry przy zatrudnianiu pomocników dających bonusy do akcji (lub same akcje). Lekkie dylematy, który pracownik będzie lepszy, bo ilość slotów ograniczona a zatrudnionych pracowników wymieniać nie można.

5. W solo można grać również na misje/karty zleceń. Wówczas nie ma scenariusza, tylko należy nabić jak najwięcej punktów zwycięstwa. Może dam kiedyś szansę temu trybowi, choć i tu oskryptowania wielu ruchów się nie uniknie. Infrastruktura zawsze musi być rozbudowana na początku. Jakieś pole manweru znów będzie w drugiej części gry - ale w sumie czy to będzie zrobienie kilka akcji wymaganych przez scenariusz czy też kilku zleceń z wylosowanych kart, w zasadzie jaka to różnica?

6. Trybu kooperacyjnego i semi-kooperacyjnego próbować nie zamierzam. Wspólne podejmowanie decyzji oskryptowania gry nie zmieni (a może nawet go wzmocni). Różnorodność rozwoju sytuacji w każdej rozgrywce jest z kolei minimalna (karty wydarzeń czy pogody wpływają na rozgrywkę solo i kooperacyjną w pomijalnym stopniu). Np. taki Robinson Crusoe miażdży Marsjan pod tym względem. Nie ma żadnego porównania (pod względem braku oskryptowania również).

7. Jest jeszcze szansa dla Marsjan w trybie rywalizacyjnym. Pola akcji mają ograniczoną pojemność. Wszyscy gracze się nie zmieszczą. Zatem powinna być walka/wyścig do tych najbardziej lukratywnych/przydatnych. Powinno być mocne ściganie się o punkty zwycięstwa. Powinno być przyduszanie innych graczy: potrzebujesz tlenu/ jedzenia/lekarstw/funduszy/minerałów etc? No to nie dostaniesz, wejdę na potrzebne ci pole i cię zaboli. Tyle teorii. Zobaczymy jak to wyjdzie w praktyce.

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 13 cze 2017, 10:10
autor: Szaweł
giker pisze:No i maj minął, a instrukcji jak nie było tak nie ma. Jest za to zapowiedź nowej gry.

Żenada.
Przecież oni tego nie zrobią. Ja przynajmniej już w to nie wierzę. Ode mnie czerwona kartka, wydawnictwo trafia na listę tych, których gier nie kupuję.

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 13 cze 2017, 10:21
autor: IrasArgor
Słyszałem od wydawcy, rozmawiając z nim face to face dwa tygodnie temu, że wydadzą.

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 13 cze 2017, 10:24
autor: KrzysiekL
Powiedzieli, że wydadzą, to wydadzą... Nie ma sensu co pół roku przypominać

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 13 cze 2017, 11:18
autor: kali
IrasArgor pisze:Słyszałem od wydawcy, rozmawiając z nim face to face dwa tygodnie temu, że wydadzą.
Nawet tutaj pisał, że w marcu, więc nie ma się co spinać. Dopiero mamy czerwiec.
Obietnice umieją dawać.
U mnie wydawca trafił na czarną listę, nie zamierzam się irytować przy kolejnych zakupionych grach. Ale przy każdym nowym projekcie wydawnictwa będę zadawał pytania czy go też będą traktować jak Marsjan i czy też porzucą grę przed pełnym wydaniem.

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 13 cze 2017, 13:28
autor: Szaweł
KrzysiekL pisze:Powiedzieli, że wydadzą, to wydadzą... Nie ma sensu co pół roku przypominać
:lol: Miszcz!

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 13 cze 2017, 14:10
autor: RedImp
Obecnie udostępniliśmy instrukcję angielską po przeróbkach. Jak tylko gracze dadzą nam zielone światło, że wszystko jest OK wtedy ruszamy do tłumaczenia na język polski i niemiecki a następnie publikacja w internecie.
Angielską instrukcję możecie zobaczyć tutaj: http://martians.redimpgames.com/RULES/M ... raft_s.pdf

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 13 cze 2017, 14:30
autor: KrzysiekL
Nie czytelniej byłoby każdy tryb opisać zupełnie osobno? W takiej formie zwariować można ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 13 cze 2017, 14:46
autor: RedImp
Pewnie, że byłoby łatwiej lecz instrukcja byłaby wtedy trzy razy grubsza, :D

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

: 13 cze 2017, 15:21
autor: KrzysiekL
RedImp pisze:Pewnie, że byłoby łatwiej lecz instrukcja byłaby wtedy trzy razy grubsza, :D
A co to za problem? Kwestia oszczędności? Oszczędność słaba, bo jak instrukcja nieczytelna, to i kupować ani pozytywnie recenzować się nie chce. ;)

Co do czytelności, to stałe elementy w każdej z trzech można byłoby wyróżnić jakoś graficznie.